Dendy Pearson
28-12-2013 om 16:43
Vuurwerk, ja of nee?
Zo, we hebben de discussies over Zwarte Piet en de kerstbuffetten op school gehad, laten we het eens over vuurwerk gaan hebben
Ik heb vorig jaar voor het eerst voor 25 euro aan vuurwerk gekocht, vooral op verzoek van dochter die nu 11 is. Eigenlijk vind ik het wel zonde van het geld, maar eerlijk is eerlijk, we hebben er een hoop plezier mee gehad. Het was ook gezellig op straat, een hoop kinderen van haar leeftijd die ook rotjes hadden. En natuurlijk een aansteeklont en een veiligheidsbril. Dit jaar heb ik weer besteld.
Nou las ik net op het nieuws weer iets over een algeheel verbod en ik moet zeggen dat ik daar toch wel voor ben. Het scheelt natuurlijk enorm in opruimkosten en gewonden.
Kopen jullie vuurwerk en wat vinden jullie van zo'n verbod?
Dendy
winterzonnetje
09-01-2014 om 22:11
knurf
"Jij bent degenen die reageert alsof je aangevallen wordt. Alsof mensen die consumentenvuurwerk willen afschaffen jou van je laatste pleziertje in je leven willen beroven"
Welnee Knurf. Ik vind het jammer als het verdwijnt omdat mijn kinderen erg genieten van op een veilige manier vuurwerk afsteken. Daar hebben weinig mensen last van hoor, in de achtertuin, samen met de buren wat rotjes en wat vuurpijltjes afsteken. Veel lol en weinig last. Maar zeer zeker niet van levensbelang en dat heb ik hier nog nooit gezegd. Ik stem de volgende verkiezingen net zo makkelijk op groen links als hun programma me aanspreekt.
" En ik heb last van de herrie met oudjaar. Lekker puh" Ik ga er vanuit dat je de glimlach hier even vergeten bent? :-}
Angela67
12-01-2014 om 20:18
interessante tussenoplossing op Nu.nl
http://www.nu.nl/binnenland/3673527/grote-steden-willen-aanpassing-vuurwerkregels.html
Gemeenten in Nederland moeten meer vrijheid krijgen in het bepalen van vuurwerkregels om zo de overlast en schade te beperken.
Het Rijk zou er beter aan doen bepaalde bevoegdheden rondom vuurwerk over te laten aan de gemeenten en niet die verantwoordelijkheid, zoals nu, bij het Rijk laten.
Dat vraagt de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb namens de vier grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) aan het kabinet. De zogeheten G4 werken samen aan een plan waarin ze de negatieve aspecten van het vuurwerk willen wegnemen. Zo willen ze dat gemeenten zelf kunnen bepalen op welke plekken en welke tijdstippen in hun gemeente consumenten vuurwerk mogen afsteken. Ook bepleiten ze dat lokaal kan worden bepaald wanneer vuurwerk mag worden verkocht.
Centraal aansteken
Dat betekent concreet dat een gemeente kan bepalen dat vuurwerk bijvoorbeeld centraal door de lokale overheid wordt afgestoken of dat consumenten maar op enkele plaatsen in de gemeente hun gang mogen gaan. Zo hoopt Aboutaleb de overlast van het legaal vuurwerk te beperken.
Dat veroorzaakt nu veel letsel aan burgers en brengt veel schade toe aan gemeentelijke eigendommen. Aboutaleb is overigens niet voor een totaalverbod van consumentenvuurwerk.
Schade
In een brief aan de gemeenteraad schrijft de burgemeester dat de schade alleen al aan gemeentelijke eigendommen in Rotterdam afgelopen jaarwisseling 376.000 euro was. De schade aan materialen van stadsvervoerder RET was deze keer bijna 40.000 euro. ''Ondanks het feit dat de schade lager is dan voorgaande jaren bestaat de indruk dat die per geval wel zwaarder is. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het toenemend gebruik van zwaarder vuurwerk'', aldus Aboutaleb.
Volgens een onderzoek van de NOS is een groot deel van de Nederlandse gemeenten voor het aanpassen van de regels rond vuurwerk. Een verbod vinden de gemeenten een stap te ver. Ze vinden echter wel dat regels moeten worden aangescherpt of dat er meer vrijheid moet komen om zelf te mogen bepalen hoe ze er mee omgaan, zo bleek uit de enquête die de omroep onder 400 gemeenten uitvoerde. Ruim 190 gemeenten gaven antwoord op de steekproef.
Minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) stelt in een eerste reactie vast dat voor een vuurwerkverbod geen animo bestaat. Als gemeenten een andere aanpak van overlast van vuurwerk willen, kan dat aan de orde komen in het overleg met hem en met staatssecretaris Wilma Mansveld, die over vuurwerk gaat.
Opstelten laat via zijn woordvoerder weten dat binnen de huidige regels ook veel mogelijk is. In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) kunnen gemeenten vastleggen waar wel en waar geen vuurwerk mag worden afgestoken.
winterzonnetje
12-01-2014 om 20:44
op het NOS journaal
Op het NOS journaal werden meer maatregelen genoemd. Zoals:
- Europees regels over vuurwerk
- minder ruimere verkooptijden
- hogere boetes voor de verkoop en het afsteken van illegaal vuurwerk
- minder tijd waarin je mag afsteken
- gemeentes kunnen vuurwerk vrije zones instellen.
Ik vind het een mooie compromis. We hebben het er net al overgehad. We hopen dat het mogelijk blijft om vroeg in de avond vuurwerk af te steken, zo niet dan alleen om middernacht.
Kaaskopje
12-01-2014 om 22:16
Dan is het protest dus wel nuttig geweest
Dat de klachten serieus genomen worden vind ik wel prettig. Ik zou ook al blij zijn met het aanscherpen van de regels. De volgende jaarwisseling moet dan uitwijzen of nieuwe regels effect hebben. Als we weer terug kunnen naar 'gezellig' vuurwerk, heb ik er geen bezwaar tegen.
Knurf
13-01-2014 om 07:47
gek
gek dat er nu ineens sprake moet zijn van Europese regels, terwijl Nederland altijd roept dat ze niet meer bevoegdheden willen overdragen aan Europa. Alleen voor dingen die grensoverschrijdend zijn, zou Europa moeten inspringen, toch? Het vuurwerkprobleem speelt in andere landen helemaal niet, dus waarom zou Europa dat moeten regelen?
Dalarna
13-01-2014 om 12:00
Knurf
Ik snap je reactie niet, al het illegale vuurwerk komt uit het buitenland en is daar blijkbaar makkelijk aan te komen of legaal en jij snapt niet waarom we dit Europees moeten regelen?
troelahoep
13-01-2014 om 13:57
mooi compromis
ik denk dat de meeste mensen daar wel mee kunnen leven?
winterzonnetje
13-01-2014 om 18:31
vandaag in de trouw
Een klein stukje. Gemeente willen meer zeggenschap in de aanpak van vuurwerkoverlast, maar ze zijn heel verdeeld over de aanpak. Maar een op de drie gemeente voelt voor vuurwerkvrije zones en nog minder 1 op de 5 ziet heil in zelf vuurwerkevenementen te organiseren. De vier grote gemeente willen zelf bepalen waar en wanneer er vuurwerk mag worden afgestoken. De meeste gemeente vinden dat de vuurwerkregels moeten worden aangepast, maar eensgezindheid hierover is er niet. Uit de lange lijst van maatregelen is er maar een waar een meerderheid van gemeente zich achter schaart: een Europees verbod op zwaar vuurwerk. En illegaal vuurwerk moet zwaarder gestraft worden. Voor een algeheel verbod op consumentenvuurwerk is maar een klein groepje te porren.
Ik vind het ook een mooie compromis. En misschien wordt er op deze manier ook strenger opgetreden op de plekken waar het meeste speelt.
Angela67
13-01-2014 om 19:39
beetje makkelijk
Ik vind het Europa-spoor soms wat makkelijk klinken. Je kunt namelijk op je klompen aanvoelen dat het jaren duurt voordat daar een concrete maatregel vandaan komt, als er al een regel komt.
Dus ik vind het altijd wat 'makkelijk' voor politici om met Europa-voorstellen te komen. Niet dat het helemaal niet moet, integendeel, ik vind Europa-eenheid vrij belangrijk op veel gebieden en ben voorstander ervan. Maar dat ontslaat politici niet van korte termijn oplossingen als 2/3e van bevolking in een steekproef voor een vuurwerkverbod is. Dan moet je met iets concreters komen dan Europa.
gr Angela
ps ik vind het gezien de verdeeldheid van de gemeente ook duidelijk dat het nu door de Nederlandse overheid bepaald moet worden en dan daarna in Europees verband .. .
Knurf
13-01-2014 om 19:57
Dalarna
'en jij snapt niet waarom we dit Europees moeten regelen?'
1. Illegaal vuurwerk IS al illegaal. Nog een verbod maakt het niet illegaler hoor.
2. Illegaal vuurwerk wordt niet gemaakt in andere Europese landen, maar overwegend in China en India. Ik weet niet hoe goed jouw topografie is, maar die landen liggen niet in Europa en hebben dus geen bal te maken met eventuele de Europese regelgeving.
3. Illegaal vuurwerk is illegaal omdat het geen Nederlands keurmerk heeft. Niet omdat het per definitie gevaarlijker is. Vuurwerk dat ik Belgie legaal (!) verkocht mag worden, kan in Nederland dus heel goed illegaal zijn. Niet perse gevaarlijker, maar wel verboden. Zulke verschillen krijg je er binnen de EU niet uit (en terecht, we willen toch de Nederlandse souvereiniteit behouden?)
4. In maar weinig (Europese) land zijn ze zo dom om burgers en hun kinderen (!) vuurwerk te laten afsteken, behalve misschien Belgie waar overigens alleen siervuurwerk is toegestaan. In sommige landen geldt een vuurwerkverbod (gewoon in de landelijke wetgeving opgenomen), in een aantal andere landen geldt dat vuurwerk altijd als show door een erkende beziger moet worden afgestoken (Spanje). Veel landen kennen dus helemaal geen consumentenvuurwerk zoals wij dat kennen, daar heet al het vuurwerk 'professioneel vuurwerk'. Waarom zouden die landen in vredesnaam meewerken aan een Europees verbod voor iets dat bij hun helemaal niet speelt of allang geregeld is?
5. De Europese regelgeving is er voor grensoverschrijdende problemen. Overlast van vuurwerk door particulieren is een Nederlands probleem.
Ik weet dat je een hekel hebt aan googelen, maar misschien zou je het toch eens moeten proberen. Het zou je een hoop informatie opleveren. En anders alvast een beginnetje voor je:
winterzonnetje
14-01-2014 om 06:33
knurf
"4. In maar weinig (Europese) land zijn ze zo dom om burgers en hun kinderen (!) vuurwerk te laten afsteken, behalve misschien Belgie waar overigens alleen siervuurwerk is toegestaan. In sommige landen geldt een vuurwerkverbod (gewoon in de landelijke wetgeving opgenomen), in een aantal andere landen geldt dat vuurwerk altijd als show door een erkende beziger moet worden afgestoken (Spanje). Veel landen kennen dus helemaal geen consumentenvuurwerk zoals wij dat kennen, daar heet al het vuurwerk 'professioneel vuurwerk'. Waarom zouden die landen in vredesnaam meewerken aan een Europees verbod voor iets dat bij hun helemaal niet speelt of allang geregeld is?"
Ik heb je link 3 keer nagelezen, maar ik haal dit er niet uit. Er worden twee landen genoemd met een totaal verbod (Roemenië en Ierland) en op Malta mogen ze alleen zelfgemaakt vuurwerk afsteken bij speciale clubs. Dan zijn er een aantal landen waar knal vuurwerk verboden is of waar een limiet is gesteld aan het geluid (Oostenrijk.)Naast dat er shows zijn in Spanje en Italie is zwaar vuurwerk wel verboden, maar wordt wel gedoogd. En dan zijn er nog een aantal landen waar vuurwerk het hele jaar verkocht mag worden.
" Illegaal vuurwerk is illegaal omdat het geen Nederlands keurmerk heeft. Niet omdat het per definitie gevaarlijker is. Vuurwerk dat ik Belgie legaal (!) verkocht mag worden, kan in Nederland dus heel goed illegaal zijn. Niet perse gevaarlijker, maar wel verboden. Zulke verschillen krijg je er binnen de EU niet uit (en terecht, we willen toch de Nederlandse souvereiniteit behouden?)"
Ik begrijp uit je stuk dat het vuurwerk wat legaal in België gekocht wordt en hier illegaal is vooral nog striktere afsteekeisen hebben om het veilig af te steken. Zoals meer afstand etc... Wat wel raar is dat dit vuurwerk alleen verkocht wordt als het geëxporteerd wordt. Met andere woorden als het België uitgaat. Dat lijkt een dubbele moraal in de Belgische wetgeving, ik vind dit een voorbeeld dat heel goed op Europees niveau aangepakt kan worden.
Tenslotte:
"Niet alle regels die op het vuurwerk staan, zijn even duidelijk. Daarom wordt de Europese regelgeving in 2015 geïntensiveerd. Hierbij zal vuurwerk veiliger en de handel meer gestroomlijnd worden. Zo moeten consumenten aan het label kunnen zien of het vuurwerk is goedgekeurd, wie de producent is en wat de regels zijn voor het afsteken ervan. Ook moet er een mogelijkheid zijn om contact op te nemen met de maker van het vuurwerk."
Dit wordt in 2015 op Europees niveau aangepakt. Misschien was het beter geweest als het in 2014 besproken was, maar het duurt ook weer geen jaren. Misschien naast het label verplicht een lijstje met regels over veilig afsteken meegeven. (wat in wikkepedia wordt genoemd.)
winterzonnetje
14-01-2014 om 06:52
Nog meer links
Als ik deze link moet geloven wordt er in de meeste Europese landen vuurwerk afgestoken, zijn er soms veel ruimere afsteektijden als in Nederland en mag er soms op meerdere dagen in het jaar vuurwerk afgestoken worden.
Opmerkelijk: Ijslanders zijn nog gekker op vuurwerk als Nederlanders, die geven gemiddeld 250 euro per gezin uit aan vuurwerk. Dat is ruim 10 keer zoveel als wat wij dit jaar hebben uitgegeven aan vuurwerk.
http://www.vuurwerktraditie.nl/bibliotheek/bestanden/Europakaart_1.0.pdf
Dalarna
14-01-2014 om 08:48
erg flauw knurf
Erg flauw want ik heb nooit gezegd dat ik een hekel heb aan googelen, sterker nog, je hebt geen idee over hoeveel ik google op een dag en dat ik daar de afgelopen maanden voor minstens 750 euro aan prijzen mee heb gewonnen.
Ik heb een hekel aan 'google even' als dat als reactie wordt gebruikt nadat iemand over verduidelijking of uitleg heeft gevraagd. Een link geven met een paginanummer lijkt mij dan de weg die je moet volgen. Net zoals je vroeger voor het internettijdperk in een discussie niet je argumenten staafde met: zoek het zelf maar even ergens op!
Verder sluit ik me bij winterzonnetje aan, daar heb ik niets aan toe te voegen.
skik
14-01-2014 om 09:15
Suf compromis
Allemaal verschillende regels, dat lijkt me er niet voor zorgen dat er beter gehandhaafd kan worden. Integendeel.
Verder is het eigenlijk belachelijk dat particulier vuurwerk afgestoken mag worden als je ziet hoeveel benadeelden er zijn die zelf niet aan vuurwerk afsteken doen. 40 of 50 procent van de gewonden is omstander of voorbijganger, mensen die de straat niet op durven uit angst, dieren die bibberend in een hoekje zitten, vernielingen aan eigendommen van anderen. Als alleen vuurwerkafstekers last zouden hebben van het geknal en alleen hun eigen vingers zouden verminken dat zou ik er niet zulke problemen mee hebben, maar de overlast en schade voor niet-deelnemers vind ik buitenproportioneel.
skik
troelahoep
14-01-2014 om 09:43
nouja skik
als er alleen op bepaalde plaatsen vuurwerk mag worden afgestoken dan blijf je daar als vuurwerk-mijder toch gewoon bij uit de buurt? Ik kom met carnaval ook tijdelijk even niet in het stadscentrum, bijvoorbeeld.
Je maakt je wel erg druk om andermans vingers. Omstanders zijn zich ook wel bewust van de risico's als ze naar vuurwerk gaan kijken.
Dalarna
14-01-2014 om 12:01
skik
Ik denk toch wel dat alle vingerslachtoffers zélf ook de aansteker waren van het vuurwerk...
skik
17-01-2014 om 10:05
Nou mamahippie en dalarna
Dalarna, ik zeg niet dat vuurwerkafstekers de vingers van voorbijgangers afknallen, alleen dat ze van mij best hun eigen vingers mogen verminken. De omstanders moeten het meestal met oogletsel bekopen.
Vorige jaarwisseling stond een buurmeisje in de hal van haar huis, de deur stond half open maar desondanks schoot er een vuurpijl naar binnen van overbuurjongen van 12, die de vuurpijl uit de hand afschoot. Dat meisje heeft nog dagen last van haar oren gehad van de knal, haar jas zal vol met brandgaatjes en ze was zich natuurlijk ongans geschrokken, net als haar ouders. Dat was overigens niet de eerste keer dat ik vuurwerk in andermans voortuin, portaaltje of hal zag belanden.
Mammahippie, je kan niet stellen dat alle gewonde omstanders een welbewust risico hebben genomen om naar het vuurwerk te gaan kijken. Zie voorgenoemd voorbeeld, of denk aan oudjaarsdag overdag, als je de straat op moet om naar je werk te gaan of om boodschappen te doen en er overal op straat vuurwerk afgestoken wordt. Je kent ze wel, van die jongens met een goedgevulde rugzak met rotjes die die dingen random afsteken en ze achteloos rond gooien. Kom jij net de hoek om gefietst...
Je kan wel gebieden en tijdstippen aanwijzen waar particulieren wel zelf vuurwerk af mogen schieten en waar en wanneer niet, maar da's toch niet bij te houden als er allemaal verschillende verordeningen zijn? Dan maar lekker overzichtelijk: om 00.00 uur in elke wijk professioneel vuurwerk (vast wel te financieren uit te besparen kosten op hulpdiensten en handhaving) en verder niks.
skik
http://nos.nl/audio/588412-vuurwerkslachtoffers-met-oogletsel-vaak-omstanders.html
Dalarna
17-01-2014 om 12:38
skik
Ik reageerde eigenlijk alleen op dit stukje van jou: "Verder is het eigenlijk belachelijk dat particulier vuurwerk afgestoken mag worden als je ziet hoeveel benadeelden er zijn die zelf niet aan vuurwerk afsteken doen. 40 of 50 procent van de gewonden is omstander of voorbijganger,"
Ik wilde alleen maar zeggen dat alle vingers eigen schuld zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.