Ellen1976
13-03-2025 om 17:07
Mentrix probeert bijles op te leggen aan kind, wij willen niet
Goedemiddag,
Ik heb een kind (14) in atheneum 3. Mijn kind staat momenteel ruim op overgaan naar atheneum 4 (allemaal afgeronde 8’en, behalve één vak). Het kind staat al sinds het begin van het schooljaar een afgeronde 4 (onafgerond momenteel 3,57) voor één vak, niet zijnde een kernvak (Nederlands, Engels, Wiskunde). Nu vinden wij (kind, partner en ikzelf) dat eigenlijk geen probleem. Het kind staat tenslotte ruim op overgaan en het desbetreffende vak wordt door het kind niet meegenomen naar de bovenbouw (vakkenpakketkeuze en profielkeuze zijn hier recent afgesloten).
Nu probeert de mentrix, welke het kind sinds dit schooljaar heeft, sinds vlak vóór de kerstvakantie mijn kind naar bijles te duwen voor het vak waarvoor mijn kind onvoldoende staat. Mijn kind, partner en ik hebben daar geen behoefte aan. Financieel is dat overigens geen enkel probleem, maar we zien de noodzaak ervan niet in. We hadden haar vriendelijk bedankt voor het aanbod en zijn zonder verdere discussies, conflicten of andere onenigheden verder gegaan met het schooljaar.
Nu het schooljaar verder vordert en het cijfer voor het onvoldoende vak nog steeds niet is opgeschoven naar een hoger cijfer, maar is gaan stagneren, probeert de mentrix steeds meer te hameren op bijles. Echter, wij (kind, partner en ik) zijn nog steeds van mening dat bijles niet noodzakelijk is.
Mijn kind heeft de afgelopen drie jaar altijd tussen de 3,50 en 3,78 (afgerond 4) voor het desbetreffende vak gestaan op alle rapporten, maar voor alle andere vakken een afgeronde 8 en is daarmee ruim overgegaan. De docent (het kind heeft al drie jaar dezelfde docent voor het vak) heeft het inmiddels ook al opgegeven. “Zolang de andere cijfers prima zijn en je kind maar lekker in zijn/haar vel zit, is er niks aan de hand!” aldus de docent. Ik ben het hier helemaal mee eens! De docent is trouwens een héél warmhartige man die erg populair is bij de leerlingen op de school van mijn kind.
Sociaal-emotioneel komt mijn kind overigens altijd prima mee op school. Hij werkt kei- en nog eens keihard voor het vak, maar kan gewoonweg niet hoger staan dan een onafgeronde 3,8. ''So be it!'' denken wij (kind, partner en ikzelf) dan. Echter blijft de mentrix maar hameren...
Lijkt jullie bijles noodzakelijk in deze situatie? De bijles wordt trouwens 2 à 3 keer per week aangeboden op de school van mijn kind, tegen betaling.

Mevrouw75
14-03-2025 om 09:54
Poezenmeisje schreef op 14-03-2025 om 08:43:
35 jaar geleden?
Zo mondig waren kinderen en ouders toen niet.
20 jaar geleden zéker wel, dus 35 jaar geleden ook heus.

Caroline80
14-03-2025 om 10:11
Netherfield schreef op 14-03-2025 om 09:09:
Laatst vmbo-dochter geholpen met economie leren. Deel was kennis stampen, deze keer ging het over werk, dus arbeidstijdenwet, ww, en dat soort dingen. Het andere deel was rekenen, maak van een weekloon een jaarloon, hoeveel belasting moet Pietje betalen van zijn brutoloon. Ook een keer moest ze de BTW van een verkoopprijs afhalen en bij een inkoopprijs de btw, andere kosten en winst er bij op tellen.
Als je een 8 haalt voor geschiedenis en aardrijkskunde, dan moet het kennis stampen over wetgeving, wanneer het kinderwetje van Van Houten was, etc., toch prima lukken?
Als je een 8 haalt voor wiskunde, natuurkunde en scheikunde, dan moet je toch ook wel de BTW kunnen berekenen en kunnen berekenen wat de inkoopprijs van iets is en hoeveel winst je kunt maken?
Mijn vragen aan TO:
-klopt het dat een deel kennis stampen is, en doet hij dit bij economie dan anders dan bij geschiedenis en aardrijkskunde?
-klopt het dat een deel berekeningen zijn, en leert hij daar dan anders voor dan bij wiskunde, natuurkunde en scheikunde?
Dat zou ook mijn gedachte zijn, maar toen ik deze situatie voorlegde aan mijn zoon van 14 (ook in atheneum 3), vond hij het niet raar dat er slecht wordt gescoord op economie, terwijl de rest allemaal 8-en zijn.

SuzyQFive
14-03-2025 om 10:16
Caroline80 schreef op 14-03-2025 om 10:11:
[..]
Dat zou ook mijn gedachte zijn, maar toen ik deze situatie voorlegde aan mijn zoon van 14 (ook in atheneum 3), vond hij het niet raar dat er slecht wordt gescoord op economie, terwijl de rest allemaal 8-en zijn.
Mijn dochter die in A4 zit zegt: dat komt dan vast omdat er niet echt voor gewerkt wordt en te makkelijk over gedacht is.
Heb zelf twee jaar economie gegeven in a3, naast aardrijkskunde (mijn hoofdvak)en er zit zoveel overlap in dat ik het mij ook bijna niet kan voorstellen, en is het niet met ak dan wel met rekenen.

Wieder
14-03-2025 om 10:33
MarvelousM schreef op 13-03-2025 om 22:59:
[..]
Wat een slecht idee. Iedere keer dat ik ChatGPT om advies vraag, krijg ik een waardeloos antwoord.
TO zal chat gpt haar probleem ook al voorgelegd hebben want ze gaat er ook alle fora mee af.
Gelukkig zijn de fora wel eensgezind qua antwoorden 😉

Meesje
14-03-2025 om 11:05
Mijn eerste reactie was: wat een onzin. Met allemaal 8en is één heel laag punt voor een vak dat je toch laat vallen toch niet belangrijk. Daar zullen ze iemand toch niet voor laten zitten?
Maar na nog eens nadenken lijkt het me toch niet wenselijk. Gezien de overigens goede punten zou een 5 halen toch minstens haalbaar moeten zijn. Maar net aan 3,5 halen lijkt er op dat er ook gewoonweg niet voor gewerkt wordt. Dat kind het vak eigenlijk nu alvast heeft laten vallen. Want volgend jaar toch niet meer, ouders vinden het ook niet belangrijk, mag toch wel over wat ik ook doe. Dat zou ik als school niet willen faciliteren. Dan kan iedere leerling met goede punten één vak links laten liggen.
Als kind daadwerkelijk kei en keihard werkt en er alsnog niks van onthoudt en niks van snapt dan zou me dat ook zorgen baren. Hoe kan dat nu als je soortgelijke vakken wel kunt? Een vwo diploma betekent dat je over de gehele linie een bepaald niveau hebt. Dus als dit zelfs met heel hard werken niet lukt, hoe kan dat dan? In beide scenario's zou ik er dus wel aandacht aan willen besteden

kenfan
14-03-2025 om 12:06
SuzyQFive schreef op 14-03-2025 om 10:16:
[..]
Mijn dochter die in A4 zit zegt: dat komt dan vast omdat er niet echt voor gewerkt wordt en te makkelijk over gedacht is.
Heb zelf twee jaar economie gegeven in a3, naast aardrijkskunde (mijn hoofdvak)en er zit zoveel overlap in dat ik het mij ook bijna niet kan voorstellen, en is het niet met ak dan wel met rekenen.
Dat denk ik dus ook. Hier ook een vlotlerende vwo'er die altijd diepe onvoldoendes voor economie haalde in de bovenbouw. Totdat hij bij het CSE een 9 uit de hoge hoed toverde en opmerkte dat economie eigenlijk 'best heel gemakkelijk' was.
Zelf ben ik trouwens wel ooit van 3 naar 4 vwo overgegaan met een 3 voor wiskunde en de rest zevens, achten en twee negens. Maar dat was in het jaar Kruik, toen kon je wiskunde nog laten vallen na de derde. En ook ik had een moeder die altijd op het vak zat af te geven ,en had zelf een mindset dat je iets direct goed kon of helemaal niet. Voor mij was het best leerzaam geweest me te leren inspannen voor een zesje.

Caroline80
14-03-2025 om 12:25
kenfan schreef op 14-03-2025 om 12:06:
[..]
Dat denk ik dus ook. Hier ook een vlotlerende vwo'er die altijd diepe onvoldoendes voor economie haalde in de bovenbouw. Totdat hij bij het CSE een 9 uit de hoge hoed toverde en opmerkte dat economie eigenlijk 'best heel gemakkelijk' was.
Zelf ben ik trouwens wel ooit van 3 naar 4 vwo overgegaan met een 3 voor wiskunde en de rest zevens, achten en twee negens. Maar dat was in het jaar Kruik, toen kon je wiskunde nog laten vallen na de derde. En ook ik had een moeder die altijd op het vak zat af te geven ,en had zelf een mindset dat je iets direct goed kon of helemaal niet. Voor mij was het best leerzaam geweest me te leren inspannen voor een zesje.
Alleen niet goed zijn in wiskunde snap ik nog, maar in alle vakken goed zijn behalve economie snap ik niet.
Bij mijn zoon op school mogen leerlingen in 3 atheneum een vak vanaf april laten vallen, dat ze niet gaan kiezen of verplicht is in hun profielkeuze, mits ze voor dat vak minimaal een 4,0 staan. Zou toch een mooie motivatie voor dochter van TO zijn geweest om er even wat harder voor te werken, zodat het gemiddelde cijfer na afloop van periode 3 een 4 of hoger zou zijn.

Elpisto
14-03-2025 om 12:47
Ik vind het ook wel geinig dat er in de openingspost dan gesproken wordt van afgerond een 4, terwijl het in werkelijkheid maar 0,08 punt een 4 is. Maw: Kind balanceert redelijk rond de " afgrond" met dit cijfer.
In dat opzicht snap ik heel erg goed waarom de mentrix op die bijles hamert. En snap ik niet zo heel erg goed waar de aversie tegen deze bijles weg komt.
" Kind, partner en ik hebben daar geen behoefte aan". Ja allemaal leuk en aardig, maar 1 slecht resultaat meer en je staat gemiddeld ineens een 3 en ben je een bespreekgeval. Dat zou je toch niet moeten willen? Zeker niet als kind het blijkbaar zo makkelijk doet allemaal.
Dat kind het niet bevorderlijk zou vinden, snap ik wel ja. Maar als ouders de noodzaak hier dan ook al niet van in zien en dit ook richting kind ventileren, dan gaat elke motivatie toch ook de deur uit? Bij mij als 14-jarige in elk geval wel. Wat nou als kind uiteindelijk met een 3 wel blijft zitten? Dan is dit toch een ongelooflijke domme discussie geweest?
Doe niet zo moeilijk, ga van je " wat een kutvak" wolk af en pak die bijles. Je kind zal je er later dankbaar voor zijn.

SuzyQFive
14-03-2025 om 15:08
Caroline80 schreef op 14-03-2025 om 12:25:
[..]
Alleen niet goed zijn in wiskunde snap ik nog, maar in alle vakken goed zijn behalve economie snap ik niet.
Bij mijn zoon op school mogen leerlingen in 3 atheneum een vak vanaf april laten vallen, dat ze niet gaan kiezen of verplicht is in hun profielkeuze, mits ze voor dat vak minimaal een 4,0 staan. Zou toch een mooie motivatie voor dochter van TO zijn geweest om er even wat harder voor te werken, zodat het gemiddelde cijfer na afloop van periode 3 een 4 of hoger zou zijn.
Oh ja, dat mocht mijn dochter ook inderdaad, die had geen nask meer vanaf april.

kenfan
14-03-2025 om 15:14
Caroline80 schreef op 14-03-2025 om 12:25:
[..]
Dat mocht op de school van mijn kinderen in 2 gymnasium. Middelste zoon heb ik voor de laatste proefwerkweek nog zelf bijles gr/lat gegeven om de diepe onvoldoendes een beetje van de bodem los te trekken. Een van de weinige keren dat ik er nog wat aan heb gehad overigens
Ik heb geschiedenis gestudeerd en in de propedeuse moesten degenen die geen economie in hun eindexamenpakket hadden dat als bijvak doen. Dat was zelfs met mijn wiskundevallei goed te doen.

Anne1234!
14-03-2025 om 15:30
Ik snap niet hoe het kan dat je zoon goed is in alle vakken maar voor economie niet hoger dan tussen de 3,5 en een 4 kan halen. Economie is deels begrippen uit je hoofd kennen (dat is een kwestie van leren) en deels berekening (als je goed bent in wiskunde moet dat lukken. Je moet de formules natuurlijk wel kennen maar ook dat is een kwestie van leren). Als je zoon zou willen zou hij heus wel een 6 moeten kunnen halen lijkt me, gezien zijn leercapaciteiten.
Het lijkt alsof jullie het wel prima vinden maar ik zou die 3,57 riskant vinden. Je wil liever geen bespreekgeval zijn dus moet je zeker weten dat die 3,57 geen 3 wordt. Ik snap het advies voor bijles dus wel. Misschien niet nodig als zoon zijn best gaat doen om hogere cijfers te halen maar als dat zonder hulp echt niet lukt dan zou ik toch maar gewoon een paar lesjes nemen.

Evaluna
14-03-2025 om 17:33
Ik zou het bij zoon en docent laten, maar hem wel consequenties goed vertellen.
Hij kan het of zelf ophalen naar een 5, of hij doet dat mbv bijles.
Dit is te riskant als hij over wil gaan.
Wil hij dit niet, dan moet hij ernstig rekening houden met het feit dat hij blijft zitten, maar dat is dan zijn keuze.
Overgaan is belangrijk en economie hoort daarbij. Hoe jij en je partner tegenover economie staan of hoe goed jullie er in zijn heeft hier mijns inziens niets mee te maken.

Labyrinth
14-03-2025 om 22:33
MarvelousM schreef op 13-03-2025 om 22:59:
[..]
Wat een slecht idee. Iedere keer dat ik ChatGPT om advies vraag, krijg ik een waardeloos antwoord.
TO zal chat gpt haar probleem ook al voorgelegd hebben want ze gaat er ook alle fora mee af.
Je moet chatgpt niet om advies vragen, het is geen orakel. Je moet ook geen sinterklaasrijmpjes vragen. Maar uitleg over de stof.
Stel geen waardeloze vragen, maar feiten.
je stelt vragen over de stof. Mijn dochter op de uni vraagt regelmatig om uitleg over stukken stof uit colleges of boeken. Dan kunnen de antwoorden niet verkeerd zijn. Je kan een stuk tekst kopiëren en om extra uitleg vragen. Voor de laatste drie tentamens schoorde ze een 10 en tussen de 9 en een 10. Dus die antwoorden zullen echt niet zo waardeloos zijn, zoals jij beweert.

Mugske
15-03-2025 om 08:13
Labyrinth schreef op 14-03-2025 om 22:33:
[..]
Je moet chatgpt niet om advies vragen, het is geen orakel. Je moet ook geen sinterklaasrijmpjes vragen. Maar uitleg over de stof.
Stel geen waardeloze vragen, maar feiten.
je stelt vragen over de stof. Mijn dochter op de uni vraagt regelmatig om uitleg over stukken stof uit colleges of boeken. Dan kunnen de antwoorden niet verkeerd zijn. Je kan een stuk tekst kopiëren en om extra uitleg vragen. Voor de laatste drie tentamens schoorde ze een 10 en tussen de 9 en een 10. Dus die antwoorden zullen echt niet zo waardeloos zijn, zoals jij beweert.
Toch moet je niet zomaar alles wat chatgpt zegt voor waarheid aannemen. Ook niet als je naar aantoonbare feiten vraagt. Zo was ik met dochter in een stad die ik niet goed ken en we wilden ergens eten. Ik vroeg dus: welke kindvriendelijke restaurants zijn er in stad X? Krijg ik een keurig uitziend lijstje. Een restaurant leek mij leuk: chatgpt weet geen adres en zegt zoek het restaurant op op Facebook. Nou dat restaurant was daar niet te vinden en Google kende het ook niet.

Ellen1976
15-03-2025 om 10:59
Toen ik afgelopen woensdag 2 ⅖ typte, bedoelde ik vrijdag 29 maart. Dat is ook gelijk de laatste lesdag van de huidige periode (op de school van mijn kind). Dan zal mijn kind aan het begin van de laatste periode van dit schooljaar beginnen met bijles. Sorry, als ik dat vreemd geformuleerd had. Mijn kind heeft een normale intelligentie en verricht gemiddelde inspanning voor alle andere vakken. Voor het vak waarvoor mijn kind onvoldoende staat, heeft hij altijd geleerd zoals hij voor alle andere vakken leerde. De docent van het desbetreffende vak gaf ieder jaar tijdens de oudergesprekken verschillende, volgens de docent effectieve, tips die bij vele leerlingen geholpen hebben, aldus de docent. Ik was daarbij en vond het heel slimme tips, en ik kan me voorstellen dat het bij vele andere kinderen tot een voldoende heeft geleid. Mijn kind past deze tips toe en sindsdien gaat het eigen maken van de lesstof ietsjes sneller, maar nog steeds niet voldoende. Ik ben er niet continu bij betrokken als mijn kind leert voor andere vakken, dus of de inhoud van zijn onvoldoende vak aansluit bij de inhoud van (alle) andere vakken is voor mij een vraagteken. We (ikzelf en mijn partner) zijn rapporten van mijn kind inmiddels al gewend: allemaal (afgeronde) 8’en en één afgeronde 4. Zolang mijn kind aan de bevorderingsnormen voldeed en mijn kind zelf ook lekker in zijn vel zat, vonden wij het prima.
Mijn kind zou het niet heel erg vinden als het bijles zou krijgen, maar alleen als allerlaatste redmiddel. "Liever niet dan wel," zegt mijn kind. Van mij hoeft mijn kind het niet eens naar een ≥4,50 op te halen, zolang het maar geen ≤3,49 wordt, wat gelukkig tot nu toe ook nog nooit is gebeurd. Mijn kind weet ook dat als het een ≤3,49 komt te staan, het straks op bijles kan zitten. Momenteel staat mijn kind een 4,41 voor de eerste keer in drie jaar tijd. Vanwege een eenmalig "gedrag in de les"-cijfer (9) en een eenmalig "spullen mee hebben"-cijfer (10) die gisterenmiddag zijn ingevoerd. Beide cijfers hebben ervoor gezorgd dat het gemiddelde van het onvoldoende vak van mijn kind omhoog ging. Mijn kind staat nu, ongelooflijk genoeg, bijna een afgeronde 5... Echter, er is nog één toets te gaan vóór de meivakantie en twee toetsen na de meivakantie. Dus we zijn er nog niet. Als mijn kind uiteindelijk toch nog een ≤3,49 komt te staan, staat mijn kind in de besprekingszone en dat weet mijn kind ook. Maar tot nu toe heeft hij het bewust nog nooit zover laten komen. Als mijn kind in de besprekingszone terechtkomt en uiteindelijk wordt afgewezen, dan vervolgt mijn kind de schoolloopbaan verder in havo-4. Uiteraard zonder economie of bedrijfseconomie.
De reden dat ik voorzichtig ben met bijles, is omdat ik al jarenlang kinderen (ook in de klas van mijn kind) kei- en keihard zie struggelen om hun 4/5/6/7/8 tekorten weg te werken en aan de bevorderingsnormen te voldoen, en die het dankzij (extra) bijles toch ieder jaar weer weten te redden en dus overgaan. Ik gun deze kinderen hun overgang. Ik heb het idee dat mijn zoon, die er een flink stuk lichter voor staat, de plaats zou innemen van een kind dat er veel slechter voor staat. En dat vind ik gewoon moeilijk...
Ik ben een ouwe taart, dus ik ken "ChatGPT" niet.
Overigens wel leuk om het beeld van andere kinderen te lezen.