Melanie
15-02-2011 om 14:24
Vergeten [Vergeetachtige ouders & kinderen]
Een aantal vriendinnetjes van mijn dochter blijft wel 'ns logeren. Gewoon, omdat 't gezellig is of omdat de ouders 's avonds weg moeten. Ook onze dochter gaat graag uit logeren. So far, zo good. Maar ja, sommige ouders en hun kroost vergeten werkelijk van alles. Als je kind gaat logeren dan nemen ze toch een pyjama, tandenborstel en -pasta, schoon ondergoed, sokken, evt. een knuffel en schone bovenkleding mee? Hoe vaak ik al schoon ondergoed heb uitgedeeld ( en vervolgens niet meer terug kreeg!), tandpasta heb verstrekt, knuffels geleend, pyjama's uit de kast heb gehaald, ik weet 't niet meer. Maar: ik geef niks meer mee: geen schone onderbroek? Da's dan jammer, trek 'um nog maar een keer aan. En alles wat het kroost vergeet, gaat in de zak. Een paar keer per jaar mail ik de betreffende ouders dat er gevonden voorwerpen liggen die naar huis willen: een jas, sokken, 1 laars (1?), etc. dat mis je toch? Wordt het niet opgehaald? Hup, de zak van Max. En ik hoef kinderen van 9 toch niet achter de vodden te zitten of te controleren of ze alles hebben? Laatst zei een van de moeders: ja, maar jij bent zo georganiseerd, jij raakt nooit iets kwijt. Zal best, maar ik ben zuinig op mijn spullen en dat leer ik mijn dochter ook. En zij pakt zelf haar logeerspulletjes in en vergeet niets (meer). ben ik nou zo'n muts? Oh ja, er is ook ooit een DS blijven liggen, zo'n week of 4.... Tja, mams en kind hadden werkelijk geen idee waar die kon zijn. Een DS....
Jade
16-02-2011 om 13:34
Eens met clo....
Weinig aan toe te voegen. Mijn huis is jouw huis, maar niet dusdanig dat ze kunnen doen wat ze thuis ook doen, terwijl ik dat niet wil
rodebeuk
16-02-2011 om 15:15
Je moet het meegemaakt hebben om het te geloven
.. het werkt echt.
Mijn huis is jouw huis.
Ga 200 km naar het oosten of naar het zuiden. Eindeloos kon ik daar logeren bij familie, en zij bij ons. Nooit een onvertogen woord.
En het gekke is, de kinderen met een buitenlandse ouder kennen die gewoonte en vinden onder ons dak ook weer hun huis.
Misschien is het niet genoeg om het meegemaakt te hebben, misschien moet je er zelfs in opgevoed zijn.
Ik krijg het iig koud van veel opmerkingen hier.
Lou
16-02-2011 om 15:20
Moet ik nog iets komen brengen of zo?
Met vergeten spullen heb ik geen moeite, we hebben alles in huis en alles mag uitgeleend worden. Alleen een tandenborstel uitlenen vind ik niet zo fris, dus degene die dat is vergeten bij een logeerpartijtje hier krijgt het altijd aanwezige reserve-exemplaar mee naar huis. Maar wat ik wel raar vind is wat hier laatst gebeurde, een ouder die opbelt als een vriendinnetje hier speelt en al heeft geregeld dat ze mag blijven slapen, en die ouder zegt: "moet ik nog iets komen brengen of zo?" Dan denk ik: verwacht je nu dat ik "nee hoor" zeg? Dus ik zeg: "nou, een tandenborstel is wellicht handig, en nou ja, gewoon, wat ze nog meer nodig heeft". Om als antwoord te krijgen: "Nou, ik moet namelijk nog boodschappen doen enneh..." Dat vond ik wel typisch. Het klonkt echt alsof hij bedoelde dat hij geen zin had om zijn dochters spullen te komen brengen, en dat ook niet zo nodig vond, wat wij hebben toch altijd alles? Ik heb hem zijn dochter maar aan de lijn gegeven, die hem haarfijn kon vertellen wat ze precies nodig had
marie-laure
16-02-2011 om 16:25
Rode beuk
Heerlijk als je over de hele wereld kunt logeren en het gevoel hebt dat je overal thuis bent en zij bij jou. Heerlijk! Wat een kunst en een geluk.
Maar veroordeel mensen die dat niet kunnen niet.
Nee, daar hoef je het niet koud van te krijgen het zijn gewoon mensen die misschien door omstandigheden zo geworden zijn. Ik zou willen dat ik het kon. Maar doe niet zo harteloos over diegene die dat niet kunnen.
Puck
16-02-2011 om 16:36
Rodebeuk harteloos, hoe verzin je 't marie-laure?
Nou MArie Laure, dat is iets waar je Rodebeuk nu echt nooit van zou kunnen betichten. Ik snap niet dat jij het harteloos vindt als andere mensen ook hun mening geven. Volgens mij veroordeeld Rodebeuk niemand en zegt ze alleen dat ze het koud krijgt van sommige reakties.
Ik kan me er eigenlijk niet zo bij voorstellen dat iemand door omstandigheden zo georganiseerd geworden is en niet tegen nonchalance van anderen kan. En ik vind het prima om daar rekening mee te houden, maar als ik de openingsposting lees dan wil Melanie daar andersom geen rekening mee houden door dingen die blijven liggen niet gewoon even mee te gevan naar school en zich te ergeren aan kinderen die minder georganiseerd zijn. Dat is precies hetzelfde alleen dan de andere kant op.
dc
16-02-2011 om 16:49
Ik kan niet uit logeren
Elk jaar stuurt mijn stiefmoeder me weer een pakketje met vergeten spulletjes na. En dat nadat ik het huis ben nagelopen op zoek naar vergeten spullen...
Ik ben een beetje hetzelfde als Rodebeuk. Logés mogen doen alsof ze thuis zijn. Dat zeg ik ook expliciet, want ik ben ook een beroerde gastvrouw, die er niet aan denkt ze wat te drinken te geven.
Onderbroeken die 2 keer gedragen worden, of een keer zonder tandenpoetsen, spullen die opduiken, ik kan er echt niet wakker van liggen, en ben echt verbaasd dat anderen dat zien als een soort persoonlijke aanval op hun gastvrijheid. Mij gaat het om de gezelligheid, en als je je gaat ergeren aan kleine dingetjes, dan is het toch niet leuk meer?
Maar goed, ik heb me wel vaker verbaasd over het hoge klaaggehalte van nederlanders. Een stel dat op een supermooi romantisch terasje aan de zee op Kreta over alles klaagt bijvoorbeeld. Dan denk ik echt waar ben je nu mee bezig??
Enne wat betreft de OO-incrowd, ik heb hem nooit gevonden, maar ben dan ook hopeloos in het onthouden van nicks. En als er iemand van nick veranderd, dan ben ik die persoon dus gewoon kwijt. Ik reageer gewoon op dingen die ik interessant vindt. Als je merkt dat er nooit iemand op je reageert, dan moet je misschien wat meer schokkende dingen roepen
dc
16-02-2011 om 17:01
Sleutels
"staan wel eens voor een dichte deur omdat de sleutels nog in de andere jas zitten"
ik was gisteren in paniek. Stond bijna voor de deur, kon sleutels niet vinden, en het regende, en de buren met sleutels waren er niet.
Gelukkig zaten ze in het slot. Aan de buitenkant.
Mijn man heeft er hard moeten lachen. Zocht vanochtend zijn sleutels, kon ze nergens vinden. Ik heb ze gevonden. Ze zaten in het slot. Aan de buitenkant.
Ik kwam niet meer bij!
albana
16-02-2011 om 17:17
Zonneschijn
Jij vond mij toch laks??
Dus daar reageer ik op.
En de 'controle'(voor zover je daar al over kan spreken) doe ik hetzelfde als jij,trouwens tot een bepaalde tijd maar,want als ik denk dat kind het kan laat ik het 'los'.
Ik denk dat overgecontroleer ook een manier van 'laks zijn' is,het kost teveel moeite om kind het te leren dus leer je het niet en doe je het zelf of laat je kind en doen en check je alles.
groeten albana
albana
16-02-2011 om 17:19
Euh zonneschijn
Ja dat is overdreven, maar dat vind ik iemand die het anders doet daarom maar laks noemen ook.
Dus daarom.
groeten albana
albana
16-02-2011 om 17:25
Rode beuk's bijdrage
Daar kan ik me wel een beetje in vinden. Wat een toestanden en druktes mensen al kunnen maken van een logeerpartijtje. Als ik kinderen's programma van deze week alleen al bekijk : vrijdag vriendin van oudste logeren,zaterdag wedstrijd gym+3 anderen meenemen, waarvan er geheid 1 blijft slapen (dat komt zaterdagmiddag pas) of dochter wil bij 1 van hen slapen.
En zaterdag neemt oudste 2 anderen mee na het stappen. O en morgen eet ze bij vriendin en slaapt daar ook want ze moeten iets samen maken voor school.
Ik moet ook nog werken (vrijdag en zondag) denk je nu werkelijk dat ik al die tassen,spullen en benodigdheden ga nakijken of me druk maak om wat die anderen bij zich hebben?
Welnee...het komt zoals het komt en ze redden zich er maar mee en zo niet dan hoor ik het vanzelf. Ik maak ook nooit bedden b.v. klaar. Dat mogen ze lekker zelf doen mét hulp van logee,vanaf een jaartje of 7.
Ben me daar gek zeg.Het grootste gedeelte van de ouders die ik ken gaan er ook zo mee om trouwens. O,wil je logeren, vrouw ben jij morgenochtend thuis?, o het kan wel mijn vrouw is morgenochtend thuis,bel je ouders maar en dan fiets maar even naar huis om je spullen op te halen.En leg jij maar even een logeerbed neer (tegen kind).
Klaar! Geregeld.
groeten albana
Puck
16-02-2011 om 17:30
Albana
Zo gaat het bij ons ook vaak. Soms heb ik 4 of 5 kinderen in huis die blijven slapen en soms geen enkel kind. Ik ben er ook net zo makkelijk mee en ook hier geldt mijn huis is jouw huis. Maar dat betekent ook dat vriendinnetje van dochter dan ook even mee moet helpen met de taakjes van dochter zoals even afruimen oid. Tja, dat zijn dan de nadelen van hib-je zijn
rodebeuk
16-02-2011 om 17:34
Oh oh wat is mijn geheugen toch slecht geworden
(bedankt voor de bijval trouwens mensen)...
maar dat pakketje van die schoonmoeder van dc doet me er aan denken dat we hier in de familie inderdaad de gewoonte hadden dat de Vrouw Des Huizes nog een keer een ronde maakt voordat de Gast vertrekt. De Gast had dan ook al drie keer gekeken of hij/zij alles had, maar omdat je gewoon in de rommel van het Gezin Des Huizes sliep kon je makkelijk iets over het hoofd zien. Je stond dan met je koffer bij de deur en dan kwam de VDH nog met je paspoort, je onderbroek of je echtgenoot aanlopen.
Nee, dan mijn nederlandse schoonmoeder die me doodleuk een sjaal aanbood die een andere gast bij haar laten hangen ?!? en het ook nog raar vond dat ik beleefd afsloeg.
Marie-Laure; het ging me niet specifiek om jou, het ging me om het veroordelen van gasten, het inhouden van laarzen, dat werk. Dan denk ik, moet je in de woestijn een keer proberen!
Oh en dat van de wereld valt ook wel mee. Het gaat om F, D, en CH.
Fiona Fox
16-02-2011 om 17:35
Gastvrijheid (beetje o.t.)
Nou, mijn ogen zijn wel een beetje opengegaan sinds we in het buitenland wonen. In NL was ik bepaald geen voorbeeldige gastvrouw - wel hadden we altijd een opgemaakt logeerbed klaarstaan met schone handdoeken en de boodschap: doe of je thuis bent, pak uit de keuken wat je wil. Zelf ergens logeren deden we eigenlijk zelden: logeerkamers/-bedden zijn toch vaak een restpost en onze ouder wordende lichamen;( kunnen ook niet meer goed tegen matrassen-op-de-grond.
Maar hier komt iedereen graag langs! Is natuurlijk ook handig als je halverwege het thuisland en de Zwitserse/Oostenrijkse/Italiaanse (ski)vakantie woont. Bovendien zijn huizen meer aangepast op logees: extra kamer, extra badkamer is vrij normaal. En toch merk en hoor ik ook van anderen dat het logeren bij vrienden in Nederland vaak een stuk moeizamer verloopt. Men heeft eigenlijk liever dat je in een hotel slaapt, en ook eten is niet altijd gewenst ("laten we in dat-en-dat restaurant afspreken").
Ik denk wel dat het bij vrienden/familie logeren in grotere landen als Engeland en Duitsland alleen al vanwege de afstanden gebruikelijker is.
Groet, Fiona
Massi Nissa
16-02-2011 om 17:52
Jeetje
Gasten vragen om in een hotel te slapen? Afspreken in een restaurant? Mijn man zou van pure culturele schaamte van het dak springen. Zelfs toen wij 50 vierkante meter tot onze beschikking hadden, kon iedereen altijd blijven eten en slapen. Nu wonen we ruimer en hebben we een speelkamer die we in vijf minuten tot logeerkamer hebben omgetoverd.
Bij mijn ouders thuis was en is het de zoete inval. Iedereen is altijd welkom. Ik vind dat prettig. Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die dat juist onaangenaam vinden, vanwege de inbreuk op de privacy of het plotseling moeten klaarstaan terwijl je een relaxte avond in gedachten had. Ik heb ook wel eens gezucht als er ineens een contingent familie uit Amsterdam voor de deur stond op zondagmiddag. Daar gaat je lumineuze idee om pizza te bestellen, want familie scheep je niet af met fastfood (niet in mans cultuur in elk geval). En toch heb ik dat liever dan het alternatief - ieder zijn ding.
Ik voel me trouwens zelf het meest op mijn gemak als ik thuis ben. De hele wereld mag bij me logeren, maar zelf bij anderen slapen, vooral als je op je tenen moet lopen omdat je aanvoelt dat het een belasting is voor de gastvrouw of -heer: heel vervelend.
Groetjes
Massi
marie-laure
16-02-2011 om 19:05
Pelle
Ik heb het woord verbazingwekkend volgens mij niet genoemd.
Ik heb het breder getrokken dan alleen vergeten kledingstukken etc waar Melanie het over had. Namelijk de situatie dat hier bezoek is, dat zich zo gedraagt op een manier waar ik me niet meer prettig bij voel. Moeilijk etende gasten, mensen die zelf in de koelkast neuzen, ik had laatst iemand die zelf via hotmail een mail ging beantwoorden toen ik hem iets had laten lezen op internet. Ouders die verwend gedrag van hun prinsjes en prinsesjes vergoeilijken, etc.
Dat soort situaties zijn vaak genoeg hier beschreven en bijna iedereen roept dan, ach doe niet zo moeilijk.
Nu ook weer. En dat geeft weer het ons kent ons gevoel.
rodebeuk
16-02-2011 om 19:24
Berber
CH staat op de autosticker van Zwitserland. Je zet me wel aan het denken want ik zou moeten googlen om te weten waar het voor staat.
rodebeuk
16-02-2011 om 19:32
De standaardgast
..bij ons in de familie is beleefd, ruimt zijn eigen spullen op, helpt mee in de keuken, eet wat iedereen eet op de tijden dat iedereen eet. Jezelf helpen uit de ijskast mag altijd maar meestentijds wordt er samen uitgebreid gegeten. Deel van de fun. Na tafel wordt er vaak nog een glas wijn gedronken samen. Echt een groot kado meenemen hoeft niet. De bezoeken zijn vaak wederzijds. Er is aandacht over en weer (leuk dat je er bent en leuk dat je tijd had om me te ontvangen). (he, Maylise heeft zich nog niet gemeld, die had ik onderhand wel verwacht bij dit onderwerp).
Voor een kinderbezoekje ziet het er misschien wat anders uit, maar ook hier geldt dat dat het beste werkt als kinderen zich welkom voelen. Oha gedraagt het grut zich dan ook prima.
Dat onwelkome gevoel als logee dat je beschrijft Massi, dat herken ik maar al te goed. Zo voel ik me als ik in NL logeer en het zit een beetje tegen.
Ik kan het niet zo goed uitleggen, het is echt geven en nemen. Wat Fiona zegt klopt ook, het is heel normaal door de grotere afstanden. En als je dan ergens bent neem je vanzelf een houding aan zodat de gastheer zich ook kan terugtrekken als hij dat liever wil, dat gaat gewoon vanzelf.
Het is toch vooral gewenning denk ik. Toen ik voor de intreeweek bij sjieke familie logeerde voelde ik me zo onwelkom, het hele leven daar was gericht op onder elkaar zijn, dat ik echt pijn in mijn botten had na drie dagen. Ik ben naar huis gevlucht.
Primavera
16-02-2011 om 19:42
Ch (ot)
CH staat voor Confœderatio Helvetica
Verder hier ook een zeer vergeetachtige familie. De sleutelverhalen komen me maar albekend voor. Ik heb over het algemeen minstens twee en soms drie huissleutels bij me. Dan weet ik tenminste zeker dat ik er weer in kan.
Er is zelfs een tijd geweest dat ik ook standaard het reservesleuteltje van mijn auto meenam. Het is namelijk zo lastig als je vanwege veel boodschappen juist de auto nemmet en vervolgens toch nog naar huis moet lopen om het reservesleuteltje te halen, want tijdens de boodschappen is de originele ineens verdwenen. Sinds mijn schildkliermedicatie heb ik het trouwens niet meer zò erg, maar nog erg genoeg om te weten dat mijn kinderen nooit bij zo iemand als de draadstartster moeten gaan logeren.
P.S. vader, als de vergeetachtigheid ineens steeds erger wordt kan dat dus aan nog niet ondekte hypotyroidie liggen.
P.P.S Massi Nissa als mede blunderende sterveling lag ik in de deuk om jouw postje Ha!.
Groeten Primavera
albana
16-02-2011 om 19:59
'eisen'
O,ja toch nog vergeten ik stel wél een eis aan logeé's of het nu kinderen of volwassenen zijn. 1tje overigens maar. Ik wil weten wanneer wie met welke maaltijd mee-eet. Dus zowel onverwacht logeerende verre familieleden (mijn man is daar ook goed in) alsook half inwonende buurkinderen of klasgenootjes. Ik wil het gewoon vantevoren weten. Dat scheelt namelijk in eten kopen en ook erg in eten wegdoen/weggooien.
Dus zowel van mijn eigen gezin,alsook van logerende wat dan ook. Ze gaan nérgens heen zonder dit met mij overlegd te hebben. Reken ik op ze met eten, dan moeten ze ook niet het lef hebben om het op het laatste moment af te zeggen....dáár word ik chagerijnig van en dan zet ik ze de dagen erna lekker puh het opgewarmde restant van die dag voor de neus. Zeggen ze niet te komen, dan ga ik ervan uit van niet, dus geen gezeur wanneer er dan niet genoeg is,dan bak je zelf maar een ei ofzo.
Tja ieder zo z'n gebrek denk ik dan maar.
Verder kan me om die logee's amper druk maken. Een beetje meer of minder koken, daar draai ik m'n hand niet voor om, reservesleutels genoeg en ik vraag ze vriendelijk om even koffie te zetten als ik thuis kom....Kunnen we gezellig eerst samen die koffie drinken alvorens ik me op het kookgedoe stort.
Ze mogen van mij zelfs ongevraagd in mijn koelkast neuzen. Zelfs logerende kinderen.
Wel even zeggen als je net de laatste ranja opmaakt, kan ik nieuwe kopen
En sleutels, die doe ik allemaal bijelkaar. In 1 bos,zowel auto als deur als werk etc.etc.
Kan ik ze nooit vergeten waar dan ook. Ik kan m'n huis namelijk niet in wanneer de sleutels nog in de auto zitten en mijn auto niet starten wanneer ze nog in de deur zitten Werkt voortreffelijk,wel lastig als ze spoorloos zijn, dan moet ik net zo lang zoeken tot ik ze heb namelijk.
groeten albana
Vic
16-02-2011 om 20:18
Relaxt
Ik vind het zo knap als mensen zo relaxt om kunnen gaan met (onverwachte) logees. Dochter krijgt volgende week weer een vriendinnetje te logeren (mag alleen in de vakantie), en ik ben nu al aan het plannen wat ik dan allemaal moet regelen. Haar kamer moet opgeruimd, de badkamer schoon gemaakt (hoewel ze daar misschien niet eens komt), wat moet ik koken, moet ik nog activiteiten verzinnen. Nou ja, die meiden zijn 11 dus zouden dat prima zelf moeten kunnen. En ik vind het best een belasting om twee dagen een 'vreemde' in huis te hebben. Dan moet ik ineens een pyjama aan doen, zorgen dat ik niets raars zeg, me verstandig en verantwoordelijk gedragen, niet ondersteboven op de bank hangend tv kijken.
Zijn jullie gewoon jezelf als je een logé hebt?
dc
16-02-2011 om 20:24
Ja!
"Zijn jullie gewoon jezelf als je een logé hebt?"
Is dat misschien het probleem? Als je je inderdaad zo gaat uitsloven iedere keer dat je een logé hebt, dan kan ik me voorstellen dat je er geen zin in hebt, jeetje.
Nee hoor, het enige wat we extra doen is van te voren regelen wat we gaan eten (bij officieel bezoek, niet bij een onverwachte logé, die eet gewoon mee), en daar kan mijn man dan echt z'n best voor doen. Verder haal ik het beddegoed tevoorschijn als de logés er al zijn, al kwebbelend, en verder doe ik eigenlijk niets speciaals. Pyjama heb ik altijd al aan, want ik ben een enorme koukleum en verder doe ik gewoon alsof ik thuis ben hoor. En mijn gasten gelukkig ook!
marie-laure
16-02-2011 om 20:51
Berber
een tegenovergestelde mening geven getuigt in ieder geval van lef. Zeker tegenover zoveel.
Sancy
16-02-2011 om 21:04
Nou
Ik ben gastvrij vind ik zelf, maar ook nonchalant. Ik zorg voor een bed, wijs waar de handdoeken en andere spullen liggen, vraag naar absolute afkeer voor soorten voedsel en naar favoriete drankjes en vraag ook of men zich alsjeblieft wil gedragen alsof men thuis is. Kinderen die komen logeren draaien gewoon mee met het gezin, volwassenen gaan vaak hun eigen gang, waarbij we regelmatig even samen wat doen, al is het aar koffie drinken of voor de gezelligheid samen boodschappen doen.
Ik kan niet bij iedereen even ontspannen zijn, maar ik ben wel mezelf. Het leukst vind ik de logeerpartijen van een stel neven van in de 20. Uitgepuberd maar toch jonge honden. Het komt wel eens voor dat man om 5 uur naar het werk gaat en de neven dan languit voor de tv hangen, omgeven door lege blikjes red bull, chipszakken en cola en met een opgevouwen pizza in de hand. Maar die kan ik dan ook rustig vanaf mijn werk bellen en vragen of ze om 17 uur de woonkamer aan kant willen hebben en zorgen dat het eten klaar is.
Asa Torell
16-02-2011 om 21:08
Ons lukt het niet
om zo gastvrij te zijn, dat vind ik echt heel jammer. Het ligt overigens het meest aan man, ondanks dat hij uit D komt. Sociale dingen kosten hem veel energie en dan voelt hij zich niet op zijn gemak in zijn eigen huis, het is jammer genoeg niet anders. Ik wals daar wel eens overheen maar dat probeer ik echt te vermijden.
Daarnaast zijn de voornaamste logees die hier komen ook vrij intensief, die willen echt vermaakt worden en voelen zich anders niet thuis. Dat vermaken doe ik ook heel graag, maar wel alleen als het me uitkomt. Anders zeg ik nee, tegen de hele logeerpartij dan dus.
Ik hoop dat het met de vriendjes en de vriendinnetjes van de kinderen gemakkelijker zal gaan tzt., want zelf logeerde ik als kind heel graag.
rodebeuk
16-02-2011 om 21:13
Vic: goeie vraag. antwoord: 100%
Ik doe helemaal niets extra's voor een logerend vriendinnetje. Vaak beslissen ze het pas op de avond zelf.
Sowieso eten ze erg vaak bijelkaar. Dat gaat echt op het allerlaatste moment. Komt kind hier zet ik er een bordje bij, eet zoon daar hebben wij wat ruimer.
Kamer opruimen begin ik niet aan. Beste vriendinnetje ziet mij ook gewoon bloot, doe ik geen moeite voor. Alles net als thuis.
Nou even jou citerend:"Dan moet ik ineens een pyjama aan doen, zorgen dat ik niets raars zeg, me verstandig en verantwoordelijk gedragen, niet ondersteboven op de bank hangend tv kijken. "
Van alle genoemde extra regels trek ik me dus niets aan.
Wel logisch dat ik dan dus ook minder tegen logeren opkijk
Misschien scheelt het nog dat het dus altijd hetzelfde meisje is, en dat wij dik zijn met de ouders. Moeder is ook halfbuitenlands trouwens. Dus we zijn al erg aan elkaar gewend..
Nee, ik doe werkelijk helemaal niets extra. Eerder minder, omdat zoon dan een extra speelmaatje heeft.
Maylise
16-02-2011 om 23:01
Vic
Voor een logerend vriendje of vriendinnetje van mijn kinderen doe ik helemaal niks anders; Dat gaat ook heel vaak spontaan of onverwachts. Ik ga niet de badkamer of slaapkamer extra schoonmaken of iets dergelijks. De meeste kinderen interesseert dat toch niet en bovendien zo vies is het hier toch niet en bij jou vast ook niet.
Koken wil ik wel rekening mee houden als ik het van te voren weet en ik ook weet dat kind een bepaalde allergie heeft of iets niet lust. Bij spontaan logerende kinderen lukt dat niet en die eten dus gewoon met de pot mee of ik improviseer iets voor ze als ze het echt niet lekker vinden. Dat komt overigens bij oudere kinderen ook al veel minder voor dan bij kleintjes.
Logerende volwassenen vind ik iets anders. Dan leg ik inderdaad wel wat meer spullen klaar van te voren maar zelfs dan verloopt het meestal redelijk soepel.
Maylise
Maylise
16-02-2011 om 23:08
Marie-laure
De dingen die je noemt vind ik niet heel vreemd. Het komt hier heel vaak voor dat bezoek (vooral van de kinderen, jonge digitale generatie hè) achter de computer schuift om even een mailtje te versturen of de facebook status te updaten of weet ik veel. Maakt mij niks uit. Zelf iets uit de koelkast pakken vind ik van logees heel gewoon. Ik weet tenslotte ook niet precies wanneer mensen dorst/honger hebben en ik kan ook eens een keer vergeten dat te vragen dus ik heb liever dat mensen zelf pakken. Kleine kinderen die op bezoek zijn zeg ik vaak wel dat ze het even moeten vragen maar dat is meer omdat ik te veel omgegooide flessen sap en glazen heb meegemaakt. Dan doe ik het liever even vlug zelf.
Moeilijke eters ben ik ook geen fan van als het om volwassenen gaat; Bij kinderen vind ik het niet zo'n punt. Een van mijn liefste vriendinnen is een hopeloze zeur als het gaat om eten maar ze is zo lief verder dus ik vergeef het haar graag
Dat lijkt me sowieso een beetje de kern. De meeste mensen die hier op bezoek komen vind ik leuke mensen dus ik vind het ook echt leuk als ze er zijn. Misschien hebben sommigen slechte gewoontes of weet ik veel maar ik vind de mensen leuk en dan zie je die slechte gewoontes nauwelijks meer.
Maylise
Kaaskopje
17-02-2011 om 02:11
Pelle
Laat ik het dan zo nuanceren, dat ik georganiseerde mensen heus ook wel leuk vind, maar dat ik me wat meer op mijn gemak voel met mensen die dat minder zijn. Als ik vroeger bij andere mensen thuis kwam om mijn dochter op te halen, vond ik het prettig als daar net als bij ons een slordig bultje van het een of ander op de bank lag. Gelukkig... er zijn meer mensen zoals wij
Yta Chalne
17-02-2011 om 08:25
Logeren
Ach, ook weer niks om je druk over te maken Als je het niet ziet zitten: niet aan beginnen, je loopt de kans dat je gasten het merken en zich niet welkom voelen. En anders, niet druk over maken. Gewoon doen wat je anders ook zou doen. Als jij de gast was wilde je ook de gastvrouw/- heer niet op de tenen laten lopen, toch?
Wij hebben minstens twee keer per week logé's. Kinderen die als enige van hun medescholieren/ - studenten centraal wonen, en vrienden in het buitenland die regelmatig een weekje (of twee) komen logeren. Vaak is er zelfs geen tijd om tussen de ene en de volgende logé bedden te verschonen (Oho!! Dat mag echt niet hè..)of stof te zuigen. Of er komen onverwachts drie mensen in plaats van een, zodat we even snel moeten improviseren: leuk leuk leuk. AH is elke dag tot 22u open, dus eten hebben we ook altijd genoeg.
Overigens, onze logeerbedden hebben hele lekkere matrassen, zou dat het zijn? Niks sluitpost
albana
17-02-2011 om 08:41
Extra's doen
Nou als ik wéét dat er volwassen logeé's komen dan houd ik er wél rekening mee in mijn 'schema' dan. Wij hebben veel familie ver weg (buitenland, man, ook de ons omringende landen dus niet zo ver dat ze nooit komen en ik ook (wel in nederland, maar 200 km of meer). Die van man komen meestal een paar dagen (4 of 5 dagen) die van mij 1 nachtje. Ik houd er rekening mee omdat ik graag tijd met ze door wil brengen en wat leuks doen of wat relaxen. En dus maak ik voor die tijd het huis spik en span....maar de enige reden is dat ik de boel dan de dagen erna gewoon kan laten liggen, ik zuig een keertje in de rondte en veeg de tafels een keertje af als het écht heel erg is. Maar verder doe ik in principe niets, ja koken. Maar daar maak ik meestal ook een heel sociaal gezellig gebeuren van. Nou heb ik ook nog wel zo aardige schoonfamilie dat die als ze hier 4 dagen zijn en ik en man zijn werken ze hun troep achter hun kont opruimen en ze pakken zelfs als het nodig is de stofzuiger of de stofdoek (als er veel kinderen meekomen kan dat wel eens nodig zijn) en laten de badkamer redelijk achter.
We hebben gewoon een logeerkamer waar er 2 kunnen slapen (2 1-persoonsbedden) en als er kinderen zijn slapen die meestal bij mijn kinderen. Dat laat ik de kinderen zelf klaarleggen. De bedden voor de volwassenen maak ik wel op....(of zijn al opgemaakt,meestal). Is het een groot gezin (met kleine kinderen/baby's b.v.), dan verhuist oudste naar de logeerkamer en kan het grote gezin in háár supergrote 2 persoonsbed en daar is ook nog plek voor 3 matrassen voor kinderen.
Wij doen verder niet anders dan anders. We gaan gewoon werken- naar school, komen thuis, drinken koffie, koken,eten, wandelen wat na het eten etc.etc. Hebben we vrij dan doen we wat leuks (winkelen,naar speeltuin etc.). Ik leg verder niets klaar, handdoeken liggen voor het grijpen in de badkamer. Grote stapel,kan niet missen.Ze mogen zelf drinken pakken,meestal wijs ik ook nog wat waar staat. Kan ook moeilijk anders wanneer wij beiden weg zijn hé?
Voor kinderlogeé's doe ik al helemaal niets. Ik wil weten wanneer ze dus mee-eten (vooral tieners,die eten echt niet weinig) en verder doen we gewoon,gewoon. Hier wel vaak verschillende kinderen,dan 's die en dan 's die.
Ik doe de w.c.deur niet op slot net als anders en loop gewoon in m'n pyama rond (sorry ik vind bloot te koud) en kleed me aan met de slaapkamerdeur open. Nog nooit een kind gehad dat daar aanstoot aan nam, ik ben tóch maar een moeder, niet dan?
Scheelt misschien wel,ik heb meisjes,dus ook meestal meisjeslogeé's. Hoewel ook neefjes. En dan gedraag ik me ook niet anders. Ik doe geen extra dingen, we eten normaal, ik pas me hoogstens wat aan qua t.v. kijken en kijk een keer de zoveelste zoektocht naar talent i.p.v. 'flikken maastricht'.Ze mogen in de koelkast neuzen (graag zelfs! dan hoef ik ze niet te bedienen!) alleen graag even vragen voor je wat pakt. Maar ranja /melk mag onbeperkt.
Als kinderen hier vaak logeren of mee-eten laat ik ze zelfs huishoudelijke klusjes doen. Buurmeisje hiernaast vind dat al heel gewoon. Dan spelen ze buiten en man en ik vegen bladeren en dan zeg ik jongste en buurmeisje dat ze maar even de bezems bij haar halen en meevegen. Andersom schijnt jongste wel eens klusjes te doen bij de buren. 1 klasgenootje van jongste eet hier 3 keer per week haar brood, heeft een lastige thuissituatie en vind overblijven niet leuk. Die ruimt met jongste gewoon de tafel af na het brood of dekt de tafel wanneer ik er nog niet ben.
Volgens mij vinden kinderen het hier ook juist leuk omdat we er zo makkelijk mee omgaan. Ik denk dat als je er zo'n spektakel van maakt ze zich meer 'op bezoek' gaan voelen en doe je gewoon zoals anders dan voelen ze zich 'thuis'.
groeten albana