Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2012 om 16:41

Rauwer

Om het andere draadje niet te doorspekken met o.t's over Rauwer ben ik apart gegaan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2012 om 16:55

Raredruif

Je vraag: Als deze jongen van zijn moeder gered moet worden vanwege gezondheidsschade, moet het dan ook niet gelden voor gezinnen waar ouders en / of kinderen lijden aan overgewicht?
Ik vind dat je je nick wel goed gekozen hebt, als je gelooft dat dit een logische gevolgtrekking is. Je hebt ondergewicht en overgewicht dat niet tot stand is gekomen door moedwil. Iemand heeft daar aanleg voor, of is door ziekte te licht of te zwaar. Ik denk dat de meeste mensen er niet bewust voor kiezen om te licht of te zwaar te zijn. Maar als een ouder zijn kind dwingt om elke dag slagroom te drinken, vette happen te eten, gebak te voeren... dag in dag uit, dan is zo'n ouder moedwillig bezig om het kind vet te mesten. Iedereen weet dat dat niet de bedoeling is. En zo'n kind en ouder mag daar wat mij betreft ook voor onder toezicht gesteld worden.
Ik zag laatst op tv een kort fragmentje uit een programma waarin naar voren kwam dat de man van een vrouw dikke vrouwen aantrekkelijk vond/vindt. Zijn vrouw werd daarom aangemoedigd om dik te worden en zij deed dat ook nog. Ik vind dat raar en ongezond, maar dit is iets tussen volwassen mensen. Als zo'n vrouw zo dom of blind van verliefdheid is om daarin mee te gaan, moet ze zelf op de blaren zitten. Maar bij een ouder/kind relatie kun je niet spreken van een gelijkwaardige situatie. De ouder misbruikt zijn/haar positie.

liora

liora

16-11-2012 om 18:37

Kaaskopje

Ben het volledig met je eens!

liora

liora

17-11-2012 om 08:28

Druif

De reden is dat ze heilig gelooft in een manier van leven die haar zoon beschadigt.

mari39

mari39

17-11-2012 om 08:38

Reden voor uhp

is dat ze haar zoon onttrekt van de leerplicht: hij gaat al een jaar niet meer naar school. Bij P&W zei de moeder dat als hij voor 15 dec (meen ik) niet ingeschreven staat op een school, er dan UHP volgde.

Fiorucci

Fiorucci

17-11-2012 om 09:11

Ik zie....

Een moeder die oprecht meent hier goed aan te doen. Maar ik vindt dat ze daarin doorslaat, dat wel. Ik betwijfel of een uithuisplaatsing goed is voor deze jongen, ik vind dat door jeugdzorg onderschat wordt hoezeer dat een kind kan beschadigen. Ik heb hier regelmatig pubers die tijdelijk niet thuis wonen en het doet heel veel met deze kinderen.

Ely

Ely

17-11-2012 om 09:57

Gezond?

'Ik zie geen moedwil bij haar, wel een stevige opvatting over gezonde voeding. Ze is bewuster met de gezondheid van haar gezin bezig dan ik en menig ander ouders'

Haar zoon heeft een groeiachterstand en volgens artsen is zijn ontwikkeling - ook van zijn brein- in gevaar. Het is maar wat je gezond noemt.
Ze is er bewust mee bezig ja, ze denkt dat het gezond is ja, ze bedoelt het ongetwijfeld goed maar - volgens de artsen- ís het niet gezond dus haar superbewust bezig zijn is op zijn zachts gezegd contraproductief.
Maar de discussie zit m in: heeft ze gelijk en is dit misschien wel gezond of niet?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fio

Ik vind juist het enge aan de situatie dat deze moeder denkt dat ze het allemaal heeeel goed doet voor haar zoon. Geen enkel moment van twijfel, heroverweging of ruimte voor andere ideeën. Ze denkt zelfs dat ze de jongen een vrije keus laat! Maar ondertussen mag hij van haar niet naar school, omdat hij dan in contact komt met kinderen en een omgeving die anders is.
Die jongen heeft geen enkele kans tegen zo'n moeder. Geen kans om zijn eigen mening te vormen, geen kans om te puberen en geen kans om te experimenteren. Want alleen het contact met anders etenden moet al vermeden worden.
Een totaal gebrek aan zelfinzicht. EN zo zijn er natuurlijk wel meer ouders, maar dan hebben de kinderen meestal nog wel de kans om andere inzichten op te doen op school of op andere plaatsen. En dat wordt deze jongen ook ontnomen.
Ik denk niet dat UHP een ultieme oplossing is. Maar ik weet ook niet precies wat er allemaal al geprobeerd is.

Zelfde bezwaar

Mach:"Geen enkel moment van twijfel, heroverweging of ruimte voor andere ideeën. Ze denkt zelfs dat ze de jongen een vrije keus laat! "
Ja dat vind ik ook eng. Het probleem is dat jeugdzorg dat ook heeft.
Ik had even gezocht waar die jongen verder nog terecht zou kunnen op internet of via de telefoon. Toen vond ik dit http://www.bjznh.nl/jongeren/veelgestelde-vragen en ik vond het geen aanmoediging voor kinderen in dit soort situaties om het hart uit te storten.
Wat zou helpen, tja... Een vertrouwenspersoon die werkelijk vertrouwelijk omgaat met wat die jongen vertelt. Die niet de ouders inlicht, die niet gaat beslissen wat er vervolgens gaat gebeuren, die luistert en zich openstelt voor kritiek zonder naar een klachtenprocedure te verwijzen.
Hij heeft feitelijk niet meer nodig dan een opening om tegenwicht te vinden als hij dat wil.
Of er werkelijk sprake is van ondervoeding, is nog maar de vraag trouwens.
Bij populatie-onderzoek wordt ondervoeding bij kinderen gemeten aan cijfers over lengte en gewicht. Je krijgt dan resultaten als 'meestal lichter dan..' + 'meestal kleiner dan..' De groeicurve.
De hele documentaire heb ik niet gezien. Wel een stukje waarin een arts beweert dat dit kind 10-14 cm op de lengtegroei in zou kunnen leveren door het dieet. Dat lijkt me een uitspraak op basis van de groeicurve en dat lijkt me te kort door de bocht.
Zo rauw is dat rauwe eten trouwens niet. Het gaat door de blender. Meestal smoothies. Ik kan me zomaar voorstellen dat die bewerking ook resultaat heeft voor het kunnen opnemen van voedsel.
Nee, dat menu is het probleem niet zo.
Wel de druk die op die jongen wordt gelegd. "Als je sterk genoeg bent kun jij in je eentje de hele maatschappij veranderen", zegt een goeroe tegen hem.
Getsie!
Maar goed, jeugdzorg is wat dat betreft niet echt een alternatief. Dat is eigenlijk meer van hetzelfde, al wordt er iets anders gepredikt.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap

Rafelkap

17-11-2012 om 11:34

Medicijnen

Ik snap het wel. Als je je kind z'n epilepsiemedicijnen onthoudt kan je ook uit de ouderlijke macht worden gezet. Als de gezondheid van deze jongen schade ondervindt door de voeding die hij thuis krijgt (of niet krijgt) gebeurt hetzelfde. De moeder gaat tegen alle adviezen in, haar idealen zijn belangrijker dan de gezondheid van haar kind.
Ik heb de documentaire niet gezien (de 2e) maar volgens mij was er wel sprake van serieuze schade aan zijn gezondheid.

Rafelkap

Rafelkap

17-11-2012 om 11:37

Overigens

ben ik wel tegen uhp, wel dat de jongen gewoon weer naar school gaat en dat de moeder therapie krijgt. Ik zag haar in een fragment met een of andere eetgoeroe in beeld.... Ze is duidelijk doorgeslagen. Zo leven prima, maar kijk naar wat je kind nodig heeft.

Tja

kort door de bocht: laat die jongen zelf kiezen.

Misschien vind hij gedeeltelijke uithuisplaatsing (alleen de weekenden ofzo thuis) wel een idee. Dan kan hij door de week naar school en gezond eten en in het weekend bij zijn moeder doorbrengen die toch vroeg of laat moet ondervinden dat haar zoon op eigen benen zal gaan staan en eigen keuzes zal gaan maken.

Ik heb een kind in mijn omgeving die in een internaat woont, in Belgie (waar internaten regulier zijn). Daar heeft hij zelf voor gekozen want hij vindt het daar prettiger. Hij heeft meer begeleiding dan thuis (ouder werkt fulltime alleenstaand), zijn vrienden letterlijk op de kamer, veel service (eten, vervoer etc).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-11-2012 om 12:11

Wat reacties

"Zijn alle kinderen van streng religieuze ouders dan ook niet onderwerp van OTS?"
Ik heb begrepen dat ouders die op religieuze gronden bijvoorbeeld een bloedtransfusie weigeren, wel eens tijdelijke uit de ouderlijk macht worden gezet.
"Uitsluitend de achterblijvende groei kan geen argument zijn"
Klopt. Wat ik ervan begrijp, is dat de dreigende UHP te maken heeft met het thuis houden van school. De OTS weet ik niet. Maar blijkbaar beschouwt Jeugdzorg het thuishouden van school als dusdanig bedreigend voor een kind, dat dat een UHP rechtvaardigt.
"Maar of BJZ niet vreselijk met twee maten meet, dat vraag ik mij af."
Zeg zeilmeisje en zeilbroers, en je weet het antwoord.
"De moeder gaat tegen alle adviezen in, haar idealen zijn belangrijker dan de gezondheid van haar kind."
Punt is dat de moeder ervan overtuigd is dat zij har kind juist gezonder opvoedt dan menig ander ouder.
"ben ik wel tegen uhp, wel dat de jongen gewoon weer naar school gaat en dat de moeder therapie krijgt."
Interessant, therapie voor de moeder. Een therapie volg je om 'beter' te worden. Volgens mij is deze allerminst ziek; ze heeft alleen een andere overtuiging van wat gezond is dan jij en ik. Kan ze daar van 'genezen' worden? Hoe zie je dat voor je? Als zoiets kan, kunnen we dan ook (om maar eens wat te roepen) alle PVV-stemmers naar 'therapie' sturen? En homo-haters?
"Ze is duidelijk doorgeslagen."
Ik vind dat persoonlijk ook. Maar wie ben ik? Misschien is het allemaal een stuk minder duidelijk dan we op basis van de documentaire denken.

liora

liora

17-11-2012 om 12:30

Goh manda

Ik hoop maar dat niet alle kinderen van fulltime werkende alleenstaande moeders beter af zijn in een internaat vanwege 'meer begeleiding, vervoer en vrienden op de kamer'.

Ely

Ely

17-11-2012 om 14:12

Liora

Volgens mij schrijft Manda dat de jongen in kwestie dit zelf wil. In zoals gezegd, in België is dit meer gebruikelijk. Wat ik heb begrepen staan sommige internaten ook hoog aanschreven als kwaliteit qua scholing in biedt dat voordeel bij vervolgopleiding en zelfs werk zoeken. degenen die ik ken die op internaat hebben gezeten zijn zeer wisselend over hoe ze erop terugkijken, sommige bijzonder positief, anderen negatief.

Ely

Ely

17-11-2012 om 14:15

Die jongen

Wat ik zo mis in dit verhaal is welke rol zijn vader heeft? Ik heb alleen p&w gezien maar daar zei moeder alleen dat ze hem daar zou inschrijven en dat hij dan bij haar zou blijven wonen. Maar wat vindt die vader hier allemaal van? Benadert jeugdzorg hem dan ook? Hoe werkt zoiets? Hij zou technisch toch een voor de hand liggend persoon zijn om deze situatie wat minder extreem te krijgen?

Rafelkap

Rafelkap

17-11-2012 om 14:29

Ijsvogeltje

Ja, die moeder in therapie Prima hoe zij leeft, maar ze moet naar haar kind 'leren' te kijken. Als die andere voedingsstoffen nodig heeft moet ze hem die geven.
Net als met medicijnen. Als je die je kind onthoudt kan je ook uit de ouderlijke macht worden ontzet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-11-2012 om 14:39

Rafelkap

"Prima hoe zij leeft, maar ze moet naar haar kind 'leren' te kijken."
Ik snap wat je bedoelt hoor, maar hoe zie je dat voor je? Zij is er namelijk heilig van overtuigd dat zij beter naar haar kind kijkt dan de gemiddelde ouder. En dat ziet zij bevestigd in allerlei onderzoeken en theorieën. Kort gezegd: ze heeft een andere waarheid dan veel anderen. Je zou het kunnen vergelijken met het wel of niet geloven in God. Kun je een streng gelovige ouder 'therapie' geven zodat hij niet meer gelooft? Of omgekeerd? Een homo-hater therapie gegen zodat hij homo's aardig gaat vinden? Wat je feitelijk wilt, is 'brainwashen'. De ene overtuiging inwisselen voor een andere, meer algemeen aanvaarde overtuiging. Ik vraag mij af welke 'therapeut' dit voor elkaar zou kunnen krijgen.

Tonny

Tonny

17-11-2012 om 15:45

Het gaat naar mijn idee om veel meer dan eten of eventuele tekor

Hij wordt door zijn moeder heel nadrukkelijk tot buitenbeentje gemaakt. Zij is het richtsnoer voor zijn leven - zo ziet het er tenminste wel uit. Hij gaa niet mee naar school vanwege de verleiding van in haa ogen verkeerd eten, maar dat ' verkeerde eten' is overal. Waar mag hij dan wel heen? Hoe. Kan hij leren zelf te kiezen? Het gaat om veel meer dan een eventueel voedingstekort of groeiachterstand.

Trouwens, Nu dan wat anders eten kan nauwelijks denk ik, daar is zijn spijsverteringsstelsel niet aan gewend. Geen idee hoe dat zou gaan. Iemamd?

Tonny

Tonny

17-11-2012 om 15:45

Excuus voor slordige tekst

IPad..

jeltje

jeltje

17-11-2012 om 15:55

Eens met tonny

Ik vind het hele verhaal eng worden als moeder zegt dat ze zoon thuis houdt om hem niet in contact te laten komen met andere kinderen, waardoor hij van het rechte pad zou raken. Ze isoleert hem dus moedwillig, en dat maakt dat er niet of nauwelijks sprake kan zijn van autonome ontwikkeling. Ik vond dat ook duidelijk naar voren komen in zijn manier van antwoorden: beetje wel, beetje niet, ja en nee, soms wel soms niet. Het joch had geen idee hoe hij zelf over dingen dacht.
Natuurlijk is het rauwe eten en de gezondheidseffecten daarvan ook een punt van zorg. Maar daar zijn vele voorbeelden van te bedenken, denk ik.
Ots en/of uhp gaat erg ver, en biedt niet per se een oplossing. Maar ik hoop wel echt dat er forse bemoeienis komt, om te beginnen wat betreft de schoolgang.

liora

liora

17-11-2012 om 16:23

Tonny

Ik ben geen expert maar ik denk wel dat hij gewoon zal kunnen eten. Sowieso doet jij dat al soms denk ik. Daarnaast kunnen anorexiapatienten of mensen na hongersnood ook vrij snel weer een normaal eetpatroon verteren.

Rafelkap

Rafelkap

17-11-2012 om 17:04

Hopeloos

"Ik vraag mij af welke 'therapeut' dit voor elkaar zou kunnen krijgen."
Ik heb ook geen flauw idee. Het is gewoon vrij hopeloos. Arm jochie.

Rafelkap

Rafelkap

17-11-2012 om 17:05

Tonny

Hij zal voorzichtig moeten zijn met wennen aan ander eten. Zoiets zeiden ze dacht ik ook in de eerste documentaire. Hij kan niet meteen alles weer verdragen.

Boodschap

14 jaar is niet zo erg jong. Je ziet de jongen hinken op 2 gedachten en zijn eigen opvattingen. Hopelijk komt de boodschap over. Veel mensen denken dat deze jongen een meer gevarieerd dieet nodig heeft dan hij nu krijgt. Tegelijk zie je dat zijn moeder meer van voeding weet dan menig deskundige. En dat ze deze jongen met veel toewijding verzorgt. Hopelijk kan ze de controle over hem de komende jaren wat los laten.
overigens heeft ze hem van school gehouden om hem niet in aanraking te laten komen met de verleiding van het ongezonde kantineeten. Ik denk dat deze jongen op een leeftijd is dat hij zelf weleens wat meer variatie in zijn voeding zou willen hebben. Niet per se omdat het gezond is maar gewoon uit nieuwsgierigheid en interesse. Hopelijk is zijn moeder in staat om dat te zien en hem de kans te geven. En niet te dwingen tot zijn 18e. Sommigen vinden dat je kinderen tot hun 18e moet controleren en dwingen, zie de alcoholdiscussie, hier zie je hoe lastig dat nu ook weer is. Was het alcohol waar deze moeder haar zoon van weg hield dan werd ze de hemel in geprezen, nu het verleiding van slechte kwaliteit voedsel wordt haar eigen opvatting daarover aan de kaak gesteld.

Liora

Het kan wel even duren hoor.
Het heeft een naam (die ben ik even kwijt), maar als vegetariërs weer dierlijke producten gaan eten kan dat soms echt maandenlang maagklachten geven. Het moet echt weer opgebouwd worden.

Rodebeuk

Hij hoeft niet dierlijk voedsel te gaan eten. Het zou al een goede verandering zijn als hij gekookt of gebakken voedsel ging eten. Dan kan je via soja of gekookte bonen/linzen/peulen al heel wat meer eiwit binnen krijgen.
Het gaat niet om vegetarisch, het gaat om volledig rauw.
Ik kan mij dit nauwelijks voorstellen. Geen (volkoren) brood, geen ( volkoren) pasta, geen thee, geen melk uit een pak ( misschien mag hij het wel rechtstreeks uit de koe, zonde pasteurisatie), geen jam, geen (biologische) hazelnootpasta.
Koken en verhitten zorgt voor betere opname van een aantal eiwitten en vitaminen. Deze moeder heeft een heel bijzondere theorie die maar door een heeel klein groepje in de wereld wordt aangehangen.

Fransje

Fransje

17-11-2012 om 21:12

Mach: huh?

Mach, een mens kan uitstekend gezond leven zonder thee, jam en hazelnootpasta hoor.

En rauw hoeft toch niet vegetarisch te zijn? Ik ben zelf dol op rauwe vis en vlees. Denk aan de Japanse keuken, oesters, rauwe zalm, etc., maar ook in Frankrijk en België is een flinke hoeveelheid rauw vlees een delicatesse. Dat moet dan wel supervers etc. zijn, daardoor is het duurder en zeldzamer. Maar het is een goede bron van eiwit, mineralen en vitaminen natuurlijk.

Veel delicate voedingsmiddelen zijn rauw: rauwmelkse kaas, kwark, yoghurt en room (koop ik in Frankrijk bij de boerderij of in de winkel, verrukkelijk, en daar veel gewoner dan hier). Rauwe eieren worden in tal van gerechten gebruikt. Rauwe melk drink ik hier in NL bij een boerderij, lekker. Rauwkost, rauwe groente, is natuurlijk ook heel normaal.

Aardappels kan men gerust zonder, deze zijn pas een paar eeuwen geleden in Europa geïntroduceerd.

En notenpasta's kunnen toch ook van rauwe noten gemaakt zijn? Noten hoeven toch niet altijd gebrand te zijn om te eten?

Granen lijkt me wel een probleem. Hoewel, net ontkiemde granen zijn zeer voedingsrijk en kunnen rauw gegeten worden.

Lacto-vegetarisch en rauw lijkt me wel een probleem, omdat bonen inderdaad gekookt moeten worden.

Waarin zit nu eigenlijk precies het probleem met dat rauwe eten?

Anneke

Anneke

17-11-2012 om 21:17

Niet naar school

Ik vond de jongen er niet echt heel ongezond uit zien. Lijkt me niet een supergezond maargevaarlijker vond ik het extremisme. Dat houdt die jongen in ieder geval klein.

Wat ik buitengewoon vreemd vond was de reden om hem niet naar school te sturen. Ja, daar kan hij in aanraking komen met van alles. Maar ik houd mijn kinderen toch niet thuis omdat ze dan in aanraking kunnen komen met sigaretten, alcohol, sex, etc.? En ik moet me heel sterk vergissen maar als ik mijn kind een week thuis houd met zo'n reden dan staat de leerplicht ambtenaar op de stoep.
En breder dan dat. Die jongen is 14. Het is schadelijk om op die leeftijd de wereld zo buiten zijn belevingswereld te houden. Hoe onderhoudt hij contact met leeftijdgenoten?

Anneke

Anneke

17-11-2012 om 21:19

Fransje

Ik heb maar een klein deel van de uitzending gezien. Maar vis aten ze niet vanwege al het plastic. Ik ga er vanuit dat melkproducten om een bepaalde reden ook niet mogen...

Vis mocht ook niet

Over vlees heb ik ze niet gehoord. Wel somden ze op wat hij de helemdag door kreeg. Nou , eigenlijk alleen groenteshakes en noten . Melk of andere zuivelproducten werden door moeder niet genoemd in zijn dagmenu.
Eieren weet ik niet meer of ze het noemmde, maar rauwe eieren hebben gezien de kans op salmonella ook niet echt de voorkeur ( en ja, salmonella komt ook voor bij biologische eieren,kans is even groot)
Door rauw te eten zoals deze moeder mis je gewoon een heleboel eiwitten en vitamines.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.