Tanja
10-08-2009 om 14:12
Zeiltocht om de wereld als 13-jarige
Vol ongeloof las ik dit artikel:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/115562/-13-jarige-gaat-solo-zeilen-rond-wereld.html
Ik kan niet begrijpen dat een ouder dit toestaat aan een 13-jarig kind! 2 jaar lang onderweg. Natuurlijk kan een kind heel handig en slim zijn, maar dit doe je toch niet?
Ik citeer vader: "Ik hoop dat ik mijn dochter over 2 jaar als een jong volwassene weer in mijn armen kan sluiten".
"Als er wat is kan ze mij altijd bellen, binnen een dag kan ik al bij haar zijn"
Binnen een dag kan zijn dochter al dood zijn!
(deze citaten staan niet in bovenstaande artikel maar in de AD van afgelopen zaterdag)
Echt onvoorstelbaar!
Nely
12-08-2009 om 11:43
Ja, waar is moeder
in dit verhaal?
Ik vind het nogal wat om een 13 jarige de wereld te laten rondzeilen. Al is het wellicht een zelfstandig type, er kan vanalles gebeuren onderweg en dan duurt 24 uur wel érg lang voordat vader er kan zijn.
reina
12-08-2009 om 11:59
Vic
"ik geloof best dat er ook kinderen mans genoeg zijn om wel een stukje alleen te zeilen." Ik ook, zoonlief zeilde ook stukjes alleen toen hij 13 was, maar aan het eind van de middag kwam hij wel weer naar huis... . Ik vind de wereld rondzeilen wel een hééél groot stukje Je kunt het ook overdrijven!
neteret mut
12-08-2009 om 14:21
Op een belgische nieuwssite
staat het verhaal nu ook. Met 10 zou ze eenaantal weken alleen rondgezelfd hebben op de friese meren en die overtocht naar Engeland was door haar vader bedoeld om haar in te laten zien dat het geen goed idee was om rond de werled te gaan zeilen ( alleen bracht het haar niet af van haar idee). Verder hebben de ouders ( nu gescheiden) 7 ! jaar lang rondgezeild over de wereld, ze is er mee opgegroeid dus.
Wat er van waar is weet ik niet en ik kan me werkelijk niet voortstellen dat je zoiets zou willen en al helemaal niet voor je jonge tienerdochter.
koentje
12-08-2009 om 14:40
Ik vind
het al veelzeggend genoeg te horen dat het snel moet omdat er 'kapers op de kust zijn'
In hoeverre is het echt een droom van dit meisje of zijn er een stelletje sensatiebakken (de ouders/en het meisje) bezig iemand beroemd te willen maken?
Nee... ik zou het zeer terecht vinden als dit gewoon stomweg verboden werd door de autoriteiten. Kinderfen moeten nu eenmaal soms in bescherming genomen worden, soms tegen hun ouders!
neteret mut
12-08-2009 om 15:55
In elk geval
op www.gva.be ( gazet van antwerpen) en op www.hln.be ( het laatste nieuws, is meer wat sensatie-achtig). ook hier staan er reacties van lezers
Fem
12-08-2009 om 16:42
Vic
"Dat van die dromen (er is niets meer te dromen) vind ik een beetje onzin. Er is altijd iets om over te dromen, zeker als je 13 bent (zo leuk is het nou ook weer niet om in je eentje rond de wereld te zeilen "
Dat is ook weer waar. Nou, misschien moet ik het dan maar zien als de ultieme manier om grensverleggend bezig te zijn.
superpeet
12-08-2009 om 20:55
Ik las
vandaag dat het het om de veiligste route gaat die je kunt zeilen...
Ooooh, dat verandert de hele zaak... NOT
Ik vind dat de kinderbescherming en de leerplichtambtenaar hier op gezet moeten worden... Belachelijk idee van een belachelijk stel ouders!
Piraten voor de kust? Oh, ik vaar wel een stukje om...
Boot kapot? Laten we hopen dat de mannen je met rust laten daar...
Storm? In de boekjes staat heel goed wat je dan moet doen...
Nasha 1st
12-08-2009 om 21:26
Goh
ik ben toch wel echt een rotmoeder zeg, dat ik mijn kinderen zoiets onthoudt.....
wat een onzinnig plan....
Plien
13-08-2009 om 01:21
Nee tops
Dat was in de Ouders van Nu en dat kind heette Muriël. Haar moeder heeft een boek over die reis geschreven.
http://www.bol.com/nl/p/boeken/baby-aan-boord/1001004001837247/index.html
albana
13-08-2009 om 08:57
Dat las ik ook
Ik dacht ook al ze te kennen van zo'n collum, alleen ik dacht uit de flair.....
Wat mij betreft, 't is té. En alles waar té voor staat...
groeten albana
Brianna F
13-08-2009 om 10:01
Ze mag niet
Was net op het nieuws, ze is leerplichtig en krijgt geen toestemming
Pluk53
13-08-2009 om 11:25
Vervreemdend
voor alle praktische zaken zal wel een oplossing zijn. Als je genoeg investeert, dan zijn er zeilboten die zo'n beetje op automatische piloot de wereld over kunnen zeilen. Onderwijs zou ze "op afstand" kunnen volgen. En als er genoeg publiciteit gegenereert wordt, dan zal "men" het wereldwijd wel vermijden om problemen te veroorzaken.
Maar mij lijkt, dat de levensfase van 13-15 jaar wezenlijk is voor je sociale vorming, voor je hele toekomst. Hier ga je toch een psychische tik aan over houden?
Tirza G.
13-08-2009 om 15:59
Ja maar ja (pluk53)
Het kind heeft al zeven jaar van haar leven doorgebracht op een zeilboot met haar ouders. Die inmiddels gescheiden zijn. Dus die tik heeft ze tóch al opgelopen.
Tirza
Prulletje
13-08-2009 om 16:59
Leerplicht? zucht...
Nou, de leerplicht zou ik toch echt het minste argument vinden om de boel te verbieden! Maar waarschijnlijk wel het makkelijkst?
Prulletje
Petra-
13-08-2009 om 18:35
Maar wil je dit als ouder
ik ken helaas van heel dichtbij een voorbeeld van een trip die niet goed afliep:
http://www.toxopeus.com/ en dan de link "even een bootje halen"
rutiel
14-08-2009 om 11:20
Walgelijk
Hier is meer aan de hand dan een meisje dat haar dromen najaagt en ouders die haar steunen. De discussie gaat wat mij betreft verder dan de vraag of een dertienjarige in staat is twee jaar lang in haar eentje de zeeën te besturen.
Alleen al het feit dat ze vóór september zou moeten starten met haar reis, wilde ze nog in aanmerking komen voor de titel Jongste Zeilster Rond de Wereld...
Het is werkelijk onbegrijpelijk dat ouders hun kind zo te grabbel gooien in de ultieme poging in het nieuws te komen.
n@nny
Pluk53
14-08-2009 om 11:29
Speculeren
het is een aansprekend onderwerp. Maar er is zo weinig bekend mbt de feiten en omstandigheden dat elk commentaar in feite speculatie is. Nog wat speculaties:
- het gaat om (veel) geld. Zo'n solotocht levert veel publiciteit op ( artikelen, sponsoring, boeken, filmrechten, lezingen )
- meisje is volledig verknipt, en zeilen is haar enige kick
- meisje probeert op deze manier haar ouders weer bij elkaar te krijgen
Wie heeft er nog (wildere) speculaties ).
Primavera
14-08-2009 om 11:51
Nog meer speculaas
Vader wil helemaal niet dat z'n dochter rond de wereld gaat zeilen, maar is te slap om het zelf te verbieden en wacht dus af totdat iemand anders het verbied, zoals de leerplicht zodat hem geen blaam treft.
Past ook wel een beetje bij de toon van het verhaal. Vader wilde al eerder niet dat ze naar Engeland zou soloën en hoopte dat ze door een poging te wagen wel wijzer zal worden. Hij was toen ook al niet bij machte om de zaak gewoon te verbieden ook al was hij het er eigenlijk niet mee eens. Die overtocht ging echter prima, dus dochter wil meer.
Het past ook bij de wat laconieke voorbereidingen. Een betere boot word bij toeval geschonken, terwijl een beetje ouder daar toch zelf voor zou zorgen als hij de veiligheid van zijn dochter lief heeft en achter het plan staat, des nood door een hypotheek op je huis of lening. Het laconieke "als er nog piraten in de rode zee actief zijn over een jaar" dan vaar ik wel om Afrika heen. Natuurlijk zijn die piraten dan nog actief, ze zijn al heel lang een niet te oplossen probleem. Die houden heus niet opeens op omdat zij er toevallig langs moet. En even om Afrika heenvaren is nou niet de meest rustige zee die ze kan nemen.
Het doet mij vermoeden dat vader verwacht helemaal nooit bij dat deel van het plan aan te komen en dochterlief zelf maar wat hypothetische oplossingen laat verzinnen om aan de media te vertellen. Ze klinken namelijk erg als dat van een 13-jarige.
Het is natuurlijk wel allemaal een makkelijke oplossing voor getrek aan het kind van beide ex-en. Niks geen gezeur over bij wie het kind officieel moet wonen en hoe vaak ze bij de één of de ander is. Gewoon twee jaar de zee op ver van beide ouders vandaan, heb je ook geen ruzie meer waar ze meer is of over de opvoeding.
Groetjes Primavera
Tirza G.
14-08-2009 om 14:19
Piraterij
Is overal, en echt niet alleen in de Rode Zee. Ook in keurige havens in westerse landen word je gewoon bestolen, beroofd, opgelicht of verkracht.
De tijd dat ik serieus bezig was met het nadenken over zo'n reis (samen met mijn toenmalige man en een bevriend stel) ligt al lang achter me, ruim 20 jaar, nog van vóór internet We hebben toen diverse mensen gesproken die bezig waren aan zo'n tocht of er eentje achter de rug hadden. Nou, daar werd je niet vrolijk van.
Tirza
Angie
14-08-2009 om 23:30
Records breken
Tja, records moeten gebroken worden. Er was al iemand van 16:
Zijn commentaar na afloop: hij was vooral moe, vond het soms twee, drie dagen niet meer kunnen slapen dan enkele hazenslaapjes ronduit slopend.
Zelfs met moderne zeilboten moet je toch alert blijven tijdens storm, in de buurt van piraten en op drukke vaarroutes. Ik denk dat er van huiswerk maken op regelmatige bases niet veel terecht komt.
Angie
Kaaskopje
22-08-2009 om 15:48
Op teletekst
De raad van kinderbescherming stapt naar de rechter en wil ook het gezag van de ouders laten inperken. Blijkbaar wil de leerplichtambtenaar ook niet aan de reis meewerken en de gemeente Wijk bij Duurstede ook niet.
Millenia
23-08-2009 om 13:05
Welke gevaren wel welke niet?
Als je mij (52) voor zo'n tocht de zee op stuurt, is dat veel gevaarlijker dan dat Laura gaat. Zij is een ervaren zeilster en loopt dus veel minder risico dan ik. Voorts lopen mijn eigen pubers ook op de plaatselijke grote middelbare school alhier, flink wat gevaar. Oudste rookt al, heel slecht voor de gezondheid, maar ja, itt de landelijke trend wordt er in zijn klas flink gerookt door lieden die hij bewondert. Ook wordt er in drugs en pillen gehandeld. Natuurlijk grijpen de leerkrachten in, maar die zien niet alles. En dan hebben ze besloten om de scholen niet te sluiten wegens Mexicaanse griep. Iedereen met een kind met een ernstige chronische aandoening mag dus vanaf heden zijn of haar hart gaan vasthouden.
Op een route waar veel scholieren en studenten fietsen is een tijd een serieverkrachter actief geweest. Ik bevind me daarom liever in de jachthaven van pakweg, Aden, dan op die fietsroute. Als ouders nu toch hun kind met de fiets naar school laten gaan, en denk daarbij ook aan de gevaren in het verkeer, met bijvoorbeeld nog steeds het probleem van de vrachtwagen-met-dode-hoek, is dat dan niet ook grove verwaarlozing??
Er zijn risico's waar we vertrouwd mee zijn en die ons dus als 'normaal' voorkomen en waar we onze kinderen dus zomaar aan blootstellen. En er zijn risico's waar we niet bekend mee zijn, niet iedereen zeilt, en waar we dus direct schande van spreken.
Ik heb begrepen dat ervaren zeezeilers onderling van mening verschillen of je dit kunt doen. Het is zeker dat iedereen, jong of oud, die in zijn uppie rond de wereld wil zeilen, een fiks risico neemt. Het is ook zeker dat iedereen, jong of oud, die in het dichtstbevolkte land ter wereld toch maar zonder licht gaat fietsen (ik moet effe ergens heen en die )(*&^lamp is kapot), een fors risico neemt. Tja.
En als belastingbetaler wil ik liever niet dat er continue marinebegeleiding meezeilt. Ben je nou helemaal betoeterd, Kaatje? Die tocht duurt twee jaar!! Ik zou me wel kunnen voorstellen dat ze echt in konvooi moet als ze in notoire piratengebieden verzeild raakt.
Het enige serieuze bezwaar dat ik zie dat met haar leeftijd samenhangt, is dat slaapgebrek. Dat lijkt me nou geen goed idee voor een brein in de groei. Maar verder zie ik in deze draad allemaal neigingen om risico's waar we zelf onze kinderen aan blootstellen normaal te vinden (waarom protesteren we niet harder bijvoorbeeld vanwege al die jonge verkeersdoden) en zodra iets alleen maar ongewoon is, zonder verder nadenken te gaan roepen dat die ouders niet deugen.
Kaaskopje
23-08-2009 om 14:38
Uitputting
lijkt me inderdaad geen onreëel gevaar.
Dat meisje zal het technisch allemaal prima aankunnen, maar dan komt de rest nog: eenzaamheid, alles zelf moeten doen dus geen moeder die de was doet of zo, huiswerk (ik wil haar graag geloven... ), bedreigingen van buitenaf, schade aan de boot, zelf reparaties uit kunnen voeren, maatregelen nemen als dat niet lukt, weersomstandigheden, enz. Ik heb haar nu gezien. Het is echt nog gewoon een 13/14 jarig meisje en geen stoere potige dame die dat klusje wel even klaart, hoe dapper ze ook verklaart dit makkelijk aan te kunnen.
Ik begrijp het nog steeds niet. Als je je als volwassene in zo'n avontuur wilt storten moet je dat zelf weten. Als volwassenen mag je met je leven spelen, hoe een ander daar ook over denkt. Bezwijk je ergens door dan kan men alleen maar zeggen dat het triest is afgelopen. Het lijkt mij niet normaal dat ouders van een minderjarig kind het goedkeuren dat hun kind met zijn leven wil spelen. Het kan honderd keer goed aflopen, maar dat is helemaal niet zeker.
LouiseB
23-08-2009 om 15:56
Je gaat met 13 ook niet op jezelf wonen
Hoewel mij dat op die leeftijd ook geweldig leek. Gelukkig waren mijn ouders niet van het type dat bij een gril van mij als puber enthousiast mee gingen zoeken naar woonruimte. Dat doen deze ouders wel.
Ik zie ook niet in wat het vergelijk is met de dagelijkse gevaren die kinderen tegenkomen. Daar kun je je kind op voorbereiden. Je ziet je kind 's avonds en kunt het gesprek aangaan over drugs, het verkeer en verkeerde vrienden. Het kind neemt uiteindelijk zelf de beslissing inzake zijn of haar gedrag, maar dan is het in ieder geval voorbereid. Bovendien heb je dus nog een stukje controle omdat je het dagelijks ziet.
Aan de andere kant zijn er zat meiden die op deze leeftijd model worden en ook een wereld in duiken die eigenlijk voor volwassenen is bedoeld. Is dat dan zo anders?
Kaaskopje
23-08-2009 om 16:08
Gaan meisjes van 13 dan onbegeleid
in dat modellenwerk aan de gang?
Ik zou er anders over denken als er een volwassene met het meisje meeging. Een volwassene aan de andere kant van de wereld die via een webcam oid meeleeft en zegt 'doe je je huiswerk wel schat?' is iets heel anders.
Millenia
23-08-2009 om 16:55
Als er een volwassene meegaat
heb je als enorme voordeel dat je met 2 mensen kunt zeilen. Alleen al voor de nachtrust zal dat enorm schelen. Verder maakt het niet uit. Je kunt dit meisje ook voorbereiden op wat ze zal tegenkomen, net zoals bij het verkeer. Wat te doen bij windstilte? Waar op welke manier aan land gaan en waar op te rekenen? Je kunt via de moderne communicatiemiddelen natuurlijk dagelijks contact hebben. Grappig, dat jullie voor je zien dat je er echt fysiek naar toe zou moeten om contact te hebben. Merken jullie dat sommigen intuitief denken: nee zeg, dat nooit!! En vervolgens redeneren in de richting daarvan, dus bezwaren opnoemen die er niet zijn. Iemand noemde ook al dat de boot niet zeewaardig zou zijn. Geinig. Voorts heb ik een collega wiens dochter een tijdje model was. Die was heel goed beschermd door een bureau dat haar belangen meer dan behartigde. Die modellen zijn inderdaad heel jong, maar ook de broodwinning van zo'n bureau, dus daar wordt echt wel op gelet. Ik heb een hele mooie jongste zoon, van mij zou hij modellenwerk mogen doen als hij wilde.
Millenia
23-08-2009 om 16:57
Sterker nog
nu ik erover nadenk: ik stuur hem liever naar een modellenbureau dan naar de plaatselijke middelbare school. Die leraren hebben meer te doen, het bureau niet, die doen alleen maar die modellenorganisatie. Dus qua opletten hoe het met hem gaat, is hij daar beter af.