Dendy Pearson
28-12-2013 om 16:43
Vuurwerk, ja of nee?
Zo, we hebben de discussies over Zwarte Piet en de kerstbuffetten op school gehad, laten we het eens over vuurwerk gaan hebben
Ik heb vorig jaar voor het eerst voor 25 euro aan vuurwerk gekocht, vooral op verzoek van dochter die nu 11 is. Eigenlijk vind ik het wel zonde van het geld, maar eerlijk is eerlijk, we hebben er een hoop plezier mee gehad. Het was ook gezellig op straat, een hoop kinderen van haar leeftijd die ook rotjes hadden. En natuurlijk een aansteeklont en een veiligheidsbril. Dit jaar heb ik weer besteld.
Nou las ik net op het nieuws weer iets over een algeheel verbod en ik moet zeggen dat ik daar toch wel voor ben. Het scheelt natuurlijk enorm in opruimkosten en gewonden.
Kopen jullie vuurwerk en wat vinden jullie van zo'n verbod?
Dendy
krin
02-01-2014 om 15:03
vergelijken
Als je het dan per se wilt vergelijken, dan zou je moeten uitzoeken of er een verschil is in het aantal arrestaties en vernielingen tussen een ander met drank overgoten feest Koninginnedag, en het met drank én vuurwerk overgoten Oud & Nieuw.
Nils
02-01-2014 om 16:21
Drogreden
Hoezo worden alcohol en drugs hier genoemd? Roken, dat is pas schadelijk, daarbij vallen de doden in het verkeer door chauffeurs onder invloed pas echt in het niet! Legaliseren dus drank in het verkeer en laten we al onze energie steken in een lobby tegen roken.
Zelf ben ik overigens niet direct voor een vuurwerkverbod. Hier doen de jongens aan carbid schieten; alleen de "watjes" doen ipv de deksel een bal op de melkbus heb ik van hun vader begrepen : (. Met die traditie gaan ze, alle gewonden ten spijt, niet stoppen. De meeste (groot) ouders zouden er namelijk niet achter staan. Dan heb ik liever dat het gereguleerd in aangewezen gebieden met voorlichting gebeurt. Van mooi siervuurwerk word ik bovendien heel blij.
Mussie
02-01-2014 om 17:53
Winterzonnetje
Ik vergelijk natuurlijk drank-en drugsgebruik niet met bakfietsen. Ik heb het over de discussie, dat er sommige argumenten niet aangedragen mogen worden en andere wel. Ik vond dat onzinnig. En volgens mij begrijp je dat ook best dus waarom je nou over 'topper' praat begrijp ik echt niet.
Verder zeg ik duidelijk 'ik denk' dat vuurwerk wel tot wreedheid kan leiden. Die mening is inderdaad nergens op gebaseerd, daar heb je gelijk in. Daarom is het ook een mening. Waar ik overigens nog steeds in geloof. Net zoals jij nog steeds in jouw mening zult geloven dat er iets raars gebeurt als je over drankgebruik begint. Lijkt me ook geen feit, maar een persoonlijke ervaring. Ik neem nogal aanstoot aan je reactie omdat ik heel goed weet wat de gevolgen van alcoholmisbruik kunnen zijn. Dat je op z'n minst de suggestie wekt, dat ik dat zou bagatelliseren trek ik me aan. Mijn jeugd is zwaar gekleurd door alcoholmisbruik. Ik kijk niet de andere kant op.
Maar het gaat hier over vuurwerk.
winterzonnetje
02-01-2014 om 21:16
krin
vergelijken
"Als je het dan per se wilt vergelijken, dan zou je moeten uitzoeken of er een verschil is in het aantal arrestaties en vernielingen tussen een ander met drank overgoten feest Koninginnedag, en het met drank én vuurwerk overgoten Oud & Nieuw"
Dat hoeft niet want de vergelijking is al gemaakt. Op oudejaarsavond zijn er meer slachtoffers gevallen door drugs en drankgebruik als door vuurwerk. Waarom moet dit opnieuw vergeleken worden met een ander evenement? Ik ben niet de enige die hier een conclusie uit trekt, dat doen bewindslieden ook. Dat lijkt mij een helder verhaal.
Knurf, gaat het hier om persoonlijke last of collectieve last? Gaat het er om dat jij last hebt van vuurwerk van anderen? Volgens mij ging het om de collectieve last. De mensen die oogletsel oplopen door vuurwerk en wat ons als gemeenschap geld kost. Kijk als het om ieders persoonlijke last gaat daar kan ik geen oordeel over vellen. Dat hangt van je eigen tolerantie, beleving en omgeving af. Maar heb je het over de last voor de gemeenschap vind ik het anders liggen. Dan is het effectiever om het over het alcoholgebruik te hebben als over vuurwerk.
Europese richtlijnen lijken me prima.
Over de wreedheid. Ik vraag me af wat de oorzaak is. Om een kat op te blazen met vuurwerk worden nogal wat grenzen overtreden. De jongeren die dit doen gedragen zich nogal sadistisch. Wat is hier de oorzaak van? Het vuurwerk? De groepsdruk? Of toch de verdovende middelen die gebruikt zijn? Of zijn het jongeren die zich toch al op het criminele pad begeven? Als zij geen vuurwerk hadden, hadden ze die kat niet opgeblazen, maar hadden ze misschien andere rottigheid uitgehaald? Ik vraag me af of je een op een kan stellen dat vuurwerk tot wreedheid lijdt. Het lijkt mij een combinatie van factoren die voor dit gedrag zorgen. Of zien jullie je eigen kinderen een kat opblazen als ze alleen vuurwerk mogen afsteken? Ik niet eerlijk gezegd.
Ik zie wel gebeuren dat er grenzen verlegd worden. Mijn kinderen hebben gister onder toezicht van een volwassenen rotjes en vuurpijltjes afgestoken. We hebben meerdere keren het verzoek gehad om vuurwerk aan elkaar te knopen we zijn daar heel strikt in geweest. Vuurwerk kun je alleen volgens de voorschriften af steken, met bril op, niet in je hand, anderen op afstand houden, alleen legaal vuurwerk. Maar ik zie ook een paar jongetjes die enorm genieten. Ze zijn al bij al uren bezig geweest in de achtertuin.
Ik verwacht niet dat de komende jaren het vuurwerk afsteken wordt afgeschaft, maar ik denk niet dat mijn kleinkinderen nog zelf vuurwerk zullen afsteken. Ik denk dat op langere termijn er wel een verbod komt.
Ik hoop dat er net als met roken een groter bewustzijn komt m.b.t. alcohol. Het zou echt heel veel schelen als drank veel minder de norm wordt. Ik heb geen alcoholisten in mijn omgeving, sterker nog op onze feestjes wordt bijna niet gedronken. Maar ik zie in mijn werk als hulpverlener hoeveel ellende veroorzaakt wordt door drank. Niet alleen in de laatste 2 weken van het jaar, maar heel het jaar door. Anderzijds zie ik hoe geaccepteerd en geïntegreerd het is. Ik hoop dat daar dezelfde bewustzijns campagne gevoerd gaat worden als wat er met roken is gebeurd.
krin
03-01-2014 om 08:40
Winterzonnetje
De vergelijking zou gemaakt kunnen worden om te zien of een feest met vuurwerk meer ellende oplevert dan een feest zonder vuurwerk. Want daar gaat het hier om, om de ellende die vuurwerk geeft en of dat een reden zou kunnen zijn om het te verbieden.
Drank levert ook ellende op, zonder meer, maar deze discussie gaat niet over nut en noodzaak van het verbieden van drank. Daarom doet het er niet toe hoeveel slachtoffers van drank en drus er in het ziekenhuis belanden rond Oudjaar. Niet in deze discussie, want die gaat over vuurwerk.
Jij probeert de vraag of vuurwerk verboden moet worden te beantwoorden met de stelling dat drank een groter gevaar is, maar dat zegt niets over vuurwerk. Hoef je niets aan een minder kwaad (in jouw ogen) te doen omdat er een groter kwaad is?
Hoef je niets aan obesitas te doen omdat er veel meer kinderen op de wereld hongerlijden? Of zou ik, als jij je eigen drank-discussie begint, kunnen volstaan met: roken, daar gaan pas veel mensen dood aan. Laten we het liever eens daarover hebben. Drank? Waar hebben we het over?
Daarom. De enige reden om de twee feesten te vergelijken is om de rol van vuurwerk helderder te krijgen. Richten (drinkende) feestvierders meer schade aan als er ook vuurwerk bij komt kijken, of is de schade (9miljoen aan vernielingen met Oud en Nieuw) van feestvieren in het algemeen gelijk?
In het eerste geval kan dat als argument dienen in een betoog tegen vuurwerk, in het tweede geval kun je je afvragen of volksfeesten in het algemeen en de drank in het bijzonder eens nader bekeken moeten worden.
Tot die die tijd is jouw hameren op drank en drugs, als onderdeel van deze vuurwerkdiscussie althans, even zinvol als de mop van het verschil tussen een dood vogeltje (zijn ene pootje is even lang).
Knurf
03-01-2014 om 09:18
nee winterzonnetje
'Knurf, gaat het hier om persoonlijke last of collectieve last? Gaat het er om dat jij last hebt van vuurwerk van anderen? Volgens mij ging het om de collectieve last. De mensen die oogletsel oplopen door vuurwerk en wat ons als gemeenschap geld kost.'
Nou, volgens mij ben jij de eerste die dat laatste punt erbij haalt. Het gaat over troep op straat, over angstige huisdieren, over bang zijn dat je ruiten sneuvelen, over omstanders die gewond raken (nog los van de kosten), over herrie en luchtverontreiniging. En dat in een groot deel van het land.
Dat het oogletsel bovendien 'de gemeenschap' geld kost, is maar een klein deel van het verhaal. Voor mij althans. Blijkbaar wil je de overlast fiscaliseren, in geld uitdrukken, maar er is zoveel meer dan alleen 'wat kost het ons als samenleving'. Er is ook gewoon leefplezier, schone lucht, lol. Ongeacht of dat als samenleving geld kost of oplevert.
winterzonnetje
03-01-2014 om 13:09
vuurwerken afschaffen
Ik ben niet voor het afschaffen van vuurwerk. Ik vind dat de overlast beperkt tot een korte periode per jaar wel mee vallen. Ik vind wel dat er Europese richtlijnen moeten komen zodat het minder makkelijk wordt om illegaal en gevaarlijk vuurwerk te kopen. De meeste ongelukken gebeuren met illegaal vuurwerk. In die zin ben ik het eens met de reacties van onze regering. Zoals een van de minister gister zei: "je hoeft niet naar buiten op oude jaarsdag." Ik ben het daar mee eens. Ik vind jullie ook best intolerant en onverdraagzaam in jullie reacties, het gaat om 1 dag van de 365.
Krin, de vergelijking met een ander feest gaat mank, want dan zal je altijd overlast door vuurwerk kunnen tellen. Er is overlast door vuurwerk, maar de overlast door drank en drugs is groter, daar zijn meer mensen door in het ziekenhuis gekomen. Nogmaals ik lijk hier dan wel een roepende in de woestijn, maar onze eigen bewindslieden trekken dezelfde conclusie. Dus helemaal raar is die bevinding niet.
Misschien is het goed om eens te onderzoeken waarom zoveel hulpverleners en politie belaagd worden met oud en nieuw? Waarom ontstaan er rellen in Veen? Daar liggen veel meer redenen onder als alleen maar vuurwerk. Hier lijkt het of alle problemen zijn opgelost als er geen vuurwerk meer mag worden afgestoken. Ik denk dat dit niet het geval is. Volgens mij liggen er andere oorzaken onder, waaronder het gebruik van drank en in mindere mate drugs.
Angela67
03-01-2014 om 13:15
het gaat mij niet om alle problemen: Winterzonnetje
Winterzonnetje,
jij schrijft: "Hier lijkt het of alle problemen zijn opgelost als er geen vuurwerk meer mag worden afgestoken".
ik heb het niet over al die andere problemen. Dat haal jij er telkens bij. Ik wil gewoon dat vuurwerk wordt afgeschaft.
Angela
Kaaskopje
03-01-2014 om 13:16
dalarna
Ik ben blijkbaar niet de enige die voorstander is van afsteken rond middernacht. Aartsen van Den Haag wil dat het pas vanaf 23.00 toegestaan wordt. Ik vind het echt onnodig dat vuurwerk op ieder willekeurig moment afgestoken kan worden.Als het regent is dat pech en kinderen kunnen om 12 uur of eerder uit bed gehaald worden.
Leen13
03-01-2014 om 13:24
Veen
In Veen ontstond er onenigheid over het plaatselijke gebruik onder jongeren om een, zelfgekochte sloopauto, in de brand te steken.
Ik kom ook van zo'n klein dorpje waar vroeger de politie het presteerde om jarenlang een kat en muisspel te spelen met jonge dorpelingen over de kerstboomverbranding.
Met name het jaar dat de overheid zich erbij neer leek te leggen en zelfs een officiele verzamelplaats openstelde en in overleg een datum voor verbranding. Maar nadat de bomen verzameld waren werden ze s'nachts door de gemeente weggehaald.
Zo ontstaan er door de overheid geregisseerde openbare orde problemen.
winterzonnetje
03-01-2014 om 15:01
angela67
"ik heb het niet over al die andere problemen. Dat haal jij er telkens bij. Ik wil gewoon dat vuurwerk wordt afgeschaft."
Dat is dan helder.
Ik wil niet dat vuurwerk afgeschaft wordt.
Stenna
03-01-2014 om 15:17
vuurwerk is een wapen
in verkeerde handen of in dronken handen. Dat is het probleem. Ook al is het drankmisbruik het eigenlijke probleem, het vuurwerk faciliteert wel de ernstige ongelukken en het bekogelen van de brandweer. Het is alsof je jongeren die gaan feesten en drinken vuurwapens in handen geeft, en als ze dan gaan schieten beweert dat het door de alcohol komt en vuurwapens afpakken geen zin heeft. Het bezit van wapens verhoogt agressie en ongevallen, dat is al aangetoond. Ik vermoed dat dit voor vuurwerk ook geldt.
Daarbij is het geen aftrek- maar optelsom: er zijn misschien MEER ongelukken gebeurd door alcohol en drugs, maar er zijn OOK ongelukken gebeurd door vuurwerk zonder alcohol en drugs (kinderen, overdag). Waarom zouden we niet iets doen aan in elk geval een van deze oorzaken, de totale som van ongelukken zal dan toch flink dalen. Beginnen we daarna aan de alcohol (daar wordt trouwens al iets tegen gedaan ook, de leeftijd is nu bijv. omhoog).
Dalarna
03-01-2014 om 15:25
Knurf
Volgens mij is dat 10 uur en 22 uur verhaal een fabeltje en als het al waar is hadden ze dat toch het jaar erna kunnen veranderen? Ik vraag me af wat de regel vóór die tijd was en ik zie die 22 uur eigenlijk ook als een vreemd iets. Waarom 22 uur? Waarom zou je af mogen schieten vanaf 22 uur als het om 00 moet?
Fiorucci
03-01-2014 om 15:38
Stenna
Ja, vuurwerk is gebruikt als wapen. Heb je dat niet, zoek je wat anders. Dus vraag ik me af of verbieden zin heeft. En dat vraag ik me ook af wat betreft de alchoclleeftijd verhogen, overigens. Hier in de stad waren al bezorgdiensten voor alcohol, sigaretten etc. Kan iedereen heen bellen, zonder tonen van ID.
troelahoep
03-01-2014 om 16:45
ja hoor, een keukenmes is ook een wapen.
...om er maar één te noemen.
Hombre
03-01-2014 om 17:03
Escalatie
"Politie zoekt jongeren die parkeermeter opbliezen
ROTTERDAM -
Een 14-jarige jongen uit Rotterdam is met Oud en Nieuw ernstig gewond geraakt nadat een groep jongeren een parkeermeter opbliezen. Het slachtoffer liep op veertig meter afstand toen zijn hoofd werd geraakt door scherven. Hij ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis. De politie is op zoek naar de groep jongeren."
Stel je voor, je 14-jarige kind loopt op straat en een groepje jongeren blaast 40 meter (!) verder een parkeermeter op. Je kind ligt vervolgens in kritieke toestand in het ziekenhuis.
Dit soort dingen zijn normaal in Syrie, maar dat land verkeert in een burgeroorlog. Dit gebeurt gewoon op straat in Rotterdam. Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat we dit soort uitwassen van de vuurwerklol tolereren?
Kaaskopje
03-01-2014 om 19:13
Vind ik ook
Hombre. Ik heb er nooit aangewild, maar ik vind dit jaar dat er grenzen overschreden zijn. Een restaurant in Egmond heeft een enorme schadepost omdat 22 ruiten gesprongen zijn door het bommengeweld op het plein ertegenover. Kun je nagaan!
Als ik zeg dat het ieder jaar erger wordt met die extreme vuurwerkbommen, krijg ik in dit draadje de vraag waarop ik dat baseer. Gezien de klachten en schade baseer ik dat toch echt op de feiten en niet op mijn grote duim.
Knurf
03-01-2014 om 19:30
nee Dalarna
'Volgens mij is dat 10 uur en 22 uur verhaal een fabeltje en als het al waar is hadden ze dat toch het jaar erna kunnen veranderen?'
Het is geen fabeltje, ik heb het uit eerste hand.
En het wijzigen van een AMvB is een tamelijk ingrijpende procedure, daar was het jaar erna politiek geen draagvlak voor.
Stenna
03-01-2014 om 20:19
wapen
"heb je dat niet, zoek je wat anders" en "een keukenmes is ook een wapen". Mensen hebben over het algemeen geen keukenmes op zak. De meesten gaan ook niet op zoek naar iets anders als ze dronken zijn. Het punt is dat het bij je hebben van een wapen of vuurwerk in de hand werkt dat je het ook als wapen gebruikt als je je even boos of baldadig voelt, het is dan te makkelijk. Net zoals je dan ook wel met het keukenmes zal toesteken, mocht je dat bij je hebben op straat. Als je eerst iets moet gaan zoeken is er een drempel en tijdverlies waardoor je kunt afkoelen, of je komt niet eens op de gedachte (het vuurwerk in je hand geeft je de gedachte om er mee te gooien, zoals het vuurwapen in je zak aanzet tot schieten).
Wat betreft de parkeermeter en andere incidenten: deze gaan dus wel van de totale optelsom van ongelukken af, als het verboden zou zijn. Blijven alleen de alcohol incidenten nog over om tegen te gaan (en ook daar gaan de incidenten vanaf die zonder vuurwerk in de hand niet gepleegd hadden kunnen worden).
Dalarna
04-01-2014 om 00:05
stenna
Dat van de parkeermeter en de meeste andere voorbeelden in dit draadje is ook opgelost als je zorgt dat er geen illegaal vuurwerk europa binnenkomt. Als je vuurwerk alleen maar afschaft ben ik daar nog niet zo zeker vsn.
Stenna
04-01-2014 om 10:55
alcohol en andere feesten
Ik zat nog even te peinzen over ander feesten waarbij de alcohol rijkelijk vloeit. Bijvoorbeeld het carnaval onder de rivieren. Daar zal ook wel eens iets gebeuren (al hoor je daar maar weinig over) maar geen geweld en overlast op de schaal van oudejaar. Terwijl er dan toch echt heel veel mensen op de been zijn en er behoorlijk gedronken wordt. Evenzo koninginnedag: ok, daar zijn ook wel vaak incidenten, maar toch niet op deze enorm geweldadige schaal en met bommen die en masse naar hulpverleners gegooid worden, en ongelukken als de parkeermeter. Of de oktoberfeesten in Duitsland. Etc. Alcohol en veel mensen bij elkaar is op zich dus geen garantie voor deze mate van geweld en ongelukken. Dus toch: vuurwerk?!
winterzonnetje
04-01-2014 om 12:15
Stenna
Andere feesten doen niet ter zaken, bij de laatste jaarwisseling zijn er meer mensen in het ziekenhuis beland door alcohol en drugsgebruik dan door vuurwerk. Punt, dat is een feit. Kun je lang of kort over discussiëren, van alles van vinden, maar daar veranderd je dit feit niet mee.
Alleen binnen de samenleving is er weinig draagvlak om dit onder ogen te zien. Er is wel veel draagvlak voor een vuurwerkverbod. Dus het is heel effectief om nu voor een vuurwerkverbod te gaan. Dat zal dan ook wel de komende jaren gebeuren. Heel jammer voor mensen die op een verantwoorde wijze, legaal vuurwerk afsteken. Maar de meerderheid heeft het voor het zeggen.
Maar Angela67 verwoorde het kernachtigL ze is gewoon voor een vuurwerkverbod andere nuances doen niet ter zaken. Ik denk dat dit met de meeste zo is, daarom heeft deze discussie wat mij betreft ook niet zo veel zin meer. Binnen nu en 5 tot 10 jaar kun je geen vuurwerk meer afsteken en alleen nog maar naar grote vuurwerkshows. Bij de volgende crisis zijn deze shows het eerste waar de gemeente op zal bezuinigen dus blijft er uiteindelijk geen vuurwerk over.
Angela67
04-01-2014 om 12:20
Winterzonnetje . . .
beetje flauw om mij nu weg te zetten als iemand die nuances niet ter zake vindt doen. Alleen maar omdat het jou niet gelukt is om een vuurwerkdiscussie om te zetten in een alcohol-discussie. Ik zou zeggen: start daar dan een apart draadje over.
Alcoholprobleem is vele malen groter dan vuurwerkprobleem, dat vinden we allebei.
gr Angela
Stenna
04-01-2014 om 12:34
en ook
lichtjes flauw om een discussie te beslechten met "het is gewoon zo, punt".
Ik herhaal: MEER door alcohol en drugs, niet ALLEEN door alcohol en drugs. Het is een optelsom. Punt. Een optelsom waar je een behoorlijk getal vanaf zou kunnen trekken.
winterzonnetje
04-01-2014 om 13:51
vandaag 4-1 zonder vuurwerk
Blijkbaar heb bepaalde jongeren geen vuurwerk nodig om agressief te worden. Of zorgt vuurwerk ook voor agressie op de langere termijn.....
Zaterdag 4 januari 2014. Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
.
Vier tienerjongens mishandelen conducteur
Vier jongens van 13 tot 15 jaar hebben vrijdagavond een conducteur mishandeld in de trein van Breda naar Den Bosch.
Foto: ANP
Dat meldt de politie zaterdag.
De conducteur zag hoe het viertal voor hem uit bleef lopen toen hij door de trein liep om vervoersbewijzen te controleren. Hij sprak de jongens aan, die toegaven geen kaartje te hebben. Ook hadden ze naar eigen zeggen geen portemonnee of legitimatiebewijs bij zich.
Vlakbij station Rijen pakte een van de jongens de conducteur bij zijn boord, die daarna meerdere klappen tegen zijn hoofd kreeg. Ook werd hij door de jongens geschopt en naar de grond gewerkt. De jongens vluchtten de trein uit die inmiddels het station was binnengereden, maar zij konden dankzij een getuige worden opgepakt.
Zij bleken de conducteur een gezwollen oogkas, verwondingen op het voorhoofd en een schaafwond op zijn knie te hebben toegebracht
winterzonnetje
04-01-2014 om 14:06
Sorry voor de rare kopie/ Angela67
"ik heb het niet over al die andere problemen. Dat haal jij er telkens bij. Ik wil gewoon dat vuurwerk wordt afgeschaft.
Angela"
Dit is je eigen citaat. Ik heb het alleen herhaalt. Ik denk dat je daarmee ook de kern raakt. Je wil gewoon dat het afgeschaft wordt. En ik hoop dat er wel een mogelijkheid tot particulier vuurwerk afsteken blijft. Daarin verschillen we van mening.
De cijfers over alcohol en drugs heb ik er bijgehaald om de discussie in perspectief te zetten en wat minder zwart wit te maken. Ik dacht ook dat de meeste ongevallen door vuurwerk waren gebeurd, maar dat is niet het geval. Het is drank en drugs.
En uit mijn verhaal hier boven blijken bepaalde mensen helemaal geen vuurwerk nodig te hebben om rottigheid uit te halen. Dit is zomaar een nieuwsbericht en erg genoeg zijn die er velen per week.
Stenna, ik wil je discussie niet afkappen, maar jij stelt een feit ter discussie. Door te vergelijken met andere feesten wil je aantonen dat het vuurwerk met oud en nieuw voor de meeste problemen zorgt. Maar het feit is dat tijdens de jaarwisseling meer mensen door alcohol en drugs in het ziekenhuis belanden. Het is misschien wel interessant om te onderzoeken waarom mensen tijdens het ene feest niet agressief worden van drank en tijdens het andere wel. Maar je conclusie is denk ik te kort door de bocht, dat komt door vuurwerk. Tijdens carnaval valt het inderdaad volgens mij wel mee, met Koninginnedag zijn er ook enorme rellen en overlast geweest, vergeet de voetbalwedstrijden niet. Ook daar dragen drank en drugs bij tot behoorlijk wat grensoverschrijdend gedrag. En vergis je niet, heel veel alcoholleed vind achter de voordeur plaats. Dat komt niet in het nieuws en daar zie jij niets van.
Knurf
04-01-2014 om 14:18
nou en?
'En vergis je niet, heel veel alcoholleed vind achter de voordeur plaats. Dat komt niet in het nieuws en daar zie jij niets van.'
Nou en? Wat heeft dat in vredesnaam te maken met overlast door vuurwerk, waar ik wel iets van zie? Je wilt er een wedstrijd van maken, net alsof je maar een ding tegelijk kunt aanpakken. Bovendien vergelijk je appels met peren, want alcoholmisbruik is allang verboden (en het afsteken van vuurwerk nog niet).
Jippox
04-01-2014 om 14:40
nou
het merendeel van het vuurwerk dat problemen (heeft) veroorzaakt is illegaal vuurwerk, wat dus weldegelijk verboden is.
En volgens mij mag iedereen (boven de 18) drinken zoveel hij wil, dus hoezo is alcoholmisbruik verboden?
Dalarna
04-01-2014 om 15:15
Fiorucci
Ik snap die bezorgdienst even niet. Het is niet verboden om thuis te drinken onder de 18 en het is niet verboden op straat te roken onder de 18.
Het is dus ook geen probleem om iemand je drank en sigaretten te laten halen dus ik snap het voordeel van de bezorgdienst niet.
Ibeth
04-01-2014 om 15:19
legaal/illegaal
Jippox: "het merendeel van het vuurwerk dat problemen (heeft) veroorzaakt is illegaal vuurwerk"
Niet als het gaat om oogletsel. Zie: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3569678/2013/12/30/Als-vuurwerk-in-je-oog-terechtkomt-smelt-alles-weg.dhtml
'Slachtoffers zijn echt niet alleen maar mensen die stunten met illegaal vuurwerk; zes op de tien ongelukken met oogletsel komt door legaal vuurwerk en ongeveer de helft van de slachtoffers is een omstander.'
Daarbij zou het best wel zo kunnen zijn dat als in Nederland oud en nieuw niet meer zo onlosmakelijk verbonden is aan zelf vuurwerk afsteken, het gebruik van illegaal vuurwerk afneemt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.