Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Tineke Friesen

Tineke Friesen

15-12-2012 om 13:25

Serious request actie: borstvoedingsfoto's!

Hoi meiden,

Serious Request heeft je hulp nodig... check www.kominactie.nl/mozaiekvanborstvoedingsfotos en mail jouw borstvoedingsfoto!

"Borstvoeding is een krachtig middel tegen babysterfte. Voor E 5,- kan een Rode Kruis medewerker bij een moeder op huisbezoek om haar informatie te geven, onder andere over borstvoeding. Borstvoeding gaat, zoals vele moeders met me eens zullen zijn, niet altijd vanzelf: hebben wij zelf ook niet veel gehad aan een cursus, lactatiekundige of informatie op internet? Ik wil dat álle moeders begeleiding kunnen krijgen bij het geven van borstvoeding, daarom deze actie!

Hoe doe je mee? Mail uiterlijk 22 december jouw borstvoedingsfoto('s) naar [email protected] en maak zelf per foto E 5,- over naar Serious Request. Van alle foto's wordt een mozaiek gemaakt die bij deze actie past, bijvoorbeeld het logo van het speentje. Hoe meer foto's, hoe mooier de mozaiek, en hoe meer geld er binnengebracht zal worden. Het eindproduct zal op deze site te bewonderen zijn, en hoe leuk is het om je eigen foto er tussen te zoeken?! Je hoeft trouwens niet herkenbaar te zijn op de foto: een close-up, of een foto zonder je hoofd kan ook.

Kom op, meiden! Naast supergezond is borstvoeding geven ook prachtig. Wees er trots op, doe mee met deze actie en help onze medemoeders hun kindje te redden!"

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

15-12-2012 om 16:27

Brrrrrrrrrrrrrr

Kan dit bericht a.u.b. verwijderd worden. Te belachelijk en walgelijk voor woorden. Zo, dat moest er even uit.
Bibi

sinas

sinas

15-12-2012 om 16:35

Ik denk dat het hier om kinderen in het buitenland gaat!

want er staat iets over het Rode Kruis en ja, in de binnenlanden van Afrika zal borstvoeding zeker het verschil maken tussen leven of overlijden. Maar ik ben het eens dat de poster dat wel iets duidelijker had mogen aangeven.

Dames

alstublieft! De topicstarter bedoeld het goed (al had ze waarschijnlijk wel toestemming moeten vragen voor dit bericht)
Zo'n toon om duidelijk te maken dat iets belachelijk vindt kan ook wel wat genuanceerder. Een beetje de pot verwijt de ketel verhaal.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

15-12-2012 om 20:33

Eens met joost

Het is goedbedoeld. Leuke actie.

Leuk toch

Eindelijk eens superpositieve geluiden over bv en er kan niet door de aanhef worden heengekeken..

De promotie van bv heeft misschien ook te maken met de verspreiding van poedermelk (bijv door nestle) in ontwikkelingslanden waardoor moeders de bv niet 'aanspreken' . Even simpel gezegd (trouwens, als je zelf graatmager bent, zal er ook niet veel bv zijn?)

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2012 om 00:17

Goed lezen

Toen ik deze oproep gister las vond ik het ook wel wat te popi, maar als je daar niet overheen kunt lezen en de bedoeling eruit kunt halen, ligt dat niet persé aan de opstelster van het bericht. Ik vind het een duidelijk verhaal: én je maakt met andere borstvoedende moeders een prachtige collage van foto's die betrekking hebben op borstvoeding én je steunt er de promotie en ondersteunende acties mee in landen waar borstvoeding aangemoedigd moet worden. Nou... dat is heel 'des OOL's'

Speentje als beeldmerk

De actie zal best goede bedoelingen hebben, maar ben ik een azijnpisser als ik de keuze van de speen als beeldmerk nogal ongelukkig vind ? Daar zou ik mijn voedfoto niet voor willen laten gebruiken. Spenen en borstvoeding gaan doorgaans niet goed samen
G

Ben wel benieuwd

wat voor borstvoedingsinformatie de Rode Kruis medewerker aan de moeder zal geven.
G

Snuggle's

Snuggle's

16-12-2012 om 01:13

Goeie actie

Goed dat je een oproep doet Tineke, fijn dat je je inzet!

Galaxias

Misschien kan je helpen door contact op te nemen met het Rode Kruis en vragen wat de mogelijkheden zijn om jouw kennis en ervaring in te zetten voor dit goede doel? Lijkt mij zinniger dan zeuren over het gekozen beeldmerk.
Ik vind dit wel een goede actie.

Ach

Door die speen zie je dat het om babies gaat.. Ik heb alleen veel profij tgehad van speentjes hoor (tot ze ermee gingen gooien)

Een blote borst had ook gekund

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-12-2012 om 10:15

Tja ach

Als je denkt dat je het beter kunt doen, moet je zelf iets regelen.
Tot die tijd vind ik dit een heel mooie actie.

Fiorucci

Fiorucci

16-12-2012 om 12:40

Mooie actie

Ik vind het een mooie actie hoor, en ook bv moeders gebruiken speentjes...en ik vind wel degelijk dat het bv promoot, dus ik snap het probleem werkelijk niet.

Speentje (ot)

Hoezo gaan speentje en bv niet samen? Een van de fabels die wordt verteld. En waar je mee bang wordt gemaakt. Net als dat je als je ze eenmaal de fles hebt aangeboden de eerste dagen dat ze niet meer aan de borst willen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

16-12-2012 om 14:33

Joost ot

Dat is geen fabel. De eerste 6 weken enkel de borst, daarna kan je bv en fles of speen gebruiken. Tepelspeenverwarring kan echt heel vervelend zijn.

Rosa van der Zanden

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-12-2012 om 15:11

Nou anders gezegd

Dat is een van de beperkingen van bv. Soms is zo'n speentje best handig en de "strikte" regels van bv maken dat het soms wel eens zwaarder dan dat het in werkelijkheid hoeft te zijn.

Ik geloof trouwens ook niet dat ik me aan die 6 weken gehouden heb. Als de voeding goed gaat, gaat het goed genoeg om een speentje of flesje te proberen.
Sterker nog: te lang wachten met een flesje heeft ook weer zo z'n nadelen. Een flesweigeraar hebben is ook echt absoluut niet leuk.

Speen

Het is mij zo gepresenteerd dat als ik eenmaal een flesje zou geven bv wel op kon vergeten. Tranen in overvloed toen zoon niet aankwam en een flesje moest. Totdat iemand zei naar twee dagen afkolven (melk genoeg) waarom ik het niet weer probeerde. Niet te veel waarde hechten aan de bv maffia. Zoonlief pakte het toen zowaar veel beter op als in het begin. Geen probleem, had feilloos door wat hij in zijn mond kreeg. Hij was alleen teveel afgevallen in het begin, had gewoon te weinig kracht om goed te drinken. Maar goed door dat speentjes verhaal had ik vreslijk veel stress na de bevalling. Heb er echt weken last van gehad. Ik kan mij voorstellen dat ouders ook gestresst raken van dat er geen speen in mag om het huilen over te laten gaan de eerste weken. Blijf erbij dat speentje en bv prima samengaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2012 om 15:33

Beeldmerk

De speen is een beschaafd plaatje die verwijst naar de zuigbehoefte/noodzaak van een baby. Dus ja, ik vind het azijnpissen als je daardoor je voedfoto niet beschikbaar zou willen stellen. En daarmee dus ook aangeeft dat je de actie niet financieel wilt ondersteunen. Terwijl ik oprecht denk dat het kan helpen als mensen ter plaatse over borstvoeding met jonge moeders kunnen praten. Dat willen mensen die pro-borstvoeding zijn toch lijkt mij? En dat moet toch ergens van betaald worden?
Er gaat heel wat minder geld vanuit de Nederlandse staatskas naar ontwikkelingshulp. Het is naar mijn idee min of meer de bedoeling dat er vanuit de maatschappij zelf meer initiatieven genomen gaan worden en deze actie is daar een mooi voorbeeld van.

Kaaskopje

Een borstgevoede baby zou geen speen nodig hoeven hebben. Er zijn diverse onderzoeken die aantonen dat baby's die hun zuigbehoefte veelvuldig op fopspeen (of duim,vingers) uitleven minder lang aan de borst drinken (dus sneller op kunstvoeding over gaan). Dat lijkt me (zeker in een ontwikkelingsland) niet de meeste ideale situatie.
G

Daar gaat het toch niet om?

Onbegrijpelijk dat je struikelt over zo'n beeldmerk. Je vindt borstvoeding toch zo vreselijk belangrijk? Nu is er positieve aandacht voor, en is het doel om vrouwen in ontwikkelingslanden te helpen bij het geven van borstvoeding, ga je over een detail zeuren.
Nogmaals, stop met zeuren en help mee. Kijk naar het grote geheel. Ze gaan heus geen speentjes uitdelen hoor!

Petra Pakje

Petra Pakje

16-12-2012 om 21:17

Na twee dagen een speentje

En meer dan een jaar probleemloos gevoed.

Gelukkig had ik niet gehoord dat je geen speentje mag geven bij bv (ondanks voorlichtingscursus) anders had me dat weer stress gekost.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

16-12-2012 om 21:42

Nou galaxias

'Een borstgevoede baby zou geen speen nodig hoeven hebben.'

Ik was maar wat blij dat ik mijn oudste ondanks dit soort teksten na vier weken constant aan de borst maar eens een speentje heb gegeven. Wat was dat mannetje tevreden ineens zeg, ik kreeg spontaan spijt dat ik dat niet veel eerder had gedaan. Bij de tweede deed ik dat dus, en beide hebben ruim anderhalf jaar borstvoeding gehad. Iets meer nuance is wel op zijn plaats...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-12-2012 om 22:11

Ja galaxias

"Een borstgevoede baby zou geen speen nodig hoeven hebben." In de ideale wereld ja. Helaas is het voor ons arme onnozele stervelingen maar vaak tobben. En dan is het toch wel fijn als je jezelf toestaat om wat maatwerk toe te passen. Het proberen na te streven van absolute perfectie in borstvoeden is een stressfactor waar jonge onervaren moeder van pasgeboren zuigelingen echt niet op zitten te wachten.

Overigens heb ik bij de oudste een paar dagen gewacht, had middelste al heel gauw haar duim gevonden en was ik van jongste inderdaad zijn lopende speen. Die is pas goed beginnen te spenen toen ie een jaar was. En toch zoals ik het bij de derde gedaan heb, zo zou ik het bij de eerste nooit hebben kunnen doen. Adviezen zoals jij nu geeft hadden mij echt niet zekerder gemaakt, integendeel.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2012 om 23:29

Galaxia

Zoveel kinderen zoveel uitzonderingen. Mijn jongste was een gretig borstkind tot ik er zelf genoeg van kreeg. Ze sabbelde vanaf de 7de week op haar duim.
Maar los daarvan: dat ze de speen als plaatje gekozen hebben wil toch niet zeggen dat ze die bij de huisbezoeken uitdelen?
Nog even en we moeten voortaan de vingertjes van onze baby's intapen.

Doel van actie versus speentje

Het doel van de actie is het voorkomen van babysterfte. Hoe kan dan de speen die staat voor verspreiding van ziekten, verkorten dan wel mislukken van borstvoeding en wiegendood, het symbool zijn van deze actie?
De speen komt ook voor in de WHO Code ter bescherming van borstvoeding. Inmiddels wordt het speentje met het logo van serious recquest overal verkocht en aangeprezen (ook door gezondheidswerkers die de nadelen van speentjes zouden moeten weten).
G

Tjeetje zeg

wat ben ik toen de kinderen klein waren onverantwoord bezig geweest, ik schaam mij vreselijk. Dat ze spenen uberhaubt mogen verkopen/maken. Dit is nog erger dan alcohol en sigaretten....
"de speen die staat voor verspreiding van ziekten, verkorten dan wel mislukken van borstvoeding en wiegendood"
Vraag mij toch af waarom die spenen dan zoveel verkocht worden?

Kulargument

Beste J@ost,
Er worden zoveel dingen verkocht die een negatieve invloed op je gezondheid kunnen hebben, dus dit is echt een kulargument.
G

Juiste perspectief

Tuurlijk weet ik dat dit een kulargument is maar het lijkt mij dat jij dat speentje ook eens in het juiste perspectief moet gaan zien!

J@ost

Reken maar dat ik dat doe.
G

Vic

Vic

17-12-2012 om 12:47

Eens

Het is nu eenmaal bewezen dat het geven van een speentje van invloed kan zijn op het slagen van het geven van borstvoeding. Vaak ook niet, maar dan nog is het geen handig beeldmerk voor een instantie die bv promoot. Zeker omdat er nog honderden andere symbolen zijn die je als merk zou kunnen gebruiken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.