Ellen1976
13-03-2025 om 17:07
Mentrix probeert bijles op te leggen aan kind, wij willen niet
Goedemiddag,
Ik heb een kind (14) in atheneum 3. Mijn kind staat momenteel ruim op overgaan naar atheneum 4 (allemaal afgeronde 8’en, behalve één vak). Het kind staat al sinds het begin van het schooljaar een afgeronde 4 (onafgerond momenteel 3,57) voor één vak, niet zijnde een kernvak (Nederlands, Engels, Wiskunde). Nu vinden wij (kind, partner en ikzelf) dat eigenlijk geen probleem. Het kind staat tenslotte ruim op overgaan en het desbetreffende vak wordt door het kind niet meegenomen naar de bovenbouw (vakkenpakketkeuze en profielkeuze zijn hier recent afgesloten).
Nu probeert de mentrix, welke het kind sinds dit schooljaar heeft, sinds vlak vóór de kerstvakantie mijn kind naar bijles te duwen voor het vak waarvoor mijn kind onvoldoende staat. Mijn kind, partner en ik hebben daar geen behoefte aan. Financieel is dat overigens geen enkel probleem, maar we zien de noodzaak ervan niet in. We hadden haar vriendelijk bedankt voor het aanbod en zijn zonder verdere discussies, conflicten of andere onenigheden verder gegaan met het schooljaar.
Nu het schooljaar verder vordert en het cijfer voor het onvoldoende vak nog steeds niet is opgeschoven naar een hoger cijfer, maar is gaan stagneren, probeert de mentrix steeds meer te hameren op bijles. Echter, wij (kind, partner en ik) zijn nog steeds van mening dat bijles niet noodzakelijk is.
Mijn kind heeft de afgelopen drie jaar altijd tussen de 3,50 en 3,78 (afgerond 4) voor het desbetreffende vak gestaan op alle rapporten, maar voor alle andere vakken een afgeronde 8 en is daarmee ruim overgegaan. De docent (het kind heeft al drie jaar dezelfde docent voor het vak) heeft het inmiddels ook al opgegeven. “Zolang de andere cijfers prima zijn en je kind maar lekker in zijn/haar vel zit, is er niks aan de hand!” aldus de docent. Ik ben het hier helemaal mee eens! De docent is trouwens een héél warmhartige man die erg populair is bij de leerlingen op de school van mijn kind.
Sociaal-emotioneel komt mijn kind overigens altijd prima mee op school. Hij werkt kei- en nog eens keihard voor het vak, maar kan gewoonweg niet hoger staan dan een onafgeronde 3,8. ''So be it!'' denken wij (kind, partner en ikzelf) dan. Echter blijft de mentrix maar hameren...
Lijkt jullie bijles noodzakelijk in deze situatie? De bijles wordt trouwens 2 à 3 keer per week aangeboden op de school van mijn kind, tegen betaling.

Ellen1976
16-03-2025 om 11:49
SuzyQFive schreef op 16-03-2025 om 10:58:
[..]
Ik bedoelde dat je nooit kan voorzien dat je bij de komende drie toetsen niet iets overkomt. Dus gokken dat net boven 3,5 genoeg is om over te gaan kan ook zo omslaan naar een 3,4 door die onvoorziene omstandigheden. Met ziek worden heb je vaak gewoon pech.
Ik zou gewoon eens een maand die bijles proberen, als het geen resultaat oplevert kan je altijd weer stoppen maar heb je in ieder geval laten zien dat jullie (zoon) gewillig is geweest om er in ieder geval alles aan te doen om het te verbeteren.
Dat is inderdaad wel iets om bij stil te staan. Tot nu toe waren er geen bijzondere omstandigheden, maar dat kan de komende maanden altijd nog veranderen. Ik ga er niet van uit, maar het kan wel.
Ik heb net gebeld naar de kennis die de hulp zou bieden en hij is enthousiast. Mijn partner en ik gaan straks bij hem op bezoek, dan kan ik het er gelijk over hebben. Met mijn zoon en de kennis heb ik afgesproken dat het tot ná afloop van het laatste proefwerk zou duren. Ik mail de mentrix morgenochtend.

Ellen1976
16-03-2025 om 11:52
coolpack2 schreef op 16-03-2025 om 11:31:
[..]
Op basis van je epistels neem ik aan dat de mentor wel gebruik zal maken van haar "stemrecht". Vrij irrelevante toevoeging weer. Ik vermoed dat jij destijds niet al te hoog scoorde op onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken?
Nee. Mentrix heeft geen stemrecht én geen stemplicht, omdat ze geen lesgeeft aan kind.

coolpack2
16-03-2025 om 12:47
Ellen1976 schreef op 16-03-2025 om 11:52:
[..]
Nee. Mentrix heeft geen stemrecht én geen stemplicht, omdat ze geen lesgeeft aan kind.
Ah, ik zie het nu. Wat omschrijf je de dingen vaag, zeg. Hoezo is het relevant te schrijven dat ze noch stemrecht, noch stemplicht heeft? Blijkbaar heeft ze geen inspraak, schrijf dat dan gewoon. Een stuk duidelijker, lijkt me. En bondiger.

Ellen1976
16-03-2025 om 13:19
coolpack2 schreef op 16-03-2025 om 12:47:
[..]
Ah, ik zie het nu. Wat omschrijf je de dingen vaag, zeg. Hoezo is het relevant te schrijven dat ze noch stemrecht, noch stemplicht heeft? Blijkbaar heeft ze geen inspraak, schrijf dat dan gewoon. Een stuk duidelijker, lijkt me. En bondiger.
De mentrix heeft wel inspraak. De mentrix kan haar beeld over mijn kind geven, maar heeft in het geval van mijn kind (en de rest van alle kinderen uit de klas van mijn kind) geen stemrecht en óók geen stemrecht.

Wilgenkatje-
16-03-2025 om 13:32
Tjonge wat een gedoe over één vak waar leerling en ouders kennelijk tegenzin in hebben. Doe die bijlessen, spijker een beetje bij op dit vakgebied. Waarom zou je zo je hakken in het zand zetten over zoiets. Er komen vast meer hobbels op het studiepad, oefen daarmee.

kerstbeer
16-03-2025 om 13:45
Ellen1976 schreef op 16-03-2025 om 13:19:
[..]
De mentrix heeft wel inspraak. De mentrix kan haar beeld over mijn kind geven, maar heeft in het geval van mijn kind (en de rest van alle kinderen uit de klas van mijn kind) geen stemrecht en óók geen stemrecht.
De kans dat een mentrix veel invloed uitoefent is er echter wel.
Als ze jullie bijles aanraadt en jullie doen dat niet, dan zal ze dit zeker melden bij zo'n bespreking en dan kunnen twijfelaars makkelijk denken van "oh, dan is dat een duidelijke reden voor een nee."
Er werd namelijk hulp geboden maar als het niet aangenomen was, dan denk ik dat de kans op een 'niet overgaan' erg groot is.
Ik heb het idee dat jullie het allemaal niet zo serieus nemen.
Bij zo'n gemiddelde bij een vak, zou ik zelf van de stress alles hebben gedaan om het op te krikken. Ik snap daarom de laconieke houding van de ouders echt niet, en al helemaal niet bij zulke onvoldoendes. Nogmaals, we hebben het niet over een dikke vijf.

Ellen1976
16-03-2025 om 14:21
Wilgenkatje- schreef op 16-03-2025 om 13:32:
Tjonge wat een gedoe over één vak waar leerling en ouders kennelijk tegenzin in hebben. Doe die bijlessen, spijker een beetje bij op dit vakgebied. Waarom zou je zo je hakken in het zand zetten over zoiets. Er komen vast meer hobbels op het studiepad, oefen daarmee.
kerstbeer schreef op 16-03-2025 om 13:45:
[..]
De kans dat een mentrix veel invloed uitoefent is er echter wel.
Als ze jullie bijles aanraadt en jullie doen dat niet, dan zal ze dit zeker melden bij zo'n bespreking en dan kunnen twijfelaars makkelijk denken van "oh, dan is dat een duidelijke reden voor een nee."
Er werd namelijk hulp geboden maar als het niet aangenomen was, dan denk ik dat de kans op een 'niet overgaan' erg groot is.
Ik heb het idee dat jullie het allemaal niet zo serieus nemen.
Bij zo'n gemiddelde bij een vak, zou ik zelf van de stress alles hebben gedaan om het op te krikken. Ik snap daarom de laconieke houding van de ouders echt niet, en al helemaal niet bij zulke onvoldoendes. Nogmaals, we hebben het niet over een dikke vijf.
Ik heb er de afgelopen jaren nóóit een probleem van gemaakt, maar ik heb zojuist wel hulp geregeld bij een kennis die verstand heeft van economie (zie mijn eerdere posts).

IngridT
16-03-2025 om 15:18
Ellen1976 schreef op 16-03-2025 om 07:17:
[..]
[..]
[..]
: ik leer hem dat inzet belangrijk is, maar dat het net zo essentieel is om verstandig en strategisch met je energie om te gaan. Niet elk vak is even relevant voor de toekomst, en het is een waardevolle vaardigheid om te kunnen inschatten waar je inspanningen het meeste effect hebben.
Dit snap ik echt niet.
Als je strategisch en verstandig met je energie wilt omgaan dan zou ik.iets minder tijd stoppen in al die vakken waar je een 8 op staat, en die tijd stoppen in economie. Dan ga je 100 % zeker over. Met een lijst vol 7s en één 5. Je bent zeker van je VWO diploma, met een N profiel nog wel. Ligt de hele wereld straks voor je open qua vervolgopleiding.
En nu? Living on the edge. Serieus risico ( en helemaal afhankelijk van de goodwill van de docentenvergadering) of je over mag, als dat economie kwartje de verkeerde kant op valt. En dat kan zomaar he? Pech..maar ook onvoorziene omstandigheden. Kind beetje ziekjes tijdens toetsweek. Maar toch naar school gegaan. Of toets valt onverwacht tegen. Verkering net uit. Poes dood. .of onverwachts opspelende puberhormonen .. ...kan allemaal. Life is what happens while making other plans. En dan gaat je kind '' gewoon'' naar havo 4 zeg je. Pfffff.
Niks mis mee hoor havo 4. Maar in geval van jouw kind zou ik dat doodzonde vinden. En zo niet nodig.
ik zie t strategische in deze aanpak echt niet....
( Ik reageerde wat impulsief, zag pas daarna dat ik niet de enige was met wat bedenkingen. Beetje dubbelop dit, misschien )
.overigens wel kleine aanvulling: ik ben mentor. En als mentor heb je griezelig veel invloed op de uitslag van de overgangsvergadering . .ook als er ' gewoon'' gestemd wordt door iedereen. Ik durf te zeggen dat als ik echt een bepaalde uitkomst van de stemming wil dat de kans 95% is dat ik dat voor elkaar krijg. Ik zet dat natuurlijk lang niet altijd in, die overredingskracht, maar als ik er echt van overtuigd ben van wat er moet gebeuren, dan die ik het wel eens. Dus. Onderschat de macht vd mentor niet ......

kenfan
16-03-2025 om 17:09
IngridT schreef op 16-03-2025 om 15:18:
[..]
Dit snap ik echt niet.
Als je strategisch en verstandig met je energie wilt omgaan dan zou ik.iets minder tijd stoppen in al die vakken waar je een 8 op staat, en die tijd stoppen in economie. Dan ga je 100 % zeker over. Met een lijst vol 7s en één 5. Je bent zeker van je VWO diploma, met een N profiel nog wel. Ligt de hele wereld straks voor je open qua vervolgopleiding.
En nu? Living on the edge. Serieus risico ( en helemaal afhankelijk van de goodwill van de docentenvergadering) of je over mag, als dat economie kwartje de verkeerde kant op valt. En dat kan zomaar he? Pech..maar ook onvoorziene omstandigheden. Kind beetje ziekjes tijdens toetsweek. Maar toch naar school gegaan. Of toets valt onverwacht tegen. Verkering net uit. Poes dood. .of onverwachts opspelende puberhormonen .. ...kan allemaal. Life is what happens while making other plans. En dan gaat je kind '' gewoon'' naar havo 4 zeg je. Pfffff.
Niks mis mee hoor havo 4. Maar in geval van jouw kind zou ik dat doodzonde vinden. En zo niet nodig.
ik zie t strategische in deze aanpak echt niet....
( Ik reageerde wat impulsief, zag pas daarna dat ik niet de enige was met wat bedenkingen. Beetje dubbelop dit, misschien ).overigens wel kleine aanvulling: ik ben mentor. En als mentor heb je griezelig veel invloed op de uitslag van de overgangsvergadering . .ook als er ' gewoon'' gestemd wordt door iedereen. Ik durf te zeggen dat als ik echt een bepaalde uitkomst van de stemming wil dat de kans 95% is dat ik dat voor elkaar krijg. Ik zet dat natuurlijk lang niet altijd in, die overredingskracht, maar als ik er echt van overtuigd ben van wat er moet gebeuren, dan die ik het wel eens. Dus. Onderschat de macht vd mentor niet ......
Ik snap het wel. Dit speelt zich af op scholengemeenschap Norvegianum. Zeven pagina's hier, zeven pagina's op het Vivaforum, en wie weet waar nog meer. En TO maar voeren. Misschien om een stof te vergaren voor een artikeltje over curlingouders of schaduwonderwijs? Een puber zou zich een pikanter onderwerp storten dan economiebijles.

Biebel
16-03-2025 om 17:44
kenfan schreef op 16-03-2025 om 17:09:
[..]
Ik snap het wel. Dit speelt zich af op scholengemeenschap Norvegianum. Zeven pagina's hier, zeven pagina's op het Vivaforum, en wie weet waar nog meer. En TO maar voeren. Misschien om een stof te vergaren voor een artikeltje over curlingouders of schaduwonderwijs? Een puber zou zich een pikanter onderwerp storten dan economiebijles.
Of het is ‘mijn kind’ dat het hier neerzet om argumenten te vinden om onder bijles uit te komen?

AnnaPollewop
16-03-2025 om 18:04
[..]
Ik wilde al gaan zoeken welke ouders allebei zijn afgestudeerd in ruimte- en luchtvaarttechniek. Is toch vrij opmerkelijk. Maar ik zal niet graven. Al kan ik Norvegianum niet vinden.

Mevrouw75
16-03-2025 om 18:43
[..]
het is bijles op school, dus dat is geen schaduwonderwijs. Maar ik denk ook dat het zich op scholengemeenschap Norvegianum afspeelt. Mooie naam wel.

Mevrouw75
16-03-2025 om 18:43
AnnaPollewop schreef op 16-03-2025 om 18:04:
[..]
Ik wilde al gaan zoeken welke ouders allebei zijn afgestudeerd in ruimte- en luchtvaarttechniek. Is toch vrij opmerkelijk. Maar ik zal niet graven. Al kan ik Norvegianum niet vinden.
het is ook luchtvaart- en ruimtevaarttechniek..

Bakblik
16-03-2025 om 19:13
AnnaPollewop schreef op 16-03-2025 om 18:04:
[..]
In een bepaald land wonen wezens waarvan de naam gebruikt wordt om mensen aan te duiden die op fora "rellen" of reacties uitlokken in een bepaalde richting.

coolpack2
16-03-2025 om 20:23
Ellen1976 schreef op 16-03-2025 om 13:19:
[..]
Prima.