Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoon kan 4 havo niet meer opbrengen

Hemf schreef op 09-09-2024 om 14:59:

[..]

Ja gedaan, alleen de opleiding van voorkeur heeft die mogelijkheid niet

Ik zou toch even bellen, bij zoon is die mogelijkheid er ook niet toch kwamen er studenten bij in december, januari en februari. 

Hemf

Hemf

09-09-2024 om 17:16 Topicstarter

Ysenda schreef op 09-09-2024 om 17:10:

[..]

Ik zou toch even bellen, bij zoon is die mogelijkheid er ook niet toch kwamen er studenten bij in december, januari en februari.

Zal ik morgen doen

Of dat bellen juist bij je zoon neerleggen, dan kan hij laten zien hoe graag hij dit wil.

Hemf

Hemf

09-09-2024 om 17:25 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 09-09-2024 om 17:18:

Of dat bellen juist bij je zoon neerleggen, dan kan hij laten zien hoe graag hij dit wil.

Nog beter inderdaad

Hemf schreef op 09-09-2024 om 17:16:

[..]

Zal ik morgen doen

Dat zou ik nu nog niet doen maar als het met de kerstvakantie echt niet meer lukt met de motivatie. Nu zeggen ze nee, en komen met de 20 september regel denk ik.

Hemf schreef op 09-09-2024 om 16:09:

[..]

De opleiding die hij nu wil doen is iets economisch en dus redelijk breed. Maar heeft hij pas net ontdekt. Het is meer “dat die die wel okay vindt”. In ieder geval beter dan de havo. Geen keiharde enthousiasme dus, daarom vind ik het beter als hij het nog even een schooljaar (of tot febr als instroom dan mogelijk is) laat bezinken. Mss krijgt hij straks wel een prima rooster of wordt hij verliefd op iemand uit zijn klas en wil hij ineens blijven.

Hoe meer ik hoor hoe verstandiger je plan klinkt. Zijn je man en zoon het er ook mee eens? (dat je man wat tijd heeft om te wennen is ook prettig. Fijner voor je zoon ook.)

Hemf schreef op 09-09-2024 om 08:04:

[..]

Dat zei ik ook maar pubers zien alleen die belachelijke 16u eindtijd

Maar dit is toch ook echt iets dat alleen ouders zeggen? Hoeveel leerlingen gaan er nou feitelijk in tussenuren huiswerk maken, daar zit toch bijna niemand op te wachten. Dan willen ze energiedrank en frikandelbroodjes kopen bij de plaatselijke supermarkt toch?

Fiorah schreef op 09-09-2024 om 18:12:

[..]

Maar dit is toch ook echt iets dat alleen ouders zeggen? Hoeveel leerlingen gaan er nou feitelijk in tussenuren huiswerk maken, daar zit toch bijna niemand op te wachten. Dan willen ze energiedrank en frikandelbroodjes kopen bij de plaatselijke supermarkt toch?

Mijn dochter deed dat met haar vriendinnen, dan konden ze na school wat leuks doen zonder dat het huiswerk in de knoop kwam. Maar ja, VWO en meisjes, vast niet te vergelijken. 😉

Hemf

Hemf

09-09-2024 om 20:27 Topicstarter

IngridT schreef op 09-09-2024 om 17:56:

[..]

Hoe meer ik hoor hoe verstandiger je plan klinkt. Zijn je man en zoon het er ook mee eens? (dat je man wat tijd heeft om te wennen is ook prettig. Fijner voor je zoon ook.)

Zoon wil het liefst nu van school en een tussenjaar tot die naar het mbo kan. Maar helaas voor hem is die nog gewoon leerplichtig  Man laat ik de eerste opmerking “zoon wil van havo af” nog even verwerken. Ik laat zoon hem zelf een goed onderbouwd verhaal vertellen volgende week ofzo. Mag die zich even op voorbereiden. Met een “gewoon, ik vind havo stom”, gaat zijn vader in de weerstand. Als die het goed kan onderbouwen en een plan heeft, sputtert die mss alleen nog  wat.

Zoon wordt wel blij van een februari-vooruitzicht. 

Hemf schreef op 09-09-2024 om 20:27:

[..]

Zoon wil het liefst nu van school en een tussenjaar tot die naar het mbo kan. Maar helaas voor hem is die nog gewoon leerplichtig Man laat ik de eerste opmerking “zoon wil van havo af” nog even verwerken. Ik laat zoon hem zelf een goed onderbouwd verhaal vertellen volgende week ofzo. Mag die zich even op voorbereiden. Met een “gewoon, ik vind havo stom”, gaat zijn vader in de weerstand. Als die het goed kan onderbouwen en een plan heeft, sputtert die mss alleen nog wat.

Zoon wordt wel blij van een februari-vooruitzicht.

mooi. Helemaal prima zo. Beetje rust in de tent. En een plan. 

Hemf

Hemf

09-09-2024 om 22:00 Topicstarter

IngridT schreef op 09-09-2024 om 21:51:

[..]

mooi. Helemaal prima zo. Beetje rust in de tent. En een plan.

Nou ik vind die nul motivatie wel lastig. Als ik zijn houding zie gaan de cijfers 2-en worden. Ik snap zijn “waar doe ik het voor houding”, maar cijfers tegen het nulpunt vind ik niet okay. 

wat nog niet genoemd is, laat hem eens met de decaan gaan praten want in 4 mavo krijgen ze ook keuze begeleiding misschien kan hij daar bij aansluiten om zijn plan te onderbouwen. 

Ysenda schreef op 09-09-2024 om 22:22:

wat nog niet genoemd is, laat hem eens met de decaan gaan praten want in 4 mavo krijgen ze ook keuze begeleiding misschien kan hij daar bij aansluiten om zijn plan te onderbouwen.

Bij onze zoon was er in havo 4 al uitgebreid aandacht voor de keuze van een vervolgopleiding. Verplicht naar open dagen, meelopen met een beroepsbeoefenaar etc. Wat het in havo 5 is, weet ik nog niet, daar is hij net aan begonnen.

Tja, ik zou 'ik vind havo stom' ook geen argument vinden om er ad hoc mee te stoppen.
Een tussenjaar prima, maar ook dan is het wel handig om een plan te hebben van wat je wil gaan doen. Zorg bijvoorbeeld dat je een baantje hebt waar je ook doordeweeks aan de slag kan. Of andere dingen die je wil doen, vrijwilligerswerk, snuffelstages, een reis maken. 
Het schooljaar is nét begonnen. Ik zou zeker niet nu al stoppen met inzet tonen, huiswerk maken etc. 
Eigenlijk is wat hij nu zegt 'ik vind havo stom' en 'mbo opleiding x vind ik minder stom dan havo'. Dat bruist bepaald nog niet van het enthousiasme. 
Er zijn legio pubers die de middelbare school stom vinden. Soms zoeken ze dan een andere weg en soms worstelen ze zich erdoor omdat ze een bepaalde vervolgopleiding willen doen. 
Ook op het mbo kun je een vervelend rooster met veel tussenuren hebben. Tijdens stages werk je waarschijnlijk gewoon hele dagen. Dat zijn ook geen redenen om met een opleiding te stoppen. Misschien stelt hij het zich ook allemaal net iets te rooskleurig voor. 

MamaE schreef op 09-09-2024 om 22:48:

Tja, ik zou 'ik vind havo stom' ook geen argument vinden om er ad hoc mee te stoppen.
Een tussenjaar prima, maar ook dan is het wel handig om een plan te hebben van wat je wil gaan doen. 

Een tussenjaar is geen optie want hij is geen 18 en heeft geen startkwalificatie 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.