Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mentrix probeert bijles op te leggen aan kind, wij willen niet

Een docent bij ons heeft een rad van fortuin. Als leerlingen 5 krullen hebben voor huiswerk gemaakt of al je spullen bij je, dan mogen ze draaien aan het rad. Met als prijzen: je mag een spiekbriefje maken op een post-it. Je mag 1 meerkeuzevraag skippen op de toets, grabbelen in de grabbelton en nog wat andere dingen die ik even niet weet.
Zeker dat spiekbriefje werkt goed. Ze moeten dus al meerder keren hun huiswerk gemaakt hebben, dus hebben de stof al enigszins bekeken. Maar om een spiekbriefje te maken, moet je ook bedenken wat de belangrijkste stof is, vervolgens ga je dat opschrijven. Grote kans dat je tijdens de toets het briefje grotendeels niet meer nodig hebt. 😁

Ellen1976

Ellen1976

15-03-2025 om 20:54 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 15-03-2025 om 20:47:

Een docent bij ons heeft een rad van fortuin. Als leerlingen 5 krullen hebben voor huiswerk gemaakt of al je spullen bij je, dan mogen ze draaien aan het rad. Met als prijzen: je mag een spiekbriefje maken op een post-it. Je mag 1 meerkeuzevraag skippen op de toets, grabbelen in de grabbelton en nog wat andere dingen die ik even niet weet.
Zeker dat spiekbriefje werkt goed. Ze moeten dus al meerder keren hun huiswerk gemaakt hebben, dus hebben de stof al enigszins bekeken. Maar om een spiekbriefje te maken, moet je ook bedenken wat de belangrijkste stof is, vervolgens ga je dat opschrijven. Grote kans dat je tijdens de toets het briefje grotendeels niet meer nodig hebt. 😁

Kijk, dát noem ik nog eens creatief!

Wat leer je je kind nou precies, to? Niet dat je mag opgeven, want dat vindt ie zelf al wel dat het kan. Dus dat heb je hem al eerder geleerd. 
Ik vind het vrij waardeloos opvoed gedrag. Ik vraag me echt af of dit allemaal echt is. 

ik snap niet hoe een gemiddelde op een .41 kan uitkomen en dan bijna een punt hoger dan het vorige gemiddelde met twee nauwelijks meetellende cijfers. Bij mijn kinderen gaat dat veel langzamer en blijft het ook .6 of .8 of zo 

Wat wil je nu met dit topic? Je stelt een vraag maar volgens mij heb je allang bepaald wat je wil en wat je gaat doen. Lekker doen dan. 

Mijn mening is dat bijles wel verstandig zou zijn. Maar dat de mentrix niet moet blijven aandringen als jullie en jullie kind niet willen. En daar kun je de mentrix dan op aanspreken of mailen.  
Als zoiets bij mijn kinderen zich voor zou doen zou ik ze zelf gaan helpen. Ik vind economie namelijk wel een belangrijk en leuk vak. Ik heb zelfs een studie gedaan met heel veel economie, dus heb ook de kennis om ze te helpen. Maar anders zou ik de geboden bijles aannemen.

Ellen1976

Ellen1976

16-03-2025 om 07:17 Topicstarter

MarvelousM schreef op 15-03-2025 om 21:34:

Wat leer je je kind nou precies, to? Niet dat je mag opgeven, want dat vindt ie zelf al wel dat het kan. Dus dat heb je hem al eerder geleerd.
Ik vind het vrij waardeloos opvoed gedrag. Ik vraag me echt af of dit allemaal echt is.

Valeria schreef op 15-03-2025 om 21:59:

ik snap niet hoe een gemiddelde op een .41 kan uitkomen en dan bijna een punt hoger dan het vorige gemiddelde met twee nauwelijks meetellende cijfers. Bij mijn kinderen gaat dat veel langzamer en blijft het ook .6 of .8 of zo

Fenyw schreef op 15-03-2025 om 22:24:

Wat wil je nu met dit topic? Je stelt een vraag maar volgens mij heb je allang bepaald wat Dje wil en wat je gaat doen. Lekker doen dan.

Het is fascinerend hoe verschillende mensen op een situatie kunnen reageren, en het is duidelijk dat niet iedereen het eens is met de manier waarop ik mijn kind begeleid in zijn schooltraject. Neem bijvoorbeeld de vraag van @MarvelousM over wat ik mijn kind precies leer. Dat is simpel: ik leer hem dat inzet belangrijk is, maar dat het net zo essentieel is om verstandig en strategisch met je energie om te gaan. Niet elk vak is even relevant voor de toekomst, en het is een waardevolle vaardigheid om te kunnen inschatten waar je inspanningen het meeste effect hebben. Ik leer hem dat mentale gezondheid en welzijn minstens zo zwaar wegen als schoolprestaties. Soms moet je keuzes maken op basis van wat realistisch en nuttig is, en niet op basis van een abstract idee dat je altijd tot het uiterste moet gaan, ongeacht de context.

Sommige mensen zien dit misschien als opgeven, maar dat is absoluut niet het geval. Mijn kind heeft zichzelf beoordeeld, de situatie geanalyseerd en geconcludeerd dat extra bijles geen toegevoegde waarde heeft. Dit is niet een kwestie van falen, maar van slim handelen. Er is een wezenlijk verschil tussen opgeven omdat iets te moeilijk is en bewust besluiten dat een bepaalde investering van tijd en moeite simpelweg geen significante winst oplevert. Dat laatste is precies waar het hier om gaat.

De suggestie dat ik “waardeloos opvoedgedrag” vertoon, is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. Wat zou echt waardeloos zijn? Mijn kind dwingen om eindeloos energie te steken in een vak dat geen invloed heeft op de rest van zijn schoolloopbaan? Hem leren dat hij koste wat kost moet blijven vechten, ook als het doel zinloos is? Nee, juist het tegenovergestelde is waar. Ik leer mijn kind om verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen keuzes en goed na te denken over de gevolgen ervan. Dit is geen luie of gemakzuchtige beslissing, maar een doordachte strategie die aansluit bij zijn sterke punten en prioriteiten.

Dat brengt me bij de vraag van @Valeria over de cijfers en hoe het gemiddelde zo snel heeft kunnen stijgen. Daar zijn eigenlijk heel logische verklaringen voor. Een gemiddelde wordt immers niet alleen bepaald door de cijfers zelf, maar ook door de weging ervan. In het geval van mijn kind hebben de proefwerken een weging van 3 en hebben zowel het gedragscijfer als het cijfer voor het op orde hebben van je spullen een weging van 2. Twee cijfers die nieuw worden toegevoegd, kunnen een aanzienlijke impact hebben, zeker als er nog niet veel cijfers in de berekening zaten. Daarnaast speelt de afronding een rol: een onafgerond gemiddelde van bijvoorbeeld 4,49 wordt een 4, terwijl 4,51 een 5 wordt. Een kleine verandering kan dus een groot verschil maken in hoe het cijfer uiteindelijk op papier staat. Dit kan per school verschillen, afhankelijk van hoe de cijfers worden gewogen en afgerond. In sommige gevallen wegen recente cijfers zwaarder dan eerdere, waardoor een stijging sneller kan plaatsvinden. Dat dit bij anderen trager gaat, kan simpelweg te maken hebben met een andere berekeningswijze. Er is dus geen mysterie of onlogica—dit is wiskundig volledig verklaarbaar.

Wat betreft de vraag van @FenyW waarom ik dit topic heb geopend, lijkt het misschien voor sommigen alsof ik al lang weet wat ik ga doen. En eerlijk gezegd klopt dat grotendeels ook. Dat betekent echter niet dat ik niet opensta voor andere meningen of perspectieven. Integendeel, ik vind het waardevol om te horen hoe anderen over deze kwestie denken. Het is niet zo dat ik alleen bevestiging zoek voor mijn keuze, maar juist een bredere blik wil krijgen. Misschien zit er een invalshoek bij die ik nog niet heb overwogen.

Dat neemt niet weg dat ik uiteindelijk ga doen wat het beste is voor mijn kind en ons gezin. Maar dat betekent niet dat het nutteloos is om hierover in gesprek te gaan. Dit forum is immers bedoeld om ideeën en ervaringen uit te wisselen. Als ik puur een beslissing wilde nemen zonder input van anderen, had ik het topic nooit hoeven openen.

Dit alles samenvattend: mijn kind leert geen opgeven, maar juist strategische besluitvorming. De stijging in zijn gemiddelde is volledig logisch en wiskundig te verklaren. Dit topic is geen zoektocht naar goedkeuring, maar een manier om inzichten van anderen te verzamelen. En uiteindelijk is het mijn taak als ouder om de keuzes te maken die het beste passen bij de situatie en bij wat mijn kind nodig heeft.

Ellen1976

Ellen1976

16-03-2025 om 07:43 Topicstarter

Caroline80 schreef op 16-03-2025 om 07:10:

Mijn mening is dat bijles wel verstandig zou zijn. Maar dat de mentrix niet moet blijven aandringen als jullie en jullie kind niet willen. En daar kun je de mentrix dan op aanspreken of mailen.
Als zoiets bij mijn kinderen zich voor zou doen zou ik ze zelf gaan helpen. Ik vind economie namelijk wel een belangrijk en leuk vak. Ik heb zelfs een studie gedaan met heel veel economie, dus heb ook de kennis om ze te helpen. Maar anders zou ik de geboden bijles aannemen.

Mentrix heeft hoogstwaarschijnlijk goede intenties, maar is wel een beetje dominant op dit gebied. Verder is het een prima vrouw!

Een kennis van mij heeft economie gestudeerd aan de universiteit. Studies waarbij veel economie terugkomt, lijken mij erg pittig.

Als mijn kind in de bovenbouw een E&M-profiel had willen kiezen of (bedrijfs)economie in het vrije deel had willen kiezen en/of later een vervolgopleiding had willen doen waar (voornamelijk) economie in terugkwam, dan had ik mijn kind met alle liefde op (eventueel privé)   direct   bijles gezet voor het vak economie. Als kind het ook wil, natuurlijk. Geen enkel probleem.

Mijn man en ik hebben beiden Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek gestudeerd aan de TU Delft. Mijn oudste kind studeert bijna af in Civiele Techniek aan de TU Delft. Oudste kind had economie en bedrijfseconomie gekozen om alle opties open te houden, maar eindigde ná zijn eindexamen met beide vakken op een 5. Mijn man en ik hadden economie direct laten vallen na de derde klas. We waren daarentegen wel goed in talen, geschiedenis en exacte vakken. Onze jongste zoon kiest, net als de oudste, voor een dubbelprofiel NG/NT, maar dan absoluut zonder (bedrijfs)economie. Haha!

Ellen1976 schreef op 16-03-2025 om 07:17:

Dat brengt me bij de vraag van @Valeria over de cijfers en hoe het gemiddelde zo snel heeft kunnen stijgen. Daar zijn eigenlijk heel logische verklaringen voor. Een gemiddelde wordt immers niet alleen bepaald door de cijfers zelf, maar ook door de weging ervan. In het geval van mijn kind hebben de proefwerken een weging van 3 en hebben zowel het gedragscijfer als het cijfer voor het op orde hebben van je spullen een weging van 2. Twee cijfers die nieuw worden toegevoegd, kunnen een aanzienlijke impact hebben, zeker als er nog niet veel cijfers in de berekening zaten. Daarnaast speelt de afronding een rol: een onafgerond gemiddelde van bijvoorbeeld 4,49 wordt een 4, terwijl 4,51 een 5 wordt. Een kleine verandering kan dus een groot verschil maken in hoe het cijfer uiteindelijk op papier staat. Dit kan per school verschillen, afhankelijk van hoe de cijfers worden gewogen en afgerond. In sommige gevallen wegen recente cijfers zwaarder dan eerdere, waardoor een stijging sneller kan plaatsvinden. Dat dit bij anderen trager gaat, kan simpelweg te maken hebben met een andere berekeningswijze. Er is dus geen mysterie of onlogica—dit is wiskundig volledig verklaarbaar.

Wat een rare manier van kunstmatig de cijfers opkrikken op die school. Proefwerken 3x, en die andere cijfers 2x meetellen. Bij 'nog niet veel cijfers' half maart.

Is dat bij ieder vak zo? Zijn alle andere cijfers dan ook eigenlijk onder de 7,5 ware het niet voor de gratis top-up?

Ellen1976

Ellen1976

16-03-2025 om 08:02 Topicstarter

Valeria schreef op 16-03-2025 om 07:58:

[..]

Wat een rare manier van kunstmatig de cijfers opkrikken op die school. Proefwerken 3x, en die andere cijfers 2x meetellen. Bij 'nog niet veel cijfers' half maart.

Is dat bij ieder vak zo? Zijn alle andere cijfers dan ook eigenlijk onder de 7,5 ware het niet voor de gratis top-up?

Zie mijn reactie.

''Helemaal mee eens! Ik was er óók verbaasd over! Ik heb sinds de brugklas écht gemerkt dat het VO om presteren, presteren en nog eens presteren draait. Een hele andere insteek dan het primair onderwijs. Desondanks ben ik zó ontzettend dankbaar!

Nu alleen nog de laatste drie proefwerken... De eerstvolgende zal al vóór de meivakantie zijn. Ik hoop dat kind daar nog een 4,0 voor haalt.

Jammer dat de cijfers geen proefwerkweging hadden. Ik snap dat dat ''over de top'' zou zijn, want überhaupt een gedragscijfer en een cijfer voor het op orde hebben van je spullen zijn al bijzonder. Maar het had nóg verder geholpen!

Het werd overigens enkel en alleen én eenmalig gedaan aan het einde van de een-na-laatste periode door het vak waarvoor mijn kind toevallig een onvoldoende staat, dus mijn kind heeft daar 'mazzel' mee. De docent zei gedurende het hele schooljaar dat leerlingen hier gemakkelijk punten mee kunnen scoren, maar dat de resultaten van de proefwerken uiteraard een stuk zwaarder meewegen. Kind is er dus nog niet, maar alle klein beetjes helpen. Dus hier ben ik zeker dankbaar voor.
''

Los van dat een 4 een risico is, zie ik een ander risico. Kind is 14, er kan zomaar iets misgaan met een ander vak waardoor er ineens een 4 en een 5 staan. Door kind te ‘leren leren’ aan de hand van een vak waar het allemaal niet vanzelfsprekend gaat, help je hem nu, door die 4 wat ‘steviger’ en misschien er wel een 5 van te maken. Als kind dan uitglijdt in een ander vak is er nog niet zo heel veel aan de hand.

Plus, leren leren is een vaardigheid waar hij elk jaar meer aan heeft. Soms is kinds bestaande leerstrategie heel effectief in de onderbouw, maar juist niet voor de bovenbouw en/of vervolgstudies. Bijles waarin hij niet alleen de stof verdiept maar ook ontdekt wat voor hem beter werkt als hij het niet meteen snapt, kan daarbij helpen. 

Caroline80 schreef op 16-03-2025 om 07:10:

Dan heeft ze bij een eventuele overgangsvergadering ook gewoon bewijs dat ze de bijles echt heeft aangeraden maar dat leerling én ouders weigerden. 

Niet alles gelezen, maar mijn kind ging gewoon naar die bijles als dat kon.
Niet alleen om mijn kind te leren dat je je extra moet inzetten voor een vak als het je niet ligt, maar ook omdat economie een vak is waar je later wat aan hebt. Het gaat niet alleen om het cijfer, maar ook om de basiskennis wat je op doet op school.

Maar eerlijk gezegd vind ik het verder een beetje een vreemd verhaal. Maar voor 1 vak zo slecht ervoor staan en bij mijn weten is economie een vak wat pas in de 3e wordt gegeven.

Gezien je enorm lange post over strategisch met je energie omgaan en jullie eigen studie luchtvaart-en ruimtevaarttechniek (wie schrijft dit zo als ie lucht- en ruimtevaarttechniek heeft gestuurd? Maar dat terzijde) quote ik even niet, maar is je kind zó hard aan het werk dat hij zijn energie moet sparen dan? Hij kan ook ipv hard werken voor een 8 vak, net wat meer energie steken in dat vak waar hij praktisch een 3 staat. 

Ellen1976 schreef op 16-03-2025 om 08:02:

[..]

Zie mijn reactie.

''Helemaal mee eens! Ik was er óók verbaasd over! Ik heb sinds de brugklas écht gemerkt dat het VO om presteren, presteren en nog eens presteren draait. Een hele andere insteek dan het primair onderwijs. Desondanks ben ik zó ontzettend dankbaar!

Nu alleen nog de laatste drie proefwerken... De eerstvolgende zal al vóór de meivakantie zijn. Ik hoop dat kind daar nog een 4,0 voor haalt.

Jammer dat de cijfers geen proefwerkweging hadden. Ik snap dat dat ''over de top'' zou zijn, want überhaupt een gedragscijfer en een cijfer voor het op orde hebben van je spullen zijn al bijzonder. Maar het had nóg verder geholpen!

Het werd overigens enkel en alleen én eenmalig gedaan aan het einde van de een-na-laatste periode door het vak waarvoor mijn kind toevallig een onvoldoende staat, dus mijn kind heeft daar 'mazzel' mee. De docent zei gedurende het hele schooljaar dat leerlingen hier gemakkelijk punten mee kunnen scoren, maar dat de resultaten van de proefwerken uiteraard een stuk zwaarder meewegen. Kind is er dus nog niet, maar alle klein beetjes helpen. Dus hier ben ik zeker dankbaar voor.
''

Je kind doet VWO en haalt blijkbaar alleen maar achten op 1 vak na, die had het op de basisschool gewoon pismakkelijk. Dat is geen vergelijk met presteren, presteren, presteren. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.