Tineke Friesen
15-12-2012 om 13:25
Serious request actie: borstvoedingsfoto's!
Hoi meiden,
Serious Request heeft je hulp nodig... check www.kominactie.nl/mozaiekvanborstvoedingsfotos en mail jouw borstvoedingsfoto!
"Borstvoeding is een krachtig middel tegen babysterfte. Voor E 5,- kan een Rode Kruis medewerker bij een moeder op huisbezoek om haar informatie te geven, onder andere over borstvoeding. Borstvoeding gaat, zoals vele moeders met me eens zullen zijn, niet altijd vanzelf: hebben wij zelf ook niet veel gehad aan een cursus, lactatiekundige of informatie op internet? Ik wil dat álle moeders begeleiding kunnen krijgen bij het geven van borstvoeding, daarom deze actie!
Hoe doe je mee? Mail uiterlijk 22 december jouw borstvoedingsfoto('s) naar [email protected] en maak zelf per foto E 5,- over naar Serious Request. Van alle foto's wordt een mozaiek gemaakt die bij deze actie past, bijvoorbeeld het logo van het speentje. Hoe meer foto's, hoe mooier de mozaiek, en hoe meer geld er binnengebracht zal worden. Het eindproduct zal op deze site te bewonderen zijn, en hoe leuk is het om je eigen foto er tussen te zoeken?! Je hoeft trouwens niet herkenbaar te zijn op de foto: een close-up, of een foto zonder je hoofd kan ook.
Kom op, meiden! Naast supergezond is borstvoeding geven ook prachtig. Wees er trots op, doe mee met deze actie en help onze medemoeders hun kindje te redden!"
tja
19-12-2012 om 19:44
Bijzonder
Bijzonder hoe een draadje kan lopen. Er wordt een oproep gedaan om geld in te zamelen. Misschien niet helemaal een idee wat je aanspreekt of de juiste toon of wat dan ook...maar dat ter zijde. Dan gaat het opeens over een speen...je kan je maar ergens druk over maken.. En over hoe geweldig borstvoeding wel niet is (daar zijn en gaan volgens mij veel draadjes over). Als je gisteren naar Eric Corton hebt geluisterd dan weet je dat ze op meerdere manieren de babysterfte willen verlagen. Een mooi verhaal en veel breder dan alleen maar voorlichting over borstvoeding geven. Mijn mening een goed doel!
Biene M.
19-12-2012 om 20:54
Jammer...
Jammer Galaxias, dat dit niet de druppel was waardoor je wat kritischer bent gaan kijken naar de manier waarop je je kennis en opvattingen over borstvoeding uitdraagt. Dat je niet de beperkingen van je kennis en kunnen bent gaan inzien; niet erkent dat behoedzaamheid in je communicatie over dit onderwerp je zou sieren. Je verlaat dit forum, maar jezelf neem je mee. Het zou jammer zijn als je publiek op andere plekken kritiekloos alles slikt wat je vertelt, zolang je zo stellig bent en er vrij geregeld naast zit. Ik hoop dat je je bedenkt en toch nog een andere consequentie ziet voor de discussies waarin je hier de laatste tijd verzeild bent geraakt. Dat zou fijn kunnen zijn voor wie op dit forum verlegen zit om borstvoedingsadvies, maar je zou er zelf zeker een stuk wijzer van worden.
Ginny Twijfelvuur
19-12-2012 om 22:39
Mooi gezegd
Biene.
Ik begrijp Galaxias je je aangevoelen voelt, maar helemaal onterecht vind ik het niet. Iedereen kan en mag fouten maken, maar niet over zaken waarin je jezelf als zgn. deskundige opwerpt. Dan neem je een te grote verantwoording op je, die je niet waar kunt maken.
Kaaskopje
20-12-2012 om 00:37
Dirksmama
Sorry, maar ik laat me niet voorschrijven dat ik mij moet schamen. Sterker nog, toen ik vanavond Erik Corton op tv zag, in gesprek met een jonge Afrikaanse moeder die door gebrek aan goede informatie haar kindje dood heeft zien gaan, werd ik pas echt boos om Galaxia's kritiek op het speentje als beeldmerk. Als je nou echt niks beters te doen hebt dan daarover te muggenziften, dan vind ik dat nogal sneu. Dan heb je niet begrepen waar de actie om draait. En als dan ook nog eens blijkt dat de onderbouwing van de kritiek op de speen niet juist is, dan wordt het er niet fraaier op.
Dat jij je familie voelt van Galaxia begrijp ik. Jullie zitten volgens mij redelijk op een lijn.
dirksmama
20-12-2012 om 02:07
Nee kaaskopje, jij!
ik zie niet galaxias als familie, maar jou, en met jou de hele OOL-community.
En volgens mij begrijp je dat best wel.
Ik kan me echt niet vinden in alle postings van Galaxias of de manier waarop ze dat doet, maar ik vind het nogal laag om meteen over het opleidingsniveau van de borstvoedingsmafia te beginnen als zij een opmerking maakt over een speentje die nou niet bepaald vreemd overkomt. Her verbaast me eerlijk gezegd dat de SBO meewerken, in de jren dat ik nog actiever was werd er altijd naar de WHO verwezen als het om speentjes (ook fop) ging. Maar blikbaar heeft er op dat punt een omslag plaatsgevonden?
Ik heb zelf een aantal jaar in Afrika gewoond, en ik heb gezien hoe agressief te kunstvoedingsindustrie daar te keer gaat. Dat kost daar echt kinderlevens. Aan die walgelijke marketingpraktijken (ja, dat zijn dus ook Nederlandse bedrijven) zou iets gedaan moeten worden.
dirksmama
20-12-2012 om 02:20
Who en fopspenen
fopspenen vallen niet onder de WHO-code inderdaad, die code gaat namelijk over de VOEDING.
Fopspenen worden wel genoemd in de Ten Steps to Succesfull Breastfeeding, namelijk in de 9e stap, 'give no artificial teats or dummies to breastfeeding infants'.
Fiorucci
20-12-2012 om 06:58
Dirksmama
En gelukkig zijn de adviezen in NL genuanceerder en weten we hier dat dat vaak best kan, mits de bv goed op gang is gekomen.
krin
20-12-2012 om 09:37
Kom op
Er lopen hier ook juristen rond. Als een van hen een juridisch advies geeft, en een ander ziet daar iets in wat volgens haar niet klopt, dan wijst die daar de eerste rustig op. Rustig. Met woorden als 'volgens mij', of 'ik dacht dat dat veranderd was', zoekt daar de nodige vindplaatsen bij en dan is het klaar. Dan wordt er niet gesmeten met termen als onwaardig en smakeloos en een schande voor de beroepsgroep.
Biene vraagt G. om 'behoedzaamheid in de communicatie'; ik ook.
dirksmama
20-12-2012 om 10:06
Adviezen vs afspraken
fiorucci, het gaat niet om de kwaliteit van de genuanceerde adviezen die men in Nederland blijkbaar geeft over borstvoeding.
Het gaat er om dat de Innocenti Declaration, de International Code of Marketing of Breastmilk substitutes (WHO-code) en de Ten Steps to Successfull Breastfeeding van Unicef tot nu toe onlosmakelijk met elkaar verbonden waren en dat organisaties op het gebied van borstvoeding, ook die in Nederland, die drie verklaringen onderschreven.
Ik kan niet alles hier volgen, misschien zijn WHO en Unicef inmiddels tot andere inzichten gekomen en volgt borstvoedend Nederland gewoon, maar zonder die insider kennis kan ik enige twijfel over een fopspeen (in strijd met stap 9 van een document dat nogal belangrijk was tot nu toe) best begrijpen.
En ja, inderdaad jammer dat een nobel streven als het redden van baby's gedoe oplevert. Maar kunnen mensen dan niet een beetje nadenken voor ze zoiets verzinnen? Heiligt het doel echt alle middelen? Kun je als bv-organisatie een goed doel steunen dat gesponsord wordt door een kunstvoedingsgigant (FrieslandCampina...wat die uitvreten in Afrika is niet zo ethisch; en vorige keer was Nestle bij SR betrokken)... compromitteer je je dan niet?
Tijgeroog
20-12-2012 om 10:51
Dirksmama en krin
Mooi verwoord, dank hiervoor.
Lenah, wat een rare opmerking over de nick van Galaxias. Zolang ik hier schrijf heb ik haar onder 3 nicks herkend, net als bijvoorbeeld Fiorucci en Manda Rijn en een aantal anderen. Niets ongebruikelijks dus...
Verder vind ik het jammer dat Galaxias vertrekt en ga ik eens nadenken over het verzoeknummer om bij mijn bijdrage aan serious Request te doen.
Anneke
20-12-2012 om 14:57
Reactie voor dirksmama en krin
Ik vind alles best maar dit was echt niet de eerste keer dat Galaxias geen blijk geeft van een goede kijk op medische onderzoeken en literatuur.
Iemand die dit werk doet hoort op de hoogte te zijn en niet klakkeloos van alles neer te zetten. Verder moet zo iemand ook medische artikelen op de juiste wijze kunnen interpreteren en inzien of het wel klopt wat er gezegd wordt.
Kaaskopje
20-12-2012 om 15:17
Dirksmama
Sorry als ik het verkeerd begrepen heb, maar ik vatte je reactie over familie echt op als dat het Galaxia betrof. Ik zou je nooit expres verkeerd begrijpen.
Hoe lang is het geleden dat je in Afrika gewoond hebt?
Kaaskopje
20-12-2012 om 15:25
Krin
Ik ben zelf nogal van het omzichtig inkleden van mijn reacties. Ik schrijf en herschrijf of annuleer tot ik het gevoel heb dat ik het zo wil hebben als het er staat. En ondanks dat schiet er toch wel eens iets doorheen wat er minder doorgepiekerd uitkomt. En dat is als het mij echt tot hier zit. (Ik wijs nu dus op mijn keel.) In plaats van blij te zijn dat er geld ingezameld wordt voor een fantastisch doel, wordt er gemierenn..kt over het bééldmerk. Beroepsdeformatie in het quadraat. Maar goed, ik zal me vanaf hier weer behoedzaam opstellen
dirksmama
20-12-2012 om 20:05
Anneke, pars pro toto
Anneke, je projecteert jouw ideeen over het opleidingsniveau van één persoon meteen maar op iedereen die met borstvoeding van doen heeft, en je doet dat op een nogal denigrerende manier.
Galaxias komt eerst met een wat mij betreft valide twijfel over het gebruik van een fopspeen als logo voor een of andere campagne. Zoals ik in een link aangaf heeft ze in elk geval Unicef aan haar kant staan, stap 9 van de Ten Steps is volgens mij duidelijk genoeg.
Ze plaatst een ongelukkige opmerking, een ongelukkige link. Maar mijn hemel mens, kun je haar daar niet op een minder hautaine manier op wijzen?
Ik weet niet hoe lang je op OOL meedraait, maar op mij komen je reacties over als alien tot de normale gangbare toon die ik hier gewend ben. Vraag me af waarom je je zo opstelt.
dirksmama
20-12-2012 om 20:18
Kaaskopje
Laatste keer in Afrika was helaas al vier jaar geleden.
En ja, hoe moet je een gemeenschap anders noemen die je dan wel misschien niet bij hun RL-naam kent, maar met wie je al sinds halverwege vorige eeuw lief en leed deelt, wiens kinderen je van conceptie naar puber hebt 'zien' groeien? Van wie je soms meer weet dan familie?
Ik leef mee hoor, ik trek het me aan als ik lees over hoe mensen in putten terecht komen, zich daar uit werken, gezondheid en ziekte kennen, leven en dood. Jullie gaan me aan het hart.
En dan voelen voor mij dit soort situaties aan als ja, hoe moet ik het zeggen, nest bevuilen. Je kunt het met iemand oneens zijn, je kunt vinden dt iemand onzin uitkraamt. Maar dat hebben de meeste mensen hier toch meestal op een mensvriendelijke manier kunnen uiten. Zonder lage trappen over iemands verstandelijke vermogens of opleidingsniveau.
dirksmama
20-12-2012 om 20:47
Ok nou overdrijf ik
zo oud is het www nou ook weer niet...halverwege jaren negentig van de vorige eeuw beoelde ik.
dirksmama
20-12-2012 om 20:52
Mijn eerste reactie op de oproep
voor ik de rest las was 'no way met m'n tiet op een teat'.
dc
20-12-2012 om 20:58
M'n tiet kun je niet zien
Vind het logo niets, maar vind het initiatief wel leuk. Ik heb een borstvoedingsfoto gestuurd waarop je echt geen borst kunt zien hoor. Wel een babyhoofdje
En dames die borstvoeding (als alles goed gaat en kv is ook een fijne keus) verder ook willen promoten, kom op zeg! Ze zitten op nog maar 28 euro! (waarvan 5 van mij). Dus niet zeuren maar dokken!
Leen13
22-12-2012 om 17:20
Jeugdzorg
Misschien is er voor jeugdzorg ook wel winst te behalen. Die kindermishandelingsmaffia eruit gooien en gaan scholen op hulp aan gezinnen met kinderen waar sociale maar ook medische problemen aan de hand zijn. Je maatschappelijk werk kant goed uitbouwen maar ook je kennis van de sociale kaart. Meehelpen aan het oprichten van voorzieningen waar gezinnen echt mee geholpen zijn. Mij zul je niet horen over het opleidingsniveau of de leeftijd van werkers van BJZ. Wel over de deskundigheid en de manier van werken. Niet willen helpen als je hulp niets bijdraagt danwel de zaak dramatisch kan verergeren. First do no harm, zal duidelijker in het vaandel moeten zijn. Geen illusies dat de staat de zorg voor kinderen beter kan doen dan ouders. En volgens mij leven dat soort dingen heus wel bij de beroepsgroep. En voortaan weigeren naar workshopjes kindermishandeling te gaan. Stuur de hele afdeling liever naar een training Autisme Centraal of een werkbezoek aan een poli kinderpsychiatrie in een UMC. Lees eens met zijn alleen een goed boek van een deskundige en bespreek dat. Verdiep je in het ontwikkelen van een goede hulpverleningsrelatie en biedt ruimte voor zelfkritiek.
En probeer toch een sterker beroepsprofiel te ontwikkelen zodat je weerstand kunt bieden aan de waan van de dag.
Fiorucci
23-12-2012 om 10:07
Dirksmama
Op de site van rode Kruis zie je precies wat men doet met de opbrengst. En er staat wellicht niet exact welke voorlichting over bv men gaat geven, maar deze actie behelst meer dan alleen bv!!!
dirksmama
23-12-2012 om 15:25
Weet ik
Rode Kruis doet meer, maar het gaat hier om de vreemde situatie dat bv-organisaties oproepen te doneren aan een door een kv- fabrikant gesponsord event.
Ik vraag me trouwens af hoe men het hier zou vinden als in Nederland de Keniaanse aanpak van bv-voorlichting wordt overgenomen.
Fiorucci
23-12-2012 om 17:06
Dirksmama
Ik herinner me nog dat een dame van het kraamcentrum kwam kijken of je wel alles in huis had voor de bevalling en de tijd erna. Dat zou een prima moment zijn voor meer voorlichting over bv, lijkt mij.
Kaaskopje
23-12-2012 om 23:07
Dirksmama
Ben je momenteel in Nederland? Kun je de reportages zien e.d. over de reden van het thema van dit jaar?
Het geld gaat naar het geven van goede informatie, begeleiding voor de geboorte, tijdens de geboorte en na de geboorte. Het gaat erom dat vrouwen niet hoeven toe te zien hoe hun kind doodgaat, omdat ze niet op tijd de juiste zorg konden krijgen. Het gaat om méér schone ruimtes voor bevallende vrouwen. Het gaat om noodpakketten voor als vrouwen toch thuis of onderweg moeten bevallen (ze lopen uren voor ze bij een kliniek zijn). Blijf toch niet zo in die borstvoeding steken. Wat kan mij het schelen of het door een producent van flesvoeding wordt gesponsord. Of zit die flesvoeding je zo hoog dat je liever hebt dat er kinderen doodgaan, dan dat dat voorkomen wordt door een flinke bijdrage van een kv-fabrikant?
Ik heb vroeger een draagdoek gekocht waarmee ik mijn baby op mijn lichaam kon binden. Dat is 20 jaar geleden. We nemen hier dus echt wel eens iets over van verweggistanlanden. Daarnaast staat ons zoveel informatie ter beschikking, dat we daar met ons eigen gezonde verstand goede keuzes uit kunnen maken. In landen waar het bij Serious Request over gaat is dat totaal andere koek.
Als ik in bijvoorbeeld Malawi een kind had moeten krijgen, had ik misschien wel het loodje gelegd tijdens een miskraam (ik liep leeg en ben met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht) of na een bevalling (placenta liet niet los, ook veel bloedverlies). Onze kansen zijn in een land als Nederland zoveel beter dan in zo'n land. Dan ga ik niet mekken over of die vrouwen door een kv-fabrikant worden geholpen of door de borstvoedingbrigade.
Biene M.
24-12-2012 om 06:37
Genant
Ja, die melkboeren moet je in de gaten houden, daar zit een luchtje aan. Maar ik vind het gênant, de kritiek op deze inzameling, zonder parallel een alternatieve inzameling te houden. Wat er ook voor kritiek te leveren valt, er valt veel te winnen in de zorg voor zwangeren en pasgeborenen en als je daar niet meer aan wilt doen dan kritisch kijken naar één van de sponsors van deze actie, dan schiet je toch je doel voorbij.