Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zakgeld


Nog een reden om te beginnen met muntjes: dat is een stuk makkelijker op school. Ze moeten er toch mee gaan rekenen 😀 

BlueHeart schreef op 02-08-2021 om 08:53:

[..]

Ik heb nu al een paar keer de vraag gehad of mijn zoon op zijn 15e dan 100€ per maand krijgt maar ik zie eerlijk gezegd niet waarom je zakgeld jaarlijks moet verhogen? Als ik jarig ben geweest ga ik ook niet opeens meer verdienen. Verder vraag ik me ook af hoe een kind met 50 cent zakgeld per week iets leert over de waarde van geld en hoe het werkt. Stel je kind wil iets kopen wat 10 euro kost, zeg je dan gewoon maanden aaneen dat er nog niet genoeg gespaard is om dat ene ding te kopen, wat leert een kind daarvan?

Naarmate kinderen ouder worden, nemen de behoeftes toe natuurlijk. Een kind van 16 wil benzine voor haar scooter, uitgaan of de stad in met vriendinnen, beltegoed, etc. Een kind van 6 niet. 

Mijn oudste kinderen kregen 2 euro per week toen ze 6 jaar waren, daarna werd het op een gegeven moment 3 euro, en toen 5 euro. Het is 5 euro gebleven tot dat ze naar de middelbare school gingen. Toen werd het meer en kregen ze het maandelijks. Toen kregen ze ook een bankrekening en daar laat ik het geld elke maand op storten.

De jongste kinderen krijgen nog niks maar als ze wat ouder zijn gaan we beginnen met 2 of 3 euro. 

Af en toe konden ze wat bij verdienen met een extra klusje in huis maar gewoon meehelpen krijgen ze geen geld voor.

Te weinig geld leren ze volgens mij ook niet veel van. Als je een jaar moet sparen voor een lego doos dan is dat wel heel lang. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

02-08-2021 om 17:11

A12345 schreef op 02-08-2021 om 16:14:

[..]

Naarmate kinderen ouder worden, nemen de behoeftes toe natuurlijk. Een kind van 16 wil benzine voor haar scooter, uitgaan of de stad in met vriendinnen, beltegoed, etc. Een kind van 6 niet.

Juist, en hoeveel geef je dan als ze 16 zijn? Want als een kind van 15 al die zaken zelf moet betalen met 5-7,50 per week aan zakgeld zal er toch ergens extra geld vandaan moeten komen.

BlueHeart schreef op 02-08-2021 om 17:11:

[..]

Juist, en hoeveel geef je dan als ze 16 zijn? Want als een kind van 15 al die zaken zelf moet betalen met 5-7,50 per week aan zakgeld zal er toch ergens extra geld vandaan moeten komen.

Bijbaantje

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

02-08-2021 om 18:09

BlueHeart schreef op 02-08-2021 om 17:11:

[..]

Juist, en hoeveel geef je dan als ze 16 zijn? Want als een kind van 15 al die zaken zelf moet betalen met 5-7,50 per week aan zakgeld zal er toch ergens extra geld vandaan moeten komen.

Dan maar een bijbaan.  Daarbij heeft niet ieder kind dezelfde behoeftes. 

BlueHeart schreef op 02-08-2021 om 17:11:

[..]

Juist, en hoeveel geef je dan als ze 16 zijn? Want als een kind van 15 al die zaken zelf moet betalen met 5-7,50 per week aan zakgeld zal er toch ergens extra geld vandaan moeten komen.

Uitstekend moment om te leren dat je moet werken voor je geld. 

Daarnaast kun je het bedrag natuurlijk aanpassen op wat ze ervan moeten betalen. Ook cadeaus en kleding is natuurlijk niet te doen van €7,50 per week. Maar van €25 per week (=€100 per maand) is makkelijk ook kleding te betalen.

BlueHeart schreef op 02-08-2021 om 17:11:

[..]

Juist, en hoeveel geef je dan als ze 16 zijn? Want als een kind van 15 al die zaken zelf moet betalen met 5-7,50 per week aan zakgeld zal er toch ergens extra geld vandaan moeten komen.

Dat ligt er maar net aan wat je financiële mogelijkheden zijn en wat ze zelf moeten betalen. 

Ik noem maar even iets. 25 euro per week waarbij ze niks zelf hoeven te betalen (als in beltegoed, sportclub, benzine scooter e.d.) is natuurlijk wat anders dan 25 euro per week vrij te besteden. Je kunt beltegoed natuurlijk ook deels geven. Iets wat redelijk is. Willen ze dan extra bellen of internetten buiten de deur? Dan betalen ze dat zelf. Hetzelfde voor benzine in de scooter. Bijvoorbeeld 'n tank in de maand. Willen ze meer rond rijden? Dan betalen ze dat zelf. 

Het lijkt me ook helemaal niet verkeerd als kinderen van 15 of 16 een beetje bijverdienen op zaterdag. De waarde van geld leer je vooral kennen als je weet wat je er voor moet doen op een zaterdagmiddag. 

Persoonlijk probeer ik dingen als naar buiten gaan en iets leuks met geschikte vrienden/vriendinnen doen te stimuleren. Ik vind het ook belangrijk dat ze altijd beltegoed hebben om te bellen als er iets is. Maar ik vind niet dat ze bv. alle gb's er doorheen moeten jagen door buiten op een bankje filmpjes van Youtube te kijken. 

En dan heb je natuurlijk de financiële mogelijkheden. Als je bijvoorbeeld een alleenstaande moeder bent met 2 pubers, dan valt het niet mee om alles te kopen wat ze nodig hebben en dan ook nog eens honderden euro's zakgeld per maand te geven. 

Misschien kunnen stoppen we elkaars bedragen idioot/achterlijk/belachelijk te noemen. Iedereen heeft eigen redenen om de dingen te doen zoals hij of zij doet, sommigen kunnen meer missen en dat is heel erg prima en wil je dat niet dan is ook dat gewoon goed.  

Dat gezegd hebbende: ik heb dat nooit projectmatig benaderd. Evenmin met koken, klusjes enz. Ze kregen met 4 jaar zakgeld, bv een euro/(gulden) en met een jaar of 6 denk ik rond de 5 euro waarvan de helft in de spaarpot "moest".

Beide kinderen doen het prima: hebben gewerkt vanaf hun 14e, gestudeerd, hebben een huis gekocht, een goede baan, één is moeder. 

Dat zonder veel opvoedingsdoelen van mijn kant, behalve: je doet je best, je werkt hard met je handen of je hoofd en je bent betrouwbaar. 

PriceyRook54

PriceyRook54

03-08-2021 om 11:25

Max88 schreef op 02-08-2021 om 23:49:

Misschien kunnen stoppen we elkaars bedragen idioot/achterlijk/belachelijk te noemen. Iedereen heeft eigen redenen om de dingen te doen zoals hij of zij doet, sommigen kunnen meer missen en dat is heel erg prima en wil je dat niet dan is ook dat gewoon goed.


Helemaal eens. Iedereen moet gewoon kijken wat bij hun past, wat hun kind "nodig" heeft.

Ik heb het er weleens met een vriendin over gehad die pubers in dezelfde leeftijd als de mijne heeft. Waar ik een wekelijks bedrag geef, geeft zij wanneer het nodig is. Al met al zal het op hetzelfde uitkomen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

03-08-2021 om 12:48

Due-scimmie schreef op 01-08-2021 om 21:11:

Praktische vraag, hoe zorgen jullie dat je kleingeld in huis hebben voor het zakgeld? Wij willen binnenkort ook beginnen met zakgeld voor kleuter, maar ik pin eigenlijk alles dus heb bijna nooit kleingeld in huis. Nepgeld zie ik nog niet helemaal zitten.

Wij hebben een potje met kleingeld staan en telkens hij iets wenst te kopen geeft hij aan ons zijn zakgeld en betalen wij met de kaart. 

Zelf zijn we trouwens begonnen toen hij zeven was, met drie euro/week. Binnenkort wordt hij negen en gaan we het optrekken naar 4 euro.
Onze regel is dat er geen regel is, dus hij kiest volledig zelf waaraan hij het uitgeeft, maar buiten de speciale dagen kopen we ook geen speelgoed voor hem.
Wel hebben we aan familieleden gevraagd om als ze hem een centje willen geven, hem geen groot bedrag te geven maar bij 50 euro bv. 10 euro aan hem en 40 euro op zijn spaarrekening. Zo heeft hij toch zijn centje en wordt er ondertussen gespaard.

@Nienke:
Wij werken met munten omdat dit het duidelijkste is voor hem. Zo moet hij telkens tellen en muntjes afgeven wanneer hij iets wenst te kopen, een rekening zou te abstract zijn voor hem.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

03-08-2021 om 12:53

BlueHeart schreef op 02-08-2021 om 17:11:

[..]

Juist, en hoeveel geef je dan als ze 16 zijn? Want als een kind van 15 al die zaken zelf moet betalen met 5-7,50 per week aan zakgeld zal er toch ergens extra geld vandaan moeten komen.

Toen ik zelf 16 was kreeg ik 5 euro per maand (dik twintig jaar geleden) en eigenlijk was dit gewoon symbolisch want toen had ik al jaren bijbaantjes waarin ik meer per uur verdiende. 

Onze dochter is zes en gaat na de vakantie naar groep drie en dan krijgt ze ook zakgeld. Wij beginnen met een euro per week. Contant, want als we het op de rekening zetten is het zo onzichtbaar en heeft ze totaal geen overzicht. Voor jonge kinderen is werken met muntjes/briefjes wel echt belangrijk. Nepgeld kan overigens ook als het dan wel op een rekening belandt. 
Ze hoeft er van ons nog geen vaste uitgaven van te doen, maar als ze iets wil hebben, dan kan ze dat zelf kopen. En leert ze ervoor te sparen. We willen alleen niet dat ze er snoep van koopt, want ze krijgt al genoeg.
Ik vind vijf euro per week wel heel veel voor een kind van zes. Leuk als die zijn moeder gaat trakteren en dat ook kan, maar ik verwacht niet van mijn kind dat ze dat kan en doet.
Dat het jaarlijks omhoog gaat vind ik juist logisch, je salaris gaat als het goed is ook omhoog. Niet als je jarig bent, maar wel een indexatie en a.d.h.v. je beoordeling.
Bovendien krijgen kinderen ook steeds meer uitgaven en zijn de dingen die ze graag willen duurder. Op een gegeven moment kunnen ze ook een baantje nemen natuurlijk.

Ik weet nog dat ik zakgeld kreeg al klein meisje van een jaar of 7. En dat ging dus in het begin wel op aan snoep. Wij zeurden bij de kassa altijd om een surprise ei. Op een dag was mijn moeder dat zat en kregen we zakgeld. Kun je zelf zo'n ei kopen als je dat wil. Ik had al heel snel door dat ik ook een hele reep chocolade kon kopen voor dat geld. En als ik het een week opspaarde een mega-reep. Niet lang daarna bedacht ik dat ik ook kon doorsparen en andere mooie dingen kon kopen. Bij broer werkte het anders; dat was iedere week een surprise ei en huilen als ik veel meer kreeg/had. Denk dat het dus ook echt per kind verschilt. Bij hem bleef het ook zo. Als hij geld had moest het op. Toen hij een jaar of 10 was was het niet eerlijk, want hij kreeg nooit genoeg geld voor een nieuwe computergame en zijn vrienden wel. Uitleggen dat hij zijn geld dan moest oppotten voor een paar weken bleef gewoon niet hangen. Kleedgeld heeft hij dan ook nooit 'in de hand' gekregen. Dan zou hij iedere keer als hij iets had een mooi shirt kopen en nooit bij een broek uitkomen. Nu hij volwassen is heeft hij zowaar een beleggingsrekening. Daar blijft hij vanaf gezien de voorwaarden. Vindt hij zelf veilig en zo spaart hij toch iets. Potje voor onvoorziene zaken heeft hij dan weer niet. Auto kapot is een tijdje geen auto. 
Dus denk dat het echt verschilt per kind welke aanpak het meest passend is en hoe veel een kind daar van leert. 

Max88 schreef op 02-08-2021 om 23:49:

Misschien kunnen stoppen we elkaars bedragen idioot/achterlijk/belachelijk te noemen. Iedereen heeft eigen redenen om de dingen te doen zoals hij of zij doet, sommigen kunnen meer missen en dat is heel erg prima en wil je dat niet dan is ook dat gewoon goed.

Dat gezegd hebbende: ik heb dat nooit projectmatig benaderd. Evenmin met koken, klusjes enz. Ze kregen met 4 jaar zakgeld, bv een euro/(gulden) en met een jaar of 6 denk ik rond de 5 euro waarvan de helft in de spaarpot "moest".

Beide kinderen doen het prima: hebben gewerkt vanaf hun 14e, gestudeerd, hebben een huis gekocht, een goede baan, één is moeder.

Dat zonder veel opvoedingsdoelen van mijn kant, behalve: je doet je best, je werkt hard met je handen of je hoofd en je bent betrouwbaar.

Waarom moest de helft in de spaarpot? 

Was daar een reden voor verplicht leren sparen?

Wij gaan dat niet doen zakgeld is geld van jezelf om mee te leren. Dus ook te leren dat als je het uitgeeft het op is. Vandaar dat ik me af vraag wat de reden van het verplicht moeten sparen is?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.