Hemf
08-09-2024 om 16:33
Zoon kan 4 havo niet meer opbrengen
Mijn zoon zit nu net een week in 4 havo. In de 3e is hij blijven zitten, en de 2e keer 3 havo ging ook maar net goed. Hij is mentaal flink ontwikkeld in de zomervakantie en gaat meer nadenken wat hij wil. Hij heeft nu aangegeven dat hij helemaal klaar is met de middelbare school en graag naar het mbo wil (hij heeft al een richting op het oog). Ik begrijp hem en vind het veel beter bij hem passen dan de havo. Nu hij dit bedacht heeft laat hij het liefst gelijk alles vallen. Ik vind een jaar niks doen op school geen optie, maar het is natuurlijk erg lastig om hem nog te motiveren. Man is het er btw helemaal niet mee eens en vindt dat hij gewoon zijn havo af moet maken. Nu zoek ik dus tips hoe mijn man er positiever in te laten staan, maar vooral, hoe mijn zoon dit jaar enigszins te motiveren.
Flanagan
08-09-2024 om 21:43
Ik snap die leeftijdgrens niet; hier kind die na vmbo, met zijn 17e is aangenomen voor een technische bbl-plek bij iemand die we kenden.
De zoon van TO heeft twee jaar over 3 havo gedaan. Het kan zijn dat bij het kiezen van een profiel, de vakken waar hij evt. moeite mee had, zijn weg gevallen wat wel prettig is voor de motivatie naar de eindsprint( SO en CE). Mogelijk dat zijn vader daarom moeite heeft met de keuze van zoon.
Trouwens, nog even twee kanttekeningen ;op een mbo/ bbl hebben ze ook huiswerk te doen en vaak moeten ze verder fietsen of vroeger de deur uit. Als mijn zoon 1x per week naar het ROC ging, ging de wekker om 06:00 af. Met ov had hij 2 uur reistijd heen. Wij zijn trots dat hij die eerste jaren heeft vol gehouden. Hij had wel meteen ook een baan en een fijne werkgever.
Decembermamma
08-09-2024 om 21:59
Ik vond de huiswerk druk op het mbo echt heel laag, daarnaast deed ik helemaal de richting van mijn keuze dus deed ik dingen die ik leuk vind. Kan me voorstellen dat dat in havo 4 anders is.
@nnemoon
08-09-2024 om 22:23
BBL is hier vanaf 16 jaar. Mijn zoon is dat gaan doen na het VMBO.
Goede keuze van je zoon om naar het MBO te gaan.
Ysenda
08-09-2024 om 23:06
het kan ook zijn dat je zoon door dat hij zo gegroeid is in de vakantie dacht ik probeer die havo toch maar al bij de eerste lessen besefte dat dit echt niet meer past.
En dan lijkt het een plotselinge beslissing maar is het dat eigenlijk niet.
Zeespiegel
09-09-2024 om 00:04
voor sommige mensen is havo gewoon te theoretisch, met name jongens lopen daar wel eens tegenaan.
Leren is een stuk makkelijker als een onderwerp je ligt. Hem tegenhouden is niet in iemands belang.
Met mbo kan je ook nog door naar hbo, maar wel op een voor hem leukere en interessantere manier.
MMcGonagall
09-09-2024 om 00:06
Lena55 schreef op 08-09-2024 om 20:35:
[..]
Ik vraag me af welke opleidingen ze zoekt. Bij ons is mbo-bbl (duaal is hbo) allemaal vanaf 18. We hebben alleen 1 bbl-traject AG vanaf 21.
Beveiliging 20, politie 18 maar ze nemen liever oudere mensen aan. Ik bedoelde met duaal dat je eerst de baan krijgt en de werkgever de opleiding betaalt.
Sneeuwklokje
09-09-2024 om 06:50
Je zoon kan nu nog overstappen.
Tussen welke twee opleidingen twijfelt hij? Zijn die op de zelfde school. Ik zou serieus met hem naar de mogelijkheden kijken. Anders is de kans groot dat het dit jaar niets wordt.
IngridT
09-09-2024 om 07:34
Hier een havo bovenbouw mentor. Er zijn al veel ware dingen gezegd, maar toch nog een paar opmerkingen op basis van wat ik zoal meemaak.
Zo'n 'plotselinge' ommekeer kan van alles betekenen. Lastig te zeggen wat het is op basis van jouw berichtje. En misschien weet je kind t ook nog niet echt. Waar dat gevoel vandaan komt. Het kan 'serieus' zijn, de uitkomst van een al dan niet deels onbewust besluitvormingsproces wat al een tijdje gaande is. Maar het kan net zo goed een impulsieve 'puberale' korte termijn kont-tegen- de- krib actie zijn omdat het in week 1 vh schooljaar saai en uitzichtloos lijkt op de havo. Er een paar stomme docenten zijn, of het rooster waardeloos. Of de klas raar en nieuw. Hij voelt zich oud. Weet ik veel.
Over t algemeen ben ik van het genre ' haastige spoed is zelden goed'. Ondoordacht t mbo invliegen kan ook tegenvallen. En dubbelchecken ( geef t een beetje tijd) of het echt zo vervelend is in H4 of dat het een opstart dingetje is. Dat is ook wel fijn. Neem je kind in ieder geval serieus, en geef aan dat je alle opties ok vindt. Als er maar een beetje over wordt nagedacht.
Maar ( beetje in tegenspraak met wat ik hierboven zei)....maak het ook weer niet te groot . Er leiden veel wegen naar Rome. Ik heb ook leerlingen gehad in H4 die een uitstapje van een jaar MBO hebben gedaan, ontdekten dat het tegenviel, om daarna alsnog terug te keren om hun havo diploma te halen. En die dat ook gedaan hebben. Bijzonder, en gebeurt niet vaak. Maar ook dat kan.
Ik zou de komende maanden gebruiken om eea wat helderder te krijgen. Voor je zoon. En voor je man. Plan een gesprek met de decaan. Ga naar open dagen. Zorg dat je man ook wat beter gaat snappen dat de mbo route naar precies hetzelfde eindstation kan leiden als de havo. Eventueel.kan in februari overstappen dan een optie zijn. En als dat niet kan. Dan zit ie het jaar uit. Wat meer energie steken in sport, bijbaan en sociale leven. En ( voor mij als docent.... ) niet te veel klieren in de klas 😁
Succes!!
tsjor
09-09-2024 om 07:48
Zoon is in havo 3 blijven zitten en de tweede keer ging ook maar net goed. Kan het niet zo zijn dat het niveau te hoog is? Dan is nog een jaar extra proberen, met in elk geval één ouder die vindt dat je het moet gaan halen, wel een moeilijk perspectief. Het besluit is dan wel 'ineens', maar het probleem van het niveau speelt al langer.
Ik zou hem helpen te kiezen tussen de twee mbo-opleidingen waar hij nu over nadenkt en deze maand nog inschrijven voor een mbo niveau 3 of 4. Niet alleen voor de techniek zijn er goede mogelijkheden. Ook voor de zorg, bouw, dienstverlening etc. etc. etc. Alleen aan een HAVO-diploma heb je niets. Dan moet hij daarna nog een HBO gaan doen. Of toch een MBO.
Je wil graag dat hij meer kennis opdoet, maar hij kan het niveau niet aan. Dat lijkt mij duidelijk op basis van de afgelopen jaren. Waarom hem dan nog langer dit laten doen?
Tsjor
Hemf
09-09-2024 om 07:54
IngridT schreef op 09-09-2024 om 07:34:
Hier een havo bovenbouw mentor. Er zijn al veel ware dingen gezegd, maar toch nog een paar opmerkingen op basis van wat ik zoal meemaak
1. zo'n 'plotselinge' ommekeer kan van alles betekenen. Lastig te zeggen wat het is op basis van jouw berichtje. En misschien weet je kind t ook nog niet echt. Waar dat gevoel vandaan komt. Het kan 'serieus' zijn, de uitkomst van een al dan niet deels onbewust besluitvormingsproces wat al een tijdje gaande is. Maar het kan net zo goed een impulsieve 'puberale' korte termijn kont-tegen- de- krib actie zijn omdat het in week 1 vh schooljaar saai en uitzichtloos lijkt op de havo. Er een paar stomme docenten zijn, of het rooster waardeloos. Of de klas raar en nieuw. Hij voelt zich oud. Weet ik veel.
Over t algemeen ben ik van het genre ' haastige spoed is zelden goed'. Ondoordacht t mbo invliegen kan ook tegenvallen. En dubbelchecken ( geef t een beetje tijd) of het echt zo vervelend is in H4 of dat het een opstart dingetje is. Dat is ook wel fijn. Neem je kind in ieder geval serieus, en geef aan dat je alle opties ok vindt. Als er maar een beetje over wordt nagedacht.
Maar ( beetje in tegenspraak met wat ik hierboven zei)....maak het ook weer niet te groot . Er leiden veel wegen naar Rome. Ik heb ook leerlingen gehad in H4 die een uitstapje van een jaar MBO hebben gedaan, ontdekten dat het tegenviel, om daarna alsnog terug te keren om hun havo diploma te halen. En die dat ook gedaan hebben. Bijzonder, en gebeurt niet vaak. Maar ook dat kan.
Dank! Fijn om een reactie van een professional te lezen. Ik ben idd ook niet van haastige spoed. Het kan zomaar weer veranderen, of misschien ook niet. Heb hem gezegd dat hij als hij dat wil volgend schooljaar lekker naar het mbo kan. En dat hij van dit schooljaar in de tussentijd wat moet proberen te maken en een beetje lol moet maken met z’n vrienden. Hij heeft ook wel een heel slecht rooster van elke dag 8.30 tot 16u met daartussen veel tussenuren. Dat helpt ook niet. Hopelijk verandert dat volgende periode. Ik ga in okt met hem naar wat open dagen van het mbo, dit jaar ook even gebruiken om zich nog verder te ontwikkelen en oriënteren wat hij wil. Hij is dan wel 16, maar is vrij lang kinderlijk geweest, pas sinds een paar maanden is het een echte puber.
Hemf
09-09-2024 om 07:57
Hemf schreef op 09-09-2024 om 07:54:
[..]
Dank! Fijn om een reactie van een professional te lezen. Ik ben idd ook niet van haastige spoed. Het kan zomaar weer veranderen, of misschien ook niet. Heb hem gezegd dat hij als hij dat wil volgend schooljaar lekker naar het mbo kan. En dat hij van dit schooljaar in de tussentijd wat moet proberen te maken en een beetje lol moet maken met z’n vrienden. Hij heeft ook wel een heel slecht rooster van elke dag 8.30 tot 16u met daartussen veel tussenuren. Dat helpt ook niet. Hopelijk verandert dat volgende periode. Ik ga in okt met hem naar wat open dagen van het mbo, dit jaar ook even gebruiken om zich nog verder te ontwikkelen en oriënteren wat hij wil. Hij is dan wel 16, maar is vrij lang kinderlijk geweest, pas sinds een paar maanden is het een echte puber.
Hoe zou jij als mentor proberen de ll eeem beetje gemotiveerd te houden dit jaar? Dat die niet alles loslaat omdat “die toch niet over hoeft naar de 5e”. Ik heb gezegd dat die met de kennis die hij dit jaar opdoet, sneller door de mbo opdrachten heen kan zijn. Is meer vrije tijd voor sport of bijbaantje.
IMI-x2
09-09-2024 om 08:00
Als hij veel tussenuren heeft, heeft hij ook veel tijd om op school alvast zijn huiswerk te doen. Dan heeft hij meer tijd voor vrienden en werk na school, zonder dat de leraren zijn zijn kop zeuren.
Hemf
09-09-2024 om 08:02
tsjor schreef op 09-09-2024 om 07:48:
Zoon is in havo 3 blijven zitten en de tweede keer ging ook maar net goed. Kan het niet zo zijn dat het niveau te hoog is? Dan is nog een jaar extra proberen, met in elk geval één ouder die vindt dat je het moet gaan halen, wel een moeilijk perspectief. Het besluit is dan wel 'ineens', maar het probleem van het niveau speelt al langer.
Ik zou hem helpen te kiezen tussen de twee mbo-opleidingen waar hij nu over nadenkt en deze maand nog inschrijven voor een mbo niveau 3 of 4. Niet alleen voor de techniek zijn er goede mogelijkheden. Ook voor de zorg, bouw, dienstverlening etc. etc. etc. Alleen aan een HAVO-diploma heb je niets. Dan moet hij daarna nog een HBO gaan doen. Of toch een MBO.
Je wil graag dat hij meer kennis opdoet, maar hij kan het niveau niet aan. Dat lijkt mij duidelijk op basis van de afgelopen jaren. Waarom hem dan nog langer dit laten doen?
Tsjor
Mijn reden is niet dat ik wil dat hij meer kennis opdoet. Ik wil niet te gehaast handelen en een week voor de inschrijfdeadline dan maar wat kiezen. Ik vind het verstandiger om nog even goed te kijken wat hij wil en daar dit jaar dan maar voor gebruiken. Om te zorgen dat hij niet dit jaar gaat lopen niksen probeer ik hem duidelijk te maken dat wat hij dit jaar leert ook handig is voor volgend jaar. Wie weet motiveert dat een klein beetje zodat die niet alleen maar gaat klieren en spijbelen.
Hemf
09-09-2024 om 08:04
IMI-x2 schreef op 09-09-2024 om 08:00:
Als hij veel tussenuren heeft, heeft hij ook veel tijd om op school alvast zijn huiswerk te doen. Dan heeft hij meer tijd voor vrienden en werk na school, zonder dat de leraren zijn zijn kop zeuren.
Dat zei ik ook maar pubers zien alleen die belachelijke 16u eindtijd
Ysenda
09-09-2024 om 08:15
Hemf schreef op 09-09-2024 om 08:02:
[..]
Mijn reden is niet dat ik wil dat hij meer kennis opdoet. Ik wil niet te gehaast handelen en een week voor de inschrijfdeadline dan maar wat kiezen. Ik vind het verstandiger om nog even goed te kijken wat hij wil en daar dit jaar dan maar voor gebruiken. Om te zorgen dat hij niet dit jaar gaat lopen niksen probeer ik hem duidelijk te maken dat wat hij dit jaar leert ook handig is voor volgend jaar. Wie weet motiveert dat een klein beetje zodat die niet alleen maar gaat klieren en spijbelen.
Nou, handig voor volgend jaar, nee, daarvoor is het niveau van de algemene vakken te laag.
Rekenen: groep 6/7 basisschool als eindniveau, Nederlands en Engels: brugklas.
mijn zoon gaat nu een half jaar versnellen om in dat half jaar dat hij daarmee vrij speelt zijn algemene vakken via loi/nti op niveau te krijgen om volgend jaar niet te floppen op het hbo. De beroepsgerichte vakken sluiten wel beter aan.