Tineke Friesen
15-12-2012 om 13:25
Serious request actie: borstvoedingsfoto's!
Hoi meiden,
Serious Request heeft je hulp nodig... check www.kominactie.nl/mozaiekvanborstvoedingsfotos en mail jouw borstvoedingsfoto!
"Borstvoeding is een krachtig middel tegen babysterfte. Voor E 5,- kan een Rode Kruis medewerker bij een moeder op huisbezoek om haar informatie te geven, onder andere over borstvoeding. Borstvoeding gaat, zoals vele moeders met me eens zullen zijn, niet altijd vanzelf: hebben wij zelf ook niet veel gehad aan een cursus, lactatiekundige of informatie op internet? Ik wil dat álle moeders begeleiding kunnen krijgen bij het geven van borstvoeding, daarom deze actie!
Hoe doe je mee? Mail uiterlijk 22 december jouw borstvoedingsfoto('s) naar [email protected] en maak zelf per foto E 5,- over naar Serious Request. Van alle foto's wordt een mozaiek gemaakt die bij deze actie past, bijvoorbeeld het logo van het speentje. Hoe meer foto's, hoe mooier de mozaiek, en hoe meer geld er binnengebracht zal worden. Het eindproduct zal op deze site te bewonderen zijn, en hoe leuk is het om je eigen foto er tussen te zoeken?! Je hoeft trouwens niet herkenbaar te zijn op de foto: een close-up, of een foto zonder je hoofd kan ook.
Kom op, meiden! Naast supergezond is borstvoeding geven ook prachtig. Wees er trots op, doe mee met deze actie en help onze medemoeders hun kindje te redden!"
Wilgenkatje-
17-12-2012 om 12:55
Vanochtend zag ik ergens die serious request poster met dat verm
maar ik vind het toch echt niet gek als logo hoor. Ik snap de bezwaren, maar het is toch een redelijk internationaal snel herkenbaar logo. Daar gaat het om.
Met een blote borst had je een heel ander effect gekregen
galaxias
17-12-2012 om 14:39
Prachtige voedfoto?
Ik vind dat er best een mooie (discrete) voedfoto als symbool had kunnen worden gekozen. Zeker bij deze actie lijkt het me overduidelijk dat een groot deel van de babysterfte voorkomen kan worden als de moeder succesvol borstvoeding kan geven en daarbij deskundig advies krijgt.
G
galaxias
17-12-2012 om 14:49
Bromvlieg
Een fles met speen is ook een redelijk internationaal snel herkenbaar logo als het om baby's gaat. Het spreekt voor zich dat ik dat nog erger vind. Je kunt bijna geen felicitatiekaart voor een baby kopen zonder die fles er op. Je snapt wel dat ik zulke kaarten dus niet koop. Ik wil namelijk niet uitdragen dat een fles de norm is voor baby's.
G
Tijgeroog
17-12-2012 om 15:53
Galaxias
Zoals je weet draag ik borstvoeding een warm hart toe. En waarde ik jou veel te veel om je ooit een azijnpisser te kunnen of willen noemen. En geboortekaartjes met flesjes en speentjes worden door mij nadrukkelijk genegeerd.
Maar serious Request vind ik ook eens geweldige actie, al jaren. Elk jaar wordt er gekozen voor een beeldmerk dat bij het thema van dat jaar past, maar wel elk jaar in dezelfde stijl. Tekening, duidelijk, simpel, dus weinig details, weinig verschillende kleuren maar wel opvallende kleuren, rood, blauw, zwart en wit.
Een borstvoedingsfoto als logo zou heel mooi zijn, maar past niet bij de huisstijl van de actie. Bovendien krijg je dan negatieve reacties van mensen die niet tegen blote borsten aan willen kijken en het onsmakelijk vinden (je kent ze wel). Die geven dan geen geld meer, terwijl het geld gebruikt wordt om babysterfte tegen te gaan, iets wat jij ook een goed doel vindt. Dus er mot veel geld komen.
Ik heb naar aanleiding van deze discussie geprobeerd om een beter beeldmerk te verzinnen, maar het lukt niet zo. Het moet simpel zijn, duidelijk, met babies te maken hebben. Ik ben allang blij dat het geen flesje geworden is.
Dus... Ik snap je probleem, maar ik weet ook niet iets dat beter en passend is, en in dit geval vind ik dat het doel de middelen heiligt.
Tijgeroog
17-12-2012 om 15:54
Ohja
Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept, maar volgens mij gaat het doel van de actie verder dan advies over voeding geven. Ze willen er vooral medische hulp (verloskundigen, ziekenhuizen) en vaccinaties mee betalen. Geloof ik.
Fiorucci
17-12-2012 om 18:13
Galaxias!
Dit klopt dus niet he, de speen in verband brengen met wiegedood. Het is een tijd zelfs gepromoot als hulpmiddel ter preventie van wiegedood. Nu ligt dat genuanceerder, maar het is beslist niet zo dat fopspeen gebruik ontraden wordt ter preventie van wiegedood. Men adviseert ermee op te passen, omdat het beter is om de bv eerst goed op gang te laten komen. lees maar:
http://www.wiegedood.nl/Veelgestelde%20vragen/Fopspeen
Wilgenkatje-
17-12-2012 om 22:13
Galaxias
Ik snap je wel, en als ooit borstvoedende moeder koop ik meestal ook geen babywenskaarten met prominent aanwezige flesjes.
Neemt niet weg dat afgekolfde melk doorgaans vanuit de fles wordt gegeven.
Hoe dan ook, een speen is een praktisch logo, en wat mij betreft heiligt het doel de middelen, ik denk niet dat deze actie het moment is om te gaan muggeziften over het logo. Daar zijn andere momenten voor.
ijsvogeltje
17-12-2012 om 22:35
Dat logo
Dat logo is niet bedoeld om vrouwen te stimuleren hun kinderen borstvoeding te geven of om aandacht aan gezonde voeding te geven. Dat logo is een campagnelogo: het moet er toe leiden dat mensen geld doneren voor Serious Request. Niet meer en niet minder.
galaxias
17-12-2012 om 23:09
Rammelaar
Een collega kwam met een goed idee. Een rammelaar is ook een universeel baby "ding".
G
Rafelkap
18-12-2012 om 06:29
Speentje
Speentje staat meer voor baby en voeding dan rammelaar, daarom denk ik. De vorm van een speentje is duidelijk, en rammelaars zijn er in teveel soorten.
Verder houd ik me nooit bezig met dit soort acties, ik houd ook niet van die muziek
Fiorucci
18-12-2012 om 07:20
Galaxias ot
Graag nu je reactie over die fopspenen? Je strooit achteloos met opmerkingen over wiegedood, ik zou graag onderbouwing zien.
galaxias
18-12-2012 om 10:31
Fiorucci
Je hebt gelijk. Inmiddels zijn de uitspraken hierover wel minder stellig geworden omdat de onderzoekers het niet helemaal eens zijn. Het is echter wel duidelijk dat geen borstvoeding geven de kans op wiegendood groter kan maken. Als kinderen veelvuldig een speen krijgen (waardoor voedingen aan de borst uitgesteld kunnen worden en in de eerste weken tepel-speenverwarring kan ontstaan) is de kans dus groter dat zij minder lang (en minder vaak) borstvoeding zullen krijgen. Baby's die een speen hebben laten die vaak na een minuut of twintig al uit hun mond vallen en dit schijnt dus niet het stadium te zijn waarin wiegendood meestal toeslaat. Veel verwarring en onduidelijkheid dus over dit onderwerp. Ik had het beter weg kunnen laten in mijn eerste tekst over dit onderwerp.
G
jeltje
18-12-2012 om 15:24
Lenah
Ik ben de verwondering ver voorbij. Ik vind het onbegrijpelijk hoe ze keer op keer mensen kwetst en op de ziel trapt, om vervolgens te stellen dat dat dan wel meer aan het schuldgevoel van ons ligt dan aan haar uitspraken. Met zulke vrienden heeft de bortvoedingslobby geen vijanden nodig.
(en echt, ik heb heel erg veel aan haar praktische adviezen gehad!)
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Anneke
18-12-2012 om 16:02
Precies
Het komt elke keer weer voor, wat voor opleiding krijgen die borstvoedingspromotors eigenlijk? In ieder geval mist enig inzicht in het lezen van medische artikelen en het scheiden van kaf en koren op internet en het bijhouden van nieuwe informatie.
Belachelijk! Ook een hele slechte reclame vind ik dit. Als ik zo iemand aan mijn bed zou hebben twijfel ik enorm aan de verdere kunde in deze materie. Of je accepteert dat je niets begrijpt van medische artikelen of het niet bij kan houden en je houdt het bij eenvoudige adviezen of je leert eens alles eerst op een betrouwbare plek te checken voor je alles de wereld in gooit.
Fiorucci
18-12-2012 om 18:49
Galaxias
Fair enough..
Gelukkig wordt er tegenwoordig wel bijgezegd dat eerst de bv goed op gang moet zijn gekomen, dus dat gaat goed.
liora
18-12-2012 om 22:58
Lenah en jeltje
Ze zal het wel nooit leren, ik probeer het niet meer te lezen want dan ga ik me zo verwonderen.
Lydia de Raad
18-12-2012 om 23:15
En dan nu de goeie info
*De Samenwerkende Borstvoeding Organisaties zijn een actie gestart om geld in te zamelen voor Serious Request. Kijk op www.kominactie.nl/borstvoeding en leef je uit
*Hoewel ik (persoonlijk) de bv-foto-actie leuk en sterk vind, vind ik het jammer dat het een aparte actie is. Samen staan we sterk(er)!
*Borstvoeding is een van de allerbelangrijkste elementen in het voorkomen van kindersterfte in ontwikkelingslanden.
* Het fopspeen-logo is een aansprekend iets en wordt automatisch geassocieerd met baby's.
* Fopspenen (en nu wordt het even technisch) vallen *niet* onder de WHO-code.
* De invloed van fopspenen op borstvoeding kan zeer zeker negatief zijn. Maar ik ben persoonlijk niet bang dat ze fopspenen uit zullen gaan delen in Afrika. Het is een NL actie en in NL worden fopspenen nou eenmaal geassocieerd met baby's. Ik vind het een krachtig beeldmerk.
* De invloed van fopspenen op wiegendood is zeker niet negatief. Immers, het sabbelen op de speen zorgt voor een bepaalde alertheid bij baby's.
* Het is heel lastig om iedereen in bv-land met de neus dezelfde kant op te krijgen. En persoonlijk baal ik er van als een stekker dat het licht nu wéér valt op iets negatiefs. Want het zou zo goed en mooi en prachtig kunnen verlopen.
* Binnen het Landelijk Platform Borstvoeding en de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties wordt overleg gevoerd met de instanties die deze actie mee-organiseren. Dat lijkt me vele malen nuttiger dan hier op een forum te gaan lopen........eeeeh........
Op persoonlijke titel. Maar voor alle duidelijkheid wil ik er wel even bijzeggen dat ik voorzitter ben van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties. En deelnemer aan het Landelijk Platform. En morgen gewoon lekker aan het koffieleuten met moeders in een Serious-Request-borstvoedingcafe-actie.
Lydia
Tarte Tatin
19-12-2012 om 07:16
Kijk aan
Wat een heldere reactie. Dank Lydia. De actie is wat mij betreft juist heel goed. Jammer dat het doel van de actie hier ondergesneeuwd werd door de discussie over het beeldmerk met kulargumenten, die bovendien 'in de wetenschap' heel anders luiden.
Ik steun de actie!
j@ost
19-12-2012 om 10:44
Galaxias (ot)
Gôh nu geef je zelf toe dat het niet in het juiste perspectief neerzet. Types zoals jij zorgen ervoor dat woorden zoals borstvoedingsmaffia ontstaan. Je zorgt ervoor dat jezelf (en nog erger je collega's die veel tijd en energie in het promoten van bv steken) zo minder serieus wordt genomen.
galaxias
19-12-2012 om 11:45
Dames
Ik ga vanaf nu geen moeite meer doen om duidelijk te maken hoe ik erover denk. Ik ga doen waar ik goed in ben. Mensen die goed advies over borstvoeding willen hebben weten waar ze mij kunnen vinden. En dat zal niet meer op het OO forum zijn.
G
Leen13
19-12-2012 om 11:50
Scherp
Het is niet handig om in deze drukke tijd dit soort beslissingen te nemen als wegblijven bij OOL. Ik denk dat de uitglijders gewoon komen omdat iedereen moe en een beetje sacherijnig is vanwege de wintermaanden en de altijd drukke en onregelmatige dagen voor de Kerst.
Mocht ik een uitglijder maken hoop ik dat niemand zich aangesproken voelt en wegblijft. Eigenlijk vind ik het wel leuk met de ook wat scherper geprofileerde meningen. Maar inderdaad geen reden om daar dan zo massaal afwijzend op te reageren. Misschien handiger om al die 'me too' reacties wat in te binden. Zal ik zelf ook proberen op te letten, help me anders maar herinneren.
galaxias
19-12-2012 om 11:56
Annej
Ik liep al langer hierover na te denken, en dit is gewoon voor mij de bekende druppel. Ik wil en hoef niet te worden overgehaald en dat is ook absoluut niet mijn bedoeling.
G
Kaaskopje
19-12-2012 om 13:28
Galaxia
Mijn dochter kwam met een nogal slimme opmerking moet ik zeggen. Een rammelaar als beeldmerk was misplaatst geweest, omdat een baby pas iets kan met een rammelaar als de beginperiode allang voorbij is. De algemene motoriek moet zover zijn dat de rammelaar zonder hersenschudding te veroorzaken vastgehouden kan worden, dus dat is niet binnen de eerste 3 weken. Een rammelaar verwijst dan wel naar baby's maar niet naar zuigen. De speen blijft hiermee naar mijn mening een zeer geschikt beeldmerk voor deze actie. Beschaafd, duidelijk en vlot.
Ik vind het echt jammer dat je met je naar mijn mening doorgeslagen opvatting over een plaatje van een speen zoveel irritatie oproept. Je bent te aardig voor dit soort irritatie.
krin
19-12-2012 om 13:34
Eens met annej
Al is dit ook weer een 'me too' reactie, natuurlijk. Iemand op een vergissing wijzen kan op heel veel manieren, en hier werd steevast voor de scherpste toon gekozen.
Galaxias, het ga je goed!
dirksmama
19-12-2012 om 14:05
Over azijnpissers gesproken
wat een nare zure op de man spelende reacties tegen galxias zeg. Jullie moeten je schamen. Ik zit nu al zo lang op OOL, het is voor mij een beetje familie geworden. Jullie gedragen je onwaardig.
Fiorucci
19-12-2012 om 15:03
Dirksmama
Dit is best grappig, vooral omdat je zelf ook bepaald zeer onsubtiel uit de hoek kunt komen soms...
dc
19-12-2012 om 15:53
Mening
Waarom mogen we niet onsubtiel onze mening hebben?
Ik vind een speentje ook een dom ding. Mijn kinderen hebben er nooit een gewild, dus ik associeer een speentje vooral met een pop. En die hoeven echt geen borstvoeding!
Zo, schiet me af!