Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zakgeld




Onze kinderen krijgen vanaf 8 jaar zakgeld. 50 cent per week voor elk levensjaar, dus 4 euro per week als ze 8 zijn, 4,50 met 9 etc.Ze krijgen dat op hun rekening.
 Ze moeten daarvan cadeautjes kopen voor de verjaardagen van ons en van hun broers. Verder moeten ze 10 euro per jaar aan een eigen gekozen goed doel geven. Onze oudsten hebben een mobiel met een klein abonnement, gaan ze daaroverheen dan moeten ze dat ook van hun zakgeld betalen. En onze oudste wilde graag Netflix op zijn tablet, daarvoor moest ons Netflix abonnement uitgebreid worden, het verschil in kosten ( 2 euro per maand) betaalt hij. Onze middelste heeft een playstaion+ account, dat betaalt hij ook zelf. Verder mogen ze het vrij uitgeven. 
Ik vind dat zakgeld leergeld is. Ze moeten leren met geld omgaan, leren vooruitdenken en budgetteren. En ik vind het ook belangrijk dat ze leren dat bepaalde dingen geld kosten en dat je dus soms keuzes moet maken. .

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

02-08-2021 om 06:47

iedereen hier verhoogt dus jaarlijks het zakgeld? Waarom? 

Inflatie😉

BlueHeart schreef op 02-08-2021 om 06:47:

iedereen hier verhoogt dus jaarlijks het zakgeld? Waarom?

Ik ben dit niet van plan. Las laatst ook op Porte Renee waarom zou je meer verdienen als je ouder bent. Ik denk dat wij zakgeld pas omhoog doen als er ook meer van gekocht moet worden.

Nummer schreef op 01-08-2021 om 21:57:

[..]

Grappig dat je dit zegt en zelf je dochter van 6 nog geen zakgeld geeft. Zakgeld kun je geven zodra je zeker weet dat ze het niet meer in hun mond stoppen. Nou ja met vier beginnen is een prima leeftijd. Mijn moeder begon in een vakantie, als we op de camping waren. Kreeg ik elke dag 10 cent. En maar rennen naar de automaten. Het jaar erop had ik door dat als ik spaarde ik uit die andere automaat een veel groter ding kon trekken.

Ze is 5. En als je goed had gelezen heb ik ook al uitgelegd waarom nog niet. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

02-08-2021 om 08:53

Due-scimmie schreef op 02-08-2021 om 08:27:

[..]

Ik ben dit niet van plan. Las laatst ook op Porte Renee waarom zou je meer verdienen als je ouder bent. Ik denk dat wij zakgeld pas omhoog doen als er ook meer van gekocht moet worden.

Ik heb nu al een paar keer de vraag gehad of mijn zoon op zijn 15e dan 100€ per maand krijgt maar ik zie eerlijk gezegd niet waarom je zakgeld jaarlijks moet verhogen? Als ik jarig ben geweest ga ik ook niet opeens meer verdienen. Verder vraag ik me ook af hoe een kind met 50 cent zakgeld per week iets leert over de waarde van geld en hoe het werkt. Stel je kind wil iets kopen wat 10 euro kost, zeg je dan gewoon maanden aaneen dat er nog niet genoeg gespaard is om dat ene ding te kopen, wat leert een kind daarvan?

BlueHeart schreef op 02-08-2021 om 06:47:

iedereen hier verhoogt dus jaarlijks het zakgeld? Waarom?

Behoeftes veranderen per leeftijd. En sommigen laten naar mate de ouder worden de kinderen ook meer dingen doen van hun zakgeld.

Nibud heeft hier veel informatie over.

Ik kreeg overigens wel elk jaar meer salaris. Jongeren salaris stijgt per leeftijd. Als volwassene steeg het per jaar, lag aan mijn coa.

Man heeft dit dan weer niet. Werk afhankelijk dus.

BlueHeart schreef op 02-08-2021 om 08:53:

[..]

Ik heb nu al een paar keer de vraag gehad of mijn zoon op zijn 15e dan 100€ per maand krijgt maar ik zie eerlijk gezegd niet waarom je zakgeld jaarlijks moet verhogen? Als ik jarig ben geweest ga ik ook niet opeens meer verdienen. Verder vraag ik me ook af hoe een kind met 50 cent zakgeld per week iets leert over de waarde van geld en hoe het werkt. Stel je kind wil iets kopen wat 10 euro kost, zeg je dan gewoon maanden aaneen dat er nog niet genoeg gespaard is om dat ene ding te kopen, wat leert een kind daarvan?

Met (minimum) jeugdloon vaak wel. 

Ik was ook begonnen met zakgeld toen ze 6 waren, een euro per week, maar in de praktijk schoot het er vaak bij in omdat ik dan net geen kleingeld had e.d. Dus kregen ze soms een briefje van 5. Later ben ik het op hun rekening gaan storten, gewoon een maandelijks bedrag. Voor mijn jongste (16) is dat net dit jaar verhoogd naar 15 euro per maand. Ze had ook meer mogen krijgen, maar ik wilde eerst een begroting van haar en die kwam niet. Daarbij 50 euro kleedgeld.
Maar met zes kregen ze dus een euro die meestal per maand of twee maanden achteraf kwam. Wel zo prettig, want wat je niet in je portemonnee hebt, kun je ook niet uitgeven.

Wij verhogen het zakgeld van de pubers omdat we hen er ook meer van laten betalen op een gegeven moment. Overigens is het vanaf 16 jaar klaar met verhogen; dan hebben ze een bijbaantje en is het zakgeld gewoon een (klein) extraatje van ons. 

BlueHeart schreef op 02-08-2021 om 08:53:

[..]

Ik heb nu al een paar keer de vraag gehad of mijn zoon op zijn 15e dan 100€ per maand krijgt maar ik zie eerlijk gezegd niet waarom je zakgeld jaarlijks moet verhogen? Als ik jarig ben geweest ga ik ook niet opeens meer verdienen. Verder vraag ik me ook af hoe een kind met 50 cent zakgeld per week iets leert over de waarde van geld en hoe het werkt. Stel je kind wil iets kopen wat 10 euro kost, zeg je dan gewoon maanden aaneen dat er nog niet genoeg gespaard is om dat ene ding te kopen, wat leert een kind daarvan?

Misschien moet je toch eens met je baas praten dan. Verdien jij nog steeds hetzelfde als 10 jaar geleden? En zijn de schalen en periodieken nog steeds exact zo als 10 jaar geleden? Geen CAO-verhogingen of andere percentuele verhoging gehad?

En pubers/jongvolwassenen verdienen wel degelijk meer als ze een bijbaan hebben (bv supermarkt) en ze een jaar ouder worden. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

02-08-2021 om 10:58

Lieveheersbeest schreef op 01-08-2021 om 23:07:

[..]

Daar heb je een punt. Als het geld er niet is, verandert dat de situatie. Maar dan zou je de pubers bijvoorbeeld wel met geld om leren gaan door ze de dag boodschappen te laten doen. Of als er een nieuwe broek nodig is, het bedrag geven wat jij er anders aan uit zou geven. Ik vraag me af, als je dochter met 18 uit huis gaat, of ze dan voldoende inzicht heeft als ze nu zo weinig oefent (er dus vanuit gaande dat dat de situatie is, please correct me if I'm wrong). Kan ze er geen behoefte aan hebben, maar het is wel inzicht en vaardigheid wat fijn is om in een veilige omgeving (thuis, lage bedragen, weinig impact, onder toezicht) te oefenen, ipv dat ze straks haar eigen huishouden moet runnen maar geen ervaring heeft met uitgaven.


Misschien sla ik de plank wel mis hoor, en leer je ze inderdaad via andere wegen hoe het in elkaar steekt. Maar ben heel benieuwd naar hoe jullie dat dan regelen (als je dat wil delen)!

Misschien had ik het wat anders moeten opschrijven.  Ik zelf kom geen geld te kort en heb het ook niet krap(dat zal overigens door omstandigheden wel gaan veranderen). 

Ik vind het heel makkelijk oordelen, dat sommigen vinden dat bepaalde bedragen weinig is. Sommige gezinnen hebben gewoon niet meer geld om hun kinderen te kunnen geven. 

Omdat ik het (nu) best goed heb, is dat voor mij geen reden om mijn kind een flinke lading zakgeld te geven.  Want: wat leert ze daar dan uiteindelijk van? 

Ze stelt nu duidelijk doelen in wat ze wil kopen voor zichzelf .  Ze wil geen bijbaan (prima,  eigen keuze) en ook nog geen kleedgeld (ook prima). Geen kleedgeld willen betekent ook, dat ik (grotendeels) bepaal hoeveel geld in welke periode wordt uitgegeven aan kleding. Als we gaan winkelen/kleren kopen,  dan doet ze dat graag met mij en niet met vriendinnen(En ze draagt dus zonder morren ook 2de hands kleding).  Denk dat de meeste pubers dat anders doen, maar zo is mijn dochter en dat is prima.  Betekent ook, dat wanneer ze bij wijze van 5 leuke shirts heeft,  ze er drie mag meenemen.  Voor we naar de kassa gaan, kijken we naar prijzen,  tellen op en maken keuzes.  Waarbij ze zelf  tot de conclusie komt, dat het behoorlijk duur is allemaal.  

Verder hebben we het thuis regelmatig over geld. Tussen neus en lippen door. Ook haalt ze regelmatig kleine boodschappen en neemt ze dan de bon mee, waardoor ze ook wel weer inzichten krijgt in wat een brood kost bijvoorbeeld.  

Ander voorbeeld: als we een keer een weekend weg gaan en de huur van een huisje kost 300 EUR (bij wijze van), dan leg ik daarbij vaak uit, dat ik voor 300 EUR ook voor 4 weken boodschappen kan doen voor ons tweeën. Zo kweek je ook bewustzijn. 

En ze spaart. Geld wat ze bijvoorbeeld van opa en oma krijgt voor de vakantie,  geeft ze niet uit. Ook verjaardagsgeld wordt gespaard. Ook van die 5 euro zakgeld per week(waarvan velen hier het weinig vinden voor een 15 jarige), spaart ze. 

Ze heeft van haar spaargeld onlangs een tekentablet gekocht.  Ze is dol op animeren en vermaakt zich hier uren mee. Grote uitgave, maar bewust voor gespaard.  

Ik ben mezelf altijd zeer bewust geweest van mijn financiële situatie en heb ook moeilijke tijden gehad en ga vermoedelijk ook een moeilijkere tijd tegemoet. Ik hoop dat financiële bewustzijn dat ik heb, ook over te dragen op haar. Ik heb inmiddels meerdere malen ervaren hoe belangrijk het is, om je eigen broek op te kunnen houden,  ook onder moeilijke omstandigheden(Ik heb bijvoorbeeld op een zeker moment moeten kiezen tussen zwemlessen of schoenen voor de winter voor haar).

Met andere woorden: ik hoop haar ook op meerdere manieren behalve zakgeld geven,  financieel goed op te voeden.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

02-08-2021 om 11:26

Jesse_1 schreef op 02-08-2021 om 10:52:

[..]

Misschien moet je toch eens met je baas praten dan. Verdien jij nog steeds hetzelfde als 10 jaar geleden? En zijn de schalen en periodieken nog steeds exact zo als 10 jaar geleden? Geen CAO-verhogingen of andere percentuele verhoging gehad?

En pubers/jongvolwassenen verdienen wel degelijk meer als ze een bijbaan hebben (bv supermarkt) en ze een jaar ouder worden.

Ik werk er nu 8 jaar, heb in de loop van de jaren een paar keer verhoging gehad maar ik zit nu wel tegen de bovenkant aan, meer zit er niet in bij dit bedrijf. 

-Nienke- schreef op 01-08-2021 om 22:45:

PhilDunphy, oprechte vraag: waarom is het belangrijk dat ze vertrouwd raken met muntjes? Mijn pubers doen echt, echt hélemaal niets meer met contant geld (en ikzelf trouwens ook niet). Ik help hen dus - met een bank-app en door regelmatig samen te kijken - om inzicht te krijgen in uitgaven en inkomsten. Goed (leren) omgaan met geldbedragen vind ik dus wel heel belangrijk, maar waarom dat per se met muntjes moet, begrijp ik oprecht niet.

https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/3891221/contant-geld-verdwijnt-maar-er-zijn-genoeg-redenen-om-je-kind-juist

Het lijkt mij geen overbodige luxe om een kind om te leren gaan met contant geld. 

@Mallebeppie: Toch bedankt voor je uitgebreide reactie 

Dat is dan wel een goede om mee te nemen in het bedrag dat je bepaald voor je kind: Wat moet kind daadwerkelijk doen met dat bedrag?

Wij kregen vanaf de middelbare school kleedgeld en zakgeld (zakgeld daarvoor ook al wel denk ik). Met klusjes konden we wat bijverdienen. Ik denk dat zakgeld inderdaad niet elk jaar omhoog hoeft te gaan. Tenzij je verwacht dat ze er meer van moeten kopen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.