Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoon kan 4 havo niet meer opbrengen

Hemf schreef op 09-09-2024 om 08:04:

[..]

Dat zei ik ook maar pubers zien alleen die belachelijke 16u eindtijd

En die belachelijke 16u eindtijd kan zo maar een rol spelen in die plotselinge haast om iets anders te willen. Echt. Iets met prefrontale cortex en zo. 

Overgang van h3 naar H4 is altijd pittig. Geen vaste klas meer. Rooster vaak matiger door alle clusters en variabele vakkenpakketten. En alles klinkt opeens een tandje serieuzer. En is het ook. Want bovenbouw. Bouwt voort op eerdere kennis. Bereidt voor op examen. Minder vakken dus meer de diepte in. En juist voor een puber die gedoubleerd is, en die mogelijk  al 2 jaar niet echt op  niveau gewerkt heeft (*) is dat een flinke overgang. Die wel eens wat rauw op t dak valt. 

(*) Eerste keer havo 3 te weinig gedaan. En daarna 2e keer  met nog steeds weinig moeite 6 jes scoren. Want er heus wel IETS blijven hangen van ronde 1  Ik zeg niet dat dat jouw kind overkomen is. Maar het kan best. Dat t zo gegaan is.. 

Hemf schreef op 09-09-2024 om 08:04:

[..]

Dat zei ik ook maar pubers zien alleen die belachelijke 16u eindtijd

Heel eerlijk, dat is natuurlijk ook een behoorlijk vervelend rooster.

Sneeuwklokje schreef op 09-09-2024 om 06:50:

Je zoon kan nu nog overstappen.
Tussen welke twee opleidingen twijfelt hij? Zijn die op de zelfde school. Ik zou serieus met hem naar de mogelijkheden kijken. Anders is de kans groot dat het dit jaar niets wordt.

Dit zou ik ook doen. Waarom meteen de beslissing voor hem nemen dat hij dit jaar niet mag? Ik zou z.s.m. met hem naar de MBO-school en precies uitzoeken wat er wel en niet kan en dan de voordelen, nadelen en risico's serieus met hem bespreken. Want als hij 4 havo doet is hij nog niet klaar met havo, dan moet hij nog een jaar. Dus het is niet een kwestie van even een jaartje doorzetten en dan heb je je diploma.

ik zou eens informeren idd bij de mbo opleiding die hij zou willen doen. Ik heb na 5 jaar havo ook mbo gedaan (versneld), maar als ik nu de keuze had gehad, had ik beter na de 3e of 4e klas over kunnen stappen. Na mbo heb ik nog hbo gedaan in dezelfde richting, ik had toen veel meer een beeld bij hoe het werkende leven eruit ziet.

Zoonlief is hier ook na 1,5 jaar HAVO4 alsnog naar MBO gegaan en in februari ingestroomd. Voor hem beste beslissing ooit. 

Hoe groot schat je de kans in dat hij dit jaar gaat halen? Ik denk dat ik nu goed zou rondkijken, bij mbo's informeren, zodat hij een weloverwogen keuze kan maken. En dan in februari instromen. 
Mocht hij voor die tijd toch zijn draai hebben gevonden, kan hij alsnog op de havo blijven.

IngridT schreef op 09-09-2024 om 08:29:

[..]

En die belachelijke 16u eindtijd kan zo maar een rol spelen in die plotselinge haast om iets anders te willen. Echt. Iets met prefrontale cortex en zo.

Overgang van h3 naar H4 is altijd pittig. Geen vaste klas meer. Rooster vaak matiger door alle clusters en variabele vakkenpakketten. En alles klinkt opeens een tandje serieuzer. En is het ook. Want bovenbouw. Bouwt voort op eerdere kennis. Bereidt voor op examen. Minder vakken dus meer de diepte in. En juist voor een puber die gedoubleerd is, en die mogelijk al 2 jaar niet echt op niveau gewerkt heeft (*) is dat een flinke overgang. Die wel eens wat rauw op t dak valt.

(*) Eerste keer havo 3 te weinig gedaan. En daarna 2e keer met nog steeds weinig moeite 6 jes scoren. Want er heus wel IETS blijven hangen van ronde 1 Ik zeg niet dat dat jouw kind overkomen is. Maar het kan best. Dat t zo gegaan is..

Mijn kind heeft de tweede keer 4 havo niet gehaald door een 5.4 voor zowel Engels als Nederlands, NT/NG profiel. Voor de overige vakken stond ze gemiddeld ruim voldoende (en dus voldoende compensatie, maar dat geldt net niet voor de kernvakken). Achteraf bezien had ze beter na de mavo direct mbo kunnen doen. Daar is Nederlands en Engels veel makkelijker. Maar ja, ik vond die algemene vorming zo belangrijk.

Hemf schreef op 09-09-2024 om 07:57:

[..]

Hoe zou jij als mentor proberen de ll eeem beetje gemotiveerd te houden dit jaar? Dat die niet alles loslaat omdat “die toch niet over hoeft naar de 5e”. Ik heb gezegd dat die met de kennis die hij dit jaar opdoet, sneller door de mbo opdrachten heen kan zijn. Is meer vrije tijd voor sport of bijbaantje.

Dat is best lastig. Maar ik zou er voor gaan om vanaf nu  serieus plannen te maken om alle MBO opties met hem uit te pluizen  voor/nadelen vs havo, doorstrooomopties richting HBO, , carriereperspectieven, mogelijkheden tot instromen in februari) terwijl je hem er toch van probeert te doordringen dat het, zolang de kogel niet echt door de kerk is, belangrijk is om t in H4 in ieder geval zo goed bij te houden allemaal dat hij niet al zn kansen al heeft verspeeld mocht hij alsnog besluiten op de havo  te willen blijven. Is lastig hoor. En werkt niet bij iedereen. Maar so be it. T kan niet altijd allemaal perfect gaan. Overigens, als de kogel wel door de kerk is, en je zoon weet dat hij vertrekt (in februari, of in augustus) dan is er meestal wel eea met de VO school te regelen om die laatste maanden zo plezierig mogelijk door te komen. Hij is leerplichtig natuurlijk, dus zomaar wegblijven kan niet. Maar soms kan er wel een beetje maatwerk geleverd worden op een manier die voor school en leerling plezieriger is dan ongemotiveerd rondhangen en anderen van hun werk houden... 

"Heb hem gezegd dat hij als hij dat wil volgend schooljaar lekker naar het mbo kan. En dat hij van dit schooljaar in de tussentijd wat moet proberen te maken en een beetje lol moet maken met z’n vrienden."

Ik zou ook de mogelijkheid van een overstap in februari serieus onderzoeken. Zit je een beetje in het midden: meer tijd voor een goed overdachte keuze, maar niet het vooruitzicht van nog een heel schooljaar.

Hemf

Hemf

09-09-2024 om 14:59 Topicstarter

Temet schreef op 09-09-2024 om 14:21:

"Heb hem gezegd dat hij als hij dat wil volgend schooljaar lekker naar het mbo kan. En dat hij van dit schooljaar in de tussentijd wat moet proberen te maken en een beetje lol moet maken met z’n vrienden."

Ik zou ook de mogelijkheid van een overstap in februari serieus onderzoeken. Zit je een beetje in het midden: meer tijd voor een goed overdachte keuze, maar niet het vooruitzicht van nog een heel schooljaar.

Ja gedaan, alleen de opleiding van voorkeur heeft die mogelijkheid niet

Hoe erg zie jij hem de opleiding van zijn voorkeur op dit moment doen?

Stel dat hij ineens beweert vrachtwagenmechanicien te worden, maar hij heeft nog nooit een vrachtwagen van dichtbij gezien mag hij zich eerst een half jaar of een jaar verder gaan verdiepen.
Is hij al heel zijn leven fan van vrachtwagens en kent er alles van ... laat nu maar ineens springen.

Als hij al jaren geen bloed kan zien en hij wil de verzorging in zou ik hem toch ook nog even laten nadenken of dit écht zijn droom-job wordt.

Hemf

Hemf

09-09-2024 om 16:09 Topicstarter

Marty1984 schreef op 09-09-2024 om 15:44:

Hoe erg zie jij hem de opleiding van zijn voorkeur op dit moment doen?

Stel dat hij ineens beweert vrachtwagenmechanicien te worden, maar hij heeft nog nooit een vrachtwagen van dichtbij gezien mag hij zich eerst een half jaar of een jaar verder gaan verdiepen.
Is hij al heel zijn leven fan van vrachtwagens en kent er alles van ... laat nu maar ineens springen.

Als hij al jaren geen bloed kan zien en hij wil de verzorging in zou ik hem toch ook nog even laten nadenken of dit écht zijn droom-job wordt.

De opleiding die hij nu wil doen is iets economisch en dus redelijk breed. Maar heeft hij pas net ontdekt. Het is meer “dat die die wel okay vindt”. In ieder geval beter dan de havo. Geen keiharde enthousiasme dus, daarom vind ik het beter als hij het nog even een schooljaar (of tot febr als instroom dan mogelijk is) laat bezinken. Mss krijgt hij straks wel een prima rooster of wordt hij verliefd op iemand uit zijn klas en wil hij ineens blijven.

Bij dergelijke tegenzin  tegen leren zou ik er wel attent op blijven dat je kind niet trapt in allerlei ideeën over snel en makkelijk rijk worden. Door middel van crypto's, geheime pakketjes bezorgen, bommetjes leggen of dropshippen. Zeker als hij moeite heeft met leren wordt dit verleidelijk. Met bijna geen moeite verdien je grote sommen. Dus ik zou hem met de paplepel ingieten dat niemand een ander rijk wil maken, dat dit een ernstige prijs heeft (je komt niet meer uit dit milieu) en dat hoe dan ook je toekomst dan snel over is.

Hemf

Hemf

09-09-2024 om 17:01 Topicstarter

rionyriony schreef op 09-09-2024 om 16:56:

Bij dergelijke tegenzin tegen leren zou ik er wel attent op blijven dat je kind niet trapt in allerlei ideeën over snel en makkelijk rijk worden. Door middel van crypto's, geheime pakketjes bezorgen, bommetjes leggen of dropshippen. Zeker als hij moeite heeft met leren wordt dit verleidelijk. Met bijna geen moeite verdien je grote sommen. Dus ik zou hem met de paplepel ingieten dat niemand een ander rijk wil maken, dat dit een ernstige prijs heeft (je komt niet meer uit dit milieu) en dat hoe dan ook je toekomst dan snel over is.

Dank je wel. Iets om in de gaten te houden inderdaad

Schemerlampje schreef op 08-09-2024 om 20:57:

[..]

Vanaf 18? Die opleiding kun je dus niet na het vmbo doen? De meeste zijn dan toch 15 of 16 als ze daar af komen.

Bbl opleidingen (werken en leren) zijn inderdaad niet perse voor jongeren direct na vmbo. Die kiezen vaak voor de bol-variant.

Wij hadden eerst geen leeftijdsgrens. We zagen de leeftijd bij bbl-plekken steeds lager worden. Steeds meer van 15/16. 'Vroeger' was dit niet zo, omdat zij geen werkplek konden vinden. Maar met de werkgelegenheid van nu nemen ze ook steeds jongere mensen aan. We zien ook dat ze nauwelijks meer boventallig staan. Dus dan krijg je 15 a 16- jarige in een zorgberoep waar ze veel te veel verantwoordelijkheid krijgen. Omdat wij daar als school niet achter staan, hebben we onlangs de leeftijd van de bbl verhoogd naar 18.

Een leeftijdsgrens voor een bbl-opleiding hoeft zeker niet in alle richtingen. Ik kan me voorstellen dat dit bij een opleiding in de bouw/techniek niet nodig is. Maar in de zorg, waar ze werken met kwetsbare mensen, vind ik het essentieel. Zeker gezien de begeleiding vaak ondermaats is en ze door gaten in het rooster snel volledig worden ingezet. 18 vinden we al laag, AG is bij ons vanaf 21. Met de bol staan ze 3 jaar boventallig, dan is die rol beter beschermd. Daarnaast kunnen jongeren die zo jong zijn vaak nog niet voor zichzelf opkomen. En dat is toch wel essentieel als je in de zorg gaat werken. Overal, maar zeker daar.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.