Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
passiebloem

passiebloem

19-10-2013 om 13:05

verenigde naties onderzoekt zwarte piet

Meike

Meike

23-10-2013 om 11:13

Sinterklaas versus Syrie

Ik las een tweet en die sloeg de spijker op de kop:

Als sinterklaas met chemische wapens gaat gooien laat de VN hem gewoon met rust.

Ik vond het een mooie vergelijking, waar bemoeit de VN zich mee zeg. nuja die ene mevrouw dus.

MaRieke

MaRieke

23-10-2013 om 11:43

shepherd/zimbabwe

mijn vrienden uit zimbabwe vroegen of mevrouw Shepherd misschien tijd over had om eens bij hen te komen kijken.

Stenna

Stenna

23-10-2013 om 11:46

symbool tegen slavernij?

Las trouwens ook nog ergens dat zwarte piet juist een symbool TEGEN slavernij was, omdat Sinterklaas als kindervriend de zwarte kinderslaven in zijn turkse thuis havenstad bevrijdde en meenam. Dat klinkt wel tamelijk historisch onjuist, op het eerste gezicht, maar zouden we wel als verhaal over kunnen nemen. Bijvoorbeeld in combinatie met die geschiedenisles die ik hierboven aangaf, zodra kinderen groot genoeg zijn.

Ik snap overigens wel het wat ongemakkelijke gevoel dat het bij zwarte mensen oproept dat blanken zich proberen op hen te lijken met rare makeup en gekke uitdossingen. Zelf krijg ik ook altijd een licht onbehagelijk gevoel bij travestieten: alsof ze een karikatuur van vrouwen neerzetten, met zeer overdreven vrouwenkenmerken, rare uitdossingen, en stereotype gedrag.

Nils

Nils

23-10-2013 om 13:45

Lucerna

Interessante debattechniek: als dus een meerderheid een feit niet "ervaart", is het opeens niet meer zo. Een meerderheid van de Turken "ervaart" dat de Armeense genocide nooit heeft plaatsgevonden, dus heeft die gebeurtenis nooit plaatsgevonden, bedoel je zoiets? Een discussie over de afkomst van Zwarte Piet is zinloos: de figuur is van Afrikaanse komaf. Dat is nu eenmaal zo, ik kan er ook niets aan doen...

Dalarna

Dalarna

23-10-2013 om 13:47

Rosa

Piet is maar een paar dagen per jaar te zien? Kom op zeg, de pepernoten liggen begin september al in de winkel en vanaf dan zie je er wat van. Eind oktober beginnen de eerste sinterklaasprogramma's op tv en de intocht is gemiddeld zo'n 3 weken voor 5 december!

Dalarna

Dalarna

23-10-2013 om 13:49

Lucerna

Ik ben even kwijt waarom het niets zou oplossen als er gekleurde pieten komen.

Overigens vind ik het ook jammer dat Dendy niet op mijn vraag heeft gereageerd over wat het haar nu echt zou uitmaken als er roze, gele en blauwe en groene pieten zouden komen.

gekleurde pieten

Af en toe zijn er initiatieven om gekleurde pieten in te zetten. Die sterven een stille dood, het beklijft niet, iedereen gaat weer over tot de orde van de dag.
Ik denk dat we gedoemd zijn om door de rest van de wereld voor achterlijk versleten te worden zolang we het sinterklaasfeest nog publiekelijk vieren.
In Canada is in 2011 de sinterklaasintocht op het laatste moment afgeblazen door bedreigingen van de afrikaans-canadese gemeenschap.
In 2012 is het een ondergronds/prive feest geworden.
http://www.royalcityrecord.com/news/new-westminster-sinterklaas-festival-cancelled-1.547351
http://www.mokeham.com/dekrant/2012/12/20/column-wat-moeten-we-nou-met-zwarte-piet/
Ik denk dat we het nog wel een tijdje kunnen volhouden zo, maar uiteindelijk zal het feest uit de publieke sfeer verdwijnen als we de figuur van zwarte piet niet schrappen. Een ander kleurtje geven gaat niet helpen, dat is al geprobeerd.

Dalarna

Dalarna

23-10-2013 om 14:37

Annej

Ja logisch dat het niet aansloeg maar als de VN ons gaat verbieden om zwarte pieten te gebruiken moet je wat en ik blijf mij afvragen wat het probleem is van gekleurde piet.

In elk liedje kun je het zo vervangen: Zwarte Piet ging uit fietsen.... wordt: Kleurenpiet ging uit fietsen....

Those two go together

"We got a lot of replies back from our customers in the Dutch community," he said. "It became pretty clear to us that we love Sinterklaas and we can't have it without Black Peter. Those two go together," he said. - See more at: http://www.royalcityrecord.com/news/new-westminster-sinterklaas-festival-cancelled-1.547351#sthash.iL3k0Iwr.dpuf"

Lucerna

Lucerna

23-10-2013 om 14:52

Nils en Dalarna

Nils: "Interessante debattechniek: als dus een meerderheid een feit niet "ervaart", is het opeens niet meer zo. "
Stropop. Zo heb ik dat niet gezegd en ik bedoel het ook niet. Ik dacht toch dat ik ook al duidelijk had geschreven dat juist het verschil in beleving m.i. de kern van het probleem is. Als ik had beweerd dat het "opeens niet meer zo is", was er dus ook geen verschil. Ik denk dat de kwestie gewoon moeilijk blijft, juist door dat verschil in beleving. Waar ik boos om word, is de bewering van mevrouw Shepherd dat wij door de figuur van Zwarte Piet denken dat "alle zwarte mensen zo zijn". Dat vind ik een hevig beledigende opmerking. Juist omdat Zwarte Pieten zich hebben losgezongen en een nieuwe soort van sprookjesfiguren zijn, denkt niemand meer dat zwarte mensen zijn zoals Zwarte Pieten. Ze lijken nog wel op Afrikanen, ja. Maar ze zijn het overduidelijk niet.
Verder heeft Piet zich ook losgezongen van het slavernijverleden. Maar zoals ik al eerder aangaf, kennelijk ervaart een groep dat niet zo. Dat schoffel ik niet onder het zand. Maar zij en ik hebben kennelijk gemeen dat we ons afvragen hoe we de ander toch kunnen laten inzien dat alles anders ligt dan zij cq ik ervaren/ervaart.

Dalarna: "Ik ben even kwijt waarom het niets zou oplossen als er gekleurde pieten komen."
Omdat het probleem tweeledig is. Ten eerste de gelijkenis met zwarte mensen, die je hierdoor blijkbaar massaal als dom en onhandig zou wegzetten. Dat probleem zou je er inderdaad mee kunnen oplossen. Wellicht.
Maar het veel dieper stekende verschil van inzicht is, dat het slavernijverleden de piet-figuur nog steeds zou aankleven. En de groep mensen die daar het felst op inhaakt, wil de hele piet-figuur dus afschaffen. Want of je hem of haar nu groen verft, dat koloniale verleden hangt hem nog steeds aan. Een ander kleurtje is dan maar een cosmetische ingreep, die niets verandert aan de oorsprong van de figuur zelf.

Lucerna

Lucerna

23-10-2013 om 14:54

Dalarna, en overigens

Kan de VN ons de zwarte piet niet verbieden, ze kunnen een advies uitbrengen, maar als Nederland daar niets mee wenst te doen, doen we er niets mee.

Lucerna

Lucerna

23-10-2013 om 15:05

En die vergelijking met Syrië

Meike (maar ik heb 'm al bij meer mensen geciteerd gezien):
"Ik las een tweet en die sloeg de spijker op de kop:
Als sinterklaas met chemische wapens gaat gooien laat de VN hem gewoon met rust."
Dit vind ik gewoon walgelijk.

Knurf

Knurf

23-10-2013 om 15:13

onzin passiebloem

in Iran geldt de Sharia en onder de Sharia is vrouwenbesnijdenis toegestaan. Sterker nog, vrouwen moeten het als eer beschouwen om besneden te zijn.

Knurf

Knurf

23-10-2013 om 15:15

en Lucerna

'Maar zoals ik al eerder aangaf, kennelijk ervaart een groep dat niet zo. Dat schoffel ik niet onder het zand. Maar zij en ik hebben kennelijk gemeen dat we ons afvragen hoe we de ander toch kunnen laten inzien dat alles anders ligt dan zij cq ik ervaren/ervaart.'

Misschien omdat zij de slavernij van dichtbij hebben meegemaakt en er nog steeds de gevolgen van ondervinden, en jij bent opgegroeid in vrijheid en rijkdom?

en die namaak-bisschop dan?

Daar is nooit discussie over geweest?

Sint en Piet zijn sprookjesfiguren, ook terug te vinden in de Efteling!

Lucerna

Lucerna

23-10-2013 om 15:29

Knurf

Piet afschaffen dus. Want hoezeer hij zich ook loszingt en hoezeer hij ook verandert, het komt toch nooit meer goed. Blijkbaar.

Nils

Nils

23-10-2013 om 15:31

Lucerna

Oké, zo vat ik 'm. Verder heb ik Piet altijd hetzelfde beleefd als jij (en al die anderen), dus ik snap dat aspect wel. Ik heb echter ook totaal geen moeite de beleving van de "andere kant" te begrijpen. Volgens mij zijn kleurenpieten een mooie oplossing, maar in het conservatieve privinciestadje waar ik woon, verwacht ik de komende tijd toch gewoon Zwarte Piet. En in alle eerlijkheid: ik ga gewoon naar de intocht en zal nog plezier hebben ook... Al te snel veranderingen doordrukken lijkt me ook geen slim plan. Ik hoop dat over een jaar of vijf Sinterklaas in heel Nederland gevierd wordt met een leuk alternatief voor de Zwarte Piet. En dat Sinterklaas ons ieder jaar blijft bezoeken, want de kerstman vind ik maar een slap aftreksel. Dat zou voor mij een mooie uitkomst zijn.

Jaina

Jaina

23-10-2013 om 15:37

Knurf

Vrouwenbesnijdenis is niet toegestaan onder de sharia en komt sowieso in Iran weinig voor. Verreweg de meeste islamitische scholen zijn tegen vrouwenbesnijdenis. Enkele scholen staan minimale vrouwenbesnijdenis toe. Het is meer een culturele dan een religieuze verminking.

elves

Waarom adopteren we niet de 'elves' van de opvolger van sinterklaas, Santa Claus?
http://tinyurl.com/elveszwartepiet
We kunnen er diverse types mee creeren, misschien wat Europeser, of juist meer positief Afrikaans als Aladdin die alsnog samen in Spanje wonen. Sprookjesfiguren inderdaad met alle mogelijke magische eigenschappen die ze nodig hebben om in de 21ste eeuw kinderen snoep en cadeautjes te bezorgen en Sinterklaas en zijn paard overal heen te brengen.
Elves op schaatsen? Of op klompen? Nederlands tintje.

Naar het museum

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3531947/2013/10/23/Tentoonstelling-Zwart-Wit-in-Tropenmuseum.dhtml
"Het Tropenmuseum opent 1 november, 150 jaar na de afschaffing van de slavernij, de tentoonstelling Zwart & Wit. Aan de hand van 'prikkelende' vragen wil het museum de bezoekers uitnodigen om de discussie aan te gaan over deze kwestie."
Iedereen verplicht naar het Tropenmuseum. Dan zijn we volgend jaar misschien rijp om Zwarte Piet naar het museum te sturen. Ook scholen en ambtenaren, iedereen verplicht op excursie. Spotjes op de tv, postbus 51. Keti Koti voor zwarte piet.

passiebloem

passiebloem

23-10-2013 om 16:34

knurf (Iran OT)

Knurf, misschien handig om je beter te informeren voordat je hier dingen zo stellig neer zet.
Vrouwenbesnijdenis is geen islamitisch gebruik en komt eigenlijk niet voor in Iran (sterker nog ze hebben een fatwa uitgevaardigd die het verbied.) http://www.cie.ugent.be/bogaert/bogaert21.htm

Oorspronkelijk komt vrouwenbesnijdenis uit de nijl delta, Sudan. Natuurlijk een afschuwelijke gewoonte. Maar ik zie geen enkele link met zwarte piet.

passiebloem

Ik zie de link wel

Er zijn erg veel culturele gebruiken over de hele wereld, waar je het wel of niet mee eens bent, wat wel een gebruik is in dat specifieke land. Zijn er genoeg mensen die het oneens zijn met de gang van zaken, dan volgt er een actie om dit gebruik te stoppen.

Vrouwenbesnijdenis, Besnijdenis, Halal slachten, Santa Claus, Suikerfeest, doodstraf, stemrecht of niet, Hoofddoeken, Halloween, Offerfeest, vader&moederdag, oogcontact ontwijken, voetzolen op de grond houden, slurpen/smakken of juist geluidloos eten, uithuwelijken en zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan....en natuurlijk Sint en zijn Pieten

passiebloem

passiebloem

23-10-2013 om 17:06

Jasam

Er is nogal een verschil in ernst. Ik vind het sint en piet feest niet te vergelijken met vrouwenbesnijdenis. Ik vind dit ver gezocht en ook onnodig zwaar aangezette vergelijking.

Waar het mij omging dat Knurf nogal stellig beweerde dat vrouwenbesnijdenis in de sharia staat (niet waar) en in Iran voorkomt(ook al niet waar.)

Maar, heel het onderzoek van de VN met wat voor uitkomst dan ook kan Nederland naast zich neerleggen. Ik acht de kans groot dat dit uiteindelijk ook gebeurt.

Knurf

Knurf

23-10-2013 om 17:15

passiebloem en anderen

'Er is nogal een verschil in ernst'

Niet voor de mensen die elk jaar opnieuw gekwetst worden.

'Ik vind het sint en piet feest niet te vergelijken met vrouwenbesnijdenis. Ik vind dit ver gezocht en ook onnodig zwaar aangezette vergelijking.'

Het ging mij om het argument van Fio, dat wij Zwarte Piet moeten accpeteren 'omdat' het in Iran ook geaccepteerd wordt. Ik vind het een teken van zwakte dat er wel een hele boom opgezet wordt over vrouwenbesnijdenis, maar niet over het PRINCIPE dat wat andere landen prima vinden, vaak niet overeenkomt met wat wij in Nederland acceptabel vinden.

Wat ik verder heel raar vind ik deze discussie, is dat er zonder Zwarte Pieten ineens helemaal geen Sinterklaas meer gevierd zou kunnen worden. Dat slaat toch nergens op? Voor 1850 bracht Sinterklaas ook zelf de kadootjes rond, dat kan hij anno 2013 toch ook weer doen?

Natuurlijk kun je je wel afvragen of je je kinderen op schoot wilt zetten bij een oude, blanke, heiligverklaarde, katholieke 'kindervriend', na alle berichten over misbruik binnen de katholieke kerk.
Ik verbaas me trouwens wel eens over ouders die hun tegenstribbelende en zelfs doodsbange huilende kinderen dwingen om bij Sinterklaas op schoot te gaan zitten. Hoezo grenzen bewaken? Niet als het 'leuk' is blijkbaar.

voor sommigen

Is de figuur van zwarte piet net zo iets als de holocaust ontkennen of de Armeense genocide.
Ik denk dat het goed is dat de discussie nu zo hevig gevoerd wordt. Ik heb me er eerder ook echt niet druk over gemaakt. Maar als je de stemmen hoort van degenen die tegen zwarte piet zijn dan weet je dat het gebruik gaat ophouden.
Het is onhoudbaar in deze tijd om een feestje te vieren met een figuur die bij veel mensen een nog niet zo oud diep drama oproept.
Dat gaat een keer ophouden.

'Er is nogal een verschil in ernst'

De ernst van de zaak is net vanuit welk perspectief en met welke perceptie je het bekijkt.

etnostudies

Mijn zwarte internationale student is blij dat ze in Nederland is. Openlijk racisme is een etnische rariteit en dat dat nog zomaar voorkomt in het wild hier in Nederland! Het kon weleens het laatste jaar zijn dat je dit in het wild kunt observeren.

passiebloem

passiebloem

23-10-2013 om 18:01

nee knurf

Jij begint zelf over vrouwenbesnijdenis. Als ik je corrigeer geef je deze reactie:

"onzin passiebloem

in Iran geldt de Sharia en onder de Sharia is vrouwenbesnijdenis toegestaan. Sterker nog, vrouwen moeten het als eer beschouwen om besneden te zijn."

Weet je hoe beledigend dit is voor Iraniërs? En ja die zijn er ook in Nederland. Je beschuldigd ze van zeer barbaarse gebruiken die daar niet plaats vinden. Als ik je er op wijs dat niet klopt draai je jezelf eruit door te stellen dat de hele discussie over vrouwenbesnijdenis een zwaktebod is. Knurf, als je dan politiek correct bent doe het dan goed. En beschuldig een volk niet met gebruiken die ze niet doen.

passiebloem

passiebloem

23-10-2013 om 18:11

PVV

Ik ben altijd faliekant tegen de PVV geweest en tegen Wilders, maar ik begin wel te begrijpen hoe ze zich soms moeten voelen. De vergelijkingen die gemaakt worden (zwarte piet met vrouwenbesnijdenis) de beschuldigingen die geuit worden (als je graag wil dat zwarte piet blijft ben je op zijn minst zeer conservatief, zo niet een racist.) Bij mij roept het alleen maar minder begrip op voor het standpunt. Ik vind het zeer kwalijk dat jullie deze vergelijkingen maken en eigenlijk minacht je hiermee de ernst van de echte problemen als vrouwenbesnijdenis. Er is geen overgrote groep in Nederland tegen zwarte piet, er is een klein groepje dat vooral veel bombarie maakt.

Overigens in de Trouw vandaag een stuk over zwarte piet als een oeroud archetype wat in verschillende culturen op heel de wereld voorkomt. Er zijn vergelijkbare figuren in de pyreneeen, Tjechie, Iran en Hongarije.

bedreigingen in Hoogezand Sappemeer

Om beide kanten tegemoet te komen wilde men een regenboogpiet dit jaar. Dat leverde doodsbedreigingen op, nsb-er nazi, van voorstanders van de zwarte piet.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2013/10/bedreigingen-om-plan-met-regenboogpieten
Zo blijft het geen kinderfeestje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.