Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mentrix probeert bijles op te leggen aan kind, wij willen niet

Ysenda schreef op 15-03-2025 om 16:32:

[..]

Bij school van zoon ging je niet over met een 3, je was dan ook geen bespreek geval ook al sta je de rest van je vakken een 10. Een 3 is gewoon einde oefening. Dan hoefde je niet af te stromen, dat was dan wel je voordeel.

Maar het gemiddelde over alle vakken moest ook minimaal een 6,1 zijn.

Dat is per school verschillend. Ik heb het even nagekeken bij de A/H afdeling van mijn school. Daar ben je met een 3 een bespreekgeval als je voldoende compensatie hebt.

Docenten hebben hier verder geen probleem met even alleen met een leerling te gaan zitten die een toets wil nabespreken.

Ellen1976 schreef op 15-03-2025 om 14:39:

[..]

Mijn kind heeft het een paar keer voorzichtig gevraagd en telkens hetzelfde antwoord gekregen. De docent voegde eraan toe dat mijn kind zich geen zorgen hoeft te maken, "omdat je altijd een prachtige cijferlijst hebt en het je tot nu toe altijd is gelukt om over te gaan."

Dat klinkt misschien hard, maar eerlijk gezegd snap ik de school wel. Anders zouden alle andere leerlingen die er (over de hele linie) niet goed voor staan hetzelfde vragen aan de docent(en).

Ik hoop in ieder geval dat de komende drie cijfers rond de 4 zullen liggen, met of zonder bijles.

Als je een 3,5 voor een vak staat en je doet gewoon je best, mag je echt wel aan je docent vragen om eens in de pauze of een tussenuur ofzo een keertje samen te kijken. En dan kan de mentor inderdaad ook stevig adviseren die bijles op school te doen  

Weet de docent trouwens of er komende periode ingewikkelde toetsen aankomen, of dat het moeilijkste onderdeel juist al geweest is?

Ellen1976

Ellen1976

15-03-2025 om 16:51 Topicstarter

[..]

Bij school van zoon ging je niet over met een 3, je was dan ook geen bespreek geval ook al sta je de rest van je vakken een 10. Een 3 is gewoon einde oefening. Dan hoefde je niet af te stromen, dat was dan wel je voordeel.

Ik snap het. Op de meeste scholen ga je met een eindcijfer 3 nóóit over. Op deze school leidt dat, als het de enige onvoldoende op het rapport van een kind is, tot bespreking. Soms wordt een kind dan alsnog bevorderd, maar meestal leidt het tot afwijzing (doubleren of afstromen). Het is expliciet aan het kind om die keuze te maken en door te geven aan de mentor of mentrix. De mentor of mentrix geeft dan wel altijd advies aan het kind.

Mijn kind zou voor afstromen kiezen.

Ellen1976 schreef op 15-03-2025 om 13:28:

[..]

Die mogelijkheid klinkt super.

Op de school van mijn kind wordt dat – toetsen individueel bespreken en/of versturen naar een leerling – alleen gedaan in (zeer) bijzondere gevallen, bijvoorbeeld bij langdurig zieke kinderen of kinderen die om een andere bijzondere reden (langer) niet naar school konden komen.

Maar je zoon is toch een speciaal geval? Alleen maar achten en een vier vind ik bijzonder. 

[..]

Dat schreef ik over de school waar iklesgaf. Geloof niet dat TO dat zo gezegd heeft, toch? 

Ellen1976

Ellen1976

15-03-2025 om 17:02 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 15-03-2025 om 16:41:

[..]

Dat is per school verschillend. Ik heb het even nagekeken bij de A/H afdeling van mijn school. Daar ben je met een 3 een bespreekgeval als je voldoende compensatie hebt.

Docenten hebben hier verder geen probleem met even alleen met een leerling te gaan zitten die een toets wil nabespreken.

Mevrouw75 schreef op 15-03-2025 om 16:42:

[..]

Als je een 3,5 voor een vak staat en je doet gewoon je best, mag je echt wel aan je docent vragen om eens in de pauze of een tussenuur ofzo een keertje samen te kijken. En dan kan de mentor inderdaad ook stevig adviseren die bijles op school te doen

Weet de docent trouwens of er komende periode ingewikkelde toetsen aankomen, of dat het moeilijkste onderdeel juist al geweest is?

Dat mag op de school van mijn kind niet. Alleen klassikale besprekingen, behalve bij bijzondere omstandigheden. 

Ellen1976

Ellen1976

15-03-2025 om 17:03 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 15-03-2025 om 16:56:

[..]

Dat schreef ik over de school waar iklesgaf. Geloof niet dat TO dat zo gezegd heeft, toch?

Nee.

Ellen1976

Ellen1976

15-03-2025 om 17:08 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 15-03-2025 om 16:54:

[..]

Maar je zoon is toch een speciaal geval? Alleen maar achten en een vier vind ik bijzonder.

Dat valt niet onder bijzondere omstandigheden.

Labyrinth schreef op 14-03-2025 om 22:33:

[..]

Je moet chatgpt niet om advies vragen, het is geen orakel. Je moet ook geen sinterklaasrijmpjes vragen. Maar uitleg over de stof.

Stel geen waardeloze vragen, maar feiten.

je stelt vragen over de stof. Mijn dochter op de uni vraagt regelmatig om uitleg over stukken stof uit colleges of boeken. Dan kunnen de antwoorden niet verkeerd zijn. Je kan een stuk tekst kopiëren en om extra uitleg vragen. Voor de laatste drie tentamens schoorde ze een 10 en tussen de 9 en een 10. Dus die antwoorden zullen echt niet zo waardeloos zijn, zoals jij beweert.

nou ik vroeg chat gpt om een reisschema te maken. Redelijk feitelijk. En hij kwam met allemaal vliegvelden op de proppen die niet operationeel zijn. Dan zei ik ‘oh maar kan je wel van dat vliegveld vliegen?’ En dan was t van ‘oh ja nee goed punt, dat kan idd niet’. Nou ja. Als ie dat soort shit al niet goed kan….

Ellen1976 schreef op 15-03-2025 om 16:51:

[..]

Ik snap het. Op de meeste scholen ga je met een eindcijfer 3 nóóit over. Op deze school leidt dat, als het de enige onvoldoende op het rapport van een kind is, tot bespreking. Soms wordt een kind dan alsnog bevorderd, maar meestal leidt het tot afwijzing (doubleren of afstromen). Het is expliciet aan het kind om die keuze te maken en door te geven aan de mentor of mentrix. De mentor of mentrix geeft dan wel altijd advies aan het kind.

Mijn kind zou voor afstromen kiezen.

Doodzonde als je hierdoor moet afstromen. Ik begrijp de mentrix wel zij is verstandiger dan jullie als ouder. Een 14 jarige puber overziet misschien niet de gevolgen van zijn handelen maar als ouder zie je dat toch wel en laat je het niet gebeuren. 

Ik zou hem naar bijles sturen en achter zijn vodden zitten gewoon even echt hard werken en dat lukt niet met de twee vingers die hij in zijn neus stopt bij zijn andere vakken. Soms moet je gewoon je stinkende best doen voor een vak wat je niet leuk vindt en waar je ouders ook negatief over praten.

MarvelousM schreef op 15-03-2025 om 18:33:

[..]

nou ik vroeg chat gpt om een reisschema te maken. Redelijk feitelijk. En hij kwam met allemaal vliegvelden op de proppen die niet operationeel zijn. Dan zei ik ‘oh maar kan je wel van dat vliegveld vliegen?’ En dan was t van ‘oh ja nee goed punt, dat kan idd niet’. Nou ja. Als ie dat soort shit al niet goed kan….

Mijn partner zat vanmiddag te lachen bij de krant, want daar stond in beschreven dat AI
vals speelde met schaken... het leek hem nogal wiedes dat AI zich niet aan de regels houdt, het is immers geen mens maar een zelflerend algoritme. Dus dat kijkt op basis van de verstrekte gegevens wat een optimale oplossing is. Niet of dat wel volgens de regels is, niet of het klopt of logisch is.

Goed idee inderdaad om de resultaten maar even te controleren voor je een ticket boekt naar een niet bestaand vliegveld .

Ellen1976

Ellen1976

15-03-2025 om 20:02 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 15-03-2025 om 18:52:

[..]

Doodzonde als je hierdoor moet afstromen. Ik begrijp de mentrix wel zij is verstandiger dan jullie als ouder. Een 14 jarige puber overziet misschien niet de gevolgen van zijn handelen maar als ouder zie je dat toch wel en laat je het niet gebeuren.

Ik zou hem naar bijles sturen en achter zijn vodden zitten gewoon even echt hard werken en dat lukt niet met de twee vingers die hij in zijn neus stopt bij zijn andere vakken. Soms moet je gewoon je stinkende best doen voor een vak wat je niet leuk vindt en waar je ouders ook negatief over praten.

Ik ga ervan uit dat mijn kind, net als in alle voorgaande jaren, met een (krappe) 4 als eindcijfer overgaat naar atheneum 4. Mijn kind staat, vanwege de twee cijfers (gedrag en spullen op orde hebben) die gistermiddag waren ingevoerd, momenteel een 4,41 voor het vak. Met nog drie proefwerken te gaan, kan mijn kind het gemiddelde voor dat vak op een afgeronde 4 houden.

Ik ben niet tegen bijles; ik zeg alleen dat bijles een handig hulpmiddel kan zijn voor mensen die het écht nodig hebben. Mijn kind staat momenteel ruim op overgaan. Nog twee proefwerken rond en nabij de 4 en mijn kind is binnen. Als mijn kind hetzelfde blijft doen als nu, moet dat gewoon haalbaar zijn.

Bovendien vindt de lesgevende docent van het onvoldoende vak bijles voor nu niet noodzakelijk. De mentrix ziet het liefst een 6 op de eindlijst, maar wij (mijn kind, mijn partner, de docent en ikzelf) zien het liefst 'gewoon' een overgang naar atheneum 4. Die kans is (zeer) groot als mijn kind alle verrichte inspanningen voortzet en dezelfde cijfers blijft halen.

In het uiterste geval kiest mijn kind inderdaad voor afstroom. Dat is de keuze van mijn kind, en dat accepteer én respecteer ik. Maar als hij net zo hard blijft werken als nu, zal hij hoogstwaarschijnlijk op hetzelfde eindcijfer als altijd blijven hangen: een 4.

Verder hebben mijn partner en ik nog nóóit, werkelijk waar nog nóóit, één negatief woord geuit over het onvoldoende vak van ons kind. Het woordje 'rillen' gebruikte ik, omdat zowel mijn partner als ik een beetje angstig beginnen te rillen zodra we iets over het vak horen.

ik vind het heel vreemd dat er voor een vak als economie ook een cijfer meetelt voor spullen op orde en gedrag. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Enige dat in de buurt komt is een inzetcijfer voor gym. 

Gedrag en spullen op orde zegt ook niks over hoe goed je dat vak beheerst. Vreemde gang van zaken.

Mugske schreef op 15-03-2025 om 20:18:

ik vind het heel vreemd dat er voor een vak als economie ook een cijfer meetelt voor spullen op orde en gedrag. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Enige dat in de buurt komt is een inzetcijfer voor gym.

Gedrag en spullen op orde zegt ook niks over hoe goed je dat vak beheerst. Vreemde gang van zaken.

Het zou niet moeten nodig zijn, maar anno 2025 hoor ik het in een aantal scholen wel vaker. Dat een klein deel van de punten van een vak gescoord kan worden met gedrag.

Gedraag je in de les, zorg dat je je spullen altijd bij hebt en je hebt al 1 op 10. Moet je natuurlijk nog altijd zorgen dat je voor testen slaagt, want de andere punten krijg je niet cadeau.

Tegelijk ... Hang een heel jaar de clown uit, breek de school af en je haalt nooit een 10.

Of ze dat nu persé in puntenvorm moeten weergeven heb ik ook zo mijn twijfels over. Tegelijk ... als je aan 't eind van 't jaar een bespreek-geval wordt op school kan het op andere scholen soms ook gewoon gebruikt worden hoe iemand zich gedraagt.

Ellen1976

Ellen1976

15-03-2025 om 20:46 Topicstarter

Mugske schreef op 15-03-2025 om 20:18:

Helemaal mee eens! Ik was er óók verbaasd over! Ik heb sinds de brugklas écht gemerkt dat het VO om presteren, presteren en nog eens presteren draait. Een hele andere insteek dan het primair onderwijs. Desondanks ben ik zó ontzettend dankbaar!

Nu alleen nog de laatste drie proefwerken... De eerstvolgende zal al vóór de meivakantie zijn. Ik hoop dat kind daar nog een 4,0 voor haalt.

Jammer dat de cijfers geen proefwerkweging hadden. Ik snap dat dat ''over de top'' zou zijn, want überhaupt een gedragscijfer en een cijfer voor het op orde hebben van je spullen zijn al bijzonder. Maar het had nóg verder geholpen!

Het werd overigens enkel en alleen én eenmalig gedaan aan het einde van de een-na-laatste periode door het vak waarvoor mijn kind toevallig een onvoldoende staat, dus mijn kind heeft daar 'mazzel' mee. De docent zei gedurende het hele schooljaar dat leerlingen hier gemakkelijk punten mee kunnen scoren, maar dat de resultaten van de proefwerken uiteraard een stuk zwaarder meewegen. Kind is er dus nog niet, maar alle klein beetjes helpen. Dus hier ben ik zeker dankbaar voor.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.