Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-12-2013 om 16:43

Vuurwerk, ja of nee?

Dalarna

Dalarna

04-01-2014 om 15:22

Knurf

En wanneer ging die wet dan in en als er het jaar erna geen draagvlak was vraag ik me af waarom dat een jaar eerder er wel was, waarom hebben ze überhaupt 22:00 bedacht en vooral hoe was het daarvoor geregeld?

Dalarna

Dalarna

04-01-2014 om 15:31

lbeth

Toch vreemd dat een oogarts op 1 januari op het jeugdjournaal juist zei dat de meeste oogongelukken wél door illegaal vuurwerk kwam.

Ibeth

Ibeth

04-01-2014 om 16:32

Dalarna

Het jeugdjournaal heb ik niet gezien, Dalarna. Dit is een uitspraak van Tjeerd de Faber, oogarts van het Oogziekenhuis Rotterdam.

Dalarna

Dalarna

04-01-2014 om 17:00

lsbeth

Ja, maar bij het jeugdjournaal was óók een oogarts. Hij zei nog dat hij dit jaar gelukkig minder kinderen ziet omdat die vaker een vuurwerkbril zijn gaan dragen.

Het is gewoon zo dat illegaal vuurwerk vaak sneller dan verwacht afgaat en dat is het grootste gevaar voor handen en ogen. Als je niet illegaal vuurwerk niet in een vuurwerkhouder stopt lopen dus omstanders meer risico. We zagen het weer gebeuren bij de buren van mijn zwager waar we logeerden en gelukkig stonden we een stuk verder. Volgend jaar gaan we onze vuurwerkstandaard maar aan hun doneren, dan weet ik in ieder geval dat onze familie daar veilig is

Stenna

Stenna

05-01-2014 om 00:38

is het wel zo'n feit?

Even opgezocht, dit komt van nos.nl:
De NOS vroeg alle ziekenhuizen in ons land om gedurende de nieuwjaarsnacht bij te houden hoeveel personen zich op de spoedeisende hulp (SEH) hebben gemeld tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 08.00 uur en hoe het zat met alcoholgebruik en vuurwerkletsel. Van 82 van de 98 SEH 's kregen we antwoord: in totaal zijn 637 personen met vuurwerkletsel behandeld en 648 mensen met letsel dat samenhing met alcoholgebruik. Dus het aantal ongelukken door alcohol is minder dan 2% groter dan het aantal door vuurwerk (648 versus 637). Vraag me af of dat een significant verschil is. Heel veel groter is het in elk geval niet. Tot zover je vaststaande "feit".

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2014 om 00:39

Winterzonnetje

Drankgebruik is vanaf 1 januari weer behoorlijk onder de aandacht door de verhoging van de leeftijdsgrens. Met de verhoging naar 18 jaar heeft de overheid gedaan wat het kan doen. Je kunt een volwassen persoon niet verbieden drank te kopen. Dat ligt in ieder geval anders dan bij vuurwerk. Vuurwerk is ook verboden voor volwassenen, behalve met oud en nieuw. Vervelend dat drank zoveel ellende veroorzaakt, je kunt niet anders zeggen. De politie en douane heeft er de handen vol aan. Het hele jaar door. Dus niet alleen met oud en nieuw. Vandaar ook waarschijnlijk, dat er geen aparte aandacht aan besteed wordt met feestdagen.

Het geweld tegen de conducteur uit het bericht wat jij aanhaalde, vind ik totaal niet thuispassen in een discussie over vuurwerk. Geweld tegen conducteurs, buschauffeurs en hulpverleners is een probleem op zich.

Feit is dat de schade die in korte tijd aangericht wordt door vuurwerk meteen zo dramatisch is. Ogen eruit, handen eraf, een dode, huizen die beschadigd zijn, angst op straat, etc.. En het hoeft niet. Legaal vuurwerk richt net zo goed als illegaal vuurwerk schade aan, omdat legaal vuurwerk ook steeds zwaarder wordt (zo las ik). Als dat dus niet meer verkocht wordt, scheelt dat al veel narigheid.

winterzonnetje

winterzonnetje

05-01-2014 om 07:35

Stenna /kaaskopje

"Dus het aantal ongelukken door alcohol is minder dan 2% groter dan het aantal door vuurwerk (648 versus 637). Vraag me af of dat een significant verschil is. Heel veel groter is het in elk geval niet. Tot zover je vaststaande "feit"."

Met andere woorden, het valt wel mee?

Kaaskopje, het voorbeeld van de conducteur heb ik aangehaald omdat vuurwerk zou aanzetten tot agressie. Agressie die er anders niet zou zijn. Dit is een voorbeeld dat er altijd agressie is en dat bepaalde mensen hier geen vuurwerk voor nodig hebben, zelfs geen mes bij nodig hebben. Het zou me niet verbazen als deze jongeren wel onder invloed zijn van het een of ander....

De overheid kan veel meer doen als wat nu gebeurt. Er zou een veel grotere bewustzijns campagne mogen komen over de gevolgen van alcoholgebruik ook bij volwassenen en juist tijdens de feestdagen. Ken je de reclame nog: "drank maakt meer kapot dan je lief is." Het is jaren geleden dat deze op televisie is geweest. Dan heb je het niet over de alcoholist die verloederd in de nachtopvang verblijft. Maar over de gezellige flessen wijn, bier en sterke drank die wij allemaal nuttigen tijdens de feestdagen. En welke effecten hebben die tijdens de jaarwisseling? Weet je hoe alcohol geïntegreerd is in ons dagelijks leven? Op oudejaarsavond lekker eten met een paar glazen wijn erbij, liefst passend bij het gerecht, daarna om twaalf uur een glas champagne. Of in andere kringen Mocht je opperen dat het misschien niet slim is om met zoveel alcohol op vuurwerk af te steken, dan kan men daar tegen....

Knurf

Knurf

05-01-2014 om 09:42

Dalarna

'En wanneer ging die wet dan in en als er het jaar erna geen draagvlak was vraag ik me af waarom dat een jaar eerder er wel was, waarom hebben ze überhaupt 22:00 bedacht en vooral hoe was het daarvoor geregeld?'

Google anders zelf even op Vuurwerkbesluit. Of kijk op de website van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorheen VROM).

Fiorucci

Fiorucci

05-01-2014 om 10:20

Dalarna

Als je niemand kent om alcohol of peuken voor je te halen, dan schijnt het reuze handig te zijn.

Stenna

Stenna

05-01-2014 om 10:34

valt niet mee

Helemaal niet. Het is juist heel erg, heel veel ongelukken dus, zowel door alcohol als door vuurwerk.
Agressie is er ookmzonder vuurwerk, maar vuurwerk kan als wapen ingezet worden.
Pfff, jij bent erg goed in het steeds precies verkeerd oppikken van het punt. Of misschien schrijf ik extreem onduidelijk.

krin

krin

05-01-2014 om 10:55

Laatste poging

Dat drank óók erg is, zegt niets over de vraag of vuurwerk erg genoeg is om te verbieden of meer aan banden te leggen.

Dronken mensen richten al genoeg ellende aan, geef ze niet óók nog vuurwerk in handen (denk aan de analogie met wapens in de VS).

Drank maakt meer kapot dan je lief is; vuurwerk óók.

Het is zinloos om te zeggen dat vuurwerk niet verboden (of ingeperkt) hoeft te worden omdat er óók een nationaal drankprobleem is.

Dat hier mensen blijven zeggen dat vuurwerk gevaarlijk is, betekent niet dat ze dús denken dat er geen drankprobleem is. Het drankprobleem wordt niet weggewuifd of ondergeschoffeld. Jij schoffelt het vuurwerkprobleem onder met je gehamer op drank.

Heb het nou eens gewoon over vuurwerk, of begin een drankdraadje.

krin

krin

05-01-2014 om 11:02

en daarbij

Jij lijkt te denken dat alle ellende van vuurwerk (en agressie) wordt aangericht doordat de gebruikers onder invloed zijn. Dat waag ik te betwijfelen.

Dalarna

Dalarna

05-01-2014 om 11:23

Stenna

"in totaal zijn 637 personen met vuurwerkletsel behandeld en 648 mensen met letsel dat samenhing met alcoholgebruik."

Er staat nergens bij hoeveel van die 637 vuurwerkletselslachtoffers er drank in het spel was.

Dalarna

Dalarna

05-01-2014 om 11:25

Knurf

Ik ben van mening dat als je iets stelt en de ander vraagt er iets over door dat je die ander dan niet het bos in mag sturen met de woorden: "Google even".... Blijkbaar ben jij een andere mening toegedaan en dat mag maar ik heb echt een probleem met die twee woorden en ik discussieer dan niet meer verder.

Dalarna

Dalarna

05-01-2014 om 11:27

Fio

Ja maar toch heb ik daar geen probleem mee. Het is gewoon mogelijk dat iemand anders alcohol en sigaretten voor je haalt en als een bezorgservice zich daarvoor wil lenen dan is dat maar zo. Het is niet verboden om thuis alcohol te drinken onder de 18 en buitenshuis te roken onder de 18 dus ja dan krijg je dat.

Dalarna

Dalarna

05-01-2014 om 11:32

Kaaskopje

Legaal vuurwerk richt net zo goed als illegaal vuurwerk schade aan, omdat legaal vuurwerk ook steeds zwaarder wordt (zo las ik). Als dat dus niet meer verkocht wordt, scheelt dat al veel narigheid.
-----
Niet als het illegale vuurwerk dan meer wordt en je niet meer bedacht bent op vuurwerk (het is toch verbóden?). Eerst Europese regelgeving zodat men hier niet meer zo makkelijk aan illegaal vuurwerk kan komen en dan pas Nederlandse. Absoluut niet andersom.

Stenna

Stenna

05-01-2014 om 12:11

aantal

De eerste hulp medwerkers was gevraagd onderscheid te maken naar de oorzaak van hetletsel. Dan maakt het dus niet uit of er bij die 637 ook alcohol in het spel was of niet, zonder vuurwerk was dat letsel er niet geweest. Beide oorzaken kwamen vrijwel even veel voor, en allebei heel erg veel vind ik.

winterzonnetje

winterzonnetje

05-01-2014 om 12:16

mijn idee

Ik vind vuurwerk helemaal afschaffen een te drastische maatregel. Gewoon omdat de grootste groep afstekers mensen zijn die dit verantwoord en veilig doen. Het kind wordt met het badwater weggegooid zeg maar.
Ja er gebeuren ongelukken met vuurwerk, vaak is dat illegaal vuurwerk niet altijd. Mijn idee kunnen er eerst nog andere maatregelen genomen worden, zoals Europese richtlijnen over wat voor vuurwerk gekocht mag worden.
Misschien zou er bij legaal vuurwerk nog een gratis vuurwerkbril geleverd kunnen worden en voorschriften hoe af te steken.
Daarbij zou het goed zijn als er een bewustzijn campagne houden ten aanzien van het gebruik van alcohol rond de feestdagen en dat vuurwerk afsteken onder invloed en kijken bij vuurwerk onder invloed de kans op ongelukken vergroot. Als wij vuurwerk afsteken zijn we nuchter, gebruiken we allemaal een bril, ook als toeschouwer, wordt het vuurwerk op de grond afgestoken. Als er na deze maatregelen nog zoveel ongelukken gebeuren kun je eens over afschaffen denken.
Ik vind mensen intolerant. Het is een keer per jaar oud en nieuw. Dan heb je last van vuurwerk overdag. Daar kun je rekening mee houden, binnen blijven. En af en toe slikken als er geknald wordt. Vaak zal je last hebben van illegaal vuurwerk, want het gemiddelde rotje maakt niet zo veel herrie. Ik hoor het binnen in ieder geval amper.
Ja Dalama, het is niet duidelijk in hoeveel gevallen er naast het vuurwerkletsel ook sprake was van drankgebruik. De dubbele slachtoffers zeg maar.....

Dalarna

Dalarna

05-01-2014 om 12:38

winterzonnetje

Een vuurwerkbril kost vaak maar een euro of 2 maar ik heb nog nooit een volwassene met zo'n ding gezien. Een gratis bril geven heeft dus te weinig zin. Gelukkig dragen kinderen ze wel en zijn het aantal oogslachtoffers onder kinderen aan het dalen en net zoals met de verplichte skihelm onder de 14/15 jaar hopen ze dat die kinderen ze later als volwassene ook gaan dragen.

Bewustzijnscampagnes hebben ook geen zin meer, je bereikt de groep niet die nu voor de ellende zorgt. Die denken voor alles: "Ik ben niet zo dom, mij overkomt dat niet" en er is geen campagne die ze daarvan af gaat brengen.

Stenna

Stenna

05-01-2014 om 13:10

bril

Dan was ik waarschijnlijk de enige volwassene afgelopen keer met een beschermbril op! (man bleef binnen, en zoon had er ook een op maar is nog net niet volwassen).

Knurf

Knurf

05-01-2014 om 13:42

dat mag Dalarna

maar al je vragen worden in de kamerstukken beantwoord, en ik heb vakantie.

winterzonnetje

winterzonnetje

05-01-2014 om 13:59

vuurwerkbril

Nou dan ben je niet de enige, wij hebben hem ook op gehad. Dat zal wel een tijdje duren, maar misschien wordt hij steeds meer gemeen goed! En als je een gewone bril draagt ben je ook beschermd.

Ik denk dat bewustzijnscampagnes wel werken. Alleen is dat een weg van de lange adem. Over roken wordt wel degelijk anders gedacht als 20 jaar geleden. Het zou goed zijn dat er met alcohol hetzelfde gebeurt.

Stenna

Stenna

05-01-2014 om 14:29

cijfers en bril

"het is niet duidelijk in hoeveel gevallen er naast het vuurwerkletsel ook sprake was van drankgebruik".

Ah, dus het vaststaand Feit: Punt, bestaat bij nader inzien toch uit wat twijfelachtige of multi-interpretabele cijfers

De bril droeg ik uit angst. Wilde even wat buren en kennissen nieuw jaar wensen, anders was ik binnen gebleven. Heb dus liever geen bril en geen (particulier) vuurwerk.

winterzonnetje

winterzonnetje

05-01-2014 om 15:40

nee stenna/ alcoholgebruik tijdens nieuwjaarsnacht

Ah, dus het vaststaand Feit: Punt, bestaat bij nader inzien toch uit wat twijfelachtige of multi-interpretabele cijfers

Nee Stenna de cijfers over het vuurwerk waren helder. Er zijn meer mensen in het ziekenhuis beland door alcoholgebruik als door vuurwerk. Alleen van die vuurwerkslachtoffers is het onduidelijk in hoeverre ze ook alcohol gebruikt hadden.Jij wil aantonen dat de problemen met oud en nieuw door vuurwerk komen, ik denk dat die reactie te kort door de bocht was en dat zaken genuanceerder liggen. Ik heb al eerder gezegd dat het misschien wel goed is omdat te onderzoeken. Zoals je al schreef gaf Koninginnedag ook problemen en wat dacht je van voetbal. Waarom gaan mensen daar wel fors over de scheef en bv met carnaval niet. (als zuidenaar vinden wij dat met carnaval vooral de noordelingen voor problemen zorgen

"De bril droeg ik uit angst. Wilde even wat buren en kennissen nieuw jaar wensen, anders was ik binnen gebleven. Heb dus liever geen bril en geen (particulier) vuurwerk."

Dat jij helemaal geen particulier vuurwerk wilde was mij helder, maar er werd mij gevraagd naar mijn mening over vuurwerk. Daar reageerde ik op. Ik hoop dat er minder ongelukken gebeuren met minder drastische maatregelen als het afschaffen van particulier vuurwerk. Gewoon omdat er ook veel mensen genieten van vuurwerk. En ik kan me voorstellen dat het gebruik van een vuurwerkbril steeds meer gemeengoed wordt. Een paar jaar geleden kon je ze alleen kopen als je vuurwerk kocht. Tegenwoordig zie je ze vanaf begin december overal liggen. Het lijkt mij een goede zaak en ik denk dat het steeds meer gemeen goed wordt dat ze gebruikt worden. Misschien is het ook een idee om uitleg te geven als je vuurwerk aanschaft. Nu kregen we zo het vuurwerk mee, maar misschien moet er wel een verplichte gebruiksaanwijzing bij geleverd worden, waarin uitgelegd wordt hoe je vuurwerk veilig aansteekt. Net als bij de drogist als je medicijnen haalt.

Ik kan het niet aantonen met een onderzoek maar het lijkt mij stug dat het merendeel van de vuurwerkgebruikers nuchter is op oudejaars avond. Dan gebeuren ook de meeste ongelukken. Het zal wel een combinatie zijn van overmatig drankgebruik, groepsdruk, illegaal vuurwerk en het onvoorzichtig omgaan met zowel illegaal als legaal vuurwerk. Volgens mij is er behoorlijk wat winst te behalen door op die punten in te zetten. (en ok ok niet ALLEEN op alcoholgebruik)

Dalarna

Dalarna

05-01-2014 om 17:13

Knurf

Ik geloof best dat het erin staat maar ik vind dat 'google even' gewoon niet netjes. Je kunt toch wel minimaal de link geven (en wat jouw vakantie er toe doet begrijp ik even niet).

Stenna

Stenna

05-01-2014 om 18:20

weer die optelsom

"Er zijn meer mensen in het ziekenhuis beland door alcoholgebruik dan door vuurwerk"
Een even goede interpretatie van deze cijfers is: er zijn ongeveer even veel mensen in het ziekenhuis beland door alcohol en door vuurwerk (2% op ruim 600, gescoord door 82 verschillende eerste hulpdiensten, is waarschijnlijk geen betekenisvol verschil).

"Jij wilt aantonen dat de problemen met oud en nieuw door vuurwerk komen"
Nee, ik wil aantonen dat er OOK door vuurwerk problemen komen. Dat zeg ik toch steeds? Deze komen BOVENOP de problemen die er al door alcohol zijn, het is een optelsom (voor de derde keer). Ongeveer de helft van de totale som van problemen is dus te voorkomen door een vuurwerkverbod. Dat lijkt me een significante winst. De rest moet opgelost worden door iets aan alcohol misbruik te doen (zoals het 18- verbod nu), wat op zich veel lastiger is denk ik.

Lees jij echt de bijsluiters die je bij drogistartikelen krijgt? De drogistuitleg beperkt zich meestal tot de afgeraffelde vraag of je nog vragen hebt over het gebruik van het geneesmiddel.

Natuurlijk drinken mensen te veel op oudejaarsavond, ik heb nergens gezegd dat dit niet zo is of dat dit geen probleem zou zijn. Maar het vuurwerk erbij geeft dronken mensen een wapen in handen en verergert zo de boel enorm.
Ik hou er mee op, ik herhaal nu voor de ik weet niet hoeveelste keer hetzelfde hier. Blijkbaar ben ik niet in staat het uit duidelijker uit te leggen.

Sylvester

Sylvester

05-01-2014 om 19:18

Even heel kort door de bocht...

Ik ben wel benieuwd naar hoeveel zware ongelukken er met gewoon licht vuurwerk dat volgens gebruiksaanwijzing gebruikt wordt gebeuren. Want ik denk dat het dan echt heel erg meevalt. De doden, zwaargewonden, blinden etc... zijn volens mij niet het gevolg van een rotje of vuurpijltje.

Het loopt met vuurwerk de spuigaten uit omdat er steeds meer illegaal vuurwerk komt. Voor 4,5 euro heb je het kaliber van een handgranaat. En daar heb ik helemaal niets aan overdreven. Dat leidt tot overlast, schade en ongelukken. Nogal wiedes.

En als je met gewoon vuurwerk gekke dingen gaat doen (bv naar personen gooien) dan is het ook gevaarlijk. Nogal wiedes.

Ik heb zelf niets met vuurwerk. Vind het wel een traditie en ik ben dol op tradities. Ik kan ook wel genieten van kinderen in de straat die - onder toezicht van olieboletende volwassenen, met veiligheidsbril en andere veiligheidsmaatregelen - de mooiste dag van het jaar hebben. Ze vegen de dag daarna de boel ook zelf weer op. Vuurwerk is niet de oorzaak van overlast, schade en ongevallen. Wel de manier hoe je er mee omgaat. Er zijn tal van dingen die veel schade kunnen toebrengen als ze - bewust of onbewust - niet goed worden gebruikt.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2014 om 23:35

Dalarna en Winterkoninkje

Dalarna, ik weet echt niet wat beter is. Waarom zou je vuurwerk niet in zijn geheel kunnen verbieden? Dan is illegaal vuurwerk toch meteen óók verboden? Ik denk dat het in de praktijk geen makkelijke opdracht zal zijn om 'daders' op heterdaad te betrappen en mee naar het bureau te slepen, maar het idee dat het in totaal verboden is, moet toch een iets helderder signaal afgeven dan 'op 31 december mag het wel'. Door het die ene dag wel toe te staan, creëer je een cirkel om die datum heen waarin 'alvast' afgestoken wordt of 'nog steeds'. Bij ons wordt op 8 oktober in opdracht van de gemeente door professionele mensen vuurwerk afgestoken en op de laatste dag van de kermis. Dan heeft de bevolking geen vuurwerk en hoor je ook geen 'alvast' en 'nog steeds' vuurwerk. Onmogelijk is het dus niet.

Als we eerst moeten wachten tot het op Europees niveau geregeld is, lopen hier in Nederland al heel wat meer mensen zonder ogen en twee handen rond dan nu al het geval is. Het probleem is nú al te groot om verbieden of op zijn minst ernstig inperken uit te stellen. En echt, ik had nooit gedacht dat ik dat zou zeggen.

(Ik vind de opmerking 'google even... ' trouwens zo gewoon, dat ik nogal verbaast ben dat je daar zo'n punt van maakte.)

Winterkoninkje: Ik hoop dat er minder ongelukken gebeuren met minder drastische maatregelen als het afschaffen van particulier vuurwerk. Gewoon omdat er ook veel mensen genieten van vuurwerk.===

Dit kan ik ook doorzetten naar alcohol. Er zijn bosjes mensen die gewoon genieten van een glaasje wijn of iets sterkers en daar totaal geen gevaar mee opleveren voor de maatschappij.

Ik vind mezelf niet intolerant als ik vind dat er een grens bereikt is met het vuurwerk rond oud en nieuw. Ik vind vuurwerk geweldig leuk, maar niet ten koste van de algemene veiligheid op straat. Letsel aan ogen en handen is iets wat al jaren speelt, maar dat gebouwen ontzet worden door 'vuurwerk' is natuurlijk belachelijk. Die ogen en handen én gesneuvelde ramen én een opgeblazen gebouw én een dode... het is een optelsom die uitkomt op 'téveel'. Ik vind het niet leuk meer.

En wat voor mij ook is gaan meespelen, is toch het huisdierenprobleem. Ik ben normaal niet zo van het zielig doen over 'arme huisdiertjes', maar ik heb het nu onder mijn eigen dak. Wij hebben een jonge uit Griekenland geadopteerde hond. De hond is normaal al wat angstig door zijn achtergrond, maar ik denk dat ik gerust kan zeggen dat we door het vuurwerk weer minstens een maand terug naar af zijn. Wist hij voor het vuurwerk net keurig hoe hij in zijn tuig moest stappen en kwam hij blij naar me toe om naar buiten te gaan, nu moeten we hem weer van voor af aan lokken en de hemel in prijzen als hij gekomen is. Eenmaal buiten loopt hij op hete kolen rond. Bij het minste geringste weer met gespannen oren richting wat dan ook. En dolblij als we weer naar huis gaan. En dat terwijl hij een halsbandje om zijn nek heeft waar hormonen (feromonen) inzitten waar hij van kalmeert. Zonder feromenenband was de ellende groter geweest. Dit is maar één hond, zo zijn er meer. Net als katten en andere huisdieren. Wij hebben ook katten, die maken er iets minder een probleem van, maar ik verbaas me elk jaar opnieuw niet als er érgens in huis een kat zijn behoefte heeft gedaan, omdat ze tot ver in de ochtend nog steeds niet naar buiten durven. En ja... we hebben een kattenbak, maar daar gaan deze katten absoluut niet op.

winterzonnetje

winterzonnetje

06-01-2014 om 06:43

kaaskopje

"Dit kan ik ook doorzetten naar alcohol. Er zijn bosjes mensen die gewoon genieten van een glaasje wijn of iets sterkers en daar totaal geen gevaar mee opleveren voor de maatschappij"

Het gaat er niet om dat mensen niet af en toe mogen genieten van een wijntje. Het gaat er om dat alcohol veel te veel de norm is geworden. Bij een goede maaltijd hoort wijn, het liefst bij iedere gang een ander glas. Op een feestje hoort alcohol, bij oud en nieuw hoort champagne. Mijn moeder is geheel onthouder en is tijdens haar werk regelmatig op etentjes en bijeenkomsten geweest. Daar viel ze op omdat ze geen alcohol dronk. Dat vinden mensen raar. Ik heb die ervaring ook op het moment dat ik om een cola vraag. Of je toch iets minder gezellig bent. Nu trek ik me daar niets van aan, maar anderen wel. En dan speelt ook bij volwassenen de groepsdruk om meer te drinken als wenselijk is met alle gevolgen van dien....
Ik reageer op kaaskopje, met deze opmerking met het gevaar dat anderen nu roepen dat ik off-topic ga.
Ik vind je verhaal over jullie eigen hond sneu. Een kat die een keer extra binnen poept omdat ze niet naar buiten durft vind ik minder ernstig. Ik heb er hier 3 rondlopen die om wat voor reden dan ook, ook wel eens binnen poepen. Ik vind dat een keer per jaar niet zo'n probleem. Daar komen ze wel weer overheen.....(alleen liever niet op mijn bed). Die van mij zeurde om 1.00 uur al weer om een bakje eten, dus het hele trauma heeft wel geteld 1 uur geduurd. Valt mee te leven lijkt me!

Fiorucci

Fiorucci

06-01-2014 om 07:17

dalarna

Precies, dus is het de vraag of al dat verbieden zin heeft. Ik vraag het me af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.