Dendy Pearson
28-12-2013 om 16:43
Vuurwerk, ja of nee?
Zo, we hebben de discussies over Zwarte Piet en de kerstbuffetten op school gehad, laten we het eens over vuurwerk gaan hebben
Ik heb vorig jaar voor het eerst voor 25 euro aan vuurwerk gekocht, vooral op verzoek van dochter die nu 11 is. Eigenlijk vind ik het wel zonde van het geld, maar eerlijk is eerlijk, we hebben er een hoop plezier mee gehad. Het was ook gezellig op straat, een hoop kinderen van haar leeftijd die ook rotjes hadden. En natuurlijk een aansteeklont en een veiligheidsbril. Dit jaar heb ik weer besteld.
Nou las ik net op het nieuws weer iets over een algeheel verbod en ik moet zeggen dat ik daar toch wel voor ben. Het scheelt natuurlijk enorm in opruimkosten en gewonden.
Kopen jullie vuurwerk en wat vinden jullie van zo'n verbod?
Dendy
Kaaskopje
01-01-2014 om 12:32
Vroeg in de avond
Ik kom nu vast heel erg intolerant over, maar juist dat vroege vuurwerk vind ik dus razend irritant. Dat jongeren het doen is bijna logisch, daar zijn het jongeren voor, maar volwassenen zoeken dus blijkbaar ook excuses om vuurwerk af te steken op andere tijden dan 12 uur. Ik begrijp de motieven, maar door die verschillende afsteektijden is er geen moment 'pauze' meer waarin je even met je hondje de straat op kunt. Los daarvan gaat daarmee het speciale van 12 uur eraf. Ik kan me van vervlogen tijden herinneren, dat er vanaf het eten een hele tijd een zekere rust in de tent was, tot het 12 uur was. Het gros wachtte op het 'grote moment'. Wij benutten die tijd om de katten nog even hun plasje te laten doen en de hond uit te laten. Dat ging altijd prima. Ik begrijp dus ook echt niet dat voor kleine kinderen om 7 uur al vuurwerk afgestoken moet worden. In die vervlogen tijd, nog toen mijn kinderen klein waren, kon je ze nog even in bed stoppen en om half 12 eruit plukken. Maar, bedenk ik mij nu, als de kinderen die om 7 uur al een privévoorstelling krijgen de rest van de avond en nacht lekker kunnen slapen, dan doen ze dat vast ook wel om 7 uur. Om dan om 12 uur naar het grote mensen vuurwerk te mogen kijken. Veel leuker.
Kaaskopje
01-01-2014 om 12:48
Moedermop
De reden dat ik twijfel of ik de petitie zal tekenen heeft te maken met dat ze ook laten meespelen dat er voor zoveel miljoenen de lucht in gaat. Voor mij persoonlijk is al dat geld inderdaad te gek voor woorden. Maar ik ga niet over de keuzes van andere mensen. Het enige wat voor mij speelt is de veiligheid. Eventueel ongemak, zoals een angstig huisdier, heb ik altijd voor lief genomen en dat blijf ik ook doen zolang vuurwerk mag. Je moet wel tenslotte. Daar gaat het mij dus ook niet om. Het gaat mij puur om het gevoel wat ik dit jaar voor het eerst had: houden mijn ramen het? Zo hard als die bommen af en toe knallen. En dan wonen wij nog in een relatief rustige wijk. En ik vrees dat we zonder verbod in een stijgende lijn zitten qua heftigheid.
winterzonnetje
01-01-2014 om 15:05
kaaskopje e.a.
"En ik vrees dat we zonder verbod in een stijgende lijn zitten qua heftigheid.'
Waar baseer je dit op? Waarom zou het als maar heftiger worden? Ik heb gister inderdaad ook voor het eerst cobra's gehoord, vond het inderdaad heftige knallen.
Over Duitsland: ik begreep dat daar wel een vuurwerkshow was maar ook particulier vuurwerk, vergelijkbaar met Nederland. Dus wij zijn niet uniek met ons particulier vuurwerk. In omliggende landen gebeurt het ook. En ons illegaal vuurwerk is in omringende landen legaal vuurwerk.
Wij steken ook aan het begin van de avond vuurwerk af maar wel in onze eigen tuin. Dit doen we omdat het vuurwerk wat wij kopen in het niet valt bij het vuurwerk wat mensen om ons heen afsteken.
Ik hoop dat de Europese regelgeving wordt aangepast m.b.t. vuurwerknormen en dat het toch blijft.
winterzonnetje
01-01-2014 om 15:11
wat moeten we ook al weer verbieden?
gekopieerd van nu.nl:
"Het aantal feestgangers dat te veel drugs of drank had gebruikt lag bij de meeste ziekenhuizen hoger dan het aantal vuurwerkslachtoffers."
Om het vuurwerk verhaal weer even in perspectief te zetten.....
Kaaskopje
01-01-2014 om 17:25
Winterzonnetje
Ik baseer dat op persoonlijke signalering. Waren die bommen vroeger nog het werk van een enkele 'halve gare', nu lopen er een stuk meer van die 'halve garen' rond. Dat jij ze gister pas hoorde ligt dan aan jouw omgeving. Hier is dat al een tijdje gaande.
Dit soort vuurwerkbommen kunnen zoveel druk tussen huizen in veroorzaken dat het echt gevaar op kan leveren. Los daarvan krijg je toch een hartverzakking van die dingen? Er stond gister een stukje in onze krant over carbid schieten. Carbid in een (melk)bus en knallen maar. Dat geeft ook een enorme knal. Dat is min of meer een plattelandsfenomeen. In het veld kan het niet zoveel kwaad. Zelfs de jongens/mannen die dat afschieten, die dus aardig wat gewend zijn met dat carbid, zijn van mening dat het afsteken van vuurwerkbommen in stedelijk gebied asociaal is.
Dat bepaald vuurwerk in andere landen legaal is, wil niet zeggen dat het dus veilig genoeg is.
Ik heb net een mooi stukje geschiedenisles gevonden. Daarin kun je lezen dat Nederland toch een andere voorgeschiedenis heeft qua oud en nieuwviering dan andere landen. Het is hier allemaal luidruchtiger, vandalismegevoeliger, zo haal ik uit het verhaal.
Dalarna
01-01-2014 om 18:50
Kaaskopje
'Het voordeel van een totaalverbod is dat álles wat op straat knalt en piept strafbaar is. Dat is wel duidelijk.'
En daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Al lang voor je vuurwerk mag kopen hoor ik al knallen etc. Ik geloof niet dat dat bewaard is van vorig jaar dus in het buitenland of illegaal gekocht. Het lukt de politie absoluut niet om al die mensen op te pakken en ik weet zeker dat dat erger wordt als particulier vuurwerk verboden wordt.
Dat jij vroeger gewend was om je hond nog uit te laten na het eten en dat het dan nog rustig was verbaasd mij. Ik weet niet anders dan dat je knallen hoort vanaf 10 uur en dat je juist als het donker is de hele tijd sierknallen etc hoort. Even voor 12 uur is het vaak wel rustig.
Verder verbaasd het me ook al dat het blijkbaar not done is om een kind een privévoorstelling te gunnen. Vorig jaar hadden wij en de familie waar we altijd logeren wel vuurwerk en toen leek het er op dat het flink zou regenen rond 12 uur. We hebben toen overwogen om het eerder op de avond af te steken maar nee hoor dat is blijkbaar ook al weer vreemd
Het is inderdaad zo dat je veel meer geniet van je eigen vuurwerk als je het voor 12 uur afsteekt, zeker in een drukke vuurwerkbuurt. Toen die familie nog in hun oude huis woonde aan de rand van een klein dorp maakte het niet uit en nu zitten ze ook in een rustig hofje maar bij ons in de straat heb je er weinig lol aan nog los van het feit dat je altijd op je hoede bent vanwege de mensen in de straat waarvan je niet zeker weet of ze wel veilig afsteken.
Dalarna
01-01-2014 om 19:00
jeugdjournaal
Net op het jeugdjournaal: het is wel degelijk zo dat juist het illegale vuurwerk voor de meeste slachtoffers zorgt en wel omdat het vaak te vroeg ontploft. Iets wat legaal goedgekeurd vuurwerk dus niet doet.
Dat je legaal vuurwerk ook in katten kunt steken en naar iemand kunt gooien heeft daar niets mee te maken.
Oja: 13 jaar geleden woonden we in een flat en toen al waren de knallen enorm hard.
Knurf
01-01-2014 om 20:37
euh winterzonnetje
'Het aantal feestgangers dat te veel drugs of drank had gebruikt lag bij de meeste ziekenhuizen hoger dan het aantal vuurwerkslachtoffers.'
Er is echt meer op aarde dan alleen het aantal slachtoffers-door-eigen-toedoen. Drank of drugs veroorzaken geen milieuoverlast, vuurwerk wel. Van dronken of stoned personen heb ik lang niet zo veel geluidoverlast als van die knallen. Nog los van de (huis)dieren, mijn katten hebben geen enkel probleem met dronken personen (personen die aan de drugs zijn hebben ze, voor zover ik weet, nooit live ontmoet), maar zijn doodsbang van vuurwerk. En afgezien van dronken automobilisten (die al strafbaar zijn!) maakt vuurwerk ook slachtoffers onder buitenstaanders en niet alleen onder afstekers zelf.
winterzonnetje
01-01-2014 om 20:49
vuurwerk of drank
"Ik baseer dat op persoonlijke signalering. Waren die bommen vroeger nog het werk van een enkele 'halve gare', nu lopen er een stuk meer van die 'halve garen' rond. Dat jij ze gister pas hoorde ligt dan aan jouw omgeving. Hier is dat al een tijdje gaande. "
Maar het wil helemaal niet zeggen dat die bommen volgend jaar nog zwaarder zullen zijn, en daarna nog zwaarder. Daarbij is jou observatie net zo subjectief als de mijne. Jou vermoedens zijn nergens anders op gebaseerd als op een gevoel....
Het gaat niet om de geschiedenis, maar het gaat om nu. Hier wordt beweerd dat Nederlanders uniek zijn in hun manier van oud en nieuw vieren, met het particulier vuurwerk afsteken. Maar dat zijn we niet. Dat stond gister in de Trouw beschreven. In Duitsland, Belgie, Italie en de Scandinavische landen mogen mensen zelf vuurwerk afsteken. In sommige landen spelen dezelfde discussies.
Weet je wat het probleem is? Overmatig drankgebruik. Ik heb het citaat al gepost. Er waren meer gewonden door drank en drugsgebruik als door het gebruik van vuurwerk. Zullen we dan maar een drooglegging overwegen? Dan vallen er vast minder vuurwerk slachtoffers, minder slachtoffers in het verkeer, minder huiselijk geweld, minder vechtpartijen in het uitgaanscircuit, minder inbraken, minder slippertjes en daardoor minder echtscheidingen. Volgens mij zouden we daar veel leed en gemeenschapsgeld mee besparen.
winterzonnetje
01-01-2014 om 21:09
knurf
"Er is echt meer op aarde dan alleen het aantal slachtoffers-door-eigen-toedoen. Drank of drugs veroorzaken geen milieuoverlast, vuurwerk wel. Van dronken of stoned personen heb ik lang niet zo veel geluidoverlast als van die knallen. Nog los van de (huis)dieren, mijn katten hebben geen enkel probleem met dronken personen (personen die aan de drugs zijn hebben ze, voor zover ik weet, nooit live ontmoet), maar zijn doodsbang van vuurwerk. En afgezien van dronken automobilisten (die al strafbaar zijn!) maakt vuurwerk ook slachtoffers onder buitenstaanders en niet alleen onder afstekers zelf."
Ik vind je reactie redelijk kortzichtig. Denk je werkelijk dat drugs en drankgebruikers niet voor overlast zorgen? Wat dacht je van woninginbraken, auto inbraken? Hoe groot zou het percentage verslaafde zijn onder deze groep? En het aantal woninginbraken neemt alleen maar toe? Heb je dat zelf wel eens mee gemaakt? Wij wel vorig jaar en ik kan je zeggen dat ik liever een paar avonden flink wat knallen naast mijn huis heb dan de wetenschap dat vreemde mensen in je huis zijn geweest. Dat een paar criminelen je bed hebben doorzocht, de kamer van je dochter helemaal overhoop gehaald hebben. Nee hoor van drugsgebruik heb jij geen last.
En wat denk je van drank gebruik en misbruik? Misschien moet je eens met de politie praten? Hoeveel knokpartijen worden veroorzaakt door overmatig drankgebruik. En dan heb je het niet over een beperkte periode per jaar maar over het hele jaar door. En wat dacht je van huiselijk geweld? Pa heeft een kwade dronk en een kort lontje en timmert ma en kinderen in elkaar omdat hij op een feestje niet van het bier kon afblijven. Weet je als er dan toch tradities veranderd moeten worden, misschien eens na het vanzelfsprekende drankgebruik gaan kijken?
Hombre
01-01-2014 om 21:26
Ach gossie
"daar was het heel druk met honden en kattenbezitters die valium af kwamen halen voor hun hond/kat. Arme beesten!"
Ach gossie, ja zeg die arme lieverds...
In ander nieuws:
"Het aantal ogen dat tijdens de nieuwjaarsnacht door vuurwerk blind is geraakt, is woensdag in de loop van de dag gestegen van acht naar 14. Het totale aantal oogletsels is nagenoeg verdubbeld: van 46 naar 90."
Maar die beesten zijn natuurlijk veel zieliger. Ja, met hun hysterische baasjes die ze psychomedicatie voeren als ze 'schrikken' van een knal.
Stenna
01-01-2014 om 22:02
drooglegging?
hmm, niet eens zo n gek idee, met die 8400 incidenten weer en 40% meer geweld tegen hulpverleners dan vorig jaar.
Toch denk ook dat de controle bij een totaalverbod van particulier vuurwerk makkelijker is, inderdaad: iedere knal is dan fout, zonder dat je onderscheid moet maken tussen legaal en illegaal. Hier was het de dagen voorafgaand behoorlijk rustig dit jaar. En de meeste brave huisvaders zullen met hun gezin dan toch naar het gemeentevuurwerk gaan en niet meer zelf (kunnen) afsteken. Nog een aantrekkelijke jongerenactiviteit erbij (vreugdevuur en feest of band ) en klaar is de oplossing.
Dat verbieden geen zin heeft omdat mensen het dan elders illegaal gaan halen vind ikeen raar argument. Zullen we vuurwapenverbod dan ook maar opheffen, want die kun je ook prima illegaal in Belgie kopen? En verkeersregels, want daar houdt ook niet iedereen zich aan? Zo kan het toch ook niet langer doorgaan (zie journaal)?
Jaina
01-01-2014 om 22:03
Gisteren
Gisteren hebben de kinderen met veel plezier een grote hoeveelheid vuurwerk de lucht in geknald. Ze hebben het leuk gehad. Sowieso heerste er in de buurt waar we waren een gezellige sfeer. Wel enorm veel vuurwerk geknal maar geen nare dingen verder.
Sier vuurwerk vind ik toch wel erg mooi; van rotjes en ander geknal ben ik minder gecharmeerd.
Als het gaat om wat het meeste ellende veroorzaakt dan lijkt me dat alcohol. Alcohol maakt mensen agressiever en onvoorzichtiger en zorgt niet alleen voor doden in het verkeer maar ook voor veel agressie in het uitgaansleven en veel geweld zowel binnen- als buitenhuis. Veel mensen kunnen helemaal niet goed met alcohol omgaan.
troelahoep
01-01-2014 om 22:14
vanaf 18.00 afsteken dan?
Dan is het donker, en kunnen jonge kinderen toch nog een vuurwerkvoorstelling krijgen voor ze naar bed gaan. De meeste mensen zijn tegen die tijd toch wel thuis of op het feestadres van die avond, en mensen die willen knallen hebben daar een hele avond de tijd voor.
troelahoep
01-01-2014 om 22:17
overlast van huisdieren dan!
En de huisdieren die hebben dan 2 dagen in het jaar even pech. Hier kan het halve blok het hele jaar door meegenieten van de hondjes van twee deuren verderop, die de hele dag door blaffen. En ik heb een prachtige groenstrook achter mijn tuin liggen, waar de kinderen geweldig hutten kunnen bouwen ware het niet dat die bij tijd en wijle vol ligt met kattenpoep. 's Zomers kunnen we van de stank vaak haast niet in de tuin zitten. Huisdieren veroorzaken dus ook (het hele jaar door) overlast.
Verder moet de belasting voor het milieu door honden en katten ook niet worden onderschat. Ik ben altijd erg verbaasd dat vegetariërs wel vleesetende huisdieren hebben.
Stenna
01-01-2014 om 22:34
ander landen
Ik kan dat krantenstuk nergens vinden met google, over de landen waar vuurwerk ook particulier mag: kan iemand me de link ernaar geven?
Ik vind wel info over waar het niet zo is (o.a. noorwegen, spanje, frankrijk, portugal, zwitserland) maar niet over waar het precies zo is.
Zie ook wel het trouw artikel dat politici niet voor een verbod zijn, maar daar staat het niets i over andere landen.
Kaaskopje
01-01-2014 om 23:56
Dalarna
Dat jij vroeger gewend was om je hond nog uit te laten na het eten en dat het dan nog rustig was verbaasd mij. Ik weet niet anders dan dat je knallen hoort vanaf 10 uur en dat je juist als het donker is de hele tijd sierknallen etc hoort. Even voor 12 uur is het vaak wel rustig. ===
Ik had het hier vanavond met mijn jongste dochter over en die wist het ook nog.
Ik zei overigens niet dat het 'not done' is om rond 7 uur al vuurwerk af te steken. Mijn privémening is dat je tot 12 uur moet wachten. Ik zie de vrijheid die je krijgt op 31 december vanaf 10 uur om vuurwerk af te steken ook niet als teken dat ik mijn eigen vuurwerkmoment midden op de dag moet planten. Ik zie het als teken van dat er bijna geen beginnen aan is om alles onder controle te houden op 31 december, dus vanaf 10 uur mag het los.
Wat ik wel opmaak uit jouw reactie is dat ook hierbij de persoonlijke voorkeur net zo wisselend is ala alles waarbij je 'smaak' kunt zetten. Wij hebben een paar keer zelf vuurwerk afgestoken en juist het onderdeel zijn van het geheel van 12 uur maakt het voor mij groots en leuk. Het idee om alleen met het eigen gezin eerder op de avond vuurwerk af te steken, is ook werkelijk nooit bij mij opgekomen. Zo vanzelfsprekend vind ik het dat je tot middernacht 'moet' wachten. De kinderen gingen toen ze nog heel klein waren eerst een poosje slapen, dan uit bed en samen naar buiten om te kijken.
Kaaskopje
02-01-2014 om 00:03
Winterzonnetje
Als ik het artikel mag geloven, zijn Nederlanders wel anders in oud en nieuw gedrag dan mensen uit andere landen.
Ik ontken niet dat drank en drugs voor veel ellende zorgt, maar ik vind eigenlijk niet dat je dat soort vergelijkingen moet maken. Dan krijg je zo'n wedstrijdje van de overtreffende trap. Vuurwerk is dan opeens kinderwerk vergeleken met drank en drugs. En dat vind ik niet een terechte conclusie. Ieder slachtoffer van zowel vuurwerk als drank/drugs is er een teveel.
Dalarna
02-01-2014 om 00:58
Kaaskopje en Knurf
Als je goed gelezen had zag je dat we dat alleen maar overwogen hadden omdat er veel regen was voorspeld rond 12 uur en ik weet niet wat jij leuk vindt maar in de regen vuurwerk afsteken en kijken is mijn hobby niet (en nog gevaarlijk ook). Een uurtje later waren de voorspellingen iets anders en leek het erop dat het droog was waar wij zaten.
Knurf: heb jij wel eens zo'n cd met vuurwerkgeluiden getest voor je huisdieren of helpt zoiets niet? Bij een hond moet je die geluiden eerst zacht opzetten en pas uitzetten als je hond rustig en ontspannen is. De dag erna zet je het wat harder en weer pas uitzetten als de hond rustig en ontspannen is etc. Over katten weet ik niets dus wellicht helpt het niet bij een kat?
Maar inderdaad: niet alle vuurwerkafstekers doen gevaarlijk, hebben illegaal vuurwerk en experimenteren, net zoals niet elke hond blaft en de buurt gek maakt en niet elke kat in mijn tuin zit te poepen
Mussie
02-01-2014 om 07:41
Drank en drugs
Het ging toch over vuurwerk? Wat hebben drank en drugs daar dan mee te maken? Ik heb ook last van bakfietsen in de stad en volgens mij zijn ze ook heel gevaarlijk, maar dat haal ik er hier toch ook niet bij? Als je niet over dierenmishandeling met vuurwerk mag beginnen in een discussie die notabene over vuurwerk gaat, dan lijkt me drank en drugs ook een heel andere discussie.
Overigens denk ik wel dat vuurwerk oproept tot wreedheid. De gelegenheid maakt de dief. Die mensen zijn bezig met vuurwerk en denken daardoor: hee, zal ik eens....? Anders hadden ze die arme beestjes misschien wel met rust gelaten.
winterzonnetje
02-01-2014 om 08:57
drank en drugs
Er zijn meer mensen in het ziekenhuis beland door drank en drugsgebruik tijdens de jaarwisseling als door vuurwerkongelukken. Daarom gaat het over drank en drugsgebruik. Dat plaatst deze discussie in een ander perspectief. Dus zelf tijdens de jaarwisseling, waar er veel vuurwerk gebruik wordt zijn er nog altijd meer slachtoffers door drank en drugsgebruik. Dan lijkt het mij effectiever om het daar over te hebben als over de overlast van drank als de overlast door vuurwerk.
Er gebeurt altijd iets heel merkwaardigs als je de schadelijke gevolgen van drank er bij haalt. Meteen gaan mensen relativeren."We hebben het nu niet over drank, maar over vuurwerk, ik heb meer overlast van mensen die vuurwerk gebruiken als van mensen die te veel drinken. ( we zullen alle slachtoffers van mensen die te veel drank gebruiken maar buiten beschouwing laten, kijken we collectief graag even de andere kant op.)" Dat komt omdat het veel dichterbij komt bij jezelf voor veel mensen. Alcohol gebruik is redelijk de norm en we sluiten graag onze ogen voor de collectieve gevolgen hiervan. En de topper is helemaal om drank te vergelijken met het gebruik van bakfietsen....
"Overigens denk ik wel dat vuurwerk oproept tot wreedheid. De gelegenheid maakt de dief. Die mensen zijn bezig met vuurwerk en denken daardoor: hee, zal ik eens....? Anders hadden ze die arme beestjes misschien wel met rust gelaten." Deze opmerking lijkt me nergens op gebaseerd. Waarom zou vuurwerk aanzetten tot wreedheid? De groepsdruk zet aan tot gekke dingen, maar ook weer heel vaak onder invloed van......
Stenna, ik heb stuk over de omliggende landen uit de papieren versie van de Trouw van afgelopen dinsdag. Ik kon het ook niet online vinden. Misschien kun je het wel per land gegoogled vinden? Het blijft wel opvallend dat ons illegaal vuurwerk uit onze omringende landen komt.
Wat ik overigens wel merkwaardig vind is dat jullie steeds NL vergelijken met omringende landen. Nationalisten vinden ons uniek in de positieve zin, jullie proberen keer op keer onze uniekheid in negatieve zin te bewijzen. Alle twee vind ik eigenlijk wel raar. In algemene zin hebben we dezelfde Europese geschiedenis en zijn we denk ik veel minder uniek als dat we graag geloven.
krin
02-01-2014 om 09:53
Nee, Winterzonnetje
Overlast door drankgebruik erbij halen is wel degelijk onzinnig. Het is een legitieme discussie, maar geen legitiem argument in déze discussie. Je zou ook bij een discussie over ongelukken op de weg kunnen zeggen dat drankgebruik véél gevaarlijker is dan door rood rijden, en gelijk hebben bovendien, maar dat zegt dan niets over het gevaar van door rood rijden op zich, en dus is het irrelevant.
Het argument dat vuurwerk niet zou kunnen aanzetten tot wreedheid (iemand anders schreef ook al dat je vuurwerk niet de schuld mocht geven van die vermoorde kat) is ook lichtelijk scheef, en doet mij denken aan de kreet van de NRA in de VS, tegen de beperking van het wapenbezit: Guns don't kill people. Nee, niet uit zichzelf, dat is waar. Iemand moet de trekker overhalen, of het knalvuurwerk aansteken. Maar maak het mensen makkelijk om aan wapens (of vuurwerk) te komen en ze richten in hun 'gekkigheid' meer schade aan dan met andere wapens.
(Ik denk trouwens ook niet dat de groepjes jongeren die 's middags al op pad gaan met hun cobra's al 's ochtends zijn begonnen met indrinken.)
Dalarna
02-01-2014 om 11:27
Krin
Ik geloof er niet in dat als we vuurwerk gaan verbieden dat die jongens NIET met de cobra's over straat gaan. Die halen ze gedurende het jaar wel even in België en vervoeren ze even achter in de auto.
Angela67
02-01-2014 om 13:13
op nrc.nl
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/02/openbaar-ministerie-wil-europees-verbod-op-zwaar-knalvuurwerk/
Het Nederlandse Openbaar Ministerie (OM) wil een Europees verbod op zwaar knalvuurwerk. Volgens het OM zitten er ‘weeffouten’ in de Europese richtlijnen voor vuurwerk. Dit staat in een brief die de top van het OM in oktober 2011 heeft verstuurd aan het ministerie van Veiligheid en Justitie.
De brief is met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur in handen gekomen van tv-programma Brandpunt Reporter. Het OM bepleit het Europese verbod nog steeds. Een woordvoerder:
“Volgens de Europese Pyrorichtlijn mag zwaar knalvuurwerk alleen worden afgenomen door professionele afnemers. Maar in Nederland weten vooral particulieren dit vuurwerk illegaal te verkrijgen. Een Europees verbod op dit vuurwerk zou daarom goed zijn.”
Een meerderheid van de Tweede Kamer wil geen verbod op particulier vuurwerk. PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch:
“Met een verbod zijn de problemen rond de jaarwisseling niet opgelost, die hebben veel meer te maken met geweld, alcohol- en drugsgebruik. Bovendien gebeuren de grootste ongelukken met vuurwerk dat helemaal niet in Nederland aanwezig mag zijn en dus al is verboden.”
Uit de inventarisatie van het ministerie van Veiligheid en Justitie blijkt dat er rond de jaarwisseling 8.400 incidenten gemeld zijn, waarvan de meeste te maken hadden met vuurwerk of brandstichting. Er werden 800 mensen aangehouden. Meer dan honderd keer werd geweld gebruikt tegen de politie en de brandweer gehinderd in zijn werk.
ALLEEN PVDD, GROENLINKS EN SGP VOORSTANDER VAN VERBOD
Vooral daarover wond minister Opstelten zich op. „Je blijft met je poten van de politiemensen en hulpverleners af”, zei hij gisteren.
Vorig jaar vroeg de Partij voor de Dieren om een verbod, maar alleen GroenLinks en de SGP zijn daar voorstander van.
Uit een peiling van actualiteitenrubriek EenVandaag blijkt dat 64 procent van de Nederlanders wel voelt voor een verbod.
Marcouch zou liever meer handhaving zien rond zaken die al verboden zijn, zoals het afsteken van gevaarlijk, illegaal vuurwerk en geweld tegen hulpverleners.
Kamerlid Roelof Bisschop (SGP) is wel voor een verbod. “Het geeft ontzettend veel overlast, het is zeer belastend voor het milieu en het is verspilling van 70 miljoen euro.” Een algeheel verbod zou een einde maken aan de onduidelijkheid over wat legaal is en wat illegaal: “Helemaal uitbannen is duidelijker.”
Knurf
02-01-2014 om 13:35
vanaf 10 uur
'Ik zie de vrijheid die je krijgt op 31 december vanaf 10 uur om vuurwerk af te steken ook niet als teken dat ik mijn eigen vuurwerkmoment midden op de dag moet planten.'
Weet je dat dat helemaal niet de bedoeling was van de wetgever? Er had eigenlijk toestemming gegeven moeten worden vanaf 22 uur tot 2 uur, maar een of andere pipo op het ministerie schreef per ongeluk 10 uur in plaats van 22 uur. En dat is helaas geen grap!
Knurf
02-01-2014 om 13:37
en winterzonnetje
'Er zijn meer mensen in het ziekenhuis beland door drank en drugsgebruik tijdens de jaarwisseling als door vuurwerkongelukken. Daarom gaat het over drank en drugsgebruik. Dat plaatst deze discussie in een ander perspectief'
Er zijn mondiaal gezien dit weekend ook meer mensen overleden aan zelfmoordaanslagen dan aan dronken verkeersdeelnemers. Dus stel je nu voor om alcohol in het verkeer te legaliseren?
winterzonnetje
02-01-2014 om 13:50
nee knurf
Je praat weer om de zaak heen, in het stuk van Angela67 staat het goed omschreven. Er zijn veel meer problemen met overmatig drankgebruik dan met vuurwerk. Dus laten we ons richten op het drankgebruik i.p.v. op het verbieden van vuurwerk. Dat levert veel meer winst op. Waarom gaat dit er niet in? Is het veel confronterender om naar onze alcoholconsumptie te kijken en welke gevolgen die hebben?
Knurf
02-01-2014 om 13:59
nee hoor
'Is het veel confronterender om naar onze alcoholconsumptie te kijken en welke gevolgen die hebben?'
Ik drink amper en heb geen alcoholisten in mijn omgeving. Ik heb dus geen last van 'onze' (jouw ?) alcoholconsumptie.
Ik heb wel last van vuurwerk. Dus ben ik voor een vuurwerkverbod. Ik had ook last van sigarettenrook. Dus ben ik blij met het rookverbod in openbare ruimtes. Het feit dat jij blijkbaar meer problemen hebt met alcohol, wil niet zeggen dat ik er geen andere wensen op na mag houden.
Angela67
02-01-2014 om 14:21
beide belangrijk
@Winterzonnetje: zoals dat PvdA-Kamerlid zegt stel jij het ook, er zijn veel meer problemen rond oud- en nieuw dus waarom je aandacht op verbod vuurwerk richten?
Mijn stelling is dat je feitelijk alle overlast en schadelijke handelingen zou willen oplossen (niet alleen op 31-12 maar het hele jaar door) maar dat er in ieder geval voor 1 ding duidelijk draagvlak is en dat is het afschaffen van vuurwerk. Dat alcohol een stille (of soms niet zo'n stille) moordenaar is daar heb ik helaas in mijn directe omgeving duidelijk bewijs van maar echt ik zie het als twee verschillende zaken.
gr Angela
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.