passiebloem
19-10-2013 om 13:05
verenigde naties onderzoekt zwarte piet
Hoi,
Ik zie nu op nu.nl het volgende stukje staan: http://www.nu.nl/binnenland/3606121/verenigde-naties-onderzoeken-zwarte-piet.html
Wat vinden jullie hier nu van? Ik vind het heel ver gaan. In de manier waarop we momenteel sinterklaas vieren wordt zwarte piet helemaal niet als een domme knecht weggezet. Het is allemaal veel vriendelijker geworden. Ik zou het wel heel erg vinden als zwarte piet echt verdwijnt. Hij hoort toch echt bij ons sint feest.
krin
28-10-2013 om 21:27
overigens
Dat degenen die de moeite nemen slecht gespelde en naargeestig kleinzielige en foute opmerkingen als reactie bij Anouk neer te plempen openlijk racistisch zijn, maakt niet alle mensen die Zwarte Piet graag behouden zien automatisch óók racisten, en maakt zelfs welbeschouwd Zwarte Piet niet noodzakelijkerwijs racistisch.
Wel krijgt Zwarte Piet met de dag meer foute vrienden, dat doet zijn toch al wankele reputatie geen goed.
Kaaskopje
29-10-2013 om 02:16
kortom
de oproep om Piet af te schaffen heeft veel ellende veroorzaakt. Naar mijn idee schadelijker voor de verstandhoudingen dan de hele Piet ooit is geweest.
Wat mij betreft had Zwarte Piet geen wankele reputatie. De reputatie was tot voor kort dat hij een kindervriend was, niet meer en niet minder.
Ondertussen ben ik zo flauw van die hele discussie over Zwarte Piet, dat ze wat mij betreft volgend jaar Anders Pieten aan boord van de boot zetten, dat went vast ook wel. Ik ben blij dat ik geen 'gelovige' kinderen meer heb, want al met al vind ik dat er een smet is gekomen op het Sinterklaasfeest van dit jaar.
Nils
29-10-2013 om 05:51
Rafelkap
Dat is jouw conclusie. Ik denk dat als een discussie starten over iets dat je als vervelend ervaart in de samenleving "schadelijke" effecten heeft, dit vooral iets zegt over de veerkracht en tolerantie van die samenleving. De mensen die de oproep hebben gedaan zijn natuurlijk niet verantwoordelijk voor al die lui die weer eens kans zagen hun onderbuik op onfatsoenlijke wijze leeg te laten lopen. Ik vind je ook wel heel dramatisch doen: ik ga dit jaar weer fijn van het Sinterklaasfeest genieten ongeacht met welke Piet. En vind het ondertussen wel jammer dat weer gebleken is dat een lid van een minderheid maar beter braaf in het gareel kan lopen. Tjonge, wat krijg je anders een hysterie, onredelijkheid en andere derrie over je heen. Ik zou me druk maken over de (respectloze) manier waarop de discussie gevoerd is, niet zozeer over de inhoud. Mensen zijn het altijd wel over zaken oneens, kenmerkend voor onze samenleving is kennelijk dat een grote groep mensen daar maar moeilijk mee om kan gaan en wel extreem snel op de teentjes getrapt is.
M Lavell
29-10-2013 om 08:37
Waarom niet?
Dendy, jawel hoor. Ik bijvoorbeeld.
Kun je uitleggen waarom dat niet mag?
M Lavell
29-10-2013 om 08:47
werk aan de winkel
Krin, volgens mij raak je de kern van de verwarring met "maakt niet alle mensen die Zwarte Piet graag behouden zien automatisch óók racisten, " Dat zegt dan ook niemand. Zie eerder de citaten van de hoofdpiet.
Wel beschouwd is dat ook helemaal niet nodig om toch te menen dat het beter is de zwarte nadruk van Piet weg te halen onder het motto:Als je niet wil dat het racistisch begrepen wordt, zorg dan ook dat het niet racistisch begrepen kan worden.
Krin:"Wel krijgt Zwarte Piet met de dag meer foute vrienden, dat doet zijn toch al wankele reputatie geen goed."
Dat zie ik niet zo. Die foute vrienden zijn er altijd geweest. Daar is het mee begonnen zelfs. Ze hebben zonder zich verder uit te hoeven spreken hun bestaansrecht gehad en gehouden. Dat is nu juist het probleem aan racistisch te begrijpen rituelen (woorden/gebruiken). Nu er aan het zwarte van piet gemorreld wordt, spreken ze zich uit en worden ze zichtbaar.
En dat is fijn. Want het ongeloof geeft eens te meer aan dat er een grote groep Nederlanders in de illusie leeft dat bij ons racisme niet meer bestaat.
En dat is gewoon niet waar. Er is nog steeds en nog steeds veel werk aan de winkel.
Lucerna
29-10-2013 om 09:08
Miriam
Zoals ik al eerder uitlegde, lost lieten in een andere kleur verven waarschijnlijk niet echt iets op. Maar ook daarover zullen we het oneens blijven, vrees ik. En ik heb intussen van zoveel verschillende kanten inzichten gelezen over de oorsprong van Zwarte Piet, dat ik toch echt ben gaan twijfelen over die afkomst. Die foute vrienden zijn er, dat ben ik wel met je eens. En ik kan ze intussen wel op hun kop in de prullenbak zetten voor het ver*****en van een op zich leuk feest. Dat niet racistisch is.
Het is overigens ook niet, zoals zoveel mensen blijven volhouden, alleen maar een kinderfeest. Kijk maar hoeveel volwassenen het vol overtuiging vieren. En of het een kinderfeest is, maakt wat mij betreft ook niet uit voor de constatering of het racistisch getint zou zijn.
Wat voor mij toch een smet werpt op het Sinterklaasfeest van dit jaar, is de manier waarop discussies gevoerd worden, zoals nu bijvoorbeeld met Anouk, de bedreigingen aan het adres van Mw. Shepherd, de demonstranten op het Malievelden die zich zo tegen die mevrouw keerden die aandacht vroeg voor West-Papoea, vul zelf maar in. De discussie op zich moet wel gevoerd kunnen worden.
Lucerna
29-10-2013 om 09:10
Miriam: "En dat is fijn. Want het ongeloof geeft eens te meer aan dat er een grote groep Nederlanders in de illusie leeft dat bij ons racisme niet meer bestaat."
Nee hoor. Racisme bestaat ook nog in Nederland en de meesten weten dat ook prima. Maar dat maakt zwarte pieten nog geenAfrikanen.
M Lavell
29-10-2013 om 10:26
wat is er tegen?
"Nee hoor. Racisme bestaat ook nog in Nederland en de meesten weten dat ook prima. Maar dat maakt zwarte pieten nog geenAfrikanen."
Nee, maar wel een neger (er zijn ook witte afrikanen). Daar gaat het even om. Het maakt daarbij helemaal niet uit of je aan die neger de oorsprong van slaaf toekent of die van moor of weer iets anders. Het is een neger. Je eerdere bewering dat het geen neger is, dat pieten tot een fantasievolk horen, houdt geen stand. Hoe neutraal ze door sommigen ook beleefd en bekeken worden, ze worden ook gezien als neger. En omgekeerd worden donkere mensen in Nederland gezien als piet. Uit racistische motieven, maar ook als grapje of zelfs als koosnaam. Het is wel een grapje dat alleen maar met donkere mensen gemaakt kan worden.
Wij witten hebben er geen last van.
Wat Anouk aansnijdt telt daarbij ook. Wij kunnen in Nederland wel doen alsof het jaarlijkse dolletje met de negers geen enkele kwaad in de zin heeft, in het buitenland is het spel niet uit te leggen. Dat een flink deel van de Nederlanders het niet als racistisch ziet, ligt aan ons. Ook als je ervan uitgaat dat die beleving overwegend volstrekt oprecht is, dan nog sla je er in internationaal perspectief de plank volledig mee mis. En dat is relevant. Want onze kinderen worden meer dan wij, groot in een wereld die de landsgrenzen overstijgt. Het is zinnig om ze bij te brengen hoe gevoeligheden internationaal gezien liggen. Dat je geen dolletje kunt maken met een zwarte, dat het gebruik van het woord zwarte zelfs taboe is, zelfs als je het lief bedoelt.
Ik ben het met je eens: laten we van pieten een fantasievolkje maken. Ik deed daar eerder al een suggestie toe: geef piet twee kleuren. Een daarvan mag zwart zijn.
Ik zie in je betoog eigenlijk geen argument om dat niet te doen.
Hombre
29-10-2013 om 10:52
Feestje verpesten
Ik denk dat veel van de agressie ook komt doordat activisten het een goed idee vinden om het feestje dan maar te gaan verpesten. En dat vinden veel Nederlanders (vooral die met jonge kinderen) niet leuk. Want hoe leg je je 'gelovige' kids uit waarom die mensen tegen zwarte Piet staan te demonstreren.
En, het is natuurlijk kinderachtig, maar de meeste Nederlanders (van alle kleuren en afkomsten) hebben leuke herinneringen aan de Sinterklaas-traditie, ook al komen ze er later achter dat ze collectief bij de neus genomen zijn. Dus een stelletje volwassenen die mijn peutertje gaan vertellen dat het allemaal nep is, vind ik niet leuk. Het bederft een best belangrijk onderdeel van zijn jeugd.
Dat neemt niet weg dat die bezwaren wel enig hout snijden. Dus de officiele Sinterklaasorganisatie (Natuurlijk het Sinterklaasjournaal) moet maar eens een plannetje bedenken om de scherpe kantjes eraf te krijgen. Suggesties genoeg. Maar de hele traditie afschaffen, daar ben ik als peuterouder niet voor.
Lucerna
29-10-2013 om 10:55
Miriam
Miriam: " Je eerdere bewering dat het geen neger is, dat pieten tot een fantasievolk horen, houdt geen stand."
Zelfs de door jou veel aangehaalde hoofdpiet gebruikt dit als een van de belangrijkste ondersteuningen van zijn betoog. Dat het gebruik van het woord zwarte intussen een taboe is, is eerder een reden om heel hard te gaan huilen. Wat je gemakshalve in jouw betoog vergeet, zijn de gevoelens van degenen die daadwerkelijk geen racistische denkbeelden hebben bij het verschijnsel piet. Ook dat heb ik al eerder gezegd: de uitspraken van de Mevrouwen Shepherd en de Quincy's Gario dringen je in feite op dat je als zwartepietliefhebber tóch racistisch bent, ook al ben je het niet en nooit geweest. En veel pietliefhebbers reageren daar heftig op; ze wíllen dat niet in de schoenen geschoven krijgen.
Weet je, als ik zou geloven dat diverse kleuren pieten iets zou oplossen, zou ik echt wel voortaan in groen of blauw of weedikwatvoorfraaie kleur gaan. Ik zou het jammer vinden, maar als iedereen daar gelukkig van zou worden en deze discussie ermee voorbij was, so be it, dan ga ik wel mee.
Maar het onderliggende probleem is die afkomst, die totaal niet meer duidelijke afkomst (want het ís niet vaststaand dat dat slavernij is). De tegenstanders als de Quincy's Gario en de mevrouwen Shepherd zullen geen genoegen nemen met een andere kleur. De afkomst blijft volgens hen slavernij, neger, racistisch en het moet dus afgeschaft. Wij moeten diep door het stof voor het jarenlang in stand houden en vieren van die slavernij-afkomst en we moeten de kerstman maar verwelkomen.
Daarom vrees ik dat gekleurde pieten niets oplossen. Hoezeer hij nu ook al veranderd is, het is niet goed, want zijn afkomst is niet goed. Hoezeer zijn kleur ook gaat veranderen, het is niet goed want zijn afkomst is niet goed. En wat die afkomst dan ook is, hij verandert niet.
druif
29-10-2013 om 11:18
Als je eenmaal iets weet...
.. dan kun je het niet meer ont-weten.
Ik heb lang niet willen weten dat zwarte piet gebaseerd is op racistische denkbeelden. Vertelde dat schoorsteenveger verhaal. Baalde van de afro pruiken en oorbellen. Verdrong het.
Maar nu weet ik het. Nu kan ik mijn ogen er niet meer voor sluiten.
En dat is definitief.
Mensen die zo agressief en verachtelijk reageren op de zwarte piet discussie, doen dat volgens mij, omdat ze het (net als ik vroeger) niet willen weten. Daar komt die agressie vandaan. Omdat ze voelen, dat als ze toegeven dat het racisme is, ze ook toe moeten geven dat er nog veel meer racisme is in onze maatschappij. En dat is pijnlijk. Het is prettiger om 'niet gehinderd door enige kennis', onbenullig voort te leven.
Zoals Miriam schreef:
'Want het ongeloof geeft eens te meer aan dat er een grote groep Nederlanders in de illusie leeft dat bij ons racisme niet meer bestaat.
En dat is gewoon niet waar. Er is nog steeds en nog steeds veel werk aan de winkel.'
Lucerna
29-10-2013 om 12:02
Druif, illusie ontnemen
In één aspect is me jaren geleden al een illusie ontnomen: racisme is er, niet alleen in Nederland, maar overal en de wereld en ik denk dat dat onuitroeibaar is. Dat neemt niet weg dat ertegen gestreden moet worden, maar dat werk zal altijd aan de winkel blijven. Ook in Azië, Afrika overal elders op de wereld is racisme en in sommige landen heel wat erger dan hier. Zwarte Piet blauw verven of helemaal verbieden gaat dat niet oplossen. Symboolpolitiek misschien richting een aantal mensen.
Dit berichtje is overigens, los van mijn andere bijdragen, geen pleidooi voor of tegen behoud van piet. Slechts een overpeinzing.
En verder verbaast het me nogal dat nu tegen het woord "neger" niet geageerd wordt. En dat terwijl al jaren in discussies hier wordt aangegeven dat het niet neutraal is, maar een zeer negatieve lading heeft. Wordt die negatieve lading hier dan juist bedoeld? Ik typ inmiddels al met een overmaat aan reserve begrippen als "negroïde afkomst" en "getinte Afrikaan". In ernst, ik ben intussen bang om wie dan ook nog onbedoeld op de ziel te trappen.
Kaaskopje
29-10-2013 om 12:28
Nils
Ach, dat ik zo reageerde was een momentopname. Moe, verkouden en een gesprek met mijn vriendin achter de rug over een eerder jaar waarin zwart opeens niet meer mocht voor Piet. De Pieten in Amsterdam waren toen anders, tot grote teleurstelling en verwarring van de gelovige kinderen.
Ik had eigenlijk een heel andere reactie geschreven, maar vroeg me na afloop af wat voor zin het heeft. Er is een groep die zwarte piet graag als het vroegere kindslaafje wil zien en daar niet los van kan komen. Ik deel de afschuw over het aandeel wat Nederland had in de slavernij, maar ik heb niet zoveel begrip voor dat dit nog steeds leidt tot dit soort discussies.
Er wordt nu ophef gemaakt over de gelijkenis tussen Piet en kindslaafjes. Die is er, dat zie ik ook. Helaas hoort dat bij ons verleden. Maar handel in mensen wás er al lang voor Nederland zich ermee ging bemoeien. Dat Nederland dat op een zeer kwalijke manier heeft gedaan is ook een feit. Maar het is zoals ik zei 'ons verleden'. Ik vraag me oprecht af of de mensen die Zwarte Piet nu willen afschaffen vanwege het 'kindslaafje'-sentiment, een automatische incasso hebben staan van Warchild bijvoorbeeld. Zetten deze mensen het negatieve van het verleden in om het heden en de toekomst te veranderen voor de huidige en toekomstige slachtoffers? Of blijft men liever omkijken en eens per jaar protesteren als Piet weer in zicht komt? Het is gebeurd, dat verander je niet meer. Een regenboog Piet maakt het verschil echt niet meer. Als je alleen maar het slechte in het typetje "Zwarte Piet" wilt zien, zegt dat ook iets over je eigen instelling, vind ik. Ik heb het gevoel dat vanuit de 'gekleurde' gemeenschap ook veel mensen er zo over denken.
Druif
29-10-2013 om 12:29
symbool
Zwarte Piet is een van de symbolen/stereotiepen van dat wereldwijde racisme. Van de onderdrukking van mensen met een donkere huidskleur. Dat is wat ik nu zie. En niet meer kan ontzien.
En omdat ik racisme verkeerd vind, vind ik het stereotiep niet oke. Er zijn meer symbolen/stereotiepen die ik niet oke vind. Seksistische verpleegkundigen op beterschapskaarten bijvoorbeeld. Ik weet heus wel, dat niet iedereen die zo'n walgelijke kaart koopt, een grote seksist is. Maar toch maak je mij niet blij, als je mij zo'n kaart stuurt. En krijgen mijn puberkinderen commentaar als ze zo'n kaart zouden willen kopen. Snap je wat ik bedoel?
Monique D*
29-10-2013 om 12:47
Tegengeluid van een Surinamer
Ik heb als heel klein bruin meisje vanaf 5 december 1962 (51 jaar geleden) Sint en Pieterbaas meegemaakt. Ik vond Piet wel een beetje eng. Hij was in het bezit van een roe waarmee hij dreigde stoute kinderen te slaan en droeg ook een grote zak mee waarin hij, behalve lekkernijen en cadeautjes, ook stoute kinderen mee kon vervoeren. O wee als je stout was, want wie zoet was kreeg lekkers en wie stout was de roe! Verder was hij wel leuk, want hij strooide met pepernoten en je kreeg leuke cadeautjes in de schoen nadat je uit volle borst Sinterklaasliedjes bij de schoorsteen hebt gezongen. De Sint was een oude man voor wie je een diep respect had. Oo, hopelijk vond hij je braaf, want dan kan je op de schoot van de Sint zitten en een liedje voor hem zingen. De intocht was voor mij een groot feest. Ook genoten ook van de lenige Pieten die acrobatische toeren maakten in de hal van van de Bijenkorf en de mooie versierselen die daar hingen aan de Dam in Amsterdam.
Jaren later toen ik kinderen kreeg (die hebben een donkerder huidskleur dan ik) beleefde ik mijn herinneringen opnieuw. De eerste keer werd ik zelfs een beetje emotioneel toen de kids de Sint ontmoetten bij de intcht in Amsterdam. De Pieten hadden zich inmiddels vermenigvuldigd, hadden geen roe meer en dreigden niet meer met de zak. Ze waren hele vrolijke lenige mensen die altijd pepernoten bij zich hadden. Zij waren de assistenten van de Sint die ervoor zorgden dat alles op rolletjes liep. Er waren mannelijke en vrouwelijke Pieten. Wij ontmoetten ook jonge en oude Pieten. Natuurlijk had je, naast de slimme Pieten ook domme Pieten, maar ja, ze zijn net mensen! Het was voor ons allen een heel groot feest. Op mijn werk werd dit feest nog een dunnetjes overgedaan in een hele grote zaal. Er was livemuziek, we konden swingen en de band bestond uit Pieten. Op tafel waren er cadeautjes voor elk kind uitgestald. De dag werd afgesloten met een diner. Dat was een van de leukste Sinterklaasfeesten die wij hebben meegemaakt. Ook de naschoolse opvang, die gerund werd door Surinamers en een paar Marokkanen en Turken kwamen Sint en Piet langs. Wij hadden genoten. Tja, wij vonden de Sint en Pieten zo leuk dat wij niet echt bij stil stonden waarom ze zo zwart waren.. hadden zij hun zwarte huidskleur te danken aan dat dat roet van de schoorsteen? Mijn zoon vroeg zich af waarom hun kleding dan niet zwart waren? Of behoorden ze tot een ander soort mensenras? Wij hadden nooit het idee gehad dat ze onze voorouders of "rasgenoten" uitbeelden.. daar zagen ze er "te anders" voor uit. En als wij een keer uitscholden voor zwarte Piet snapten wij daar helemaal niets van!
Ware het niet dat in het Caraïbisch gebied en in Suriname ook de Sint en de Pieten aanmeren...
En nu dit gedoe rond de afkomst van de zwarte Piet. De geschiedenis van de Sint is niet helemaal duidelijk. Er wordt gezegd dat de Pieten vrijgekochte slaven zijn, dan hoor ik weer dat het Moren uit Spanje zijn, of het waren jongetjes die in een put(?) met teer gevallen zijn en die de Goedheiligman heeft gered of het zijn schoorsteenvegers geworden omdat ze ervoor zorgen dat de schoenen die bij de kachel staan gevuld worden met cadeautjes.. en moesten weer het rookkanaal door om de wortelen voor het paard weer naar boven te brengen.. het was ons om het even. Zwarte Piet was Zwarte Piet en wij legden geen verband met onze voorouders of ras. Het was een heel ander soort mens, kortom een sprookjesfiguur!
Sinds een paar jaar zijn een paar mensen tegen het Sinterklaasfeest omdat ze dit een racistisch feest vonden. Ze kregen geen voet aan de grond. Vorig jaar in november werden die demonstranten die tijdens de intocht van Sinterklaas tegen de zwarte Pieten protesteerden door de politie opgepakt omdat ze die intocht verstoorden. De zaak werd daarna in de doofpot gestopt. Dit jaar hebben ze een andere weg gevonden: dat is de weg van bezwaarschriften indienen bij de gemeente Amsterdam tegen de zwarte Pieten. Dit had voor die demonstranten veel meer succes. Het breidde zich uit als een zwarte olievlek die de overkant van de Atlantische Oceaan bereikte. Mevrouw Shepherd die sprak namens de VN (later kwam ik er dus achter dat ze niet bij de VN werkt, maar een werkgroepje runt, bedankt voor de info) vond het nodig om zich ermee te bemoeien i.p.v. zich met andere belangrijke zaken bezig te houden.. het gevolg is dat er nu twee kampen zijn ontstaan: diegenen die VOOR zwarte pieten zijn en diegenen die vinden dat Pieterbaas afgeschaft moet worden. Zijn die mensen vergeten dat het Sinterklaasfeest ook bekend was in Suriname en de ABC-eilanden... en mijn pa vertelde mij onlangs dat zo'n 70 jaar geleden ook Zwarte Sinterklazen en Zwarte Pieten in Suriname bestonden....dat had deze goede man ook zelf meegemaakt.
Daarom ben ik zelf voor het behoud van de zwarte Pieten. Of als er een klein groepje (dat zich inmiddels is uitgegroeid tot een grote groep) er zo'n moeite mee heeft, schmink de pieten dan in alle kleuren van de regenboog! Het zijn sprookjesfiguren!
Monique D*
29-10-2013 om 12:58
Kan mij wel voorstellen hoe er in het buitenland hierover denkt
Mijn ex-man wist ook niet wat hij zag toen hij voor het eerst het Sinterklaasfeest meemaakte. Een oude bischop vergezeld met dansende zwarte mensen? Ik kan mij wel voorstellen dat hij dacht van: wat is dat voor een vreemde vertoning? Daar moest hij wel aan wennen. Totdat hij opmerkte dat die zwarte Pieten niets te maken had met onze afkomst..ja, het is raar maar waar!
Wel verwacht ik een brief van mijn Jamaicaanse vriendin die in Amerika woont wat dat eigenlijk is in Nederland. Als je het niet zelf beleeft is dat moeilijk uit te leggen! En daarom snap ik de reactie van mevrouw Shepherd ook..!
Lucerna
29-10-2013 om 14:41
Druif
Ik snap wat je bedoelt. Je voorbeeld met de seksistische kaart is heel duidelijk, je kunt er zo legio bij verzinnen. Ik begrijp wat je voelt als je zegt het niet meer te kunnen "ont-zien".
Wat mevrouw Shepherd betreft, die kan ik, als ik heel erg hard mijn best doe,ook nog wel begrijpen. Maar ze heeft faliekant voor haar beurt gesproken en dingen beweerd die niet waar zijn. En door zulke harde uitspraken te doen nog vóór er onderzoek is gedaan (en bovendien heeft ze de schijn van belangenverstrengeling tegen!) doet ze naar mijn inzicht meer kwaad dan goed aan de discussie.
Fiorucci
29-10-2013 om 18:11
Dendy
En waarom zou de mening van Anouk minder waard zijn dan jouw of mijn mening?
dirksmama
29-10-2013 om 20:42
precies wat ze wilden
Quinsi en Prem hebben precies bereikt wat ze wilden. Dankzij de een stel domme minkukels is het onware beeld van een racistische Piet dat ze schetsten toch bevestigd. Doodzwijgen was beter geweest dan demonstreren. En bedankt maar weer.
Nils
29-10-2013 om 21:10
Schuld afschuiven
Ik denk dat al die mensen, waaronder Prem en Quinsi, helemaal niet bereikt hebben wat ze wilden. Of denkt er iemand werkelijk dat het leuk is al die derrie, inclusief bedreigingen, van horden niet al te frisse minkukels (wel een goed gekozen woord) over zich heen te krijgen? Zelfs ik als buitenstaander hou er een nare bijsmaak aan over. Het is Quinsi, Prem en die arme dame op het Malieveld niet aan te rekenen dat de autochtone Nederlanders een stuk racistischer zijn dan we gehoopt hadden. Laten we, in plaats van verder om ons heen te slaan, de hand eens in eigen boezem steken.
Kaaskopje
29-10-2013 om 21:33
Nils
Ik maak er bezwaar tegen, dat je 'de autochtone Nederlander' van racisme beschuldigd.
Nils
29-10-2013 om 22:11
Kaaskopje
Voel jij je dan niet ongemakkelijk bij al die hysterie, hetze en uitingen van racisme die uitgebroken is, alleen naar omdat een paar medelanders aangegeven hebben zich ongemakkelijk te voelen bij Zwarte Piet? Daar maak je geen bezwaar tegen, wel tegen de "schade" die is aangericht door bovengenoemde heren en tegen mijn inderdaad onjuiste formulering en daardoor onterechte generalisatie. Vind je het ook niet bijzonder dat je daar nu juist zo kritisch over bent? Ik wel. En ja, ik zal mijn fout verbeteren: de autochtone Nederlander is niet racistisch. Ik heb de uitbarsting van racisme van die kant wel als stuitend ervaren en er bleek een stuk meer racisme onder de oppervlakte te zitten dan ik gehoopt had.
Druif
29-10-2013 om 22:29
Met Nils eens
Ik ben ook enorm geschrokken van het racisme wat deze discussie heeft bloot gelegd. Zelfs mijn zwager, heeft racistische facebook posts, brrrrrrrrrrrr!!!
Ik ben me rot geschrokken en heb grote last van plaatsvervangende schaamte. Er is wat mij betreft echt een sluier van mijn ogen gevallen. Dat verhaal van die vrouw op het Malieveld. De blikken in de ogen van die 'Zwarte Pieten'! Ik kan Zwarte Piet door deze mensen helemaal niet meer waardevrij zien. Brr.
Kaaskopje
30-10-2013 om 13:03
Nils
Of ik me er ongemakkelijk bij voel? Nee, dat niet. Ik kijk ernaar en vraag me af waar ik in beland ben, dat benadert meer het gevoel wat ik heb. Mensen die zich van geen kwaad bewust waren, wordt nu aangepraat dat ze half of helemaal rascistisch zijn omdat ze Zwarte Piet niet erg vinden. En aan de andere kant zijn er mensen die dit alles menen te mogen aangrijpen om de meest vreselijke opmerkingen te mogen maken.
Ik vind dat er nu aan beide kanten dingen worden gezegd die de hele zaak, Zwarte Piet, totaal uit zijn verband trekt. De reacties naar Anouk bijvoorbeeld toe zijn gewoon schandalig. Ze mag haar mening hebben, maar blijkbaar roept dat extreme reacties op. Als ik nu zou zeggen dat ik me daar ongemakkelijk over voel, dan zou ik daarmee naar mijn gevoel zeggen dat ik me schuldig voel over het gedrag van andere Nederlanders. En ik weiger me schuldig te voelen over het gedrag van een ander. Ik weet hoe ik ben. Ik weet dat ik iedereen hetzelfde behandel, laat een ander zich fijn verantwoorden voor zijn eigen gedrag.
Als ik de reacties van de afgelopen dagen probeer samen te vatten, kom ik tot de conclusie dat het inderdaad om een minderheid gaat die Zwarte Piet kwetsend vindt. En hoewel minderheden uiteraard hun stem mogen laten horen, vind ik het wel de vraag of het normaal is dat die minderheid volledig gaat uitmaken hoe een heel land met iets om moet gaan. Je zou je als gekleurde Nederlander momenteel bijna verplicht gaan voelen om tegen Zwarte Piet te zijn, is dat ook niet raar? En ik lees en zie op tv dat 'de gekleurde Nederlander' er vaak helemaal geen moeite mee heeft. Zij betrekken Zwarte Piet niet op hun afkomst, maar zien hem gewoon als een mannetje die het Sinterklaasfeest maakt tot wat het is.
Als puntje bij paaltje komt, zal ik me heus niet gaan verzetten tegen een ander soort Piet. Als dat de gemoederen weer kan bedaren... Discriminatie en rascisme van nú vind ik zeer kwalijk. Zwarte Piet staat daar naar mijn idee volslagen los van. Die minderheid heeft dat nu aan elkaar gekoppeld en dat vind ik niet correct.
Nils
30-10-2013 om 14:04
Racistisch
De constatering dat Zwarte Piet een racistisch stereotype Afrikaan is, betekent helemaal niet dat mensen aangepraat wordt dat ze racistisch zijn. Die conclusie is echt voor eigen rekening, mijn idee is dat mensen dit (foute) verband zo snel leggen, omdat ze inderdaad wat racistische neigingen hebben; wie de schoen past, trekke hem aan immers. Ik voel me in ieder geval niet aangesproken. Verder moeten al die mensen eens van hun zielige calimerogedrag af: de voorstanders van Zwarte Piet vormen een meerderheid en een in mijn ogen veel te grote groep misdraagt zich. Wat is er trouwens mis mee dat een meerderheid ook rekening houdt met de gevoelens van een minderheid? Kwestie van beschaving lijkt me.
Nils
30-10-2013 om 14:08
Verduidelijking
Niemand wordt feitelijk beledigd doordat mensen zich ongemakkelijk zeggen te voelen bij het stereotype dat Zwarte Piet vertegenwoordigd. Dat zoveel mensen zich wel beledigd en aangesproken voelen, geeft te denken.
Joly
30-10-2013 om 16:21
Wat als ik???
Dat was bij ons afgelopen week de vraag thuis!
Wat een onzin, dacht ik een paar weken terug toen de discussie over zwarte Piet begon.Zwarte Pieten zijn zwart door de schoorsteen,waarom voelen mensen zich aangesproken?En ineens na meer dan 40 jaar,ging ik zwarte Piet eens echt bekijken en ik schrok,waarom had ik deze gelijkenis nooit eerder gezien?Toen was daar mijn dochter,die als kind veel liever een bruine huidskleur had gehad,omdat ze bruine kinderen zoveel mooier vond.En ik zag haar ineens veranderen."Blijf van 'ons'feest af."Mijn kind,altijd genieten en nieuwsgierig naar iedereen,andere gewoontes, culturen.In 1 keer werd ze Nederlander,ik schrok,waar komt dit vandaan?
Toen kwam de discussie thuis.We zijn gaan zoeken op you tube,hebben de discussies bekeken, de intervieuws op straat.Hoe zouden wij er zelf instaan.We horen natuurlijk 2 verschillende kanten,bruine mensen die het rascistisch vinden en zich gekwets voelen en de bruine mensen die zich absoluut niet aangesproken voelen en het zelfs ook vieren.Toen vroegen we ons zelf af,bij welke groep zouden wij horen?En beide kwamen we tot de conclusie dat we bij de eerste groep zouden zitten.En tijdens het luisteren naar alle intervieuws was daar ook de oplossing.Laat de boot met Pieten door een regenboog varen en laat de Pieten vrolijke gekleurde gezichten krijgen.Piet is ook veranderd van strenge knecht met roe en zak,naar een vrolijke jolige soms domme Piet.Dan kan deze verandering ook geen probleem zijn.
En respect voor alle bruine mensen die zich niet aangesproken voelen door zwarte Piet,knap!
Monique D*
30-10-2013 om 18:34
Conclusie
Voorstanders van zwarte pieten kunnen uit witte èn zwarte mensen bestaan.
Tegenstanders van zwarte pieten kunnen ook uit witte èn zwarte mensen bestaan.
Racisten zijn er altijd en door fikse discussies over dit onderwerp met ze te voeren kan hun ware aard naar boven komen.
Zo had een witte kennis van mij een discussie op Facebook opgestart dat Zwarte Piet moet blijven. Hij was dat gezeur zat. Ik ben het daar helemaal mee eens. Maar wie schetste mijn verbazing dat diezelfde kennis meldde dat Nederland niet groot is geworden door de slavernij, maar door hard te werken? Zij beschikken over de VOC-mentaliteit. Het enige wat men in "die gebieden" heeft is pindakaas en dat is volgens hem het enige positieve wat daar vandaan komt... dit is volgens hem een "leuke" en "opruiende" opmerking, maar ik vind dat heel kwetsend (en hij bagetaliseert dit, net zoals men de Holocaust kan bagetaliseren of ervan uitgaat dat dit nooit heeft bestaan). Het blijkt toch hoe hij over etnische "minderheden" denkt. En bij die kennis kom ik al jaren over de vloer, zijn vrouw is een goede vriendin van mij en onze kinderen zijn ook bevriend met elkaar... zo leer je de mensen kennen.
Net zoals bij die vrouw op het Malieveld... zij komt daar met haar vlag en donker uiterlijk, men gaat daarom ervan uit dat zij tegen de zwarte piet is en daarom een tegendemonstratie wil geven. Die vrouw werd enorm bedreigd en de racistische opmerkingen waren niet van de lucht! Dusss.. racisme is er wel, maar ondergronds. Het kan, zoals we inmiddels hebben gemerkt, ineens naar boven komen.
Maar als je vóór zwarte Piet bent dan hoef je zeker geen racist te zijn!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.