Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
passiebloem

passiebloem

19-10-2013 om 13:05

verenigde naties onderzoekt zwarte piet

Hoi,

Ik zie nu op nu.nl het volgende stukje staan: http://www.nu.nl/binnenland/3606121/verenigde-naties-onderzoeken-zwarte-piet.html

Wat vinden jullie hier nu van? Ik vind het heel ver gaan. In de manier waarop we momenteel sinterklaas vieren wordt zwarte piet helemaal niet als een domme knecht weggezet. Het is allemaal veel vriendelijker geworden. Ik zou het wel heel erg vinden als zwarte piet echt verdwijnt. Hij hoort toch echt bij ons sint feest.

Fransien

Fransien

19-10-2013 om 14:35

Zwarte piet en sinterklaas hebben beide een eigen rol

Sinterklaas beheert het boek en de verlanglijstjes, de pieten pakken in, brengen weg en delen uit.
En wat racisme betreft, allereerst is zwarte piet zo ontzettend pikzwart, zelfs een kind heeft nooit een afrikaan gezien die zo zwart was. Ten tweede is Sinterklaas bij ons op school standaard de voorzitter van de ouderraad, welke kleur of welk geslacht die ook heeft. En een Sinterklaas met indonesisch uiterlijk wordt door de kinderen net zo goed geaccepteerd als eentje die helemaal blank is.

Wat mij betreft doen er een stel fanatici gewoon moeilijk, jaarlijks terugkerend fenomeen helaas.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-10-2013 om 15:15

Ik erger me er dood aan

Ik erger me dood aan die figuren die over Zwarte Piet zeuren. En ik erger me nog meer aan de figuren die serieus met dat gezeur bezig zijn.
Kom op, zeg. Gisteren moest de burgemeester van A'dam zich ermee gaan bemoeien en nu de VN? Er zijn zoveel belangrijkere dingen in de wereld waar ze zich mee kunnen bemoeien.

En verder vind ik Sinterklaas gewoon een leuk kinderfeest wat in ons gezin uitgebreid wordt gevierd. Ik dacht dat piet meedoet aan dit spel, omdat Sint Nicolaas ooit een slaaf had vrijgekocht en dat deze man uit dankbaarheid bij hem is gebleven. Niets mis mee, toch?

Ik probéér respect te hebben voor andere culturen in nederland. Maar soms vind ik dat toch wel moeilijk. Zeker als ik van die slechtsprekende schreeuwende jongeren op tv zie bleren over dit onderwerp, dan denk ik toch wel eens iets in de trand van bemoei je lekker met je eigen feestjes en laat Sint met rust.
En ik weet dat dat niet politiek correct is, maar helaas ben ik ook maar een mens.

Misschien

Is dat wel een aardige variant dat je er voorlopig voor zorgt dat Sinterklaas donkergekleurd is. Verder zou ik er ook geen probleem mee hebben als de pieten zouden veranderen in 'elves' of een soort circusartiesten, hulpjes van Sinterklaas zonder zo'n beladen betekenis. Kabouters, oempa loempa's, heksenkinderen die door muren kunnen lopen als in Harry Potter, sinds we geen schoorsteen meer hebben, allemaal mogelijke keuzes. Sint kan een gevolg hebben van gevarieerde hulpen. In de film zijn er gewoon genoeg voorbeelden. Elke traditie verandert, we vieren echt geen Sinterklaas meer als honderd jaar geleden. Ik vind het ook echt niet fijn als er een behoorlijke groep mensen is die zich door pieten geschoffeerd voelen. Dat kun je ook niet wegredeneren.

Nils

Nils

19-10-2013 om 16:01

Waarom zo boos?

Nav deze discussie heb ik een aantal vrienden met Afrikaanse voorouders gevraagd wat zij ervan vonden. Zonder uitzondering vinden zij de figuur Zwarte Piet vernederend. Wat mij opvalt is dat er geen verschil is tussen hen die hier zijn opgegroeid en zij die later naar Nederland zijn gekomen. Zo onschuldig en fijn hebben ze het Sinterklaasfeest dus nooit ervaren. Ik was/ ben dol op het Sinterklaasfeest, dus ik vind het wel een schok. Raar ook dat het nooit eerder een gespreksonderwerp geweest is. En dat zal dan wel weer door de reactie van veel Nederlanders komen: val ons niet lastig met je lastige gevoelens, die zijn alleen maar ergelijk! Tja, ik denk dat het goed is inhoudelijk op de gevoelens die kennelijk bij zoveel mensen leven in te gaan. En tot nu toe kan ik eerlijk gezegd geen argument bedenken waarom Zwarte Piet niet racistisch zou zijn... "Ook al ben ik zwart als roet, meen het wel goed" is daar maar een voorbeeld van. Kortom, het lijkt mij beter om voordat je boos en beledigd om je heen te gaat slaan eerst eens goed naar de argumenten/gevoelens van tegenstanders te luisteren. En daar dan inhoudelijk op in te gaan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-10-2013 om 16:27

Maar waarom

vinden ze het dan vernederend? Dan heb je toch wel weinig zelfvertrouwen.

Ik kan me de ergenis van veel mensen over dit gezeur echt wel voorstellen. We houden allemaal rekening met de rammadan, want collega's die vasten kunnen niet op volle kracht werken. Afgelopen week waren op dinsdag en woensdag halve scholen leeg ivm het offerfeest. Weet niet hoe dit bij jullie is, maar hier zijn er veel kinderen van turkse,marokaanse of somalische afkomst die veel langer vakantie pakken omdat ze naar hun vaderland gaan. Er zijn zat mensen die een keer hun kind wat eerder van school willen halen voor een pleziertje en dat mag dan niet. Daar moeten we allemaal begrip voor hebben, want Nederland heeft verschillende culturen en daar moeten we blij mee zijn.
En dan zie je op tv zo'n schreeuwende knul, die begint over discriminatie en dat woord niet eens fatsoenlijk uit kan spreken. Of Jurgen Raymann die in zijn programma zijn tante neerzet als zo'n typische surinaase mevrouw met een veel te dikke kont die regelmatig jonge knullen op de billen mept (hoezo mensen in hokjes duwen) en die zanikt nu ook over zwarte piet.
Het spijt me, maar daar krijg ik dan jeuk van.

Dendy

Jaina

Jaina

19-10-2013 om 16:57

Weg met huidige Piet

Het wordt inderdaad hoog tijd dat Piet naar de 21ste eeuw wordt geupgraded.
Zwarte Piet is natuurlijk typisch een karikatuur van een Afrikaan zoals we dat kennen uit de 19de eeuw en de eerste helft van de 20ste eeuw. Zie bijvoorbeeld Kuifje in Afrika voor een goed vergelijk tussen hoe Zwarte Piet wordt afgebeeld en hoe Afrikanen worden afgebeeld. De figuur zwarte Piet is dus inherent racistisch. Het is heel normaal dat mensen daar grote moeite mee hebben.
Uiteraard kan Sinterklaas best een hulpje blijven houden en dat hulpje mag ook best Piet heten maar de huidige manier waarop Piet wordt afgebeeld kan echt niet meer.
Daarnaast hebben veel mensen sowieso ook grote moeite met witte mensen die zich zwart schminken op een karikaturale manier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface

Interessant is de grote gelijknis op de afbeeldingen van deze pagina met zwarte piet.

Zwarte Piet in zijn huidige vorm kan echt niet meer.

verschil Dendy

Als iemand met humor 'zichzelf' te kakken zet en googelt met de beeldvorming is wel wat anders als dat buitenstaanders dat doen. Ironie is ook anders dan de platte werkelijkheid.

NRC over de discussie

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/19/kan-zwarte-piet-nog-wel-vier-vragen-rond-de-groeiende-controverse/
Met hilarische stukjes van buitenlanders (Sedaris, David Walliams) die het Nederlandse kinderfeest hilarisch beschrijven maar met een verwijzing naar racisme.
Een dominee wijst erop dat de traditie langzaam kan veranderen en evolueren en Femke Halsema die erop wijst dat het feest ooit zonder pieten gevierd werd en dat we daar ook naar terug kunnen.
Een reaguurder: "Weet u dat we tien jaar geleden nog rookten in de trein? Over tien jaar kijken we met evenveel verwondering terug dat we in 2013 nog geschminkt als negers over straat liepen."

passiebloem

passiebloem

19-10-2013 om 17:34

geleidelijk aanpassen

Ik vind het heel naar dat mensen zich gekwetst voelen door het verschijnsel zwarte piet. Als dat werkelijk zo door veel mensen zo beleefd wordt vind ik ook dat er aanpassingen moeten komen.

Maar ik vind ook dat die aanpassingen van de een op andere dag hoeven plaats te vinden. Zo van bij deze intocht wordt meteen de zwarte piet vervangen door iets anders. Ik las op nu. nl dat de voorzitter van het sinterklaas comité van Amsterdam in Januari met alle betrokken organisaties om de tafel wil om te kijken naar geleidelijke aanpassingen. Ik vind niet dat een traditie helemaal moet verdwijnen of dar de huidige gelovige kinderen iets moeten merken van deze discussie.

Ik heb er geen moeite mee on rekening te houden met collega's die de Rammedan vieren of andere aanpassingen. Kinderen die langer wegblijven van school snap ik niet. Ze hebben 6 weken vakantie, dan heb je toch genoeg tijd om weg te gaan? En moeten die ouders niet werken? Voor ons is het lastig om uberhaubt zes weken vrij te krijgen,laat staan langer.

gr passiebloen

Dalarna

Dalarna

19-10-2013 om 17:35

passiebloem

"In de manier waarop we momenteel sinterklaas vieren wordt zwarte piet helemaal niet als een domme knecht weggezet. "

Dan kijk je toch te weinig naar die sinterklaasprogramma's. Bij het sinterklaasjournaal gaat het ALTIJD mis door de zwarte pieten en sinterklaas moet het dan weer oplossen of heeft het al opgelost. Ik vind wel dat de gemiddelde piet veel dommer is dan sinterklaas.

Zo zwart "als" roet

Zwarte Piet, zo zwart "van't" roet.....
Misschien moeten we zwarte Piet dan voortaan maar als
"vieze blanke" smincken.
Een blanke met wat vieze (roet) vegen op zijn gezicht....
Zijn de versjes ook netjes op aan te passen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-10-2013 om 17:59

AnneJ

"Als iemand met humor 'zichzelf' te kakken zet en googelt met de beeldvorming is wel wat anders als dat buitenstaanders dat doen. Ironie is ook anders dan de platte werkelijkheid."

Zwarte piet heeft niets te maken met een surinamer, antiliaan of weet ik veel wie met een donker velletje. Dat wordt er nu van gemaakt. Zwarte Piet is niets meer of minder dan Zwarte piet.

Misschien dat er een heleboel dikke surinaamse tantes zich enorm gediscrimineerd voelen door meneer Raymann. Ik ken ook een aantal homo's die zich blauw ergeren aan de gaypride. Er wordt daar nl. een behoorlijk belachelijk beeld neergezet van homo's. En zo kunnen we wel even doorgaan. Als je je aan iets stoort kan je ook de andere kant opkijken en niet zo moeilijk doen.

En verder ken ik veel donkere mensen die absoluut het probleem niet zien en zich ook elke keer weer afvragen waarom de slavernij van vroeger er weer bijgehaald moet worden. Dat is nl. al héél lang geleden.

Druif

Druif

19-10-2013 om 18:06

yep Dalarna

Zwarte piet wordt écht wel als dom weggezet. En Zwarte Piet is echt niet zwart van de schoorsteen. Ik probeer dat bij mijn kinderen altijd al aan te passen, maar Piet is in de meeste Sinterklaas scenario's, een paljas, een clown, een domoor, met een zwarte huidskleur en gebrekkig Nederlands. Soms is er eentje tussen die een beetje slimmer is dan de rest, maar dan is Sinterklaas altijd nog oneindig veel slimmer. Mijn tenen worden altijd al een beetje gekromd door die schmink met die rode lippen en die oorbellen. 'Moriaantje zo zwart als roet' en Kuifje in Afrika, daar doet mij dat aan denken.

Ik werd een keer bijna aangevallen tijdens een inhaaltoestand, omdat ik tegen mijn dochtertje zei, dat die Pieten Malliots aan hadden tegen de kou. Een vrouw die naast mij stond werd helemaal boos. 'Nee joh, dat is hun huidskleur.' Dat zei ze, veelbetekenend en woest knikkend richting haar dochter. Wat een felle, fanatieke onzin maken sommige mensen van het Sinterklaas gedoe! Net of kinderen blind zijn en zelf niet zien dat het een kleedpartij is. Volgens mij hebben ze dat heus wel door. Ze spelen het spelletje gewoon met ons mee, omdat ze denken dat dit moet. Ik begrijp die felheid echt niet.

Ik ben altijd van de Sinterklaas cd van Bert en Ernie. Daar zegt Bert: 'Ach het is allemaal gewoon een leuk spelletje, met een paard op een dak, dat kán toch helemaal niet.' En als dan een hele groep mensen het kwetsend blijken te vinden, dan neem ik zonder problemen afscheid van Zwarte Piet. Ik vind een leuk spelletje namelijk alleen maar leuk, als het voor alle deelnemers leuk is. Als groep mensen zich erdoor gekwetst voelt, kan ik er geen plezier meer aan beleven.

Nils

Nils

19-10-2013 om 19:12

Vernederend

Zwarte Piet wordt als vernederend ervaren, omdat hij als stereotype van een Afrikaan wordt neergezet. Dommer dan een blanke, afhankelijk van een blanke (die ook nog eens zo aardig is geweest hem vrij te kopen en daar hoort ook nog eens een gevoel van dankbaarheid bij???), ondergeschikt aan een blanke, enz.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-10-2013 om 19:18

Als Erik van Muiswinkel

Ik persoonlijk kan me bijna niet voorstellen dat er iemand moeite kan hebben met de wijze waarop Erik van Muijswinkel Zwarte Piet altijd heeft neergezet. Hoe zo dom en hoezo een pias? Daar zie ik dus echt niks van terug. Ik zie Hoofdpiet meer als de bedrijfsleider in de bv Sinterklaas.

Ik ben absoluut tegen discriminatie, maar ik hang aan de andere kant ook erg aan de Sinterklaastraditie. Ik hoop dat er een tussenvorm gevonden kan worden waarin iedereen zich kan vinden. Zou een aantal witte pieten ertussen niet helpen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-10-2013 om 19:21

Overigens

Terechte vraag van iemand op Facebook, van de week: is het niet veel aparter dat wij van Sinterklaas een blanke gemaakt terwijl hij eigenlijk ook een (licht) gekleurde huidskleur had? Persoonlijk zou ik daar veel meer problemen mee hebben dan met de historie van Zwarte Piet.

Druif

Druif

19-10-2013 om 19:23

Raymann

Wat Raymann doet met Tante Es, is echt niet te vergelijken met het fenomeen Zwarte Piet, dat is echt appels met peren vergelijken.
Zwarte Piet is overal en wordt door iedereen gekend, gespeeld, getekend, geplakt, bezongen, handjes gegeven. De hele maatschappij is er tijdens Sinterklaas-tijd, van doordrongen. Je kunt er onmogelijk omheen. Je kunt hem niet niet-zien. Als je kinderen hebt/ een kind bent, al helemaal niet. Op elke school (waar je kinderen verplicht naar toe moeten van de regering) wordt Sinterklaas gevierd, in elke winkel zijn de plaatsjes. En als je laat merken dat je het niet zo leuk vindt als de rest van Nederland, krijg je zeer felle, aanvallende reacties.

Tante Es is een soms grappig, soms niet zo grappig typetje op tv. Zoals zo vele typetjes. En die tv kun je gewoon uitzetten. Je probleem is dan opgelost.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-10-2013 om 19:29

Nee Nils

Zwarte Piet wordt gespeeld, hij bestaat niet echt. Dat mensen hem zien als een domme Afrikaan ligt echt aan hun eigen beperkte brein en hun lange tenen.
Er zijn er allemaal verschillende pieten, domme en slimme. Er zijn tegenwoordig Pieternella's en babypieten. Het heeft niets te maken met slavernij of Afrika. Sint woont tegenwoordig in Slot Marsepeinstein, in mijn jeugd sliep hij nog gewoon op zijn boot. Het is in de loop der tijd allemaal al aangepast. Waarom zou dit nou helemaal moeten verdwijnen?
Ik ben erg voor meeste stemmen gelden en in dit geval denk ik dat het grootste gedeelte van de mensen die in nederland wonen gewoon Zwarte Piet in zijn huidige vorm wil houden.

passiebloem

passiebloem

19-10-2013 om 19:51

sinterklaas

Ik vind sinterklaas bijna een heilige. Dus volgens mij is het niet zo dat de pieten heel dom zijn, maar Sint is heel wijs. En niet alleen tegen de zwarte pieten, maar ook tegenover de kinderen, en anderen volwassenen. Bijvoorbeeld Diewertje Blok of de burgemeester van de stad waar hij aankomt. Hij wordt altijd met een zeker respect behandeld en hij weet overal een oplossing voor. Hij is mild.
Ik heb de afgelopen weken verschillende versies van de oorsprong van de sint gelezen. In de trouw stond een stuk waarin beschreven werd dat een figuur als "zwarte piet" in meerdere culturen voorkomt. Ik weet van mijn zwager uit Iran, daar hebben ze rond nieuw jaar ook een soort zwarte piet.
Ik geloof dat kinderen tot pakweg een jaar of 6-7 zwarte piet als echt zien. Ik kan me herinneren dat mijn vader 's avonds laat de pieten aanwees die over het dak liepen. Ik was denk ik 4 of 5 jaar. Ik zie ze nog lopen, al waren ze er helemaal niet. Magisch....

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-10-2013 om 20:04

terugkerende discussie

Ach, deze discussie is er natuurlijk al vaker geweest. Er worden toch ook al jaren Witte Pieten ingezet op veel plekken?

Ben benieuwd waar dat onderzoek zich nu precies op richt. Teksten van (al nauwelijks meer gebruikte) oude Sint-liedjes? Boeken over Sint? Het Sinterklaas-journaal (heeft net nog een prijs gewonnen vopor beste jeugdprogramma)? Of worden de lokale Sint-commitées onder de loep gelegd?

Dat een blanke Sint geen zwarte assistenten mag hebben, vind ik persoonlijk politiek correct geneuzel. Dat is net zoiets als protest tegen Jip en Janneke of tegen sprookjes met een prins op een wit paard (nogal sexe bevestigend).

Kan de VN zich alsjeblieft weer met belangrijke kwesties bezig houden?

Ach

Dit las ik ergens:

september: de pepernoten liggen weer in de winkels
oktober: iemand vindt dat Zwarte Piet niet meer kan
november: het grote boek is zoek
december: alles komt toch weer goed

Volgend jaar om deze tijd is Zwarte Piet er nog steeds en de discussie ook.

Ik heb begrip voor beide standpunten. Natuurlijk is Zwarte Piet een karikaturale Moor die een wat sukkelig overkomt. Maar aan de andere kant heeft het bij mijzelf en bij mijn kinderen niet gezorgd voor een associatie met of een negatieve houding ten opzicht van donkere mensen.

skik

rode krullenbol

rode krullenbol

19-10-2013 om 20:30

Op Facebook

Op Faceboek kwam vandaag bij mij dit bericht langs.

"Jane Killop, 17 oktober.

De geschiedenis van Sint Nicolaas.

St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit!

Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kind slaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als knecht in dienst nam.

De betaalde baan "knecht" gaf deze kind slaven een onafhankelijke, zelfstandige status.

Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorsprong bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet.

Misschien als meer mensen dit zouden weten, stopt deze discussie eindelijk en kunnen we gewoon met z'n allen genieten van een prachtige traditie."

Ankie

Ankie

19-10-2013 om 21:08

Sinterklaasfilm

Vandaag naar de Club van Sinterklaas film geweest. De pieten werden toch wel uitermate oenig neergezet. Stuk voor stuk. Zwarte piet is dus nog steeds een sukkel die de domme klusjes voor Sinterklaas doet.

Ik leg de link niet tussen de oenige zwarte piet en racisme. Maar als de gekleurde medemens dat wel doet, vind ik het wel een pijnlijke situatie. En ik vind dat we dat gevoel niet zomaar onder het tafelkleed kunnen schuiven omdat wij daar toevallig niets mee hebben.

Ik houd van de Sinterklaastraditie met alles erop en eraan. Maar ik kan me wel iets voorstellen dat de gekleurde medemens het hele Sinterklaasgebeuren denigrerend vindt.

30 jaar geleden was er ook al discussie

Metgevolg waren er met de sinterklaasviering op mijn middelbare school (die door leerlingen van de schoolfeestcommissie werden gespeeld) zwart-wit geblokte en gestreepte pieten...

Tango

Tango

19-10-2013 om 21:37

Wat zal dat allemaal wel niet gaan kosten, nu de VN zich zelfs met ons Sinterklaasfeest bezig gaat houden? Gaat wel erg ver hoor.
In sommige programma's, zoals dus de club van Sinterklaas worden pieten dus inderdaad als dom neergezet. Misschien dat dat dan anders kan, vind ik prima want hier thuis kijken we nooit naar de Club van Sinterklaas, altijd alleen naar het Sinterklaasjournaal. In het Sinterklaasjournaal zijn allerlei verschillende pieten, slimme, handige, snelle, langzame en soms ook wat minder slimme. Gewoon een afspiegeling van de maatschappij.
In vind het sinterklaasfeest geenszins met racisme te maken hebben. Ik heb ook nog nooit een kind een zwarte piet zien discrimineren. Die worden met net zoveel respect behandeld als de Sint zelf, dus dat is dan toch juist mooi?!
Ik heb me werkelijk vreselijk geergerd aan die man bij Paul en Witteman en dat verhaal over zijn moeder die als grapje zwarte piet werd genoemd. Het was zo'n sterke vrouw maar ze was er helemaal stuk van. Tjonge zeg, weinig gevoel voor humor.
Ik hoop dat het Sinterklaasfeest gewoon zo mag blijven. Want hoe leg je gelovige kinderen nu uit dat er opeens geen zwarte pieten meer zijn? Ik vind het zowieso erg onhandig dat het nu steeds op tv is. Heb er nog 1 die gelooft (en ja hij is al 9!) die dus vanavond in het 8 uur journaal zwarte pieten voorbij zag komen en verbaasd vroeg hoe dat nou kon. We hebben daarna de tv maar uitgezet.

Hoe? Tango?

Want hoe leg je gelovige kinderen nu uit dat er opeens geen zwarte pieten meer zijn?

Dat is een questi van hooguit 2-3 jaar, de "nieuwe kinderen weten van niets, en de nu "gelovige" kinderen zijn het geloof erin dan wel ontgroeid.

Nils

Nils

20-10-2013 om 09:44

Dendy

Zwarte Piet heeft kenmerken van het stereotype Afrikaan dat in Nederland in de 19e eeuw ontstaan is. Een overgrote meerderheid dacht toen dat de Afrikaan een minder ontwikkeld mens was. Dat zie je, als je bereid bent kritisch te kijken, in Zwarte Piet terug. Mensen voelen zich daardoor gekwetst. Dan kun je die gevoelens op allerlei negatieve manieren wegzetten (dat vind ik eerlijk gezegd ook getuigen van lange tenen) of je kunt er op een respectvolle manier op ingaan. Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste.

Dalarna

Dalarna

20-10-2013 om 09:44

Tango

Ik zie het probleem ook even niet. Niemand keek raar op toen er opeens een meisjespiet kwam en een babypiet en we hebben toch ook al gekleurde pieten gehad?

Gewoon een kwestie van een goede verhaalschrijver en hoppekee, het enige probleem wat ik voorzie is dat de concurrenten van het sinterklaasjournaal niet op 1 lijn zitten en je nog jarenlang naar de oude filmpjes zit te kijken.

Dalarna

Dalarna

20-10-2013 om 09:49

Algemeen

Ik merk dat ik het er wel steeds moeilijker mee krijg, aan de ene kant denk ik: zeur niet en blijf van ons feest af maar mijn man is zo tegen het feit dat ze aan zwarte Piet komen dat ik voel dat dat ook niet helemaal klopt. Vroeger dacht ik ook aan zwart VAN het roet, niet zwart ALS roet maar daar ben ik 2 jaar geleden al van teruggekomen. In dat geval hadden we gewoon kunnen volstaan met zwarte vegen op een blank gezicht zonder rode lippen, zwarte handschoenen, zwarte maillot, gouden oorbellen en zwart kroeshaar onder de pet vandaan. Dat klopt niet.

Ik zou mij toch echt een beetje schamen als een buitenlander mij naar dit feest vraagt onderhand. Ik zou het ook raar vinden als ik voor het eerst in contact komt met buitenlanders die zo feest vieren.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-10-2013 om 10:26

Lol

Mijn afrikaanse buurmeisje van 5 zei gister: Ik word later zwarte Piet. Dat is ook handig, want dan hoef ik me niet meer te schminken.

Zo fijn, zo'n kind wat het Sinterklaasfeest gewoon leuk vind en helemaal geen last heeft van ideeen over discriminatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.