Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
passiebloem

passiebloem

19-10-2013 om 13:05

verenigde naties onderzoekt zwarte piet

druif

druif

01-11-2013 om 18:57

filmpje

Mooi filmpje anne J. Mag het in Nederland ook voortaan zo? Dan wil ik wel zo'n blauwe pruik. Gaaf!

druif

druif

01-11-2013 om 20:07

en die drumband

..die swingt heel wat beter dan onze plaatselijke harmonie trouwens.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2013 om 20:23

Volgens mij zegt Monique niet

dat dat bureau openlijk anti-Sint was. Ik lees dat de mensen niet aan Sinterklaas deden en het kantoor daarom gewoon volluit openbleef op 5 december, vanwege het voor heb rascistische element van Sinterklaas en Zwarte Piet. Je hoeft niet alles te verifiëren, je kunt ook gewoon iets aannemen van een ander. Wat een wantrouwen...

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2013 om 20:24

het voor heb

moet 'het voor hen' zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2013 om 20:36

Druif

Ik vrees dat we anders zijn. Of ik vrees... gelukkig zijn we anders, anders wordt het zo saai, maar als een sexy verpleegster op een beterschapskaart ook al niet als humor maar als uiting van seksisme gezien moet worden, dan ben je naar mijn idee wat overgevoelig. Misschien is het een idee om daar eens kaarten met Chippendales tegenover te zetten voor vrouwen, dan is het weer netjes in evenwicht.

Naar mijn idee legt dit ook een deel van het Pietenprobleem bloot, een deel van de bevolking is gevoeliger dan de rest en trekt zich het Pietengedoe daardoor meer aan. Natuurlijk moet je dat serieus nemen, maar wat is het volgende wat gevoelig ligt?

Ik vind het zo wonderlijk dat zelfs als zwarte mensen zeggen dat ze Piet geen probleem vinden, dat aan de kant geveegd wordt, omdat de mening van de gevoeligere zieltjes blijkbaar zwaarder weegt.

Druif

Druif

01-11-2013 om 20:50

Mooi voorbeeld, Kaaskopje

Weet je waarom ik die sexy verpleegkundige zo storend vind? Dat komt doordat ik zelf verpleegkundige ben (zeg nooit verpleegster). En het walgelijk is om je werk te moeten doen terwijl je gezien wordt als 'lekker zustertje'. Snappie? Jij stoort je er niet aan, want jij hebt waarschijnlijk niet de ervaring van vervelende mannen, die je uit de tent proberen te lokken met walgelijke opmerkingen. Die aan je borsten of je billen proberen te zitten, terwijl jij je werk serieus probeert te doen. (meestal zijn dat niet eens de patienten zelf, maar is het hun bezoek).

En nu ik 44 jaar ben, wel wat gewend ben en een stuk minder 'lekker' (whatever that may be), zit ik er niet mee. Ik weet dat die seksuele grensoverschrijdende gedragingen voorkomen uit trieste mensen. Ik trek mijn wenkbrauwen op, kijk verachtelijk, pak de hand van de zorgontvanger beet alsof het een vieze sok is, duw hem naar de zorgontvanger terug en zeg dat ik dit niet wil. En dan het is klaar. Maar je hebt geen idee, hoe vaak dat gebeurd.

Maar die kaarten, die vind ik nog steeds walgelijk. Omdat elke kaart me doet denken aan dit grensoverschrijdend gedrag.

Zou het niet kunnen dat dit voor de donkere medemens ook zo werkt? Voor diegene die uitgescholden worden, gekleineerd worden. Dat die dan ook iedere keer een beetje walgen van witte mensen die zich zwart maken. Omdat het ze doet denken aan dat andere grensoverschrijdend gedrag.

Ik weet dat er collega's van mij zijn, die die kaarten helemaal niet walgelijk vinden. Net als dat er donkere mensen zijn, die zwarte Piet niet vervelend vinden. Maar er zijn er ook genoeg die dat wel vinden.

En dan hebben we het niet over een kaart, die je misschien aan een muur hangt. Maar je hebt het over een feest, waar je niet omheen kunt. Waar je kinderen aan mee moeten doen, verplicht op school. Waar je drie weken lang echt mee doodgegooid worden. Tja, ik kan me wel voorstellen dat dat dan steekt. Jij niet?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2013 om 11:16

Druif

Sorry, maar ik kan er echt niet bij dat je een karikatuur van jouw beroep dusdanig op jezelf betrekt. Mijn zus zit al 40 jaar in het vak en ik denk niet dat a. ik haar beledig door verpleegster te zeggen, ik ben nu eenmaal van een tijd waarin dat gezegd mocht worden en hoe erg is dat woord nu helemaal? en b. zij zich zo'n sexy verpleegKUNDIGE op een ansichtkaart aantrekt.

Weet je wat mijn zus zich wel aantrok? Toen mijn vader voor het eerst in het ziekenhuis lag en constateerde dat die zusters éigenlijk heel hard werkten. Mijn zus was toen al meerdere jaren gediplomeerd verpleegkundige.

Trek ik dat naar Zwarte Piet, dan zou ik het zeer beledigend vinden als mensen verbaasd zijn als een zwart persoon een mooie carrière heeft door er hard voor te werken. Dát zijn de beledigingen en niet een kindervriend die uit traditie de kleren van een schildknaap aan heeft. Ik zeg bewust 'een' schildknaap, want witte pages/schildknapen hadden dit soort kleding ook aan. Op de gouden oorbellen na dan. Als je daar nu als achterachterkleinkind van slaven nu nog zo gevoelig op reageert, dan verbaas ik me daar over. Dan krijg ik meer en meer respect voor mensen die de tweede wereldoorlog hebben meegemaakt en toch lekker op vakantie gaan in een Duitstalig land.

Monique D*

Monique D*

02-11-2013 om 13:24

M. Lavell

Miriam:
"Monique, je bewering over het Anti Discriminatie Bureau waar jij werkte, kunnen we niet verifieren. Voor zover ik contact heb gehad met dat bureau, gedroeg men zich niet als actiegroep met een mening, maar als neutrale partij.
Ik vind het wonderlijk te horen dat het bureau waar jij werkte kennelijk een openlijke mening had over Sinterklaas. Maar ik kan er niks over terug vinden."

/ Kaaskopje heeft gelijk met haar reactie dat ik nergens geschreven heb dat dit bureau geen actiegroep was. Zij droegen dat ook niet uit naar buiten. Maar ze deden niet aan Sinterklaas. Dat merkte ik doordat zij op 5 december niet eerder hun deuren sloten zoals andere bedrijven of instellingen dat wel doen.
Waarom moet je alles verifiëren? Dat is niet altijd nodig.

Miriam:
"Deze opmerking: "Vind je het niet vreemd dat Sint èn Piet in Suriname wel welkom zijn als dit feest racistisch is" begrijp ik niet.
Wie heeft het over het hele feest? Het gaat volgens mij alleen over zwarte piet."

/ Het feest wordt wel als racistisch beschouwd: zie het plaatje van de blanke bischop met zwarte slaven.
Tot voor kort waren Sint en Piet gewoon welkom in Suriname.
Maar zij hebben dit inmiddels veranderd door de zwarte pieten te wijzigen in blauwe pieten (bedankt voor de link, Anne J).
Maar als ik deze hele discussie bekijk word dit ook niet gewaardeerd? Regenboogpieten zorgen er niet voor dat hun afkomst verdwijnt, want het oorspronkelijke feest is al racistisch? Gelukkig is dat in Suriname niet zo.

Miriam:
"Overigens komt in Suriname racisme ook voor. Veel openlijker zelfs dan hier in Nederland. Racisme is niet alleen maar wit tegen zwart."

/ Dat klopt, de boslandscreolen worden in de stad net zo behandeld als de zwarte mensen toendertijd in Nederland. Ze worden als stommeriken gezien.
Maar dit fenomeen vind je ook op Curacao, in India en Indonesië om een paar andere landen te noemen. Als je licht van kleur bent maak je eerder een kans op een plaats in de maatschappij dan een donkergekleurde.
Maar de Surinamers (en dan heb ik het vooral over de creolen) zijn emotioneel verbonden met hun voorouders die de slavernij mee hebben gemaakt. Daarmee wordt het sinterklaasfeest vergeleken.

Polderpiet

Hoewel de meeste mensen Zwarte Piet niet racistisch vinden omdat ze er geen afrikaan of slaaf in zien en zichzelf ook niet als racist beschouwen, wordt Zwarte Piet door een deel van de Nederlandse bevolking en een heel groot deel van de rest van de wereld wel als racistisch beschouwd. Dan lijkt met het welles-nietes over zijn herkomst of het vasthouden aan zijn kleur van ondergeschikt belang. Piet is door de decennia al geëvolueerd van krompratende, dommige ondergeschikte naar volwaardig partner van Sint, dus die kan in versneld tempo evolueren naar een politiek correcte Piet.

Eén van de pijnpunten zit hem volgens mij in het feit dat veel zich van geen kwaad bewuste mensen zich als racist weggezet voelen door de anti-Pietbeweging. Als je je aangevallen voelt, schiet je in de verdediging. Als Piet geen 'blackface' meer heeft, kan je als Pietliefhebben ook niet meer voor racist uitgemaakt worden. Win-win situatie.

Mensen die zo eng en dom zijn om donkere mensen voor Zwarte Piet uit te maken zullen wel weer wat anders verzinnen om ze mee uit te schelden (of ze blijven nog decennia Zwarte Piet gebruiken, want ze zijn nogal behoudend en traag van begrip), maar elke aanleiding voor racistische opmerkingen die er minder is, is weer meegenomen.

Ik stel voor dat de nieuwe Pieten een klein gezichtsmaskertje dragen zodat ze wel onherkenbaar zijn, maar hun originele huidskleur (welke dan ook) kunnen behouden.

http://www.centurynovelty.com/detail_22_085-043.html

skik

gaat niet over suriname

Monique:"Maar ze deden niet aan Sinterklaas. Dat merkte ik doordat zij op 5 december niet eerder hun deuren sloten zoals andere bedrijven of instellingen dat wel doen."
Je zei iets anders. "In tegenstelling tot andere bedrijven en instellingen sloot deze stichting niet eerder haar deuren op 5 december omdat men dit een racistisch feest vond."
Ik geloof dat niet. Ik geloof wel dat ze, net als heel veel andere bedrijven, op 5 december niet eerder de deuren sluiten. Ik durf zelfs de bewering aan dat de meeste bedrijven hun deuren niet eerder sluiten voor sinterklaas. Daarmee verkondigen die bedrijven geen mening over sinterklaas.
Ik geloof niet dat jij die ervaring van toen met jouw inkleuring, nu kunt gebruiken om te beweren dat er inderdaad mensen zijn die het hele feest racistisch vinden.
Je overdrijft.
Ik weet ook niet wat je nu toch wilt zeggen met de beleving van sinterklaas in suriname. Nergens blijkt uit dat de sint daar niet welkom is of was. De kwestie gaat ook niet over suriname.
Ja, er zijn mensen die het sinterklaasfeest met het slavernijverleden vergelijken. Maar er zijn ook mensen die gewoon last hebben van het telkens weer met 'Piet' aangesproken worden.
Dat is argument genoeg om iets te veranderen.

Monique D*

Monique D*

02-11-2013 om 13:39

O.T> Druif: ook andere beroepsgroepen hebben last van seksisme

Wat denk je van stewardessen? Die hebben ook vaak last van mannetjes die in het vliegtuig hun handjes niet thuis kunnen houden en seksistische opmerkingen!

Monique D*

Monique D*

02-11-2013 om 13:52

M. Lavell

Ik heb toen aan mijn leidinggevende gevraagd of ze op 5 december ook eerder dicht waren. Het antwoord was dat zij op die dag gewoon bleven doorwerken omdat men vond dat Sinterklaas een racistisch feest was. Dat had zij gezegd en had ik zelf niet bedacht. Misschien was dit de mening van die coördinator van dat bureau of van dat bestuur, dat weet ik niet. Feit was wel dat men gewoon bleef doorwerken op Sinterklaas, in tegenstelling tot andere bedrijven. Ik heb geen idee wat andere bureaus of het Landelijke Bureau Antidiscriminatie wat toen het overkoepeld orgaan was van alle Anti Discriminatiebureaus, maar feit was wel dat dat bureau waar ik werkte eerder de deuren sloot om die reden.

De reden waarom ik Suriname heb aangehaald: als veel zwarte mensen hier in Nederland de Piet racistisch vinden, waarom was dat (tot voor kort) heel normaal in Suriname? Daar deden de creolen uitbundig aan mee.
Net zoals heel veel creolen ook hier Sinterklaasfeest vierden, compleet met zwarte Piet.

En nee, ik (en ook mijn kinderen) werden bijna nooit met Piet aangesproken. Piet was gewoon Piet. Wij hebben als kleurlingen geen last van.

Is het wel waar dan?

Monique, je vraag komt op mij over alsof je verbaasd bent over plotselinge belangstelling voor roze olifanten terwijl dat vroeger nooit zo was.
Ik weet niet of roze olifanten bestaan. Ik weet niet of veel zwarte mensen in Nederland surinamers zijn, laat staan dat ik antwoord kan geven op de vraag of deze tot voor kort zonder morren sinterklaas in suriname vierde en dan nu wel mopperen over nederland.
Als het antwoord op al jouw vragen al iets zou betekenen in deze discussie, dan betekent het in ieder geval niks voor niet surinamers.

Monique D*

Monique D*

02-11-2013 om 14:18

Waarom die belangstelling voor roze olifanten?

Inderdaad, ik vraag mij af waarom die belangstelling ineens is ontstaan voor roze olifanten. Dat was pas ontstaan nadat een groepje anti roze olifanten de juridische weg heeft bewandeld waardoor veel mensen ineens dachten van: ja, dat is inderdaad waar! Ik sluit mij daar aan! Zij vergeten dat zij nooit interesse hadden in die roze olifanten.. om jouw analogie te gebruiken.

Ik praat voor Surinamers omdat ik er zelf een ben en niet begrijp waarom die ommezwaai heeft plaatsgevonden. Zeker omdat in Suriname wèl het sinterklaasfeest met zwarte piet werd gevierd. Als al mijn vragen beantwoord zouden worden zou je misschien kunnen uitvinden waarom juist de zwarte Surinamers tot voor kort geen moeite hadden met de zwarte piet.

Ik kan niet voor zwarte mensen spreken die niet afkomstig zijn van Suriname. Wel vermoed ik dat zij meer moeite met zwarte piet kunnen hebben dan Surinamers, omdat zij er niet mee zijn opgegroeid.

Volgens mij niet

Ik kan niet spreken voor alle surinamers, maar die die ik in de jaren 70 al kende, vonden 'zwarte' piet toen al een lastig concept.
Er was toen ook wel degelijk protest, maar er was veel meer dan zwarte piet om over te zeuren. Sjors en Sjimiie, Suske en Wiske en zelfs Jip en Janneke droegen nog racistische trekjes. Inmiddels is zelfs de negerzoen verdwenen. Nu is zwarte piet aan de beurt. Dus dit 'Dat was pas ontstaan nadat een groepje anti roze olifanten de juridische weg heeft bewandeld' is helemaal niet waar.
Er is voortdurend aan alle kanten en op veel terreinen een diplomatieke weg bewandeld en dat heeft op heel veel terreinen geholpen. Maar zwarte piet bleek hardnekkiger. Van een juridische weg heb ik trouwens nog niks gehoord. Wat bedoel je daarmee?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2013 om 14:38

Miriam

Bij mijn vorige baas, ging de deur op 5 december eerder dicht. Net als op de avond van 24 december en oudejaarsavond en 4 mei.

Het valt me op dat je erg slecht leest wat een ander schrijft, of misschien lees je selectief, waardoor er iets heel anders bij je binnenkomt als de schrijver zegt.

Dove richt zich al een aantal jaren op vrouwen in al hun vormen. Ook dikkere vrouwen dus. Moet Dove stoppen met deze manier van werken/reclame maken, omdat er vrouwen zijn die uitgescholden worden voor dikkerd? Dus is zuiver het argument dat een aantal mensen zich onbehaaglijk voelt, of onheus behandeld wordt vanwege hun uiterlijk, voldoende reden om een activiteit waarbij hun uiterlijk gebruikt, ik zeg niet 'misbruikt', wordt te skippen?

Als alleen al het aanspreken met 'piet' voldoende is om Piet te skippen, dan heb je niks aan Smartie-kleurige Pieten. Dan is de wijziging naar Sint nieuwe stijl niet zomaar even wat, dan moeten álle liedjes afgeschaft worden, alle boeken weggegooid, kortom dat is wel een enorme aantasting van het hele 'gebeuren'.

misbruik

Ik selecteer inderdaad. Naar relevantie. Het is voor deze discussie niet relevant wiens baas wel of geen vrij geeft voor sinterklaas.
"Dus is zuiver het argument dat een aantal mensen zich onbehaaglijk voelt, of onheus behandeld wordt vanwege hun uiterlijk, voldoende reden om een activiteit waarbij hun uiterlijk gebruikt, ik zeg niet 'misbruikt', wordt te skippen?"
je moet wel het woord 'misbruikt' gebruiken. Daar zit de essentie namelijk. Gebruik is misbruik zodra de persoon in kwestie aan dat gebruik niks heeft, of er meer nadeel dan voordeel van ondervindt terwijl de gebruiker wel het voordeel geniet.
Ik zie niet de noodzaak om alles te veranderen.
Sinterklaas is er voor kinderen. Als je dit jaar met gekleurde pieten start, dan weet de doelgroep over tien jaar niet beter dan dat piet niet zwart is. Ja, een beetje tekst aanpassen hier en daar is handig. Maar maak er niet zo'n drama van.

Monique D*

Monique D*

02-11-2013 om 16:26

M Lavell

Je brengt het voorbeeld van Sjors en Sjimmie en Suske en Wiske. Ik ben zelf Surinamer, ik kan daardoor spreken voor Surinamers, dus ik weet waar ik het over heb. Nogmaals tot ongeveer 2000 was de Sint geen probleem. Met de juridische weg bedoel ik het indienen van de bezwaarschriften tegen de intocht bij de gemeente. Nu is het balletje gaan rollen en dat was toen niet zo.

De bewustwording van "zwart over wit" (die tentoonstelling was er ook in die tijd dat ik bij het Anti Discrinatie Bureau werkte, dat is zo'n 20 jaar geleden) ontstond ook in die tijd. Ik heb ook als kind (jaren 70) Suske en Wiske gelezen en slikte gewoon verhalen dat ze in Afrika altijd door de inboorlingen gegrepen werden om in een pan gestopt te worden om opgegeten te worden. De inboorlingen waren zwart met lippen die driekwart van hun hoofd bedekten. Dat was toen nog "normaal", maar later vond men dat dit niet kan. Afrikanen mogen niet zo worden afgebeeld. Later zette dit aan het denken van: donkere mensen mogen niet zo minderwaardig worden afgebeeld, we zijn toch geen apen en kannibalen!
Het woord Negerzoenen bestonden nog langer. Omdat dit ook niet kan werd de naam van die snoepjes veranderd. Zelf had ik er geen problemen mee. Als iemand vroeg of ik negerzoenen wilde (wilde gewoon die snoepjes aanbieden, hij bedoelde niet mijn donkere uiterlijk) dan maakte ik een grap als: "Nee, want ik krijg ze thuis al genoeg!" Dat moet toch kunnen? Maar er zijn mensen die zich aangesproken voelen en daarom moest dit worden afgeschaft.
Nu (jaren later dus) is Piet aan de beurt. En dit heeft pas voet aan de grond gekregen door die juridische weg, waarover ik het had.

passiebloem

passiebloem

02-11-2013 om 21:34

hoeveel aanpassingen moeten er dan komen?

Voor de degene die vinden dat het zwarte piet niet meer van deze tijd is, hoeveel aanpassingen moeten er komen voor dat jullie het feest wel acceptabel vinden?
- Is het voldoende als de pieten alle kleuren van de regenboog krijgen?
- Of moet piet helemaal verdwijnen?
- Of moeten we het hele sinterklaasfeest afschaffen en voortaan de dag van het kind vieren of de Kerstman introduceren?
- En wat als we over een paar jaar regenboogpieten hebben er opnieuw een actie tegen sinterklaas komt.

Ik vind de posting van Monique wel opvallend, in Suriname wordt sinterklaas gevierd en daar schminkt Sint zich wit. De discussie is dus niet zo zwart wit als hij hier gevoerd wordt. (letterlijk....)

maak je niet druk

Monique:" Ik ben zelf Surinamer, ik kan daardoor spreken voor Surinamers, "
Om de stem te kunnen zijn van alle surinamers is er meer nodig dan ook een surinamer zijn. Daar komt dan nog weer bij dat niet alleen surinamers zich vervelend voelen bij de verschijning van zwarte piet.
Ik zou een toontje lager zingen en het bij jezelf houden.
Verder lijk je een soort geschiedenisles te willen geven, maar die komt wat vreemd over. Werkelijk waar, de kwesties zijn al wat langer in de lucht. zie http://www.google.nl/search?q=sjors+en+sjimmie&client=safari&rls=en&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=OGd1UsP2DuOJ7Abn2ID4DQ&ved=0CEEQsAQ&biw=1132&bih=427

Passiebloem, het is voldoende om van de pieten ook in uiterlijke verschijningsvorm dat fantasievolk te maken. Zoals dat in suriname al gebeurt, zie die links die annej gaf
Maak je dus niet druk

MaRieke

MaRieke

03-11-2013 om 00:06

als Monique

als Surinaamse en dus gekleurde medemens niet voor Surinamers mag spreken, dan is deze discussie, gevoerd door blanken met blanke meningen, al helemaal vrij nutteloos lijkt me.
Mijn afrikaanse vrienden, afkomstig uit diverse afrikaanse landen, waarvan sommigen al jarenlang verwesterd zijn, delen haar standpunt. Maar dat telt dan zeker ook niet.

Evanlyn

Evanlyn

03-11-2013 om 00:16

onderzoek

Als je niet onderzoekt of er inderdaad veel gewone mensen (dus niet alleen opinion leaders) last hebben van het bestaan van Zwarte Piet, heeft het geen zin er iets aan te doen. Dan kun je wel aan de gang blijven, er zijn mensen die zich aan van alles ergeren. Alle Ethiopiërs die ik ken hebben bijvoorbeeld nergens last van, maar dat zijn dan weer geen Surinamers.

Verder moet je weten of het geven van een ander kleurtje echt helpt om Zwarte Piet verteerbaar te maken voor een groot deel van de mensen die er last van hebben.

Uitschelden mag natuurlijk nooit, ook niet voor homo of jood trouwens. Maar dat staat het los van het bestaan van Zwarte Piet, Ajax of andere zaken. Het is naïef te denken dat er niet meer met "jood" gescholden zal worden als je Ajax afschaft. Dan verzinnen ze helaas wel weer wat anders. Met "Zwarte Piet" zal het net zo zijn.

En als we het toch over joden hebben: weet je dat voor veel joden kerstmis niet bepaald associaties met gezelligheid opwekt, maar eerder doet denken aan de vreselijke pogroms die rond die tijd plaatsvonden in een niet zo ver verleden?

Ik ben op zich voor het omkatten van Zwarte Piet, dat heb ik al eerder gezegd. Maar dan niet alleen op basis van de politiek correcte onderbuik, en ook niet alleen maar vanwege de geschiedenis, maar op basis van de feiten hier en nu.

laatste restjes

Marieke, ik begrijp niet wat je je voorstelt. Je kunt toch nooit voor een ander bepalen wat die moet voelen? Dat Monique geen vervelend gevoel krijgt bij zwarte piet zegt dus niks over anderen, zelfs niet als die anderen ook, net als Monique, Surinaams zijn.
Evanlyn:"En als we het toch over joden hebben: weet je dat voor veel joden kerstmis niet bepaald associaties met gezelligheid opwekt, maar eerder doet denken aan de vreselijke pogroms die rond die tijd plaatsvonden in een niet zo ver verleden?"
Ik begrijp deze verwijzing niet zo goed. Volgens mij hebben 'we' het helemaal niet over Joden. Ben jij zelf Joods?
Ik begrijp verder niet zo goed naar welke feiten je op zoek bent.
Zwarte Piet maakt nu dezelfde transitie door als Sjimmie in de jaren '70 van de vorige eeuw deed. Het klassieke negertje (zwart, dikke lippen, ringen in de oren, gebroken nederlands), verdwijnt. Dat verdwijnen is trouwens niet ineens. Al jaren praten de meeste tv pieten gewoon en zijn de dikke lippen verdwenen.
Het gaat eigenlijk om de laatste restjes. Ontzwarten. Dat is alles.

Tigress

Tigress

03-11-2013 om 10:58

Miss knip en plak

Gaat ie weer lekker?

MaRieke

MaRieke

03-11-2013 om 11:01

klopt

"Je kunt toch nooit voor een ander bepalen wat die moet voelen? Dat Monique geen vervelend gevoel krijgt bij zwarte piet zegt dus niks over anderen, zelfs niet als die anderen ook, net als Monique, Surinaams zijn."

Precies. En wat doen wij hier dan als blanken met zo'n sterke mening dat zwarte piet moet ontzwarten/verdwijnen want.............
En als dat meedenken heet, dan doet Monique hetzelfde.

Wat is er?

Voel je je gediscrimineerd, Tigress? Heb je al een klacht ingediend bij het forumbeheer, of anders bij de verenigde naties?

Verzonnen?

Ho, wacht even MaRIeke, je wil toch niet beweren dat deze commotie allemaal verzonnen is door een witte meneer?
Volgens mij is het heel simpel: Is zwarte Piet in meer objectieve zin op te vatten als een discriminerende verwijzing? Ja. Wordt hij ook als zodanig opgevat? Ja, er zijn klachten.

Tigress

Tigress

03-11-2013 om 11:16

M Lavell

Geen van de drie. Maar je wist meteen wie ik bedoel? Ik ga niet mee met je discussie en zeker niet met de manier waarop.

Toevoeging

Maar misschien bedoel je dat MaRieke, dus een aanvulling op het vraag- en antwoordlijstje
Is zwarte Piet in meer objectieve zin op te vatten als een discriminerende verwijzing? Ja.
Wordt hij ook als zodanig opgevat? Ja, er zijn klachten.
Moet nu iedereen Piet met terugwerkende kracht als discriminerend opvatten? Nee. Je hoeft niks aan je gevoel te doen. Zwarte Piet aanpassen is genoeg.

LOL!

Tigress:"Geen van de drie. Maar je wist meteen wie ik bedoel? Ik ga niet mee met je discussie en zeker niet met de manier waarop."
Oh, dus je discrimineert mij!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.