Marrie
27-03-2012 om 10:07
Wat te doen (kind heeft slaapfeestje bij van misbruik beschuldigde vader)
Nou de titel zegt het al. Mijn dochter heeft een slaapfeestje bij een vriendinnetje bij gescheiden vader die van misbruik beschuldigd is. Ja, door de moeder (ik weet dat een boel mensen het dan minder serieus nemen, ook de kinderbescherming, de politie vond het echter wel heel ernstig. Doordat jeugdzorg en amk niet aan waarheidsvinding doen heeft de moeder maar gekozen voor verplichte mediation . Of hij het echt gedaan heeft, weten we dus niet zeker, dat zijn de woorden van een zesjarig kind. De politie nam het ernstig maar zei niks te kunnen doen omdat moeder al bij de huisarts was geweest.
Ik heb mijn ex over het gebeuren ingelicht. Erbij gezegd dat ik het ook verschrikkelijk zou vinden als hij vals beschuldigd zou worden maar nog erger als ons kind ook iets zou overkomen. En dat ik eigenlijk niet wilde dat ons kind daar zou slapen of met hem alleen zou zijn.
Hij zegde toe met me te overleggen in geval van een logeerpartijtje.
Nu gaat hij aanstaand weekend naar het buitenland met zijn vriendin en hij had dus oppas nodig. Ik heb al een paar keer voorgesteld te ruilen maar dat wil hij niet. Nu kwam die uitnodiging voor dat slaapfeestje en dat kwam blijkbaar goed uit want hij heeft dat toegezegd aan mijn dochter en ook al aan de vader, zonder met mij te overleggen dus.
Mijn kind heeft er erg zin in, er komen ook andere vriendjes en ze gaan een discofeestje houden (zij zijn 10/11) het vermoedelijk misbruik gaat om het jongere zusje van zeven.
Ik kan er voor mijn gevoel nu niks meer aan doen. Weigeren zou mijn kind totaal niet begrijpen. De vader weet niet dat ik weet van de beschuldiging van misbruik.
Ik zit hiermee. Wat nu.
*bella*
02-04-2012 om 10:01
Rode krullenbol
Ik snap Marrie zo goed, als ze zegt dat de vader in kwestie jouw criteria zou doorstaan. Besef je wel, dat er een hele bubs mensen is die fout is maar dat oh zo goed kan verdoezelen. Juist als mensen me foutjes laten zien ben ik meestal een beetje opgelucht, want hoewel niet zo systematisch en bewust als jij, screen ik mensen natuurlijk ook voortdurend op hun betrouwbaarheid, juist naar mijn kinderen toe. Dat doen we allemaal denk ik. (maar ik mis daarbij de imo illusie dat ik ze echt kan beschermen zonder ze op te sluiten) Maar ik ben meestal juist wat voorzichtig bij al te volmaakte plaatjes.
Marrie
02-04-2012 om 10:04
Volkomen mee eens rk/lm
Ja ik vind het ook erg vreemd dat een instituut dat claimt niet aan waarheidsvinding te doen, een uitspraak doet over het al dan niet plaatsvinden van misbruik.
Rosase
02-04-2012 om 11:19
Het even wat breder trekken?
Ik denk dat Bella wel een punt heeft. Ik krijg ook de kriebels van mensen die het perfecte plaatje (proberen te) vormen. Ik kan het dan niet nalaten om te zoeken naar het diepe zwarte geheim dat ze met alle macht proberen te verbergen. Mensen die nooit eens een foutje maken, nooit te laat zijn, nooit iets vergeten, zelfs nog zoetgevooisd tegen hun kind blijven praten terwijl het zich op zijn alleronmogelijkst gedraagt, die altijd redelijk blijven, die een perfect gestileerd huis hebben waar nooit iets verkeerd ligt, etc. etc. Ik ken er niet veel van, van mensen die dat allemaal hebben. Maar die paar die ik ken geven me dus de kriebels.
Ik vind mensen die wel eens een keer onterecht uit hun slof schieten, of andersoortig een keer een steekje laten vallen veel geloofwaardiger en sympathieker.
Leuke meid/Rode krullenbol
02-04-2012 om 11:41
Het al te volmaakte plaatje
Op een al te volmaakt plaatje ben ik tot op heden nog maar één keer gestuit. Dat was de advertentie van Robert M. op marktplaats. Hierin schilderde hij zich af als een ´babyfluisteraar´. Gek, hè; maar toen ging er bij mij een klein alarmbelletje af. Om precies te zijn, dacht ik: ¨Wat een kul¨! Hiermee wijs ik zeker geen beschuldigend vingertje naar de ouders die hun kind wel aan hem hebben toevertrouwd. Laat daar geen misverstand over ontstaan. Ik besef maar al te goed, dat seksueel misbruik zo maar kan plaatsvinden.
Marrie
02-04-2012 om 12:20
Raar als het nieuwe normaal
Ik zeg altijd dat hoe normaler mensen lijken, hoe enger het wordt: niet in contact met hun eigen vreemdigheid, en tja waar komt die naar boven, want zijn we niet allemaal een beetje verknipt? Als dat verdoezeld moet worden onder een normaal laagje moet je op gaan passen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat mensen die normaal over proberen te komen meteen van seksueel misbruik verdacht dienen te worden. Om maar even on topic te blijven,
02-04-2012 om 15:43
@lezer
Voor het antwoord op jouw vraag verwijs ik graag naar mijn eerdere bijdrage ´Wedervraag 2 (toelichting op mijn criteria)´ in dit draadje. Laat het maar even weten, als je deze toelichting ontoereikend vindt.
Leen13
02-04-2012 om 18:57
Vrijpleiten
Hooguit zal zo'n rapport melden dat de beschuldiging niet aangetoond is. En waarschijnlijk staan er een hele rits andere suggesties in. Van moeder die vader beschuldigd tot aan kind kan de veters nog niet vastmaken.
Ik zou zo'n rapport nooit meer laten zien. Toen we de eerste ronde overleefd hadden en een uitspraak hadden van geen OTS en afwachten op uitslagen voor de volgende zitting was ik zo'n oen dat ik dat op school heb laten zien. Dat er geen gezinsvoogd opgezet was ontging de school zodat ze er na een uur vergaderen met tientallen dure professionals alleen uitkregen: is er een gezinsvoogd? Wel bleven de verdenkingen bestaan omdat er een volgende zitting gepland was.
Hier is de verdenking met name opgeheven omdat de psychiater constateerde dat dochter een normale sexuele ontwikkeling bleek te hebben dus geen sexueel misbruikende broer of vader bij een toelatende moeder. Anders zou ik het ook niet weten hoe ze daar soep van zouden moeten koken. Ontkennen helpt niet.
02-04-2012 om 20:26
Tja, ´lezer´
Ik vermoed dan onze stijlen van opvoeding nogal verschillen.
donderkopje
03-04-2012 om 23:14
Advertentie van robert m?
Wat bijzonder dat uitgerekend Leuke Meid annex Rode Krullebol op marktplaats de advertentie van Robert M. heeft gelezen en dat dat precies past in het lopende draadje -en ook in de context van haar andere berichten -waarin ze zo sterk ageert tegen potentieel sexueel misbruik van kinderen.
Ik vraag me af welke ander OOL-er kan zeggen dat ze de advertentie van Robert M op marktplaats destijds heeft gelezen en heeft herkent en onthouden als die van de pas veel later ontmaskerde kinderverkrachter.
Maar daar heeft "LM/RK" vast een sluitend antwoord op. Toch?
Vertigo
03-04-2012 om 23:41
Ik dacht
Dat dit draadje niet meer ot zou gaan. Gaat dit nog ergens heen of begint het insinueren en moddersmijten weer? Of is dat gewoon de gezonde discussie in disguise?
Fiorucci
04-04-2012 om 07:16
Nouou...
Als ik een adv. lees van een babyfluisteraar,ik denk dat mij dat ook bij zou blijven,hahaha....hoe verzint hij het.
Isabella Caramella
04-04-2012 om 07:42
Donderkopje
Die advertentie zal lm/rk niet gelezen hebben, wel staat er in allerlei berichtgevingen over de zaak M vermeld dat hij op marktplaats adverteerde en zich als babyfluisteraar voordeed. Dus Lm/rk heeft gewoon een goed geheugen en heeft onthouden wat er in de kranten stond.
Niet dat ik haar wil verdedigen, dat kan zij prima zelf, maar dit is wel een beetje rare redenering van jou.
Rosase
04-04-2012 om 10:14
Voordeel van de twijfel?
Hoewel RK/LM duidelijk insinueert dat ze de advertentie wel op MP gelezen heeft, zou Isabella Caramella natuurlijk wel een punt kunnen hebben.
Blijft dat het volgens mij onmogelijk is om mensen met kwade bedoelingen helemaal te doorzien. De wereld zou er zo veel fijner op worden als we dat allemaal wel zouden kunnen. Juist iemand die er op uit is om een kind te misbruiken is bedreven in het spelen van de perfecte kindervriend. Dan moet je van goede huizen komen om dat op voorhand al te kunnen doorzien. Vandaar dus: fouten maken is goed!
Enne P: volgens mij heb jij niks gemist.
04-04-2012 om 17:31
Oproep
Toegegeven; een zeker retorisch talent kan mij niet worden ontzegd. Overigens heeft mijn gave om mij goed uit te drukken in de Nederlandse taal vaker dan mij lief is, ongeloof, jaloezie en verzet opgeroepen. Dient daarom alles wat ik schrijf, maar genomen te worden met een korreltje zout; laat staan met containers vol met dat bijtende spul? Natuurlijk niet! Als mijn woorden zo overtuigend overkomen, zou men er juist goed aan doen om ze serieus te nemen. Hou er rekening mee, dat wat plausibel klinkt, het ook kan zijn!
Zelf ervaar ik het zo, dat als mensen zich in allerlei onplezierige bochten moeten wringen om mijn standpunten onderuit te halen, ik het wel bij het rechte eind zal hebben. De waarheid heb ik natuurlijk niet in pacht. Wie wel?
Aangezien haar kind zou deelnemen aan een slaapfeestje bij een van misbruik beschuldigde vader, legde Marrie hier de vraag voor ´wat te doen?´. Net als andere deelnemers gaf ik haar een nogal voor de hand liggend advies: voorkom dat je dochter bij die vader blijft overnachten. Geen betere benadering van seksueel misbruik dan preventie, was mijn gedachte. Nu blijkt dat sommigen er juist van uitgaan, dat ten aanzien van seksueel misbruik preventie per definitie niet mogelijk is.
Nu ben ik wel eens vaker gestuit op regelrechte spookverhalen; dus helemaal onbekend klinkt het mij niet in de oren. Verhalen, die op suggestieve wijze een bloedstollend beeld oproepen van gevaar, waaraan ogenschijnlijk op geen enkele manier valt te ontkomen; ze lijken zo uit het leven gegrepen en echt. Ze zijn echter al even fictief als de scenario´s van dat ene filmgenre: horror.
Soms is het gevaar een ingebeeld gevaar, en bestaat het dus helemaal niet. Andere keren is het gevaar weliswaar aanwezig, maar valt het wel degelijk te bestrijden. Het waarheidsgehalte van spookverhalen ligt alles bij elkaar ergens tussen nul-komma-nul en een andere zeer lage waarde.
Spookverhalen ergeren mij uitermate. Niet alleen, omdat ze indruisen tegen mijn optimistische karakter. Ik ben namelijk geen optimist tegen beter weten in. Ik vind ze bovenal ergerlijk vanwege hun onrealistische, leugenachtige en suggestieve karakter.
Begrijp me goed: een depressief persoon neem ik een ziekelijke hang naar somberen vanzelfsprekend niet kwalijk. Spookverhalen komen naar mijn ervaring echter maar al te vaak uit een heel andere koker: die van mensen die uit frustratie hun pijlen richten op de hedendaagse samenleving. Doemdenken als een soort van politiek statement in de strijd om een ander leefmilieu.
Nuchter beschouwd leent het onderwerp seksueel misbruik van kinderen zich uiteraard heel goed voor dergelijke stemmingmakerij. Geen ouder/verzorger tenslotte die hierin onverschillig en/of argeloos is. Hoe makkelijk het ook scoren is; het vervult mij alleen maar met afschuw.
En over afschuw gesproken? In de kranten staan momenteel veel afschuwwekkende berichten te lezen over seksueel misbruik van kinderen in Rooms-katholieke en protestants-christelijke kring. Deze berichten maken nog maar eens te meer duidelijk (voor wie dat nog niet wist), dat seksueel misbruik van kinderen vooral plaatsvindt binnen een bepaalde context: daar waar kinderen in een onmondige en ondergeschikte rol worden geduwd.
Seksueel misbruik komt voor; maar het is dom en fout om daaraan de gevolgtrekking te verbinden, dat je het nooit zou kunnen voorkomen. Wie de suggestie wekt, dat er ondanks preventie, hoe dan ook niet aan valt te ontkomen, geeft een kwalijke, want misleidende voorstelling van zaken.
Angsten aanjagen en onvrede stichten of aanwakkeren onder je medemens; het krijgt al snel een dwingend of zelfs tiranniek karakter. Naar aanleiding van de Tweede Wereldoorlog is er een tijd geweest dat demogagie/volksmennerij in de ogen van de meesten gelijk stond aan volksverlakkerij. Heden ten dage is dat gelukkig niet veel anders. Hoewel populisme (zoals altijd wel) enige populariteit geniet, is en blijft het een omstreden verschijnsel. Voorlopig zie ik dan ook nog onvoldoende aanleiding om mijn optimisme aan de wilgen hangen.
De ontkerkelijking is gepaard gegaan met een respectvoller tegemoet treden van de jeugd. Dit op zichzelf al biedt heel gunstige perspectieven, als het gaat om de preventie van seksueel misbruik. Ik zou zeggen: laat je nu niet beduvelen door stemmingmakerij uit reactionaire of conservatieve hoek.
kaatje66
05-04-2012 om 11:21
Pfffffffff
Ik heb het draadje helemaal net helemaal afgelezen. Soms was er niet doorheen te komen wat betreft lezen.
IK ben blij dat de dochter van Marrie het leuk gehad heeft en dat ze toch de juiste beslissing heeft genomen.
Forumbeheer Ouders Online
05-04-2012 om 16:15
Bericht
Beste Forummers,
Zoals jullie hebben gezien heb ik het een en ander weggehaald. Ieder posting die niets qua inhoud over het oorspronkelijke onderwerp ging is de virtuele prullenbak ingegaan. Als een posting die wel over het onderwerp gaat maar je niet aanstaat qua schrijfstijl sla je of over of lees je waar het het onderwerp betreft. Wij gaan niet over schrijfstijlen, van niemand
Forumbeheer Ouders Online
tsjor
06-04-2012 om 21:22
Retoriek
'De ontkerkelijking is gepaard gegaan met een respectvoller tegemoet treden van de jeugd.' Bedoel je dan de manier waarop zwemleraren, voetbaltrainers etc. de jeugd tegemoet treden? Of wat er in de jeugdhulpverlening gebeurd? Zoiets?
Tsjor