Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2012 om 16:41

Rauwer

Om het andere draadje niet te doorspekken met o.t's over Rauwer ben ik apart gegaan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransje

Fransje

17-11-2012 om 21:44

Bonen

Ik schreef dat bonen dan wel een probleem zijn, maar die kun je ook rauw eten als ze net ontkiemd zijn: taugé bijv. Vol met gezonde voedingsstoffen.

Het enige gevaar van rauw eten lijkt de groter kans om besmet te worden met gangbare ziekteverwekkers zoals salmonella, E. coli en listeria. Maar die kun je ook via gerookte voorverpakte zalm oplopen bijv. (Denk aan de Foppens-affaire laatst.)

Fransje

Fransje

17-11-2012 om 22:06

Mmm lekker! (melkzuurfermentatie) en risico's lijken mee te vall

Zomaar van een snelle Google-actie: melkzuur-fermentatie wordt dus kennelijk toegestaan bij rauw eten. Dat beschermt het voedsel tegen bederf en geeft een keur aan lekkere, makkelijk verteerbare voedingsmiddelen; denk bijv. aan zuurkool.

Melkzuurgefermenteerde zuurkool is bijv. favoriet bij mij, veel zachter en delicater van smaak dan "gewone" zuurkool en inderdaad ook makkelijk rauw te eten.

http://www.rauwvoedsel.nl/:

" Melkzure fermentatie van dierlijke en plantaardige bronnen, rauwe vlees en vis, rauwe melk, boter en kaas: je vindt het overal. Totdat een voedselcultuur meer en meer wordt overspoeld door een grootschalige voedingsindustrie waarin rauw geen plek meer heeft, en melkzure fermentatie wordt veranderd in goedkopere toegevoegde suikers en zuren. Fermentatie van rauwe voedingsmiddelen leidde tot die tijd niet alleen tot goed bewaarbare voeding, het kon ook op huishoudelijke schaal worden gedaan (melkzure bacteriën zijn vrije, in de lucht voorkomende vrienden, voor iedereen toegankelijk, daar zijn geen patenten en met miljoenen dollars ingerichte laboratoria voor nodig..), en het voedsel werd erdoor verrijkt met extra enzymen, vitaminen en mineralen. Je zult merken dat de rauwe keuken deze enzym’verrijkte’, uitermate gezondheidsbevorderende recepten en technieken teruggeeft. En mocht je niet alleen willen focussen op plantaardige voeding, dan raad ik je aan om meer op rauwe, enzymrijke dierlijke alternatieven te letten. Rauwmelkse kaas (vraag na of deze toch niet is getherminiseerd, dat is een verhitting tot 56 of soms 65 graden, niet gepasteuriseerd dus, maar ook niet meer rauw), rauwe vis (tonijn, haring), rauw vlees (carpaccio, rauwe droge biologische worst, het bestaat allemaal)."

Ik weet niets van rauw weten, de eerste indruk doet niet appetijtelijk aan, maar als je dit zo leest, dan is het meer een dieet van delicatessen

Zie voor meer info ook Wikipedia. Daaruit concludeer ik dat de combinatie rauw en vegatarisch een probleem is (tekort vit B12 en calcium), maar met voldoende melkproducten, vis en vlees treedt zo'n tekort niet op. Beta-caroteen wordt beter opgenomen uit gekookte dan uit rauwe wortels, maar rauweters blijken geen tekort aan beta-caroteen/vit. A te hebben, dus kennelijk is dit in de praktijk geen probleem. Blijft over het infectieprobleem. Tja we eten allemaal wel eens rauwkost dus we lopen allemaal risico. En juist voorverpakte gerookte vis kan dit soort ziekteverwekkers hebben, zoals laatst weer eens duidelijk werd. Of denk aan de salad bars bij wegrestaurants e.d. Hygiëne en goede weerstand lijken toch de belangrijkste factoren. Hmm dus al met al lijken me de risico's nog wel mee te vallen, zeker als je de risico's van veel fricandellen, gevulde koeken, aangebrand vlees en alcohol meeweegt in de vergelijking; en vind ik dat het voedingscentrum overdrijft. http://nl.wikipedia.org/wiki/Raw-foodisme

Geen argument

Tony, vergeef me, maar 'buitenbeentje' en 'afzonderen tegen slechte invloeden' kan geen argument zijn.
Tenzij je de zwarte kousen ook allemaal hun kinderen af wilt nemen.
Die hebben om diezelfde reden aparte scholen (vooral niet mengen) of houden zelfs hun kinderen thuis (ca 350 stuks) omdat zelfs de refoschool ze al te mondain is.
Begrijp me niet verkeerd, ik griezel ook wat en ik snap je argument, maar voor dit soort principiele uitzonderlijkheid is in Nederland nadrukkelijk erkenning.
Groet,
Miriam Lavell

Fransje

Fransje

17-11-2012 om 22:39

Gekookte worteltjes en eenzijdig kinderdieet

Het wikipedia-artikel noemt als voorbeeld van betere opname van vitamines bij gekookt dan bij rauw voedsel, beta-caroteen van worteltjes (hoewel, nogmaals, bij rauweters op dat vlak geen tekorten zijn gevonden).

Tja, als kind had ik een gruwelijke hekel aan gekookte worteltjes, en ik ben/was zeker niet het enige kind met die afkeer. (Grappig, mijn zoon is gek op gekookte worteltjes, die eet hij al vanaf 6 maanden, Rapley-methode). Toch is dit nooit reden tot zorg.

Sterker nog, in mijn omgeving ken ik allerlei kinderen die "uit eigen keuze" een zeer eenzijdig menu/dieet hebben. Zo zijn er kinderen die alleen komkommer eten en verder geen enkele groente. Ik ken zo'n kind en daarmee is het helemaal goed gekomen. Kind was trouwens gezond en groeide voldoende. Moeder verwonderde zich ook: waar groeit dit kind van?! Dit waren trouwens ouders die goed gezond gevarieerd voedsel serveerden, maar wat doe je als kind maar één ding wil eten?

Wat doe je met zo'n kind, wat maar een paar gerechten tot zich neemt? (Af en toe komt zo'n vraag ook op dit forum, laatst nog.) Onder toezicht stellen? Uit huis plaatsen? Ouders verkeerde opvoeding verwijten? Therapie? Op z'n beloop laten?

Tonny

Tonny

17-11-2012 om 23:04

Principiele uitzonderlijkheid

Klopt Miriam, dat erkent Nederland. Is zo. Maar dat neemt niet weg dat ik deze jongen erg alleen vind in zijn uitzonderingspositie. Geen broers of zussen, geen andere gelijkgezinden in zijn naaste omgeving. Lijkt me heel eenzaam. Die zwartekousenkinderen kunnen in elk geval samen optrekken en sparren, als ze besluiten anders te willen leven. Deze jongen wordt zo nadrukkelijk apart gezet.

En verder - ik begreep dat artsen dit dieet vooral in de groei nadelig zien, niet zozeer voor volwassenen.

Groei

Het gaat vooral om de groei en ontwikkeling van een kind. Die mist essentiele zaken in zijn dieet.
Ben het trouwens geheel met Tonny eens: wat een allenigheid. Dat is mogelijk nog erger dan het dieet.

Alleen komkommer als groente

Is het probleem niet.
Fransje, Misschien moet je zelf eens een half jaar echt rauw gan eten en dan ook nog zonder vis en melk en vlees
Mij zou het niet lukken. In mijn plaatselijke supermarkt zou ik niet verder komen dan walnoten en hazelnoten en de groenteafdeling. Voor al die peulen en zaden kiemen zou ik minstens 20 km moeten reizen.
En ik zou er ook qua voeding niet aan moeten denken.

Fransje

Fransje

17-11-2012 om 23:55

Cultuur en kiemen

"In mijn plaatselijke supermarkt zou ik niet verder komen dan walnoten en hazelnoten en de groenteafdeling. Voor al die peulen en zaden kiemen zou ik minstens 20 km moeten reizen."

Tja, en het is die houding, die zo uit gaat van de eigen situatie, die mij zo tegen de borst stuit. Het gaat er helemaal niet om of je zelf niet aan zo'n voedingspatroon "zou moeten denken".

Trouwens, in mijn buurt stikt het op fietsafstand van de "supermarkten" en andere winkels die al dit soort "vreemde" voedingsmiddelen verkopen. In deze stad zijn zelfs vier raw food-restaurants, las ik net.

In veel andere culturen (ook landen dichtbij) is het eten van rauwe waar die in NL als verdacht wordt beschouwd, volstrekt normaal of een delicatesse. Nederland is wat dat betreft hysterisch voorzichtig. Echt, in Frankrijk is de voorlichting over rauwmelkse producten anders dan hier (anders zou er vast een volksopstand optreden of zo . Goede kaas is rauwmelks, in Frankrijk.

En nogmaals: een rauw dieet is wat anders dan vegetarisch eten. Het lijkt er zelfs op dat vegetarisch eten nadeliger is dan rauw eten. En vooral de combinatie kan problematisch zijn. Maar nogmaals, er zijn zat andere problematische voedingswijzen, maar sommige zijn heel erg gangbaar en daarvan knippert niemand met de ogen, want die zijn "gewoon".

Italianen en Fransen vallen van hun stoel als ze horen dat wij in NL iedere dag tussen de middag brood eten en 's avonds warm. Zij denken dat dit zeer ongezond is.

Ik vind zelf het aanbod van de schoolkantines en de manier waarop kinderen en volwassenen lunchen in NL een groot schandaal.

Oh, en kiemen kun je uitstekend zelf maken. Pakje zaad/bonen kopen (kan vast ook via Internet), eventueel een speciaal bakje maar dat hoeft niet, paar dagen wachten en klaar! Goedkoop, lekker en vol gezonde voedingsmiddelen, ook voor degenen die daarnaast volop gekookt en gebakken voer eten.

http://www.depeuleschil.nl/thuiskiemen
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/74330-kiemgroenten-gezond-en-makkelijk-zelf-te-kweken.html
http://www.graanmolen.com/infokiemer.php
http://www.levenvanhetland.nl/kiemgroenten.htm
http://www.onzeklassetuin.nl/proef.php?proef=spruitgroenten_kweken
http://www.groen.net/Article.aspx?id=7140

Trouwens, Albert Heijn en dat soort supermarkten verkopen ook kiemen, zijn die echt zo ver weg voor jou?

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2012 om 01:39

Fransje

Je veroordeelt het lunchen van schoolkinderen en volwassenen wel heel erg algemeen. Wat is er schandalig aan een stapeltje boterhammen met kaas, vleeswaren of ander beleg? Fransen en Italianen eten ook brood, maar op andere momenten. De pizza is niet meer dan een ronde belegde boterham en de lekkerste stokbroden komen uit de bakkerijen van Frankrijk. 's Lands wijs, 's lands eer. Dat moet iedereen zelf weten. Dus dat men in het buitenland vreemd aankijkt tegen de 'Hollandse lunch' doet me niks eigenlijk.
Dat deze moeder zo'n voedingspatroon heeft en gezellig van haar rauwe geblenderde (de blender geeft tenminste nog een béétje warmte af aan het eten, heb ik geleerd van de eerste documentaire)groente- en fruitsapjes wil genieten, moet ze helemaal zelf weten. Maar ze gaat er niet normaal mee om met betrekking tot haar zoon. De jongen ziet er vind ik niet ongezond uit aan de buitenkant, maar als ik op de mensen af ga die er verstand van hebben, artsen, dan neem ik aan dat het met zijn lichaam niet gaat zoals het moet gaan.
Rauw voedsel is het probleem niet. Je kunt best rauw voedsel eten als je daar zin in hebt. Zolang je maar niet bij rauw voedsel blijft steken. Er zijn ook groentes die gekookt moeten worden om ze ten volle te kunnen benutten. De kook moet erover om de cellen stuk te maken, waardoor het beter bij de spijsvertering van de mens past.
Nederland is niet anti-rauw. Wij hebben de haring, een rauw tartaartje lusten sommigen ook, oesters zijn rauw een delicatesse weet ik van horen zeggen. Mij lijkt het echt niet lekker. Trakteer een Italiaan op een zoute haring en kijk dan eens naar zijn gezicht. Jakkes dat éét je toch niet??
Ik heb een dochter die ook erg van rauw voedsel houdt. Rauwe champignons, rauwe boontjes, rauwe wortel, e.d.. Ik geef haar wel eens rauwe wortels in plaats van gekookte. Als zij daar blij van wordt, ben ik de beroerdste niet. Maar deze rauwe wortels maken wel deel uit van een voldoende gevarieerd voedingspatroon. En daar ontbreekt het aan bij de jongen waar het nu om gaat.

Fransje

Fransje

18-11-2012 om 01:58

Kaaskopje

"Wat is er schandalig aan een stapeltje boterhammen met kaas, vleeswaren of ander beleg?"

Dat het enorm eenzijdig is. Dat groente ontbreekt. Dat er zo veel zout, veel bewerkt rood vlees (worst, ham) en veel zoetigheid (zoet broodbeleg) gegeten wordt. Dat er geen tijd, ruimte, aandacht en respect voor de maaltijd is (zakje boterhammen achter het bureau). Dat dit leidt tot het eten van snoep en "tussendoortjes" omdat het door de eenzijdigheid niet goed verzadigt.

Ik denk dat de gezondheid van het Mediterrane dieet veel te maken heeft met de levenstijl: tijd voor de maaltijd, tijd voor een rustpauze midden op de dag, lekker eten, met aandacht en zorg. Dit lijkt me erg gezond en stress-verlagend. De maaltijd als hoogtepunt van de dag. Zorg, tijd, aandacht en ruimte voor de dagelijkse, "dierlijke" behoefte aan voedsel, op een geciviliseerde manier. Het "dierlijke" van de mens, het basale, dus niet in een hoekje wegstoppen maar met volle aandacht op een hoger plan brengen, zoiets. Plezier beleven aan zoiets dagelijks en basaals als de maaltijd.

"\'s Lands wijs, \'s lands eer."

Inderdaad, dat was precies wat ik wilde zeggen. Dat er in ieder land en in iedere cultuur anders tegen eten wordt aangekeken, en dat dichtbij de verschillen al enorm kunnen zijn. Wat de een denkt dat gezond of normaal is, vindt de ander ongezond of vreemd.

En dat ik het idee heb dat in die "Rauw" discussie meespeelt dat men dit soort eten maar vreemd vindt. Zoals Mach aangaf: "ik kan het niet eens kopen binnen 20 km". En dat vind ik een oneigenlijk argument. Nou ja, het is niet echt een argument, meer een onderbuikgevoel. Het gaat er niet om of je zelf zoiets zou willen eten.

Als je dat weglaat, dan kunnen andere overwegingen duidelijker worden. Zie bijv. de reacties van Tonny en Mirjam: het gaat kennelijk om een soort "religieus" fanatisme, maar tja dat wordt in ons land nu eenmaal gedoogd.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2012 om 02:02

Raredruif

Is een man die zijn partner wil vet mesten voor zijn sexuele genot direct inwisselbaar met deze moeder?===
Nee, dat zei ik niet. Ik zei wel dat een moeder die haar kínd moedwillig vet mest net zo beroerd bezig is als de rauw-moeder.
Deze rauw-moeder heeft besloten dat het aanbieden van gekookt, gebakken, of gebraden voedsel gelijk staat aan het aanbieden van drugs, alcohol en rookwaar. Daarom zal haar zoon tot zijn 18de geen ander voedsel van haar krijgen dan rauw voedsel. Wat hij daarna wil eten is zijn beslissing, zegt ze. Maar je voelt de paniek die dat vooruitzicht bij haar teweeg brengt.

Fransje

Fransje

18-11-2012 om 02:32

Ook nog (kaaskopje)

Wat ook nog een punt is, wat betreft de "bammetjes tussen de middag":

De Italianen die zo verbaasd waren toen ze van mij hoorden hoe wij in NL gewoonlijk lunchen, vonden dit hoogst ongezond vanwege het tijdstip waarop dan koolhydraten en/of eiwitten genuttigd worden. Hoe het precies zat begreep ik niet helemaal, maar dit is een theorie die je de laatste tijd wel vaker tegenkomt: dat het moment van de dag, in relatie tot activiteit/rust/slaap/bioritme, heel belangrijk is voor het effect van bepaalde voedingsmiddelen, vooral wat betreft eiwit/koolhydraten. Heeft te maken met de stofwisseling van de mens, wanneer bepaalde stoffen gebruikt worden en wanneer deze als lichaamsvet worden opgeslagen. En wanneer lichaamsvet wordt afgebroken. Wanneer het lichaam externe suikers nodig zou hebben (of goed zou kunnen gebruiken) en wanneer suikers in lichaamsvet worden omgezet. Zoiets.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2012 om 02:42

Fransje

Je hoeft toch niet bij elke maaltijd groente te eten? Stel dat iemand drie maaltijden per dag eet, zo hoort dat volgens de gezondheidsvoorschriften, dan is er meestal wel 1 maaltijd waar groente bij zit. Je hebt een wel erg grijs beeld van hoe men zijn broodjes eet. Niet iedereen zit zijn broodjes achter zijn bureau weg te kauwen. Ik heb niet bij veel bedrijven gewerkt, maar ik heb er een paar meegemaakt met een kantine met catering. Op mijn huidige werk is ook een kantine met catering. Iedere dag soep, broodjes met zaden erop, broodjes die je kunt beleggen met rauwkost. Een stukje vlees, nasi of macaroni, e.d.. Het is dus niet uitgesloten dat 'de' Nederlander best lekker en gezond luncht. Maar ook zonder een kantine met catering, dus dan met de van huis meegenomen boterhammen, zie ik in een bruine boterham met kaas, worst (de mijne is meestal gekookt of gebraden, dus niet rood) of pindakaas, maar ook een boterham met hagelslag niet als schandelijk gebrek aan aandacht voor wat ik eet. Ik kan erg genieten van mijn oerbrood met pompoenzaden belegd met een plak kaas. En dat wij tussen de middag geen uitgebreide maaltijd op tafel zetten is een temperatuur-cultuur'dingetje'. In landen waar het midden op de dag eigenlijk te warm is om fatsoenlijk te kunnen werken, is een ander leef- en eetpatroon ontstaan. Meer geluk dan wijsheid, denk ik eigenlijk.

DD

DD

18-11-2012 om 07:33

Fransje

Omdat een doodgewone Italiaan iets zegt, betekent dat nog niet dat hij gelijk heeft

In een bord pasta zitten volgens mij veel meer koolhydraten. En bij mij ligt het in ieder geval veel zwaarder op de maag dan twee boterhammen. Niet iets om daarna vrolijk verder te gaan met de actieve bezigheden. Dus om 3-4 uur eet ik weer boterhammen. Misschien trek je het wel als je niks doet na het eten.

Niets tegen rauw

Ben het helemaal met kaaskopje eens. Nederland ( en ik) heb niets tegen rauw. Maar wel tegen enel en alleen maar rauw zonder vis, vlees en melk.
Trouwens, ik snap de omhemeling van de italiaanse keuken niet. De italianen zijn niet erg gezonder dan wij.
Elk land heeft zijn eigen voedingsgewoonte, passend bij dat land. En dat NL brood eet tussen de middag zegt niets over het complete voedingspatroon.
Maar goed, ik begrijp dat Fransje om is en vanaf heden rauw eet. En ik geen kiemen in mijn vensterbank zetten die ik op internet blijkbaar kan bestelllen. Trouwens, het is niet zo dat ik alles wat anders is niet wil. Ik heb langere tijden in India gewoond omdat mijn vader daar vandaan komt. Dan eet ik indiaas. Ik pas mij aan aan het land waar ik ben, omdat hetvoedingspatroon daar het beste past. In een warm land als india eet ik anders dan in een land als nederland. En in de winter eet in anders dan in de zomer.

Ely

Ely

18-11-2012 om 09:23

Volgens mij is de ophef niet zozeer

Om het feit dat deze moeder er exotische ideeën op nahoudt over voeding maar de consequenties ervan en de wijze waarop ze probeert het te handhaven.
Het feit dat de jongen een groei en ontwikkelingsachterstand aan t oplopen is plus het feit dat ze hem onthoudt van een gestructureerde en erkende opleiding zijn volgens mij de redenen tot zorg.
Het resultaat van de wijze waarop ze haar overtuiging (over voeding) naleeft is het probleem, niet haar overtuiging zelf.
Mijn inziens betekent dat dus ook dat oordelen over de overtuiging zelf interessant discussie materiaal is maar niet zozeer te maken heeft met de essentie hier.
De culturele verschillen die genoemd worden in voeding zijn allemaal niet zo rigide toegepast als deze moeder doet. Ook de beschreven gezinssituaties zijn een rare vergelijk.
Als een kind een fase heeft dat hij alleen hagelslag eet maar wel zich blijft ontwikkelen en zijn ouders blijven proberen hem gevarieerd te laten eten is het een heel ander verhaal dan dit.

Enne, dat opgehemelen van hoe gezond de Italianen zouden leven is een grapje hoop ik? Ze eten en leven zelf nl allang niet meer zo gezond;
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetenschap/340080/Onderzoek-mediterrane-kinderen-dikste-van-Europa.htm

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Niet zo feitelijk

"Het feit dat de jongen een groei en ontwikkelingsachterstand aan t oplopen is plus het feit dat ze hem onthoudt van een gestructureerde en erkende opleiding zijn volgens mij de redenen tot zorg."
Zo feitelijk is dat niet.
Het mag wellicht een feit zijn dat deze jongen kleiner is dan leeftijdgenoten (curve), of wellicht dat hij te klein is tov zijn gewicht (alweer curve), maar daarvan kan niet gezegd worden dat dat verkeerd is. Niet alle kinderen voldoen aan de curve.
Bovendien is de Nederlandse curve een andere dan de Franse. Daar blijven ze allemaal kleiner dan bij ons. Onze kinderen zijn extreem groot in vergelijking met de rest van de wereld. Van deze jongen staat bovendien nog helemaal niet vast of hij inderdaad klein zal blijven. Misschien groeit hij toch nog.
Wat de opmerkingen over het bewerken van voedsel betreft (koken): Dat dat zoveel effect heeft op het kunnen opnemen van voedsel, is nog maar relatief kort bekend. Wat het effect is op het kunnen opnemen van voedsel als je het door de blender haalt, is nog niet onderzocht. Dat zou best wel eens een vergelijkbaar effect kunnen hebben.
Ondertussen: die jongen ziet er niet slecht uit. Hij is wellicht kleiner dan het gemiddelde Nederlandse kind, maar beweren dat dat door ongezond eten komt, is een stap te ver.
Sterker nog: het gaat onder deskundigen als feit rond dat het gemiddelde Nederlandse kind ongezond eet (te vet, te zout, te weinig groente/vezels/vitamine). Misschien worden ze daarom wel zo groot.
Wat overblijft is dat ene subjectieve ding: Die moeder is eng. Ze indoctrineert hem tot op het bot. Hij wordt ook door haar omgeving als een Dalai Lama op een voetstuk gezet. Alsof hij in zijn eentje de wereld moet dragen.
Dat is eng.
Maar ja, dat mag wel.
Groet,
Miriam Lavell

Leerplicht

Op zich vind ik leerplicht wel goed, maar in de praktijk werkt het niet voor de kinderen waar het voor bedoelt is. Van de Roma kinderen gaan er maar weinig naar het voortgezet onderwijs. Die worden ook niet uit huis gehaald.
Vind het ook een triest verhaal, de jongen groeit in een soort voedingssekte op. Als zijn moeder niet aan de documentaires had meegewerkt had niemand het geweten en had ze ook gewoon haar gang kunnen gaan, totdat ze kind van school weg houd.
Ik zie niet zo snel een oplossing. Uit huis plaatsen vind ik wel ver gaan.

Fransje, de feiten

Ik was eerst niet honderd procent zeker, maar heb het nog even op de site van de film nagekeken.
Deze jongen eet geen vlees, geen vis, geen zuivelproducten of kaas en geen eieren.
Dus echt alleen maar ongekookte groente.
Fransje, ik wens je veel succes met je nieuwe levenswijze. Je verdedigt het zo fanatiek dat je wel een aanhanger moet zijn. Heb je het intro-filmpje bekeken? De zoon wordt door de rawfood community als een soort messias het leven ingestuurd. Te triest voor woorden.

Miekemieke

Miekemieke

18-11-2012 om 10:33

De moeder

Ik heb de documentaire niet gezien maar ik vraag mij af of moeder zelf is groot geworden op bruine boterhammen met kaas en stamppot? Of heeft zij van baby af aan ook rauw gegeten?

Het doel en de middelen

Volgens mij is het wezenlijke verschil met andere kinderen die laag zitten in de groeicurves en gewichtscurves dat bijna alle ouders wel degelijk bereid zijn om hun kind wat dan ook voor te zetten qua aanbod. Als het maar zou groeien! Als er morgen een geloofwaardig en betrouwbaar iemand zou zijn die geen Mac Donalds heet die zou na onderzoek van mijn jongste zeggen geef haar alleen maar hamburgers, dan gaat ze groeien en krijgt ze meer vlees op haar skelet, dan zou ik onmiddelijk bereid zijn om al mijn ideeen over gezonde voeding overboord te zetten..En het op zijn minst gaan proberen een tijd lang. Geen sla meer, geen pasta's, geen aardappels,groente, fruit of melkproducten. Het zou alleen maar hamburgers worden. Ondanks dat ik van de geur ervan zelf al onpasselijk word, ik zou ze met alle liefde voor haar bakken.
Desnoods ook als ontbijt, ik zou er eerder voor opstaan en als het moet zelfs ' s nachts de wekker voor zetten. Mijn voorkeuren, ideeen over gezond eten, zelfs geloof in wat goed is voor een lichaam. Het gaat allemaal opzij voor haar welzijn.
Onmiddelijk.
En dat is wat ik niet zie bij deze moeder.
Groeten albana

Nou precies albana

hier een kind met een groeiachterstand, binnenkort weer naar de kinderarts voor de prepuber check. Als ik iets kon geven qua voeding waardoor ze nu eindelijk die inhaalslag zou maken dan zou ik het direct geven.

Deze moeeder is zo overtuigd van haar gelijk dat ze er zelfs mee in de media durft te komen, dat is een bepaald soort fanatisme, echter de feiten (kind heeft groeiachterstand) zijn er maar die weerlegt ze.

Nogmaals, de hulpverlening zal wat moeten doen, laat dat kind meer stem krijgen en zelf bepalen of hij gedeeltelijk het huis uit gaat. Leren contact te leggen, studeren, eigen ruimte innemen etc.

Sjansje

Sjansje

18-11-2012 om 12:28

Wat ik ervan begrepen heb

Is dat het kind alleen rauwe groentes en fruit krijgt, en 1 soort noten (op alle andere notensoorten groeien volgens de moeder schimmels)
Op die manier is een maaltijd (zeker voor een kind in de groei) erg eenzijdig. Hij mist essentiele voedingsstoffen, vitamines, mineralen enz. Buiten het feit dat hij een achterstand in de groei heeft, kan dit op langere termijn ook andere, verregaande, gevolgen hebben; afbraak spierweefsel, vatbaar voor infecties, sterk verminderde weerstand en zelf onvruchtbaarheid is niet uit te sluiten.
Daar bovenop komt nog het sociale isolement waarin het kind is geplaatst door niet naar school te mogen. En de indoctrinatie door moeder door het feit het kind geen enkele ruimte te bieden anders te denken.
Dit alles bij elkaar opgeteld vind ik genoeg redenen om dit jongetje te beschermen tegen zijn moeder.
In de eerste documentaire (Rauw) bleek dat hij toen hij klein was "gewoon" heeft gegeten. En de rest van de familie doet dit nog steeds.
Krijg je een raar gezamelijk kerstdiner van...

Chris

Chris

18-11-2012 om 12:32

Hier ook een klein mannetje...

"Volgens mij is het wezenlijke verschil met andere kinderen die laag zitten in de groeicurves en gewichtscurves dat bijna alle ouders wel degelijk bereid zijn om hun kind wat dan ook voor te zetten qua aanbod."

Hier ook een klein mannetje. Ik denk dat je bij de meeste kinderen er vanuit kunt gaan dat er niet zo veel mis is met het voedingspatroon. In NL kunnen kinderen - ook al lusten/eten ze geen vlees - bijna niet te weinig eiwitten binnenkrijgen, aldus meerdere kinderartsen.

Ik geloof ook niet dat er 'zomaar' een link wordt gelegd tussen zijn voeding en groei. Zijn dieet bestaat nauwelijks uit

Documentaire gezien? Oef, oef, oef. Echt vreselijk. Vooral hoe de buitenwereld inclusief vriendjes, oma, etc af wordt geschilderd terwijl je de twijfel ziet bij het jongetje. Twijfel die hij nergens kwijt kan. Sneu.

Ely

Ely

18-11-2012 om 12:36

Het 'feit' van de groeiachterstand

Eens, miriam, dat de groeicurven niet zo absoluut zijn als sommige instanties ons willen doen geloven maar in combinatie met het eenzijdige eetpatroon en moeders weigering te onderzoeken of ander voedsel hem wel doet groeien lijkt mij toch wat anders dan sec groeiachterstand. Als ik de arts goed begreep is de angst dat zijn brein achterblijft ook niet puur gebaseerd op alleen zijn lengteontwikkeling maar op meer.

Ik heb trouwens altijd begrepen dat Nederlanders hun bovengemiddelde lengte oa te 'danken' hebben aan hormonen in het vlees.

Wat me altijd weer opvalt in dit soort discussies is dat om als argument om dit soort extremen te verdedigen wordt gezegd dat het voedingspatroon van de gemiddelde Nederlander ook slecht is. De moeder zei bij p&w ook: er zijn ouders die tegen mij zeggen dat ze wilden dat hun kind gezonder at. Alsof het binair is: als het 1 goed is, is het ander slecht, geen grijstinten. Fransje lijkt die discussietechniek ook aannemelijk te vinden

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chris

Chris

18-11-2012 om 12:44

Kerstdiner

Bij dat kerstdiner moest ik bijna lachen. Hier ook een kerstdiner in twee delen want opa lust niets. En ik ben het aanpassen beu. Voor opa gooien we gewoon een varkenshaasje in de pan en zetten we vanilleijs op tafel en het voorgerecht slaat hij maar over. Daar aardde het uit in een koude oorlog tussen dochter (?) en oma met (klein)zoon er tussen.

Medisch experiment

Ik heb alleen flitsen bij P&W gezien, maar de hele discussie wijst er eigenlijk op, dat moeder bezig is met een medisch experiment: wat is het resultaat als ik mijn kind op deze manier voedt. Haar geloof en overtuiging is dat het goed is, en daar zal ze ook haar redenen voor hebben. Maar uiteindelijk weet ze het niet. De angst van anderen is dat het slecht is, maar ook zij weten het niet.
Wellicht zou je in zo'n experimenteersituatie medische begeleiding moeten organiseren (en laten accepteren door de moeder), zodat de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten gehouden kunnen worden. kinderen zijn geen ratten waarmee je vrijelijk experimenten mag uithalen. En zelfs ratten worden nauwlettend gevolgd.

Tsjor

Fransje

Fransje

18-11-2012 om 14:11

Mach doe niet zo belachelijk

"Fransje, ik wens je veel succes met je nieuwe levenswijze. Je verdedigt het zo fanatiek dat je wel een aanhanger moet zijn."

Ik heb toch duidelijk geschreven dat ik niet veel van het raw food dieet weet, maar dat het mij bij nader inzien niet zo slecht of raar lijkt als je op het eerste gezicht zou zeggen. "Vegetarisch" lijkt mij problematischer qua voedingswaarde dan "rauw". Het is vooral de combinatie die het probleem is. Ik heb daar feitelijk argumenten voor gegeven, ga daar eens op in. En bedenk dat eiwitrijke rauwe kiemen ook onder "groente" vallen.

Het blijft nog steeds de vraag: waar heeft deze jongen daadwerkelijk tekort aan? De medische begeleiding die Tsjor voorstelt vind ik een goed idee. Kijk gewoon praktisch waar hij feitelijk tekort aan heeft en wat voor verschillende soorten oplossingen daarvoor te bedenken te zijn.

Ik denk niet dat de discussie geholpen wordt door jouw "wat de boer niet kent dat vreet 'ie niet"-houding.

En ja, bepaalde rauwe gerechten zijn nu eenmaal een delicatesse voor veel mensen: oesters, rauwe vis, rauwe tartaar, goede rauwkost, verfijnde hapjes van rauwe groente, rauwmelkse kaas, rauwmelkse yoghurt, rauwmelkse room, melkzuur gefermenteerde zuurkool, fruitshake, groenteshake, kiemen – ik eet die gerechten als ik de kans krijg, vooral omdat ik dat lekker vind. Daarmee pleit ik helemaal niet voor een fanatiek dieet. Maar wel om niet de houding "kennik nie, kannik hier niet kopen, lussik nie" aan te nemen. Het was jouw opmerking "ik kan dat spul hier niet eens binnen 20 km kopen" waarop ik reageerde. Dat is een kul-argument en een gevaarlijk onderbuiksentiment in deze discussie. De discussie kan juist helderder worden als er geen "heh bah wat raar" sentimenten meespelen.

Blijft het fanatisme van de moeder, daar is Miriam al op ingegaan.

Fransje

Fransje

18-11-2012 om 14:47

Ely: juist niet zwart-wit

"Wat me altijd weer opvalt in dit soort discussies is dat om als argument om dit soort extremen te verdedigen wordt gezegd dat het voedingspatroon van de gemiddelde Nederlander ook slecht is. De moeder zei bij p&w ook: er zijn ouders die tegen mij zeggen dat ze wilden dat hun kind gezonder at. Alsof het binair is: als het 1 goed is, is het ander slecht, geen grijstinten. Fransje lijkt die discussietechniek ook aannemelijk te vinden"

Ely, ik probeerde juist de discussie minder zwart-wit te laten zijn. In plaats van "rauw is slecht en vies en ik kan het hier niet kopen", lijkt het me zinvoller om daar genuanceerder over te praten. En om te beseffen dat er ook heel veel zinvolle kritiek mogelijk is op het "normale" Nederlandse dieet. Dat kan relativeren. En hopelijk noopt het tot voorzichtigheid en bescheidenheid. Er is veel wat we niet weten.

En pas op: als UHP te sprake komt vanwege het dieet van de ouders, dan kunnen daar gevaarlijke kanten aan zitten die veel verder gaan dan een raar rauw dieet. Dat kan ons allemaal treffen.

Het is een ingewikkelde discussie die juist niet zwart-wit benaderd moet worden. Wat daarbij misschien kan helpen is om je voor te stellen dat een rauw dieet helemaal niet zo vreemd, vies of ongezond hoeft te zijn. Of om je te beseffen dat het aanbod van schoolkantines ronduit ongezond is. Daarmee kun je de moeder misschien wat beter begrijpen. De oplossing ligt nl. niet in polarisatie.

Fransje, heb je wel alles gelezen?

Rauw is niet hett probleem, wel het volledig rauw zonder melk, vlees, vis, andere zuivel en kaas. Dus het rauw zoals deze moeder het bedacht heeft. Om dan aan een volledig voeding te komen moet je heel extreem eten en kan je echt je spullen niet in de supermarkt op de hoek krijgen. En ook niet op de markt in een gewone provinciestad. Laat staan in mijn dorp. Je hebt hetbin je posting over rauwe ziivel, vis , vlees, rauwmelkse kazen, oesters. Deze dingen mag deze jongen van zijn moeder helemaal niet hebben!! Hij mag echt alleen maar groente, fruit en kiemen. Geen rauw vlees, rauwe vis, helemaal geen zuivel, geen kaas, geen eieren. Deze jongen eet niet al die lekkere dingen waar jij het over hebt,
Ik heb in mijn leven al in diverse buitenlanden gwoond, meer dan 10 jaar in India. En ik eet overal wat daar de gwoonte is.. Dat schreef ik ook in mijn posting.
En een wat de boer niet kent dat eet hij niet houding kan je me moeilijk verwijten.
Hier in mijn buurt kan ik van alles krijgen. En op 20 km afstand op de markt waarschijnlijk zelfs het goeroe eten van de betreffende rawfood sekte. Prima allemaal. Maar deze mv gaar nog veel verder dan dit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.