Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zakgeld

Dochter wordt in januari 6 en ik ben aan het nadenken om zakgeld te gaan geven. Ze ziet toch vaak iets in action dat ze wil hebben en het lijkt mij zinvol dat ze zelf leert omgaan met geld.
Ik zag dat het nibud 1 tot 1,40 aanraadt voor kinderen van 6 jaar.
Hoeveel zakgeld geven jullie?
Geven jullie het zakgeld contant of op se bankrekening? Wij hebben nooit contant geld in huis, dus dan moet ik kijken hoe we dat gaan organiseren.


Dat lijkt me een mooi bedrag

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

01-08-2021 om 17:41

Begin met een klein bedrag, per week. En contant. Een kind van zes kan virtueel geld (bank) nog niet goed begrijpen. Een munt in je handen die je kunt omruilen voor een zak drop is veel concreter.

Zakgeld is leergeld. Geef haar dus ook de vrijheid om ermee te doen wat ze wil, ook als jij dat nuttoleloos, onverstandig of wat dan ook vindt.

Daarnaast zou je ook een bedrag op haar bankrekening kunnen storten. Om te sparen voor iets groters.

mijn dochter houdt een kasboek bij. Als we naar de winkel gaan kan ze het kasboek meenemen. Is ze die vergeten, dan kan ze ook niks kopen. Op de eerste bladzijde houdt ze bij hoeveel ze heeft. Leert ze meteen plussen en minnen. Op de rest van de bladzijdes kon ze dan schrijven of tekenen waarvoor ze ging sparen. Kon ze erop schrijven hoeveel het kost en hoeveel ze nog moet sparen. Ze kan niet rekenen, behalve als het om haar zakgeld gaat. Dus was altijd een mooie extra oefening. 
Ze krijgt daarom wisselend zakgeld. Groep 3 was nog vooral 1 of 2 euro. Groep 4 met tientallen centen erbij. Nu in groep 5 krijgt ze 2 euro per week en dan centen als extra’s. Groep 3 begonnen met standaard 1 euro zakgeld. Daarnaast een lijst waarmee ze geld kon verdienen. Heb je 10 euro gespaard, dan 1 euro extra. Heb je een maand niks gekocht etc, maar ook klusjes in huis. Ramen lappen, tuin onkruid vrij maken, en wat voor gekke dingen ik nog meer kon verzinnen. Heb zelf ook nooit contant geld in huis. Dus leek me handig en werkt voor haar prima. Bij me zoon werkt dit absoluut niet. En krijgt nep geld (speelkaarten en heb muntjes gekocht bij de speelgoedwinkel). Ook voor hem geld, geen nepgeld mee naar de winkel, dan kan je ook niks kopen. 
Voor de kassa ben ik dus de caissière. En geven ze het geld (jongste) of de rekensom (kasboek). 
Hier dus twee manieren in hetzelfde gezin.

Zodra onze kinderen konden tellen en rekenen kregen ze cash zakgeld. 
We begonnen met 2 euro per week , en elk schooljaar werd dit bedrag met 50 cent verhoogd. 

Toen ze naar de middelbare gingen hebben we het anders aangepakt.
Toen kregen ze maandelijks 40 euro op hun bankrekening gestort. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-08-2021 om 18:00

hier een zoon van nu (eindelijk) 6 en die geef ik 5 euro per week.

Lolly

Lolly

01-08-2021 om 18:03 Topicstarter

DeniseSamantha schreef op 01-08-2021 om 17:57:

mijn dochter houdt een kasboek bij. Als we naar de winkel gaan kan ze het kasboek meenemen. Is ze die vergeten, dan kan ze ook niks kopen. Op de eerste bladzijde houdt ze bij hoeveel ze heeft. Leert ze meteen plussen en minnen. Op de rest van de bladzijdes kon ze dan schrijven of tekenen waarvoor ze ging sparen. Kon ze erop schrijven hoeveel het kost en hoeveel ze nog moet sparen. Ze kan niet rekenen, behalve als het om haar zakgeld gaat. Dus was altijd een mooie extra oefening.
Ze krijgt daarom wisselend zakgeld. Groep 3 was nog vooral 1 of 2 euro. Groep 4 met tientallen centen erbij. Nu in groep 5 krijgt ze 2 euro per week en dan centen als extra’s. Groep 3 begonnen met standaard 1 euro zakgeld. Daarnaast een lijst waarmee ze geld kon verdienen. Heb je 10 euro gespaard, dan 1 euro extra. Heb je een maand niks gekocht etc, maar ook klusjes in huis. Ramen lappen, tuin onkruid vrij maken, en wat voor gekke dingen ik nog meer kon verzinnen. Heb zelf ook nooit contant geld in huis. Dus leek me handig en werkt voor haar prima. Bij me zoon werkt dit absoluut niet. En krijgt nep geld (speelkaarten en heb muntjes gekocht bij de speelgoedwinkel). Ook voor hem geld, geen nepgeld mee naar de winkel, dan kan je ook niks kopen.
Voor de kassa ben ik dus de caissière. En geven ze het geld (jongste) of de rekensom (kasboek).
Hier dus twee manieren in hetzelfde gezin.

Dat lijkt mij wel handig, werken met nepgeld. Dan zet ik geld op haar rekening, maar geef het dan elke week als nepgeld. Zo leert ze toch om te gaan met munten.

BlueHeart schreef op 01-08-2021 om 18:00:

hier een zoon van nu (eindelijk) 6 en die geef ik 5 euro per week.

Wow wat een hoog bedrag. Mijn grote tieners krijgen 30 euro per maand, bijna evenveel. Wat moet je zoon hiervan doen? Die van mij betalen hun eigen beltegoed (zo'n 20-30 euro per jaar) en cadeautjes, verder is het vrij te besteden, maar daar lijkt een kind van 6 mij wat jong voor.

PriceyRook54

PriceyRook54

01-08-2021 om 18:20

Mijn 13- en 14-jarige krijgen €15 per week. De één komt daar zeer makkelijk mee rond, de ander heeft een gat in haar hand. In principe moeten ze daar alles mee doen. Twee keer per jaar geef ik ze iets van €100/€125 waarvan ze hun kleding voor het komende half jaar kopen. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-08-2021 om 18:30

A-nick schreef op 01-08-2021 om 18:10:

[..]

Wow wat een hoog bedrag. Mijn grote tieners krijgen 30 euro per maand, bijna evenveel. Wat moet je zoon hiervan doen? Die van mij betalen hun eigen beltegoed (zo'n 20-30 euro per jaar) en cadeautjes, verder is het vrij te besteden, maar daar lijkt een kind van 6 mij wat jong voor.

Ik vind 5 euro niet veel, maar laatst vertelde hij dat al zijn centen had opgespaard zodat ie zijn moeder kon trakteren bij intermezzo. Dat vond ik zo lief van hem dat ik er die 20 euro per maand wel voor over heb.

Ik ben met een jaar of 8 begonnen met geld op de rekening, juist vanaf een jaar of 4 met muntjes. Dit vind ik vrij laat, juist die eerste jaren is ideaal om helemaal zelf tot de conclusie te komen dat je elke week iets kleins kan kopen of meerdere weken kunt sparen om iets groters te kopen. 

Overleg wat ze zelf wil maar ik had ook echt geen muntjes in huis hiervoor en we leven in 2021 dus contant geld, wie heeft dat nu? Tijdelijke oplossing met monopolygeld kan natuurlijk. 

BlueHeart schreef op 01-08-2021 om 18:30:

[..]

Ik vind 5 euro niet veel, maar laatst vertelde hij dat al zijn centen had opgespaard zodat ie zijn moeder kon trakteren bij intermezzo. Dat vond ik zo lief van hem dat ik er die 20 euro per maand wel voor over heb.

Belachelijk hoog bedrag. Zo leren ze ook niet echt sparen want hij heeft het snel bij elkaar. Wat ga je hem geven als hij 15 is? €100 per week? Want anders is het natuurlijk niet in proportie met nu. En dan loont werken ook niet tegen die tijd.

Dochter wordt in januari ook 6, ik vind zakgeld echt nog onnodig. Ook nooit aan gedacht om te gaan doen op deze leeftijd. Ze weet dat dingen geld kosten en dat we daarvoor werken. Maar ze ziet een muntje als een muntje. Ze zou bv liever 2 muntjes van 20 cent hebben dan 1 van 2 euro. Gewoon nog niet dat besef. En wel uitgelegd.

Zolang het besef er niet is en ze nog niet met rekenen bezig is doen we nog geen zakgeld. Ze krijgt regelmatig iets dat ze wil. En anders vraagt ze het aan Sinterklaas. 

Als we met zakgeld zouden gaan beginnen dan zouden we de richtlijnen van het Nibud gaan volgen denk ik. En dan ook echt haar geld waar ze van mag doen wat ze wil, ook als wij dat dom vinden. Zakgeld is leergeld.



CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-08-2021 om 19:16

PinkFlower schreef op 01-08-2021 om 19:10:

[..]

Belachelijk hoog bedrag. Zo leren ze ook niet echt sparen want hij heeft het snel bij elkaar. Wat ga je hem geven als hij 15 is? €100 per week? Want anders is het natuurlijk niet in proportie met nu. En dan loont werken ook niet tegen die tijd.

Dochter wordt in januari ook 6, ik vind zakgeld echt nog onnodig. Ook nooit aan gedacht om te gaan doen op deze leeftijd. Ze weet dat dingen geld kosten en dat we daarvoor werken. Maar ze ziet een muntje als een muntje. Ze zou bv liever 2 muntjes van 20 cent hebben dan 1 van 2 euro. Gewoon nog niet dat besef. En wel uitgelegd.

Zolang het besef er niet is en ze nog niet met rekenen bezig is doen we nog geen zakgeld. Ze krijgt regelmatig iets dat ze wil. En anders vraagt ze het aan Sinterklaas.

Als we met zakgeld zouden gaan beginnen dan zouden we de richtlijnen van het Nibud gaan volgen denk ik. En dan ook echt haar geld waar ze van mag doen wat ze wil, ook als wij dat dom vinden. Zakgeld is leergeld.



 Tja ik doe het duidelijk anders dan jou.

Met 6 jaar hoeft ie ook nog niet te leren sparen van ons.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

01-08-2021 om 19:25

BlueHeart schreef op 01-08-2021 om 18:00:

hier een zoon van nu (eindelijk) 6 en die geef ik 5 euro per week.

Ik vind dit persoonlijk een idioot hoog bedrag voor een 6 jarige. 

Mijn dochter is inmiddels 15, geeft weinig om geld, koopt niets op school of supermarkt in tussenuren en krijgt 5 euro per week en spaart daar nog van.

Kleding ed  krijgt ze van mij. Kleedgeld wil ze niet.

Ik vind 1 euro tot 1,50 mooi zat voor een 6 jarige. 

Onze kinderen krijgen hun leeftijd per maand op de eerste zondag van de maand. Gaat prima zo en leren ze ook sparen!

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

01-08-2021 om 19:28

BlueHeart schreef op 01-08-2021 om 18:30:

[..]

Ik vind 5 euro niet veel, maar laatst vertelde hij dat al zijn centen had opgespaard zodat ie zijn moeder kon trakteren bij intermezzo. Dat vond ik zo lief van hem dat ik er die 20 euro per maand wel voor over heb.

Ik vind dit écht een heel raar argument om 5 euro per week aan zakgeld te geven aan een 6 jarige. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.