Ellen1976
13-03-2025 om 17:07
Mentrix probeert bijles op te leggen aan kind, wij willen niet
Goedemiddag,
Ik heb een kind (14) in atheneum 3. Mijn kind staat momenteel ruim op overgaan naar atheneum 4 (allemaal afgeronde 8’en, behalve één vak). Het kind staat al sinds het begin van het schooljaar een afgeronde 4 (onafgerond momenteel 3,57) voor één vak, niet zijnde een kernvak (Nederlands, Engels, Wiskunde). Nu vinden wij (kind, partner en ikzelf) dat eigenlijk geen probleem. Het kind staat tenslotte ruim op overgaan en het desbetreffende vak wordt door het kind niet meegenomen naar de bovenbouw (vakkenpakketkeuze en profielkeuze zijn hier recent afgesloten).
Nu probeert de mentrix, welke het kind sinds dit schooljaar heeft, sinds vlak vóór de kerstvakantie mijn kind naar bijles te duwen voor het vak waarvoor mijn kind onvoldoende staat. Mijn kind, partner en ik hebben daar geen behoefte aan. Financieel is dat overigens geen enkel probleem, maar we zien de noodzaak ervan niet in. We hadden haar vriendelijk bedankt voor het aanbod en zijn zonder verdere discussies, conflicten of andere onenigheden verder gegaan met het schooljaar.
Nu het schooljaar verder vordert en het cijfer voor het onvoldoende vak nog steeds niet is opgeschoven naar een hoger cijfer, maar is gaan stagneren, probeert de mentrix steeds meer te hameren op bijles. Echter, wij (kind, partner en ik) zijn nog steeds van mening dat bijles niet noodzakelijk is.
Mijn kind heeft de afgelopen drie jaar altijd tussen de 3,50 en 3,78 (afgerond 4) voor het desbetreffende vak gestaan op alle rapporten, maar voor alle andere vakken een afgeronde 8 en is daarmee ruim overgegaan. De docent (het kind heeft al drie jaar dezelfde docent voor het vak) heeft het inmiddels ook al opgegeven. “Zolang de andere cijfers prima zijn en je kind maar lekker in zijn/haar vel zit, is er niks aan de hand!” aldus de docent. Ik ben het hier helemaal mee eens! De docent is trouwens een héél warmhartige man die erg populair is bij de leerlingen op de school van mijn kind.
Sociaal-emotioneel komt mijn kind overigens altijd prima mee op school. Hij werkt kei- en nog eens keihard voor het vak, maar kan gewoonweg niet hoger staan dan een onafgeronde 3,8. ''So be it!'' denken wij (kind, partner en ikzelf) dan. Echter blijft de mentrix maar hameren...
Lijkt jullie bijles noodzakelijk in deze situatie? De bijles wordt trouwens 2 à 3 keer per week aangeboden op de school van mijn kind, tegen betaling.

Ellen1976
13-03-2025 om 18:41
nlies schreef op 13-03-2025 om 18:17:
Mentrix heeft familielid dat bijles geeft in dat vak?
Nee. Dat niet. Het gaat om bijles dat 2 à 3 keer per week wordt aangeboden op de school van mijn kind, tegen betaling.

Tijgeroog
13-03-2025 om 19:01
Hartelijk dank voor de bezorgdheid. Na overleg met de vakdocent zijn we tot de conclusie gekomen dat bijles in het geval van Pietje waarschijnlijk niet het gewenste resultaat op gaat leveren. Omdat het ook niet in het profiel van Pietje zit hebben we daarom definitief besloten om af te zien van de bijlessen. Wij hopen op uw begrip.

Ellen1976
13-03-2025 om 19:15
Tuinfluiter schreef op 13-03-2025 om 18:32:
[..]
Bij een 3 wordt je kind een besprekingsgeval wat is dan de rol van de mentrix. Kan zij dan dwarsliggen omdat jullie haar advies niet hebben opgevolgd.
Ik vind bijles in dit geval ook onzin maar de mentrix blijkbaar niet. Ik zou misschien de afdelingsleider om advies vragen.
De afdelingsleider gaat op de school van mijn kind niet over dit soort zaken. De mentrix geeft geen les aan de klas van mijn kind.
Alle lesgevende docenten van alle vakken van atheneum 3 hebben inbrengingsplicht en stemplicht bij alle leerlingen die besprekingsgevallen zijn tijdens de overgangsbepaling in juli. Hier wordt ook expliciet naar gevraagd. Als een docent niet aanwezig is, wordt hij/zij verzocht om zijn/haar beeld van de leerling en de bijbehorende stem door te geven, bijvoorbeeld via e-mail of telefonisch.
Docenten die in meerdere vakken lesgeven, hebben dus ook meerdere stemmen. Elke stem weegt even zwaar mee en bij een meerderheid van de stemmen wordt een besluit genomen. De mentor/mentrix kan zijn/haar beeld over de leerling geven, maar heeft in het geval van mijn zoon geen stemplicht en óók geen stemrecht.
Bij staken van de stemmen beslist de afdelingsleider, nadat hij alles heeft gehoord en eventueel gelezen.
In feite kan de mentrix, als mijn kind een 3 haalt voor het onvoldoende vak, zich tijdens de overgangsbepaling in juli (héél) negatief uitlaten over mijn kind. Dit zou de stemmingsuitslag technisch gezien kunnen beïnvloeden, ja.

SuzyQFive
13-03-2025 om 19:28
Bijzonder dat het hem met economie niet lukt als ie op alle andere vakken zo hoog staat, dat zie je niet vaak.
Gelukkig mag je bij jullie met een 3 (waarschijnlijk) wel over, hier mag je dan niet over, ook al sta je overal voldoende op.
Ik vind betaalde bijles erdoor duwen een no-go. Als het als extra wordt aangeboden en gratis vind ik het een beetje een ander verhaal.
Overigens kan een uitleg door een andere docent best ervoor zorgen dat hij er wel op aangaat. En vaak werkt bijles door een hogerejaars ook heel goed. Maar daar gaat het niet om, deze mentor accepteert blijkbaar geen nee.
Ik zou een mail sturen en daarin schrijven dat ze altijd welkom is om te bellen maar dat jullie niet meer gebeld willen worden over bijles voor economie.

Stresskipje
13-03-2025 om 19:31
hoe hard doet kind nu zijn best voor dit vak? Kan daar geen tandje bij, om bij die benodigde 4 te blijven? Ik heb me vroeger ook te pletter geploeterd op wiskunde, tot ik het kon laten vallen, omdat ik anders van havo naar mavo moest en dat wilde ik absoluut niet.

Marty1984
13-03-2025 om 19:43
Als kind een 3 à 4 staat ... Hoeveel weken / maanden willen ze die bijles laten lopen? En wie geeft die bijles?
Ik zou het eventueel nog wel 2 weken de kans willen geven om goede wil te tonen. En te kijken of het ook maar iets oplevert. Maar geen maanden. Maar dan mag de bijles dus niet gegeven worden door de huidige docent want daar leert kind dus niets extra van.
Als het straks het verschil kan maken dus wél of niet over of wél of geen drama-gesprek omdat kind uiteindelijk strandt op een 3 ...

Ellen1976
13-03-2025 om 19:44
SuzyQFive schreef op 13-03-2025 om 19:28:
Bijzonder dat het hem met economie niet lukt als ie op alle andere vakken zo hoog staat, dat zie je niet vaak.
Gelukkig mag je bij jullie met een 3 (waarschijnlijk) wel over, hier mag je dan niet over, ook al sta je overal voldoende op.
Ik vind betaalde bijles erdoor duwen een no-go. Als het als extra wordt aangeboden en gratis vind ik het een beetje een ander verhaal.
Overigens kan een uitleg door een andere docent best ervoor zorgen dat hij er wel op aangaat. En vaak werkt bijles door een hogerejaars ook heel goed. Maar daar gaat het niet om, deze mentor accepteert blijkbaar geen nee.
Ik zou een mail sturen en daarin schrijven dat ze altijd welkom is om te bellen maar dat jullie niet meer gebeld willen worden over bijles voor economie.
Met slechts één 3 (en voor de rest alles voldoende) wordt mijn kind een besprekingsgeval. Ik weet niet of kind dan bevorderd zou worden.
De afgelopen twee jaar is mijn kind met een eindcijfer 4 (onafgerond tussen de 3,50 en 3,78) en verder alleen afgeronde 8'en overgegaan. Ervaring met een besprekingsgeval hebben we niet. Ik hoop dat kind dan gewoon over zal gaan naar atheneum 4.
Mijn kind begrijpt de lesstof van het vak matig, óók als kind het elders uitgelegd krijgt of het zelf opzoekt.
De mentrix van mijn kind heeft waarschijnlijk de beste bedoelingen (of de bijles nu wel of niet gratis is), maar komt een beetje dominant over.

Ellen1976
13-03-2025 om 19:51
Marty1984 schreef op 13-03-2025 om 19:43:
Als kind een 3 à 4 staat ... Hoeveel weken / maanden willen ze die bijles laten lopen? En wie geeft die bijles?
Ik zou het eventueel nog wel 2 weken de kans willen geven om goede wil te tonen. En te kijken of het ook maar iets oplevert. Maar geen maanden. Maar dan mag de bijles dus niet gegeven worden door de huidige docent want daar leert kind dus niets extra van.
Als het straks het verschil kan maken dus wél of niet over of wél of geen drama-gesprek omdat kind uiteindelijk strandt op een 3 ...
De bijles zou, volgens de mentrix, gegeven worden door een bovenbouwdocent die havo-, atheneum- en gymnasiumleerlingen met een E&M-profiel of met (bedrijfs)economie in het vrije deel ondersteunt, wanneer zij moeite hebben met (bedrijfs)economie.
De bijles zou in principe voor de rest van dit schooljaar duren.
Het liefst heb ik ook dat mijn kind volgend jaar in atheneum 4 zit (zonder economie en bedrijfseconomie)!

Ellen1976
13-03-2025 om 20:09
Stresskipje schreef op 13-03-2025 om 19:31:
hoe hard doet kind nu zijn best voor dit vak? Kan daar geen tandje bij, om bij die benodigde 4 te blijven? Ik heb me vroeger ook te pletter geploeterd op wiskunde, tot ik het kon laten vallen, omdat ik anders van havo naar mavo moest en dat wilde ik absoluut niet.
Hij werkt er kei- en keihard voor, maar kan simpelweg niet hoger dan een 3,78 halen voor dat vak. Het gemiddelde voor het vak gaat niet omhoog, maar weliswaar óók niet omlaag. Als hij dit vast blijft houden, zou hij zoals gewoonlijk overgaan met één afgeronde 4 als eindcijfer en voor de rest allemaal afgeronde 8'en eindcijfers.

Labyrinth
13-03-2025 om 20:16
Ellen1976 schreef op 13-03-2025 om 19:44:
[..]
Met slechts één 3 (en voor de rest alles voldoende) wordt mijn kind een besprekingsgeval. Ik weet niet of kind dan bevorderd zou worden.
De afgelopen twee jaar is mijn kind met een eindcijfer 4 (onafgerond tussen de 3,50 en 3,78) en verder alleen afgeronde 8'en overgegaan. Ervaring met een besprekingsgeval hebben we niet. Ik hoop dat kind dan gewoon over zal gaan naar atheneum 4.
Mijn kind begrijpt de lesstof van het vak matig, óók als kind het elders uitgelegd krijgt of het zelf opzoekt.
De mentrix van mijn kind heeft waarschijnlijk de beste bedoelingen (of de bijles nu wel of niet gratis is), maar komt een beetje dominant over.
Zou bijles van chatgpt vragen. Laat hem chatgpt vragen stukken lesstof eenvoudig en met voorbeelden uit te leggen.

Ellen1976
13-03-2025 om 20:18
Labyrinth schreef op 13-03-2025 om 20:16:
[..]
Zou bijles van chatgpt vragen. Laat hem chatgpt vragen stukken lesstof eenvoudig en met voorbeelden uit te leggen.
Ik begin blijkbaar (erg) oud te worden... ''ChatGPT'' ?

MelMel
13-03-2025 om 20:25
Heel eerlijk gezegd vind ik het moeilijk te geloven dat een leerling die zo gemakkelijk achten haalt voor dit vak niet een mager zesje kan scoren. Ik zou ook bang zijn dat hij de andere vakken wel erg makkelijk vindt en dat dit ene vak dat hem niet ligt nu juist laat zien dat hij moet leren leren en dat dat niet lukt.
Ik zou dus wel inzetten op bijles en een magere voldoende. Leren leren. Leren dat je iets wel kan snappen als je het op een andere manier aanvalt is zo belangrijk voor de rest van je leven.

Labyrinth
13-03-2025 om 20:31
Ellen1976 schreef op 13-03-2025 om 20:18:
[..]
Ik begin blijkbaar (erg) oud te worden...
''ChatGPT'' ?
haha ik bedoel https://chatgpt.com/
Kunstmatige intelligentie; wordt door studenten steeds meer gebruikt, ook om even uitleg te vragen. Je hoeft je niet aan te melden, je kan het gewoon afgemeld gebruiken.
Je stelt een vraag, er komt een antwoord, je schrijft leg dit nog beter uit, of je stelt een verdiepingsvraag....etc.
Gebruik het zelf ook regelmatig, ook als ik soms niet op een naam kan komen, dan denkt hij/zij mee, zo handig.

Ilse43
13-03-2025 om 20:41
Zou het weigeren van bijles nog tegen je zoon kunnen werken als hij een bespreekgeval wordt? Dat ze hem om die reden niet over laten gaan?

Daglichtlamp
13-03-2025 om 20:43
MelMel schreef op 13-03-2025 om 20:25:
Heel eerlijk gezegd vind ik het moeilijk te geloven dat een leerling die zo gemakkelijk achten haalt voor dit vak niet een mager zesje kan scoren. Ik zou ook bang zijn dat hij de andere vakken wel erg makkelijk vindt en dat dit ene vak dat hem niet ligt nu juist laat zien dat hij moet leren leren en dat dat niet lukt.
Ik zou dus wel inzetten op bijles en een magere voldoende. Leren leren. Leren dat je iets wel kan snappen als je het op een andere manier aanvalt is zo belangrijk voor de rest van je leven.
Helemaal mee eens. Als hij er verder hard voor zou moeten werken zou ik dit vak laten zitten. Maar gezien zijn andere cijfers is het heel erg onwaarschijnlijk dat hij het echt niet zou kunnen.