Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mentrix probeert bijles op te leggen aan kind, wij willen niet

Ellen1976 schreef op 15-03-2025 om 10:59:

To

Ik ben een ouwe taart, dus ik ken "ChatGPT" niet.

Ik zou het zeker niet hiervoor gebruiken. 
Toen ik het probeerde, kwam er ook foute informatie uit. 

Is de docent al eens met je kind gaan zitten om een toets na te bespreken en te kijken waar het mis gaat? Weet hij het niet of formuleert hij het antwoord niet goed. Daar ging onze zoon bijvoorbeeld wel eens de mist mee in bij geschiedenis. Blijkbaar willen ze daar dat je de vraag in het antwoord herhaalt. Dus op de vraag wanneer we de bevrijding van Nederland vieren, is het antwoord niet “5 mei”, maar “we vieren de bevrijding van Nederland op 5 mei”
Of als het bij de berekeningen misgaat, schrijft hij de formules op. Gebruikt hij de juiste eenheden etc.

Ellen1976

Ellen1976

15-03-2025 om 12:25 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 15-03-2025 om 11:30:

Is de docent al eens met je kind gaan zitten om een toets na te bespreken en te kijken waar het mis gaat? Weet hij het niet of formuleert hij het antwoord niet goed. Daar ging onze zoon bijvoorbeeld wel eens de mist mee in bij geschiedenis. Blijkbaar willen ze daar dat je de vraag in het antwoord herhaalt. Dus op de vraag wanneer we de bevrijding van Nederland vieren, is het antwoord niet “5 mei”, maar “we vieren de bevrijding van Nederland op 5 mei”
Of als het bij de berekeningen misgaat, schrijft hij de formules op. Gebruikt hij de juiste eenheden etc.

Proefwerken voor het vak (het vak doet niet aan SO's) worden klassikaal besproken in de les ná de toets. Gedurende het hele schooljaar worden alleen proefwerken gegeven, die allemaal even zwaar meetellen, en daarnaast één 'gedrag in de les'-cijfer en één 'spullen mee hebben'-cijfer. De docent zei gedurende het hele schooljaar dat leerlingen hier gemakkelijk punten mee kunnen scoren, maar dat de resultaten van de proefwerken uiteraard een stuk zwaarder meewegen.

Kinderen krijgen tijdens deze besprekingen zowel de toets zelf als de gegeven antwoorden terug. Volgens de docent willen de meeste leerlingen vooral extra punten proberen te sprokkelen, maar hij geeft als advies om vooral te leren van de gemaakte fouten. Kind zegt dat het tijdens de toetsbesprekingen van het vak regelmatig een 'oh ja'-gevoel heeft. Kind snapt dan waarom het fout is, maar vindt het lastig om daar in de toekomst extra op te letten. Fouten hebben meestal betrekking op formuleringen waarvan docent denkt ''ik snap wat je bedoeld, maar je schrijft het anders'' of berekeningen die correct worden uitgevoerd maar waarbij kind foutief extra op door blijft rekenen, waardoor het antwoord vooralsnog wordt fout gerekend.

klassikaal bespreken is leuk voor de andere 29 kinderen, jouw zoon moet dat inderdaad een keer apart met de docent doen. Die kan dan precies uitleggen hoe hij de antwoorden verwacht. Dan komt het beter aan dan wanneer een docent ergens vooraan in de klas staat te praten. 
ik heb op de universiteit zo’n gesprek gehad met een professor. Cum laude het gymnasium gehaald met drie extra vakken, en opeens haalde ik een onvoldoende voor mijn tweede tentamen terwijl ik dacht dat ik een tien had.

Ellen1976

Ellen1976

15-03-2025 om 13:28 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 15-03-2025 om 13:15:

klassikaal bespreken is leuk voor de andere 29 kinderen, jouw zoon moet dat inderdaad een keer apart met de docent doen. Die kan dan precies uitleggen hoe hij de antwoorden verwacht. Dan komt het beter aan dan wanneer een docent ergens vooraan in de klas staat te praten.
ik heb op de universiteit zo’n gesprek gehad met een professor. Cum laude het gymnasium gehaald met drie extra vakken, en opeens haalde ik een onvoldoende voor mijn tweede tentamen terwijl ik dacht dat ik een tien had.

Die mogelijkheid klinkt super.

Op de school van mijn kind wordt dat – toetsen individueel bespreken en/of versturen naar een leerling – alleen gedaan in (zeer) bijzondere gevallen, bijvoorbeeld bij langdurig zieke kinderen of kinderen die om een andere bijzondere reden (langer) niet naar school konden komen.

Ellen1976 schreef op 15-03-2025 om 13:28:

[..]

Op de school van mijn kind wordt dat – toetsen individueel bespreken en/of versturen naar een leerling – alleen gedaan in (zeer) bijzondere gevallen, bijvoorbeeld bij langdurig zieke kinderen of kinderen die om een andere bijzondere reden (langer) niet naar school konden komen.

Leerling moet dat meestal zelf even vragen aan de docent en een afspraak maken. 

Ik ben nog geen docent tegen gekomen die dat weigerde.

Poezenmeisje schreef op 14-03-2025 om 08:43:

35 jaar geleden?
Zo mondig waren kinderen en ouders toen niet.

Ik kan je uit eigen ervaring verklappen dat 35 jaar geleden kinderen en ouders behoorlijk mondig waren. In de jaren zeventig werden alle instituten ontdaan van hierarchie en was er veel inspraak van alle betrokkenen. Dat was in 1990 echt nog niet weg. Dat staat los van de huidige verhuftering overigens, al gaf het destijds ook wel wat onwenselijke uitwassen omdat studenten en schoonmakers evenveel inspraak in onderwijs en onderzoek kregen als de professoren, en de jongste vakantiekracht meer stem had in het beleid rondom patienten dan de directie of de geneesheer-directeur.

Ellen1976

Ellen1976

15-03-2025 om 14:39 Topicstarter

Ysenda schreef op 15-03-2025 om 14:29:

[..]

Leerling moet dat meestal zelf even vragen aan de docent en een afspraak maken.

Ik ben nog geen docent tegen gekomen die dat weigerde.

Mijn kind heeft het een paar keer voorzichtig gevraagd en telkens hetzelfde antwoord gekregen. De docent voegde eraan toe dat mijn kind zich geen zorgen hoeft te maken, "omdat je altijd een prachtige cijferlijst hebt en het je tot nu toe altijd is gelukt om over te gaan."

Dat klinkt misschien hard, maar eerlijk gezegd snap ik de school wel. Anders zouden alle andere leerlingen die er (over de hele linie) niet goed voor staan hetzelfde vragen aan de docent(en).

Ik hoop in ieder geval dat de komende drie cijfers rond de 4 zullen liggen, met of zonder bijles.

Marty1984 schreef op 13-03-2025 om 22:55:

Hoe kan het trouwens dat kind wél 8'en haalt bij Wiskunde.
Maar als diezelfde cijfers terugkomen bij Economie haalt ie ineens een 3?

Een deel van economie - zeker in de eerste jaren - is eigenlijk veredeld rekenen en vraagstukken. Daar zou hij toch wél nog wat punten mee moeten kunnen pakken?
Dat hij dan geen zin heeft om de rest - droge materie over de EU bijvoorbeeld - te stampen ... oké, nog.

Het zou wel nuttig zijn als iederéén eens wat meer droge materie over de EU zou stampen. Dan hoor je tenminste een stuk minder onzin in de politiek en op straat van mensen die geen idee hebben hoe de EU werkt maar er wel een mening over ventileren.

(Dat laatste geldt natuurlijk voor meer aspecten).

Hier een kind dat standaard een 5 op zijn rapport haalde voor economie, terwijl het wel goed was in wiskunde. Voor het centraal schriftelijk voor de zekerheid een examentraining gedaan en kind haalde een 8. Dat voelde echt als een overwinning.
Achteraf was het een combinatie van het vak stom vinden, de docent stom vinden en er helemaal niets voor willen doen. De examentraining zorgde ervoor dat het kwartje viel.

Ik zou niet gokken op een 3 en dan overgaan (was bij ons op school ook echt geen optie). Als het met bijles niet lukt, dan heb je er in elk geval alles aan gedaan. Zoveel extra moeite kost het ook weer niet.

Ellen1976

Ellen1976

15-03-2025 om 15:18 Topicstarter

Ademes schreef op 15-03-2025 om 14:53:

Hier een kind dat standaard een 5 op zijn rapport haalde voor economie, terwijl het wel goed was in wiskunde. Voor het centraal schriftelijk voor de zekerheid een examentraining gedaan en kind haalde een 8. Dat voelde echt als een overwinning.
Achteraf was het een combinatie van het vak stom vinden, de docent stom vinden en er helemaal niets voor willen doen. De examentraining zorgde ervoor dat het kwartje viel.

Ik zou niet gokken op een 3 en dan overgaan (was bij ons op school ook echt geen optie). Als het met bijles niet lukt, dan heb je er in elk geval alles aan gedaan. Zoveel extra moeite kost het ook weer niet.

Ik snap wat je bedoelt. Ik zal het nog even aankijken tot vrijdag 28 maart. Mocht die ene toets vóór de meivakantie een ≥4,0 zijn, dan zijn we weer een stapje verder. Hopelijk zullen de laatste twee proefwerken van het jaar rond en nabij de 4 liggen.

Jeetje, wat streng zeg: nóóit overgaan met een 3. Op de school van mijn kind gaan soms (maar bij lange na niet altijd) kinderen over met één 3 (drie tekorten), mits:

• het niet voor een kernvak (Nederlands, Engels of Wiskunde) is,
  • het vak niet wordt meegenomen naar de bovenbouw,
  • de werkhouding en inzet voldoende zijn, en
  • het algehele cijferverloop van het desbetreffende kind een positieve ontwikkeling laat zien.

Daarnaast moeten de overige cijfers minimaal een 6 of hoger zijn.

Ellen1976 schreef op 15-03-2025 om 13:28:

[..]

Wij gebruiken hier de oudergesprekken/10 min gesprekken voor. Kind zit daarbij, de docent bekijkt meestal de toetsen van tevoren en meestal krijgen ze dan heel goede tips waar het in zit en hoe ze beter kunnen scoren. 

Ellen1976

Ellen1976

15-03-2025 om 15:22 Topicstarter

S.ndra schreef op 15-03-2025 om 15:19:

[..]

Wij gebruiken hier de oudergesprekken/10 min gesprekken voor. Kind zit daarbij, de docent bekijkt meestal de toetsen van tevoren en meestal krijgen ze dan heel goede tips waar het in zit en hoe ze beter kunnen scoren.

Dat lijkt mij werkelijk waar prachtig. Helaas doet deze school dat niet. Tenzij bijzondere omstandigheden (zoals ik al eerder aangaf). 

Ellen1976

Ellen1976

15-03-2025 om 15:50 Topicstarter

Ellen1976 schreef op 15-03-2025 om 10:59:

Toen ik afgelopen woensdag 2 ⅖ typte, bedoelde ik vrijdag 28 maart. Dat is ook gelijk de laatste lesdag van de huidige periode (op de school van mijn kind). Dan zal mijn kind aan het begin van de laatste periode van dit schooljaar beginnen met bijles. Sorry, als ik dat vreemd geformuleerd had. Mijn kind heeft een normale intelligentie en verricht gemiddelde inspanning voor alle andere vakken. Voor het vak waarvoor mijn kind onvoldoende staat, heeft hij altijd geleerd zoals hij voor alle andere vakken leerde. De docent van het desbetreffende vak gaf ieder jaar tijdens de oudergesprekken verschillende, volgens de docent effectieve, tips die bij vele leerlingen geholpen hebben, aldus de docent. Ik was daarbij en vond het heel slimme tips, en ik kan me voorstellen dat het bij vele andere kinderen tot een voldoende heeft geleid. Mijn kind past deze tips toe en sindsdien gaat het eigen maken van de lesstof ietsjes sneller, maar nog steeds niet voldoende. Ik ben er niet continu bij betrokken als mijn kind leert voor andere vakken, dus of de inhoud van zijn onvoldoende vak aansluit bij de inhoud van (alle) andere vakken is voor mij een vraagteken. We (ikzelf en mijn partner) zijn rapporten van mijn kind inmiddels al gewend: allemaal (afgeronde) 8’en en één afgeronde 4. Zolang mijn kind aan de bevorderingsnormen voldeed en mijn kind zelf ook lekker in zijn vel zat, vonden wij het prima.

Mijn kind zou het niet heel erg vinden als het bijles zou krijgen, maar alleen als allerlaatste redmiddel. "Liever niet dan wel," zegt mijn kind. Van mij hoeft mijn kind het niet eens naar een ≥4,50 op te halen, zolang het maar geen ≤3,49 wordt, wat gelukkig tot nu toe ook nog nooit is gebeurd. Mijn kind weet ook dat als het een ≤3,49 komt te staan, het straks op bijles kan zitten. Momenteel staat mijn kind een 4,41 voor de eerste keer in drie jaar tijd. Vanwege een eenmalig "gedrag in de les"-cijfer (9) en een eenmalig "spullen mee hebben"-cijfer (10) die gisterenmiddag zijn ingevoerd. Beide cijfers hebben ervoor gezorgd dat het gemiddelde van het onvoldoende vak van mijn kind omhoog ging. Mijn kind staat nu, ongelooflijk genoeg, bijna een afgeronde 5... Echter, er is nog één toets te gaan vóór de meivakantie en twee toetsen na de meivakantie. Dus we zijn er nog niet. Als mijn kind uiteindelijk toch nog een ≤3,49 komt te staan, staat mijn kind in de besprekingszone en dat weet mijn kind ook. Maar tot nu toe heeft hij het bewust nog nooit zover laten komen. Als mijn kind in de besprekingszone terechtkomt en uiteindelijk wordt afgewezen, dan vervolgt mijn kind de schoolloopbaan verder in havo-4. Uiteraard zonder economie of bedrijfseconomie.

De reden dat ik voorzichtig ben met bijles, is omdat ik al jarenlang kinderen (ook in de klas van mijn kind) kei- en keihard zie struggelen om hun 4/5/6/7/8 tekorten weg te werken en aan de bevorderingsnormen te voldoen, en die het dankzij (extra) bijles toch ieder jaar weer weten te redden en dus overgaan. Ik gun deze kinderen hun overgang. Ik heb het idee dat mijn zoon, die er een flink stuk lichter voor staat, de plaats zou innemen van een kind dat er veel slechter voor staat. En dat vind ik gewoon moeilijk...

Ik ben een ouwe taart, dus ik ken "ChatGPT" niet.

Overigens wel leuk om het beeld van andere kinderen te lezen.

Met ''vrijdag 29 maart'' bedoelde ik ''vrijdag 28 maart''. Mijn excuses. 

Ellen1976 schreef op 15-03-2025 om 15:18:

[..]

Ik snap wat je bedoelt. Ik zal het nog even aankijken tot vrijdag 28 maart. Mocht die ene toets vóór de meivakantie een ≥4,0 zijn, dan zijn we weer een stapje verder. Hopelijk zullen de laatste twee proefwerken van het jaar rond en nabij de 4 liggen.

Jeetje, wat streng zeg: nóóit overgaan met een 3. Op de school van mijn kind gaan soms (maar bij lange na niet altijd) kinderen over met één 3 (drie tekorten), mits:

• het niet voor een kernvak (Nederlands, Engels of Wiskunde) is,
  • het vak niet wordt meegenomen naar de bovenbouw,
  • de werkhouding en inzet voldoende zijn, en
  • het algehele cijferverloop van het desbetreffende kind een positieve ontwikkeling laat zien.

Daarnaast moeten de overige cijfers minimaal een 6 of hoger zijn.

Bij school van zoon ging je niet over met een 3, je was dan ook geen bespreek geval ook al sta je de rest van je vakken een 10. Een 3 is gewoon einde oefening. Dan hoefde je niet af te stromen, dat was dan wel je voordeel.

Maar het gemiddelde over alle vakken moest ook minimaal een 6,1 zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.