Dendy Pearson
28-12-2013 om 16:43
Vuurwerk, ja of nee?
Zo, we hebben de discussies over Zwarte Piet en de kerstbuffetten op school gehad, laten we het eens over vuurwerk gaan hebben
Ik heb vorig jaar voor het eerst voor 25 euro aan vuurwerk gekocht, vooral op verzoek van dochter die nu 11 is. Eigenlijk vind ik het wel zonde van het geld, maar eerlijk is eerlijk, we hebben er een hoop plezier mee gehad. Het was ook gezellig op straat, een hoop kinderen van haar leeftijd die ook rotjes hadden. En natuurlijk een aansteeklont en een veiligheidsbril. Dit jaar heb ik weer besteld.
Nou las ik net op het nieuws weer iets over een algeheel verbod en ik moet zeggen dat ik daar toch wel voor ben. Het scheelt natuurlijk enorm in opruimkosten en gewonden.
Kopen jullie vuurwerk en wat vinden jullie van zo'n verbod?
Dendy
Angela67
28-12-2013 om 16:51
liever geen vuurwerk . . .
Ik ben absoluut voor een verbod, maar ik heb ook twee zonen (9 en 12 jr). Dus zolang het niet verboden wordt, vind ik het belangrijk dat zij leren hoe er mee om te gaan en wat je vooral wel en niet moet doen. Dit vertel ik ze ook gewoon, dus ook wat mijn mening over vuurwerk is (maar ik ga natuurlijk niet erop lopen afgeven of afkeurend kijken, het is niet dat ik hun plezier wil vergallen!). Jongste mocht vorig jaar nog niets, maar mag dit jaar wat eenvoudige dingen dinsdag overdag aansteken om een idee te krijgen van de belangrijkste principes. Oudste is bijna 13, en vorig jaar hebben mijn vriend en hij dus voor het eerst vuurwerk gekocht (voor 25 euro ofzo)om mee te 'oefenen'. Ik maak me ook zorgen over het illegale vuurwerk en wat daarmee voor en tijdens oudjaarsavond gebeurt, en ik hoop dat als alles verboden wordt er ook minder mogelijkheden zijn voor illegaal vuurwerk (want dan is alles verboden dus word je hopelijk eerder gepakt . .. ).
Mijn argumenten zijn milieuvervuiling en overlast. En wat iedereen met die 65 miljoen doen moeten ze zelf weten, dus het geld daar gaat het me niet om.
gr Angela
Tigress
28-12-2013 om 17:07
Verbod
Elk jaar moeten de knallen harder kennelijk. Het lijkt wel oorlog af en toe. Ik maak me ook zorgen over illegaal vuurwerk en vraag me af hoeveel verminkten of zelfs doden er nog moeten vallen voor het verboden wordt en we ons scharen onder de landen waar alleen de gemeenten vuurwerk inkopen en afsteken in een vooraf geregisseerd spektakel. Ieder jaar hebben de oogartsen en cosmetisch chirurgen hun handen weer vol. Wat een ieder doet moet men zelf weten, maar ik vind geld uitgeven voor vuurwerk letterlijk geld dat in rook op gaat.
Fiorucci
28-12-2013 om 18:28
twee gedachten
Enerzijds vind ik vuurwerk enig, althans, siervuurwerk.
Ik snap ook absoluut de lol van het afsteken. Anderzijds de mileiuvervuiling en vooral de ongelukken zijn vreselijk.
Het geld wat eraan uitgegeven wordt, dat moet iedereen zelf weten, ik vel geen oordeel over bestedingskeuzes van anderen.
Knurf
28-12-2013 om 20:23
tja
via mijn werk heb ik aardig wat vuurwerk van dichtbij meegemaakt, en ik ben behoorlijk geschrokken van de risico's. Niet voor niets moet vuurwerk normaal gesproken (dus altijd behalve met oudjaar) afgestoken worden door iemand met een vergunning/certificaat en de nodige ervaring. Bovendien zijn de shows door deskundigen veel mooier dan het geprutst van de gemiddelde buurman (iemand wel eens naar de vuurwerkshows in Scheveningen geweest? Aanrader!). Wat mij betreft zouden we best kunnen volstaan met alleen maar shows van erkende bezigers. Maar ik zal niet zo ver gaan om het te verbieden als mijn dochter wil afsteken.
Angela67
28-12-2013 om 21:55
2/3e van de bevolking tegen, volgens steekproef . . .
http://www.nu.nl/binnenland/3663741/meerderheid-wil-vuurwerkverbod-particulieren.html
troelahoep
28-12-2013 om 23:34
ik vind vuurwerk wel leuk...
en we hebben er ook best veel plezier van. Ik vind het altijd wel een hoogtepunt in het jaar, het vuurwerk met oud en nieuw. De hele buurt gezellig op straat, en hier overwegend mooi siervuurwerk.
Als het daadwerkelijk tot een verbod zou komen vind ik wel dat er op elke straathoek vuurwerk moet worden afgestoken door professionals, want anders zouden we speciaal naar een centrale plek moeten gaan om het vuurwerk te zien (met koninginnedag, kermis o.i.d. zien we ook nooit wat van het vuurwerk wat wordt afgestoken in het centrum). Je gaat 's avonds laat toch ook niet zo snel op pad met je jonge kinderen en de visite.
Angela67
28-12-2013 om 23:38
maar wat heeft verbod dan voor zin
als het op elke straathoek alsnog afgestoken wordt door professionals? het aantal ongelukken is dan hopelijk minder, maar er is natuurlijk totaal geeen controle op mogelijk (want hoe moet je dat dan handhaven).
gr Angela
Tonny
28-12-2013 om 23:58
Nee
Wij kopen geen vuurwerk, nooit gedaan ook.
Zonen op gegeven moment wel, maar ik geloof dat die er inmiddels zo'n beetje mee zijn gestopt, zijn allebei 25 plus.
Ik vind vuurwerk bij de jaarwisseling best aardig om te zien, maar geef er zelf niks aan uit. Dat oeverloze knallen van tevoren, vreselijk. Het is raar dat er elk jaar meer wordt verkocht. Zoveel geld zomaar weg.
Hoop ook dat de acties tegen illegaal en veel te zwaar vuurwerk succes gaan hebben. Nu alweer war jongeren die handen moeten missen. Zo zinloos!!
Kaaskopje
29-12-2013 om 01:49
Mijn man ook voor verbod
Vandaag zei mijn man dat hij ook voor een verbod op vuurwerk is en dat vond ik toch wel even slikken. We zijn het zo gewend om vuurwerk om ons heen te hebben met Oud en Nieuw, dat ik het wel zou missen als het niet meer mag. Maar tja... eerlijk is eerlijk... wat een ellende veroorzaakt het toch ook. Ergens is het raar dat wij hier in Nederland zo nonchalant omgaan met de risico's van vuurwerk. En dan die 'bommen' die tegenwoordig al vanaf oktober door de straat dreunen. Idioot gewoon. Laatst stond in de krant dat een brievenbus uit een voordeur was geknald en regelrecht in een auto was geboord. Je zal maar net voorbijlopen!
Ik hink dus ook op twee gedachten. Ik kan me voorstellen dat er op een gegeven moment een verbod komt, maar ik vind het wel jammer dat dat die keus dan gemaakt moet worden.
Knurf
29-12-2013 om 09:19
angela
'maar wat heeft verbod dan voor zin als het op elke straathoek alsnog afgestoken wordt door professionals?'
1. minder ongelukken, geen amateurs die lontjes aan elkaar knopen of met 80 kilo (!) vuurwerk in de achterbak van hun auto door het land crossen.
2. minder overlast. Het knalt hier al dagen, de katten worden er gestresst van, de knallen 's avonds zijn best vervelend (een professional heeft wel wat beters te doen dan op 28 december de helft van zijn vuurwerk alvast de lucht in te schieten).
3. mooiere shows en minder afval
Angela67
29-12-2013 om 09:28
dat van die overlast da's waar
@Knurf, dat is iid een voordeel als het alleen op 31-12 om 12 uur mag door professionals. Ik dacht alleen aan minder ongelukken op dat moment, maar er zit dan ook een groot voordeel aan het feit dat het alleen om 12 uur 's nachts mag.
maar haalbare kaart lijkt mij het dus niet, op elke hoek, maar misschien wel per stad?
gr Angela
Dendy Pearson
29-12-2013 om 09:56
Gek genoeg
horen we hier nog nauwelijks knallen. Gisteren is de verkoop begonnen en ik heb welgeteld 2 vuurpijlen gezien. In de omgeving zijn een aantal grote partijen illegaal vuurwerk opgeruimd, misschien is dat de reden dat we hier nog geen strijkers horen.
Onze honden zijn er niet bang voor, ze zijn op oudjaarsdag altijd wel wat onrustig. Ik beperk het uitlaten in deze tijd wel tot een minimum om te voorkomen dat ze het wel worden.
Onze vorige hond, dat was een hele vreemde kruising, stond altijd te kwispelen met oud en nieuw, met zijn voorpoten in de vensterbank. De honden die we nu hebben kruipen gewoon veilig in hun mand.
Maar onze buurhond is echt zo verschrikkelijk bang, dat is gewoon naar om te zien. Als zijn baasjes het geld ervoor hadden gingen ze naar een vuurwerkvrij vakantiepark.
Kaaskopje
29-12-2013 om 10:57
Hond
Het wordt de eerste jaarwisseling met onze hond, dus ik ben benieuwd. Tot nu toe maakt ze er niets van. Zelfs niet als ik met mijn voeten boven de grond zweef als er vlakbij zo'n bom is afgegaan. Misschien dat het op het Griekse eiland waar hond vandaan komt wel normaal is dat er geknald wordt, geen idee
De eerste hond die wij samen hadden, een boxer, gaven wij een pilletje op Oudjaar. Daar werd de hond wel lekker rustig van, ook nog de dag erna. Dat kwam stiekem dan ook weer goed uit vanwege de verjaardag van jongste dochter. Inmiddels weet ik dat dit niet goed is voor een hond. Hond is wel rustig, maar in het koppie gaat het door. Hond kan dus wel bang zijn, maar door het pilletje niet normaal reageren.
Wat
29-12-2013 om 11:41
preecies kaaskopje
onze honden (inmiddels overleden) werden slap van dat pilletje, maar geestelijk niet duf. Vreselijk om te zien hoe een hond niet meer kan wegkruipen omdat ie omvalt door het pilletje maar nog net zo angstig is.
Polletje Piekhaar
29-12-2013 om 11:48
voor huisdieren
is vuurwerk sowieso een ellende. Ook als ze niet bang zijn bedoel ik: de viezigheid en het gevaar voor grapjassen die juist een rotje naar een poes of hond gooien....
Er bestaat trouwens een 'thundershirt' voor honden. Dit is een jasje wat je ze aandoet en die angst vermindert. Dezelfde werking als bij het inbakeren van baby's schijnt echt te werken!
Dalarna
29-12-2013 om 13:15
Niet mee eens
Men wil vooral vuurwerk verbieden of vuurwerk door amateurs verbieden OMDAT er illegaal vuurwerk is. Met normaal vuurwerk gebeuren nauwelijks slachtoffers. Het gaat mis als mensen gaan knutselen en als ze zich met illegaal vuurwerk bezig gaan houden.
Op dit moment, dus lang voor het afgestoken mag worden zijn er al heel wat ongelukken geweest (twee jongeren zijn hun hand al kwijt en in Duitsland viel een dode toen een man van 52 ging knutselen, vuurwerk in een pijp deed, het aanstak, zijn zoon van 17 liet filmen en vervolgens in de pijp ging kijken.
Wees eens eerlijk: als er een verbod zou komen zouden deze slachtoffers dan niet vallen? Natuurlijk wel, het illegale spul komt uit het buitenland, vaak dus via de post of in de achterbak en wordt ook afgestoken voor het mag op oudjaarsdag.
Het idee dat het op elke hoek van de straat afgestoken moet worden is helemaal te gek voor woorden: hoeveel mensen kennen jullie die professioneel vuurwerkdeskundige zijn? Gaan we dan allerlei vage cursusjes geven waar de mafkezen die nu al gevaarlijk bezig zijn zich voor op mogen geven zodat ze gevaarlijk mogen doen met 2000 man er naast?
Ik ben al blij dat het jaarlijkse draadje eens niet gaat over dat het zo 'zonde is van het geld'. Ik moet zeggen dat ik dát een enorme verbetering vind Verder mogen ze van mij doen wat ze willen, we zijn al met zijn zevenen bij elkaar voor oud en nieuw en niemand heeft vuurwerk gekocht dus ik ga het niet missen als het verboden wordt maar ik ben bang dat men het om de verkeerde redenen wil gaan verbieden. Het illegale vuurwerk moet je aanpakken door Europese regels, een verbod alleen in Nederland heeft geen zin.
tsjor
29-12-2013 om 14:37
Mooi
Ik vind het mooi altijd: met knallen het oude jaar verjagen en daarna met siervuurwerk het nieuwe jaar verwelkomen. Ik houd ervan. Wel beperkt (dus één keer knallen is genoeg) en om 24.00 uur. En natuurlijk met een helder hoofd afsteken en de rotzooi meteen opruimen, zodat de volgende dag kinderen geen restanten kunnen vinden.
Wat stomkoppen doen met zelfgeknutselde bommen, daar kan ik helaas niet zoveel aan doen. Het is al verboden, het is overduidelijk stom en gevaarlijk.
Tsjor
Knurf
29-12-2013 om 15:03
Dalarna
'Met normaal vuurwerk gebeuren nauwelijks slachtoffers'
Dat klopt helaas niet. Ook met legaal vuurwerk vinden ongevallen plaats, nog los van de gehoorbeschadiging en je luchtwegen die beschadigd kunnen raken.
Jaina
29-12-2013 om 16:17
Vuurwerk
Ik heb persoonlijk geen echte hekel aan vuurwerk. Wel denk ik dat er veel nadelen bestaan aan de omgang met vuurwerk nu. Voor dieren is het zeer onprettig. Je durft je kleine kinderen de dagen na 31 December niet buiten te laten spelen vanwege vuurwerk resten, het is gewoon gevaarlijk en het kost ook veel geld. Daarmee bedoel ik overigens absoluut niet het geld wat de consument er zelf aan besteed maar wel het geld wat de gemeente weer moet besteden aan het opruimen van de troep en het geld voor de behandeling allerlei akelige brandwonden dus het gemeenschap.
Vuurwerk ongelukken ontstaan zeker niet alleen door illegaal vuurwerk maar door de verkeerde omgang met vuurwerk (vuurwerk met vuurwerk aansteken, meerdere stukken aan elkaar vast binden, oude vuurwerkresten opnieuw aansteken, vuurwerk gooien naar andere mensen of dieren)
Wie in een rustige omgeving netjes vuurwerk afsteekt met alle bijbehorende voorzorgsmaatregelen zal weinig gevaar lopen maar het probleem is natuurlijk dat er vaak niet netjes mee wordt omgegaan. Dat is wel degelijk een probleem.
Professioneel vuurwerk is heel mooi maar heeft als nadeel dat je vaak weer ergens heen moet om het te zien. Op elke straathoek een professioneel vuurwerk gaat natuurlijk nooit lukken; logistiek en financieel. De laatste jaren worden vuurwerk shows juist vaker afgeschaft omdat het duur is en het is natuurlijk crisis dus niemand (ook het bedrijfsleven) heeft meer zin om dat te betalen.
En ik heb ook liever dat mensen zelf geld uitgeven aan vuurwerk dan dat dit met gemeenschapsgeld moet gebeuren. Al is het natuurlijk wel zo dat er ook gemeenschapsgeld gaat naar het opruimen en de andere gevolgen.
Zelf vuurwerk afsteken is ook best leuk en zeker kinderen genieten er erg van. Waar wij nu wonen wordt er nauwelijks consumenten vuurwerk afgestoken met Oudjaar (is niet eens toegestaan meen ik) en de kinderen missen dat wel. We gaan dit jaar Oudjaar in Nederland vieren (niet vanwege het vuurwerk maar om de familie te zien) en sommige van de kinderen praten al dagen over weinig anders dan vuurwerk. Ze vinden het dus wel heel leuk. En dat snap ik ook wel weer. Zo lang het is toegestaan mogen ze er dan ook zeker aan meedoen.
Ik ben ondanks de nadelen van consumenten vuurwerk dan ook niet echt voor een verbod eigenlijk. Ik ben niet zo vlug voor verboden en ik zie professioneel vuurwerk ook niet echt als een goed alternatief voor de meeste gezinnen. Maar het is ook weer geen zaak waar ik echt een tegenstander van ben. Als er wel een verbod komt dan is het ook best. Het gaat me niet enorm aan het hart die hele vuurwerk kwestie
krin
29-12-2013 om 16:49
Verbieden alleen voor stommelingen
Zullen we dan alcohol ook alleen verbieden voor 18-minners die zich in coma zuipen (en idioten die dronken achter het stuur zitten)?
Jasmijn
29-12-2013 om 16:58
minder hard en zwaar
Voor mij zou het persoonlijk niets uitmaken, verbied maar want vuurwerk interesseert mij niets. Maar goed, er zijn nu eenmaal mensen die het wel leuk vinden. Ik zou dan gaan voor een verbod op zwaar vuurwerk, ik vind de laatste jaren de knallen te hard en te zwaar. Vroeger was dat niet zo. Dus mijn optie zou zijn. Geen zwaar knalvuurwerk, gewoon het kaliber van een rotje, is wat mij betreft hard genoeg en dat kleine siervuurwerk is ook erg leuk. Daar kan je met volwassenen en kinderen van genieten, het knalt niet hard en is redelijk ongevaarlijk (als je er normaal mee omgaat). En dan kan je dat gewoon op straat afsteken. Het geheel komt niet hoger dan een meter of 2 in de lucht. En uiteraad de ochtend erop zelf de troep opruimen.
Katniss
29-12-2013 om 17:13
Het wordt wel erger
Een paar jaar geleden liepen hier dagenlang jongetjes (van een jaar of 10) oneindig veel rotjes af te steken. Dat was irritant, maar waar ze nu mee knallen is veel erger. Soms staan de glazen in de kast te rinkelen, zo hard gaat het.
Mijn katten moeten vanaf vandaag binnen blijven en daar wordt niemand blij van, dus wat mij betreft mag er wel wat strenger gehandhaafd worden op het te vroeg afsteken van vuurwerk. Het mag immers pas vanaf de 31e.
Hombre
29-12-2013 om 17:23
Abolitie
Ik was vroeger ook zo'n vuurwerkvandaal die zijn eigen vuurwerk in elkaar zetten en ik zeg weg met die troep. Veel te gevaarlijk.
En op een of andere manier loopt het in Nederland altijd uit de klauwen:
- Gewoon lekker fietsen is niet genoeg, men moet zonodig met complete pelotons over fietspaden (brommen verboden) in parken scheuren zodat je je kinderen continu in de gaten moet houden.
- Dat moest toch al want een gewone hond is de meeste Nederlanders ook te min. Het moet stoer dus liefst een of ander enorm waak- of vechthondenras waar je indruk op anderen mee kunt maken. En die lopen natuurlijk los in datzelfde park.
- Een beetje vuurwerk afsteken is niet genoeg, het kan niet zwaar en illegaal genoeg zijn. Als je in het buitenland komt, waar het gewoon het hele jaar toegestaan is is het een oase van rust vergeleken met hier waar je als je een beetje pech hebt rotjes naar je toe gegooid krijgt, leuk!
En al blijft het legaal, dan is het nog link. Veel mensen zijn al beschonken met oudjaar en dan gaan ze nog een beetje met explosieven spelen. Ik stond een keer op een dakterras met mijn familie (nog geen kids). Een man legde zo'n doos die vuurkogels afschiet op een verhoging. Ongeveer op ooghoogte. Wellicht dankzij mijn vuurwerkachtergrond hield ik het in de gaten en jawel, na een paar kogels sprong die doos de lucht in en kwam op z'n kant terecht. Een paar dozijn vuurkogellopen op ons gericht. Ik wist de meeste van ons groepje weg en tegen de grond te duwen, maar een van mijn familieleden kreeg zo'n vuurkogel in z'n nek. Dat had ook een paar ogen kunnen kosten.
Dus afschaffen alsjeblieft die ongein, en laat je kinderen zeker niet naar buiten gaan zonder vuurwerkbril.
Maar aan de andere kant vrees ik dat de overheid niet in staat is dat te handhaven. Als het niet volautomatisch met aanslagen, camera's en acceptgiro's afgehandeld kan worden (zie bijv. het rookverbod) dan zijn de opsporingsambtenaren ineens niet thuis. Die gaan liever invallen doen bij omaatjes en opaatjes die (zwart) op je kinderen passen. Veel veiliger...
Rafelkap
29-12-2013 om 17:35
leuke job
Ik zou ook liever een verbod willen, net als de oogartsen en eerste hulpmedewerkers.
Professioneel aansteken heb ik niks op tegen, in elke stad op een centrale plek. Is een leuke job voor vandalen?
Monique D*
29-12-2013 om 18:28
Ik vind vuurwerk wel mooi..
..maar ook erg gevaarlijk. Zeker als men met rotjes in het wilde weg gaat gooien of dat hele zware illegale vuurwerk (bommen) gaat gebruiken. Dat hoeft voor mij niet en ben er bang voor. Mijn broer en neef vinden dat geweldig mooi en neef is zelfs via Luxemburg naar België gegaan om illegaal zwaar vuurwerk te halen.. het heeft een enorme aantrekkingskracht op bepaalde mensen. Voor mij hoeft het niet, ik heb nooit van die knallers gehouden. Maar ik vind het wel prachtig als het 12 uur is op Oudejaarsavond om het siervuurwerk te zien vanuit huis... Ik zou het wel jammer vinden dat ik dan op dat tijdstip in de auto moet gaan om het siervuurwerk wat de gemeente op een locatie gaat aantsteken om dat te zien.
Ik heb er geen mening over. Het is wel jammer dat jongeren die er niet goed mee omgaan dit verpesten voor anderen. Maar dat zal altijd gebeuren.
Dalarna
29-12-2013 om 19:20
bedoelde ik ook
Met normaal vuurwerk waar normaal mee wordt omgegaan gebeuren niet veel ongelukken. Dus vuurwerk in een vuurwerkstandaard en niet mee knutselen.
Nogmaals als de politie het nu niet kan tegenhouden lukt ze dat dan zeker niet. Je kunt dan nergens meer legaal vuurwerk kopen dus er zal juist nog meer uit het buitenland gehaald worden.
Aagje Helderder
29-12-2013 om 19:35
Van mij mag het vandaag nog worden afgeschaft
Ik vind het doodeng wanneer er vuurwerk om me heen wordt afgestoken. Ben er echt heel bang voor. Vooral wanneer het van die branieschoppertjes zijn die met vuurwerk bezig zijn. Jeugdtrauma, laten we maar zeggen. Ik probeer rond oud en nieuw zo weinig mogelijk buiten te komen, maar jammer genoeg kan ik het niet altijd vermijden.
Als ik nu al weer hoor dat jonge mensen een hand moeten missen....brrr... En vaak ook doden.... Verder vind ik het echt zonde van het geld, zoveel geld dat de lucht in gaat....
Aagje
winterzonnetje
29-12-2013 om 19:37
vuurwerk
Ik denk dat het onvermijdelijk is dat het vuurwerk afgeschaft wordt. Ik vind dat wel jammer, en ik denk inderdaad dat mensen die er niet goed mee om kunnen gaan het verpesten voor de anderen.
Wij steken altijd aan het begin van oudejaarsavond wat vuurwerk aan met de kinderen. Overdag mag zoonlief onder strikte begeleiding wat vuurwerk afsteken. Hij is 10. Ik vind het onbegrijpelijk dat kinderen van 10 rondlopen en zelfstandig zonder begeleiding vuurwerk afsteken. Ik merk bij mijn zoon hoe groot de verleiding is om niet veilig met vuurwerk om te gaan. Het lijkt zo leuk om een paar rotjes aan elkaar te knopen of op een aparte manier een het vuurpijltje aan te steken. Ik kan me dus voorstellen hoe deze ongelukken gebeuren.
wij hebben 3 katten. Om 12.00 uur zijn ze wel bang en verstoppen ze zich, van de knallen tussendoor kijken ze niet eens op. Ze blijven gewoon slapen.
Angela67
29-12-2013 om 19:38
afschaffen alles irt illegaal vuurwerk
het voordeel van een totaalverbod is dat alle capaciteit en geld van de overheid kan gaan naar het tegengaan van illegaal vuurwerk. Elke knal die je hoort is per definitie illegaal. Dus daarom heb ik het idee dat verbieden helpt tegen illegaal vuurwerk.Tevens is het dan niet meer geconcentreerd rondom nieuwjaar, want het mag gewoon nooit meer dus misschien óf minder vuurwerk all together, of in ieder geval minder geconcentreerd op 1 periode.
gr
Angela
Fiorucci
29-12-2013 om 19:52
In de stad
Dan graag op meer plekken in de stad, ik zie het hier in de stad toch niet lukken als zo'n 100.000 man op het marktplein samen moet drommen....
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.