Ellen1976
13-03-2025 om 17:07
Mentrix probeert bijles op te leggen aan kind, wij willen niet
Goedemiddag,
Ik heb een kind (14) in atheneum 3. Mijn kind staat momenteel ruim op overgaan naar atheneum 4 (allemaal afgeronde 8’en, behalve één vak). Het kind staat al sinds het begin van het schooljaar een afgeronde 4 (onafgerond momenteel 3,57) voor één vak, niet zijnde een kernvak (Nederlands, Engels, Wiskunde). Nu vinden wij (kind, partner en ikzelf) dat eigenlijk geen probleem. Het kind staat tenslotte ruim op overgaan en het desbetreffende vak wordt door het kind niet meegenomen naar de bovenbouw (vakkenpakketkeuze en profielkeuze zijn hier recent afgesloten).
Nu probeert de mentrix, welke het kind sinds dit schooljaar heeft, sinds vlak vóór de kerstvakantie mijn kind naar bijles te duwen voor het vak waarvoor mijn kind onvoldoende staat. Mijn kind, partner en ik hebben daar geen behoefte aan. Financieel is dat overigens geen enkel probleem, maar we zien de noodzaak ervan niet in. We hadden haar vriendelijk bedankt voor het aanbod en zijn zonder verdere discussies, conflicten of andere onenigheden verder gegaan met het schooljaar.
Nu het schooljaar verder vordert en het cijfer voor het onvoldoende vak nog steeds niet is opgeschoven naar een hoger cijfer, maar is gaan stagneren, probeert de mentrix steeds meer te hameren op bijles. Echter, wij (kind, partner en ik) zijn nog steeds van mening dat bijles niet noodzakelijk is.
Mijn kind heeft de afgelopen drie jaar altijd tussen de 3,50 en 3,78 (afgerond 4) voor het desbetreffende vak gestaan op alle rapporten, maar voor alle andere vakken een afgeronde 8 en is daarmee ruim overgegaan. De docent (het kind heeft al drie jaar dezelfde docent voor het vak) heeft het inmiddels ook al opgegeven. “Zolang de andere cijfers prima zijn en je kind maar lekker in zijn/haar vel zit, is er niks aan de hand!” aldus de docent. Ik ben het hier helemaal mee eens! De docent is trouwens een héél warmhartige man die erg populair is bij de leerlingen op de school van mijn kind.
Sociaal-emotioneel komt mijn kind overigens altijd prima mee op school. Hij werkt kei- en nog eens keihard voor het vak, maar kan gewoonweg niet hoger staan dan een onafgeronde 3,8. ''So be it!'' denken wij (kind, partner en ikzelf) dan. Echter blijft de mentrix maar hameren...
Lijkt jullie bijles noodzakelijk in deze situatie? De bijles wordt trouwens 2 à 3 keer per week aangeboden op de school van mijn kind, tegen betaling.

Ellen1976
16-03-2025 om 08:54
Biebel schreef op 16-03-2025 om 08:31:
Los van dat een 4 een risico is, zie ik een ander risico. Kind is 14, er kan zomaar iets misgaan met een ander vak waardoor er ineens een 4 en een 5 staan. Door kind te ‘leren leren’ aan de hand van een vak waar het allemaal niet vanzelfsprekend gaat, help je hem nu, door die 4 wat ‘steviger’ en misschien er wel een 5 van te maken. Als kind dan uitglijdt in een ander vak is er nog niet zo heel veel aan de hand.
Plus, leren leren is een vaardigheid waar hij elk jaar meer aan heeft. Soms is kinds bestaande leerstrategie heel effectief in de onderbouw, maar juist niet voor de bovenbouw en/of vervolgstudies. Bijles waarin hij niet alleen de stof verdiept maar ook ontdekt wat voor hem beter werkt als hij het niet meteen snapt, kan daarbij helpen.
Mijn kind heeft in totaal 13 vakken, waarvan één vak met een 4 (4,4), negen vakken met een ruime 8 (8,1-8,4) en drie vakken met een afgeronde 8 (7,6-7,9). Pas op woensdag 2 april heeft mijn kind een volgende toets (niet voor economie). De periode tussen nu en maandag 31 maart wordt in het algemeen natuurlijk gebruikt voor lessen en om de laatste toetsen uit de huidige periode in te halen.
Mijn kind leert meestal twee à drie dagen van tevoren en gebruikt daarvoor eigenlijk al jarenlang dezelfde leertechnieken. Maar zoals je zelf al aangaf: nieuwe leertechnieken toepassen en ontdekken dat een of meerdere technieken effectief werken, is natuurlijk praktisch. Bovendien is het goed voor het zelfvertrouwen van een kind.

Ellen1976
16-03-2025 om 09:10
Mevrouw75 schreef op 16-03-2025 om 08:39:
[..]
Dan heeft ze bij een eventuele overgangsvergadering ook gewoon bewijs dat ze de bijles echt heeft aangeraden maar dat leerling én ouders weigerden.
Ja... daar heb je helemaal gelijk in. Dat kan wellicht nog roet in het eten gooien, maar alleen als mijn kind een besprekingsgeval wordt bij een gemiddelde van ≤3,49. Als mijn kind het gemiddelde op ≥3,50 weet te houden, is er niks aan de hand.
En mocht mijn kind een besprekingsgeval worden, dan zal er gestemd worden (waarbij de mentrix geen stemrecht én geen stemplicht heeft) en wordt hij bij meerderheid van stemmen bevorderd. De mentrix is niet de enige in de overgangsvergadering, maar kan met dergelijke uitspraken wel roet in het eten gooien.

Ninoea
16-03-2025 om 09:13
De mentrix gooit dan geen roet in het eten. Het is gewoon een feit. En drie dagen van te voren leren bij een vak met dergelijke onvoldoendes is blijkbaar een te korte voorbereidingstijd. Degenen die roet in het eten gooien zijn jullie als ouders door hem niet proberen te behoeden door hem simpelweg naar die bijles te laten gaan.

Mevrouw75
16-03-2025 om 09:26
Weet je wat het is: er is niks mis strategisch je energie inzetten, maar het is wel gokken om je energie níet te steken in daar waar het mis gaat maar juist daar waar je toch al zeker van bent dat het wel losloopt. Als je gokt kan het goed gaan of niet.

Ellen1976
16-03-2025 om 09:28
Mevrouw75 schreef op 16-03-2025 om 08:47:
Gezien je enorm lange post over strategisch met je energie omgaan en jullie eigen studie luchtvaart-en ruimtevaarttechniek (wie schrijft dit zo als ie lucht- en ruimtevaarttechniek heeft gestuurd? Maar dat terzijde) quote ik even niet, maar is je kind zó hard aan het werk dat hij zijn energie moet sparen dan? Hij kan ook ipv hard werken voor een 8 vak, net wat meer energie steken in dat vak waar hij praktisch een 3
staat.
*Stond (staat momenteel een 4,41 gemiddeld, maar dat kan natuurlijk weer zakken)
Met mijn post wilde ik benadrukken dat mijn kind met de huidige inspanningen een prima cijferlijst in elkaar heeft geflanst. Als de huidige inspanningen van mijn kind zich verder ontwikkelen, de cijfers hetzelfde blijven en mijn kind lekker in zijn vel blijft zitten, zie ik in mijn ogen geen problemen. In dat geval verplicht ik mijn kind niet om (véél) energie in bijles te steken.

Ellen1976
16-03-2025 om 09:34
Mevrouw75 schreef op 16-03-2025 om 08:50:
[..]
Je kind doet VWO en haalt blijkbaar alleen maar achten op 1 vak na, die had het op de basisschool gewoon pismakkelijk. Dat is geen vergelijk met presteren, presteren, presteren.
Nee, schoolwerk komt mijn kind niet aanwaaien, óók niet in het primair onderwijs. Mijn kind moet er wel iets voor doen.

Fiorah
16-03-2025 om 09:41
Ik snap het niet, je zit toch niet vast aan bijles? Je kunt het toch gewoon proberen?

Fiorah
16-03-2025 om 09:43
Ellen1976 schreef op 16-03-2025 om 09:34:
[..]
Nee, schoolwerk komt mijn kind niet aanwaaien, óók niet in het primair onderwijs. Mijn kind moet er wel iets voor doen.
Als je 8en haalt met 2, 3 dagen van tevoren leren, is dat in mijn beleving zo ongeveer de definitie van 'aanwaaien'.

AnnaPollewop
16-03-2025 om 09:58
Tja, wij hebben ook allebei een technische studie gedaan. En die vonden we, na relatief makkelijk doorlopen VWO, best heel erg pittig. Echt pittig. Nu doet onze jongste dezelfde studie. En faalt daar vet op, want de eisen zijn nogal wat strenger nu dan vroeger. Plus, hij heeft op het VWO nooit veel moeite gestoken in vakken die "er toch niet toe deden" en ook niet in wiskunde, want "dat vond hij niet leuk en ik sta toch een zes". Wij deden dat destijds wel, want daarvoor zit je op school tenslotte. Andere mentaliteit.
Nu is hij onderuit gegaan op wiskunde. Zonde want alle practica gaan super, en de studie op zich ligt hem goed. Maar in plaats van al zijn energie te steken in dat lastige wiskundevak, gaat hij ook nu nog liever iets leuks doen. En dus straks een andere studie.
Had hij op het VWO maar geleerd om harder te werken voor dingen die hem niet lagen, ipv lekker achterover te leunen in de vakken die hem goed liggen. En dan nog, hij is niet zijn ouders. Hij moet zijn eigen weg lopen. Ik heb er prima vrede mee dat hij zijn eigen fouten maakt. Maar wij hebben hem vaak genoeg gewaarschuwd. Die "I will just wing it" houding krijgen we er toch nog niet uit. De realiteit doet dat misschien wel. Anderzijds, er is ook niet weer niet zoveel mis met genieten van je leven en dan maar wat minder presteren.
(Economie hebben wij nooit gehad, want wij hadden Latijn. Achteraf vonden we dat jammer, want later hadden we er toch plezier aan gehad voor OR en postdoc studie etc en dus hebben we ons dat alsnog eigen gemaakt. Over de EU leren is ook heel nuttig, net als over geld en boekhouden leren, zowel voor het werk als voor het dagelijkse leven. Ik kan het aanraden).

Ellen1976
16-03-2025 om 10:04
Ninoea schreef op 16-03-2025 om 09:13:
De mentrix gooit dan geen roet in het eten. Het is gewoon een feit. En drie dagen van te voren leren bij een vak met dergelijke onvoldoendes is blijkbaar een te korte voorbereidingstijd. Degenen die roet in het eten gooien zijn jullie als ouders door hem niet proberen te behoeden door hem simpelweg naar die bijles te laten gaan.
Mevrouw75 schreef op 16-03-2025 om 09:26:
Weet je wat het is: er is niks mis strategisch je energie inzetten, maar het is wel gokken om je energie níet te steken in daar waar het mis gaat maar juist daar waar je toch al zeker van bent dat het wel losloopt. Als je gokt kan het goed gaan of niet.
Fiorah schreef op 16-03-2025 om 09:41:
Ik snap het niet, je zit toch niet vast aan bijles? Je kunt het toch gewoon proberen?
We (mijn partner, mijn kind en ik) hebben niks tegen bijles. Tot nu toe is er echter geen noodzaak voor bijles. Mocht mijn kind nu of aan het begin van de nieuwe periode aangeven dat het toch prettig zou vinden om bijles te krijgen tot de afloop van het laatste proefwerk, óf mocht bijles toch noodzakelijk zijn geworden, dan zal ik mijn kind met alle liefde zo snel mogelijk op bijles zetten. Zie ook mijn eerdere reactie.
Ik had het donderdag nog aan mijn kind gevraagd. Mijn kind gaf aan als "opzetje" hulp te willen ontvangen van een kennis die goed is in economie, "om te kijken of het werkt, maar ik denk het niet" (woorden van mijn kind). Dat doe ik met alle plezier. Vanmiddag ga ik bij die kennis op bezoek en zal ik het ter sprake brengen.
''Als mijn kind in de bovenbouw een E&M-profiel had willen kiezen of (bedrijfs)economie in het vrije deel had willen kiezen en/of later een vervolgopleiding had willen doen waar (voornamelijk) economie in terugkwam, dan had ik mijn kind met alle liefde op (eventueel privé) direct bijles gezet voor het vak economie. Als kind het ook wil, natuurlijk. Geen enkel probleem.''
Ook nu mijn kind niets met economie zal doen, is bijles (of een "opzetje," zoals mijn kind het noemt) geen enkel probleem: voor mij óf mijn partner!

SuzyQFive
16-03-2025 om 10:06
Toetsen kunnen ook mislopen omdat je net ziek wordt op zo’n moment, een opa of oma overlijdt enz.
Motivatiecijfers voor spullen op orde, huiswerk gemaakt enz gebeurt echt wel op meer scholen. Met name in de onderbouw want eenmaal in een PTA-programma is dat lastig te verantwoorden.
Ik heb het zelf ook gedaan en bij een van onze vakken is inzet (onderbouwd met een rubric) ook een onderdeel van het cijfer.
Ik ben ook pbs-coach en in scholen die veel aan pbs doen is dit soort kleine ‘maatregelen’ heel positief voor het leerklimaat in een school.
(pbs is positive behaviour support, je richt je hierbij vooral op leerlingen met positief gedrag).

Ellen1976
16-03-2025 om 10:37
AnnaPollewop schreef op 16-03-2025 om 09:58:
Tja, wij hebben ook allebei een technische studie gedaan. En die vonden we, na relatief makkelijk doorlopen VWO, best heel erg pittig. Echt pittig. Nu doet onze jongste dezelfde studie. En faalt daar vet op, want de eisen zijn nogal wat strenger nu dan vroeger. Plus, hij heeft op het VWO nooit veel moeite gestoken in vakken die "er toch niet toe deden" en ook niet in wiskunde, want "dat vond hij niet leuk en ik sta toch een zes". Wij deden dat destijds wel, want daarvoor zit je op school tenslotte. Andere mentaliteit.
Nu is hij onderuit gegaan op wiskunde. Zonde want alle practica gaan super, en de studie op zich ligt hem goed. Maar in plaats van al zijn energie te steken in dat lastige wiskundevak, gaat hij ook nu nog liever iets leuks doen. En dus straks een andere studie.
Had hij op het VWO maar geleerd om harder te werken voor dingen die hem niet lagen, ipv lekker achterover te leunen in de vakken die hem goed liggen. En dan nog, hij is niet zijn ouders. Hij moet zijn eigen weg lopen. Ik heb er prima vrede mee dat hij zijn eigen fouten maakt. Maar wij hebben hem vaak genoeg gewaarschuwd. Die "I will just wing it" houding krijgen we er toch nog niet uit. De realiteit doet dat misschien wel. Anderzijds, er is ook niet weer niet zoveel mis met genieten van je leven en dan maar wat minder presteren.(Economie hebben wij nooit gehad, want wij hadden Latijn. Achteraf vonden we dat jammer, want later hadden we er toch plezier aan gehad voor OR en postdoc studie etc en dus hebben we ons dat alsnog eigen gemaakt. Over de EU leren is ook heel nuttig, net als over geld en boekhouden leren, zowel voor het werk als voor het dagelijkse leven. Ik kan het aanraden).
(https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/examendraadje-2022?page=10)
(https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/examendraadje-2022?page=11#180)
Mijn oudste kind overkwam juist het tegenovergestelde. Hij werkte ieder jaar keihard en ging telkens net over. Uiteindelijk is hij op 0,0143 punt gezakt voor het eindexamen VWO. Tijdens het bespreken van een van de twee herexamens bleek dat hij achteraf het antwoord van één meerkeuzevraag had veranderd. Had hij dat niet gedaan, dan was hij geslaagd geweest.
Uiteindelijk is hij via de zogeheten "augustusroute" geslaagd voor het eindexamen VWO, met een 9,8 voor het herschreven profielwerkstuk. Niemand, werkelijk waar, niemand had dat ooit gedacht van de leerling die destijds als "hekkensluiter" werd gezien.
De "hekkensluiter" op het VWO, die het ieder jaar nét, nét, nét (soms zelfs exact, zonder ook maar 0,1 punt marge...) wist te redden, behaalde vervolgens zijn propedeuse aan de opleiding Civiele Techniek met een 9,3 gemiddeld. Inmiddels studeert hij in zijn derde jaar van inschrijving af aan de opleiding Civiele Techniek met een gemiddelde van 9,1.
Dat had niemand, werkelijk waar niemand, verwacht...
Examendraadje 2022 | Pagina 12 | Ouders.nl

Ellen1976
16-03-2025 om 10:53
SuzyQFive schreef op 16-03-2025 om 10:06:
Toetsen kunnen ook mislopen omdat je net ziek wordt op zo’n moment, een opa of oma overlijdt enz.
Motivatiecijfers voor spullen op orde, huiswerk gemaakt enz gebeurt echt wel op meer scholen. Met name in de onderbouw want eenmaal in een PTA-programma is dat lastig te verantwoorden.
Ik heb het zelf ook gedaan en bij een van onze vakken is inzet (onderbouwd met een rubric) ook een onderdeel van het cijfer.
Ik ben ook pbs-coach en in scholen die veel aan pbs doen is dit soort kleine ‘maatregelen’ heel positief voor het leerklimaat in een school.
(pbs is positive behaviour support, je richt je hierbij vooral op leerlingen met positief gedrag).
Mijn kind is vaak erg zenuwachtig voorafgaand aan een economieproefwerk, maar heeft verder geen bijzondere omstandigheden.

SuzyQFive
16-03-2025 om 10:58
Ellen1976 schreef op 16-03-2025 om 10:53:
[..]
Mijn kind is vaak erg zenuwachtig voorafgaand aan een economieproefwerk, maar heeft verder geen bijzondere omstandigheden.
Ik bedoelde dat je nooit kan voorzien dat je bij de komende drie toetsen niet iets overkomt. Dus gokken dat net boven 3,5 genoeg is om over te gaan kan ook zo omslaan naar een 3,4 door die onvoorziene omstandigheden. Met ziek worden heb je vaak gewoon pech.
Ik zou gewoon eens een maand die bijles proberen, als het geen resultaat oplevert kan je altijd weer stoppen maar heb je in ieder geval laten zien dat jullie (zoon) gewillig is geweest om er in ieder geval alles aan te doen om het te verbeteren.

coolpack2
16-03-2025 om 11:31
Ellen1976 schreef op 16-03-2025 om 09:10:
[..]
Ja... daar heb je helemaal gelijk in. Dat kan wellicht nog roet in het eten gooien, maar alleen als mijn kind een besprekingsgeval wordt bij een gemiddelde van ≤3,49. Als mijn kind het gemiddelde op ≥3,50 weet te houden, is er niks aan de hand.
En mocht mijn kind een besprekingsgeval worden, dan zal er gestemd worden (waarbij de mentrix geen stemrecht én geen stemplicht heeft) en wordt hij bij meerderheid van stemmen bevorderd. De mentrix is niet de enige in de overgangsvergadering, maar kan met dergelijke uitspraken wel roet in het eten gooien.
Op basis van je epistels neem ik aan dat de mentor wel gebruik zal maken van haar "stemrecht". Vrij irrelevante toevoeging weer. Ik vermoed dat jij destijds niet al te hoog scoorde op onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken?