Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zakgeld


-Nienke- schreef op 01-08-2021 om 20:18:

Wij zijn pas met 12 begonnen met zakgeld; dan kregen ze ook een bankrekening met betaalpas (en spaarrekening eraan gekoppeld). Ze krijgen met 12 jaar 20 euro per maand; de jaren erna steeds 2,50 euro per maand meer (tot hun 18e).

Voor hun 12e hadden ze alleen hun verjaardagsgeld / vakantiegeld / rapportages van opa en oma te besteden, dat vonden wij voldoende om met geld om te leren gaan.

waarom zo verschrikkelijk laat? Laat ze lekker eerder aanrommelen met geld, met kleine bedragen in plaats van dat ze alles nog moeten leren als ze ouder zijn. 

Lieveheersbeest schreef op 01-08-2021 om 21:16:

[..]

Das dan wel weer heel weinig. Hoe leert ze met geld omgaan als ze zelf bijna niets heeft en jullie haar kleding geven?

Mijn kinderen wilden geen kleedgeld. Dat hadden ze wel gekregen als ze perse dure merkkleding had gewild. Nu loste ik dat zo op: je hebt 1 spijkerbroek, 2 shirts en 1 trui nodig: hier is 100 euro. Ik ga wel mee maar je zoekt het zelf maar uit. Wat je over hebt mag je houden. 

Teigera schreef op 01-08-2021 om 21:46:

[..]

Ik laat haar inwisselen, dus heb maar 2 muntjes van 50ct, en maar een paar losse euro's, daarna gaat ze naar briefgeld. Zo leert ze rekenen met geld. Hoger dan 10 euro komt ze toch niet

Goede, ik denk dat ik dit ga gebruiken in combinatie met rollen muntgeld pinnen. Als ze iedere keer bij 5 of 10 inruilen kan het muntgeld weer terug in de voorraad.

PinkFlower schreef op 01-08-2021 om 20:00:

[..]

Zakgeld is ook gewoon leergeld voor iets extra's. Leren omgaan met geld, leren dat als je iets duurdere wil je soms moet sparen, leren dat geld niet aan komt waaien en dat je het maar 1x kunt uitgeven.

Daar hebben ze geen grote bedragen voor nodig. Integendeel naar mijn mening.

Grappig dat je dit zegt en zelf je dochter van 6 nog geen zakgeld geeft. Zakgeld kun je geven zodra je zeker weet dat ze het niet meer in hun mond stoppen. Nou ja met vier beginnen is een prima leeftijd. Mijn moeder begon in een vakantie, als we op de camping waren. Kreeg ik elke dag 10 cent. En maar rennen naar de automaten. Het jaar erop had ik door dat als ik spaarde ik uit die andere automaat een veel groter ding kon trekken. 

Mijn 6 jarige krijgt 1 euro contant in zijn spaarpot, en 50 cent op zijn rekening. Met dat geld op zijn rekening mag hij ook online aankopen doen (games), wat in de praktijk bar weinig gebeurt. Dat geld mag hij ook gebruiken voor speelgoed, maar zijn contante geld niet voor online games. 

Hij mag er geen snoep van kopen, en verder is het vooral leergeld en moet hij zelf weten wat hij ermee doet. Ik heb toentertijd gelezen dat juist door contant geld te gebruiken ze het beste leren omgaan met geld. Vooral op zulke jonge leeftijd. 

PinkFlower schreef op 01-08-2021 om 19:10:

[..]

Belachelijk hoog bedrag. Zo leren ze ook niet echt sparen want hij heeft het snel bij elkaar. Wat ga je hem geven als hij 15 is? €100 per week? Want anders is het natuurlijk niet in proportie met nu. En dan loont werken ook niet tegen die tijd.

Dochter wordt in januari ook 6, ik vind zakgeld echt nog onnodig. Ook nooit aan gedacht om te gaan doen op deze leeftijd. Ze weet dat dingen geld kosten en dat we daarvoor werken. Maar ze ziet een muntje als een muntje. Ze zou bv liever 2 muntjes van 20 cent hebben dan 1 van 2 euro. Gewoon nog niet dat besef. En wel uitgelegd.

Zolang het besef er niet is en ze nog niet met rekenen bezig is doen we nog geen zakgeld. Ze krijgt regelmatig iets dat ze wil. En anders vraagt ze het aan Sinterklaas.

Als we met zakgeld zouden gaan beginnen dan zouden we de richtlijnen van het Nibud gaan volgen denk ik. En dan ook echt haar geld waar ze van mag doen wat ze wil, ook als wij dat dom vinden. Zakgeld is leergeld.



Mijn 6 jarige heeft dat besef juist gekregen doordat ik hem zakgeld ging geven. Ik begon toen hij net 5 was, en nu is hij heel bewust bezig met hoeveel euro alles kost. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-08-2021 om 22:14

JenBarber schreef op 01-08-2021 om 22:05:

[..]

Mijn 6 jarige heeft dat besef juist gekregen doordat ik hem zakgeld ging geven. Ik begon toen hij net 5 was, en nu is hij heel bewust bezig met hoeveel euro alles kost.

Mijne ook, die weet nu wat hij voor 5 euro kan kopen. Hij maakt het meestal niet in een keer op, en als iets duurs wil moet hij zelf ook sparen, als het heel duur is leg ik wel bij omdat ie anders maanden moet sparen voor 1 game ofzo. 

Met een euro per week moet hij zo ongeveer voor alles op zijn wensenlijst jaren sparen. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

01-08-2021 om 22:15

Lieveheersbeest schreef op 01-08-2021 om 21:16:

[..]

Das dan wel weer heel weinig. Hoe leert ze met geld omgaan als ze zelf bijna niets heeft en jullie haar kleding geven?

Ze heeft er geen behoefte aan. En het lukt haar om te sparen. Ik vind dat erg knap. Maar ze is er tevreden mee. Daarbij kun je (helaas) ook niet in ieders portemonnee kijken. 

Ze hoeft ook geen kleedgeld.  Misschien komt dat nog. Daarbij krijgen we regelmatig tweede hands kleding, waar ze ook erg tevreden mee is. Ze is geen  meeloper, hecht niet aan merken,  draagt waar ze blij van wordt. 

mijn bijna 16 jarige krijgt € 25 zakgeld en €40 kleedgeld en €75 voor sport per maand. Daar komt hij buiten de sport want dat is krap aan genoeg, mee rond. 

Ik vind €5 per week voor een 6 jarige heel veel. De vrienden van mijn zoon krijgen net als mijn zoon ongeveer €5-7 per week maar die zijn 10 jaar ouder. Als je tegen die tijd vergelijkbaar wil geven zal hij jaren geen verhoging krijgen.

Vanaf 5 jaar krijgen mijn kinderen zakgeld. We begonnen met 50 cent. 
Nu is oudste 6 jaar en krijgt hij 1 euro. We volgen daarin dus het advies van het Nibud.
Zo nu en dan krijgt zoon nog wel 1 of 2 euro toegestopt van opa of oma. En met zijn verjaardag krijgt hij 10 euro van zijn overgrootmoeder.

Zoon krijgt het bewust contant, om ook vertrouwdheid met de muntjes op te bouwen. 
Ik heb mijn ouders, die wel met contant geld betalen, gevraagd een tijdje de 50 centen apart te leggen, toen we net begonnen met zakgeld geven. Met hen wisselde ik toen voor 30 euro aan 50 cent muntjes. Dat zit thuis in een apart zakgeld-bakje, zodat ze niet opraken. En als het bakje leeg raakt, is het tijd om te gaan wisselen met zoon (of als hij een aankoop gaat doen).

Zoon heeft er tot nu toe 3x iets mee gekocht. Twee keer iets groots (Switch spelletjes) en 1x troep. Ik moest me wel inhouden om hem die troep niet te ontzeggen. Ik vind dat je met leergeld ook fouten moet maken, dus ook troep die na 2x spelen aan de kant wordt gelegd. Maar lastig vind ik het wel.
We gingen van te voren wel het gesprek aan over of hij verwachtte er veel mee te gaan spelen (ja). En na afloop hoe hij aankijkt tegen zijn aankoop (hij vindt het nu zonde van zijn geld). 

Nummer schreef op 01-08-2021 om 21:52:

[..]

waarom zo verschrikkelijk laat? Laat ze lekker eerder aanrommelen met geld, met kleine bedragen in plaats van dat ze alles nog moeten leren als ze ouder zijn.

Ze rommelen prima aan met geld, hoor: als ze wat geld krijgen van opa en oma om uit te geven op vakantie, bijvoorbeeld, of als ze geld krijgen voor hun verjaardag. Ik zie eerlijk gezegd het nut niet van kinderen wekelijks 50 cent (of iets dergelijks) geven. Inmiddels is onze oudste bijna 18, heeft een bijbaantje en gaat tot dusver heel verstandig met geld om. Dat geldt overigens ook voor de twee jongere pubers. 

PhilDunphy, oprechte vraag: waarom is het belangrijk dat ze vertrouwd raken met muntjes? Mijn pubers doen echt, echt hélemaal niets meer met contant geld (en ikzelf trouwens ook niet). Ik help hen dus - met een bank-app en door regelmatig samen te kijken - om inzicht te krijgen in uitgaven en inkomsten. Goed (leren) omgaan met geldbedragen vind ik dus wel heel belangrijk, maar waarom dat per se met muntjes moet, begrijp ik oprecht niet. 

Mallebeppie schreef op 01-08-2021 om 22:15:

[..]

Ze heeft er geen behoefte aan. En het lukt haar om te sparen. Ik vind dat erg knap. Maar ze is er tevreden mee. Daarbij kun je (helaas) ook niet in ieders portemonnee kijken.

Ze hoeft ook geen kleedgeld. Misschien komt dat nog. Daarbij krijgen we regelmatig tweede hands kleding, waar ze ook erg tevreden mee is. Ze is geen meeloper, hecht niet aan merken, draagt waar ze blij van wordt.

Daar heb je een punt. Als het geld er niet is, verandert dat de situatie. Maar dan zou je de pubers bijvoorbeeld wel met geld om leren gaan door ze de dag boodschappen te laten doen. Of als er een nieuwe broek nodig is, het bedrag geven wat jij er anders aan uit zou geven. Ik vraag me af, als je dochter met 18 uit huis gaat, of ze dan voldoende inzicht heeft als ze nu zo weinig oefent (er dus vanuit gaande dat dat de situatie is, please correct me if I'm wrong). Kan ze er geen behoefte aan hebben, maar het is wel inzicht en vaardigheid wat fijn is om in een veilige omgeving (thuis, lage bedragen, weinig impact, onder toezicht) te oefenen, ipv dat ze straks haar eigen huishouden moet runnen maar geen ervaring heeft met uitgaven. 


Misschien sla ik de plank wel mis hoor, en leer je ze inderdaad via andere wegen hoe het in elkaar steekt. Maar ben heel benieuwd naar hoe jullie dat dan regelen (als je dat wil delen)!

-Nienke- schreef op 01-08-2021 om 22:45:

PhilDunphy, oprechte vraag: waarom is het belangrijk dat ze vertrouwd raken met muntjes? Mijn pubers doen echt, echt hélemaal niets meer met contant geld (en ikzelf trouwens ook niet). Ik help hen dus - met een bank-app en door regelmatig samen te kijken - om inzicht te krijgen in uitgaven en inkomsten. Goed (leren) omgaan met geldbedragen vind ik dus wel heel belangrijk, maar waarom dat per se met muntjes moet, begrijp ik oprecht niet.

Goede vraag! Misschien projecteer ik nog teveel vanuit mijn eigen jeugd. Nu je de vraag stelt denk ik dat je gelijk hebt, dat het niet perse een functie dient.
In mijn hoofd 'brandt' geld dat je in je hand hebt, en wil ik hen leren omgaan met het feit dat je het in huis hebt, maar dat het niet weg hoeft. Ook wil ik hen meer mee geven dan dat er een 'pasje' bestaat, waarmee je (naar het lijkt onbeperkt) geld uit de muur kan trekken. Munten lijkt me dan tastbaarder, het wordt meer 'echt' wat voor betekenis er achter een pasje of bankrekening zit. Maar dat heeft dan inderdaad minder te maken met vertrouwd raken met muntjes.. 

Lolly

Lolly

02-08-2021 om 06:16 Topicstarter

Runnershigh schreef op 01-08-2021 om 21:30:

[..]

Wij pinnen rollen muntgeld bij de bank.

Oh, ik had geen idee dat dit kon. Daar ga ik eens naar kijken.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.