Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Marie

Marie

16-12-2012 om 12:02

Rauwer - vanmiddag en morgen op tv

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoe kun je nou tegen iets zijn als je niet weet wat het inhoudt?

rowan, blijkbaar heb je niet veel inzicht over hoe thuisonderwijs in z'n werk gaat. Het ontbreekt de meeste thuisonderwezen kinderen die ik ken echt niet aan sociale interactie hoor! Daar heb je niet persé een school voor nodig.

Nazistisch

Dirksmama, op deze wijze besprenkel je een nazistische geur over het onderwijssysteem. Hitler heeft ook de kinderbijslag ingevoerd, en daar hebben we na de bevrijding ook geen afstand van gedaan.
In Nederland hebben we een andere bijzonderheid, namelijk dat ouders zelf onderwijsinstellingen kunnen oprichten en dat die dan (onder bepaalde voorwaarden) door de overheid worden bekostigd. Ja, dan moet je wel voldoende ouders en kinderen hebben en er zijn bepaalde normen waar je aan moet voldoen, maar dat zou bij gecontroleerd thuisonderwijs idem dito zijn.
Ik heb een volwassene in de les gehad die als pubermeisje naar Nederland was gekomen om thuis het huishouden te doen (in haar eigen gezin), zij was nooit naar school geweest. Best een intelligent kind, maar alle wijsheid (en taalvaardigheden) heeft ze hapsnap bij elkaar geplukt, waardoor ze uiteindelijk, toen ze eenmaal 18 was en naar een MBO mocht niveau 1F nog niet kon halen. Ik vind dat een drama en ja, ik vind dat de overheid kinderen daartegen mag beschermen. Wie moet het anders doen? De buurvrouw?
Tom mocht niet naar school, omdat hij dan aan de verleidingen van de kantine blootgesteld werd en dat bracht hem in verwarring. Als 12-jarige, 13-jarige, inmiddels is hij 15. Zal er ooit een moment komen, waarop hij 'zijn' keuze wel mag confronteren met de rest van de wereld?

Tsjor

Alleen als het echt niet anders kan

Ik ben in principe tegen thuisonderwijs. Inderdaad toch te weinig sociale interactie met anderen dan je eigen gezin. En als bescherming van meisjes zoals tsjor omschrijft.
De school of air in Australia heeft ook niet voor niks een paar keer per jaar een week waarbij de kinderen van de outback samenkomen op een "gewone" school.Juist voor de interactie. En ook tijdens de gewone schoolweken is er interactie tussen de kinderen, ook al is het via internet.
In Nederland is zoveel keus. En aanpassen zal jij of je kind altijd moeten. Overigens vind ik thuisonderwijs ook een enorm luxe artikel. Ik en velen met mij werken overdag en zijn niet in de mogelijkheid om onze kinderen elke dag aan onze zijde te hebben en onderwijs te geven. En hoe een alleenstaande moeder dat doet en ondertussen ook nog brood op de plank krijgt is mij een raadsel.

P

P

26-12-2012 om 11:54

Vergoeding voor de thuislesgevende ouder?

Ik zou niet weten waarom wij in Nederland een vergoeding moeten gaan geven aan de thuislesgevende ouder. Kom op zeg. Weer een reden om niet aan het werk te gaan. Als je in een gebied woont waar je eerst anderhalf uur moet rijden om bij een school te komen vind ik het best maar in Nederland? No way!

P

P

26-12-2012 om 11:57

Wat ik ook wel apart vind...

In ouders en school wordt regelmatig gezegd dat iemand zijn/haar kind niet kan begeleiden met het huiswerk of met het extra werk ivm een achterstand.

Dat zou dan niet gaan vanwege de band (ouder-kind ipv leerkracht-kind) of het niet aannemen van wat de ouder zegt door het kind, of het enorme geruzie en dan heb ik het nog niet eens over ouders die zelf niet een voldoende hoge opleiding hebben of gewoon geen kaas hebben gegeten van lesgeven.

Hoe zou opeens zomaar iemand dat wel kunnen dan?

Verbaasd

Goh ik ben echt verbaasd over de aversie en vooroordelen tegen thuisonderwijs, vooral op een 'ontwikkeld' forum als OOL.

Ik ken meerdere kinderen en volwassenen die gehomeschooled zijn, de meesten inderdaad niet in Nederland, er is werkelijk niets mis met hun sociale vaardigheden of wat dan ook.

Buurvrouw paar huizen verderop houdt haar zoon na de Kerst ook thuis van highschool. 't Loopt daar niet lekker, z'n cijfers kelderen, en als Amerikanen hebben ze het voordeel dat dat ook gewoon een geaccepteerde optie is. Hij is al eens eerder jaar thuis geweest, en als zijn vorderingen verbeteren en hij wil, dan kan hij weer naar school, maar hij kan de rest van z'n credits ook gewoon thuis halen..

Gut en als je het niet kunt of wilt, nou dan doe je het toch lekker niet? Maar gun anderen die het wel willen de vrijheid om dat te doen. Er zijn primia curricula verkrijgbaar, ouders hoeven echt niet zelf het wiel uit te vinden.

Credits

Ik ben even benieuwd, Dirksmama, hoe wordt dan bepaald of de cijfers weer stijgen, dan wel dat iemand zijn credits behaalt?

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

26-12-2012 om 14:00

Thuisonderwijs

Ik ben op zich niet tegen thuisonderwijs, als de situatie daartoe aanleiding geeft. Maar thuisonderwijsgevende ouders hebben toch niet geleerd om les te geven en hebben toch ook niet allemaal het niveau om dat thuisonderwijs te kúnnen geven? Of gaat bijvoorbeeld Dirksmama ervan uit dat mensen die thuisonderwijs willen geven meestal in de intelligente hoek zitten en dat dus automatisch allemaal kunnen?

Kaaskopje

Kaaskopje

26-12-2012 om 14:03

Dirksmama

Ik kan het niet laten en het hoort misschien ook niet maar:
"Hoe kun je nou tegen iets zijn als je niet weet wat het i houdt?"
Was dat ook niet de strekking van onze reacties gericht aan jou in een ander draadje?

Dirksmama

Ik ben zeker niet onbekend met het fenomeen thuisonderwijs. In mijn vaders land India waar ik een tijd gewoond heb zag ik het ook.Bij hoogopgeleide rijke buitenlanders die geen geschikte internationale school in de buurt vonden. Ze vonden het geen van allen ideaal en deden het zo kort mogelijk. Basisschool gaat nog redelijk, maar daarna was het niet geweldig. Juist pubers hebben peers nodig om mee te ruzien en mee te socializen en de wereld te ontdekken.
Het was uit nood geboren. Te kort in India om aan te passen aan Indiaas systeem en te lang om helemaal niet naar school te gaan.
Ik geloof ook pas in resultaat en kwaliteit van homeschooling als de kinderen een onafhankelijke toets onder toezicht van een onafhankelijke leraar/toezichthouder hebben gedaan. Want helaas heb ik hier ook heeel veel onregelmatigheden vam gezien. Ouders die hielpen bij toetsen die ze opstuurden of oudere broers die een toets voor jonger broertje maakten. Of gewoon toetsen laten maken met de boeken met uitleg erbij om maar hoog te scoren en zo in Nederland op hoger nivo te kunnen worden toegelaten. Sorry, ik ben een beetje wantrouwend geworden. Maar dat heeft zijn redenen!

P

P

26-12-2012 om 15:03

Dirksmama

"Goh ik ben echt verbaasd over de aversie en vooroordelen tegen thuisonderwijs, vooral op een 'ontwikkeld' forum als OOL. "

Het zal je verbazen maar ik heb nichtjes die in Australië wonen en daarvan heeft er 1 dit gedaan (via de radio, net als bij de flying docters in die tijd) en die deed dat echt alleen omdat ze te ver weg woonde. Geen haar op haar hoofd die dat zou doen als ze wel gewoon, zoals heel NL op max een half uur autorijden afstand van een school woont.

Mijn andere nichten en neven waren het helemaal met haar eens. Dat je les geeft als een kind vastloopt op school vind ik iets anders dan je kind thuisonderwijs geven omdat je bang bent dat het kind niet rauw blijft eten terwijl je maar blijft roepen dat je kind zelf de keus kunt maken.

Niet iedereen kan les geven en ik ben van mening dat je allereerst gewoon moet werken in Nederland als alleenstaande moeder.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

26-12-2012 om 20:33

Hoogontwikkeld?

Jemig Dirksmama, je suggereert nu wel een beetje dat alle tegenstanders van thuisonderwijs niet hoogontwikkeld zijn. Het is gewoon een mening, onafhankelijk van iq.

Lees nou eerst eens

http://www.thuisonderwijs.nl/

Hier worden een aantal vooroordelen en ideeen die een aantal van jullie hebben denk ik wel weerlegd.

Een analfabete ouder zal moeite hebben met het geven van thuisonderwijs, maar een beetje ouder kan met de juiste materialen prima uit de voeten hoor. Er zit een handleiding bij.
Dit staat op de site van de Wereldschool:
http://www.wereldschool.nl/thuis-onderwijs/

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2012 om 03:06

Handleiding

Ik heb ook een nette handleiding bij mijn nieuwe combi-magnetron en toch verbranden mijn voorgebakken pistoletjes. Ik kan er niet mee overweg.
Lesgeven is een vak. Ik heb toen ik zo'n 22 jaar was een blauwe maandag, tot de zoon des huizes mij begon te versieren, mensen uit het buitenland Nederlandse taal proberen aan te leren. Zonder serieuze opleiding, maar wel met een boekje met tips en instructies, werd ik aan het werk gezet. En daarvan heb ik geleerd dat niet iedereen van nature kan onderwijzen.

Wereldschool

Wereldschool denkt daar anders over, zie hun site.

En zoals ik al schreef, niemand MOET. Doe het niet als je niet kunt of wilt.
Maar verketter de optie niet voor anderen. Op andere plaatsen van de wereld is TO gewoon een van de onderwijsvormen waar je als ouder voor kunt KIEZEN. Ongeacht reisafstanden. Want in Australie hoef je ook niet te homeschoolen, je kunt je kind gewoon naar boarding school sturen. Iets wat ook heel veel ouders daar doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2012 om 03:43

Tja

Thuisonderwijs of kostschool lijken mij keuzes uit 2 kwaden. Beide zijn niet ideaal.

Vanuit nederlands opzicht

Vanuit Nederlands opzicht misschien twee 'kwaden', maar niet overal wordt er zo over gedacht.

P

P

27-12-2012 om 06:49

Dirksmama

Jammer dat je niet in gaat op mijn posting en blijft roepen wat je al tig keer eerder riep.

Kostschool? Meen je het werkelijk?

Boardingschool ja

Boarding school is voor veel Australiers, meer nog als voor Britten, een heel normale optie ja. En dat heeft z'n grond in de Britse erfenis en in de onderwijsmogelijkheden in de outback. Net als in Engeland zie je dt kinderen soms niet eens ver van hun thuis gaan boarden.

Wat je vorige posting betreft, ik heb al eerder gezegd dat iemand die het niet kan of wil er niet aan hoort te beginnen. En ben met je eens dat ouders allereerst oor een gezinsinkomen moeten zorgen. Al kan dat best samen, mijn buurjongen wordt gehomeschooled, en werd dat ook toen hij nog in de VS woonde, terwijl beide ouders toen een baan hadden.

jeltje

jeltje

27-12-2012 om 11:36

Muggeziften

Ik weet dat ik aan het muiggeziften ben hoor, maar deze formulering vind ik wel heel wonderlijk:

'Een analfabete ouder zal moeite hebben met het geven van thuisonderwijs, maar een beetje ouder kan met de juiste materialen prima uit de voeten hoor.'

Huh? Is een analfabete ouder geen volwaardige ouder? Minder dan 'een beetje' ouder?

Richard

Richard

27-12-2012 om 11:46

Jeugdzorg heeft gefaalt, zoals gewoonlijk

Het niet naar school laten gaan van je kind is geregeld in het strafrecht. De moeder van Tom heeft een boete gekregen. Ik zie niet in waarom ze dubbel gestraft moeten worden om Tom dan vlak voor de kerst ook nog eens uit huis te halen.

De wettelijke taak van een gezinsvoogd is om de ouders en de kinderen bij te staan en te *motiveren* tot hulp. Dit staat in de jeugdwetten. Als ik de moeder van Tom zo bekijk staat ze best open voor alternatieven. Een goede hulpverlener had allang begrip getoond voor de twijfels van Francis en samen met haar naar een constructieve oplossing toegewerkt.

Maar zoals bijna altijd zijn gezinsvoogden een stel lomperiken die menen bij gezinnen binnen mogen te vallen en om daar even de dienst uit te mogen maken. En als ze zien dat hun dreigementen niet werken dan gaan ze bij de kinderrechter zitten miepen om een uithuisplaatsing. De reden dat de kinderrechter hier op in is gegaan, is omdat de gezinsvoogd keihart heeft zitten liegen in de rechtbank. De gezinsvoogd loog dat Francis helemaal niet wilde meewerken, en ze loog dat ze de problematiek niet in zou zien. Daarbij verzweeg de gezinsvoogd te vertellen dat ze tekort was geschoten in haar verplichting om voor Tom en Francis adequate hulp op gang te brengen.

Als ik van een afstand naar kijk dan zie ik alleen maar dat Jeugdzorg heeft gefaald. Het is dan ook alles behalve humaan om Tom - tegen zijn uitdrukkelijke wil! - bij zijn moeder vandaan te halen.

Volgens mij is hier ook de hele kritiek vanuit de Nederlandse samenleving op de kinderbescherming gebaseerd. Zowat de gehele jeugdhulpverlening ziet namelijk niet meer de mens achter hun cliënten. Ook bij Tom is duidelijk te zien hoe slecht Jeugdzorg functioneert en hoe vreselijk er met hem wordt gesold.

Fransien

Fransien

27-12-2012 om 11:46

Thuisonderwijs

Thuisonderwijs is in veel landen een prima alternatief, en dat zijn niet allemaal landen met dunbevolkte gebieden. In Engeland is het zo dat je per jaar kunt bekijken of je je kind thuis onderwijst of naar school laat gaan. Sommige ouders kiezen bewust voor thuisonderwijs daar omdat de school in de buurt zo slecht is of zoveel vechtpartijen en problemen heeft dat het geen goed alternatief is, goede scholen daar staan in dure buurten.
In Belgie mag je ook gewoon thuisonderwijs geven, en er is een klein deel van de bevolking die daar gebruik van maakt.
Persoonlijk ben ik van mening dat je als ouder prima de hele basisschool kunt geven, zo'n hoog niveau heb je daar niet voor nodig. Voortgezet onderwijs is lastiger, zeker de bovenbouw daarvan. Er zijn goede curricula beschikbaar, zeker in het engels is er veel ook voor de bovenbouw geschreven gericht op thuisonderwijs, maar dan is het nog steeds dat je niet alles alleen hoeft te doen. In Nederland is er de wereldschool die vakleerkrachten heeft om je te begeleiden.
Er zijn echt situaties waarin thuisonderwijs beter is, als het kind zo gepest wordt bijvoorbeeld dat het echt bij moet komen en achterstanden in moet lopen, dat kan prima thuis als een van de ouders of een tante thuis is. In ons geval heeft mijn zusje bij ons een jaar lang als achterwacht gefunctioneerd bij de oorontstekingen van de kinderen en rustig met de oudste haar groep 3 schoolwerk gedaan, net als wij, oudste kon niet naar school vanwege slecht horen en pijn en stond op een 3 maanden wachtlijst voor buisjes, daarna nog een keer en daarna nog een keer, zucht. Dochter ging tussen de ontstekingen door wel naar school en was er standaard een woensdagochtend, dat kon met hoe weinig zij hoorde.
Ik ben voor ouders een keuze geven. Ouders kunnen over het algemeen prima bepalen of ze thuisonderwijs aankunnen of niet, en of het bij hun kinderen past of niet. Nederland is een van de weinige landen ter wereld waar thuisonderwijs geen alternatief is.

Fransien

Fransien

27-12-2012 om 11:48

Jeltje

Als je niet kunt lezen en schrijven is het heel moeilijk om je kinderen dat wel te leren, en een beetje in de gaten te houden of ze hun werk naar behoren doen.

Richard

Richard

27-12-2012 om 12:11

Thuisles is makkelijk dan les op school

Thuisonderwijs kan in veel situaties veel effectiever zijn voor een kind dan dat het les krijgt op school. De leerkracht is nou eenmaal met veel andere dingen bezig dan lesgeven zoals: de aandacht verdelen over tig andere kinderen, de lesstof aanpassen op verschillende niveaus, de orde in de klas handhaven, de kneusjes proberen te beschermen tegen pesters, het aanmeten van gedragsstoornissen bij probleemkinderen, en niet te vergeten het opsporen van kinderen die thuis wel eens mishandeld zouden kunnen worden. Dat zijn allemaal taken die je niet hoeft te doen als van huis uit les wordt gegeven.

Voor Tom vind ik het jammer dat hij geen vrijstelling heeft gekregen. Zijn moeder lijkt me intelligent genoeg om hem het een en ander bij te brengen.

Overigens werd hier ook geopperd dat je naar school zou moeten om sociale vaardigheden op te doen. Dat is een non-argument. In Nederland ga je naar school om een vak te leren zodat je kunt werken als je later groot bent. Scholen hebben niet de kerntaak om sociale vaardigheden bij te brengen.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

27-12-2012 om 12:52

Richard

Ben jij soms stiekem zelf Francis? Je lijkt precies te weten hoe het zit met die gezinsvoogd?

Zoniet kan ik jouw reacties echt niet serieus nemen. Je bent zo enorm generaliserend over gezinsvoogden. Zal ik je iets verklappen? Dat zijn ook gewoon mensen hoor!

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2012 om 13:43

Basisschool-onderwijs

Persoonlijk ben ik van mening dat je als ouder prima de hele basisschool kunt geven, zo'n hoog niveau heb je daar niet voor nodig. ===
Daar ben ik het niet mee eens. Als je topografie moet bijbrengen en de ouder weet zelf amper waar iets ligt, laat staan wat de gegevens zijn van een plaats, dan heb je al een probleem en die mensen zijn er bij bosjes. Ik heb de vakantieman Frits Bom nog vers in mijn hoofd. Waar ligt Mallorca? Nou... ergens in Turkije werd er dan aangewezen. Hetzelfde met rekenen. Ik ben niet dom, maar met rekenen niet handig. Ik ben dus niet de aangewezen persoon omdat te onderwijzen. Ga zo maar door.

Nicky lohs

Gezinsvoogden werken in een typerend systeem met een typerende werkwijze en een typerend jargon. Dat ga je al snel herkennen. Zo worden ze ook geinstrueerd.
Lees 'jongleur over de schreef' een uitgave van oa. Truus Barendse van stichting KOG over het lesboek voor gezinsvoogden: "De (gezins)voogd als jongleur, een methodisch handboek voor het (gezins)voogdijwerk".
http://www.stichtingkog.info/pages/publicaties/jongleur-over-de-schreef.php?searchresult=1&sstring=jongleur#wb_section_46

Wereldschool ervaring

Ik heb met mijn 3 kinderne het Moedertaal pakket (basisschool)van de Wereldschool gedaan, naast hun locale Primary School. Met de jongste zelfs van groep 3 t/m 8. Ik heb geen onderwijskundige achtergrond, maar met de handleiding voor de begeleider was dit prima te doen.

Fransien

Fransien

27-12-2012 om 14:31

Kaaskopje

Ja, sommige mensen hebben echt een tomtom nodig om te weten waar het volgende dorp ligt, maar dat is niet standaard en best makkelijk bij te spijkeren. En als je als moeder niet handig bent met rekenen, maar juist wel met taal, dan vraag je vader toch om de exacte vakken te geven. Ik heb geen techniekknobbel en mijn zusje wel. Mijn zoon heeft de techniekknobbel van mijn zusje, dus hij gaat liefst iedere vakantie lekker bij tante vanalles uit elkaar halen en weer in elkaar proberen te knutselen. Ze heeft met hem al zitten solderen toen hij nog maar 6 was (had ik nooit gedaan). Als ik thuisonderwijs zou geven en techniek was een basisschoolvak, zou ik mijn zusje vragen om dat te geven (en mij bij te spijkeren, want ik zou me de ogen uit mijn hoofd schamen als ik het basisschoolniveau nog niet zou halen).

Aanvulling wereldschool ervaring

en niet te vergeten de begeleiding vanuit de Wereldschool zelf, dat was prima geregeld ! ( en daar heb ik zelfs nog een dierbare vriendin aan overgehouden :o) )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.