passiebloem
19-10-2013 om 13:05
verenigde naties onderzoekt zwarte piet
Hoi,
Ik zie nu op nu.nl het volgende stukje staan: http://www.nu.nl/binnenland/3606121/verenigde-naties-onderzoeken-zwarte-piet.html
Wat vinden jullie hier nu van? Ik vind het heel ver gaan. In de manier waarop we momenteel sinterklaas vieren wordt zwarte piet helemaal niet als een domme knecht weggezet. Het is allemaal veel vriendelijker geworden. Ik zou het wel heel erg vinden als zwarte piet echt verdwijnt. Hij hoort toch echt bij ons sint feest.
Jaina
22-10-2013 om 16:42
Jasam
Wij vieren altijd met veel plezier Sinterklaas (en kerst) maar ik heb nooit moeite gedaan om mijn kinderen in sinterklaas te laten geloven. Toch hebben ze wel geloofd, zeker als sinterklaas in den lande was. Ondanks dat het geloof niet zo stevig was verder en ze al vroeg wisten hoe het zat vonden ze sinterklaas altijd heel leuk.
Dit staat verder los van de discussie natuurlijk. In elk geval ben ik zeker geen sinterklaas feest hater. Ik denk alleen dat Piet een upgrade kan gebruiken.
Nils
22-10-2013 om 16:43
Inleving
Tja, 1) moeilijk doen over Sinterklaas vieren met Kleuren Piet ipv Zwarte Piet gelijk stellen aan gekwetste gevoelens ten aanzien van een racistisch stereotype en 2) ritueel slachten (daar zijn de moslims weer!) net zo erg noemen als slavernij vind ik dus niet zo blijk geven van een groot inlevingsvermogen in deze kwestie.
Lucerna
22-10-2013 om 16:46
Nog meer mevrouw Shepherd
Even gekopieerd van nos.nl: "Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus." "
Moet iemand die zo slecht is ingelicht echt gefundeerde uitspraken gaan doen over een feest waar ze kennelijk niets van begrepen heeft? Ik vrees het ergste. Want als ik dit goed lees, gaan anderszins gekleurde Pieten haar beugel ook niet halen. Het hele feest moet afgeschaft. Nou, laat ik dit jaar dan vooral extra genieten van wat er ons nog rest.
Lucerna
22-10-2013 om 16:51
Emine
Dat heb ik ook wel eens gedacht, dat je hiermee eerder racisme creëert dan bestrijdt.
Nils
22-10-2013 om 16:55
Lucerna
Ik ben het ook niet met mevr. Sheperd eens: laat het Sinterklaasfeest behouden blijven! Ik vind het een hoogtepunt en, hoewel de dagen voor 5 december met nog 30 te maken gedichten ook enorm stressvol zijn, geniet ik altijd enorm van pakjesavond. Maar ik kan (gelukkig!) ook een fijne avond hebben zonder Zwarte Piet, jij niet dan? En Zwarte Piet voldoet wel aan het stereotype beeld, dat verandert niet omdat iemand in een gedichtje schrijft dat het opeens een schoorsteenveger geworden is. Als in jouw beleving Zwarte Piet niet voor het Afrikaanse hulpje van Sinterklaas staat, heb je er toch niets tegen om hem een ander kleurtje te geven? Want welk doel heeft die kleur anders? Als je je wel kunt vinden in dat schoorsteenveger- fabeltje smeren we gewoon wat vegen roet op de Pieten: is het probleem ook opgelost.
Tijgeroog
22-10-2013 om 16:56
Die mevrouw shephard
Die vindt dat we het maar gewoon bij de kerstman moeten houden, dat is wel genoeg.
http://nos.nl/artikel/565503-vnonderzoeker-wil-af-van-de-sint.html
Ik denk dat het idd een goed idee is dat ze met Sinterklaas hierheen komt, om het mee te maken en te ervaren. Gewoon drie weken lang onderdompelen, intocht, schoen zetten, Sinterklaas op school, pieten bij de supermarkt en uiteindelijk pakjesavond.
Erik van Muiswinkel noemde zwarte piet een vrolijk relikwie uit rascistische tijden. (http://nos.nl/artikel/565560-kamer-mengt-zich-in-debat-sint.html)
Vind ik een mooie samenvatting. En het is jammer dat het uit rascistische tijden komt, maar het is (nu) zeker niet rascistisch bedoeld. Mijn kinderen vinden zwarte piet het leukste, want daar moeten ze zijn voor pepernoten en cadeautjes, daar kunnen ze spelletjes mee doen en die maken grappen.
Jippox
22-10-2013 om 16:59
ja die mevrouw shepherd
Die klinkt wel heel zuur en jaloers. Ik denk dat die veel tekort is gekomen als kind...
Weert je wat ik ook niet meer vind kunnen? Zwarte koffie! Kom op zeg, dat kun je toch ècht niet meer drinken! Ik bedoel, weten jullie wel wat er allemaal gebeurt is op die koffieplantages? En dan zeggen: doe mij maar lekker ZWARTE koffie. Ohhh...
Nils
22-10-2013 om 17:10
Dendy, kromme vergelijking...
Als jij door een Marokkaanse handelaar naar Madagascar ontvoerd wordt, daar dwangarbeid moet verrichten, net als de paar generaties die na jouw komen, jij en jouw nageslacht vogelvrij zijn geweest, niet hebben mogen trouwen, jouw kinderen jou ontnomen zijn, enz. enz. Als dan jouw achterachterkleinkind volwaardig Marokkaans staatsburger is, na een golf van verlichting die tot afschaffing van die slavernij geleid heeft, ja dan mag die ook wat zeggen over de inrichting van de samenleving. Dat zou de juiste vergelijking zijn, hoewel nog steeds niet erg relevant.
En voor de duidelijkheid: iedereen moet in onze samenleving wat mij betreft zijn zegje kunnen doen, ook de mensen die hier nog niet zo lang wonen.
Jippox
22-10-2013 om 17:15
alhoewel
Verbieden... Ja ik zie er wel wat in. Laten we dat maar doen! Dan vieren we het natuurlijk toch gewoon, maar dan stiekem. Mèt zwarte pieten. Volkomen logisch namelijk om de pieten dan weer zwart te schminken, want dat vallen ze niet op in het donker!
passiebloem
22-10-2013 om 17:24
domme reactie van de VN
Het stellen dat het hele sint feest afgeschaft moet worden getuigd van weinig onderzoek en kennis van dit feest. Domme reactie, wat alleen maar weerstand oproept. Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is van de VN.
Wat een rel wordt dit.....Ik ben benieuwd of Rutte er nog op gaat reageren!
Lucerna
22-10-2013 om 17:43
Nils
Wat dat gedicht betreft, daar mag je mij volledig los van zien. Het nut van überhaupt een kleur is onherkenbaarheid creëren Als er gekleurde Pieten moeten komen, ach, ik vind het ook niet afgrijselijk of zo. Wel jammer. Buiten dat ben ik ervan overtuigd dat het niets oplost, zolang mensen het hele verschijnsel piet willen blijven zien als een restant slavernij, in plaats van wat ze nu zijn: een soort clowneske smurfen. Je kunt er tot in eeuwigheid allerlei verwijzingen in blijven zien als je dat wilt.
Jaina
22-10-2013 om 17:45
Persoonlijke titel
Zo ver ik weet spreekt deze mevrouw op persoonlijke titel. Het is niet heel slim van haar omdat zij ook meewerkt aan het onderzoek en ze eigenlijk natuurlijk elke schijn van partijdigheid moet zien te vermijden. Het is nog geen officiele VN reactie. Wat overigens ook niet gaat over wel of niet verbieden maar over wel of niet op de lijst van UNESCO erfgoed te zetten mocht Nederland hier ooit om vragen. Wat Nederland zover ik weet helemaal niet van plan is. Wat dat betreft is het onderzoek ook een verspilling van geld en energie.
passiebloem
22-10-2013 om 17:46
sint feest hier
Mijn kinderen kregen regelmatig minder als hun buurtkinderen. Maar hier hadden we of een pietenspel, of een ludieke actie rond het sinterklaasjournaal, of iets anders. We verzonnen elke keer iets anders origineels. Natuurlijk merkte onze kinderen dat andere meer kregen. Ik gaf daar niet zoveel verklaring voor en wees ze op de gezelligheid van het feest. Inmiddels doen we al enkele jaren surprise. Daar genieten ze nog meer van. Als het wat vroeger donker wordt beginnen ze al over sinterklaas. Ik heb er zo'n zin, zo gezellig. Lekker samen knutselen, sinterklaasjournaal kijken, speculaas bakken en chocolade melk drinken. Eigenlijk heel gewoon, maar o, zo gezellig!
Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vind als je niet instaat bent om je kinderen te geven wat je zou willen en de buurkinderen krijgen 3 keer zoveel. Wij hebben altijd geprobeerd om alle kado's wat in te dammen. Ik stoor me totaal niet aan wat anderen geven. Ieder zijn ding toch?
Jaina
22-10-2013 om 17:48
Jippox
Met de zwarte koffie trek je de discussie in het belachelijke en lijkt het alsof je de tegenstanders niet serieus neemt. Dat doe je misschien ook niet en voor een internet discussie is dat ook niet zo erg maar zo sla je natuurlijk wel elke dialoog dood. Dat vind ik sowieso in deze discussie. Niet zo zeer de discussie hier op dit forum maar in zijn algemeenheid. Er wordt veel geschreeuwd en dingen worden in het belachelijke getrokken of er worden niet relevante vergelijkingen gemaakt. Zo kom je natuurlijk nooit tot een volwaardig gesprek.
Dendy Pearson
22-10-2013 om 17:54
Jaina
Er valt toch ook niet een volwaardig gesprek over te voeren?
Er zijn mensen die zwarte Piet zien als een restant van de slavernij. En er zijn een héleboel mensen die dat flauwekul vinden.
Dat er zo'n punt van wordt gemaakt is belachelijk (kom op zeg, de VN die zich hiermee bemoeid) en dus krijg je belachelijke reacties.
Dendy
Knurf
22-10-2013 om 18:22
ik begin steeds meer te voelen voor een verbod op Zwarte Piet
Ik vond het altijd onzin, tot ik me ben gaan verdiepen in de slavernij. Dendy en anderen, misschien moeten jullie het boek 'het kasteel Elmina' eens lezen, of andere recente (!) boeken over slavernij. En dan niet van die domme verhaaltjes uit de jaren 60, waarin negers dommige types zijn die niet voor zichzelf kunnen denken (maar geen vlieg kwaad doen). Maar echte onderzoeksresultaten naar de miljoenen Afrikanen die hun vrijheid kwijt raakten en verplicht werden om in andere werelddelen aan het werk te gaan. Kinderen werden verkocht, vrouwen werden misbruikt, mannen mishandeld, allemaal alleen maar omdat de blanke baas daar zin in had. Mannen en vrouwen mochten niet eens met elkaar trouwens als hun baas dat niet goed vond!
Maar wat ik nog veel belangrijker vindt: Natuurlijk zijn de HUIDIGE zwarte pieten geen slaven. Maar de OORSPRONG van de zwarte pieten is dat wel.
Die bisschop waarop Sinterklaas gebaseerd is (Nicolaas van Myra? Die stierf ergens in 342 na Christus) had helemaal geen knechten, en zeker geen negers. Het concept van Zwarte Piet is pas bedacht rond in 1850 en is wel degelijk gebaseerd op de slavernij!!!!! Sinterklaas kreeg ineens een knecht in de vorm van een negertje in een Page-pakje. Net zoals veel andere Belangrijke Rijke Mannen in die tijd huisnegers hadden, aangezien slavernij officieel nog maar amper was afgeschaft (en in de praktijk nog volop werd 'bedreven').
Lucerna
22-10-2013 om 18:32
Onze hoofdpiet
Ik lees nu net dat de door mij hooggewaardeerde hoofdpiet een opiniestuk heeft geschreven waar ik me erg in kan vinden. Waar ik het over "clowneske smurfen" heb, omschrijft hij het wat duidelijker en genuanceerder.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/22/hoofdpiet-maak-mij-minder-zwart-en-minder-knecht/
Wikke
22-10-2013 om 18:32
Piet updaten, seksisme en ik haat de kerstman
Ik ben er helemaal voor op Piet te "updaten". Dat Creoolse neger-stereotype kan echt niet, met die dikke lippen, het kroeshaar... En dan gaat het helemaal niet over de eventuele geschiedenis van Piet, maar om hoe die er nu uitziet. Piet is al flink veranderd, dus kan nog meer veranderen. Persoonlijk lijken me de gekleurde Pieten heel leuk en ook "natuurlijk", want ze dragen al gekleurde kleding en zijn al clownesk geworden.
Het "levensecht" bruin maken van de Pieten door de NPS was een grote fout, dan wordt het probleem alleen maar groter.
Positief is dat Piet al enorm is veranderd, van hulpje naar vrolijke postenmakers, lenig, handig, etc. Die lijn zou voortgezet moeten worden. Wat mij betreft worden ze slimmer dan Sinterklaas.
Wat mij wel enorm verbaast, schokt, is dat terwijl het racistische element zo'n punt is (begrijpelijk), niemand het over het seksisme heeft. Dat zie je wel vaker, dat aandacht voor ras en etniciteit ten koste gaat van aandacht voor seksisme (die m.n. in Nederland nog heel sterk is). Zo'n oude "wijze" blanke man die de baas is, brrrr. Sinterklaas is historisch natuurlijk wel een interessante en sympatieke figuur, maar hier zou iets mee moeten gebeuren. Sinterklaas, als voorbeeld van "white male supremacy" lijkt me eigenlijk een groter probleem dan Piet. Misschien van de Sint een schim maken, een spook uit het verleden? Sint als aardige, wijze, helpende man vind ik trouwens wel een mooi beeld. De Pieten zijn al vrouwen en kinderen geworden, die lijn zou kunnen worden voortgezet.
Daarom vind ik die opmerking van die VN-mevrouw ook zo fout. Ik heb een enorme hekel aan Santa Claus / de kerstman, niet alleen vanwege het seksistische karakter maar ook vanwege de Amerikanisering en het Duitse karakter. Santa Claus is een male chauvinist pig, een soort Archie Bunker. Ik vind het bovendien helemaal niet bij kerstmis (al dan niet christelijk) passen. Ook vind ik het dom om alleen kadootjes te geven zonder gedichten, surprises en het verrassingseffect. Bij kerst horen ook "luxere", duurdere, nutteloze kado's, bij Sinterklaas naast speelgoed en fijne dingen, vooral ook nuttige kado's: wollen sokken, sjaals, keukenspullen, etc. Dat is bij ons de traditie en dit is in de geest van het oorspronkelijke Sinterklaasfeest, waarbij armen geholpen werden.
Jippox
22-10-2013 om 18:44
ja
Ik vind de discussie ook belachelijk. Daar kan geen bijdrage van wie of wat dan ook iets aan veranderen. En zo'n mevrouwtje van de VN die daar dan even haar plasje over doet. Bizar gewoon... Kijk even om je heen in de wereld, is er nou echt niet iets belangrijkers om je druk over te maken?
Zal er ook maar ietsje minder racisme in de wereld zijn wanneer wij zwarte piet afschaffen? Is er echt iemand die dat gelooft??
Dalarna
22-10-2013 om 19:06
Hoofdpiet Eric
Ik ben het helemaal eens met hoofdpiet Eric.... vooral dat gezeur over dat schoorsteenvegen juich ik toe, ik hoop ook dat ze stoppen met dat onbegrepen doorsturen van dat rijmpje op facebook.
Leen13
22-10-2013 om 19:08
1987 Sesamstraat
http://www.youtube.com/watch?v=CZHJw8YAzIk#t=854Gerda Havertong heeft er genoeg van: het is helemaal niet leuk als zwarte kinderen en grote mensen elk jaar voor 'zwarte piet' uitgemaakt worden.
Veel mensen zijn al aardig geduldig geweest met het fenomeen. Ik denk dat het nu echt tijd wordt om maar eens knopen door te hakken. Wat mij betreft hoef je daarvoor niet te wachten op Rutte of de VN. Verzin gewoon een oplossing, Sint met ....., of pieten zonder schmink, of met kleurtjes. Gewoon zelf doen. Piet komt er hier niet meer in,.
Nils
22-10-2013 om 19:23
NRC
In de NRC van vanavond een artikel met de titel: "Ik ben geen racist, maar...". Wel toepasselijk, het gaat over de kramp waar Nederlanders in schieten als het om dit soort kwesties gaat. Want we zijn natuurlijk heus tolerant (niet dus volgens de Raad van Europa), maar....
"... de allochtoon die zich buiten de kaders van de "beroepsallochtoon" begeeft, de homo die niet past in het plaatje van COC-gay (beetje vrolijk, niet al te kritisch) is een zeurpiet of radicaal of niet serieus te nemen.."
Wie de schoen past...
Tijgeroog
22-10-2013 om 19:55
Geen pieten?
Sinterklaas zonder pieten vind ik nogal een devaluatie van het sinterklaasfeest. Ik denk dat er dan maar weinig overblijft... Een intocht met alleen een Sint en paard lijkt me niet zo interessant. Geen cadeautjes in de schoenen meer, geen rondgestrooide pepernoten... Een andere vorm okee, maar pieten moeten wel blijven!
Mea Proefrok
22-10-2013 om 20:23
Dendy (lang en nutteloos)
Ik citeer jou maar even integraal: "Maar waarom
vinden ze het dan vernederend? Dan heb je toch wel weinig zelfvertrouwen. Ik kan me de ergenis van veel mensen over dit gezeur echt wel voorstellen. We houden allemaal rekening met de rammadan, want collega's die vasten kunnen niet op volle kracht werken. Afgelopen week waren op dinsdag en woensdag halve scholen leeg ivm het offerfeest. Weet niet hoe dit bij jullie is, maar hier zijn er veel kinderen van turkse,marokaanse of somalische afkomst die veel langer vakantie pakken omdat ze naar hun vaderland gaan. Er zijn zat mensen die een keer hun kind wat eerder van school willen halen voor een pleziertje en dat mag dan niet. Daar moeten we allemaal begrip voor hebben, want Nederland heeft verschillende culturen en daar moeten we blij mee zijn.
En dan zie je op tv zo'n schreeuwende knul, die begint over discriminatie en dat woord niet eens fatsoenlijk uit kan spreken. Of Jurgen Raymann die in zijn programma zijn tante neerzet als zo'n typische surinaase mevrouw met een veel te dikke kont die regelmatig jonge knullen op de billen mept (hoezo mensen in hokjes duwen) en die zanikt nu ook over zwarte piet.
Het spijt me, maar daar krijg ik dan jeuk van." Tot zover Dendy.
En als ik je aanspreek op deze volkomen onlogische opsomming van Dingen Waar Dendy Zich Aan Ergert Bij Allochtonen, beste Dendy, zeg je dat je met deze denkbeelden niet meteen een racist bent. Tja. Of je een racist bent, wil ik niet eens weten. Maar je discrimineert wel. En hoe.
Ik weet dat ik hard overkom in deze reactie. Dat is niet voor niets. Het lijkt maar niet tot jou en vele anderen door te dringen dat vernedering (jouw woord) niet iets is wat je zomaar afschudt. Het is niet zo dat mensen niet tegen een beetje vernedering kunnen wegens te weinig zelfvertrouwen. Het is andersom. Maak genoeg vernedering mee en je zelfvertrouwen daalt tot nul.
Zucht. Het enige wat ik met dit bericht bereik, is dat Dendy zich vreselijk in de wiek geschoten gaat voelen en absoluut niet zal begrijpen waarom ik haar zo aanval terwijl ze alleen maar een oude Nederlandse traditie verdedigt. Ik wilde dat ik de juiste woorden kon vinden om ook aan Dendy, juist aan Dendy, duidelijk te maken wat ik bedoel.
Hierboven zegt iemand dat het afschaffen of moderniseren van Zwarte Piet niet tot minder racisme zal leiden. In godsnaam. Dat is het punt niet. Het punt is dat je oog kunt hebben voor al het kwade in de wereld en in de mens zelf (ook in mij, zie Hannah Arendt) en toch het goede na kunt streven. Het verminderen van de pijn van een ander is toch reden genoeg?
Dendy Pearson
22-10-2013 om 20:50
Beste Mea,
Om te beginnen was het Nils die het over vernederend had en daar reageerde ik op.
Ik voel me niet in de wiek geschoten, dit is een idiote discussie waar ik me verder niet zo heel erg druk over kan maken.
In wat je hebt geciteerd van mij staat heel duidelijk dat ik de ergenis van mensen best kan begrijpen. Ik zeg nergens dat het mijn ergenis is. Ik begrijp ook dat er mensen zijn die op de PVV stemmen. Dat doe ik niet, ben wel wijzer, maar ik kan het wel begrijpen. Want ik heb nl. geen plaat voor mijn kop en luister ook wel eens naar mensen die anders denken.
Ik vind het jammer dat je het zo eenzijdig bekijkt. Net als ik zou kunnen proberen te begrijpen waar de tegenstanders van Piet zo'n probleem mee hebben zou je ook eens kunnen meevoelen met de Piet-fans.
En ik vind het ook jammer dat je vind dat ik discrimineer. Zo ben ik niet en het is triest dat je in mijn postings leest wat je wilt lezen.
Jippox
22-10-2013 om 20:59
en mea
Misschien moet je er even bij stilstaan dat jouw mening ook maar gewoon 'een mening' is. Niet meer of minder waard dan de mening van willekeurig wie.
Nils
22-10-2013 om 21:55
Dendy en Jippox
Als je graag wil dat mensen iets anders lezen dan wat er zwart op wit staat, zul je iets anders neer moeten zetten...
En Jippox, ik vind "het verminderen van de pijn van de ander is toch reden genoeg" een meer waardevolle bijdrage dan de wat negatieve reacties van anderen, waaronder jijzelf. Een constructieve bijdrage is volgens mij per definitie meer waard dan wat inhoudsloos geschop.
Fiorucci
22-10-2013 om 21:59
Knurf
Wat jij nu verteld over slavernij wist ik, ik heb goed opgelet bij geschiedenis. Maar ik vind het toch wat vergezocht om daarom Piet af te schaffen. Zeker als je hoort dat het in Iran kennelijk wel kan...
Over de oorsprong van Piet zijn de meningen verdeeld:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3530946/2013/10/22/Piet-was-waarschijnlijk-een-gelijkwaardige-partner-van-Sinterklaas.dhtml
Dendy Pearson
22-10-2013 om 22:04
Blijkbaar
typ ik de verkeerde woorden. Komt erbij dat ik het een stomme discussie vind. Dus ik schei eruit.
Dendy
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.