P
27-12-2012 om 14:46
Dirksmama
Die posting bedoelde ik niet, ik bedoelde de posting over mijn nichten en neven in Australië.
Leen13
27-12-2012 om 14:57
Gezinsvoogden
Overigens niet alleen gezinsvoogden maar ook kinderbeschermers. En het jargon dringt ook steeds meer door bij hulpverleners door de workshopjes kindermishandeling. Waar hulpverleners de signalen en symptomen van hulpvragende ouders en kinderen leren te omschrijven in termen van huiselijk geweld en verwaarlozing.
dirksmama
27-12-2012 om 15:16
Nichten en neven
je nichten en neven hebben vast hollandse ouders. De meeste Australiers waar in hier dagelijks mee in contact kom vinden boarding school een heel normale optie, ze hebben er zelf vaak op gezeten. En velen hebben in een of andere periode van hun leven ook met thuisonderwijs te maken gehad. Niet in elke mining town is volledig onderwijs voorhanden.
Richard
27-12-2012 om 15:42
Klare taal op bb
Vandaag is er een artikel geplaatst op Binnenlands Bestuur met daarbij een reactie van een anonieme jeugdzorgdeskundige die een aantal zeer kritische kanttekeningen plaatst. Vooral Tom komt daar onder de aandacht, en ook de zeilkinderen.
Voor de geïnteresseerden is dit zeker de moeite waard om te lezen:
http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/opinie/columns/eindejaarsoverpeinzingen.8597649.lynkx
P
27-12-2012 om 15:46
Dirksmama
Zucht: ik zeg toch dat er eentje thuisonderwijs heeft gegeven maar alleen omdat er geen andere keus WAS, als zij dichter bij een school had gewoond had ze dat nooit gedaan. Als ze in Nederland had gewoond had ze dat nooit gedaan.
Natuurlijk zijn het Nederlandse ouders maar je riep zelf al elders dat die bij aankomst in 1953 al werd verteld dat ze nu Australiër waren en Engels moesten praten. Mijn tante en oom kwamen pas in 1985 voor het eerst in Nederland.
Nicky Lohs
27-12-2012 om 15:50
Annej
Zelfs dan vind ik het niet normaal om je zo ongenuanceerd uit te laten over een bepaalde beroepsgroep. Het zijn mensen die hun werk doen en daar kun je het mee eens zijn of niet.
En dan mensen die in zo'n benarde (OTS) positie zitten maar adviseren om er eens flink tegenaan te schoppen, dat heeft toch geen zin? Je komt nou eenmaal verder als je een beetje tact gebruikt in de omgang met mensen, dus ook met gezinsvoogden. Omdat dat ook mensen zijn, dat wil ik er maar mee zeggen.
Leen13
27-12-2012 om 15:59
Nicky lohs
Er is hier niemand die tegen gezinsvoogden aanschopt. Het is wel verstandig om te weten hoe ze moeten werken. Dat helpt jou in een tactvolle omgang.
Ik ben zelf nooit onbeleefd. Wel onderbouwd en standvastig geweest in de omgang met de kinderbescherming. Enorm geschrokken van het eerste verslag heb ik me snel kunnen bijscholen.
Richard
27-12-2012 om 16:00
Nicky lohs
De meeste gezinsvoogden gedragen zich inderdaad als gewone mensen. (Enkele uitzonderingen daar gelaten, maar daar heb ik al uitvoerig over geschreven)
Van een gezinsvoogd verwacht ik alleen dat deze zich professioneel gedraagt. Ik verwacht van een gezinsvoogd ook dat deze geen misbruik maakt van de macht die ze hebben gekregen. Tevens verwacht ik van een gezinsvoogd dat ze de belangen van een kind boven hun eigen belang stellen.
Maar helaas zijn de meeste gezinsvoogden gewone mensen. En daarom gaat het zo vaak mis bij Jeugdzorg.
Leen13
27-12-2012 om 16:07
Bedankt Richard.
"Maar als hij vindt dat Tom goed onderwijs nodig heeft, wat heeft BJAA dan voor een track record op dat gebied? Met andere woorden: wat zijn de schoolresulaten van uithuisgeplaatste kinderen bij BJAA? Hoeveel kinderen zitten er op het speciaal onderwijs tot en met gymnasium? Hoe lang doen ze erover? Hoe vaak worden ze overgeplaatst van de ene school naar de andere school? Hoe snel en hoeveel diploma's? Hoeveel universitaire studenten komen er uit de Amsterdamse jeugdzorg voort?
Als Gerritsne kan aantonen dat BJAA het uitzonderlijk goed doet op scholingsgebied, dan mag Gerritsen het morele recht claimen om Tom bij te spijkeren. Maar Gerritsen heeft al gezegd op Twitter dat hij zulke cijfers niet heeft. Er is juist algemeen bekend dat het onderwijs voor uithuisgeplaatste kinderen vaak heel erg slecht is. Vaak speciaal onderwijs en maximaal VMBO. Geen huiswerkbegeleiding, veel overplaatsingen van de kinderen door het hele land met een verwaarloosde schoolcarriere. De deskundige op dit gebeid, onderwijsrechtadvocaat Katinka Slump wees daar deze week ook nog op en vele anderen."
dirksmama
27-12-2012 om 16:25
Er zijj gewoon heel veel Australiers met heel veel versxhillende meningen. Jouw familieleden vinden homeschooling niets, andere Australiers doen het met plezier, ook in de grote steden. Het gemakis daarginds gewoon dat je per jaar kunt aankijken wat het beste voor je kind is. Overigens vaak met begeleiding van school in de omgeving. En vaak zonder de veroordelende opinie die een aantal mensen hier hebben, hetis daar gewoon een optie, net als staatsonderwijs of priveschool. Zo'n beetje als je in Nederland naast openbaar en bijznder ook voor Montessori of Vrije School kunt kiezen.
Leen13
27-12-2012 om 16:31
Grootouders steunen tom en francis
http://twitter.com/caronno/status/283146427448819712/photo/1
Grootvader was zelf een maatje kleiner en nog naar een kinderkolonie voor bijvoeding gestuurd. Heel goed terecht gekomen.
tsjor
27-12-2012 om 16:34
Boete
Richard, moeder heeft een boete gekregen die ze neit van plan is te betalen overigens, maar dat wil toch niet zeggen dat de zaak daarmee juridisch gezien afgedaan is? Als ik een boete krijg voor te hard rijden en ik betaal die boete, dan wil dat toch niet zeggen dat ik vervolgens te hard mag rijden?
Ze heeft geen vrijstelling gekregen voor Tom. Daar heb je het dan soms mee te doen, als ouder.
Wellicht dat moeder in hoger beroep de rechter nog kan overtuigen door goede resultaten te laten zien van Toms onderwijs.
Maar dan blijft nog het punt staan van de ondervoeding.
Uithuisplaatsing kan ook betekenen: naar vader. Dat lijkt mij de beste optie. Tom wil dat graag, vader en broer willen dat en ook moeder heeft daar geen bezwaar tegen, ze zou hem er anders toch naartoe sturen.
Tsjor
tsjor
27-12-2012 om 16:38
Kinderkolonie
Maar hij ging wel naar die kinderkolonie, zijn ouders lieten hem wel gaan, ook al was het toen geen pretje als je kind zo lang van huis was.
Tsjor
Nicky Lohs
27-12-2012 om 17:20
Haha
Nu maar hopen dat jeugdzorg een blik supermensen opentrekt zodat gewone mensen geen gezinsvoogd kunnen worden. Dit is gewoon te grappig.
Nicky Lohs
27-12-2012 om 17:27
Annej
Als ik jouw verhalen zo lees denk ik inderdaad dat een tactische aanpak bij jou heel goed gewerkt heeft. Respect daarvoor!
Dat bedoel ik dus, ik krijg de indruk dat Francis vooral blijft weigeren en schoppen tegen jeugdzorg. En dan loopt het uit de hand, of dat nu terecht is of niet.
Richard
27-12-2012 om 18:11
Tsjor
Naar zijn vader zou een mooie oplossing zijn. Maar Jeugdzorg kennende houden ze kinderen liever onder de duim in Nederland. Er zijn al genoeg gevallen bekend van ouders die (dreigen) naar het buitenland vertrekken, en waarvan de kinderen met een spoed uithuisplaatsing huilend uit de armen van hun ouders zijn getrokken.
Dit is volgens mij ook de reden dat er voor Tom een spoed uithuisplaatsing is aangevraagd. Ik zie verder geen gegronde reden om dit met spoed te doen. Om een bepaald eetpatroon en wegblijven van school, wat al jaren lang aan de gang was, zie ik geen reden om tot spoed over te gaan.
Ook hier zie je dat Jeugdzorg de belangen van het kind tegenwerkt. Kinderen hebben namelijk het recht om te wonen in hetzelfde land als waar de ouders wonen. Als ouders in een ander land wonen moet Nederland de kinderbeschermingsmaatregel overdragen aan dat land. Maar in de meeste gevallen lachen ze zich kapot in dat land en wordt die maatregel zo opgeheven.
Ik vraag me af of Tom ook de Engelse nationaliteit heeft. Geen idee hoe het in Engeland is gesteld met rawfood en schoolplicht. Misschien hadden ze al een vluchtroute klaarliggen en heeft Tom gezellig kerst gevierd bij zijn vader en zijn broer.
Kaaskopje
28-12-2012 om 00:33
Tsjor
Ik denk dat je dat ook in de tijdsgeest moet plaatsen. Vroeger had men nu eenmaal meer ontzag voor de dokter en nam je misschien iets eerder aan dat hij gelijk had.
Ik vraag me af of al die bleekneusjes echt altijd baat hadden bij hun verblijf in een kinderkolonie. Misschien waren kinderkolonies ook wel verkapte 'geef het kind/geef de ouders even lucht' huizen als dat nodig leek. Het kan zomaar. Tijdelijke uithuisplaatsing dus, maar dan onder een andere noemer.
jessica 5
28-12-2012 om 01:43
Richard
Jij stelt dat "Zijn moeder lijkt me intelligent genoeg om hem het een en ander bij te brengen". Als het om thuis onderwijs gaat. Dat zal best wel dat ze daar intelligent genoeg voor is. Wat ik dus niet snap van haar dat ze niet de intelligentie heeft als artsen haar vertellen dat haar zoon ondervoed is daar serieus mee aan de slag te gaan. Niet met een paar extra nootjes,maar met een diëtiste. Ze gaat "ziekelijk" op zoek naar alternatieven. Ook al zou Tom uiteindelijk wel naar school gaan blijft die ondervoeding bestaan bij Tom met alle gevolgen van dien. Ik kan me niet voorstellen dat zijn moeder die gevolgen op haar geweten zou willen hebben. Daarom vind ik die O.T.S wel wenselijk. Het lijkt wel of moeder "ziekelijk" haar gelijk wil halen, boven het hoofd van haar zoon. Niemand weet hier hoe en wat die voogd heeft geprobeerd. Ja dat moeder niet meewerkt hebben we alleen in de rechtszaal gehoord in de docu . Maar die voogd hebben we nog niet gehoord wat die heeft geprobeerd om moeder "bij zinnen" te krijgen. Die advocaat zat er ook "schaapachtig" bij vond ik. Moeder had net zo goed zelf die verdediging kunnen voeren.
Ik hoop dat Tom lekker bij zijn vader en broer zit. Ver weg van zijn "gestoorde " moeder. Weg van die dreigingen van de uithuisplaatsing hier. Waar moeder mede schuldig aan is door haar eigenwijsheid en "gestoorde" gedachtegang.
P
28-12-2012 om 07:43
Maar
Waarom denken jullie dat Tom van zijn moeder wel naar zijn vader zou mogen en niet naar school in Nederland? Ze ROKEN daar en eten normaal.
Richard
28-12-2012 om 11:18
Tjonge, dat is goed nieuws voor tom
'Rauwegroentejongen' Tom hoeft niet uit huis
Door een samenwerking tusen de Wereldschool en het Geert Groote College Amsterdam gaat hij vanaf 7 januari erkend onderwijs volgen. Bureau Jeugdzorg stopt daarom de spoedprocedure tot uithuisplaatsing, meldt de Kinderombudsman vrijdag.
Tom zal afstandsonderwijs krijgen via de Wereldschool en tegelijkertijd ingeschreven staan als leerling van het Geert Groote College in Amsterdam. Op die manier kan hij zowel in Nederland les krijgen als in Groot-Brittannië, waar hij regelmatig naartoe gaat omdat zijn vader en broer daar wonen.
De partijen kwamen tot deze afspraak in overleg met de Kinderombudsman Marc Dullaert. "Ik juich het toe dat er een oplossing is gekomen, die aansluit bij de wensen en behoeften van Tom. Ieder kind heeft volgens het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind het recht om op te groeien bij zijn ouders én recht op onderwijs. Met deze oplossing komen alle partijen hieraan tegemoet."
Bron:
http://www.nu.nl/binnenland/2992324/rauwegroentejongen-tom-hoeft-niet-huis.html
Nicky Lohs
28-12-2012 om 12:00
Nou
Als ze nou niet zo koppig waren geweest en meteen naar een oplossing waren gaan zoeken had het Tom een hoop ellende bespaard. Maar mams heeft nu wel lekker veel reclame kunnen maken voor haar zaligmakende dieet, dat dan weer wel.
Leen13
28-12-2012 om 12:38
Ots
Formeel is er dus ook geen grond meer voor ots. Ben benieuwd of dat dan ook afgelopen is?
Ik ben blij voor Tom en Francis. En gelukkig dat de kinderombudsman de handen op elkaar kreeg voor een passende oplossing. En geen gemiep over precedentwerking. Voor Tom is dit de beste oplossing en daar gaat het om.
Geweldig.
Margriet*
28-12-2012 om 12:39
Strijd
resulteert altijd in een patstelling. Dat had die 'slimme' moeder zelf ook al veel eerder kunnen bedenken....
Strijd tegen een rechtssysteem kost je en veel energie en het is de vraag of strijd in deze de oplossing was, niet dus. Wie zijn idee zou het zijn geweest om de jeugdombudsman te laten bemiddelen?
tsjor
28-12-2012 om 13:00
Mooie oplossing
voor het onderwijs. Tom wilde niet meer naar school, omdat hij vaker naar Engeland wilde. Daarom kreeg hij geen vrijstelling.Nu kan dat en is er een vorm van onderwijs die goed gereguleerd is.
Ik ben alleen benieuwd of er ook afspraken gemakt zijn over zijn ondervoeding.
Tsjor
Leen13
28-12-2012 om 13:04
Zelf aangeboden
De kinderombudsman Marc Dullaert heeft zichzelf aangeboden als bemiddelaar (radio 1).
En ik snap niet Margriet hoe je hier de moeder weer iets kunt verwijten. Het heeft juist zin gehad dat ze hier haar rug recht gehouden heeft.
tsjor
28-12-2012 om 13:08
Tijdgeest
'Vroeger had men nu eenmaal meer ontzag voor de dokter en nam je misschien iets eerder aan dat hij gelijk had.' Kaaskopje, vroeger deden ouders er alles aan om hun kinderen genoeg te eten te geven. Dat heb ik ook gedaan. Uren in de rij staan voor twee liter melk (weekrantsoen) of voor brood. Ondanks alle groente en fruit die wij zelf in de tuin hadden. Het is toch niet aan een bepaalde tijdgeest gebonden dat je als ouder schrikt als je kind ondervoed is?
Wat je verder schrijft over de kinderkolonie laat ik aan jouw fantasie over.
Tsjor
tsjor
28-12-2012 om 13:12
de dreigende UHP heeft moeder iets inschikkelijker gemaakt. Weet jij veel? Moeder heeft zoiets in de afgelopen jaren niet voor elkaar gekregen, jeugdzorg niet, nu kan het wel. Waarom? Maakt niet uit, er is in elk geval een oplossing gekomen.
Overigens is moeder wel degene die met twee kinderen vertrokken is na de scheiding. Ik heb me afgelopen dagen wel eens afgevraagd hoe het verhaal zou zijn vanuit het perspectief van de vader. Stel dat hij iets zou hebben gepost (na de scheiding is moeder met twee kinderen vertrokken naar haar land van herkomst, ik heb daardoor weinig kontakt met de kinderen, oudste zoon kreeg ruzie over dieet van moeder en woont nu bij mij, ik maak me zorgen om jongste zoon, wat kan ik doen?). En denk dan aan de reacties die hier komen als vader kinderen meeneemt naar land van herkomst etc.
Tsjor
Temet
28-12-2012 om 13:47
Nu snap ik het niet meer
Geen spoed-uhp want Tom krijgt onderwijs, en wel door een samenwerking van de Wereldschool en het Geert Groote College. Die laatste school scoort voor zover ik weet systematisch zwak. O nee, kennelijk valt het toch mee, ik heb even gecheckt op de site van de Inspectie en als ik het goed zie is er basistoezicht, dus kennelijk is er wat verbeterd.
Desondanks: Wereldschool is de oplossing. Hieperdepiep, maar dan snap ik niet waarom er voor de zeiljongens nu een ots moet komen. Let wel, die hebben geen merkwaardige eetgewoontes, dus daar gaat alleen maar om het onderwijs. Dat ze dus volgen. Waarom dan nog een ots?
Tsjor, ik vermoed dat de ondervoeding weliswaar een punt van zorg is, maar dat men vermoedt dat Tom meer lijdt door een uhp dan door de beweerde ondervoeding. De ots voor Tom loopt nog wel steeds, neem ik aan.
Groeten,
Temet
tsjor
28-12-2012 om 14:17
Lijden
Wat van belang is is dat er toezicht wordt gehouden op de ontwikkeling van Tom vanwege de geconstateerde ondervoeding. Dat betekent bijvoorbeeld: afspraken nakomen met ziekenhuis en diëtiste, in gesprek blijven over waarom je geen vijgen en dadels wil geven en wat dan wel een goed alternatief is.
Die afspraken kan moeder met jeugdzorg maken. Maar als moeder de afspraken niet nakomt, dan zal iemand anders dat moeten doen. Maakt niet uit hoe het geregeld is, door een EKC, door verplaatsing van de woonplaats naar vader, of door een UHP. De emotionele schade door een UHP is groot, maar de lichamelijke en geestelijke schade door ondervoeding is immens en niet in te halen.
Tsjor
skik
28-12-2012 om 14:49
Wereldschool i.c.m. fysieke school
Temet, misschien dat het wel geaccepteerd wordt als er Wereldschool gedaan wordt onder de supervisie van of in samenwerking met een fysieke school. De zeiljongens doen de wereldschool zonder toezicht van iets of iemand anders behalve de ouders, dus misschien ziet Jeugdzorg daarin het doorslaggevende element?
skik