Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mentrix probeert bijles op te leggen aan kind, wij willen niet

Ellen1976 schreef op 17-03-2025 om 16:34:

[..]

Inderdaad, een eerstegraadsbevoegdheid voor zowel geschiedenis als wiskunde.

Tja... Ik zag de relevantie er even niet van in...

Aan de universiteit waar ik geschiedenis heb gestudeerd, moesten diegenen die geen economie in hun eindexamenpakket hadden alsnog een extra module economie doen in de propedeuse. Dat dat misschien niet  op elke universiteit zo was, wil ik nog wel aannemen. Maar een historicus met zo weinig analytisch vermogen, dat wil er bij mij niet in.

Bakblik schreef op 17-03-2025 om 15:56:

[..]

nou dit ja, het hele verhaal wordt steeds ongeloofwaardiger. Als je in Delft luchtvaart en ruimtevaarttechniek hebt gedaan wordt je docent? ik denk echt dat dit informatie verzamelen is voor een opiniestuk ofzo.

Docent geschiedenis vind ik dan vooral bijzonder

Ellen1976 schreef op 17-03-2025 om 16:30:

[..]

Zie ook mijn eerdere reactie.

''Kind zegt dat het tijdens de toetsbesprekingen van het vak regelmatig een 'oh ja'-gevoel heeft. Kind snapt dan waarom het fout is, maar vindt het lastig om daar in de toekomst extra op te letten. Fouten hebben meestal betrekking op formuleringen waarvan docent denkt ''ik snap wat je bedoeld, maar je schrijft het anders'' of berekeningen die correct worden uitgevoerd maar waarbij kind foutief extra op door blijft rekenen, waardoor het antwoord vooralsnog wordt fout gerekend.''

Dan zou ik voor dit vak vragen of hij de toets vraag voor vraag met een economie docent kan maken.  Die hem leert wat de vraag precies inhoud en hoe kind dit moet interpreteren. En dan zelf het antwoord op laten schrijven. Dat lijkt mij dan leerzamer voor kind.

En inzetten op bijles en proeftoetsen leren te ontcijferen qua vraagstelling en welke kern in het antwoord moet komen. 

Want ze kunnen jou zoon wel steeds uitleg geven, maar als dit het stukje is waar jou zoon moeite mee heeft, dan schiet 'de uitleg of bijles' zijn doel voorbij.

Hij moet dus geen bijles krijgen (al zou dat natuurlijkook goed zijn), maar juist dit specifieke stuk leren 'lezen en ontcijferen'.

Ellen1976

Ellen1976

18-03-2025 om 13:23 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 18-03-2025 om 05:59:

[..]

Dan zou ik voor dit vak vragen of hij de toets vraag voor vraag met een economie docent kan maken. Die hem leert wat de vraag precies inhoud en hoe kind dit moet interpreteren. En dan zelf het antwoord op laten schrijven. Dat lijkt mij dan leerzamer voor kind.

En inzetten op bijles en proeftoetsen leren te ontcijferen qua vraagstelling en welke kern in het antwoord moet komen.

Want ze kunnen jou zoon wel steeds uitleg geven, maar als dit het stukje is waar jou zoon moeite mee heeft, dan schiet 'de uitleg of bijles' zijn doel voorbij.

Hij moet dus geen bijles krijgen (al zou dat natuurlijkook goed zijn), maar juist dit specifieke stuk leren 'lezen en ontcijferen'.

Er staan aan het einde van ieder hoofdstuk eindoefenvragen in het boek. Daarnaast is er een online versie van het boek waarin online vragen beantwoord kunnen worden. Deze vragen komen echter exact overeen met de vragen in het boek en worden niet gebruikt tijdens de lessen. De docent adviseert de leerlingen om iedere vraag in het boek die ze als lastig ervaren te noteren, zodat hij deze tijdens de les of wellicht buiten de les wanneer hij geen les geeft opnieuw kan bekijken (leerlingen kunnen lesroosters van docenten bekijken). Voor specifieke vragen kan de docent hulp bieden. Het gezamenlijk maken en/of bespreken van alle oefenvragen kan klassikaal, maar niet individueel. Daar heeft de docent geen tijd voor, aangezien hij lesgeeft aan véle andere onderbouwklassen.

Kind kan overigens wel alle oefenvragen maken en/of bespreken met kennis.

Ellen1976 schreef op 17-03-2025 om 16:26:

[..]

Mijn partner, oudste kind, jongste kind en ik zijn goed in talen, geschiedenis en exacte vakken, maar economie is altijd een knelpunt geweest. Ik heb nog nooit een economieproefwerk van een van mijn kinderen kunnen bekijken, dus ik kan niet weten of het daaraan ligt.

Volgens mijn kind denkt het bij berekeningsopgaven óf te ver door (ná een juiste berekening nog door blijven rekenen), óf juist te simpel (slechts een deel uitrekenen, waarvan soms een deel fout is). Daarnaast vindt kind het vaak lastig om de kern te raken bij het formuleren van talige vragen: kind schrijft dan véélste véél op zonder ook maar (gedeeltelijk) de kern te raken.

Maar waarom gaat het rekenen dan niet fout bij wis-, natuur- en scheikunde? En waarom weet hij bij aardrijkskunde en geschiedenis dan wel de kern te raken?

Ons kind heeft met dat laatste ook moeite, maar dat komt bij alle vakken terug.

Ellen1976

Ellen1976

18-03-2025 om 14:20 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 18-03-2025 om 13:31:

[..]

Maar waarom gaat het rekenen dan niet fout bij wis-, natuur- en scheikunde? En waarom weet hij bij aardrijkskunde en geschiedenis dan wel de kern te raken?

Ons kind heeft met dat laatste ook moeite, maar dat komt bij alle vakken terug.

Dat weten we niet, maar het speelt al jaren. Kind toont inzet voor alle vakken. Eerlijk is eerlijk: wij (ikzelf, mijn partner en de mentoren uit klas 1 en 2) hebben er nooit zoveel aandacht aan besteed. De school van ons kind hanteert, net als alle andere middelbare scholen in Nederland, overgangsnormen/bevorderingsnormen. Op de school van ons kind ga je in de onderbouw automatisch over als je maximaal twee keer een 5 óf één keer een 4 staat, met als uitzonderingsregel dat er voor de kernvakken Nederlands, Engels en Wiskunde maximaal één 5 mag voorkomen.

Leerlingen mogen op deze school in klas 3 profielkeuzes en vakkenpakketkeuzes maken voor vakken waar ze op dat moment 2 keer een 5 of 1 keer een 4 voor staan. Maar dat is op ons kind niet van toepassing; hij laat het enige onvoldoende vak namelijk vallen. Ons kind voldeed – en voldoet momenteel nog steeds – jarenlang aan de overgangsnormen van de school: één keer een 4 (voor economie) en verder achten op het rapport.

Daarnaast functioneert ons kind sociaal-emotioneel prima, zowel op school als daarbuiten, én hij zit goed in zijn vel. Dat zijn de redenen waarom wij (ikzelf, mijn partner en de mentoren uit klas 1 en 2) er vrijwel geen aandacht aan hebben besteed.

De docent heeft er aan het begin van klas 1 en 2 wél een klein beetje aandacht aan besteed door iets vaker aan ons kind te vragen hoe het ging met zijn vak en door te benadrukken dat hij altijd om hulp mag vragen:

“Lukt het?”

“Snap je het nog?”

“Als je iets moeilijk vindt of iets niet snapt, mag je altijd om hulp vragen, hè?”

De docent bewonderde ook zijn inzet:

“Jammer van de onvoldoendes, maar je hebt je best gedaan, en voor de rest sta je er héél goed voor, en dát is wat telt. Gewoon zo doorgaan. Je hoeft je geen zorgen te maken.”

Verder is het een hele luchtige en vriendelijke docent.

Bijna alle kinderen uit de klas van kind klagen, zuchten en steunen al sinds de brugklas over hoe ''heftig'' en moeilijk te behalen de overgangsnormen zijn. Tja…

Economie is over het algemeen een vak waar niet hele hoge cijfers worden behaald. Al heb ik ook de indruk dat er maar heel weinig leerlingen zijn die door hun resultaten voor economie niet naar het volgende jaar kunnen of hun diploma niet halen.

Kind van TO staat onvoldoende voor economie maar ook weer niet heel erg dramatisch. De vraag is dan ook hoeveel hoger de resultaten zouden kunnen worden met economie bijles. Het einde van het schooljaar is in zicht, dus zelfs als kind nu alleen nog maar 9’ns haalt zal verbetering van het eindresultaat klein zijn.

Het is daarnaast ook niet proportioneel om een kind met een 8 voor alle andere vakken en een 3 voor één vak te laten blijven zitten of op een ander niveau te zetten. (Zeker als dat vak volgend jaar niet niet meer wordt gevolgd) Gebeurt dat eigenlijk ooit wel echt?

TO doet het dan ook niet fout door niet mee te gaan met het verzoek om bijlessen te nemen.

Ellen1976

Ellen1976

26-03-2025 om 11:21 Topicstarter

LucasVanLeyden schreef op 26-03-2025 om 11:20:

Economie is over het algemeen een vak waar niet hele hoge cijfers worden behaald. Al heb ik ook de indruk dat er maar heel weinig leerlingen zijn die door hun resultaten voor economie niet naar het volgende jaar kunnen of hun diploma niet halen.

Kind van TO staat onvoldoende voor economie maar ook weer niet heel erg dramatisch. De vraag is dan ook hoeveel hoger de resultaten zouden kunnen worden met economie bijles. Het einde van het schooljaar is in zicht, dus zelfs als kind nu alleen nog maar 9’ns haalt zal verbetering van het eindresultaat klein zijn.

Het is daarnaast ook niet proportioneel om een kind met een 8 voor alle andere vakken en een 3 voor één vak te laten blijven zitten of op een ander niveau te zetten. (Zeker als dat vak volgend jaar niet niet meer wordt gevolgd) Gebeurt dat eigenlijk ooit wel echt?

TO doet het dan ook niet fout door niet mee te gaan met het verzoek om bijlessen te nemen.

Mijn kind staat momenteel een 4,41 (zie eerdere posts). Er zijn héél véél kinderen die struggelen met één vak, maar inderdaad weinig kinderen die door dat éne specifieke vak doubleren en/of afstromen.

Op de school van mijn kind zijn kinderen met één afgerond eindcijfer 3 en alle andere eindcijfers ≥ 6 besprekingsgeval: ze maken dan nog kans om over te gaan (maar dan moeten écht alle andere eindcijfers op het rapport ≥ 6 zijn). Dit gebeurt alleen als het kind aan alle vier de onderstaande eisen voldoet:

• Het geen kernvak betreft,
  • Het vak niet wordt meegenomen naar de bovenbouw,
  • De werkhouding en inzet voldoende zijn,
  • Het algehele cijferverloop van de leerling een positieve ontwikkeling laat zien.

Op de school van ons kind ga je in de onderbouw automatisch over als je maximaal twee keer een 5 óf één keer een 4 staat, met als uitzonderingsregel dat er voor de kernvakken Nederlands, Engels en Wiskunde maximaal één 5 mag voorkomen. Ik vind het zelf wel strenge overgangsnormen. Bijna alle kinderen uit de klas van kind klagen, zuchten en steunen al sinds de brugklas over hoe ''heftig'' en moeilijk te behalen de overgangsnormen zijn. Tja…
Leerlingen mogen op deze school in klas 3 profielkeuzes en vakkenpakketkeuzes maken voor vakken waar ze op dat moment 2 keer een 5 of 1 keer een 4 voor staan. Maar dat is op ons kind niet van toepassing; hij laat het enige onvoldoende vak namelijk vallen. Doubleren (én eventueel vrijwillig afstromen) gebeurt weleens als een kind bijvoorbeeld een natuurprofiel wil volgen, maar één (krappe) 3 staat voor een exact vak (bijvoorbeeld scheikunde). Het kind krijgt dan meestal de optie (als écht alle andere eindcijfers op het rapport ≥ 6 zijn) in te stromen in atheneum 4 (óf als kind het zelf wil → havo 4) met een maatschappijprofiel. Als kind dat echt niet wil, dan heeft het alle recht op doubleren in atheneum 3 (óf als kind het zelf wil → havo 3) ongeacht het advies van de overgangsvergadering.

Kennis biedt mijn kind sinds ongeveer anderhalve week ondersteuning in het vak waarin het onvoldoende scoort. Kind en kennis kunnen het al jaren goed met elkaar vinden én wilde het allebei graag.

Ik zie nog steeds kans dat mijn kind overgaat naar atheneum 4 met het gewenste dubbelprofiel (N&G/N&T).

Ik werk niet meer als docent, maar op de school waar ik werkte en op de school waar ik op zat (maar goed, eindexamen gedaan in 1984) gebeurde dat wel. 

Het idee is: een schooldiploma laat zien dat een kind de eindexamenvakken volgens een bepaalde norm heeft gehaald, maar dat hij ook basiskennis heeft van de vakken die hij in de loop der jaren niet meer volgde. 

Ik begrip de tegenwerking en de bemoeienis van de ouders niet zo goed. Je wil toch dat een kind zich ontwikkelt? Economie is een vak waarin je algemene kennis opdoet. Het lijkt erop dat de ouders een echte pubermindset hebben: ik zit op school voor het papiertje, niet om iets te leren. 

Een 4 vind ik wel dramatisch, zeker als er alleen achten tegenover staan. Meermaals hebben mensen al zich verbaasd hoe een kind dat wel goed is in geschiedenis en wiskunde, zulke slechte cijfers haalt voor economie. 

Ik heb precies jouw reactie op 20 maart om 16:18 hier gepost: https forum viva nl werk-studie/mentrix-probeert-bijles-op-te-leggen-wij-willen-niet/list_messages/510605/9

Wat vind je hier nou zelf van?

interessant...

LucasvanLeyden_echt schreef op 30-03-2025 om 20:25:

[..]

Ik heb precies jouw reactie op 20 maart om 16:18 hier gepost: https forum viva nl werk-studie/mentrix-probeert-bijles-op-te-leggen-wij-willen-niet/list_messages/510605/9

Wat vind je hier nou zelf van?

Huh? Bedoel je dat iemand anders jouw reactie op het viva-forum onder jouw naam hier geplaatst heeft?

Zie dat het topic waar ik naar wou verwijzen gesloten is, dus link verwijdert.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.