Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mentrix probeert bijles op te leggen aan kind, wij willen niet

Labyrinth schreef op 13-03-2025 om 20:16:

[..]

Zou bijles van chatgpt vragen. Laat hem chatgpt vragen stukken lesstof eenvoudig en met voorbeelden uit te leggen.

Wat een slecht idee. Iedere keer dat ik ChatGPT om advies vraag, krijg ik een waardeloos antwoord. 

TO zal chat gpt haar probleem ook al voorgelegd hebben want ze gaat er ook alle fora mee af. 

Ik hoop wel voor je dat jullie weigering voor bijles straks niet resulteert in een topic met als onderwerp: mijn zoon heeft een 3 voor economie  maar scoort alle overige vakken een 8, maar moet nu dit jaar overdoen.
Want hij voelt zich nu misschien gesteund om geen bijles te hoeven volgen, maar een puber die daardoor moet blijven zitten, is straks boos op jullie, "Want waarom hebben jullie niet gezegd dat ik wel bijles moest volgen?!!"
Ik zou toch investeren in die bijles. 

Marty1984 schreef op 13-03-2025 om 22:55:

Hoe kan het trouwens dat kind wél 8'en haalt bij Wiskunde.
Maar als diezelfde cijfers terugkomen bij Economie haalt ie ineens een 3?

Een deel van economie - zeker in de eerste jaren - is eigenlijk veredeld rekenen en vraagstukken. Daar zou hij toch wél nog wat punten mee moeten kunnen pakken?
Dat hij dan geen zin heeft om de rest - droge materie over de EU bijvoorbeeld - te stampen ... oké, nog.

Ik vermoed dat de jongen de houding van zijn ouders overneemt tov het vak. 

Vanaf het begin proefde ik al een soort "ach dat vak maar" houding en dacht eerst dat het om tekenen oid zou gaan. 

Het blijkt echter economie te zijn, wat toch een belangrijk vak is op school. 

Uit de verdere reacties bleek ook dat beide ouders dat vak niet lag.

Zoals gezegd had ik ook een ouder dat een vak haatte en een zekere minachting tegenover dat vak had. Dat nam ik ook een beetje over. Ach, het is dat vak maar. Wat maakt het uit als het wat minder gaat.

Misschien kunnen OP en haar man hun houding laten varen (zeg niet dat het zo erg was als bij mij, maar het zit er wel in denk ik) en wat meer de belangrijkheid ervan benadrukken ipv zo'n ons tegen de wereld houding. Denk niet dat zoon erbij gebaat is als hij zelfs maar een bespreekgeval wordt.

Ik zou het gewoon wel doen, die bijles. Wat verlies je er nu helemaal mee dan?

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is het al gezegd, maar toen ik nog op een gymnasium werkte als docent, was de regel dat een vier of lager leidde tot blijven zitten, ook al was het voor het vak dat het niet koos in zijn vakkenpakket en ook al had het kind voor de andere vakken een tien. De gedachte erachter is dat een diploma laat zien dat iemand voldoende kennis heeft opgedaan. Niet alleen van de examenvakken, maar ook van de vakken uit de onderbouw die hij heeft laten vallen. 

3,78? Is dat niet gewoon een 3,8? En 2 ⅖ weken? Wat raar allemaal.

“Ik was van plan om haar tussen nu en 2 ⅖ weken een e-mail te sturen om aan te geven dat ik privé bijles regel, mocht haar bezorgdheid niet (voorzichtig) beginnen te dempen.”

ik vind je taalgebruik erg archaïsch, maar dit vind ik echt fascinerend: “tussen nu en 2 ⅖ weken”. Wat bedoel je daarmee? 

Poezenmeisje schreef op 13-03-2025 om 21:26:

Ik haalde op de Mavo altijd keurig een 7 voor economie.

Toen kwam ik op de Havo. Mijn vader ging mee naar een open avond en stond toen oog in oog met mijn economieleraar die hem vuil aankeek.

"Wat doet DIE vent hier?" Die geeft economie.

Mijn vader is politieagent. Ik heb nooit meer een voldoende op economie gekregen.

Ik mis de clou van het verhaal. Kenden ze elkaar van de straat? 

Annaniem2023 schreef op 13-03-2025 om 23:48:

[..]

Ik mis de clou van het verhaal. Kenden ze elkaar van de straat?

Mijn vader heeft hem regelmatig in het hok gezet...

Poezenmeisje schreef op 14-03-2025 om 00:54:

[..]

Mijn vader heeft hem regelmatig in het hok gezet...

Maar hoe is dit relevant voor de vraag van TO?

Joszy schreef op 14-03-2025 om 06:52:

[..]

Dat docenten subjectief zijn ofzo. 
Hoewel ik niet zo goed begrijp hoe die docent jou onvoldoendes kon geven, zo’n toets krijg je gewoon terug en kan je zien wat je wel en niet goed hebt gedaan, je kan het naast de resultaten van anderen leggen, je kan met aantoonbaar incorrecte correcties naar de mentor, de afdelingsleider en daarna de schoolleiding stappen. 

35 jaar geleden?
Zo mondig waren kinderen en ouders toen niet.

Joszy schreef op 14-03-2025 om 06:52:

[..]

Nou nou....leuke anekdote toch

Ik vraag mij wel af waarvoor hij steeds werd opgepakt...

Laatst vmbo-dochter geholpen met economie leren. Deel was kennis stampen, deze keer ging het over werk, dus arbeidstijdenwet, ww, en dat soort dingen. Het andere deel was rekenen, maak van een weekloon een jaarloon, hoeveel belasting moet Pietje betalen van zijn brutoloon. Ook een keer moest ze de BTW van een verkoopprijs afhalen en bij een inkoopprijs de btw, andere kosten en winst er bij op tellen. 
Als je een 8 haalt voor geschiedenis en aardrijkskunde, dan moet het kennis stampen over wetgeving, wanneer het kinderwetje van Van Houten was, etc., toch prima lukken?
Als je een 8 haalt voor wiskunde, natuurkunde en scheikunde, dan moet je toch ook wel de BTW kunnen berekenen en kunnen berekenen wat de inkoopprijs van iets is en hoeveel winst je kunt maken? 
Mijn vragen aan TO:
-klopt het dat een deel kennis stampen is, en doet hij dit bij economie dan anders dan bij geschiedenis en aardrijkskunde?
-klopt het dat een deel berekeningen zijn, en leert hij daar dan anders voor dan bij wiskunde, natuurkunde en scheikunde?

Annaniem2023 schreef op 13-03-2025 om 23:39:

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is het al gezegd, maar toen ik nog op een gymnasium werkte als docent, was de regel dat een vier of lager leidde tot blijven zitten, ook al was het voor het vak dat het niet koos in zijn vakkenpakket en ook al had het kind voor de andere vakken een tien. De gedachte erachter is dat een diploma laat zien dat iemand voldoende kennis heeft opgedaan. Niet alleen van de examenvakken, maar ook van de vakken uit de onderbouw die hij heeft laten vallen.

TO gaat ervan uit dat kind met een 3 een besprekingsgeval is maar ik zou als ouder het hier niet op aan laten komen. Op de school van mijn kinderen bleef je met een 3 zitten. In het gunstigste geval kreeg je een extra taak in de zomervakantie om het cijfer op te halen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.