Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Het koningsontbijt


Wikke

Wikke

02-05-2014 om 16:50

topsporters, kinderen, mageren

Waarbij ik me wel kan voorstellen dat het ook voor topsporters, (heel) jonge kinderen en heel magere mensen belangrijk kan zijn om op tijd wat te eten, omdat ze minder/geen "voorraad" hebben of een andere stofwisseling.

pieken dalen

Als je na opstaan niet eet is je suikerspiegel laag en wordt nog lager doordat je wel actieve dingen doet, als je dan gaat eten maakt je lijf insuline aan om een dan ontane piek weer te normaliseren. Je gaat dan steeds van laag naar hoog, weer naar laag. In de nacht leef je op reserves en is je suikerspiegel constant tot laag normaal. Een min of meer constante spiegel houd je door goed verdeeld over de dag te eten.
Of een mediterraan ontbijt beter is dan een Hollands ontbijt durf ik niet te zeggen. In ieder geval wel gezonder dan een Engels ontbijt met de overdaad aan eiwitten van de worstjes, eieren en bonen.

Wikke

Als je regelmatig eet regelt je lichaam je bloedsuiker goed ja, als je na zeg 20.00 uur niets meer eet tot de lunch de volgende dag verstoor je dat proces.

Wikke

Wikke

02-05-2014 om 16:58

LiesK

LiesK, dank voor je antwoord, maar je geeft geen antwoord op mijn vraag. Het lichaam maakt toch zelf voldoende bloedsuiker aan, als het goed is? En als het lichaam dat niet doet, dan is er toch een probleem?

Veel mensen kunnen toch echt goed zonder een ontbijt of kunnen lange tijd niet eten, zonder zich daarbij slap te voelen. Hoe verklaar je dat dan?

LiesK

LiesK

02-05-2014 om 17:02

ontbijten als een keizer

En Liesk, als een Engels ontbijt niet gezond is, hoe zit het dan met de uitdrukking "ontbijten als een keizer', lunchen als een koning, avondeten als een bedelaar?

Kan het niet zijn dat er meer verschillende voedingspatronen goed zijn, afhankelijk van wat bij iemands leven, omgeving, aanleg en voorkeuren past?

wat je niet merkt kan toch niet goed zijn

Net als met hoge bloeddruk, je merkt het nauwelijks maar echt gezond is het niet.

Wikke

Wikke

02-05-2014 om 17:05

ontbijt verplicht?

Als iemand echt geen zin heeft om te ontbijten (als ik vroeg op moet krijg ik echt geen hap door mijn keel, en er bestaan een hoop mensen, en ook kinderen, die een hekel hebben aan ontbijten), moet je die dan dwingen om te ontbijten?

Of is het beter om naar het eigen hongergevoel te luisteren?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2014 om 18:10

Fietsend eten

En is iets al fietsend naar school of werk nuttigen ook nog ontbijt?

- of het verstandig is om zo te eten is een tweede, maar als ik om 8 uur 's morgens een boterham op de fiets eet, is dat toch echt mijn ontbijt. Ik ontbijt praktisch nooit, maar als je geen tijd hebt om te eten en je vindt ontbijt wel noodzakelijk, dan is op de fiets eten beter dan niet op de fiets eten en het ontbijt overslaan. Lijkt mij.

LiesK

"net als met een hoge bloeddruk, je merkt het nauwelijks maar gezond is het niet" - waar blijkt dat uit?

Ik ontbijt graag, en gedij sowieso beter als ik regelmatig eet. Ik heb ooit eens een tijdje relatief zwaar werk gedaan en toen ging ik vanzelf over op een soort diabetendieet: om de paar uur iets, anders merkte ik dat ik rare fouten ging maken.
Maar met Wikke vraag ik me af: als mensen niet willen ontbijten, waarom is het dan slecht als ze aan hun eigen (gebrek aan) hongergevoel gehoor teven?

En dan nog wat: zijn praktizerende moslims ongezonder dan anderen? Want die eten en drinken tijdens de ramadan een hele dag achtereen niks, en dat patroon houden ze een maand vol. En dat jaar na jaar. Nu hebben Nederlandse moslims inderdaad meer gezondheidsproblemen dan de gemiddelde kaaskop, maar dat lijkt vooral met soc. ec status etc te maken te hebben. Als je daarvoor corrigeert vraag ik me ernstig af of het uitmaakt. Een mooie onderzoeksvraag

Ik denk eigenlijk dat die ene posting waar jouw naam boven staat maar die naar ik aanneem van iemand anders is (Wikke?) het bij het rechte eind heeft: er zijn verschillende soorten voedingspatronen en de een is niet per se slechter dan de andere. Logisch ook. Mensen zijn geëvolueerd in een tijd dat er lang niet altijd eten was. Als het lichaam meteen serieus ontregeld zou raken van een lange tijd niet eten waren we lang geleden al uitgestorven.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2014 om 19:09

De wetenschap vindt ook steeds weer wat anders

Je zou na 8 uur niet meer moeten eten. Onzin! zegt men nu. 3 eieren per week was zwaar overgedoseerd. 2 en niet meer. De beruchte hartige broodjes (ja... zo heb ik mijn peuters ook nog proberen te drillen. Tevergeefs en achteraf gezien prima.) Bij de tweede was ik daar overigens al snel vanaf gestapt. Liever dat ze at met jam, dan vertikte te eten met kaas.

Ik hou dus echt nooit rekening met wat de wetenschap vindt. Alleen met verzadigd vet ben ik wat voorzichtiger geworden, maar ach... ook dát schijnt niet meer zo duidelijk te liggen als we kort hiervoor dachten. Het lijkt mij vooral belangrijk dat je je préttig moet voelen met hoe je eet, daarbij de weegschaal niet volledig te negeren en ook de variatie in de gaten te houden.

Clowntje

Clowntje

02-05-2014 om 19:25

Sporten voor ontbijt

Ik las laatst dat hardlopen voor het ontbijt ook nog goed was. Eerst iets eten was helemaal niet nodig.
Daar was ik blij mee, zo doe ik het nl al jaren. Ik loop het best, 's morgens voor het ontbijt. En dan kan ik ook of eerst de kinderen naar school brengen en pas daarna gaan lopen. Dat is dan dus pas om 09.00 uur. Dan loop ik gerust 12 km. Tegen de tijd dat ik dan gedoucht en aangekleed ben is het zo 11 uur en dan drink ik 2 koppen koffie (cappuccino ) en daar red ik het prima op tot de lunch.
Maar dat zal dan ook wel niet volgens de boekjes zijn. Ik voel me er echter prima bij.

We zijn niet allemaal ziek

Lies, dat verhaal van die bloedsuikerspiegel (pieken en dalen) en de gelijkmatige verdeling klopt alleen voor mensen die ziek zijn (diabetes) en die kunstmatig hun bloedsuikers moeten controleren (dieet, medicijnen).
Heel veel medicijngebruik noodzaakt tot regelmatig eten en opletten met wat je gebruikt. Dat hangt samen met de manier waarop medicijnen werken en door het (zieke!) lichaam verwerkt worden.

Gewone mensen krijgen helemaal geen mega piek van gewoon eten en al helemaal geen diep dal van niet eten. Ze hoeven zich helemaal niet op de klok te voeden.

Temet

Die moslims vallen tijdens de ramadan wel regelmati uit door ziekte. Ik durf ook niet te zeggen dat het ene voedingspatrron beter is dan het andere. 's Lands wijs 's lands eer, ik weet wel dat je van alles wat nodig hebt, koolhydraten, eiwitten en vetten, veel eiwit is niet zo gezond en daarom vind ik een Engels ontbijt niet zo gezond maar voor een keer best lekker.

M Lavell ook bij gezonde mensen kunnen er door een aantal uren niet eten of in een keer veel koolhydraten eten pieken en dalen ontstaan in dembloedsuiker spiegel, niet zo erg als bij diabeten maar ze zijn er wel.
Kort geleden moest ik nuchter voor een onderzoek in het ziekenhuis verschijnen, dan voel ik dat dalletje in mijn bloedsuikerspiegel echt wel.

Op de klok voeden hoeft niet maar regelmatig wat eten is zeer verstandig.

Wikke

Wikke

02-05-2014 om 20:08

sorry foutje (ontbijten als een keizer is van Wikke)

sorry foutje ontbijten als een keizer is van Wikke, niet van LiesK

Wikke

Wikke

02-05-2014 om 20:15

verschillende gewoontes

Ik dacht eens gelezen te hebben dat men het in de Middeleeuwen met twee (grote!) maaltijden deed: om 11u00 en om 17u00 of zoiets.
Waarschijnlijk ging men vroeg slapen en vroeg op omdat er geen kunstlicht was, ook nog iets om rekening mee te houden.

Boeren doen ook toch al veel werk 's ochtends vroeg voordat zij aan een groot (tweede?) ontbijt gaan?

Lijkt me ook logisch dat mensen zonder ijskast en supermarkt e.d. eerst e.e.a. aan werk moeten verzetten voordat ze iets kunnen eten...

Ook las ik dat mensen vroeger (als jager-verzamelaars?) de hele dag snaaiden ("grazen") en het eten niet concentreerden in maaltijden.
Ik kan me ook voorstellen dat jagers af en toe veel vlees eten (na de vangst) en dan een tijd minder.

Kennelijk zijn er veel voedingsgewoonten waar mensen bij kunnen gedijen, en dat lijkt me logisch.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-05-2014 om 20:47

Persoonsafhankelijk?

Misschien verschilt het van persoon tot persoon, maar ik herken wat Lies schrijft heel goed. Bij niet constante toevoer van voedsel sta ik letterlijk te trillen op mijn benen. Wordt ook bloedchagrijnig van een dip in de suikerspiegel.

Ik merk soswieso dat ik veel stabieler ben als ik matig met de koolhydraten.

Eigenlijk een beeetje van Temet beschrijft: ik gedij het beste op regelmatige toevloed van voer. Al kom ik ook wel weg met een stevige cappuccino.

Wikke

Wikke

02-05-2014 om 21:13

aanleg en gewenning

Wat ik zo merk aan de mensen om mij heen en aan mijzelf, is dat het wel/niet kunnen hebben van langere tijd zonder voedsel, zowel met aanleg als met gewenning te maken kan hebben.

Aanleg is duidelijk: er zijn mensen die probleemloos bijna een hele of halve dag niet kunnen eten als dat zo uitkomt, terwijl anderen daar echt niet tegen kunnen.

Maar gewenning kan ook een grote rol spelen. Je biologische klok is ingesteld door je gewoontes. Als je gewend bent om altijd om een bepaalde tijd iets te eten, dan stelt je lichaam, je stofwisseling, zich daar op in en gaat je maag al knorren als het zo laat wordt, bij wijze van spreken. Bij dieren zie je dit ook duidelijk. Dus incidenteel een keer niet eten als je dat wel altijd zo gewend bent, in onprettig, dat is logisch. Ontbijt je dagelijks en sla je dat een keer over, dan zul je dat voelen als honger, slapte, sacherijn, etc.

Maar dat is anders voor degenen die gewend zijn om niet te ontbijten. Hun lichaam is daar op ingesteld en zij zullen er geen last van hebben (logisch, want anders zouden ze zich toch wel aangewend hebben om te ontbijten).

En misschien kun je ook wel wennen aan regelmatig vs. onregelmatig eten?

In ieder geval denk ik dat de huidige nadruk op "tussendoortjes" van voedingscentrum en diëtisten daardoor een self-fullfilling profecy is: als je er aan gewend bent, dat ga je je inderdaad slecht voelen als je het niet doet. Mensen die tussendoortjes gewend zijn hebben afgeleerd om langere perioden probleemloos niet te eten.

Overigens bedoel ik met "langere perioden niet eten" niet het vastenregime van de Ramadan, maar gewoon een aantal uur als dat zo uitkomt, langer dan twee uur.

Ik vind om de twee uur iets "moeten" eten trouwens superonhandig!

Wikke

Wikke

02-05-2014 om 21:17

biologie van vaste eettijden

Bij vaste eettijden gaat het lichaam anticiperen: als het tijd is, gaat de maag alvast extra maagzuur aanmaken, bloedsuikerspiegel wordt alvast aangepast, etc. Net zoals de speekselproductie alvast kan toenemen als je aan lekker eten denkt... ("het water loopt me al in de mond")

Gewenning

Giny, dat trillen op je benen komt ook voor bij mensen die naar hun koffie, sigaret of hun biertje verlangen. Gek genoeg kunnen zij vaak op hun diepe verlangens de klok gelijk zetten en toch is er in het bloed geen tekort te vinden dat op de noodzaak van koffie, sigaretten of bier duidt.

Gewenning is gewoon. Dat kan ook over eetmomenten op de dag gaan. Dat is niet erg. Het is ook niet erg om er een keer niet aan toe te geven. Je kunt het bovendien ook ontwennen.

De mythe van de pieken en de dalen en de hele dag door iets moeten eten, is wel een probleem voor mensen die veel te zwaar zijn en moeten afvallen. Zij worden opgezadeld met de opdracht minder te eten maar dan wel zo en verspreid over de dag dat het haast ongemerkt voorbij gaat, en in ieder geval zonder ongemakken als bibberen en beven en overige ontwenningsverschijnselen. In de theorie van de pieken en de dalen moet dat worden opgevat als signaal om toch even wat te eten.

De theorie van de pieken en de dalen wordt trouwens subiet overboord gekieperd als zo iemand alsnog een operatie krijgt om af te vallen. Dit om het simpele feit dat 600 kcal - het post operatieve dieet - nauwelijks over 3 maaltijden te verdelen is, laat staan dat er dan ook nog ruimte is om de hele dag door nog wat te eten.

Het ontbijt mag in die gevallen (dan weer wel) een half tomaatje zijn.

De vakbond

Wikke, volgens mij hoef je niet naar de middeleeuwen om hele volksstammen te vinden die functioneren op één of twee eetmomenten op een dag. Ga eens kijken in een niet westers land bij werk in de landbouw, of visserij.
Drie keer per dag eten bij ons is eerder een arbitraire uitkomst van onderhandelingen tussen werkgevers en werknemers, dan een biologisch gegeven.

Wikke

Wikke

02-05-2014 om 22:45

LiesK: Voedingscentrum over bloedsuikerspiegel

LiesK, ook volgens het Voedingscentrum wordt bij gezonde mensen de bloedsuikerspiegel op een goed niveau gehouden door reserves aan te spreken. Het advies om vaak kleine maaltijden te eten ipv weinig grote, is voor mensen met hypoglykemie. Omdat hypoglykemie allerlei nare oorzaken kan hebben, lijkt het verstandig om naar de huisarts te gaan als je vaak last hebt van een "suikerdip".

"
Hypoglykemie wordt ook wel “hypo” genoemd en is de medische term voor een te laag bloedsuikergehalte. Dit is een tijdelijk verschijnsel dat zelden voorkomt bij gezonde mensen en zich vooral voordoet bij mensen met diabetes.

Het bloedsuikergehalte blijft bij gezonde mensen op het juiste niveau. Het bloedsuikergehalte wordt op peil gehouden door de hormonen:

Insuline
Glucagon
Adrenaline
Cortisol
Insuline verlaagt het bloedsuikergehalte en glucagon, adrenaline en cortisol verhogen het bloedsuikergehalte. Deze hormonen zorgen ervoor dat het lichaam een teveel aan suiker opslaat als reservevoorraad in de spieren en lever.

Als het bloedsuikergehalte te laag dreigt te worden, spreekt het lichaam de reserve aan. Bij hypoglykemie werkt dit mechanisme niet goed.
"

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/hypoglykemie.aspx

Vreemd

Ik, mijn familie, veel vriendjes van mijn kinderen, de regeerders hier op het forum lijden allemaal aan hypoglykemie, omdat we ons al dan niet door wetenschappelijk onderzoek gesteund beter voelen met een regelmatig eetpatroon?

Juist niet

Nee hoor. Jullie zijn niet ziek.
De conclusie moet zijn dat dat prettig voelen bij ontbijten, of onprettig voelen bij het overslaan, helemaal niks met de suikerdipjes te maken heeft. Omgekeerd gaan jouw beweringen over de noodzaak van over de dag verspreid eten, alleen op voor mensen die wel ziek zijn.

Eerder schreef je:"ook bij gezonde mensen kunnen er door een aantal uren niet eten of in een keer veel koolhydraten eten pieken en dalen ontstaan in dembloedsuiker spiegel,"
In beginsel niet, tenzij je aanleg hebt voor hypoglycaemie en je zoete producten gebruikt. Er zijn wel beweringen over het verstoren van de hormoonhuishouding als gevolg van het gebruik van glucosestroop (zie oa The man who made us fat).

Hoe dan ook: de cirkel is weer rond. Die Koningstafel is nergens goed voor.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2014 om 11:55

Die Koningstafel is nergens goed voor.

Nee, maar kwaad kan het ook niet. Dat is het juist. De kool is het sop niet waard. Je mag het leuk vinden, je mag het ook niet leuk vinden. Mijn mening is dat de insteek goedbedoeld is. Samen iets leuks doen kan op zich niet onsympathiek gevonden worden.

Leen13

Leen13

03-05-2014 om 12:10 Topicstarter

Ken er nog een

Over kool en sop. Schaadt het niet het baat ook niet.

Kan wel kwaad

Ik denk dat dit draadje heel aardig aantoont dat het kwaad kan en waar dan precies.
Zo zijn er die het ontbijt aangrijpen om het tot norm en normaal verheffen van een ontbijttafel vol zoetigheid (zie je wel, hij doet net als wij). Weer anderen hechten juist aan het ontbijt als onmisbare maaltijd in de strijd tegen kwalen, alsof iedereen die heeft.

Zet dat in de context: een maatschappij waarin teveel mensen teveel eetmomenten op een dag hebben (ze zijn te dik) en waar bovendien diabetes als een epidemie om zich heengrijpt, steeds vaker ook onder kinderen.

In die context snap je werkelijk niet wat die koning in zijn hoofd haalt om zich glimlachend aan zo'n tafel te zetten. Alsof het normaal is om elke dag zo te ontbijten. Alsof te veel en te zoet eten geen enkel probleem is.

bibi63

bibi63

03-05-2014 om 14:54

veel te ver gezocht

Ik zie hier heel wat postings of vroegere boeren en zelfs jagers en verzamelaars, over bloedsuikerspiegel enz.
Maar waarom zou een ontbijt (brood met beleg, zoet of hartig) ineens een boosdoender van onze dikke maatschappij zijn? Ik vind dat veel te ver gezocht en ook niet logisch, om verschillende redenen zoals al eerder aangegeven.
Als we nou eens 40, 50 jaar terug gaan. Een tijd dat de NL bevolking gemiddeld minder dik was dan nu én heel wat meer vergelijkbaar met nu dan de jagers en verzamelaars. Waar ligt dat dan aan dat we nu dikker zijn? Als we eens uitgaan van een gezin met een normale beurs, die dus ook gewoon zonder elk dubbeltje om te draaien hun eten kochten en aten. Hoe zag dat er dan uit? Volgens mij ontbijt met brood (en veel vaker wit dan wij nu eten), met beleg, bestaande uit (volvette) kaas, vleeswaren en zoetwaren en een glas melk. Een koekje bij de koffie (spritsen en stroopwafels waren heel normaal, net als suiker in de koffie). Een lunch met wederom (wit) brood, en de hiervoor genoemde belegsoorten. Een koekje o.i.d. bij de thee (mét suiker). Het avondeten veelal bestaande uit een stuk vlees (zeker niet altijd mager), met jus, aardappels en groente (vaak met een sausje of gesmoord in boter). Ik denk dat die maaltijden echt niet beter en zeker niet calorie-armer waren dan nu. En al helemaal niet dat het ontbijt of niet ontbijten de logische factor is.
Waar het probleem ligt is bewegen. En dan vooral het ongemerkt minder bewegen. We sporten echt niet minder dan vroeger, misschien zelfs wel meer. Maar in het dagelijks patroon is bewegen iets wat ongemerkt steeds minder gebeurt. Met de auto naar school brengen toen, was een zeldzaamheid. Er was nog niet zoveel tv (en vooral overdag niet), laat staan achter de PC, telefoon of tablet zitten. Toen werd er meer gelezen of een spelletje aan tafel gedaan o.id., zaken waar je ook niet bij beweegt, maar na een half uurtje was je daar wel weer klaar mee. Anders dan achter TV of PC, waar je ongemerkt uren bij zit. In de stad wonen of drukkere wijk, was geen reden dat kinderen niet naar buiten gingen/mochten/konden. Nu wel. Kortom, ons normale energieverbruik is ongemerkt enorm gekelderd. Goede reden om onze energie inname te minderen (minder calorien). Maar dat valt en staat niet bij een ontbijt. Die energie-inname verbruik je gedurende de dag heus wel. Dus als je flink ontbijt, dan moet de lunch wat kariger zijn en/of het halverwege-de-ochtend-koekje-hapje achterwege blijven.
En iedereen die logisch nadenkt komt tot dezelfde conclusie. Het 'schoppen' tegen het koningsontbijt (als leukigheidje bedoeld) is schoppen om te willen schoppen, tegen eigen onmacht en tegen eigen te dik zijn.
Bibi

Grappige logica

Oh, bibi, dus jij vindt dat mensen als Felix Cohen, directeur van het Voedingscentrum, maar ook de medewerkers van Foodwatch wild om zich heen schoppen en dat ze dat doen omdat ze zelf te dik zijn?

Wat een bijzondere logica heb je toch.

Logica van mijn moeder

Alles waar je niet voor bid wordt je dik van.

Die zei ik tegen mijn kleindochter, en haar antwoord daarop was
"dan bid ik toch voortaan voor de snoepjes"

bibi63

bibi63

03-05-2014 om 15:53

Huh miriam

Sinds wanneer schoppen die tegen een ontbijt? En sinds wanneer heb ij iets met het voedingscentrum?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.