Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Marie

Marie

16-12-2012 om 12:02

Rauwer - vanmiddag en morgen op tv

Hoi
Voor wie het interessant vindt:
Vanmiddag (16 december) wordt de documentaraire Rauw om 17.45 uur op Zapp uitgezonden en morgenavond (17 december) Rauwer om 22.45 uur op Ned. 2
Ik heb hier zelf (nog) geen mening over, omdat ik het nog niet gezien heb.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dank je wel

Voor de tip!! Ik wil die heel graag zien dus heb net gelijk op opnemen gezet zodat ik het niet van vergeten.

Erg benieuwd!! Heb alleen stukje bij Pauw en Witteman gezien.

Gr Zeeblauw

Uitgekookt

Uitgekookt

16-12-2012 om 19:51

Te gek voor woorden, waar blijft de kinderbescherming??!

Vind het nogal sneu allemaal voor dat kereltje.
Die moeder is echt een geitenwollensokkenmens (sorry, volgens mij is ze ergens goed de weg kwijt geraakt.
Dat kind wordt compleet gehersenspoeld. Kind durft op deze manier ook niet anders te gaan eten want dan wordt hij ziek en krijgt kanker. Snap niet dat de kinderbescherming hier niets tegen doet!!
Ben benieuwd wat anderen hier van vinden...

amk

amk

16-12-2012 om 20:48

Die kinderbescherming

die is nu het knulletje 15 is wel in actie, ze moeten in December voorkomen voor een ots. Moeder denkt er over het kind bij vader in Engeland in te schrijven, waar ook zijn broer woont die niet rauw wil eten.

Kinderbescherming?

Het kind gaat naar school, heeft een warm nest, een moeder die van hem houdt, hij is klein maar ziet er gezond uit. Ook sociaal is het een leuk kind met leuke vriendjes. Moeder drijft behoorlijk door in haar opvattingen maar het jongetje is slim en luistert naar de voor- en nadelen van rauw eten. Over een paar jaar kan hij zijn eigen keuzes maken, tot die tijd lijkt me inmenging van de kinderbescherming echt niet nodig. Menig kind heeft het slechter.
Het toonde soms wat sneu, dat vond ik ook, geïsoleerd qua eetgedrag, maar ik had niet het idee dat hij er psychisch enorm onder te lijden had.

Vraagje

De documentaire van vanmiddag had ik al gezien, toch nog een keer gekeken, morgen is toch het vervolg?

Nicky Lohs

Nicky Lohs

16-12-2012 om 21:31

School

Hij ging toch juist niet naar school?

Vind dat de moeder er wel erg ongezond uitziet met die ingevallen ogen. Alsof ze ziek is ipv heel gezond leeft. Heb alleen nog voorstukjes gezien hoor, morgen als iedereen hier naar school is ga ik alsnog kijken.

amk

amk

16-12-2012 om 21:36

Wil

hij is inmiddels 15, dit was het eerste deel uit 2008.
Inmiddels gaat hij dus niet meer naar school want daar kan hij beinvloed worden.

Daarom deze maand een rechtzaak voor een ots.

Nicky lohs

Ik vond de moeder er ook ongezond uit zien, zo tanig. Maar later kwam haar moeder in beeld, de oma van de jongen en daar leek ze sprekend op.

Amk

Ja, ik las er net een artikel over, ik geloof in de volkskrant, via internet. Tom had deze week aangemeld moeten zijn op een school en dat is niet gebeurd. Zijn moeder zal hem wel naar Engeland sturen als ze de rechtszaak verliest. Morgenavond het 2e deel, ik ga kijken.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

17-12-2012 om 08:11

Ongezond uiterlijk

Dan ben ik wel benieuwd, ga vandaag beide afleveringen kijken! Heeft haar moeder wel een normaal eetpatroon dan? Ik herken dat uiterlijk (vooral die ogen) nl van 2 vrouwen die ik ken die ook zo beperkt eten, al is het dan op een andere manier. Zo zonde.

Ik vraag me ook af wat de gevolgen zijn van inschrijven in Engeland. Kan die jongen dan nog zomaar gebruik maken van Nederlandse voorzieningen zoals zorg?

Nicky Lohs

Nicky Lohs

17-12-2012 om 09:40

Sterk

Wat opvallend dat Tom zo'n sterke mening heeft. Zijn moeder is echt enorm tegen alles wat niet rauw en steekt dit niet bepaald onder stoelen of banken. Nogal respectloos vind ik, naar daar zal ze andersom zelf ook wel tegenaan lopen. Tom houdt de optie van bewerkt voedsel toch open en spreekt dit gewoon uit tegen zijn moeder. Knap, als je pas 10 bent.

Ik vind dit wel op het randje van een verantwoorde opvoeding. Niet zozeer vanwege de eetgewoontes maar meer vanwege het veroordelen en afkeuren van de norm in een maatschappij waarin hij nou eenmaal leeft. Net zoiets als moslims die in Nederland schreeuwen dat alle vrouwen hoofddoekjes moeten of streng christelijken die schreeuwen dat alle niet- of andersgelovigen naar de hel gaan. Het slechte van anderen ligt er zo dik bovenop dat ik het eng vind.

Uitgekookt

Uitgekookt

17-12-2012 om 09:41

2e deel

Ik had niet begrepen dat er een tweede deel was, komt dat dan vanavond? Ga ik zeker kijken. Bedacht al dat als jongen in puberteit zou komen hij zich zou gaan afzetten. Maar dat heeft hij dus nog niet gedaan.
Zoals ze ook praatte over het vlees in de pan. Bloed met vet...Haar moeder wist ook niet zo goed wat ze er mee aan moest geloof ik..

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-12-2012 om 15:37

Uitgekookt

Kort geleden is hier een uitgebreide discussie over dit onderwerp geweest. Het begon in een draadje over pleegzorg, en later is er nog een aparte discussie over geweest. Misschien vind je het interessant? http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/PostLink.cgi?post=2932271
Het zou kunnen dat er vanwege die discussie nu niet zoveel reacties komen.

Wilma

Wilma

17-12-2012 om 17:06

Kan de aflevering v gister niet terugkijken

Helaas, de aflevering v gister kan ik niet terugkijken via uitzendinggemist (staat er niet op).

Iemand nog een suggestie oe ik die adlevering kan zien? Die van vanavond wil ik zeker zien, t zou leuker zijn als ik deel 1 dan al gezien heb.

Wilma

Ik weet het niet, maar je zou het op de site van de omroep zelf kunnen proberen, zo kan je vaak programma's terugzien die op uitzending gemist niet te vinden zijn.

Groeten,

Temet

Nicky lohs

Moeder is in ieder geval van de aardappeltjes, vlees en groente. Met de kerst kookt ze uitgebreid en zitten Tom en zijn moeder aan een sapje en rauwe groente. De moeder, oma dus van Tom heeft ook die uitstekende jukbeenderen en diepliggende ogen. Ik denk dat dit gewoon hun botstructuur is.
De vader van de jongen woont in Engeland, daar is ook zijn broer heb ik begrepen.

liora

liora

17-12-2012 om 21:12

Dank voor de tip

Maar niet om aan te zien, gewoon totale waanzin. Ik vind dit een vorm van kindermishandeling. Toch wil ik het vervolg wel zien.

liora

liora

17-12-2012 om 23:46

Hond

Ook dierenmishandeling: de hond krijgt drie dagen niks te eten zodat zijn lichaam een ontsteking kan aanpakken.

Nah

Ik moet zeggen, ZO debiel vind ik haar redenen ook weer niet. Maar dat is ook al eerder hier opgemerkt. Er zit echt wel iets in - zij wordt voor gek versleten en het doorsnee kind is verslaafd aan suiker en krijgt door de supermarkt gepromote bewerkte troep naar binnen - met een 'ik kies gezond/bewust' logo erop.

Oh dat jochie! 'Al ze de blender heel hard zet, wordt het soms wel een beetje warm' ach.. Hij mag vast nooit bij oma logeren

Carthy

Carthy

18-12-2012 om 00:01

Ik zeg

Hond onder toezichtstelling. Zag je die close up, zo zielig

liora

liora

18-12-2012 om 00:14

Carthy

Die moeder onder toezicht, het kind een biefstuk! De hond brokken.

Wat een psycho dat mens!

Carthy

Carthy

18-12-2012 om 00:22

Liora

Ik gun die hond ook een stukje biefstuk. Helemaal mee eens.

anderss

anderss

18-12-2012 om 09:07

Ook alle kindertjes in afrika een gezinsvoogd

vind ik dan wel zo consequent

jeltje

jeltje

18-12-2012 om 09:07

Pfff

Ik heb weer vol verbazing zitten kijken: kind wordt aantoonbaar schade gedaan en de wet overtreden. Dan kan je nog zoveel begrip en tolerantie voor haar hebben, maar dan houdt het toch gewoon op?

En dan die goeroe-achtlingen man die beweert dat Tom de wereld kan veranderen als hij maar rauw blijft eten. Hoezo druk? Overigens zei hij ook dat het wel het beste zou zijn als Tom zou groeien.

Ik vind het echt een zwaktebod van moeder dat ze hem niet naar school laat gaan. Als zij zo erg gelooft dat het Tom's vrije keuze is dan zouden de invloeden van school er toch ook niet toe doen?

Verder begrijp ik niets van die termijnen die de rechter steeds geeft: een half jaar aanzien, dan de ots en uiteindelijk een boete van 270? voorwaardelijk. Dat helpt toch niet? Waarom kan er niet sneller en steviger worden gehandhaafd? Dus: kind moet over 2 weken naar school en anders 50? per dag boete of zo? Weet iemand dat?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Link rauwer

Voor wie het vervolg wil zien. Rauwer is te vinden via de ncrv/dokument site:
http://dokument.ncrv.nl/ncrvgemist/17-12-2012/ncrv-dokument-rauwer

marjanne

marjanne

18-12-2012 om 09:38

Moeilijk

Ik keek ook met verbazing, maar aan de andere kant......een moeder van 130 kilo wiens kind elke middag voor de tv hangt, met een zak chips en een blikje energie drank en savonds met foute vriendjes op straat loopt na en maaltijd van ongezond eten met veel suiker ??? 'mag' dat dan wel ???
Oke dat niet naar school gaan is bij de wet verboden. Maar ik zag helemaal geen ongelukkige kinderen toen ik die jongen en zijn vriendin zag. Wel een lichamelijk ongezonde moeder met haar 44 kilo. Ja het kind wordt geïndoctrineerd, maar dat is ook zo bij streng gelovigen. Alle ongezonde voeding is geaccepteerd en dit mag niet????

mama 5

mama 5

18-12-2012 om 09:48

School

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3365220/2012/12/18/Jeugdzorg-jongen-die-rauw-eet-moet-met-spoed-uit-huis.dhtml
Het grootste struikelblok is volgens mij op dit moment dat die jongen niet naar school mag van zijn moeder. Daar snap ik trouwens helemaal niets van. Waarom houdt ze hem nu precies thuis?
Ik geloof dat ze hem niet in aanraking wil laten komen met ander voedsel. Maar die jongen is inmiddels 15. Die kan toch wel zelf bepalen wat hij eet? Hij is toch geen kleuter meer? Als hij op straat loopt, ziet hij toch ook ander voedsel?

koentje

koentje

18-12-2012 om 09:58

Wat ik erover kwijt wil:

Ik denk dat Tom een zeer liefhebbende moeder heeft die met alle liefde van de wereld haar zoon het meest gezonde wil geven wat zij kan bedenken. Dat dat niet echt gezond is, daarvan ben ik persoonlijk overtuigd. Maar zij indoctrineert hem met haar zienswijze en hij is ondanks zijn inteligeentie geen gelijkwaardige tegenstander. Ik moet dan denken aan de vader die zijn dochter wijs maakt dat het echt heel normaal is dat hij met haar naar bed gaat en zij die dat gelooft totdat ze bijna volwassen is.
Toch zit er ook nog een ander kantje aan. De vrouw en haar zoon begeven zich op een bepaald moment in een soort secte; een groep waarin iedereen zo eet als zij. Maar deze jongen wordt dan toegesproken door de goeroe alsof hij heueueueueuel belangrijk is en hij garant staat voor alle kinderen in Nederland en ver daarbuiten en dat hij écht,'echt zelf moet weten of hij dat aankan, en vol kan houden maar dat hij dan...... oh zo knap en geweldig en belangrijk is....

pfffffffffffffff en daar word ik dus helemaal bereoerd van! Dat vind ik echt niet kunnen! Dat is pas echt indoctrinatie op grond van argumenten die ik beslist heel ziekelijk vind.
Dat hij trouwens niet naar school gaat, keur ik ook echt af. Niet omdat ik denk dat moeder geen goed onderwijs zou kunnen geven, maar omdat ik denk dat het niet goed is voor een kind om zo geisoleerd te leven en te leren.
En dan de kwestie hond. Dat vind ik ook wel een punt. Ik denk dat het inderdaad voor een hond niet zo erg is om een paar dagen niet te eten maar de gedachtengang dat hij juist daardoor beter wordt.... mwahhh. En die hond was verder gezond volgens de dierenarts...?
Wat ik wel zo vreselijk graag wilde weten, maar waar ik niet achter kwam was wat die hond normaal gesproken nou at.

Alternatief

Dit is gewoon een gevalletje uitzitten. Die jongen is nu 15 jaar. Bijna volwassen. Zijn moeder houdt hem niet gevangen. Het alternatief is een internaat of pleeggezin van jeugdzorg. Dat lijkt me niet handig en een onnodig overhoop halen van het leven van deze jongen. Ik snap niet waarom mensen dit zo scherp op de snede willen voeren. Laat deze mensen gewoon met rust. En het is gewoon een cultuurdingetje dat we zo ongelooflijk moeilijk doen over thuisonderwijs. In grote delen van de wereld is dit volstrekt geaccepteerd. Hier maken we er nodeloos een gevalletje kindermishandeling van. Alsof je de tijd en het geld van de gemeenschap niet beter kunt gebruiken. Bah.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.