Ellen1976
13-03-2025 om 17:07
Mentrix probeert bijles op te leggen aan kind, wij willen niet
Goedemiddag,
Ik heb een kind (14) in atheneum 3. Mijn kind staat momenteel ruim op overgaan naar atheneum 4 (allemaal afgeronde 8’en, behalve één vak). Het kind staat al sinds het begin van het schooljaar een afgeronde 4 (onafgerond momenteel 3,57) voor één vak, niet zijnde een kernvak (Nederlands, Engels, Wiskunde). Nu vinden wij (kind, partner en ikzelf) dat eigenlijk geen probleem. Het kind staat tenslotte ruim op overgaan en het desbetreffende vak wordt door het kind niet meegenomen naar de bovenbouw (vakkenpakketkeuze en profielkeuze zijn hier recent afgesloten).
Nu probeert de mentrix, welke het kind sinds dit schooljaar heeft, sinds vlak vóór de kerstvakantie mijn kind naar bijles te duwen voor het vak waarvoor mijn kind onvoldoende staat. Mijn kind, partner en ik hebben daar geen behoefte aan. Financieel is dat overigens geen enkel probleem, maar we zien de noodzaak ervan niet in. We hadden haar vriendelijk bedankt voor het aanbod en zijn zonder verdere discussies, conflicten of andere onenigheden verder gegaan met het schooljaar.
Nu het schooljaar verder vordert en het cijfer voor het onvoldoende vak nog steeds niet is opgeschoven naar een hoger cijfer, maar is gaan stagneren, probeert de mentrix steeds meer te hameren op bijles. Echter, wij (kind, partner en ik) zijn nog steeds van mening dat bijles niet noodzakelijk is.
Mijn kind heeft de afgelopen drie jaar altijd tussen de 3,50 en 3,78 (afgerond 4) voor het desbetreffende vak gestaan op alle rapporten, maar voor alle andere vakken een afgeronde 8 en is daarmee ruim overgegaan. De docent (het kind heeft al drie jaar dezelfde docent voor het vak) heeft het inmiddels ook al opgegeven. “Zolang de andere cijfers prima zijn en je kind maar lekker in zijn/haar vel zit, is er niks aan de hand!” aldus de docent. Ik ben het hier helemaal mee eens! De docent is trouwens een héél warmhartige man die erg populair is bij de leerlingen op de school van mijn kind.
Sociaal-emotioneel komt mijn kind overigens altijd prima mee op school. Hij werkt kei- en nog eens keihard voor het vak, maar kan gewoonweg niet hoger staan dan een onafgeronde 3,8. ''So be it!'' denken wij (kind, partner en ikzelf) dan. Echter blijft de mentrix maar hameren...
Lijkt jullie bijles noodzakelijk in deze situatie? De bijles wordt trouwens 2 à 3 keer per week aangeboden op de school van mijn kind, tegen betaling.

Ellen1976
17-03-2025 om 15:36
Valeria schreef op 17-03-2025 om 09:12:
[..]
Ik begrijp niet dat je het beter denkt te weten dan iemand die dat daadwerkelijk in haar werk meemaakt.
HS26 schreef op 17-03-2025 om 09:24:
Ik heb niet alle reacties gelezen maar is dit niet gewoon de taak van een mentrix om jullie daarop te wijzen? Een 3,78 is wel heel krap, als je zoon een uitglijder maakt en opeens een 3 staat kan hij blijven zitten. Dat zou wel heel zuur zijn met verder allemaal achten op een rapport. En bij een bespreekgeval sta je een stuk sterker als je er wel 'alles aan gedaan' hebt.
Fenyw schreef op 17-03-2025 om 13:16:
Op de scholengemeenschap van mijn kinderen zou bij zo'n cijferlijst niet bevorderd worden naar 4Havo. Maar zowel afstromen áls blijven zitten. Havo 3 dus.
Maar ik denk dat als beide ouders in Delft hebben gestudeerd je alles weet van onderwijs en dat dit een overbodige opmerking is.
Op de school van het kind gaat een leerling uit atheneum 3 over naar atheneum 4 met een rapport waarop slechts één onvoldoende staat (een 3), mits:
- Het geen kernvak betreft,
- Het vak niet wordt meegenomen naar de bovenbouw,
- De werkhouding en inzet voldoende zijn,
- Het algehele cijferverloop van de leerling een positieve ontwikkeling laat zien.
In het geval dat hieraan niet wordt voldaan, mag de leerling altijd kiezen tussen atheneum 3 of havo 4, waarbij de school een advies zal geven. Afstromen én doubleren lijken mij vrij heftig, zeker als het vak in kwestie toch niet wordt voortgezet in de bovenbouw. Uiteraard mag een leerling daar altijd vrijwillig voor kiezen, al zal dat waarschijnlijk niet vaak voorkomen.
Wij hebben gedaan wat nodig was—niet meer en niet minder—en gaan er over het algemeen vanuit dat een leerling met één (krappe) 4 als eindcijfer over zal gaan, eventueel na bespreking. Mocht dat niet het geval zijn, dan is dat jammer, maar het leven gaat door.
Ik ben zelf ongeveer 17 jaar docent geweest op twee brede scholengemeenschappen en heb geschiedenis en wiskunde ( B ) gegeven aan zowel de onderbouw als de bovenbouw, van vmbo bbl (met en zonder lwoo) tot en met gymnasium. Daarnaast heb ik jarenlang overgangs- en revisievergaderingen bijgewoond. Het verhaal van Ingrid herkende ik absoluut niet en mijn veronderstellingen waren toevallig totaal anders. Dit heeft niets met 'betweterigheid' te maken. Mijn excuses als ik jou dat gevoel heb gegeven, Valeria.

Valeria
17-03-2025 om 15:54
Ellen1976 schreef op 17-03-2025 om 15:36:
Ik ben zelf ongeveer 17 jaar docent geweest op twee brede scholengemeenschappen en heb geschiedenis en wiskunde ( B ) gegeven aan zowel de onderbouw als de bovenbouw, van vmbo bbl (met en zonder lwoo) tot en met gymnasium. Daarnaast heb ik jarenlang overgangs- en revisievergaderingen bijgewoond. Het verhaal van Ingrid herkende ik absoluut niet en mijn veronderstellingen waren toevallig totaal anders. Dit heeft niets met 'betweterigheid' te maken. Mijn excuses als ik jou dat gevoel heb gegeven, Valeria.
En hier kom je mee op pagina 12?

Bakblik
17-03-2025 om 15:56
Valeria schreef op 17-03-2025 om 15:54:
[..]
En hier kom je mee op pagina 12?
nou dit ja, het hele verhaal wordt steeds ongeloofwaardiger. Als je in Delft luchtvaart en ruimtevaarttechniek hebt gedaan wordt je docent? ik denk echt dat dit informatie verzamelen is voor een opiniestuk ofzo.

Ellen1976
17-03-2025 om 16:01
Bakblik schreef op 17-03-2025 om 15:56:
[..]
nou dit ja, het hele verhaal wordt steeds ongeloofwaardiger. Als je in Delft luchtvaart en ruimtevaarttechniek hebt gedaan wordt je docent? ik denk echt dat dit informatie verzamelen is voor een opiniestuk ofzo.
Nope. Ik ben goed in wiskunde en geschiedenis, dus ben ik daarin docent geworden voor (heel) wat jaren. Ik wist niet dat die informatie relevant was voor dit topic.

Schemerlampje
17-03-2025 om 16:10
Ellen1976 schreef op 17-03-2025 om 16:01:
[..]
Nope. Ik ben goed in wiskunde en geschiedenis, dus ben ik daarin docent geworden voor (heel) wat jaren. Ik wist niet dat die informatie relevant was voor dit topic.
Maar als je goed bent in geschiedenis en wiskunde, moet je economie toch uit kunnen leggen? Ik begrijp nog steeds niet zo goed waarom economie nu zo'n struikelblok is. Of worden de vragen bij de toets daar op een heel andere manier gesteld dan bij andere vakken?

Bakblik
17-03-2025 om 16:23
[..]
Ja natuurlijk is dat relevant. Je stelt een vraag vanuit je ouderschap aan andere ouders maar je kent zelf de onderwijswereld van binnenuit en de meesten van ons niet. Ons perspectief verschilt nogal, wij adviseren vanuit onze visie als ouder.
Schemerlampje schreef op 17-03-2025 om 16:10:
[..]
Maar als je goed bent in geschiedenis en wiskunde, moet je economie toch uit kunnen leggen? Ik begrijp nog steeds niet zo goed waarom economie nu zo'n struikelblok is. Of worden de vragen bij de toets daar op een heel andere manier gesteld dan bij andere vakken?
En dit ik snap niet waarom voor jouw hele gezin economie zo'n struikelblok is, zeker gezien iedereen goed kan leren. Als je goed kan leren dan moet je economie ook onder de knie kunnen krijgen. Dan kan bijles zeker nuttig zijn, iemand anders die de vraagstukken op een andere manier aanvliegt/uitlegt kan ineens het kwartje doen vallen.

Ellen1976
17-03-2025 om 16:26
[..]
Mijn partner, oudste kind, jongste kind en ik zijn goed in talen, geschiedenis en exacte vakken, maar economie is altijd een knelpunt geweest. Ik heb nog nooit een economieproefwerk van een van mijn kinderen kunnen bekijken, dus ik kan niet weten of het daaraan ligt.
Volgens mijn kind denkt het bij berekeningsopgaven óf te ver door (ná een juiste berekening nog door blijven rekenen), óf juist te simpel (slechts een deel uitrekenen, waarvan soms een deel fout is). Daarnaast vindt kind het vaak lastig om de kern te raken bij het formuleren van talige vragen: kind schrijft dan véélste véél op zonder ook maar (gedeeltelijk) de kern te raken.

Valeria
17-03-2025 om 16:29
[..]
Eh, waarom een niet-relevante studie in Delft vermelden als je ook opleidingen in 1 of 2 delen (edit: vroeger was dat doctoraal in het vak + lerarenopleiding van een jaar of zo, vanaf hbo weet ik niet hoe lang het duurde) voor een eerstegraads bevoegdheid gedaan moet hebben? Het is ook niet relevant om te vermelden dat je ervaring hebt op precies het gebied waar je onderwerp over gaat?

Ellen1976
17-03-2025 om 16:30
[..]
Zie ook mijn eerdere reactie.
''Kind zegt dat het tijdens de toetsbesprekingen van het vak regelmatig een 'oh ja'-gevoel heeft. Kind snapt dan waarom het fout is, maar vindt het lastig om daar in de toekomst extra op te letten. Fouten hebben meestal betrekking op formuleringen waarvan docent denkt ''ik snap wat je bedoeld, maar je schrijft het anders'' of berekeningen die correct worden uitgevoerd maar waarbij kind foutief extra op door blijft rekenen, waardoor het antwoord vooralsnog wordt fout gerekend.''

Ellen1976
17-03-2025 om 16:34
Valeria schreef op 17-03-2025 om 16:29:
[..]
Eh, waarom een niet-relevante studie in Delft vermelden als je ook opleidingen in 1 of 2 delen voor een eerstegraads bevoegdheid gedaan moet hebben? Het is ook niet relevant om te vermelden dat je ervaring hebt op precies het gebied waar je onderwerp over gaat?
Inderdaad, een eerstegraadsbevoegdheid voor zowel geschiedenis als wiskunde.
Tja... Ik zag de relevantie er even niet van in...

Valeria
17-03-2025 om 16:38
Ellen1976 schreef op 17-03-2025 om 16:34:
[..]
Inderdaad, een eerstegraadsbevoegdheid voor zowel geschiedenis als wiskunde.
Tja... Ik zag de relevantie er even niet van in...
Tja....het was ook maar 5 jaar extra studeren of zo.

Ellen1976
17-03-2025 om 16:41
Valeria schreef op 17-03-2025 om 16:38:
[..]
Ach, gelukkig heb ik het niet zo ervaren. Ik vond (en vind) het erg leuke vakken.

Bakblik
17-03-2025 om 16:41
Valeria schreef op 17-03-2025 om 16:38:
[..]
Volledig irrelevant om het te melden dat je zoveel hebt gestudeerd😉

Ellen1976
17-03-2025 om 16:42
Bakblik schreef op 17-03-2025 om 16:41:
[..]
Volledig irrelevant om het te melden dat je zoveel hebt gestudeerd😉
Haha

Annaniem2023
17-03-2025 om 17:39
ik vind het heel logisch, maar niet heus, om ruimte- en luchtvaarttechniek te gaan studeren en dan nog even een eerstegraads bevoegdheid geschiedenis erbij te halen. Ik denk dat je met zo’n studie wel wiskunde kan geven, dat zal het probleem niet zijn. Ook op grond van het archaïsche woordgebruik, het er later bij verzinnen dat ze 17 jaar docent is geweest, weet ik wel genoeg. Ben benieuwd wat de volgende stap is. Is ze misschien zelf de mentor op school van het kind?