Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katy

Katy

09-04-2014 om 14:41

Wat voor advies krijgt mijn kind?


DokterCorrie

DokterCorrie

29-06-2014 om 20:49

Grappig stukje

Dit hele topic doet me denken aan een grappig maar ook pijnlijk satirusch stukje dat ik ooit las. Die wil ik jullie niet onthouden..

DokterCorrie

DokterCorrie

29-06-2014 om 20:50

Gevonden!

Hier is het dan
http://forum.fok.nl/topic/1984495/4/25

Leerstoornis discognitie verklaart waarom talent er niet altijd uit komt op school

Heb je problemen met leren, snap je niks van het journaal en kun je gesprekken vaak niet volgen? Groot kans dat je aan discognitie leidt. Disccognitie is een ontwikkelingsstoornis die leidt tot moeilijkheden op bepaalde vlakken, zoals rekenen, taal, wereldoriëntatie, informatie verwerken, verbanden leggen, abstract redeneren, plannen, gevolgen van acties in schatten, en nog veel meer. Volgen Kinderpsycholoog H de Vries ondervinden deze kinderen dan ook veel problemen op school.

Sterre (9) lijdt aan discognitie, en dreigde in groep drie al vast te lopen. Haar ouders waren radeloos. Moeder Sophie-Anne: We zagen Sterre worstelen met de leerstof. En dat terwijl we wisten dat ze waarschijnlijk hoogbegaafd was, net zoals haar broer en zus. Die gaan allebei naar het tweetaligmuziekgymnasium. Maar bij Sterre kwam het er niet uit. En we wisten niet waarom. Totdat de diagnose discognitie gesteld werd. Nu hebben we handvatten om met haar om te gaan, en haar begaafdheid alsnog tot bloei te brengen.

Kinderen met discognitie werden vroeger vaak voor dom of moeilijk lerend aangezien. Dat is funest voor hun zelfvertrouwen. Sophie-Anne: Op een gegeven moment was het zo erg dat Sterre dingen zei als ‘niet iedereen kan even slim zijn mama’. Mijn moederhart brak! Natuurlijk was ze veel slimmer dan gemiddeld, het idéé alleen al! Nu weten we gelukkig wat er aan de hand is.

Naast hun zwakke punten hebben mensen met discognitie ook sterke punten. Ze kunnen met gemak de hele dag hetzelfde magazijn vegen, of dingen in doosjes doen. Ook zullen ze nooit laten doorschemeren dat ze het beter weten dan de baas. Volgens de Vries is het raadzaam een studie of beroep te vinden die van die sterke punten gebruik maakt. Veel kinderen met discognitie blinken uit op het praktijkonderwijs en de sociale werkplaats.

Sophie-Anne: We hebben al geaccepteerd dat Sterre’s hoogbegaafdheid zich via haar handen uit. Maar een praktijkschool lijkt ons geen goed idee. We denken erover om haar op Iederwijs te doen, en haar in de avond TED-talks te laten zien. Zo willen we haar alsnog inspireren tot bijzondere prestaties. We hebben al een heel inspirerend praatje gehoord van een wiskundeprofessor die na zijn carrièreswitch wereldberoemd werd met zijn zelfgebouwde violen. Misschien is dat iets voor Sterre?

Sterre: Mij maakt het niks uit, of ik beroemd wordt of niet, ik wil gewoon wat met me handen doen. Toch?

Eens met Annet

Mijn zoon zit ook op een gymnasium in een kleine stad met een heel gewoon (wat dat dan ook maar is) publiek.
Ik denk overigens dat ik mijn kind liever niet op een gymnasium zou willen hebben als het niet wat 'over' had. Het moet ook leuk blijven, toch? Neemt niet weg dat sommige leerlingen door hard werken toch een heel eind kunnen komen.

Geen grap gouda

http://vorige.nrc.nl/film/article2540055.ece/Yo_tambien
Spaanse jongen met syndroom van Down die gestudeerd heeft aan de universiteit.
In mijn HAVOklas zat een doorstromer van de MAVO die arts wilde worden. Ik kwam hem later weer tegen toen hij, na VWO en Geneeskunde studie co-schappen liep. Het leven is lang genoeg. De interesses kunnen ook altijd weer wijzigen, maar als een kind echt wil zou ik het gewoon steunen en kijken hoe ver het komt. Kan altijd nog realistische uitpakken.

Angela

'Middelbare scholen gaan niet voor het belang van het individuele kind'. Hier ben ik (als docent/mentor op een middelbare school) het niet mee eens. Natuurlijk gaan scholen voor de goede cijfers/beoordelingen, maar gaan echt niet voorbij aan het individuele kind. Wij vinden het sociaal-emotionele aspect daarbij overigens minstens zo belangrijk als het cognitieve. Soms moeten wij zelfs kinderen beschermen tegen hun (streberige) ouders.

Scores

Wat al eerder gezegd is, met de scores kom je uit op T/H.

Is het wel serieus bedoeld?

Ik las net alles nog eens door en sorry als ik het mis heb, maar ineens kon ik het niet meer serieus nemen.

Dalarna

Dalarna

29-06-2014 om 21:24

Annej

Ik kwam iemand tegen die nog op de LHNO was begonnen, ik weet nog dat ze een jaar HBO-V ging doen om daarna aan geneeskunde te beginnen. Ik heb nog in de krant zien staan dat ze haar propedeuse had, verder weet ik het niet maar als ze ingeloot was is ze verder gegaan.

DokterCorrie

Het stukje over discognitie zou ik wel eens aan een paar ouders van leerlingen uit mijn klas willen laten lezen

Inderdaad Dalarna

Ik heb gestudeerd met iemand die LHNO had gedaan en later via de 21+ regeling een lerarenopleiding en toen via colloquium doctum de studie. Het vraagt soms wat aanpassingen of extra vakken halen of toelating, maar je kijkt wat er mogelijk is, en het is dus geen uitzondering.

DokterCorrie

DokterCorrie

29-06-2014 om 22:03

Piano

Discognitie komt helaas vrij veel voor op witte, elitaire scholen..
; )

Donderkopje

Donderkopje

29-06-2014 om 22:33

Dokter Corrie

Beste Dokter Corrie,

Jouw stukje deed me ook denken aan een hilarische andere ziekte:
"eenduppiewordtnooiteenkwartje-isch"

Het schijnt vooral voor te komen bij vooringenomen leraren en kansrijke hoog intelligente en dito opgeleide ouders met kansrijke en straks ook uiteraard dito hoogopgeleide kinderen die de struggle van wat minder kansrijke en wellicht minder intelligente maar ook net zulke ambitieuze ouders al snel willen weg zetten als kansloze strebers want je kind is dom dus why bother....

Het uit zich vooral in vooringenomen arrogantie die lastig te bestrijden valt, jeukende bultjes op de handen, voetzolen en schaamstreek en bovenal afzeikstukjes waar topic starters niks aan hebben.

Heeft u hier ook een zelf-regulerend pilletje voor?

Wikka

Wikka

29-06-2014 om 23:41

opklimmers

Ja hoor, ik ken ze ook, opklimmers:

- van Mavo naar dr. in de biologie (gepromoveerd dus), internationale wetenschappelijke carrière;

- van Mavo naar ingenieur;

- van rotjeugd en schoolverlater (wilde LTS niet afmaken) tot miljonair.

Donderkopje

Ook al vond ik het stukje wel grappig, het mag natuurlijk niet de bedoeling zijn om topicstarter belachelijk te maken (als het echt serieus is).

Wat mij betreft (hopelijk bedoel je mij niet met vooringenomen leraar) geldt dat ik altijd mijn best doe om een leerling het maximale uit zichzelf te doen halen, maar soms is het zo duidelijk dat het (nog) niet lukt en blijven ouders pushen en dat vind ik dan sneu voor het kind. En ik zal nooit een kind dom noemen. Ik ken ook mensen die vanuit VMBO Basis in het Hbo terecht zijn gekomen. Zelf heb ik trouwens ervaring met af- en weer opstromen....

Anonymized User

Anonymized User

30-06-2014 om 08:48

Donderkopje

Niks mis met opklimmen en woekeren met je talenten. Heb het zelf gedaan. Het vwo is er ook voor misschien wat minder getalenteerde, maar net zo harde werkers.

Maar in sommige gevallen hebben ouders echt te hoge verwachtingen, en daar lijkt het hier in dit topic sterk op. Triest voor de kinderen. Dis vandaar dat ik dat stukje plaatste.

Lynn

Lynn

30-06-2014 om 09:47

Anonimyzed user

TS schreef in eerste posting:

Groep 6: rekenen C, Begrijpend lezen B, Spelling A, Woordenschat C, DMT A.
Groep 7: rekenen B, begrijpend lezen B, spelling A, Woordenschat C, DMT A.

Jij schreef

Maar in sommige gevallen hebben ouders echt te hoge verwachtingen, en daar lijkt het hier in dit topic sterk op. Triest voor de kinderen. Dis vandaar dat ik dat stukje plaatste.

Ik zie een stijgende lijn met rekenen, een B op begrijpend lezenin groep 6 en 7.

Afhankelijk van wat kind in groep 8 doet, zou VWO er nog best in kunnen zitten. Mijn kind is met in groep 6 een III (C) en groep 7 een V (E) voor begrijpend lezen ook op VWO aangenomen (wel eerlijkheidshalve vermelden dat hij groep 6-8 steeds A voor rekenen had en uiteindelijk ook een VWO-advies van het BO kreeg). NB En bij ons telde ook het Cito volgsysteem groep 6-8. NB in Groep 8 had kind dus wel - eindelijk - die I voor begrijpend lezen (na wel veel oefenen en hameren op precies/rustig werken).

Dat ouders VWO willen voor dit kind hoeft niet per se in "te hoge verwachtingen" te liggen. Zij kennen hun kind en zien dat er wellicht wel in, terwijl het in de cijfers er nog niet uitkomt.

Ik geloof sterk verborgen talenten van kinderen, laatbloeiers etc, waarbij de intelligentie niet altijd vroeg genoeg in hoge cijfers naar buiten komt (om allerlei reden, waaronder snel/slordig werken!), maar waarbij de kinderen het wel in hun mars hebben en de ouders dat herkennen.

Ik heb overigens niet het hele draadje gelezen, dus misschien dat daar dingen in staan die tot een andere gedachte (bij mij) zouden leiden.

DokterCorrie

DokterCorrie

30-06-2014 om 10:36

verborgen talent

Ik sluit ook absoluut niet uit dat de dochter van TO naar het vwo kan. Het is nu nog veel te vroeg om haar droom om arts te worden op te geven.

En ja, soms komt het talent er niet altijd uit. En ja soms zien alleen de ouders dat er talent zit.

Maar: De kans dat ze het vwo aan kan is gewoon niet al te groot.

En het gebeurt ook maar al te vaak dat ouders meer talent zien dan er werkelijk in zit. Het is maar een minderheid die naar het vwo kan.

wens van de ouders

Toen wij afgelopen voorjaar het schriftelijk advies van de basisschool kregen voor onze dochter stonden daar twee vakjes op naast elkaar.
Boven het ene vakje stond: Advies van de basisschool
Boven het andere vakje stond: Wens van de ouders

Toen vroeg ik aan de leerkracht waarom dat vakje wens van de ouders er op stond. Hij zei dat ouders soms iets anders willen dan de leerkracht/basisschool adviseert en dat ouders hun wens kenbaar mogen maken aan de VO school. In de 6 jaar die hij nu groep 8 les gaf had hij ieder jaar nog ouders aan zijn bureau gehad die voor hun kind hoger wensten dan zijn advies en ook dit jaar verwachtte hij weer dit soort gesprekken.
Mijn idee is dat je als ouders moet kijken naar waar het kind gelukkig kan worden. Onze zoon wilde al van heel jong af aan piloot worden, helaas is hij ernstig kleuren zien gestoord, die droom is hem dus al afgepakt. Nu nog zoeken naar iets anders waar hij blij van wordt en als dat met allemaal cito's op A en een eindcito van 550 (wellicht) geen VWO wordt, dan niet.

Jet

Jet

30-06-2014 om 12:04

havo

Hoi

LVStoetsen zeggen niet alles maar als je er droog vanuit wil gaan. Dit is geen VWO. Mooie havolijst.
Maar er komt natuurlijk nog veel meer bij kijken. Bijvoorbeeld: wat wil het kind zelf? Hoe is de motivatie? Wil het veel tijd aan huiswerk besteden enz. Wat is het werktempo? enz.

Katy

Katy

30-06-2014 om 16:44

jammer

Ik vind het heel jammer dat mijn topic blijkbaar voer is voor denigrerende grapjes. Wellicht ben ik wat te optimistisch maar daar is toch niks mis mee?

Een kind met een B voor rekenen mag niet dromen van een goede opleiding? Zal nooit arts mogen/kunnen worden (reactie Gouda).

Update: mijn dochter heeft haar E7 rekentoets gemaakt en ze heeft 15 fouten van de 96 vragen. Volgens mij zit dit echt op de grens A en een B (tabel via internet gevonden). Volgende week krijgen we het rapport dus dan weten we meer..maar we blijven hopen op die A.

Ze komt er wel! En als ze arts wil worden dan zal haar dat zeker lukken! Want ik ga haar daar bij steunen door dik en dun.
Gelukkig heeft ze daar jouw toestemming "Gouda" niet voor nodig.

Dalarna

Dalarna

30-06-2014 om 20:06

Katy

Houd je in je achterhoofd dat je ook gewoon uitgeloot kan worden en dat je, om ingeloot te worden gewoon hele hoge scores moet hebben?

Sawo

Sawo

30-06-2014 om 20:50

Dromen van kind

Hoi Katy

Op zich is er niks mee dat je dochter op deze leeftijd dokter wil worden. Mijn zoon wilde graag piloot worden en dat heb ik toen ook zo gelaten.

Maar als ouder moet je wel waken om niet teveel jouw dromen op je kind te projecteren en als een soort tijgermoeder alleen het beste van je kinderen te verwachten. Zo kan je kind als het niet kan voldoen aan je verwachtingen zich een mislukking voelen. Daarom is het goed als ouder realistische verwachtingen van je kind te hebben en het dromen aan het kind te laten.
Succes
Saar

Katy

Katy

30-06-2014 om 21:01

Dalarna

We proberen haar in ieder geval in een Havo/Vwo brugklas te krijgen en dan kan ze zichzelf altijd bewijzen. Het liefste gelijk in een Atheneum brugklas uiteraard. Na het VO kan ze altijd proberen om ingeloot te worden. Nothing is impossible and Impossible is nothing!! Zo zijn er ook kinderen met een 550 score die uiteindelijk met moeite een VMBO diploma behalen. Of zelfs helemaal geen diploma behalen.

Mijn dochter is een vechter en in mijn optiek is "the sky the limit" voor haar. Mijn man heeft een zeer succesvol bedrijf opgebouwd met een mega omzet. Zijn mentor zei ooit tegen hem dat het nooit wat zou worden met hem

Katy

Katy

30-06-2014 om 21:05

Saar

Hartelijk dank voor je reactie.
Het is echter HAAR droom, al jaren. Het enige wat ik doe is haar daarin steunen en aangeven dat niks onmogelijk is. Ik ga haar zeer zeker niet ontmoedigen.

Angela67

Angela67

30-06-2014 om 21:15

maar wel relativeren

ik zou zeker willen dat m'n kind een bepaald relativeringsvermogen en incasseringsvermogen leerde. Dat kan op meerdere vlakken, maar ik zou ervoor waken uit te stralen dat je alleen gelukkig kunt worden als je a) een droom hebt en b) hard werkt om die droom waar te maken.

Stel je voor dat ze op een gegeven moment wat anders wil maar zo vast zit in alles wat ze gezegd heeft en alles wat jullie er voor 'uitgezocht' hebben. Geef haar ruimte om zichzelf te worden!
gr Angela

Katy

Katy

30-06-2014 om 21:26

Angela

Bedankt voor je advies en ja, dat doen we zeker. Mijn man wil juist dat ze later bij hem in het bedrijf komt werken Die hoopt dat ze van gedachten verandert..

Maar ik zal nooit tegen haar zeggen dat iets niet kan. Eerst proberen en als het dan niet lukt, even treuren maar dan weer de schouders eronder.

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 08:39

Katy

Je hoeft ook niet te zeggen dat ze het niet kan maar wel dat het zou kunnen dat ze uitgeloot wordt.

Jillian

Jillian

01-07-2014 om 10:58

Mooi

Het is juist mooi dat ze zo'n droom heeft en er hard voor wil werken om dat waar te maken. Ik zou dat zeker aanmoedigen. Natuurlijk is ze nog jong en misschien wil ze over een paar jaar wat anders maar ze zal altijd profijt hebben van het harde werken wat ze nu leert te doen.
Ik zou juist erg trots op haar zijn en haar zeker niet afremmen maar proberen haar te helpen haar droom waar te maken.
En het is niet perse zo dat ze moet loten natuurlijk. Misschien heeft ze wel een heel hoog eindgemiddelde over zeven jaar! Dat is meer dan de helft van haar leven tot nog toe, alles staat nog open. Met hard werken en zelf discipline kan je echt enorm veel bereiken.

bertje1

bertje1

01-07-2014 om 11:31

echt geen vwo

nee hoor, wiskunde op VWO is echt zeer lastig en gaat super snel; dat zit er echt niet in. Mogelijk Mavo en later havo. en so what.. kan ze ook ver mee komen!

wiskunde op het VWO

@Bertje1 ik ben het echt niet eens met je dat VWO wiskunde "echt zeer lastig en super snel gaat" zoals je hier zelf boven schrijft. Wiskunde op het VWO is naar mijn mening goed te doen. En ja, ook voor B scorende kinderen.

Op het VWO heb ik me nog nooit zo erg verveeld. Naast me zat echter een meisje die echt super slecht was in wiskunde. Met veel hangen en wurgen, veel bijles, net een 5 op haar rapporten. Dat meisje is nu huisarts. Het is dus wel mogelijk. In 5 VWO kwam er een jongen achter me zitten die eerst Mavo en Havo had gedaan. En ook hij is nu huisarts. Met beide heb ik nog goed contact.

Voor Katy; ik heb absoluut bewondering voor je dochter. Die komt er wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.