Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katy

Katy

09-04-2014 om 14:41

Wat voor advies krijgt mijn kind?


Marije

Marije

09-04-2014 om 22:02

Hoe?

Hoe zien jullie een Havo/Vwo advies hierbij? Ik namelijk niet. Tenzij haar werkhouding, inzet en tempo wellicht optimaal zijn.

En aan TO: waarom wil je gymnasium? Heeft ze al een specifieke WO studie op het oog? Of gaat haar beste vriendin hier naartoe? Het lijkt niet zo'n studiebolletje. Ik lees ook niet dat ze er alles aan doet om haar resultaten te verbeteren. Of is het de wens van ouders?

Wellcht is het inderdaad het beste om een Mavo/Havo/Vwo brugklas te zoeken. En dan haar kans grijpen.

Suze

Suze

09-04-2014 om 22:46

Laatbloeier?

Katy, scores (tot nu toe) zeggen niet alles over de capaciteiten van je kind.

Soms zijn kinderen laatbloeiers en laten ze pas in groep 8, als het er voor hun gevoel op aankomt, opeens zien wat ze in huis hebben.
Dus bijv. hoge NIO of hoge eindcitoscore.

In dat geval hangt het van de eisen van de VO school af, of ze zo'n "laatbloeier" (iemand die pas laat hoge scores haalt, intelligentie kan er best al altijd ingezeten hebben, maar uitte zich daarvoor niet in hoge scores) een kans geven. Als ze strict naar het LVS groep 6-8 kijken dan wordt het moeilijk. Maar soms luisteren ze inderdaad, zoals je zelf al denkt, meer naar het schooladvies.

Dus: je hoeft niet meteen te concluderen dat ze met deze cijfers NOOIT VWO-advies kan krijgen, want het zou best kunnen dat ze zich opeens nog heel goed gaat ontwikkelen.

Maar gezien haar scores tot nu toe en wat je over haar schrijft, zou ik ook niet meteen aan VWO denken.

Laat je nog even weten waarom jij VWO wil voor haar en waarom ze zelf naar het gymnasium wil?

Meer gegevens

Naast Cito-resultaten speelt werkhouding een grote rol in de advisering. Kan een kind zelfstandig werken? Hebben ze geen Cito-toetsen kennisvakken en informatieverwerking in groep 7? Die zijn ook erg bepalend voor een niveau want die geven aan hoe het gesteld is met haar leercapaciteit mbt zaakvakken .

Zit ze toevallig op een vrije school omdat ze geen CITO doen maar NIO? Bij een vrije school college kijken ze naast cijfers ook naar het kind zelf, ze hechten belang aan de mening van de vrije school basisschool.
Als het kind ipv naar een vrije school college naar bv een daltononderwijs gaat, zal de CITO/NIO zwaarder tellen.

Krijgt een kind een havo/vmbo-t advies, maakt het kind meer kans om op een school van hetzelfde onderwijs te worden ingedeeld op Havo, maar bij een ander onderwijs loopt ze de kans te worden ingedeeld op vmbo-t/havo of zelfs vmbo-t. Dit is mede afhankelijk van het aantal aanmeldingen voor een bepaald niveau. Maar zoals altijd, verschilt dit per regio.

Je kan je kind de ruimte geven om te laten zien dat ze progressie toont in groep 8, door niet meteen akkoord te gaan met het voorlopige schooladviezen eind groep 7.

creabea

creabea

10-04-2014 om 11:26

ben ik ook nieuwsgierig

waarom Katy vwo in gedachten heeft voor haar dochter. Misschien is het best een slim kind, een laatbloeier of wat dan ook. Het kan ook zijn dat ze heel slim lijkt, maar verbaal heel sterk is. Ik ken in mijn omgeving voorbeelden van beide; iemand met een goed stel hersens en heeft gestapeld van LBO naar universiteit. Zij is vrij timide, laat niet zo snel zien wat ze allemaal wel kan en heeft ook niet zoveel zelfvertrouwen. De ander is een schoonmaakster die een vlotte babbel heeft met een heel beschaafd accent (uit een goed milieu) waarvan ik pas na een paar ontmoetingen doorhad dat ze toch echt niet zo slim was maar wel een flinke dosis zelfoverschatting in huis had. Ik dacht eerst dat het ging om iemand die pech had gehad met het niet afmaken van opleidingen, maar bleek toch iemand te zijn die met moeite een mavo-diploma had gehaald. En ook nog eens studiegenootje die pas strandde op de universiteit (ondanks heel hard werken) en zij bleek na een uitgebreide test maar een iq van 103 te hebben. Had met hard werken netjes de havo afgerond, 1 jaar hbo en toen universiteit.

hkh

hkh

10-04-2014 om 12:49

haaglanden

Wij wonen in de regio Haaglanden en mijn dochter heeft vanaf groep 5 consequent alleen maar A'tjes gehaald behalve op DMT (B, 1 x C). Toch kreeg zij van een HAVO VWO advies door (zeer) tegenvallende NIO). Na het adviesgesprek heeft ze een zuiver VWO advies gekregen op basis van haar CITO's. Zij zou alleen met een VWO advies + ondersteunende NIO of CITO worden aangenomen op het gymnasium van bijv het Veurs of het zelfstandig gymnasium Novum.

Bovengenoemde scholen kijken dus wel degelijk naar het advies met ondersteuning van een van de toetsen. Zij had op basis van haar CITO en advies (beiden dus VWO) geplaatst kunnen worden NADAT er door de basisschool een uitleg over de slechte NIO was gegeven. Dit is uiteindelijk gelukt maar toen besloot dochter toch naar Dalton Voorburg te willen. Inderdaad daar de heterogene brugklas en ik begreep zelfs dat er ook in de 2e nog een brugjaar HAVO/VWO mogelijk is bij twijfel.

Overigens heeft de Dalton itt wat hierboven staat, als enige niet gevraagd naar kopieen van de NIO dan wel CITO. Zij baseren zich in eerste instantie dus op het advies en bij twijfel bellen ze de school en bekijken ze de NIO of eindcito.

Mijn dochter wil graag vanaf de 2e het gymnasium gaan doen als het allemaal lukt. daar heeft de dalton alle vertrouwen in maar dan moet ze dus deze lijn van de beste 15% uit de klas (geloof ik) al in het brugjaar doorzetten. Voor het gym krijg je niet de kans om in de 3e te beginnen

Volgend jaar gaat op onze basisschool wel de eindcito tellen + het LVS. Mijn dochter doet mee aan een proef van de eindcito van volgend jaar. Deze was echt veel moeilijker dan de gewone CITO zei zij. Met Engels en wiskunde dus ik ben ook benieuwd voor mijn jongste dochter.

Katy

Katy

10-04-2014 om 13:51

reden voor vwo

Ik wil graag dat ze VWO gaat doen en dan het liefste Gymnasium zelfs omdat ze dan de beste basis mee krijgt. Daar vind je goede leerlingen met een goede woordenschat die graag willen leren. Mijn dochter is een harde werker en wil graag verder komen in het leven. En dat wil ik ook voor haar. Ze wil al heel lang arts worden. Hier heb je toch echt een VWO diploma voor nodig. Het doorstromen vanuit de HAVO ziet ze niet zitten en ik eigenlijk ook niet.
Die rot Cito's toch! Ze werkt hard! Ze haalt op de zaakvakken vaak wel een 8 maar ze werkt er wel hard voor hoor. Rekenen vindt ze lastig maar met hard werken zou ze daar toch een 6-je voor kunnen halen of niet? Als ze de kans krijgt om gelijk op VWO te starten dan hoeft ze ook niet gemiddeld in de brugklas op alles een 7,5 te staan. Dat haalt ze nooit. Maar als ze op VWO mag starten dan kan ze wel met 6-jes gewoon overgaan. Met hard werken kom je er toch ook lijkt me.

Molleke

Molleke

10-04-2014 om 14:07

Ja maar

Maar als je dochter nu al zo hard werkt met dit als resultaat (wat ik overigens heel goed vind) dan is waarschijnlijk dit haar niveau. Wellicht kunnen de cijfers in de toekomst nog vooruit gaan en dan is na de havo naar het VWO niet ondenkbaar. Maar je moet wel realistisch zijn. Ik zou inzetten op HAVO en anders brugklas TL/Havo. Als ze zo hard werkt waarom is die 7.5 gemiddeld niet haalbaar?

Karin

Karin

10-04-2014 om 14:08

Katy

Katy, met wat jij schrijft verwacht ik niet dat je een VWO advies gaat krijgen. De cijfers die je op de basisschool haalt zijn niet te vergelijken met de cijfers op de middelbare school. Mijn ervaring is dat basisschoolleerlingen die naar het VWO gaan voor zaakvakken nooit of bijna nooit hoeven te leren om een zeer goed of 10 te scoren. Zij putten uit algemene kennis én hebben na het volgen van 1 les of het krijgen van 1 maal de uitleg al zo'n vaardigheid dat zij die kennis ook na enige tijd weer kunnen oproepen en ook toepassen. Ook rekenen en taalonderwijs op de basisschool vergt voor toekomstige VWO leerlingen nauwelijks inspanning. Mijn dochter, momenteel in groep 8 heeft vanaf groep 6 overwegend I of II (A of gescoord en zo nu en dan een C (voor verschillende vakken). Het voorlopig advies was HAVO/VMBO-tl.
Ik vind het l*llig om te schrijven maar ik denk dat je jouw verwachtingen bij moet stellen. En vooral heel trots moet zijn op jouw dochter die hard werkt en ambitie heeft. Vergis je niet, heel veel VMBO-leerlingen moeten veel, heel veel harder werken om hun diploma te halen dan veel VWO-leerlingen. Hard werken is geen garantie voor het halen van een bepaald niveau.

lisbeth

lisbeth

10-04-2014 om 14:10

erg naief

ik denk dat je geen idee hebt van het niveau van het VWO. Als je dochter al zo hard moet werken nu. Kinderen die extra uitleg nodig hebben, die C en B scores halen komen nou eenmaal normaal niet op het VWO terecht of er moet een hoge WISC of NIO tegenover staan maar dan nog.

Bloempje

Bloempje

10-04-2014 om 14:11

Nou

met hard werken kom je er echt niet altijd. Mijn oudste had een cito van 550 (dacht ik) en verder vooral A's met een enkele B. Door zijn werkhouding kreeg hij een havo/vwo-advies. Niet zo gek achteraf, het kind verveelde zich dood in groep 8.

Nu zit hij in 5VWO en hij moet voor sommige vakken echt heel hard werken. Hij gaat nu een vak laten vallen omdat hij ondanks dat keiharde werken een 4,5 blijft staan. Gelukkig doet hij vakken extra dus iets laten vallen is geen probleem. Het geeft alleen aan dat je er met hard werken alleen niet komt.

Bloempje

Bloempje

10-04-2014 om 14:12

Correctie

Kind komt net binnen en had een cito van 548.

Ambitie is niks mee

en met hard werken zeker niet, maar ik denk dat jullie je ambities moeten bijstellen. Met de capaciteiten die je dochter nu laat zien zal ze geen VWO kunnen halen en (dus) geen arts worden. Dus tijd om de stip op de horizon op te schuiven. Met Havo kun je wel naar het HBO, dus HBO-verpleegkunde is wel een optie. Of fysiotherapie, logopedie, diëtethiek, of andere zorggerelateerde opleidingen. Kijk daarnaar ipv naar wat er niet kan.
Overigens, je schrijft dat je dochter nu hard moet werken voor een 8 voor zaakvakken en een 6 voor rekenen. Maar dit zijn niet de cijfers die ze op VWO-niveau zou halen. Meestal wordt er in combinatie brugklassen op verschillende niveaus cijfers gegeven. Dus scoor je een 6 op Havo-niveau, dan staat dat gelijk aan een 5 op VWO-niveau en een 7 op VMBO-niveau. Zo ongeveer. De cijfers op de basissschool zijn niet op het niveau van het VWO. Daarom zijn veel VWO-ers zo verbaasd over hun eerste rapport in de brugklas. Ze hebben véél harder moeten werken dan ze gewend waren, en daar krijgen ze dan maar een 6 of 7 voor. Terwijl ze vroeger met 2 vingers in hun neus een 10 haalden. Je moet er dus ook nog eens vanuit gaan dat je dochter op het VO (en zeker op het VWO) lagere cijfers zal scoren dan ze nu doet.
Kortom, ik denk dat je jezelf en je dochter een groot plezier doet door nu je verwachtingen al bij te stellen!
Engeltje

Dalarna

Dalarna

10-04-2014 om 14:17

tja

Je wil dat ze het allerhoogste doet maar je bent tevreden als ze dat met zesjes doet... stel dat ze dat doet dan heb je nog een probleem: geneeskunde is een lotingstudie en alleen met gemiddeld een acht word je meteen toegelaten.

Je hele idee over het gymnasium 'omdat ze dan de beste basis mee krijgt. Daar vind je goede leerlingen met een goede woordenschat die graag willen leren.' vind ik zelfs een beetje eng klinken. Ten eerste heb je daar zat leerlingen die ook liever thuis voor de computer hangen en ten tweede heb je ook op de havo hele harde werkers en ten derde: waar is die goede woordenschat van jouw dochter? Die ligt toch echt op mavo-niveau.

Ze moet er dus heel hard voor werken en dan alleen maar A's op spelling en DMT, tja dan zal ze dus nog veel harder moeten werken op het VWO. Er moet je wel iets aan komen waaien op de basisschool om daar naar toe te gaan en dan is nou juist spelling en snel woordjes kunnen lezen niet zo belangrijk.

Richt je op een mavo/havo klas en zorg dat ze op de havo komt en na havo 5 kan ze gewoon naar vwo 5. Dan mist ze een jaartje. Om dat meteen weg te vegen vind ik ook wat onzinnig.

Tenslotte: een 7,5 halen op de havo is niet zo moeilijk aangezien de normering dan ook op havo-niveau is. Dat kun je dus prima vergelijken met de 6jes op het VWO (die natuurlijk als er maar iets fout gaat onvoldoendes worden en dan zit je nog op de havo). Het is echt niet zo dat elke havo vol zit met kinderen die er helemaal geen zin in hebben, die onvoldoendes halen en naar de mavo moeten. Er zitten daar heel veel kinderen zoals jouw dochter die hard moeten werken en dat ook willen om alsnog naar het VWO te gaan.

Kijk eens naar havo's met iets extra: tweetalig bijvoorbeeld of technasium.

Dalarna

Dalarna

10-04-2014 om 14:18

oja

En geneeskunde willen doen is dus wiskunde, scheikunde, natuurkunde EN biologie op je examen bij het VWO....

Hkh

In regio Amsterdam werkt men met het ELKK. Van ieder kind wordt digitaal een dossier gemaakt met waarin het LVS, werkhouding, afgenomen toetsen en OKR, onderwijskundig rapport. In 2004 schreef M. Lavell op ouders.nl al een artikel hierover; ouders buitenspel... ELKK, (sorry , niet goed in links op IPad).
In 2013 staat op het aanmeldingsformulier een nummer zodat een VO kan inloggen en de gegevens van het kind in het dossier kan bekijken.

Ik zag dat BOVO Haaglanden ook met een digitaal systeem werkt waarin de leervorderingen LVS en OKR zijn opgenomen.
In principe hoeven ze dus niet contact op te nemen met de juf, als ze aan de hand van dit digitale systeem ( vanaf groep 5 allemaal Atjes) van mening zijn dat ze een duidelijk beeld hebben van je kind.

willen en kunnen

Tja. Zoals gezegd is in het algemeen groep 6 /7/ 8 A's voor VWO gaan, B's voor HAVO, en C's voor VMBO-t. Waarbij begrijpend lezen en rekenen het belangrijkste zijn. Dat vindt ik soms wel een regide toegepast (in Utrecht is een gym waar je met 1 B in groep 6 praktisch niet meer op komt), maar er zit in grote lijn wel een logica in.
Met een B/C niveau vind je al shoppend vast wel een middelbare die je op HAVO/VWO niveau toe wil laten, maar de kans dat je het dan kunt is klein. B/C en soms een D is veel eerder vmbo/havo niveau. Waarom zou je dat je kind willen aandoen als er niet aantoonbaar (een ziekte in het verleden etc) redenen zijn waarom ze tot nog toe ver onderpresteerde?
Loes

Evanlyn

Evanlyn

10-04-2014 om 15:36

gymnasium

Nooit heb ik meer luie lapzwanzen bij elkaar gezien dan op het gymnasium. In het eindexamenjaar moesten ze zich natuurlijk uit de naad werken om het alsnog te halen, maar verder...Dus verkijk je niet op dat graag willen leren. Een goede woordenschat wel ja, maar verder...

creabea

creabea

10-04-2014 om 16:10

eerst maar eens inzetten op havo

ik bewonder het doorzettingsvermogen van je dochter, maar ik sluit me geheel aan bij de rest. En ik vind het wel jammer hoe je schrijft over het gymnasium, alsof de rest eigenlijk te min is. Massa's mensen op de universiteit zijn daar gekomen via een omweg. In mijn 1e jaar was denk ik wel bijna de helft ouder dan 18, daar zaten heel veel stapelaars bij, mensen die waren blijven zitten, mensen die eerst hbo hadden gedaan... niks mis mee! En juist die hardwerkende stapelaars hadden het meeste succes tijdens de studie (al die slimme kinderen van het gymnasium zoals ik deden aanzienlijk langer over hun studie zelfs, gebrek aan studievaardigheden en doorzettingsvermogen Ik ken ook nog wel mensen die (tand)arts zijn geworden terwijl ze eerst de havo hebben gedaan.

lisbeth

lisbeth

10-04-2014 om 16:17

mijn man

is begonnen op de mavo, heeft daarna havo en vwo gedaan om daarna een universitaire studie af te ronden.

hkh

hkh

10-04-2014 om 16:18

Flanagan

Beetje off topic.

Ik ben het met je eens dat men de digitale code kan gebruiken alleen zei Dalton bij inschrijving dat men zich uitsluitend baseert op schooladvies. Ik had overal kopieen van bij me incl slechte nio en deze nam men niet eens in ontvangst itt veurs en novum waar je deze bjj inschrijving moet meegeven. Natuurlijk kunnen ze alles opzoeken aan de hand van de inlogcode en mss heeft het te maken met de heterogene brugklas maar het leek erop dat men eerst het schooladvies als leidend ging volgen zoals ook in de procedure van Haaglanden staat beschreven. Maar kan het mis hebben. En volgend jaar is alles toch weer anders.

On topic:
De kinderen van de basisschool die een Vwo advies hebben gekregen, hebben zonder uitzondering ook voor de taakvakken inderdaad met weinig inspanning hele hoge cijfers. Deze kinderen krijgen nu allemaal wiskunde op vmbo t havo brugklas niveau om ze aan de gang te houden zodat het gat met VO niet zo groot is.

Ik heb zelf ooit ook vwo advies gekregen en in 3 vwo twee keer blijven zitten. Echt door mijn belabberde werkhouding. Ik wist totaal niet wat leren was. Dus ook ik denk dat het een combinatie is van werkhouding en Cito scores.

Overigens zou jouw kind op onze school, een vmbo t havo advies krijgen vnl vanwege de extra inspanning die zij nu al moet leveren voor rekenen en mss begrijpend lezen. Mss oneerlijk mocht dochter laatbloeier is maar het is gewoon een mooie score en zoals gezegd, ze kan altijd in brugklas zich waarmaken !

Katy

Katy

10-04-2014 om 16:18

de basis..

die je naar mijn mening mee krijgt op het VWO is zoveel beter dan het VMBO. Ik gun haar dat zo. En waarom is het VWO alleen voor de hele goede 20 procent leerlingen eigenlijk? Waarom mag een kind het niet gewoon proberen? Jammer! Want als het zou mogen zou ik haar inschrijven op het Haganum Gymnasium. De basis die je naar mijn mening daar meekrijgt is echt anders dan elders. Omdat je omgaat met slimme kinderen leer je ook goed Nederlands spreken/schrijven.
Waarom zou een kind met lage Cito's het niet aan kunnen? Zijn die Cito's dan echt zo betrouwbaar dat je kan zeggen dat ze een goede voorspeller zijn voor toekomstige goede studieresultaten?!

Jillian

Jillian

10-04-2014 om 16:23

Optimistischer

Ik ben wat optimistischer dan de meeste schrijvers hier. Jouw dochter is nog zo jong. Ze heeft nog alle kansen om zich te bewijzen. Genoeg kinderen die gewoon wat later op gang komen. Wel is misschien een VWO advies nu lastig te krijgen. Dat sluit echter nog steeds niet uit dat ze op het VWO terecht kan komen. Ik zou zoeken naar een school met een heterogene brugklas. Dan maakt het advies ook veel minder uit.
Ze heeft dan alsnog afhankelijk van de school die je kiest 1 of 2 jaar of zelfs 3 jaar om zichzelf te bewijzen en alsnog op het VWO terecht te komen.
Verder kan je letten bij het kiezen van de middelbare school dat ze doorstromen aanmoedigen en dat de school hier goede concrete mogelijkheden toe biedt.
Het kan natuurlijk best zijn dat uiteindelijk het toch geen VWO wordt maar niet alles hangt dus af van het advies wat ze op de basisschool krijgt.

Angela67

Angela67

10-04-2014 om 16:26

verschil methodetoetsen / cito's

Katy,
als ze haar methodetoetsen fluitend haalt met 10-en en haar cito's laten dat beeld niet zien, dan zou je je inderdaad kunnen afvragen of je wel op de cito's moet baseren. Maar in dit geval klopt het toch?

Ik ben zelf zo'n laatbloeier die met een lage mavo-cito naar een heterogene brugklas ging en daarna fluitend naar 2 gym ging. Als ik achteraf terugkijk was die cito dan wel slecht, maar ook het gehele onderwijs was daar niet goed op die basisschool, mijn moeder had achteraf beetje spijt dat ze me daarop had gedaan.
Ik las heel veel en had slimme oudere broer en zus die al op die school op het Gym zaten of hadden gezeten. Toen ik dus in de brugklas gewoon goed les kreeg en deed wat de bedoeling was haalde ik hele goede cijfers. Alsof ik toen pas moeite deed ofzo.

Dus laatbloeien kan, zorg dus dat de brugklas waarin ze komt zo heterogeen mogelijk is. Maar het kan ook via stapelen en dat is volgens mij ook een hele goede route. Zeker als ik lees dat ze graag wil.

Maar zorg echt dat je niet uitstraalt wat je in je postings uitstraalt, dat het voor de happy few is en dat het het allerbeste is om naar het gym te gaan. Dat lijkt me funest voor haar motivatie. Ze moet zelf de regie nemen op een gegeven moment en dat gaat niet als jij eigenlijk stiekum vindt dat Gym het beste is . . .

gr Angela

Jillian

Jillian

10-04-2014 om 16:30

Katy

Ik ben het met je eens dat het gymnasium een fijn school type is. Ik heb een zoon die nu op het gymnasium zit en natuurlijk maakt het verschil dat alle leerlingen een vrij hoge basis hebben. Hierdoor is het tempo sneller en behandelen ze dus meer stof. Ook trekken leerlingen zich aan elkaar op. Maar andere schooltypes hebben ook best wat te bieden. Mijn andere zoon zit bijvoorbeeld op een vrije school. Hier hebben ze een heterogene brugklas en is stapelen heel normaal. Ze zijn daar erg van doe eerst maar vmbot of havo en dan het andere diploma. Dat is ook niet voor iedereen geschikt maar dat terzijde. Deze school biedt echter verder ook veel aan de leerlingen en hier krijgen ze ook echt wel een goede basis mee. Het is natuurlijk een vrij beschermde school met een zichzelf selecterend publiek. Ik vind dat zelf eigenlijk helemaal niet zo fijn. Ik heb zelf veel liever een meer gemengd publiek. Maar dat terzijde krijgen de leerlingen hier ook echt veel mee aan cultuur bijvoorbeeld. Dus dat kan ook best op het VMBO of de Havo. Je zal dan alleen de school gewoon goed uit moeten zoeken.

Molleke

Molleke

10-04-2014 om 16:31

Je kan je kind ook inschrijven

op de plaatselijke hockyclub Nogmaals je kind werkt hard maar heeft geen VWO niveau gezien haar resultaten. Mits jij denkt dat het er wel in zit maar het er niet uitkomt door wat dan ook maar je zegt zelf dat je kind hard werkt. Waarom is het zo belangrijk dat je kind in aanraking komt met slimme kinderen? En ben je alleen slim als je op het gym zit? Ik vind van niet.

lisbeth

lisbeth

10-04-2014 om 16:36

moet je het eigenlijk wel willen

Ik vraag me ook af of je dit moet willen, als je kind al op het vwo terecht komt gaat die 6 hele zware jaren tegenmoet, ze zal ontzettend op haar tenen moeten lopen om het tempo en niveau bij te kunnen benen. relaxen zit er dan nooit bij. Hobbies zullen dan misschien ten koste ervan gaan. wil je dat voor je kind?
Ik ben zeker voor alles eruit halen wat erin zit maar het moet ook te doen zijn.

hkh

hkh

10-04-2014 om 17:04

Katy

Inderdaad zal je dochter in een heterogene brugklas zich kunnen bewijzen, zoals bijv op de Dalton. En zoals gezegd, Cito's zijn nog niet alles bepalend maar het feit dat je dochter nu al best hard moet leren voor mn rekenen, zou voor mij absoluut een reden zijn om nog eens goed na te denken over een zelfstandig gymnasium als Haganum of Novum waar er zeer veel van kinderen wordt verwacht buiten een hoog advies en hoge cito. Ik vind het Novum een fantastische (beetje elitaire) school waar je natuurlijk met een schitterend diploma vanaf komt maar ik vond het voor mijn dochter met al haar hobbies al hoog gegrepen.

Ik vind ook dat je je kind zoveel mogelijk moet stimuleren maar wel stimulatie die bij het kind en het niveau past. Sorry maar ik vind dat je alle kinderen met een lager advies dan vwo eigenlijk tekort doet en alle scholen die geen zelfstandig gymnasium zijn, ook !

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-04-2014 om 17:13

Katy

"En waarom is het VWO alleen voor de hele goede 20 procent leerlingen eigenlijk? Waarom mag een kind het niet gewoon proberen? Jammer!"

Ik ben het helemaal met je eens (maar dat zullen de meesten hier wel zijn) dat de steeds strengere selectie aan de poort onwenselijk is en kinderen kansen ontneemt. Ook ben ik het met je eens dat een gymnasium een 'fijn schooltype' is. Maar om antwoord om jouw vraag te geven: omdat het VWO gewoonweg te moeilijk is voor de overige 80% (of hoeveel het dan ook maar precies is). Het VWO is ingericht om juist de slimste kinderen uit te dagen. En het gymnasium doet daar nog een schepje bovenop met eindeloze woordenlijsten en ingewikkelde grammatica. Lekker om je tanden in te zetten als je zeer makkelijk leert, een drama als je toch al hard moest werken. Een gymnasium-brugklas zit over het algemeen vol met kinderen die amper iets hebben hoeven doen op de basisschool. Die 's ochtends bij het ontbijt nog even snel het geschiedenisboek inkijken om vervolgens een 9 of 10 op de toets te halen. Die zich op de basisschool hebben verveeld, soms/vaak ondanks allerhande pluswerk. Voor veel andere kinderen is het VWO of gymnasium gewoon helemaal niet leuk. Het gaat te snel en er wordt teveel inzicht van hen verwacht.
Ik kan natuurlijk helemaal niet inschatten of dat voor jouw dochter ook geldt: je dochter is meer dan een paar cijfertjes op het rapport. Maar op basis van wat jij schrijft (hard werken, instructietafel) denk ik dat je dochter zich niet happy zal voelen op een gymnasium.

creabea

creabea

10-04-2014 om 17:19

dat Haganum Gymnasium

heb je daar ervaring mee, dat je denkt dat het zó fantastisch is? Ken je veel mensen die er al op zitten/hebben gezeten, of heb je zelf op een zelfstandig gymnasium gezeten? Of misschien heb je op een scholengemeenschap gezeten en daar slechte ervaringen mee? Heb je al wel andere scholen bekeken met een heterogene brugklas, zoals dat hier wordt genoemd? Het komt nu op mij over alsof je alleen voor die ene school wilt gaan (en je kind zit pas in groep 7 ook nog).

Waarom kan niet iedereen het eventjes proberen op zo'n 'hoge' school....? Tja, dan zouden ze het maar druk hebben met alle afstromers. Die waren er op het zelfstandige gymnasium waar ik op heb gezeten al veel; na de 1e klas was al een kwart afgevallen, na de 2e was nog maar 2/3e over.

Katy

Katy

10-04-2014 om 17:25

Gymnasium

Ijsvogeltje jij schrijft: 'Een gymnasium-brugklas zit over het algemeen vol met kinderen die amper iets hebben hoeven doen op de basisschool. Die 's ochtends bij het ontbijt nog even snel het geschiedenisboek inkijken om vervolgens een 9 of 10 op de toets te halen. Die zich op de basisschool hebben verveeld, soms/vaak ondanks allerhande pluswerk. '

Is dit wel zo? Het komt op mij over alsof er alleen hoogbegaafde leerlingen op het Gymnasium zitten.

Mijn dochter is dat zeker niet maar ze werkt wel hard. Rekenen is ze niet goed in, dat klopt. Ik vraag me af of er ook kinderen zijn die naar het Gymnasium gaan die slecht zijn in rekenen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.