Hemf
08-09-2024 om 16:33
Zoon kan 4 havo niet meer opbrengen
Mijn zoon zit nu net een week in 4 havo. In de 3e is hij blijven zitten, en de 2e keer 3 havo ging ook maar net goed. Hij is mentaal flink ontwikkeld in de zomervakantie en gaat meer nadenken wat hij wil. Hij heeft nu aangegeven dat hij helemaal klaar is met de middelbare school en graag naar het mbo wil (hij heeft al een richting op het oog). Ik begrijp hem en vind het veel beter bij hem passen dan de havo. Nu hij dit bedacht heeft laat hij het liefst gelijk alles vallen. Ik vind een jaar niks doen op school geen optie, maar het is natuurlijk erg lastig om hem nog te motiveren. Man is het er btw helemaal niet mee eens en vindt dat hij gewoon zijn havo af moet maken. Nu zoek ik dus tips hoe mijn man er positiever in te laten staan, maar vooral, hoe mijn zoon dit jaar enigszins te motiveren.
Hemf
08-09-2024 om 17:41
Marty1984 schreef op 08-09-2024 om 17:28:
Is er trouwens in zijn favoriete richting op het MBO simpelweg nog plaats en mogelijkheid om in te stappen?
Ik zou bij het plaatselijke ROC morgen eerst eens horen of nu nog instappen in één van de twee richtingen wel nog een optie is.
Je wil niet vaststellen dat je hem uitschrijft in zijn huidige school en dat het ROC zegt dat ze jammer genoeg geen plaats meer hebben of dat inschrijvingen bij hen voor datum X moesten gebeuren.Ik neem aan dat elke school wel zo'n beetje zijn eigen voorwaarden hanteert en dat ze ook gewoon een stoel en bureau voor hem moeten hebben. Als de limiet op 25 ligt en hij is nummer 26 ...
Hij is toch echt wel "lichtjes laat" met deze verandering van plannen. Hij heeft 6 weken gehad om te bedenken dat hij doorgaan in HAVO maar niets vond én wat hij dan wel wou doen. Dan draagt hij dus nu eventueel maar de gevolgen dat hij misschien toch nog een tijdje door moet in 4 HAVO.
Nee we gaan niet nu al gehaast handelen. Eerst maar eens bedenken welke van de opleidingen hij precies wil. Een ervan heeft ook februari instroom. En in de tussentijd probeer ik hem zover te krijgen dat hij wel wat uit blijft voeren dit jaar. Dit is geen verloren jaar wmb, maar een nadenkperiode. Waarin hij hopelijk ook nog wat nieuwe kennis opdoet. Ik zal ook even gesprek met mentor inplannen.
Hemf
08-09-2024 om 17:47
hij heeft ook gewoon leuke vrienden op school waar hij tussendoor lol mee heeft, als pesten oid mee zou spelen had ik misschien meer haast gehad.
rionyriony
08-09-2024 om 19:27
Ik heb Havo 4 en 5 gedaan en helemaal op het laatst alles op alles gezet om mijn diploma te behalen. Een studiemarathon.
Ik vind zelf dat je met de Havo al haast niks hebt, laat staan met minder. Maar als je vreselijk veel talent hebt voor een technisch vak zoals loodgieter kan het misschien met minder dan Havo. Eventueel kan je later een spoedcursus Havo doen.
Zou nuttig kunnen zijn om te achterhalen waarom hij niet meer wil. Het is best moeilijk, ook voor het kind dat onder woorden moet brengen, wat het precies is. Je moet niet geloven wat hij nu zegt want hij zal je ook proberen te overtuigen dus hij zal de woorden kiezen die het meeste indruk op je maken.
Mischa83
08-09-2024 om 20:05
rionyriony schreef op 08-09-2024 om 19:27:
Ik heb Havo 4 en 5 gedaan en helemaal op het laatst alles op alles gezet om mijn diploma te behalen. Een studiemarathon.
Ik vind zelf dat je met de Havo al haast niks hebt, laat staan met minder. Maar als je vreselijk veel talent hebt voor een technisch vak zoals loodgieter kan het misschien met minder dan Havo. Eventueel kan je later een spoedcursus Havo doen.Zou nuttig kunnen zijn om te achterhalen waarom hij niet meer wil. Het is best moeilijk, ook voor het kind dat onder woorden moet brengen, wat het precies is. Je moet niet geloven wat hij nu zegt want hij zal je ook proberen te overtuigen dus hij zal de woorden kiezen die het meeste indruk op je maken.
Nou met een voltooide mbo opleiding in een technisch vak kan je in de huidige tijd lekker verdienen hoor! Daarna een spoedcursus havo doen lijkt me wat gek, maar hbo zou een mooie vervolgstap zijn als het bij je past! En anders niet, ook prima natuurlijk. Een mooi mbo diploma voor een vak waarmee je een bijdrage levert aan de maatschappij en een eerlijke boterham verdient is natuurlijk niet 'bijna niks'.
alhambra
08-09-2024 om 20:05
Daglichtlamp schreef op 08-09-2024 om 17:16:
[..]
Tja met de mavo kun je precies hetzelfde als nu al met het overgangsbewijs naar havo 4. Dat lijkt me echt zinloos als hij al concreet weet wat hij wil.
Met de mavo heb je hij ieder geval een diploma. Die komt zo ineens opzetten. Als mbo niets wordt, heeft ie niets.
Daglichtlamp
08-09-2024 om 20:11
alhambra schreef op 08-09-2024 om 20:05:
[..]
Met de mavo heb je hij ieder geval een diploma. Die komt zo ineens opzetten. Als mbo niets wordt, heeft ie niets.
Wat heb je aan een mavo diploma? Dat is onderwijstechnisch echt net zoveel waard als een overgangsbewijs naar havo 4.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
alhambra
08-09-2024 om 20:21
Daglichtlamp schreef op 08-09-2024 om 20:11:
[..]
Wat heb je aan een mavo diploma? Dat is onderwijstechnisch echt net zoveel waard als een overgangsbewijs naar havo 4.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Als toegangsbewijs ben ik het met je eens maar niet als eindstation. Ik weet het, worst case scenario maar toch.
Daglichtlamp
08-09-2024 om 20:24
alhambra schreef op 08-09-2024 om 20:21:
[..]
Als toegangsbewijs ben ik het met je eens maar niet als eindstation. Ik weet het, worst case scenario maar toch.
Maar zelfs als eindstation, wat levert het op? Het is itt havo geen startkwalificatie.
Mamali
08-09-2024 om 20:25
Mijn dochter is in havo 4 blijven zitten vorig jaar, toen was er sprake van Mbo maar ze wist niet goed wat.
Toen heeft ze havo 4 overgedaan, ik zei zorg dan voor een plan b mocht je het niet lukken .
Ze wilde niet naar havo 5 , ook niet gemotiveerd om diploma te halen, dus een leuke opleiding uitgezocht op het mbo.
Als hij iets echt leuk vind, lekker nu laten gaan en anders dit jaar gebruiken om te oriënteren..
Mijn dochter is een vroege leerling en ze is het afgelopen jaar enorm gegroeid mentaal dus dat helpt enorm.
MMcGonagall
08-09-2024 om 20:32
alhambra schreef op 08-09-2024 om 20:21:
[..]
Mijn kind heeft ‘alleen maar mavo’. Ze loopt er nu tegenaan dat veel duale mbo-trajecten een minimumleeftijd vragen die ze nog niet heeft. Is ook een mooi excuus om die opleiding nog meer uit te stellen, maar ja ik kan haar er moeilijk heen schoppen.
Uiteindelijk komen ze wel ergens hoor. Je bent echt niet voor altijd kansloos als je niet op je 20e een mbo-diploma hebt.
Lena55
08-09-2024 om 20:35
MMcGonagall schreef op 08-09-2024 om 20:32:
[..]
Mijn kind heeft ‘alleen maar mavo’. Ze loopt er nu tegenaan dat veel duale mbo-trajecten een minimumleeftijd vragen die ze nog niet heeft. Is ook een mooi excuus om die opleiding nog meer uit te stellen, maar ja ik kan haar er moeilijk heen schoppen.
Uiteindelijk komen ze wel ergens hoor. Je bent echt niet voor altijd kansloos als je niet op je 20e een mbo-diploma hebt.
Ik vraag me af welke opleidingen ze zoekt. Bij ons is mbo-bbl (duaal is hbo) allemaal vanaf 18. We hebben alleen 1 bbl-traject AG vanaf 21.
Lena55
08-09-2024 om 20:39
Mischa83 schreef op 08-09-2024 om 20:05:
[..]
Nou met een voltooide mbo opleiding in een technisch vak kan je in de huidige tijd lekker verdienen hoor! Daarna een spoedcursus havo doen lijkt me wat gek, maar hbo zou een mooie vervolgstap zijn als het bij je past! En anders niet, ook prima natuurlijk. Een mooi mbo diploma voor een vak waarmee je een bijdrage levert aan de maatschappij en een eerlijke boterham verdient is natuurlijk niet 'bijna niks'.
Ik mag toch aannemen dat degene waarop je reageerde het heeft over 'minder dan een havo diploma', als in stoppen na havo 3 of 4. Zou wat zijn zeg...als dit in deze tijd nog gezegd wordt over mbo-opleidingen!
Schemerlampje
08-09-2024 om 20:57
Lena55 schreef op 08-09-2024 om 20:35:
[..]
Ik vraag me af welke opleidingen ze zoekt. Bij ons is mbo-bbl (duaal is hbo) allemaal vanaf 18. We hebben alleen 1 bbl-traject AG vanaf 21.
Vanaf 18? Die opleiding kun je dus niet na het vmbo doen? De meeste zijn dan toch 15 of 16 als ze daar af komen.
MamaE
08-09-2024 om 21:07
Ik vind na één week havo 4 al opgeven wel erg voorbarig. De schoolcarrière voortzetten op het mbo kan best een prima optie zijn, maar op zich had hij dat ook voor de zomer al kunnen bedenken en zich daarop oriënteren, open dagen bezoeken, proefstudeerdag doen etc.
Je schrijft dat hij wel een richting op het oog heeft. Dat is nog best breed, bijvoorbeeld techniek. Maar daar zijn dan weer een heleboel verschillende opleidingen in.
Als hij nu nog wil instromen, moet dat heel snel gebeuren. Maar de kans is dan ook vrij groot dat hij lukraak 'iets' kiest om te kiezen.
Daarom zou ik dit schooljaar wel gebruiken als oriëntatiejaar op 'wat dan wel'. En daarbij is het ook niet erg om bij verschillende opleidingen te gaan kijken. Weten wat je niet wil, is ook waardevol.
De meeste jongeren zijn nog geen 18 als ze naar het mbo gaan, dat lijkt me echt geen probleem. De vraag is ook of het per se een BBL-traject moet zijn.
Ik zou in ieder geval wel verwachten dat hij iets doet voor school. Beter huiswerk maken dan strafwerk maken. Hij zal voorlopig toch gewoon nog naar school moeten.
Hemf
08-09-2024 om 21:21
MamaE schreef op 08-09-2024 om 21:07:
Ik vind na één week havo 4 al opgeven wel erg voorbarig. De schoolcarrière voortzetten op het mbo kan best een prima optie zijn, maar op zich had hij dat ook voor de zomer al kunnen bedenken en zich daarop oriënteren, open dagen bezoeken, proefstudeerdag doen etc.
Je schrijft dat hij wel een richting op het oog heeft. Dat is nog best breed, bijvoorbeeld techniek. Maar daar zijn dan weer een heleboel verschillende opleidingen in.
Als hij nu nog wil instromen, moet dat heel snel gebeuren. Maar de kans is dan ook vrij groot dat hij lukraak 'iets' kiest om te kiezen.
Daarom zou ik dit schooljaar wel gebruiken als oriëntatiejaar op 'wat dan wel'. En daarbij is het ook niet erg om bij verschillende opleidingen te gaan kijken. Weten wat je niet wil, is ook waardevol.
De meeste jongeren zijn nog geen 18 als ze naar het mbo gaan, dat lijkt me echt geen probleem. De vraag is ook of het per se een BBL-traject moet zijn.
Ik zou in ieder geval wel verwachten dat hij iets doet voor school. Beter huiswerk maken dan strafwerk maken. Hij zal voorlopig toch gewoon nog naar school moeten.
Helemaal eens. Ik heb idd aangegeven dat hij gewoon z’n best moet doen dit jaar. Omdat de kennis altijd handig is, en het mbo hem dan nog wat makkelijker af zal gaan. Ik moet hem toch ergens mee proberen te motiveren.