Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Het koningsontbijt


bibi63

bibi63

29-04-2014 om 22:55

Even relativeren amk

Ik ben uit 1963. Absoluut een feit dat er niet 30 soorten drop in de super lagen, maar mss 10. En absoluut een feit dat er naturel chips en paprika chips waren, geen joppie of bolognese, of... Maar doet dat er toe? Drop is drop en chips zijn chips. Allen even verleidelijk en te koop, toen en nu. Sterker nog, op mn. 13e kocht ik pakjes sigaretten of trok het uit de automaat.... Op mn 14e een lekker biertje in de kroeg.... Gaat ze nu niet meer lukken. Hagelslag, gekleurde muisjes, chocopasta, kokosbrood, confiture ( de jam met minder suiker was nog niet uitgevonden...), vette kaas, worst, zoute vleeswaren, het stond dagelijks op tafel. Volgens mij is daar niets anders aan dan nu, hooguit het assortiment, maar dat maakt geen enkel verschil. Het bestaat en is te koop, gangbaar enz. We doen het zelf (gemaksfood, bso, tso) enz want we hebben geen tijd. Laten we het lekker bij ons zelf leggen. Keuze zat.
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2014 om 23:33

Hanne

Als het een bekend verschijnsel is, dan zou je wat meer toezicht van juf mogen verwachten, dat is zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2014 om 23:43

Zien eten doet eten

Precies, dat speelt ook mee. Wij ontbijten geen van allen. Tenminste... in het weekend kom ik best laat mijn bed uit en neem bij de tweede bak koffie soms soms ook een broodje. Op werkdagen ontbijt ik niet en eet halverwege de ochtend een van mijn boterhammen op. Zo heb ik dat vanaf mijn tiende gedaan. Mijn dochters ontbijten ook niet voor 8 uur 's morgens. Nooit gedaan ook, behalve toen ze nog heel klein waren. Maar als ik in een hotel overnacht met aansluitend een ontbijt, dan smaakt het ontbijt opeens een stuk gezelliger. Niet dat ik zit te schransen, maar ik neem het er lekker van.

Jaina

Jaina

30-04-2014 om 00:05

Leuk toch

Ik vind dit soort dingen best leuk voor zo af en toe. En 1x of 2x per jaar een schoolontbijt vind ik inderdaad af en toe. Goed dan eten ze 2x per jaar wat meer als ontbijt. Geen probleem lijkt me. Dan eten ze wel weer wat minder lunch die dag. Want als ze om 09:30 ontbijten dan eten ze waarschijnlijk om 12:00 weer minder.

En er is nu inderdaad veel meer te krijgen dan vroeger. Dat kan je niet echt vergelijken. Maar het was ook niet zo alsof in mijn jeugd alles nou zo gezond was. Mijn moeder kookte bijvoorbeeld groenten zoals worteltjes en snijbonen altijd met boter en suiker. Dat doe ik nu nou niet meer. En wij hadden ook altijd wel lekkere koekjes en zo in huis. Mijn moeder bakte ook vaak cake en taart. En met losse centen kochten we altijd snoepjes bij de kruidenier en in de zomer ijsjes. Ik ben wat dat betreft zeker niet tekort gekomen in mijn jeugd.

Trakteren op school was meestal een lolly of een reep chocolade of wat los snoep. Niet veel anders dan nu. Hoewel lollies geloof ik tegenwoordig uit de gratie zijn bij ouders. In mijn jeugd was dat de hit traktatie want daar kon je zo lekker lang mee doen.

Er is inderdaad op school tegenwoordig regelmatig een extraatje (dat is vaker dan vroeger) maar zo door de bank genomen vind ik de hoeveelheid keren per jaar wel meevallen (maar mijn ervaring is natuurlijk beperkt tot enkele scholen). In elk geval niet zo vaak dat het nou echt effect heeft op het voedingspatroon.

Tonny

Tonny

30-04-2014 om 08:34

Ik ben van 1959. Inderdaad, vergelijken met vroeger kun je als dooddoener zien, maar over het algemeen is het dagelijks leven luxer geworden bij veel mensen.
Als je ziet wat middelbare scholieren anno nu inslaan bij de supermarkt, onderweg naar school/ huis, dan gaat dat echt om hoeveelheden waarvoor ik vroeger geen geld had. Trakteren en extraatjes staan vaker op het kinderprogramma.
En een groter assortiment in de winkel verleidt tot meer aanschaffen ( meer keus aanbieden binnen het gezin) . Ook zijn verpakkingen groter.

Er wordt meer van onze zelfbeheersing gevergd

amk

amk

30-04-2014 om 09:27

dendy / gonnie

mijn opa's en oma's deden dat niet en die van vriendinnen ook niet. Ik zat op meer activiteiten dan mijn dochter nu.
Dir sigaretten slaan hier de plank volledig mis want daar gaat het niet over het gaat om het aantal eetmomenten en hoeveel er daar bij gekomen zijn.

Bij jullie wordt er wellicht niet op zakken snoep getracteerd, hier wel. Niet 1 doosje snoepjes uit een uitdeelzak, maar een zakje met een doosje snoepjes, een zure mat, een zakje beertjes, een lolly en een frutsel is heel gewoon. Of van die uitdeelzakjes chips die anderhalve portie voor een volwassene bevatten+ nog wat snoepjes.

Vroeger/Nu

Vroeger was er niet zo'n overdaad aan snoep en snaai niet in de winkel maar zeker niet bij ons thuis. Mijn moeder was blij als ze met het geld de week doorkwam.
Nu is het er wel bij ons, er is snoep en snaai in huis maar het hoeft niet allemaal open en op. 1 zak snoepjes in de trommel en in het weekend wat chips. 1 koekje bij de thee.
Ik leer mijn kinderen maat houden, en dat vinden ze heel gewoon. Ze zullen zich niet snel overeten, het is maar net wat je ze leert.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-04-2014 om 11:15

Dat herken ik dus helemaal niet

Die grote zakken snoep waarop getracteerd wordt. Bij middelste, groep 8, zit er inderdaad weleens een zakje chips tussen. Maar ik persoonlijk vind die minizakjes geen anderhalfsportie voor volwassenen. En bij jongste is het vaak een speeltje met een snoepje, of wat creatief verwerkt fruit.

Bij ons thuis was er vroeger wel snoep in huis. Mijn opa en oma hadden vroeger een snoepwinkel aan huis, dus mijn moeder is ermee opgegroeid. Toch was het bij ons ook niet grenzeloos. Wij kregen een snoepje per dag en in de zomer op zondag, als we gingen wandelen, weleens een ijsje. Met Pasen en Kerst werden we door de betreffende opa en oma flink vewend, maar dat ging (op voorspraak van mijn verstandige vader) in de kast en werd gedoseerd aan ons gegeven. Bij mijn eigen kinderen doe ik dat ook zo. Er is hier met Pasen van alle kanten een flinke berg chocolade binnen gekomen. Die is heel lang houdbaar, en dat doe ik dus ook.

Verder vind ik het argument dat de pepernoten al in september in de winkel liggen niet steekhoudend. Je hoeft ze niet te kopen! Die komen hier pas in de week voor Sinterklaas in huis. Net zo goed als er geen paaseitjes gekocht worden voor Pasen. Paaseitjes worden gebracht door de Paashaas, en niet eerder.

Ik ben het eens met LiesK. Het gaat om maathouden, en wat je ze leert. Daar hebben ze veel meer aan als ze met een zak geld de wijde wereld ingaan.

Jaina

Jaina

30-04-2014 om 11:39

Natuurlijk

Ik ontken ook helemaal niet dat er nu veel meer soorten snoep en koek en andere versnaperingen te verkrijgen zijn. Maar ik kan me geen grote soberheid bedenken in mijn jeugd. Mijn ouders natuurlijk wel. Die hebben de oorlog meegemaakt en die behoren tot de laatste generatie in ons land die echte schaarste en honger hebben meegemaakt. Maar tegen de tijd dat ik de wereld in kwam was het voedsel al even van de bon en was er weer volop te verkrijgen. Mijn ouders waren niet heel arm, gewoon gemiddeld voor die tijd. Dus wat ik me zo herinner van mijn jeugd was dat er toch echt wel volop koek, taart en ijs was. Wel veel minder soorten dan nu maar er was volop lekkers te krijgen.

Op de middelbare school gingen we na school vaak naar een kruidenier in de buurt van de school waar je los snoep kon kopen. Een frietje haalden we ook wel eens na school of taartjes bij de bakker.
Maar inderdaad niet die zakken chips en energy drink van nu.Dat is zeker meer geworden en de jeugd heeft ook veel meer geld te besteden dan vroeger. Maar daar heeft de school dan weer weinig mee te maken.

Maar ik bedoel vooral dat die paar keer per jaar extra dat de school uitpakt met versnaperingen nou niet een enorme invloed heeft op het eetpatroon. Dat is toch vooral nog thuis dat dit bepaald wordt (op de basisschoolleeftijd althans)

Bij mijn kinderen op school was het de gewoonte dat als er op een zak snoep werd getrakteerd er één ding in de klas mocht worden gegeten en de rest mee naar huis ging. Dus daar had je als ouder dan wel invloed op (hoewel dit bij ons vaak in tranen eindigde aangezien de eigenaar thuis de snoepzak soms liet slingeren waarna iemand anders de inhoud nuttigde en uiteraard konden we die dader dan weer niet achterhalen )

Maar in mijn belevenis werd er bij mijn kinderen op de basisschool in Nederland vooral op van die kleine zakjes chips getrakteerd. Dat was altijd minstens de helft van de klas. Verder snoep en af en toe een goedbedoelde ouder die met fruit of worst of zo aankwam (dat was nooit zo'n succes bij mijn kinderen). Enorme snoepzakken kwam niet vaak voor maar er is wel eens op een snoepzak getrakteerd. Ook door mijn kinderen trouwens.

Hier in Frankrijk op de basisschool waar mijn nichtjes heengaan is de traktatie altijd taart en sap/limonade/fris voor de hele klas. Het zijn wel kleine klassen maar je hebt zo toch minstens 10x in het jaar taart. Is toch weer ongezonder dan dat eeuwige zakje chips (denk ik, ik ben geen voedseldeskundige)

vlinder72

vlinder72

30-04-2014 om 14:19

zakken snoep op school?

Serieus? Hier nog gewoon een cocktailprikker, een cakeje of iets dergelijks. Ik heb nog nooit iemand een zakje snoep zien uitdelen. Alleen een feestje. Dat moeten mijn kinderen juist direct op eten. Wat overblijft gaat de vuilnisbak in.

bibi63

bibi63

30-04-2014 om 14:42

grappig eigenlijk

Want m.i. zijn overdadige traktaties niet de schuld van school.... maar van de ouders zelf.
Toen mijn dochter op de bs kwam hing er op het prikbord een verzoek om met verjaardagen de traktatie gematigd te houden en vooral geen bergen snoep. Ik kan je vertellen dat ik zat kinderen heb zien trakteren op wel overmatig snoepgoed. Ook hoorde ik vaak ouders opmerken dat ze niet door school betutteld wilde worden en dat zelf wel bepaalden... Voor de kinderen die ouders hadden die wel graag aan dat verzoek voldeden, was het best lullig als zij met een enkel snoepje evt verpakt in een leuke versiering aan kwamen zetten. Veel ouders gooiden dan op een gegeven moment de handdoek in de ring onder het mom: "tja, dan maakt het ook niet meer uit of mijn kind nou wel of niet overmatig trakteert. Waarom zou mijn kind zich dan lullig moeten voelen t.o.v. de klasgenootjes". Ik begrijp dat wel, maar uiteindelijk zijn het dus de ouders zelf.
Bibi

Aanvulling op mijn vorige reactie

Ik schreef, het is maar net wat je ze leert. Zat hier net een klasgenoot van zoon aan de thee enigszins verbaaasd over het ontbreken van de koek. Wij hadden nog geen fruit gegeten bij de lunch, dat was doorgeschoven naar het thee moment. Na het avondeten doen we dan in de vakanties nog met het hele gezin thee met iets lekkers. Jammer voor de langsgewaaide klasgenoot even geen koek. Mijn kinderen malen daar niet om, vinden het heel gewoon.

Lucerna

Lucerna

30-04-2014 om 17:57

Wat je ze leert...

Ze leren hier soberheid op het gebied van snoepen, maar helaas, dat helpt nog even niet echt. Die grote snoeperijzakken (ja, ook hier) waar je een week mee doet, gaan ook echt op. Als ik geen paal en perk stel geven ze hun zakgeld eraan uit en ze gaan ook gerust bij vriendjes spelen bij wie ik weet dat ze altijd snoep krijgen. Zoveel snoep dat ze hun avondeten maar voor de helft hoeven.

En ik baal dus wel, dat school hieraan meedoet. Want in mijn eerdere reactie schreef ik al, dat school weliswaar ook vriendelijk verzoekt om de traktaties een beetje klein te houden, maar als er een stagejuf vertrekt, er een ouder-overtreffende traktatie komt. Bij juffendagen staat er ook heel wat meer zoetigheid op het programma dan wij in een week op krijgen. Bij de overblijf is het kennelijk nodig dat er met Sinterklaas, met Pasen, met andere al dan niet landelijke feestelijke gelegenheden ook weer snoep wordt meegegeven. Sorry, maar dan vind ik school niet geloofwaardig.

Wat dat ontbijt betreft, dat is gewoon voor de gezelligheid. Ik ben echt niet principieel tegen, zolang het bij één of twee keer per jaar blijft. Maar toegevoegde waarde heeft het niet.

lekker belangrijk

wees blij dat er te eten is. Wat een gezever.

Lucerna

Lucerna

30-04-2014 om 20:55

Moedermoe

Wat een dooddoener, fantastisch gewoon.

precies

Kindertjes in Afrika zouden er naar opspringen!

Groeten,

Temet

Ja maar..

Dit topic gaat over het Koningsontbijt en dan komen er reacties over de ouders van deze ouders die echte soberheid hebben gekend (oorlog en al, zie Jaina). Sorry, dat dat heeft hier echt niets mee te maken. Als er bij ons op school grote snoep traktaties zijn dan mogen kinderen het niet direct opeten, maar moet het mee naar huis. Het is dan aan de ouders of het ook daadwerkelijk opgegeten wordt. Als je kind geen mate kent, ligt dat niet aan school maar ook aan de opvoeding.

Ik vind dit zo'n gezeur. Bij ons zijn er 2 van dit soort ontbijten per jaar: het schoolontbijt en het paasontbijt. Mierenneukers die hier een punt van maken. Als je het echt belangrijk vindt dan ga je toch niet zeuren op een forum maar doe er dan iets aan: ga bij de ouderraad of kaart het aan! Al dat gezeur hier over scholen altijd, volgens mij zeggen de zeurders hier er nooit iets van op school.

Zo ben je net als een niet stemmer die altijd loopt te klagen.

Zo, dat was eruit.

Lucerna

Lucerna

30-04-2014 om 22:18

Gonniegans

Na tien jaar ouderraad heb ik het opgegeven

Lucerna

Citaat van jou:
"Die grote snoeperijzakken (ja, ook hier) waar je een week mee doet, gaan ook echt op."

Maar jij bent toch de ouder? Hier mogen ze het niet op school opeten (wel een cakeje of een snoepje, maar geen zakken snoep). Wat mee naar huis komt, stop ik in de snoeptrommel. Ze mogen dan een snoepje pakken en de rest is voor later.

Eten met mate leren ze thuis, niet op school.

bibi63

bibi63

30-04-2014 om 23:06

Zo is het gonniegans

Ondanks een paar 'feestelijkheden' per jaar op school met bijbehorend lekkers, is m.i. school niet degene die de kinderen overvoert. Dat doen we toch echt allemaal zelf. En natuurlijk worden we geconfronteerd met ' buitenshuis' en hebben we het niet allemaal volledig in de hand, maar ik word er een beetje onpasselijk van om ' school' overal de schuld van te geven. Sterker nog, veel ouders vinden blijkbaar dat de buitenwereld (school, bso, tso, vso, clubje, winkel, buurvrouw, opa, oma enz enz) verantwoordelijk zijn. Nee, dat zijn we zelf. Kind wordt niet dik of overvoert door 1 of 2 maal per jaar schoolontbijt. Beter plan is om met de mede ouders een lobby aan te gaan om nier meer te trakteren op overdadigheden. Of het lukt is een ander verhaal, maar de boodschap is dat de ouders de verantwoordelijken zijn.
Bibi

Ouderraad

6 Jaar geleden startte ik met mijn eerste termijn bij de OR. Twee jaar gezien wat de OR verstrekte tijdens allerlei activiteiten wakkerde het vuur bij mij aan. Het moest gezonder met minder vet en minder suiker.
Geen chips meer bij de sport toernooien of de sportdag maar fruit of zo.
Qua budget was dat een drama, je kunt goedkoper 160 zakjes chips kopen dan 160 appels. Die appels gingen een gat slaan in de begroting van de penningmeester.
Chocomel tijdens een sneeuwpret dag moest ook goedkoop (dus vetter dan de A merken) om uit te komen met het jaarbedrag.
Uiteindelijk is het mij een keer gelukt appels uit te delen via een sponsor actie van een goede bekende van mij kon ik aan 160 appels komen voor de prijs van chips.
Het commentaar was groot: Die kinderen hebben wat zouts nodig na het sporten ze hebben gezweet en verloren daarbij zout, dat moet aangevuld en dan is chips een goede oplossing. (Dat er ook ongemerkt heel wat vet mee naar binnen gaat geeft niet voor die ene keer denken veel ouders en leerkrachten) Persoonlijk vond ik dat er teveel chips werd en wordt uitgedeeld.
Mijn missie leek op Don Quichot na 6 jaar heb ik de handdoek in de ring gegooid.
Mijn kinderen kennen hun grenzen en brengen de chips mee naar huis als ze geen trek hebben. Die missie is wel geslaagd.

school

Wellicht ligt het aan de school, want bij ons heb ik nooit meegemaakt dat school op chips trakteerde. Er zijn overigens gezonde, gesponsorde initiatieven. Zo deed onze school mee aan het Schoolgruit dat door de EU gefinancierd werd. Overigens lusten veel kinderen dat dan weer niet. Maar dat ligt dan toch zeker niet aan school? Als je al iemand de schuld moet geven, dan is dat toch de opvoeding.

LiesK

"Mijn kinderen kennen hun grenzen en brengen de chips mee naar huis als ze geen trek hebben. Die missie is wel geslaagd."

Maak jezelf niet wijs dat dat aan je opvoeding ligt Nou ja, gedeeltelijk wel natuurlijk, je kinderen kennen hun grenzen en jij zal ze niet stimuleren om daar overheen te gaan ('goh, eet dat zakje chips ook nog even op, lekker toch')

Maar er zijn ook kinderen die die grens niet kennen. En dat komt echt niet door de opvoeding, dat zit in het kind zelf. Daar moet je dus van buitenaf begrenzen anders overeet een kind zich (daar staat in dit draadje ook een voorbeeld van).

Ik heb er ervaring mee, want zelf heb ik nooit de neiging gehad me te overeten, maar mijn broer kon zich misselijk eten als er iets lekkers werd aangeboden. En wij werden thuis toch echt niet verschillend opgevoed als het op eten en snoepen aankwam.

Ik word ondertussen wel een tikje moe van het eindeloos herhaalde 'ouders zijn er toch zelf bij'. De omgeving kan eindeloos snaai aanbieden en zich de handen in onschuld wassen: als kinderen te veel, te vet of anderszins onverantwoord eten ligt het allemaal uitsluitend aan de ouders. Als het lui en gemakzuchtig is van ouders om alle verantwoordelijkheid op de omgeving af te schuiven, dan geldt het omgekeerde toch ook, lijkt me.

Ik heb hier overigens geen persoonlijk belang bij. Mijn kinderen hebben niet de neiging zich te overeten, en zijn slank, de oudste zelfs broodmager. Maar ik besef terdege dat dat in hoge mate een kwestie is van mazzel en goede genen, en niet van mijn superieure opvoeding.

Groeten,

Temet

Temet

Dat noet overeten is echt wel resultaat van mijn opvoeding. Kleine kinderen kennen geen maat, gaan door tot het op is. Oudste hier ook, ze heeft echter nog steeds restschade van het feit dat ze een reflux baby was, heel snel last van brandend maagzuur. Tot ongeveer groep 5 ging dat wel eens fout, toch teveel gegeten en de gevolgen aan den lijve ondervonden. Ze is zich nu na veel uitleg van mij bewust wanneer ze moet stoppen. Jongste heeft vanaf de geboorte problemen met de darmen gehad en eet standaard te weinig, dat is geen gevolg van mijn opvoeding.
Mijn kinderen hebben verder geen last van ADHD ADD of andere stoornissen, waardor ze geen maat weten te houden. Zie dat bij een kind uit mijn dochters klas soms gebeuren, heeft ADHD en kent geen maat, maar of dat bij elkaar hoort weet ik niet, ben niet deskundig op dat gebied.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-05-2014 om 13:14

LiesK

"Kleine kinderen kennen geen maat, gaan door tot het op is."

Dat ben ik niet met je eens. Kleine kinderen ( er zullen vast uitzonderingen zijn) hebben juist een goed gevoel van maat. Het zijn de volwassenen die altijd zeuren dat je je bord moet leegeten.

geen maat kennen

Mijn ervaring is dat kinderen geen maat kennen bij lekkere dingen, di zak chips, dat mega grote ijsje. Bij normaal eten gaat dat beter, althans bij de mijne.

LiesK

Mijn ervaring is dat mijn kinderen altijd al maat gekend hebben, ook bij lekkere dingen. Uiteraard eten ze van lekkere dingen meer en ook langer door dan van minder lekkere dingen, maar ook bij lekkere dingen geldt: vol is vol. En dat was al zo toen ze zo jong waren dat er van opvoeding nauwelijks sprake was.

Maar echt, zo zit niet iedereen in elkaar. Daar hoeft vziw dan verder geen ADHD of zoiets aan te pas te komen. En ook met leeftijd heeft het niet zoveel te maken.

Groeten,

Temet

Hou het in de context

Gonniegans:"Ik vind dit zo'n gezeur. Bij ons zijn er 2 van dit soort ontbijten per jaar: het schoolontbijt en het paasontbijt. Mierenneukers die hier een punt van maken."
Sorry, maar deze opmerking ziet er wat ondoordacht uit. Zeker in de context van het Koningsontbijt.

Ten eerste beweer je dat gebeurtenissen die 1 of 2 x per jaar op school plaats hebben, geen betekenis of invloed kunnen hebben. Als dat waar is, waarom zijn er dan sportdagen, schoolreisjes, culturele excursies, etc?

Maar ten tweede en in deze context: Denk je echt dat Jumbo, Nutella, Venz en zo meer dit, soort promotie campagnes opzetten zonder daarvan te weten dat ze juist wél effect hebben? Denk je misschien werkelijk dat het een schenking uit naastenliefde is?

1 of 2 keer per jaar?

Hier heeft groep 8 vanaf de voorjaarsvakantie tot Koningsdag de volgende eetmomenten op school gehad:
Het nationaal voorleesontbijt
De klasse lunch van het project Ik eet het beter
De paaslunch
Het koningsontbijt.
Voornamelijk lekker, zeker niet altijd gezond, omdat het sponsor gehalte hoog was. De paaslunch wordt door de OR verzorgd van een beperkt budget en dan is er kaas en worst, goedkope dus vette kaas en worst geen magere achterham of rookvlees.
Zelfs op het gesponsorde pakket van Ik eet het beter viel nog veel aan te merken qua gezondheid.
Grote bedrijven met voldoende budget voor reclame kunnen zelfs hun patat als de meest gezonde aan laten prijzen, hoewel het dus wel gewoon in olie gefrituurde patat blijft.

Natuurlijk is halvarine op je brood beter dan harde margarine, maar als je er een driedubbele laag op smeert dan is de gezondheidswinst nihil. Dan maak je de gezondste keuze maar neemt er te veel van.

Lucerna

Lucerna

01-05-2014 om 14:41

Amen, Temet!

Je posting had zo uit mijn toetsenbord kunnen komen.

Gonniegans, ik bén er niet altijd bij. Onderweg van school naar huis is het echt al op. Ze zijn nu op een leeftijd dat ik ze ook vrijwel niet meer ophaal (want ze moeten immers zelfstandig worden in het verkeer...)
Resultaat van het geheel is wel, dat ik zelf vrijwel nooit snoep of koekjes koop. Nergens voor nodig, wij (man en ik) eten het zelf toch niet en de koters krijgen elders al.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.