Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Het koningsontbijt


Lucerna

Lucerna

27-04-2014 om 22:14

Amk

Helemaal met je eens. "Eens een keer" wat extra lekkers is helemaal het probleem niet. En mijn kinderen hebben niet eens neiging tot overgewicht, integendeel. Maar gezond eten en leven doen je niet alleen maar ivm mogelijk overgewicht, althans, wij niet. En ook ik krijg het gevoel dat steeds meer gelegenheden tot feest worden verheven, waar wat extra's bij hoort. De school maar officieel promoten dat je een beetje gezind, of in elk geval niet overdadig moet trakteren, maar als je stagejuf vertrekt of er is een ander ietsje, dan komt er een traktatie waar ze een week genoeg aan hebben.

bibi63

bibi63

27-04-2014 om 22:43

O wat erg lies!

Een juf die zegt dat kind worst op brood moet ipv vruchtenhagel. En die fristie vind ik al helemaal een giller. Schoenmaker, hou je bij je leest....... zullen we maar zeggen.
Kortom, school moet zich niet bezig houden met wat de kinderen eten. En vooral niet omdat ze er niet voor zijn opgeleid en omdat het inmiddels voor ons ieder lastig is te bepalen wat wel en wat niet. Als brood, appels en melk al ter discussie staan, kan school niet bepalen wat wel en wat niet moet.
Bibi

vruchtensap bij brood

In verband met de ijzeropname uit brood is het verstandiger om sap te drinken bij een broodmaaltijd dan melk. Probeer dat de niet voedingsdeskundigen maar eens aan het verstand te peuteren, vooral de generatie 50 plus is onwrikbaar. Opgegroeid met joris driepinter.

Foodwatch

Kijk eens hier en lees de hele pagina
https://www.foodwatch.nl/onze_campagnes/kindermarketing/nationaal_schoolontbijt/koningsontbijt/index_nl.html

Ik vind het bijzonder positief dat Foodwatch het voor elkaar krijgt dat het Voedingscentrum kritiek heeft. Dat heeft bij het schoolontbijt tot verandering geleid "Na een gesprek met Foodwatch en in samenspraak met het Voedingscentrum zal het pakket alleen brood, beleg en drinken bevatten dat het Voedingscentrum beoordeelt als voorkeurs- of middenwegproduct*."

Maar ter gelegenheid van de Koning is er een nieuw Marketingplatform bedacht. Door Jumbo dit keer.

Foodwatch

Kijk eens hier en lees de hele pagina
https://www.foodwatch.nl/onze_campagnes/kindermarketing/nationaal_schoolontbijt/koningsontbijt/index_nl.html

Ik vind het bijzonder positief dat Foodwatch het voor elkaar krijgt dat het Voedingscentrum kritiek heeft. Dat heeft bij het schoolontbijt tot verandering geleid "Na een gesprek met Foodwatch en in samenspraak met het Voedingscentrum zal het pakket alleen brood, beleg en drinken bevatten dat het Voedingscentrum beoordeelt als voorkeurs- of middenwegproduct*."

Maar ter gelegenheid van de Koning is er een nieuw Marketingplatform bedacht. Door Jumbo dit keer.

bibi63

bibi63

28-04-2014 om 21:14

maar dan?

Vruchtenhagel, chocopasta, worst, allemaal slecht. Nee, ik zie het ook niet als gezonde producten. Maar wat dan? Wat eten de kinderen dan thuis als ontbijt? Ik denk dat het zinniger is daar eens over na te denken, dan te schoppen tegen een keer een ontbijtje op school wat voor het grootste deel bestaat uit wat wij thuis ook eten.
Dus de cruciale vraag: wat geven we onze kinderen als ontbijt/lunch wat volledig verantwoord is....? Zonder onze eigen onkunde en gebrek aan alternatieven te verschuilen achter het zgn ongezonde schoolontbijtje 1x per jaar. Wat doen wij anders dan? En wat zijn dan onze zgn gezonde ontbijtjes? Wie biedt...
Bibi

Ik bied!

Mijn zoon ontbijt met droog brood. Daar kan toch niemand wat op tegen hebben, of wel? ;0)

Ik heb trouwens niks op het koningsontbijt tegen. Wel tegen ontbijtjes die stijf staan van de overdaad en gepresenteerd worden als les gezond eten.

skik

nou skik

Ook brood staat tegenwoordig ter discussie (maar wat niet?)
Of geef je glutenvrij zoutarm brood?

gonniegans

glutenvrij zoutarm brood komt dan vermoedelijk weer akelig dicht in de buurt van kindermishandeling, dus daar zou ik ook maar mee oppassen.

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

28-04-2014 om 22:48

Mijnsinziens

Is er een groot verschil tussen een zgn gepresenteerd 'gezond' ontbijt op school: het schoolontbijt of hoe het heet, versus een 'feest'ontbijtje met pasen of koningsdag.
Bibi

amk

amk

28-04-2014 om 23:18

bibi

Wat mij betreft zit daar geen verschil in. Het blijft een complete extra maaltijd op een dag. Zonder eten naar school en dan pas om half 10 na een gymles gaan ontbijten zit er gewoon niet in. Bij het paasontbijt doen ze hier eerst ochtendgymnastiek.
Normaal eet ze dan een appel en red het tot de warme maaltijd bij de lunch. (op de bso)
Op alleen een appel naar school en die gymles is ook te weinig.

Gelukkig is het maar 1x per jaar zo'n ontbijt maar ik blijf het gedoe vinden.

Wikke

Wikke

29-04-2014 om 00:57

geen koningsontbijt

Hier gelukkig geen koningsontbijt of koningsspelen. Maar wel zat andere leuke dingen in het jaar, meer dan genoeg.

Hier ook geen nationaal ontbijt.

Wel voorleesontbijt. Maar dat maken de kinderen (ouders) zelf, voor elkaar. Op een briefje kan ieder kind dan aankruisen wat 'ie wil. De keuze is dus beperkt (geen ogen uitsteken), en het voorkomt dat een kind iets krijgt wat 'ie niet lust, of te veel of te weinig. En dus geen sponsoring door commercie! Maar wel de gewone doorsnee keuzes, helaas, maar voor een keer is dat niet erg. Bovendien zijn kinderen (en ouders) al zo gehersenspoeld door consultatiebureau, opvang, en elkaar, dat de kinderen inderdaad meestal het liefst de gewone doorsnee boterhammen met beleg willen, helaas. En daar is het Voedingscentrum medeschuldig aan trouwens, want die adviseren/adviseerden de consultatiebureau's om ouders aan te moedigen om smeerkaas, smeerworst, margarine en dat soort smerigheid te geven...
Het Voedingscentrum heeft zo ontzettend veel boter (herstel: margarine) op het hoofd met dergelijke onzinnige voedingsadviezen, dat ik het ongepast vind dat het nu ten strijde trekt tegen pindakaas en hagelslag.

Trouwens, mijn kind lukt het niet om zonder ontbijt naar school te gaan, dus die dag ontbijt hij tweemaal. Geen probleem, want hij eet nooit te veel en geeft goed aan wanneer hij genoeg heeft.

Limi

Limi

29-04-2014 om 07:48

amk

Heeft er nog nooit iemand voorgesteld om op school eerst te ontbijten en daarna te gymmen?
Bij ons op school was het ontbijt gelijk om kwart voor 9, en daarna pas de spelletjes. Dus of ze nou om kwart voor 8 eten of een uur later maakt niet zoveel uit. Thuis hebben ze alleen drinken genomen. Als ze pas om half 10 zouden eten, zou ik ze thuis een wat grotere bak fruit geven, denk ik.

amk

amk

29-04-2014 om 08:35

Limi

ja, tuurlijk hebben we dat wel voorgesteld, maar dat is logistiek veel lastiger. Nu komen de kinderen op school in hun pyama's en mogen de klassen niet in omdat die versierd zijn. Alle kinderen zien dus op hetzelfde moment de mooie klas.

De kinderen zijn vanaf kwart over 8 welkom op school, om kwart voor 9 begint dat ochtendgymnastiek. Dan gaan ze om 9 uur met de hele meute inclusief een als kuikenverkleede ouder van de kleuters (☺, die trappen daar nog in) naar binnen en voor alles binnen is en zit is het half 10. Daarna beginnen de lessen gewoon en zijn er geen spelletjes of zo.

amk, extra maaltijd?

Hier (en op de vorige basisschool) ontbijten ze direct om half negen. Geen extra maaltijd dus, gewoon iets later ontbijten dan je thuis zou doen.

skik

Limi

Limi

29-04-2014 om 09:14

hmm

Het lijkt me toch ook niet zo moeilijk om de kinderen buiten in de rij te laten wachten en op een afgesproken tijd allemaal naar binnen te laten gaan om daar te ontbijten en de klas te laten zien. (Hier staan ze iedere ochtend in de rij en gaat het per klas tegelijk naar binnen.) En na het ontbijt naar buiten om een beetje te gymmen. Met een tijdslimiet op het ontbijt en een max van 1 boterham ga je er ook niet van kotsen.
Maar als het tussen 9 en half 10 zo lang duurt om iedereen te laten zitten, dan is orde misschien niet voor iedere school weggelegd. Hier staan ze in de rij, gaan ze naar binnen en binnen 2 minuten zit iedereen op z'n plek.
Of wordt het ontbijt pas klaar gezet tijdens het gymmen? Niet dat je dat niet kunt veranderen natuurlijk.

Lucerna

Lucerna

29-04-2014 om 13:13

wel extra maaltijd

Wij eten 's ochtends rond 7 uur al. Als je dan op school pas om half tien je ontbijt krijgt omdat er eerst geochtendgymnastiekt moet worden, dan duurt dat ook voor onze kinderen gewoon te lang. Ze eten dus hier ook altijd thuis al. In de praktijk is zo'n schoolontbijt dus inderdaad een extra maaltijd.

bibi63

bibi63

29-04-2014 om 14:55

lucerna

Ik denk dat dat geldt (zo vroeg ontbijten) voor een enkel kind (zo als de jouwe). Het idee van een dubbele maaltijd vind ik in het algemeen een beetje overtrokken. Los van het feit dat ik wel vind dat het ontbijt direct moet starten en niet eerst gymen of zo iets.
En verder kunnen kinderen thuis, als ze het echt niet zouden trekken, ook een beschuitje eten, het 10-uurtje overslaan en een wat karigere lunch (zo ver dat noodzakelijk is, want echt niet elk kind overeet zich met zo'n schoolontbijt).
Bibi

Lucerna

Lucerna

29-04-2014 om 15:57

Bibi

Oh, het zal vast niet in zijn algemeenheid opgaan. Maar ik wilde maar aangeven dat amk niet de enige is met de ervaring dat het vaak een extra maaltijd is. Ik vind het niet heel bezwaarlijk voor een enkele keer, maar anderzijds is een uitgesteld ontbijt hier dus niet handig. Natuurlijk slaan ze het 10-uurtje dan over, maar dat kun je nou niet bepaald een maaltijd noemen in ons geval (beker drinken, en één kind neemt een appel mee, het andere geen eten). Ontbijt op school is bij ons (en bij meer mensen) een extra maaltijd. En ja, dan eten ze wat minder, klopt. Naar mijn idee is zo'n ontbijt op school vooral voor de gezelligheid en niet zozeer voor de gezondheid oid. Laten ze het dan ook niet zo brengen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-04-2014 om 16:39

Beide!

Volgens is het zowel gezond als gezellig bedoeld. Het ontbijt is vaak een ondergeschoven kindje qua maaltijden. Door er een gezamenlijke happing van te maken wordt (ook) getracht om het ontbijt weer op de kaart te zetten.

Hier hebben ze van te voren ook gegeten. Dat regelt zich dan vaak op de dag zelf wel. Verder zit overgewicht vaak ook niet in die ene boterham extra.

Ik vind het eigenlijk jammer dat gezellig samen eten en feesten zo in het verdomhoekje tegenwoordig. Het zakje chips was op de Carnavalsviering ook al in de ban gedaan. Jammer vind ik dat.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-04-2014 om 16:40

Beide! Correctie....

Volgens mij is het zowel gezond als gezellig bedoeld. Het ontbijt is vaak een ondergeschoven kindje qua maaltijden. Door er een gezamenlijke happing van te maken wordt (ook) getracht om het ontbijt weer op de kaart te zetten.

Hier hebben ze van te voren ook gegeten. Dat regelt zich dan vaak op de dag zelf wel. Verder zit overgewicht vaak ook niet in die ene boterham extra.

Ik vind het eigenlijk jammer dat gezellig samen eten en feesten zo in het verdomhoekje zit tegenwoordig. Het zakje chips was op de Carnavalsviering ook al in de ban gedaan. Jammer vind ik dat.

Ginny

"Volgens mij is het zowel gezond als gezellig bedoeld. Het ontbijt is vaak een ondergeschoven kindje qua maaltijden. Door er een gezamenlijke happing van te maken wordt (ook) getracht om het ontbijt weer op de kaart te zetten"

Dat was de smoes bij het nationale schoolontbijt. Er werd een Probleem Gesignaleerd (er zou te weinig ontbeten worden) en dit werd gepresenteerd als - ja wat eigenlijk? - deel van de oplossing? Nou ja, kennelijk.
Terwijl het in feite gewoon een reclameideetje was.

En kijk, nu zijn er dus ook al weldenkende mensen die vermoeden dat achter dit Koningsontbijt een gezondheidsdoel schuilgaat. Als jij dat denkt zijn er vast meer.

Conclusie: je kan mensen veel aansmeren als je maar doet alsof het Goed is voor de Jeugd. Zeker als je er een gezellig en feestelijk sausje overheen giet want dan kan je er op vertrouwen dat mensen die bedenkingen hebben worden weggezet als azijnpissers die die kinderen niet eens een keer een lolletje gunnen.

Dat gezamenlijk eten en feesten in het verdomhoekje zit is niet waar. Het heeft alleen zo'n hoge vlucht genomen -zie eerdere postings - dat er nu om de haverklap iets 'bijzonders' is waarbij dan ook extra gesnoept moet worden (en gedronken- vlak die pakjes en blikjes niet uit!). En overgewicht zit niet in die ene boterham, maar wordt wel mede in de hand gewerkt door al die extra ach-het-is-alleen-voor-deze-keer tractaties.

Het enige wat je daar tegen kan doen is fors in die tractaties snoeien. Dat lijkt me zolangzamerhand inderdaad wel eens verstandig. Maar daarmee is gezamenlijk eten en feesten nog mijlenver van het verdomhoekje verwijderd. Er zijn nog altijd aanzienlijk meer 'feestelijke gelegenheden' met aanzienlijk meer snaai dan toen ik 35 jaar geleden op school zat.

Groeten,

Temet

Ontbijt om half tien, tien uur?

Dat noem ik geen ontbijt meer. Als je een schoolontbijt organiseert, doe dat dan meteen bij aanvangstijd, half negen. Kinderen die gewend zijn om zeven uur al te ontbijten en menen van hun stokje te gaan kunnen dan iets kleins eten om het vol te houden tot aan het schoolontbijt. En veel kinderen kunnen een uurtje later ontbijten dan normaal best hebben. Dan valt er op school tenminste nog wat te ontbijten.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-04-2014 om 17:59

Dat vind ik dus wel meevallen...

Ik geloof niet dat mijn kinderen meer snaai hebben dan ik dat 35 jaar geleden had. Dat kan natuurlijk diverse oorzaken hebben, en ik ben ook absoluut een aanhanger van het alles met mate. Maar ik hoop toch dat je met me eens bent dat een rijstwafel versieren niet dezelfde feestvreugde geeft als het versieren van een wafel of desnoods eierkoek. Je kunt ook te ver doorschieten naar de andere kant....

En ik dank je voor het compliment, maar ik denk eigenlijk niks. Zoals ik al eerder zei: mijn kinderen vinden het gezellig, ik heb er verder weinig werk aan en het is geen wekelijks terugkerend tafereel.
Prima wat mij betreft. En die reclame-invloeden? Ach zo extreem was het menu nou ook weer niet, bruin brood, wit brood of kadetje met kaas, pasta, boterhamworst, jam of pindakaas, met een banaan of appel toe. Daar hoeft de Jumbo geen reclame voor te maken, dat hebben wij normaal gesproken ook wel in huis. Ik zie de excessen dus niet. Goed ze kiezen dan natuurlijk voor witbrood, maar ach tweemaal per jaar een sneetje wit? Ik vraag me werkelijk af waar dan het verschil in zit. Gaat bij jullie de plaatselijke super helemaal los? Of heb ik iets gemist in voedingsland?

Persoonlijk zou ik er pas moeite mee hebben als er Tresors en andere Kellogsvarianten op het menu zouden staan. Niet dat mijn kinderen dat nu niet eten. Mijn dochter leeft erop, als ze de kans zou krijgen...

Tuurlijk probeer ook ik mijn kinderen een gezond eetpatroon bij te brengen en ze gezonde keuzes te laten maken. Maar weet je: als ze 15 zijn, ruim in het zakgeld zitten en dagelijks langs de AH en de Mac fietsen, dan heb je pas een uitdaging te pakken. En ik sluit niet uit dat voor een aantal geldt dat alles wat in hun kinderjaren is wegopgevoed dan dubbel en dwars op het menu komt.

bibi63

bibi63

29-04-2014 om 21:15

helemaal eens Ginny

Het is ook een beetje een kwestie van 'anderen' de schuld geven, dat er niet altijd iets verantwoords naar binnen gaat. Dat gaat niet over 1 of 2x per jaar een schoolontbijt. En al helemaal niet als dat over 'gewoon' brood en 'gewoon' beleg gaat. De kinderen die thuis een 'beter' ontbijt krijgen (waar bestaat dat uit?) zullen niets krijgen van een keer een 'gangbaar' ontbijt. De kinderen die dit thuis ook eten hebben al helemaal niets te vrezen.
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2014 om 21:57

Hanne

Ik weet niet hoe jij het thuis precies doet, dus mijn commentaar moet je maar niet al te persoonlijk nemen, maar dit:

Waarbij lachend door juf wordt gezegd dat er sneller gegeten werd dan dat ze op het bord konden leggen!

kan ook het gevolg zijn van dat de kinderen zaken als chocomel of fristie zo zelden krijgen, dat ze het gevoel hebben van 'nu of nooit'.

Als ik thuis altijd kaas op bruinbrood zou krijgen en ik krijg bij 'vreemden' krentenbollen en suikerbrood, dan zou ik denken 'dat gezonde brood komt wel weer, nu lekker die bollen en dat suikerbrood'.

amk

amk

29-04-2014 om 22:29

35 jaar geleden

kreeg ik toch beduidend minder snaai en extra binnen dan nu. wij hadden 1 paasontbijt en dat was thuis, daar kwam 1 zakje paaseitjes en voor ons kinderen 1 chocolade haas. En als mijn moeder in een goede bui was een wat luxer menu. Dat gebeurde ook met kerst.

Er was geen paasontbijt op school. Wij kregen als tractatie alleen op school een blokje kaas met komkommer en niet een enorme zak met snoep, gevolgd door eenzelfde tractatie op de bso, de sportclub en alle andere activiteiten van die dag. Tracteren deed je daar niet.

Zaterdagavond een bakje chips (die zak van toen nog 150 g! inmiddels 300!) ging weken mee. Er waren niet ook nog eens toastjes met kaas of wijn en bier, dat was er alleen met verjaardagen.

Een verjaardagsfeestje was of taart en frietjes of taart en een bakje chips, maar nu worden ze helemaal vol gepropt.

De perioden dat snaai aangeboden werd was ook veel korter, eerst sint marten, dan sinterklaas en dan kerst, niet al de pepernoten in augustus in de winkel. die kwamen begin November pas. De kerst dingen vlak na sinterklaas. Het assortiment in de supermarkten is ook steeds luxer geworden. Dingen die we nu als normaal beschouwen was 35 jaar geleden luxe.

amk/kaaskopje

amk - Sorry, maar ik vind die vergelijking met vroeger is altijd zo'n dooddoener. Er waren ook zat gebruiken die helemaal niet zo gezond waren i.v.m. nu zoals die sigaretten op tafel. Liever een koekje 's avonds dan een sigaret.

Kaaskopje - Er is ook een andere kant. Mijn zoon eet thuis met moeite 1,5-2 bruine boterhammen met jam 's ochtends. Bij het Paasontbijt at hij er wel vier! Zien eten, doet eten en dat hoeft niet per se negatief te zijn, alsof eten altijd slecht is. Er zijn namelijk ook zat kinderen die als ontbijt nauwelijks iets eten, niet zozeer omdat ze arm zijn maar omdat ze er 's ochtends nauwelijks iets in krijgen. Vooral jonge kinderen zijn vaak slechte eters. Daarnaast zijn er naast dikke kinderen, ook nog steeds best veel kinderen met ondergewicht (zoals mijn kind). Ik ben er blij mee als hij 's ochtends goed eet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-04-2014 om 22:45

Amk

De wereld van kinderen is ook veel groter geworden. Heel veel kinderen moeten tegenwoordig na school naar de BSO of naar een sportclub. Bij ons ging vroeger iedereen na school gewoon naar huis. Dus er was helemaal geen gelegenheid voor extra traktaties.

En ik vind wel dat je wat overdrijft. Want hier is het echt niet zo dat er zakken met snoep worden getrakteerd. En op zaterdagavond een bakje chips kennen we nu ook nog hoor. Toastjes etc. zien we hier ook alleen met feestdagen. Een groot gedeelte van nederland doet niet aan sint Maarten, dus ook die snoeperij lopen een hoop kinderen mis.

De enige ergernis die ik ken zijn de opa's en oma's die altijd iets lekkers bij zich schijnen te hebben. Maar ik geloof dat de opa's en oma's dat vroeger ook deden.

Hanne.

Hanne.

29-04-2014 om 22:53

kaaskopje

Niets persoonlijks.

Mijn kind eet gewoon altijd veel en snel en kent vrijwel geen grenzen. Of ik nu boterhammen met kaas, een salade of taart serveer. Voordat ik mijn eigen portie op mijn bord heb liggen is de portie van mijn kind op. Dat is bekend op school.

Ik verwacht van een juf dat ze dan grenzen aangeeft en er zorg voor draagt dat mijn kind zich niet overeet en niet kotsmisselijk thuis komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.