Melanie
15-02-2011 om 14:24
Vergeten [Vergeetachtige ouders & kinderen]
Een aantal vriendinnetjes van mijn dochter blijft wel 'ns logeren. Gewoon, omdat 't gezellig is of omdat de ouders 's avonds weg moeten. Ook onze dochter gaat graag uit logeren. So far, zo good. Maar ja, sommige ouders en hun kroost vergeten werkelijk van alles. Als je kind gaat logeren dan nemen ze toch een pyjama, tandenborstel en -pasta, schoon ondergoed, sokken, evt. een knuffel en schone bovenkleding mee? Hoe vaak ik al schoon ondergoed heb uitgedeeld ( en vervolgens niet meer terug kreeg!), tandpasta heb verstrekt, knuffels geleend, pyjama's uit de kast heb gehaald, ik weet 't niet meer. Maar: ik geef niks meer mee: geen schone onderbroek? Da's dan jammer, trek 'um nog maar een keer aan. En alles wat het kroost vergeet, gaat in de zak. Een paar keer per jaar mail ik de betreffende ouders dat er gevonden voorwerpen liggen die naar huis willen: een jas, sokken, 1 laars (1?), etc. dat mis je toch? Wordt het niet opgehaald? Hup, de zak van Max. En ik hoef kinderen van 9 toch niet achter de vodden te zitten of te controleren of ze alles hebben? Laatst zei een van de moeders: ja, maar jij bent zo georganiseerd, jij raakt nooit iets kwijt. Zal best, maar ik ben zuinig op mijn spullen en dat leer ik mijn dochter ook. En zij pakt zelf haar logeerspulletjes in en vergeet niets (meer). ben ik nou zo'n muts? Oh ja, er is ook ooit een DS blijven liggen, zo'n week of 4.... Tja, mams en kind hadden werkelijk geen idee waar die kon zijn. Een DS....
Shonagh
18-02-2011 om 11:46
Extra badkamer
Ja die hebben we ook, UK he ? Maar daar heb ik ook heel veel plezier van (gehad) met 3 pubers :o)
Hibiscus
18-02-2011 om 11:55
Schoonouders
Ik vind het een stuk prettiger als mijn schoonouders komen dan als mijn eigen ouders komen. Erg he.
Mijn schoonouders zijn heel makkelijk, pakken zelf eten en drinken, nemen zelf eenhoop mee en zijn altijd tevreden. Ook gaan ze zelf samen op pad en hoef ik neit alles voor ze te regelen.
Mijn eigen ouders "durven" niets te pakken, ook al heb ik 1000 keer gezegd dat ze dat gewoon moeten doen. Dat maakt het een stuk lastiger voor mij. Ze gaan ook nooit weg omdat ze zo graag alleen maar bij mij willen zijn. Is heel lief hoor, dus ik laat het maar zo.
Mijn schoonouders zijn ook super georganiseerd, mijn eigen ouders absoluut niet. Dan wil mijn moeder mee de kinderen naar school brengen, zit ze om 8.25 nog in ochtendjas op de bank. "Zeg mam, je wilde toch mee..."
En toch is het heerlijk als ze er zijn. (maar heel stiekem ook als ze weer gaan ) )
Hibiscus
Fiona Fox
18-02-2011 om 12:01
Die lieve schoonouders slapen dan toch wel op een lekker comfortabel bed hoop ik?
Maylise
18-02-2011 om 12:10
Geen logeerkamers
Wij hebben ook geen logeerkamers. ik zou het wel willen maar geen ruimte voor. Als er logees komen dan schuiven we dus wat. Kinderen en jongeren die komen logeren slapen bij mijn kinderen. Komen er volwassenen logeren dan zorg ik dat één van de kamers van de kinderen vrij is en dan kunnen zij daar logeren. In de woonkamer is ook wel voorgekomen; Dat vind ik overigens op de lange termijn niet handig want die mensen willen misschien eerder naar bed dan wij of 's ochtends langer uitslapen.
Wij hebben vaak familie uit het buitenland te logeren en die blijven soms eindeloos lang dus dan is het gewoon niet handig om de woonkamer zo lang af te staan.
Ons nieuwe huis is wel vrij ruim. In de toekomst zouden we door verbouwingen en het betrekken van de garage bij het huis zeker meer kamers kunnen creëren. Ik weet overigens niet of we dat gaan doen maar het zou kunnen als de financiën hersteld zijn van de verhuizing.
Wij zijn trouwens ook een paar keer gastgezin geweest via Europakinderhulp en soortgelijke organisaties. Die kinderen kunnen dan gewoon bij eigen kinderen slapen. Ook jongeren via uitwisselingsorganisaties en via de kerk sliepen dan bij onze kinderen of op de bank of zo. Jongeren zijn daar over het algemeen redelijk flexibel in.
Maylise
Maylise
18-02-2011 om 12:14
Schoonmoeder
Mijn schoonvader heb ik nooit gekend en mijn schoonmoeder is inmiddels ook overleden. Toen ze nog leefde logeerde ze wel bij ons. Dan zorgde dat ik ze een eigen kamer kreeg en verder oefende ik vooral mijn geduld. Mijn schoonmoeder was een moeilijke vrouw in veel opzichten maar dat had niet zoveel met logeren te maken. Ze was sowieso moeilijk, ook als ze belde of als ze op bezoek kwam of wat dan ook. Althans tegen mij was ze moeilijk, tegen mijn man nooit.
Mijn eigen moeder woont vlakbij dus die komt nooit logeren. Vroeger wel maar dat is al behoorlijk lang geleden. Toen sliep ze meestal bij een van de kinderen op de kamer die dat geweldig vonden of ik ontruimde een kamer voor haar. Dat deed mijn schoonmoeder trouwens ook wel, bij de kinderen slapen, vonden ze ook super leuk.
Maylise
dc
18-02-2011 om 12:48
Fiona
Ze slapen op een hele comfortabele slaapbank in de speelkamer! (en hij is echt comfy!)
Sancy
18-02-2011 om 13:28
Ons huis
is ruim vind ik. We hebben 3 slaapkamers en een vierde grote kamer op zolder. Bij de kinderen op de kamer zijn reserveplaatsen, we hebben 3 matrassen op zolder en een groot tweepersoons luchtbed en 2 eenpersoonsluchtbedden. Op zolder staat ook nog een bank waarop geslapen kan worden trouwens. We hebben ook 2 badkamers en 2 aparte toiletten.
rodebeuk
18-02-2011 om 13:31
Rekening gehouden bij de koop met logeren
..dus een aparte ruimte op zolder waar de comp staat en een heerlijk 1.40 breed bed.
Vaak schuiven we ook beneden wat door. Toen mijn moeder al ziek was heeft ze een keer bij ons geslapen omdat ze de volgende ochtend in het UMC moest zijn, en wij wonen daar vlakbij. Dat was wel heel speciaal. Wij hebben toen ons echtelijk bed afgestaan en zijn in dat lekkere bed (ons oude bed) op zolder gaan liggen.
Daar ben ik in het verleden nog wel op aangesproken hier op OOL... dat schijnt een taboe te zijn, je bed afstaan. Mijn oma deed het altijd voor mijn vader, zeker 2 weken per jaar (zomer en kerst) sliep ze dan op de bank in de woonkamer. Klinkt toch anders dan het origineel, die Couch im Wohnzimmer.
Sancy
18-02-2011 om 14:10
Echt rodebeuk?
"... dat schijnt een taboe te zijn, je bed afstaan"
Zou dat een taboe zijn? Ik heb ons bed 1 x afgestaan, maar doe het niet standaard. Ouderen en hulpbehoevenden mogen in mijn bed, anderen mogen op een andere kamer slapen.
Maar dat komt omdat ik een badkamer aan mijn slaapkamer heb (dus via de slaapkamer bereikbaar) en dat is dan gewoon handiger.
Verder heb ik geen moeite met taboe-doorbrekend gedrag dus doe ik wat ik handig en netjes vind.
Zonneschijn
18-02-2011 om 14:27
Nou
ik vind het niet meer dan normaal dat je je ouders in je eigen bed laat slapen tenzij je een net zo confortabel alternatief hebt. Maar mijn (schoon)ouders laat ik niet op een matras op de grond slapen.
Hibiscus
18-02-2011 om 14:35
Bed afstaan
Ik probeer het iedere keer maar mijn ouders en schoonouders weigeren in ons bed te slapen. ze liggen liever op de grond omdat ze het heel raar vinden.
Ik bied het trouwens alleen aan (schoon)ouders aan.
Als we straks een huis kopen (huren nu tijdelijk) dan zullen we ook zeker rekening houden met een logeerkamer. Het is alleen jammer dat een extra kamer zo ontzettend duur is hier. Daar kun je mensen heel vaak voor in een luxe hotel laten slapen...
Hibiscus
Poppy
18-02-2011 om 20:03
Huis en logees
Wij hebben in ons nieuwe huis heerlijk de ruimte met 4 slaapkamers. Een voor ons, een voor zoon, een voor logees en een extra. Die extra is al niet meer extra met een baby op komst.
Aan onze slaapkamer zit een badkamer, beetje overdreven maar met logees denk ik wel handig.
Wij hebben minstens 1 keer per maand familie te logeren. Hier ook dat een bezoek van schoonouders veel leuker is dan van mijn eigen familie. Jammer maar waar.
Asa Torell
18-02-2011 om 20:44
Hier is het proppen
Flat met drie slaapkamers, waarvan eentje tot nu toe als werkkamer in gebruik (maar het einde is in zicht met de komst van nr 3 deze zomer). Er past net een 1-persoonsmatras op de grond in de werkkamer. Waar de loge overigens rustig zijn of haar gang mag gaan op internet, dat dan weer wel. Die werkkamer ligt ook nog eens het meest centraal in huis, dus een echt prive gevoel geeft dat niet, zowel niet voor de gast als voor onszelf.
Voor bezoek van stellen staan we trouwens ook wel ons bed af, dan kunnen de gasten namelijk uitslapen ipv. om half 7 door ons kroost gewekt te worden. Logerende kinderen slapen op de kinderslaapkamer.
Janna3
19-02-2011 om 17:42
De zoete inval
Hier hebben we genoeg ruimte voor meerdere loge's en die komen dan ook regelmatig. Maar ook toen we die ruimte nog niet hadden was iedereen welkom. Of ze nu op een matras in de werkkamer moesten slapen of op de bank in de woonkamer, het maakte echt niet uit. Als ze zich maar niet stoorden aan ons leefritme en soms onze rommel. Verder hadden we alles in huis, extra kleding, tandenborstels, eten en drinken, internet, verzin maar. Ik vind het juist heel gezellig, onverwachts bezoek.
albana
21-02-2011 om 08:44
Logeerkamer
Wij hebben ook zat logee's gehad toen we nog geen logeerkamer hadden. Toen legden we de kinderen (de onze dus) gewoon in 1 kamer en ruimden de andere slaapkamer voor de kinderen gewoon netjes op,matrasje erbij (of 2) en klaar is je logeerkamer!
Vonden de kinderen ook een feest! Leuk bij je zus logeren!
Loopt het helemaal uit de hand qua aantal logé's dan kunnen de kinderen ook nog bij ons (1 in bed, 1 op matras) en kinderkamer 2 word ook logeerkamer (als je b.v. 2 stellen te logeren hebt, die kun je moeilijk bij elkaar leggen...).
Ons bed staan we in principe niet af, die is niet beter of slechter dan de kinderbedden. Ik herinner me maar 1 keer, maar dat was een stel die een tweeling van een half jaar hadden, die nog met de borst gevoed werden en die in 2 1 persoonsbedden vond ik toch wat 'eng'(dadelijk rollen die baby's eruit!).
Dus die hebben we in ons bed laten slapen....puur omdat dat breder is en de bay's dan tussen hen in konden liggen om gevoed te worden.Dat stel was trouwens maar 1 nachtje hier, die zouden de andere ochtend vliegen (op vakantie) en wilden met die baby's niet zo veel uur reizen achter elkaar....dus met auto bij ons gekomen, 1 nachtje slapen en rustige avond en de volgende dag pas gevlogen naar vakantiebestemming.(vliegveld is hier 3 kwartier vandaan).
groeten albana
Tirza G.
25-02-2011 om 15:43
Ruimte zat
Vier slaapkamers en een grote zolder op stahoogte, waar je wel met z'n tienen zou kunnen slapen als je zou willen. Alleen hebben wij dan nooit logé's - en zo blijft het altijd wat Kleine familie en wát we hebben woont vlakbij, ouders heb ik niet meer, schoonvader nooit gekend, schoonmoeder is 90 en woont op kamers. En de rest van wat op bezoek komt, gaat na het bezoek gewoon weer naar huis. Zo groot is NL niet
Tirza
Adama
28-02-2011 om 01:35
Dank
Dank voor alle respons op de huizengrootte.
De meesten zijn dus toch wat ruimer behuisd, maar ook met kleine woningen zijn/waren sommigen zeer gastvrij. Leuk om te lezen!
Ik verbaas me er wel over dat zo weinig mensen behoefte hebben aan een of meer werkkamers thuis. Er zijn toch veel freelancers, zzp-ers, academici, journalisten, docenten, musici en kunstenaars op dit forum?
In een werkkamer kun je natuurlijk ook prima af en toe logé's leggen...
fladder
28-02-2011 om 09:01
Adama
Je schreef: "Ik verbaas me er wel over dat zo weinig mensen behoefte hebben aan een of meer werkkamers thuis. Er zijn toch veel freelancers, zzp-ers, academici, journalisten, docenten, musici en kunstenaars op dit forum?"
Auw...! Hier twee slaapkamers. Op de grootste liggen mijn zonen gepropt, en ik lig op de kleinste. Heb 4 jaar in de woonkamer geslapen, maar op den duur breekt het toch op dat iedereen die langskomt meteen op de rand van je bed zit.
Ik ben ZZP-er en ook nog eens "kunstenaar" (helaas momenteel even volledig op non-actief want ziek) en ja, het breekt big time op. Maar helaas verdien ik te weinig om een huis met een kamertje meer te huren in mijn woonplaats. Ik sta nu elders ingeschreven en hoop daar later dit jaar een groter huis te krijgen. Ook om een eigen werkkamer te krijgen, maar vooral omdat het me teveel is geworden om twee autistische kinderen (inmiddels pubers) te hebben die simpelweg méér ruimte nodig hebben maar noodgedwongen in elkaars vaarwater moeten leven. Na ruim 5 jaar is me dat gigantisch opgebroken.
Ik heb, tot ik ziek werd, ook wel eens logees gehad. Die sliepen op luchtbedden in de woonkamer. Het record staat op 6 slapers in één nacht