passiebloem
19-10-2013 om 13:05
verenigde naties onderzoekt zwarte piet
Hoi,
Ik zie nu op nu.nl het volgende stukje staan: http://www.nu.nl/binnenland/3606121/verenigde-naties-onderzoeken-zwarte-piet.html
Wat vinden jullie hier nu van? Ik vind het heel ver gaan. In de manier waarop we momenteel sinterklaas vieren wordt zwarte piet helemaal niet als een domme knecht weggezet. Het is allemaal veel vriendelijker geworden. Ik zou het wel heel erg vinden als zwarte piet echt verdwijnt. Hij hoort toch echt bij ons sint feest.
M Lavell
21-10-2013 om 09:39
de mens is conservatief
Precies Dirksmamma:"Zwarte Piet zien als symbool van slavernij is net zo dom als vrouwen met een hoofddoek zien als symbool van terrorisme, volgens mij."
Precies daarom is de commotie nu sterker dan ooit. Het gaat niet langer om vage gevoelens, maar om concreet vergelijkbare waarden. Om de vreemde situatie dat negers (dat mag je niet meer zeggen), links en rechts zijn ingehaald door vrouwen en homo's. Dat voor die laatsten alles wordt opgeruimd alsof discriminatie naar ras niet meer voorkomt.
Maar het tegendeel is waar. http://nos.nl/video/564866-brenninkmeijer-politiek-klimaat-racistisch.html Er zijn dus goede redenen om nu en extra hard aan de bel te trekken over zwarte piet. Zwarte piet bestaat. Daar bestaat geen twijfel over.
Maar goed, we zullen wel te maken hebben met een diep menselijke trek. Zo schijnt de mens (iedereen dus) in het diepst van zijn wezen conservatief te zijn. Niks te willen veranderen aan het hem bekende. Dát vind ik tekenend aan de reacties. Ze doen in argumentatie niet onder voor dat wat de SGP al die jaren heeft ingebracht tegen het verkiesbaar stellen van vrouwen. Inmiddels zijn vrouwen verkiesbaar en meteen al blijken de argumenten over de eigen gelederen niet juist: er zijn SGP vrouwen die zich wel verkiesbaar willen stellen.
Gelukkig heeft de VN zich ook met die kwestie bemoeid. Dat bleek nodig om Nederland ervan te overtuigen dat SGP de regels aan moest passen. Anders had het nog langer geduurd.
Nu bemoeit de VN zich er weer mee. Overigens niet met de vraag of wij Sinterklaas mogen vieren, maar met de vraag of het feest in die vorm (met Zwarte Piet) als erfgoed bewaard moet blijven.
De vraag stellen is 'm beantwoorden.
Sint
21-10-2013 om 19:23
mijn mening
Er kwam de sint iets naars ter oren
Wat hij toch liever niet zou horen
Jij wilde graag een groene piet
Een zwarte, nee dat kan echt niet
Geel of blauw is geen bezwaar
Desnoods een zilver exemplaar
Maar bruin of zwart dat is verkeerd
Omdat je dan discrimineert
Zo wordt de sint de bonte hond
Maar ken jij wel de achtergrond?
Ik denk het niet, maar ’t is niet gek
Die kleine zorgt voor tijdgebrek
Daarom legt sint het nu maar uit
Want van jouw visie klopt geen fluit
Mijn pieten zijn geen echte negers
Maar doodgewone schoorsteenvegers
Ik heb wel wat bewijs daartoe
Wat dacht je van de piet zijn roe?
En ook zijn prachtige kledij
Is functioneel en hoort daarbij!
Als je vaak door de schoorsteen schiet
Wordt je vanzelf een zwarte piet
Knoop dit maar heel goed in je oren
Mijn zwarte pieten, dat zijn moren
Een moor, dat is een Arabier
En ik heb ook nog Berbers hier.
Ikzelf sluit daarna de rijen:
Sint Nicolaas komt uit Turkije
Ik ben in Patara getogen
Daar is geen letter van gelogen
Ik zeg het nu dus maar gewoon:
Ik ben een echte allochtoon
Het toppunt van de integratie?
Mijn intocht, waar de hele natie
Voor een Turk en Marokkaan
Vrolijk aan de wal gaat staan
Daar is dus niks racistisch aan....
Dus voor de blauwe variant
Ga je maar naar smurfenland...
Groetjes van de sint
M Lavell
22-10-2013 om 08:41
Goh, leerzaam
"Maar doodgewone schoorsteenvegers
Ik heb wel wat bewijs daartoe
Wat dacht je van de piet zijn roe?"
Jee, dat wist ik niet. Dus wie stout is moet de schoorsteen vegen? (Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe)
Misschien moet je ook even contact opnemen met van Dale. Die hebben het fout. Zij denken dat de roe is om slaag mee uit te delen.
http://vandale.nl/opzoeken?pattern=roe&lang=nn#.UmYZpCiidD0
Wat fijn toch dat er mensen zijn die wel de kennis van de achtergrond hebben.
Maar je hebt nog een hoop werk te doen, zie ook http://www.pinkbullets.nl/2013/10/column/als-je-denkt-dat-zwarte-piet-zwart-van-het-roet-moet-je-je-na-laten-kijken-7562
De dichtvorm is wel een goede vorm, dank daarvoor.
Mea Proefrok
22-10-2013 om 09:17
Dendy
Interessant en veelzeggend hoe jij de huidige zwarte-piet-discussie met beide handen aangrijpt om je ongenoegen over andere minderheidsgroepen en met name moslims te ventileren.
Verder eens met AnneJ, Nils en Miriam. De sentimenten die momenteel uit de onderbuik van Nederland komen opborrelen vind ik wel zo onsmakelijk en ontluisterend.
Dalarna
22-10-2013 om 09:25
ergerlijk gedicht
Ik erger me rot aan dit gedicht wat overal opduikt en een soort 'laatste woord' zou moeten zijn.
Ik vind dat als je maar wilt blijven roepen dat piet zwart is van het roet je dus geen mooie nette schone kleren moet dragen, dat er geen zwarte handschoenen en maillot nodig zijn, geen rood geverfde lippen en vooral geen compleet zwart gezicht en geen muts (maar een hoed!). Waarom niet gewoon een blank iemand nemen en wat zwarte vegen op zijn gezicht maken als het nou zo perse een schoorsteenveger moet voorstellen.
Te makkelijk dat gedicht en te makkelijk om dat allemaal te liken op facebook!
ijsvogeltje
22-10-2013 om 09:42
oei
"Waarom niet gewoon een blank iemand nemen"
Oei. Je bedoelt het vast goed hoor, maar 'gewoon een blank iemand' ....?
Dalarna
22-10-2013 om 09:50
ijsvogeltje
Tja als je op alle slakken zout gaat leggen: gewoon een blank iemand nemen inderdaad en dan slaat gewoon op het 'niet helemaal zwart verven' niet op het gewoon zijn van de persoon!
Jasam
22-10-2013 om 10:14
Waarom
niet "gewoon" een surinamer, scheelt smincken.....
...drama,drama,drama...
Leen13
22-10-2013 om 12:34
Een Vandaag vanavond over het VN-onderzoek
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/47551/_zwarte_piet_terugkeer_naar_slavernij_en_moet_stoppen_
"Nederland moet stoppen met het Sinterklaasfeest omdat Zwarte Piet een terugkeer is van de slavernij. Dat zegt Prof. Verene Shepherd, mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties en hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar Zwarte Piet. “De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen.”, aldus de Jamaicaanse Shepherd."
"Rutte
De voorzitter van de werkgroep roept premier Rutte op om een eind te maken aan het sinterklaasfeest. “De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep dat deze gewoonte in stand houdt.”"
Lucerna
22-10-2013 om 12:48
Oké
En dan dus ook weg met al die andere politiek incorrecte feesten en figuren. D'r blijft weinig meer te feesten over, maar goed, dan hoeft ook helemaal niemand zich gekwetst te voelen.
Kaaskopje
22-10-2013 om 12:52
Wennen
Als Piet niet meer zwart mag, zal het heus wel wennen. Maar ik vind het gedoe zo vergezocht. Valt dit niet onder vrijheid van kunst en cultuur? Net zoals een cabaratier wat meer mag zeggen dan gemiddeld Nederland? Ik heb de indruk dat we er tegenwoordig zo modern mee omgaan, dat je er weinig negatiefs meer van kunt maken. Zo hoorde ik van de week dat een bepaalde Wegwijs Piet niet meer meedoet omdat hij bij zijn gezin in Spanje wil zijn. Fantastisch gevonden en heel modern. Dat Piet nog wel zwart is en in de uitdossing van een vroegere schildknaap rondloopt hoort bij het verhaal zoals wij het kennen. Is dat zó erg?
Als de VN oordeelt dat het discriminerend is en Nederland het advies krijgt om er een andere draai aan te geven, dan is dat maar gezegd en dan moet dat maar. Als ze van mening zijn dat het wel meevalt met die discriminatie, zal protesterend Nederland zich daar nu ook eens bij neer moeten leggen. Ik ben dus benieuwd wat het wordt.
Jasam
22-10-2013 om 13:00
Zie het probleem niet echt
Gaan we toch gewoon de pakjes onder de kerstboom leggen, elfen kun je tenslotte niet discrimineren, die zijn er vrij ongevoelig voor.
Jasam
22-10-2013 om 13:13
De Sint discrimineert zelf ook
De dag na pakjesavond mogen de kinderen vaak hun gekregen cadeautjes meenemen naar school.
De één komt trots met zijn nieuwe xbox, de andere heeft een nieuwe voetbal en een pyama gekregen, een derde wat pennen, een kleurboek en een zakje knikkers, en een vierde heeft het vliegveld van playmobiel gekregen.
Hoe leggen jullie dat aan de jonge gelovigen uit?
Ben heel benieuwd naar het antwoord.
Odile
22-10-2013 om 14:05
Jasam
En dat is opgelost door pakjes onder de kerstboom te leggen want de Kerstman discrimineert niet?
Jasam
22-10-2013 om 14:20
Zo zie je maar weer
Het is een oeverloze discussie, hier hoor je ze op het hoofdkantoor van de VN in New York niet over.
We worden gewoon geacht mee te gaan in de eenheidsbrij van de USA
Ik ga me er ook verder niet druk meer om maken.
Zijn er nog geen drama's genoeg in de wereld?
Maken we er gewoon eentje bij.
Dendy Pearson
22-10-2013 om 14:39
Nee Mea
Ik heb geschreven dat ik mij goed kan voorstellen waar de ergenis vandaan komt. Het zijn nl. ergerlijke dingen. Het feit dat heel facebook momenteel wordt overspoeld met pro=pietdingen laat wel zien hoe het leeft. Daar zou best eens aandacht voor mogen zijn.
Iemand die zich er aan ergert is niet meteen een racist of PVV-stemmer.
Lucerna
22-10-2013 om 15:00
Jasam
Mij maak je onblij van pakjes onder de kerstboom, want we hebben het wel eens geprobeerd met een kerstklaas en rijmende rendieren, maar dat is het niet. Verder vind ik zelf pakjes helemaal niet thuishoren onder de kerstboom. Maar gelukkig is iedereen daar vrij in. Wie wil, mag pakjes met kerst, wie niet wil, die doet niet.
Maar realiseer je wel dat als je de pakjesgeverij naar de kerst verschuift, je weer andere groepen op de tenen trapt. Bepaalde groepen christenen bijvoorbeeld kunnen zich daar ernstig door beledigd voelen, dat hun christelijke feest wordt misbruikt voor wereldse hebberigheid (en dit verzin ik niet!)
En wat me ook verbaast, is dat de VN wel valt over onze vriendelijke pieten, die door zoveel mensen allang niet meer als Afrikaan worden gezien, maar dat de varianten in het buitenland kennelijk niet aanstootgevend zijn. Daar verbeelden ze "het kwaad", ze worden met kettingen achterna gezeten en ieder jaar "ritueel verslagen". Hoewel ik nog wel begrijp wat kinderen en mensen daar grappig aan vinden, begrijp ik niet waarom dat dan niet discriminerend zou zijn.
ap
22-10-2013 om 15:07
jasam
Dat verschil in kadootjes houd je altijd. Ik en andere ouders uit mijn omgeving vertelden dat altijd zo: sint heeft een bepaald bedrag te besteden. Als ouders of kind dat kado groter cq duurder willen hebben dan leggen ze zelf wat extra bij. Dit wordt dan van te voren met Sint geregeld.
Nils
22-10-2013 om 15:21
Wat is nu precies ergerlijk?
Dat is de vraag die me bezighoudt. Waatom is het ergerlijk dat mensen aangeven zich ongemakkelijk te voelen bij het jaarlijks terugkomend fenomeen van een Afrikaans stereotype? Waarom toch zo kwaad reageren? Ik snap het echt niet en het zegt volgens mij vooral een hoop over de volwassenen (!) die facebook bestormen en heel hard roepen: " ik ben geen racist, ik ben geen racist, ik ben geen racist, MAAR...". Ik zou zeggen, ga onderzoeken uit welke frustratie die boosheid voortkomt. Als je werkelijk niet kunt dealen met de gedachte aan Sinterklaas zonder een Afrikaans sterotype, niet in staat bent tot enig inlevingsvermogen en de creativiteit mist om een leuke oplossing te verzinnen, is het misschien tijd om in plaats van facebook een zelfhulpsite te zoeken.
Dendy Pearson
22-10-2013 om 16:06
Nils
Wat er zo ergelijk is? Heel veel mensen genieten van Sinterklaas, mét zwarte Piet. Dat is al jaren zo. En nu gaat één of andere pipo van de VN ons vertellen dat dat niet meer mag. Want er zijn wat mensen die zwarte piet niet juist vinden.
Als ik in weet ik veel Marokko oid ga wonen, dan heb ik ook te maken met feesten die de mijne niet zijn. Feesten waarbij ritueel geslacht wordt bijv. Daar ben ik nogal op tegen, ik vind het eigenlijk net zo erg als slavernij. Maar het zou toch werkelijk mal zijn als ik daar ophef over zou gaan maken.
Nederland is een multicultureel land. Dat betekend dat we allemaal van alles moeten respecteren, ook dingen die we flauwekul vinden.
Ik vind sinterklaas een prachtig feest, ik ben er nu al druk mee. En ik vertik het om het zonder Piet te vieren, alleen omdat een stel zeikerts er een probleem mee hebben.
Emine
22-10-2013 om 16:11
Sorry hoor Nils
Maar alles wat jij hier in deze posting zegt kun je ook omdraaien:
Als je er zo zwaar aan tilt dat er gedurende enkele weken per jaar gesminkte mannen en vrouwen te zien zijn in het kader van een kinderfeest, dan denk ik dat er iets mis is met je relativeringsvermogen.
Van het weekeinde was K3 Bengeltjes op TV en de meisjes werden als straf voor de gulzigheid van een opeens ontzettend dik. Net zo dik als ik. Moet ik nu proberen om de film te laten verbieden omdat dit discriminerend is voor mijzelf en mijn dikke medemens? Of moet ik het -als ik het al zo erg vind dat ik er zelf niet aan mee kan doen- het een ander lekker gunnen er wel van te genieten?
Kaaskopje
22-10-2013 om 16:14
Jasam
Gelovige kinderen nemen alles aan van hun ouders, dus ook als ouders een draai geven aan het waarom van het formaat cadeau. Daar moet je niet ingewikkeld over doen.
Een vroegere vriendin van mij maakte zich druk om het 'liegen' rond Sinterklaas. Ze vond dat ze dat niet kon maken, omdat ze daar het verkeerde signaal mee afgaf. Ze heeft de kinderen daarom van meetafaan verteld dat Sint niet bestaat. Ik snap haar gedachte wel, maar mijn hemel, als je dat later niet alsnog duidelijk kunt krijgen naar je kinderen toe, dan gaat er iets mis lijkt mij. Ik weet nog dat mijn jongste dochter zich, nadat ik haar toch maar uit de droom had geholpen toen ze ruim 9 jaar was, een oor aangenaaid voelde, maar dat was na een paar uur al weer over. En ook mijn jeugdtrauma's draaien niet om Sinterklaas.
Emine
22-10-2013 om 16:26
Of dan halloween
Hier verderop is een huis waar ze heel erg bezig zijn met Halloween. Niet mijn ding, ik hou er niet van. Ik neem aanstoot aan de nep-skeletten en de nep-lijken die daar nu al voor het raam, aan de deur en in de tuin staan/liggen. Moet ik nu de VN bellen om Halloween te onderzoeken of dit niet kwetsend is voor iedereen die iemand heeft verloren (dat is wat het bij mij persoonlijk openrukt namelijk) en dan maar meteen kijken of de spookhuizen ook verboden kunnen worden?
Of kan ik er ook voor kiezen om het bij ergernis te laten, te dealen met mijn eigen pijn, er niet aan mee te doen en een ander te laten doen waar hij zich prettig bij voelt? Ik kan een ding zeggen: het leven is een stuk makkelijker als je kiest voor leven en laten leven.
En waar ik echt met mijn pet niet bijkan (maar misschien ben ik verkeerd geinformeerd) is dat het een vluchteling is die hier dit keer mee begonnen is. Ik ga ervan uit dat die goede redenen heeft om hier te komen: dus veel heeft meegemaakt. Hoe kun je je dan in vredesnaam drukmaken om wat gesminkte figuren?
Dalarna
22-10-2013 om 16:30
Dendy
"En ik vertik het om het zonder Piet te vieren, alleen omdat een stel zeikerts er een probleem mee hebben."
Wie zegt dat het feest zonder Piet moet voortaan?
Vertel mij nu eens hoeveel moeite jij er mee hebt als vanaf volgend jaar de pieten in alle kleuren geschminckt worden en er een leuke draai aan gegeven wordt via het sinterklaasjournaal en dat dat voortaan dus zo blijft. Hoeveel last heb jij daar van?
Jasam
22-10-2013 om 16:33
Ik heb nog nooit moeilijk gedaan over Sinterklaas
Mijn kinderen wisten van het begin af aan dat het om een verkleedpartijtje ging en dat opa's en oma's, mama's en papa's de echte Sint's waren achter de cadeau's, dat het alleen het naspelen van een geschiedenis betrof van een Turkse Sint die zeer veel voor arme kinderen heeft betekent en gedaan.
Jaina
22-10-2013 om 16:36
Emine
De discussie is dit jaar opgestart door een Antilliaan meen ik. Dus gewoon een Nederlander, geen vluchteling. Sowieso zijn het vooral Surinamers en Antillianen die hier moeite mee hebben en dat heb ik zo in het verleden ook meestal gehoord en gezien. Begrijpelijk want het koloniale/slavernij verleden raakt hun natuurlijk meer persoonlijk. Ongetwijfeld zijn er ook vluchtelingen die er moeite mee hebben maar die hoor ik niet zo in de discussie. Gemiddeld genomen zullen zij zich minder in het debat begeven omdat het koloniaal verleden hun minder raakt en omdat ze minder bij de maatschappij hier betrokken zijn meestal.
Emine
22-10-2013 om 16:37
Dat bedoel ik dus
Als je het om wat voor reden dan ook met iets niet eens bent, dan kun je er ook voor kiezen om er op jouw manier mee om te gaan, zowel voor jezelf als voor je kinderen.
Lucerna
22-10-2013 om 16:39
Nils
Het ergerlijke heb ik al een paar keer opgeschreven: dat het helemaal geen Afrikaans stereotype meer is. Dat stoort me ook aan de uitspraak van VN-onderzoeker Verene Shepherd: "Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien." Dat is een non-argument, want Nederlanders zeggen niet dat dit is hoe alle zwarte mensen eruit zien. Ik heb reden genoeg om me beledigd te voelen door deze uitspraak van mevrouw Shepherd. Wat denkt ze wel dat ik denk??
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.