Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zakgeld


BlueHeart schreef op 01-08-2021 om 19:16:

[..]

Tja ik doe het duidelijk anders dan jou.

Met 6 jaar hoeft ie ook nog niet te leren sparen van ons.

Hoeft ook niet maar je ziet zelf echt niet in hoe achterlijk hoog het bedrag is?

Nogmaals: wat als hij 15 is? Dan €100? Want dan €10 is compleet niet in verhouding. Met 15 hebben ze vaak ook nog kosten. Met 6 niet.

Dit is een goede manier om hem verwend te maken en juist niet met geld om te leren gaan. Hoge bedragen gaat hij normaal vinden, snel dingen kunnen kopen ook. 


o jeetje wat een knieperds zijn wij... 😮

Hier was groep 3 50 cent, groep 4 1 euro en ik dacht m in groep 5 weer met 50 cent op te hogen. 
Met rapporten e.d. krijgen ze ook vaak geld. Aangevuld met zakgeld kunnen ze dan best iets leuks kopen. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-08-2021 om 19:54

PinkFlower schreef op 01-08-2021 om 19:36:

[..]

Hoeft ook niet maar je ziet zelf echt niet in hoe achterlijk hoog het bedrag is?

Nogmaals: wat als hij 15 is? Dan €100? Want dan €10 is compleet niet in verhouding. Met 15 hebben ze vaak ook nog kosten. Met 6 niet.

Dit is een goede manier om hem verwend te maken en juist niet met geld om te leren gaan. Hoge bedragen gaat hij normaal vinden, snel dingen kunnen kopen ook.


Ik vind het niet hoog, en ik denk dat ik zelf wel in staat ben om mn zoon op te voeden.

BlueHeart schreef op 01-08-2021 om 19:54:

[..]

Ik vind het niet hoog, en ik denk dat ik zelf wel in staat ben om mn zoon op te voeden.

Ik zeg ook niet dat je dat niet kan, wel vind ik dit heel onverstandig en onnadenkend op gebied van leren om gaan met geld. 

Beetje jammer dat je geen antwoord geeft op de vraag wat je gaat doen als hij 15 is. Nu komt het een beetje over als: kijk ons eens met geld gooien voor ons kind want wij kunnen hem €5 per week geven en vinden dat weinig. 

LydiaDietz schreef op 01-08-2021 om 19:48:

o jeetje wat een knieperds zijn wij... 😮

Hier was groep 3 50 cent, groep 4 1 euro en ik dacht m in groep 5 weer met 50 cent op te hogen.
Met rapporten e.d. krijgen ze ook vaak geld. Aangevuld met zakgeld kunnen ze dan best iets leuks kopen.

Zakgeld is ook gewoon leergeld voor iets extra's. Leren omgaan met geld, leren dat als je iets duurdere wil je soms moet sparen, leren dat geld niet aan komt waaien en dat je het maar 1x kunt uitgeven.

Daar hebben ze geen grote bedragen voor nodig. Integendeel naar mijn mening.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-08-2021 om 20:07

PinkFlower schreef op 01-08-2021 om 19:57:

[..]

Ik zeg ook niet dat je dat niet kan, wel vind ik dit heel onverstandig en onnadenkend op gebied van leren om gaan met geld.

Beetje jammer dat je geen antwoord geeft op de vraag wat je gaat doen als hij 15 is. Nu komt het een beetje over als: kijk ons eens met geld gooien voor ons kind want wij kunnen hem €5 per week geven en vinden dat weinig.

Tja als je 5 euro geven met geld smijten noemt begrijp ik wel dat je 5 euro veel vind. Tegen de tijd dat ie 15 is zal hij waarschijnlijk zakgeld en kleedgeld krijgen en dan gewoon hetzelfde wat zijn vrienden dan ook krijgen. 

Lolly

Lolly

01-08-2021 om 20:15 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 01-08-2021 om 19:48:

o jeetje wat een knieperds zijn wij... 😮

Hier was groep 3 50 cent, groep 4 1 euro en ik dacht m in groep 5 weer met 50 cent op te hogen.
Met rapporten e.d. krijgen ze ook vaak geld. Aangevuld met zakgeld kunnen ze dan best iets leuks kopen.

Klinkt goed toch? Het is ook meer om met geld te leren omgaan

Wij zijn pas met 12 begonnen met zakgeld; dan kregen ze ook een bankrekening met betaalpas (en spaarrekening eraan gekoppeld). Ze krijgen met 12 jaar 20 euro per maand; de jaren erna steeds 2,50 euro per maand meer (tot hun 18e). 

Voor hun 12e hadden ze alleen hun verjaardagsgeld / vakantiegeld / rapportages van opa en oma te besteden, dat vonden wij voldoende om met geld om te leren gaan. 

Dochter krijgt sinds haar 6e verjaardag zakgeld, 50 cent per week. Daarmee mag ze doen wat ze wil, het is haar geld. Het leert haar wel dat als je iets groters / mooiers wil, je langer moet sparen. Verder kan ze iets extra's verdienen als ze een klusje doet samen met mij of man: bv helpen de auto wassen, je eigen kamer stofzuigen, keukenkastjes samen poetsen, alle binnendeuren in huis even afnemen met een sopje, dat soort klusjes. Ook dan krijgt ze 50 cent. Ze is nog steeds zes, ik denk dat we verhogen als ze zeven wordt, ik denk naar een euro maar man en ik hebben het daar eigenlijk nog niet over gehad. Ze krijgt het cash trouwens, want eerst was ze idd ook helemaal blij met 2x 20 ct en 1x 10 ct, niet begrijpende dat het exact hetzelfde is als 1x 50 ct. Dat heeft ze inmiddels geleerd

Praktische vraag, hoe zorgen jullie dat je kleingeld in huis hebben voor het zakgeld? Wij willen binnenkort ook beginnen met zakgeld voor kleuter, maar ik pin eigenlijk alles dus heb bijna nooit kleingeld in huis. Nepgeld zie ik nog niet helemaal zitten.

Mallebeppie schreef op 01-08-2021 om 19:25:

[..]

Ik vind dit persoonlijk een idioot hoog bedrag voor een 6 jarige.

Mijn dochter is inmiddels 15, geeft weinig om geld, koopt niets op school of supermarkt in tussenuren en krijgt 5 euro per week en spaart daar nog van.

Kleding ed krijgt ze van mij. Kleedgeld wil ze niet.

Ik vind 1 euro tot 1,50 mooi zat voor een 6 jarige.

Das dan wel weer heel weinig. Hoe leert ze met geld omgaan als ze zelf bijna niets heeft en jullie haar kleding geven?

Due-scimmie schreef op 01-08-2021 om 21:11:

Praktische vraag, hoe zorgen jullie dat je kleingeld in huis hebben voor het zakgeld? Wij willen binnenkort ook beginnen met zakgeld voor kleuter, maar ik pin eigenlijk alles dus heb bijna nooit kleingeld in huis. Nepgeld zie ik nog niet helemaal zitten.

Wij pinnen rollen muntgeld bij de bank. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-08-2021 om 21:36

Lieveheersbeest schreef op 01-08-2021 om 21:16:

[..]

Das dan wel weer heel weinig. Hoe leert ze met geld omgaan als ze zelf bijna niets heeft en jullie haar kleding geven?

Dat leren ze daar ook niet van denk ik. Met 50 cent per week is vrijwel alles te duur.

Due-scimmie schreef op 01-08-2021 om 21:11:

Praktische vraag, hoe zorgen jullie dat je kleingeld in huis hebben voor het zakgeld? Wij willen binnenkort ook beginnen met zakgeld voor kleuter, maar ik pin eigenlijk alles dus heb bijna nooit kleingeld in huis. Nepgeld zie ik nog niet helemaal zitten.

Ik laat haar inwisselen, dus heb maar 2 muntjes van 50ct, en maar een paar losse euro's, daarna gaat ze naar briefgeld. Zo leert ze rekenen met geld. Hoger dan 10 euro komt ze toch niet

PinkFlower schreef op 01-08-2021 om 19:10:

[..]

Belachelijk hoog bedrag. Zo leren ze ook niet echt sparen want hij heeft het snel bij elkaar. Wat ga je hem geven als hij 15 is? €100 per week? Want anders is het natuurlijk niet in proportie met nu. En dan loont werken ook niet tegen die tijd.

Dochter wordt in januari ook 6, ik vind zakgeld echt nog onnodig. Ook nooit aan gedacht om te gaan doen op deze leeftijd. Ze weet dat dingen geld kosten en dat we daarvoor werken. Maar ze ziet een muntje als een muntje. Ze zou bv liever 2 muntjes van 20 cent hebben dan 1 van 2 euro. Gewoon nog niet dat besef. En wel uitgelegd.

Zolang het besef er niet is en ze nog niet met rekenen bezig is doen we nog geen zakgeld. Ze krijgt regelmatig iets dat ze wil. En anders vraagt ze het aan Sinterklaas.

Als we met zakgeld zouden gaan beginnen dan zouden we de richtlijnen van het Nibud gaan volgen denk ik. En dan ook echt haar geld waar ze van mag doen wat ze wil, ook als wij dat dom vinden. Zakgeld is leergeld.



toch echt geen goed plan. Zo begin je veel te laat in mijn ogen. Laat ze juist spelen met die muntjes en erachter komen wat je ervoor kunt kopen. Ze is echt oud genoeg hoor. Anders moet ze straks nog leren dat je soms beter kunt sparen en moet je ook al meteen met een pinpas beginnen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.