Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katy

Katy

09-04-2014 om 14:41

Wat voor advies krijgt mijn kind?


Annet

Annet

10-04-2014 om 18:27

Intelligentie

Natuurlijk zitten er niet alleen hoogbegaafde kinderen op het gym. Als je naar de NIO kijkt, dan wordt aangegeven dat vanaf een score van 116 VWO zou passen. Op Wikepedia wordt het gym genoemd vanaf 118. Dat scheelt niet zoveel.
Dat soort cijfers zijn niet heel hard maar geven zeker een indicatie.
En ja, mijn ervaring is dat kinderen die A's halen voor de cito's weinig hoeven te doen op de basisschool. Zij hoeven zeker niet hard te werken voor de zaakvakken.
Je schreef eerder dat je dochter hard werkt voor rekenen maar ook voor de zaakvakken. Ik vind dat een belangrijke indicatie van haar niveau. Op basis van wat jij schrijft, denk ik dat jij je dochter overschat.

Om te voorkomen dat jij en je dochter helemaal op het verkeerde paard wedden, zou je een iq-test kunnen laten doen. Daarmee weet je in ieder geval welke potentie er qua iq is. Met hard werken kom je altijd verder, maar daar zit een grens aan.
Helaas is een test niet goedkoop. Maar verkeerde verwachtingen en daardoor het gevoel te falen is ook erg vervelend.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-04-2014 om 18:39

Katy

Zoals op alle scholen, zitten ook op het gymnasium kinderen met sterke en met zwakkere punten. Maar houd voor ogen dat ALLE vakken op VWO-niveau worden gegeven. En dat een vak dat op de basisschool al veel moeite kost, op een VWO mogelijk voor (grote) problemen kn zorgen. Maar dat blijft natuurlijk speculeren.
Je schrijft:
"Is dit wel zo? Het komt op mij over alsof er alleen hoogbegaafde leerlingen op het Gymnasium zitten."
Je hoeft niet hoogbegaafd te zijn om je te vervelen op de basisschool... Een aanzienlijk deel van de leerlingen kan extra uitdaging aan in de vorm van pluswerk, maar ondanks dat zijn er (helaas) genoeg die zich vervelen. Mijn oudste (bijna 17) is echt ingedut in groep 7 en 8. Pas op de middelbare school werd hij weer wakker, zeg maar. Mijn jongste (waarover ik al schreef, gaat straks dus ook naar gymnasium) doet echt helemaal niets voor school. Heeft een hoog IQ, maar is niet hoogbegaafd.

Thursday Next

Thursday Next

10-04-2014 om 18:58

mijn oudste dochter

is niet zo goed in rekenen en gaat naar het gymnasium. Ze is overigens wel "officieel" hoogbegaafd, maar zo'n test zegt ook niet alles. Ze zit in de brugklas en moet er aardig wat voor doen. Het moeilijkste is een manier zoeken om alles te leren. Er worden hier echt behoorlijk hoge eisen aan de leerlingen gesteld, en dat mag ook want dat kunnen ze (mmestal) aan.
Ze is dus niet zo goed in rekenen, maar dat is vooral gerekend in verhouding tot de rest wat ze kan. Cito's had ze mestal A's voor alleen voor rekenen een B. Voor de methodetoetsen hetzelfde, taal en spelling meestal foutloos en rekenen een paar fouten.

hkh

hkh

10-04-2014 om 19:08

Katy

Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom een scholengemeenschap met vwo en gymnasium niet zou voldoen ? De zoon van een kennis had vmbo t advies en is naar het Maartens gegaan. Duidelijke laatbloeier of wat dan ook maar hij zit nu in 5 VWO. Echt, als het er echt inzit, komt het er op de een of andere manier wel uit, linksom of rechtsom. Stapelen of opstromen.

Het is nu eenmaal zo dat bijv het Haganum zich kunnen veroorloven om zeer selectief te zijn. Ook omdat er veel van deze kinderen wordt verwacht aan extra vakken.

Mijn dochter is zeker niet hoogbegaafd maar kan wel makkelijk leren en doorloopt de basissachool fluitend en zonder inspanning ondanks pluswerk en levelwerk De toekomst zal het leren, in de brugklas van een scholengemeenschap begint ieder kind opnieuw. En dan zal ook mijn dochter zich moeten bewijzen qua werkhouding.

Wat zegt de basisschool van je dochter eigenlijk ?

Katy

Katy

10-04-2014 om 22:30

rekenen

Ik wil haar het liefste in laten stromen op het VWO omdat ik niet geloof dat een kind wat slecht rekent nou perse slecht zal zijn in wiskunde. Hier op het forum lees ik namelijk ook over kinderen die super goed waren in rekenen en slecht zijn (helaas) in wiskunde. Dus andersom kan het dan ook.
Een goede opleiding is gewoon heel belangrijk. Zonder kom je niet ver en ik wil niet dat ze straks elk dubbeltje moet omdraaien om goed te leven.

Goed, ze zit regelmatig aan de instructietafel. Maar daar zitten ook VWO'ers. Zo zit er ook een jongen voor werkwoordspelling weleens aan de instructietafel en deze jongen doet mee met levelwerk. Is hij dan ook geen VWO materiaal?

Katy

Katy

10-04-2014 om 22:34

hkh

In het rapportgesprek heb ik er naar gevraagd maar de juf gaf aan dat dochter een twijfelgeval is. Tussen welke niveau's ze twijfelt wilde ze niet zeggen. Ik hoop dat ze twijfelt tussen havo en vwo (te optimistisch??)

Thursday Next

Thursday Next

10-04-2014 om 22:46

rekenen en wiskunde

is inderdaad wat anders, ik was vroeger niet zo goed in rekenen (nou ja, 7ens en zo) maar was een kei in wiskunde. Alleen is er in de loop der jaren wel veel veranderd, nu rekenen ze nog steeds veel bij wiskunde en mogen ze de rekenmachine niet vaak gebruiken.

Thursday Next

Thursday Next

10-04-2014 om 22:59

en..

af en toe aan de instructietafel zitten is geen reden om niet naar VWO te gaan. Niet zo goed scoren op de cito ook niet. Als je methodetoetsen niet super maakt kan je nog best naar het VWO. Maar de combinatie van al die dingen, terwijl er ook nog hard gewerkt wordt, lijkt me we duidelijk, dat gaat waarschijnlijk niet lukken.
Ik zou zeker niet op een zelfstandig gymnasium inzetten maar op een combi-klas op een scholengemeenschap. En wees heel trots op die meid die zo hard kan werken, daar kunnen nog veel anderen een voorbeeld aan nemen!

Limi

Limi

11-04-2014 om 07:07

Katy

Je kunt beter loodgieter worden dan universitaire alfa qua inkomen, denk ik.

Molleke

Molleke

11-04-2014 om 07:30

Ja maar Katy

Waarom is opstromen geen optie?

Katy

Ik begrijp best dat je een school zoekt waar je kind hoogwaardig onderwijs, goede begeleiding in een wat kleinere opzet wenst. Dat wilt toch iedere moeder. Het is bekend dat op een kleinschalige gymnasium dit meestal goed geregeld is.

Zoals ik al in posting# 46 schreef, kan een VO-school in het BOVO digitale systeem de leerprestaties van de afgelopen jaren volgen. Zeker bij overaanmelding, kan achter de schermen, een voorselectie plaatsvinden op basis van die cijfers. Dat is spijtig voor de laatbloeiers.

Om te kunnen achterhalen of je kind een laatbloeier is, kan je overwegen een WISC II intelligentietest af te nemen. Als ze hoog scoort, heb je een resultaat dat je kan helpen met aanmelden.

hkh

hkh

11-04-2014 om 09:33

Katy

Natuurlijk is het logisch dat je het beste wilt voor je dochter maar het is inderdaad de combinatie van alle factoren die nu spelen waardoor een zelfstandig gymnasium misschien wat hoog gegrepen is.

Ik weet niet in welk deel van Den Haag je woont en of je al eens op scholen als het Haganum bent gaan kijken ? Ik had ook een sterke voorkeur bijv voor Novum maar toen ik naar de Open Dagen ging van zowel Novum als Veurs als Dalton, begreep ik wel waarom mijn dochter liever naar de Dalton gaat. Maar er zitten in deze regio zoveel goede scholen, Zandvliet of Maerlant of Maartens.

Flauw dat de basisschool geen indicatie wil geven, krijgt ze deze eind groep 7 wel ?

Groet,

Inge

Dalarna

Dalarna

11-04-2014 om 10:20

stel dat

Stel dat je nu een geweldig leuke havo hebt gevonden en je dochter gaat daar naar een havobrugklas en je hoopt dat ze goed haar best gaat doen zodat ze misschien wel een kansje maakt voor het VWO.

Wat zou je er van vinden als je er dan achter komt dat kinderen met een basis/kader advies ook toegelaten zijn tot die klas. Kinderen waarvan duidelijk is dat ze wel willen maar het gewoon niet kunnen. Ze halen het niveau omlaag, de leerkracht heeft veel te veel tijd nodig tijdens de les om alles uit te leggen en te herhalen en zo haalt jouw dochter ook niet de vereiste cijfers... dat vind je oke?

Yura

Yura

11-04-2014 om 12:03

Rekentoets

Al zou je kind wel goed in wiskunde zijn en niet in rekenen, dat moet tegenwoordig ook getoetst worden, dus daar zal ze toch voor moeten slagen.
Ik vind jouw kind juist typisch een kind voor een scholengemeenschap met gecombineerde brugklassen, dan kan ze nog laten zien wat ze kan en alsnog opstromen. Zoon had een jongen in de klas op de basisschool en die ging naar een vmbo-t/havo brugklas, na de herfstvakantie mocht hij ivm goeie cijfers naar de havo/vwo brugklas. Volgens mij zit hij nu (4e klas) in de havo, maar dat had dus ook vwo kunnen worden. Een vriendinnetje van dochter (nu 3e klas) had op dezelfde school zulke goeie cijfers op het eind van de vmbo-t/havo brugklas dat ze naar 2 atheneum is geplaatst.
En als je haar echt op het vwo wilt hebben zou ik maar heel snel bijles gaan regelen. Met 1 op 1 begeleiding kun je heel veel bereiken en dan kan ze misschien nog 3 mooie lvs-scores neer zetten. Je moet je alleen afvragen of je dat ook bereid bent (en dat kunt betalen) om dat de hele komende 6 jaar te doen. Ik heb een vriendin en in haar sociale omgeving is dit een vrij normale gang van zaken.

Egel

Egel

11-04-2014 om 12:11

Niet teleurgesteld zijn

Begrijpelijk dat je het hoogst haalbare wil voor je kind. Puur op basis van wat je hier schrijft scoort je dochter ongeveer het gemiddelde: vmbo-t, evt richting havo-niveau. Prima, maar niet vwo/gym zoals jullie hopen. Lijkt me heel sterk dat juf twijfelt tussen havo en vwo. Want dat scoort ze niet.
Tuurlijk kan ze een laatbloeier blijken te zijn of met hard werken toch hoger halen (zoals havo, misschien ooit vwo). Maar waarschijnlijker is dat haar intelligentie gemiddeld is en daarom zou uitvallen op het vwo.
Wat denk je dat er zou gebeuren in het hypothetische geval dat elke school ieder kind zou aannemen dat was aangemeld? Maar vanwege de uiteindelijke examens e.d. zouden ze na de 1e alsnog selecteren.
Ik denk dat pakweg 80 procent van de kinderen bij een vwo (of havo/vwo) werd ingeschreven en in die klas zou het voor de 25 procent slimste leerlingen frustrerend zijn. Iedere les blijkt weer dat het niveau naar beneden moet. Allemaal ouders eisen bijles omdat hun lieve Sanne zoveel onvoldoendes haalt, toch thuis hard werkt en al haar plezier in school aan het verliezen is (terwijl tegelijkertijd de puberteit echt losbarst). Aan het eind van het jaar zou jouw lieve leuke dochter gefrustreerd en zichzelf slecht en dom voelend, haar best leuke klas moeten verlaten (misschien zelfs de hele school) en alsnog havo of vmbo-t moeten doen.
Cito's zijn helemaal niet zo stom trouwens. Wel in het geval er over drie jaar 1 B is gescoord en kind alleen daarom niet naar een bepaald gymnasium mag. Dat is teveel belang hechten aan één toets. Maar over 3 jaar zie je heus wel een lijn van scores. Op de middelbare school wordt er toch ook getoetst? En dat zegt toch ook wat?
Als je dochter niet naar de een of de andere kant op anders wordt, zal ze op vwo iets van vieren en vijven scoren. Met soms hoger en soms lager.
Waarom zou je haar dat aandoen? De 1e klas is een hele verandering. Kan positief uitpakken of juist minder. Met een niveau dat te hoog is raakt ze waarschijnlijk gefrustreerd en moet ze alsnog afstromen. Hopen op Havo gaan doen kan me voor haar wel voorstellen.
Ik ken het trouwens wel hoor. Niet bij dochter, die gymnasiumadvies kreeg, want zij heeft uitsluitend A's gehaald op citotoetsen en ook een groep versneld. En ja, was dus ook goed in rekenen (niet briljant maar haalde dus A's) en haalt nu in 1gym (scholengemeenschap want uitgeloot op zelfstandig gym) vijven, zessen, zevens en achten. Gemiddeld een 7. Voor wiskunde eerder een 6, maar hoe dan ook zit ze nu op niveau maar is ze dus niet zó slim dat ze veel achten, negens en tienen haalt. Ik vind dat niet stom van die toetsen
Maar zoon, groep 7, zal voor juf wel een twijfel worden tussen havo en vwo. Hij scoort inmiddels bijna alleen A's, maar is chaotisch, schrijft slordig. Scoort RV op methodetoetsen maar dus geen goed. En school adviseert momenteel nogal veilig. Ik hoop ook vwo/gym, terwijl de kans op havo-advies er ook is. Ik begrijp je dus best dat het jammer zou zijn als het dat dan niet kan worden.
Toch zou ik nu echt dat hele Haganum vergeten want ze gaat er niet aangenomen worden. Je kunt je beter behoeden voor teleurstellingen en trots worden op je dochter die goed haar best doet. Als het vmbo-t-advies wordt, zoek dan een vmbo-t/havo brugklas (of als je geluk hebt nog breder), dan wordt de schifting uitgesteld.
Succes en probeer niet teleurgesteld te zijn en het zeker nooit aan je dochter te laten merken!
Groeten, Egel

Katy

Katy

11-04-2014 om 12:14

blok aan het been

Dalarna dus kinderen die meer instructie nodig hebben van de leraar zijn een blok aan het been van de klas?
Mijn dochter heeft inderdaad meer instructie nodig dan de andere leerlingen. Is dat erg?

Katy

Katy

11-04-2014 om 12:16

egel

ik denk inderdaad dat ze schommelt tussen VMBO-T en HAVO. Balen.

Katy

Katy

11-04-2014 om 12:20

egel

dank voor je reaktie. Ondanks die A's op de cito's dus toch nog net een 6 voor wiskunde? Hoe kan dat dan?

Bloempje

Bloempje

11-04-2014 om 12:28

Vergeet ook niet

dat ze allemaal gaan puberen, de een wat meer dan de ander, maar dan kan er ook heel veel veranderen.

Mijn oudste deed ook de hele basisschool met 2 vingers in zijn neus. Toen moest hij in de eerste week van de brugklas 20 franse woordjes uit zijn hoofd leren. Dat heeft dus eindeloos geduurd, hij had nooit leren leren. Dat heeft jouw dochter waarschijnlijk niet als probleem, ze moet er nu al hard aan trekken.

Wil ze nu echt zelf naar het gymnasium? Weet ze dat jij/jullie dat heel belangrijk vinden?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-04-2014 om 12:38

Nou ja

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit echt is. Een moeder die haar kind perse op het gym wil hebben, terwijl toch duidelijk is dat dat helemaal niet aan de orde is. En dan balen dat het misschien wel Havo wordt?

Er zijn heel veel mensen die met Mavo of Havo een heel leuk beroep hebben kunnen leren en nu heel gelukkig zijn, hoor.

Katy

Jouw dochter komt er wel meid! Hier ook een dochter in groep 7 die levelwerker is met zelfs 2 extra talen (frans&spaans). Foutloze cito's maar ze heeft juist veel bewondering voor de kinderen die zo hard werken. Je kan altijd proberen haar op het gym te krijgen. Een goede NIO kan daarbij zeker helpen.

Katy

Katy

11-04-2014 om 12:46

echt?

Ik blijf heus realistisch en ik snap dat het Gym er niet in zit. Ik baal hier wel van omdat ik erbij blijf dat dit echt de beste scholen zijn. En dat gun ik mijn kind.
Overigens wil ze zelf graag arts worden maar ze beseft heel goed dat ze naar de HAVO (als het lukt?) gaat. Ze oefent veel met rekenen op Squla om haar niveau op te krikken.

Mag ik vragen wat voor kinderen naar het Gym gaan? Wat waren de cijfers op school zeg maar?

Rafelkap

Rafelkap

11-04-2014 om 12:59

de beste scholen

Nu begrijp je wel waarom er zoveel reacties zijn (zie Dendy)
De beste scholen zijn nog niet de beste scholen voor jouw dochter. Dat is een school die op haar niveau aansluit en waar ze niet te erg op haar tenen hoeft te lopen.
Ik heb ze wel gekend: de enorme harde werkers die met heel veel bijles en hakken over de sloot hun vwo afronden. Om het vervolgens weer op te geven.

Geneeskunde is trouwens een pittige studie, veel studenten daar komen niet op de richting die ze zich van tevoren gewenst hadden. Als je je dochter de kans wil geven te groeien lijkt me school waar ze op kan stromen heel geschikt.
Ik vind het ook niet fijn dat alles draait om scoren, al heel jong op de basisschool wordt er van alles voor je kind bepaald.

Heb je trouwens zelf gymnasium gedaan?
Heeft je dochter trouwens begeleiding vanuit school of thuis voor de vakken die ze moeilijk vindt?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-04-2014 om 13:05

Mijn dochter

leert makkelijk, heeft een score van 550 gehaald en gaat volgend schooljaar naar een combiklas HAVO/VWO. De school waar zij heengaat heeft alleen maar combiklassen, maar wij hebben heel bewust voor deze school gekozen. Zij had waarschijnlijk zonder problemen op een zelfstandig gym toegelaten, maar die hebben we hier niet eens in de buurt. En zij is ook helemaal niet het type hiervoor en ze wil het ook niet.

Vandaag had ze een toets aardrijkskunde en bijbehorende topo. Voor leerwerk, dus ook topo haalt ze standaard een 10. Voor de aardrijkskunde een 7. Rijtjes toepassen en logisch denken is niet haar sterkste punt. En dat lijkt mij op een gym een behoorlijke belemmering.
Een klasgenoot van haar heeft altijd pluswerk gedaan, in een plusklas gezeten, levelwerk enz. Die had bij de eindcito 545, lager dan dochter dus. Zijn cijfers zijn trouwens ook altijd wel wat lager dan die van dochter. Toch gaat hij hier wel naar een gymklas op een scholengemeenschap. Daar is het ook echt een type voor

Je dochter kan misschien wel Havo doen. En daarna een leuke HBO-opleiding. Daar is echt een heleboel keus in, ook in de zorg. En er is ook niets mis mee. Met VMBO trouwens ook niet.

Ik denk echt dat je het VWO en gymnasium overschat. En ik hoop dat je dochter ook gewoon blij en trots kan zijn met de resultaten die ze nu haalt met haar harde werken. En dat jullie dat ook zijn!

lisbeth

lisbeth

11-04-2014 om 13:08

gym

naar gym gaan de kinderen die voornamelijk A of A+ scoren op begrijpend lezen en rekenen. En dan mogen de andere vakken niet veel lager zijn. Het hoeven geen HB kinderen te zijn maar de kinderen die op de basisschool nauwelijks instructie nodig hebben, die alles makkelijk halen en die over het algemeen niet lager dan en 9 of een tien halen bij de methodetoetsen. een 547 of hoger op je eindcito helpt dan. En dat heeft op de basisschool vaak vrij weinig met hard werken te maken, dat doen die kinderen namelijk meestal niet op de bassisschool. Tuurlijk heb je uitzonderingen. kinderen die net iets minder goed zijn maar toch door hardqwerken het gyk halen maar die halen in de basis toch al betere punten dan jouw dochter.

de realiteit is hard, ik weet er alles van. ik heb hier een 9 jarig hoogbegaafd meisje in groep 7 waarvan ik echt niet zeker weet of die een vwo advies zal krijgen. Die is dus HB en versneld en nee dat geeft geen garantie op een vwo advies.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-04-2014 om 13:14

Ja maa, Lisbeth

Jouw dochter is aangetoond HB, dan zou ik me ook druk maken over een te laag advies.

Dochter van de topicstartster is dat niet, dat is gewoon een kind met gemiddelde scores en daardoor krijgt ze volgend jaar waarschijnlijk een advies wat het merendeel van de kinderen krijgt.

Katy

Katy

11-04-2014 om 13:20

bedankt

voor al jullie lieve reakties. Ik snap dat het er gewoon echt niet inzit.

Lisbeth hoe kan een versneld kind geen Gym advies krijgen? Dat snap ik echt niet.

Katy

Katy

11-04-2014 om 13:22

Rafelkap

Ik ben kapster

lisbeth

lisbeth

11-04-2014 om 13:24

tja

Bij mijn dochter kwamen we er pas laat achter dat ze ADHD heeft, ze is dus nu bezig om alles bij te trekken. maar op dit moment zit ze op havo/vwo niveau

Katy

Katy

11-04-2014 om 13:34

Lisbeth

Maar ze hebben toch niet voor niks versneld? Dan moeten ze toch hebben gezien dat ze ver voorloopt? Is ze die voorsprong kwijt geraakt in de loop van de jaren dan? Jeetje zeg wat erg. Waarom hebben ze dan versneld als er uiteindelijk geen VWO uitkomt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.