Ellen1976
13-03-2025 om 17:07
Mentrix probeert bijles op te leggen aan kind, wij willen niet
Goedemiddag,
Ik heb een kind (14) in atheneum 3. Mijn kind staat momenteel ruim op overgaan naar atheneum 4 (allemaal afgeronde 8’en, behalve één vak). Het kind staat al sinds het begin van het schooljaar een afgeronde 4 (onafgerond momenteel 3,57) voor één vak, niet zijnde een kernvak (Nederlands, Engels, Wiskunde). Nu vinden wij (kind, partner en ikzelf) dat eigenlijk geen probleem. Het kind staat tenslotte ruim op overgaan en het desbetreffende vak wordt door het kind niet meegenomen naar de bovenbouw (vakkenpakketkeuze en profielkeuze zijn hier recent afgesloten).
Nu probeert de mentrix, welke het kind sinds dit schooljaar heeft, sinds vlak vóór de kerstvakantie mijn kind naar bijles te duwen voor het vak waarvoor mijn kind onvoldoende staat. Mijn kind, partner en ik hebben daar geen behoefte aan. Financieel is dat overigens geen enkel probleem, maar we zien de noodzaak ervan niet in. We hadden haar vriendelijk bedankt voor het aanbod en zijn zonder verdere discussies, conflicten of andere onenigheden verder gegaan met het schooljaar.
Nu het schooljaar verder vordert en het cijfer voor het onvoldoende vak nog steeds niet is opgeschoven naar een hoger cijfer, maar is gaan stagneren, probeert de mentrix steeds meer te hameren op bijles. Echter, wij (kind, partner en ik) zijn nog steeds van mening dat bijles niet noodzakelijk is.
Mijn kind heeft de afgelopen drie jaar altijd tussen de 3,50 en 3,78 (afgerond 4) voor het desbetreffende vak gestaan op alle rapporten, maar voor alle andere vakken een afgeronde 8 en is daarmee ruim overgegaan. De docent (het kind heeft al drie jaar dezelfde docent voor het vak) heeft het inmiddels ook al opgegeven. “Zolang de andere cijfers prima zijn en je kind maar lekker in zijn/haar vel zit, is er niks aan de hand!” aldus de docent. Ik ben het hier helemaal mee eens! De docent is trouwens een héél warmhartige man die erg populair is bij de leerlingen op de school van mijn kind.
Sociaal-emotioneel komt mijn kind overigens altijd prima mee op school. Hij werkt kei- en nog eens keihard voor het vak, maar kan gewoonweg niet hoger staan dan een onafgeronde 3,8. ''So be it!'' denken wij (kind, partner en ikzelf) dan. Echter blijft de mentrix maar hameren...
Lijkt jullie bijles noodzakelijk in deze situatie? De bijles wordt trouwens 2 à 3 keer per week aangeboden op de school van mijn kind, tegen betaling.

AnnaPollewop
16-03-2025 om 20:25
Bakblik schreef op 16-03-2025 om 19:13:
[..]
In een bepaald land wonen wezens waarvan de naam gebruikt wordt om mensen aan te duiden die op fora "rellen" of reacties uitlokken in een bepaalde richting.
Ah. Ja, die wonen in Angelsaksische landen dan weer graag onder bruggen geloof ik.En hebben een grondige hekel aan bokken, aangezien ze daar een slechte ervaring mee hebben opgedaan.
Overigens, of een draad nou voortkomt uit oprechtheid of anderszins, het levert altijd wel weer veel leerzaams op. Dus er is altijd winst. Ik wist niet dat economie op veel scholen al in de brugklas gegeven wordt, bijvoorbeeld. Nu weet ik dat wel. Met het oog op hoe vaak jongeren in de schulden komen, lijkt me dat een goede keuze. Mits ze er wel een beetje hun best voor doen natuurlijk.

Ellen1976
16-03-2025 om 21:03
Dit topic komt voort uit oprechtheid. Maar in ieder geval bedankt dat jullie de moeite namen om te reageren.

Anoniemvoornu
16-03-2025 om 21:08
Ellen1976 schreef op 16-03-2025 om 21:03:
Dit topic komt voort uit oprechtheid. Maar in ieder geval bedankt dat jullie de moeite namen om te reageren.
Zolang je er zelf maar achterstaat toch, het gaat al 3 jaar goed , jullie vinden het zonde van jullie geld en energie, afstromen is geen probleem, dus topic eigenlijk overbodig ff serieus , als je kind overal 8en voor haalt zou ik vooral energie steken in het vak wat juist niet lukt

Ellen1976
16-03-2025 om 21:21
IngridT schreef op 16-03-2025 om 15:18:
[..]
Dit snap ik echt niet.
Als je strategisch en verstandig met je energie wilt omgaan dan zou ik.iets minder tijd stoppen in al die vakken waar je een 8 op staat, en die tijd stoppen in economie. Dan ga je 100 % zeker over. Met een lijst vol 7s en één 5. Je bent zeker van je VWO diploma, met een N profiel nog wel. Ligt de hele wereld straks voor je open qua vervolgopleiding.
En nu? Living on the edge. Serieus risico ( en helemaal afhankelijk van de goodwill van de docentenvergadering) of je over mag, als dat economie kwartje de verkeerde kant op valt. En dat kan zomaar he? Pech..maar ook onvoorziene omstandigheden. Kind beetje ziekjes tijdens toetsweek. Maar toch naar school gegaan. Of toets valt onverwacht tegen. Verkering net uit. Poes dood. .of onverwachts opspelende puberhormonen .. ...kan allemaal. Life is what happens while making other plans. En dan gaat je kind '' gewoon'' naar havo 4 zeg je. Pfffff.
Niks mis mee hoor havo 4. Maar in geval van jouw kind zou ik dat doodzonde vinden. En zo niet nodig.
ik zie t strategische in deze aanpak echt niet....
( Ik reageerde wat impulsief, zag pas daarna dat ik niet de enige was met wat bedenkingen. Beetje dubbelop dit, misschien ).overigens wel kleine aanvulling: ik ben mentor. En als mentor heb je griezelig veel invloed op de uitslag van de overgangsvergadering . .ook als er ' gewoon'' gestemd wordt door iedereen. Ik durf te zeggen dat als ik echt een bepaalde uitkomst van de stemming wil dat de kans 95% is dat ik dat voor elkaar krijg. Ik zet dat natuurlijk lang niet altijd in, die overredingskracht, maar als ik er echt van overtuigd ben van wat er moet gebeuren, dan die ik het wel eens. Dus. Onderschat de macht vd mentor niet ......
Tja... Ik snap wat je bedoelt. Ik heb, met toestemming van mijn kind, al hulp geregeld. Mijn kind besteedt al genoeg aandacht aan het vak. Met of zonder hulp zal er altijd een risico blijven. Ik hoop vooral dat mijn kind het op een 4 kan houden, zoals het tot nu toe altijd heeft gedaan.
Ik begrijp dat een mentrix of mentor veel zeggenschap kan hebben tijdens de overgangsvergadering, maar het lijkt mij niet dat de overtuiging van de mentrix of mentor doorslaggevend is. Er zijn genoeg andere deelnemers in de vergadering die hun woordje willen doen, lijkt mij.

Ellen1976
16-03-2025 om 21:27
Anoniemvoornu schreef op 16-03-2025 om 21:08:
[..]
Zolang je er zelf maar achterstaat toch, het gaat al 3 jaar goed , jullie vinden het zonde van jullie geld en energie, afstromen is geen probleem, dus topic eigenlijk overbodig
ff serieus , als je kind overal 8en voor haalt zou ik vooral energie steken in het vak wat juist niet lukt
Bedankt voor je reactie.
Dat deden we tot nu toe ook altijd, maar de mentrix van dit jaar werd er een beetje bezorgd om. Ik wilde gewoon even de inzichten van andere ouder(s) horen.

Annaniem2023
16-03-2025 om 21:48
Twee dingen: meermaals schrijf je dat je kind naar 4 havo zal gaan als hij niet overgaat vanwege economie. Dat is toch vreselijk zonde als hij verder hoge cijfers heeft.
Jullie houding over economie leert hem dat hij geen moeite hoeft te doen voor dingen die hem niet interesseren. Dan hoop ik dat hij nooit gaat studeren, want in elke studie zijn er wel vakken die je minder vindt, maar toch moet halen. En als hij gaat werken zal hij ook dingen moeten doen die hij niet leuk vindt.
maar goed, alles is wel gezegd en meermaals herhaald.

Ellen1976
16-03-2025 om 22:32
Annaniem2023 schreef op 16-03-2025 om 21:48:
Twee dingen: meermaals schrijf je dat je kind naar 4 havo zal gaan als hij niet overgaat vanwege economie. Dat is toch vreselijk zonde als hij verder hoge cijfers heeft.
Jullie houding over economie leert hem dat hij geen moeite hoeft te doen voor dingen die hem niet interesseren. Dan hoop ik dat hij nooit gaat studeren, want in elke studie zijn er wel vakken die je minder vindt, maar toch moet halen. En als hij gaat werken zal hij ook dingen moeten doen die hij niet leuk vindt.
maar goed, alles is wel gezegd en meermaals herhaald.
Mijn kind, mijn partner, de docent, de mentrix en ik hopen allemaal dat het niet zo ver zal komen. Maar mocht het toch zover komen dat mijn kind na de bespreking wordt afgewezen, dan zal mijn kind inderdaad kiezen voor havo 4 in plaats van atheneum 3. Mijn kind gooit er niet met de pet naar. Het vak ligt kind niet, maar het blijft er wel moeite voor doen.
Uiteindelijk komt het, linksom of rechtsom, meestal wel goed met mensen. Dat heb ik ook gezien bij mijn oudste kind.

SuzyQFive
16-03-2025 om 22:45
Fijn dat jullie toch een stap nemen. Dan heb je iig alles geprobeerd.
Ik ben ook mentor, van bijna 40 leerlingen, ik geef ze alleen mentorlessen en ondersteuningslessen en reken maar dat mijn stem zwaar weegt
Bovendien sorteer ik bij sommige van mijn leerlingen al voor, voor de overgangsvergadering door al het eea te bespreken met de directeur/teamleider of OT, bespreek ik met ouders in deze periode wat het kind nog nodig heeft en als een kind gewillig is te laten zien dat het er moeite voor wil doen zal ik eerder buiten de norm om bevorderen.
Ik werk in het vmbo waar motivatie wel een ding is

Valeria
17-03-2025 om 09:12
Ellen1976 schreef op 16-03-2025 om 21:21:
[..]
Ik begrijp dat een mentrix of mentor veel zeggenschap kan hebben tijdens de overgangsvergadering, maar het lijkt mij niet dat de overtuiging van de mentrix of mentor doorslaggevend is. Er zijn genoeg andere deelnemers in de vergadering die hun woordje willen doen, lijkt mij.
Ik begrijp niet dat je het beter denkt te weten dan iemand die dat daadwerkelijk in haar werk meemaakt.

HS26
17-03-2025 om 09:24
Ik heb niet alle reacties gelezen maar is dit niet gewoon de taak van een mentrix om jullie daarop te wijzen? Een 3,78 is wel heel krap, als je zoon een uitglijder maakt en opeens een 3 staat kan hij blijven zitten. Dat zou wel heel zuur zijn met verder allemaal achten op een rapport. En bij een bespreekgeval sta je een stuk sterker als je er wel 'alles aan gedaan' hebt.

kenfan
17-03-2025 om 10:49
Vraagje aan de VO-docenten hier.
Wat in dit monomane topic nog niet aan de orde is geweest is, hoe wenselijk het is om een puber die er voor 1 vak met de pet naar gegooid heeft te laten doubleren als de verwachting is dat de leerling wel de capaciteiten heeft om de rest van de rit met succes te voltooien nadat het vak overboord is gezet
Dat drukt op de onderwijsbegroting , de school loopt het risico op een balorige stoorzender in de klas. En dreigt in onderpresteren niet in zo'n geval.
Of is het in de meeste gevallen toch een kwestie van soep die niet zo heet gegeten wordt?
Ik ben benieuwd hoe jullie dat zien.

Fenyw
17-03-2025 om 13:16
Op de scholengemeenschap van mijn kinderen zou bij zo'n cijferlijst niet bevorderd worden naar 4Havo. Maar zowel afstromen áls blijven zitten. Havo 3 dus.
Maar ik denk dat als beide ouders in Delft hebben gestudeerd je alles weet van onderwijs en dat dit een overbodige opmerking is.

Ellen1976
17-03-2025 om 14:29
SuzyQFive schreef op 16-03-2025 om 22:45:
Fijn dat jullie toch een stap nemen. Dan heb je iig alles geprobeerd.
Ik ben ook mentor, van bijna 40 leerlingen, ik geef ze alleen mentorlessen en ondersteuningslessen en reken maar dat mijn stem zwaar weegt![]()
Bovendien sorteer ik bij sommige van mijn leerlingen al voor, voor de overgangsvergadering door al het eea te bespreken met de directeur/teamleider of OT, bespreek ik met ouders in deze periode wat het kind nog nodig heeft en als een kind gewillig is te laten zien dat het er moeite voor wil doen zal ik eerder buiten de norm om bevorderen.
Ik werk in het vmbo waar motivatie wel een ding is![]()
Fijn om te lezen.

IngridT
17-03-2025 om 15:29
kenfan schreef op 17-03-2025 om 10:49:
Vraagje aan de VO-docenten hier.
Wat in dit monomane topic nog niet aan de orde is geweest is, hoe wenselijk het is om een puber die er voor 1 vak met de pet naar gegooid heeft te laten doubleren als de verwachting is dat de leerling wel de capaciteiten heeft om de rest van de rit met succes te voltooien nadat het vak overboord is gezet
Dat drukt op de onderwijsbegroting , de school loopt het risico op een balorige stoorzender in de klas. En dreigt in onderpresteren niet in zo'n geval.
Of is het in de meeste gevallen toch een kwestie van soep die niet zo heet gegeten wordt?
Ik ben benieuwd hoe jullie dat zien.
dat heeft idd bar weinig nut. Om alle redenen die je hierboven noemt. En zal dus in de praktijk ook zelden of nooit gebeuren.
wat niet wegneemt dat ik de insteek van topic starter wel bijzonder vind. Om allerlei redenen (die ik eerder al geventileerd heb in dit draadje)

IngridT
17-03-2025 om 15:31
IngridT schreef op 17-03-2025 om 15:29:
[..]
dat heeft idd bar weinig nut. Om alle redenen die je hierboven noemt. En zal dus in de praktijk ook zelden of nooit gebeuren.
wat niet wegneemt dat ik de insteek van topic starter wel bijzonder vind. Om allerlei redenen (die ik eerder al geventileerd heb in dit draadje)