*corine*
15-07-2012 om 17:16
Overdrijf ik? (alcohol 6-7 jarige)
Heb zojuist onderstaand verhaal gespuid bij gezellig, maar ik vraag me opeens af: overdrijf ik?
Komt jongste met vriendje aan de deur. Vraagt vriendje (zelf 5 jaar): Mag Levi geen alcohol drinken... ZOoooo ik dacht dat ik uit mijn panty zou knappen, ware het niet dat ik nooit panty's draag. Loopt dat kereltje met een soort Shandy (1,2%) over straat, te lurken aan het flesje. Heb Levi toch wel eventjes verteld dat wanneer hij voor zijn 16e op wat voor manier dan ook alcohol nuttigt, ik hem aangeef bij de politie. Niet erg pedagogisch maar ik had echt zo iets van: Jakkesssss!!! Ik vind het nog zo niet nodig op die leeftijd. En dan al helemaal op die manier. Het was net Onslow van de Bucketfamily.........
Tirza G.
25-07-2012 om 13:53
Wat mij dan weer verbaast judith
Is dat je aannames doet over pubers (die je niet hebt) en opvoedmethodes die je niet toepast, vanuit de gedachte dat dát in elk geval niet werkt. Je schrijft dat je niet in een totaalverbod gelooft, omdat ze dan buitenshuis leren drinken. Hoe weet je dat? Net zoiets schreef Bloesem ook, een totaalverbod met sancties werkt niet bij mijn kinderen. Hoe doe je dat dan met vingers in het stopcontact steken?
Onderzoek toont nou juist aan, dat een zerotolerance-beleid van ouders wel dégelijk een positief effect heeft bij kinderen. Ze gaan later drinken en drinken minder.
Tirza
Philou
25-07-2012 om 14:56
" Zou jij het normaal vinden dat op een feest voor 13 en 14 jarigen bier wordt geschonken? Ik niet, maar andere ouders doen het misschien wel. Ik denk dat we als ouders onderling dit soort vragen ook aan elkaar moeten stellen, dan kun je daarop anticiperen."
Nee, dat vind ik dus niet normaal maar dat heb ik niet in de hand of er elders wat geschonken wordt. Wel als het feestje thuis gehouden wordt (maar of iemand stiekem wat meeneemt?) maar hoe dat elders toegaat, niet. Ik heb wel in de hand welke informatie en welk voorbeeld ik mijn kind geef. Natuurlijk is ook dan maar de vraag of het dan opgevolgd wordt.
Als je aan een zero-tolerance wat betreft alcohol vasthoudt, dan ga je al als het op een feestje elders wel geschonken wordt. Ik kan mij zo voorstellen dat er pubers zullen zijn die toch proberen. Want pubers proberen nu eenmaal. Ze proberen zich ook ook aan het ouderlijk gezag te onttrekken of stellen 'm ter sprake. Tenzij er ook ZT staat op uitgaan, bij vriendjes thuis komen, 's avonds de deur uit. Of zie ik dat verkeerd?
Elisabeth B.
25-07-2012 om 18:50
Feest
Judith, je vindt net als ik bier op een feestje voor 13 en 14 jarigen niet normaal maar, zeg je, 'dat heb je niet in de hand'. Dat kun je wel als ouders onderling bespreekbaar maken. Ik ga het gewoon vragen en als er bier geschonken wordt denk ik dat hij niet mag gaan. Als hij wat ouder is kan hij ws beter weerstand bieden tegen groepsdruk toch mee te drinken. Als ouders het onderling bespreekbaar maken, bedenken ze zich ook twee keer voordat ze bier schenken. De consequentie kan immers zijn dat een deel van de kinderen niet mag komen. Maw: een zero tolerance beleid vwb alcohol is ook uitvoerbaar op feestjes van anderen.
Mijn doel is mijn zoon op te voeden vwb alcohol en dat betekent in eerste instantie beschermen en langzaam meer verantwoordelijkheid geven zelf weerstand te bieden. Het is hier al vaak gezegd: pubers wiens ouders duidelijke grenzen stellen beginnen later en drinken minder dan kinderen wiens ouders soepel zijn en ze thuis leren drinken. Hoe later ze beginnen, hoe wijzer ze zijn en hoe beter geïnformeerd ze zijn en hoe beter ze weerstand kunnen bieden.
Je vraag of we ook zero tolerance beleid hebben jegens uitgaan begrijp ik niet. Of gaat in jou ogen uitgaan hand in hand met innemen?
Philou
25-07-2012 om 19:28
Tirza
Beste Tirza, je houdt er wel van het scherp te stellen he . Dat is ook lekker duidelijk en makkelijk. Maar het dagelijks leven is niet altijd duidelijk en makkelijk, zeker niet voor kinderen. En van het scherpstellen, leer je wel dat het ja of nee is, maar er tussen in niet. Dus, als jij er een keer niet bij bent, stel bij introductiekamp, en er is op eens, stiekem door iemand bier mee gebracht en iedereen proeft er wat van, gaan jouw kinderen dan niet proeven? Of gaan ze naar de leiding en uit de school klappen? Er zullen vast kinderen zijn die dat doen. Maar er zijn er ook heel veel die dat niet zullen doen. Tegenover jou, gezien jouw insteek, misschien niet zo snel zeggen dat ze wel wat geprobeerd hebben.
Heb jij de link naar het onderzoek voor mij? Want ik ben zo nieuwsgierig geworden welke insteek die ZT dan precies is.
bloesem
25-07-2012 om 21:03
Tirza
Wat ik schrijf betekent niet dat ik dus alcohol toesta,even voor de duidelijkheid. Die zero grens is er zondermeer. Maar met mijn vuist op tafel slaan en hel en verdoemenis in het vooruitzicht stellen werkt averechts. Dan sta je tegenover elkaar ipv naast elkaar. Verder ztel ik nog even voor de duidelijkheid dat er ook kinderen zijn die bijv. wijn drinken omdat ze het gewoon lekker vinden, en er toch nog een nemen want het is lekker. Niet om bezopen te raken. Bij pubers slaat het ineens toe, het dronken zijn, ze voelen het niet aankomen. En dan is het te laat. Ineens ga je out.
Leen13
26-07-2012 om 11:22
Back up
Ik kan ook wel zeggen dat ik het niet tolereer dat kinderen onbeschermde sex hebben of zwanger thuis komen. Ik accepteer het niet dat een kind drinkt is daar ook een van. Dan ben ik bang dat ze geen beroep op mij doen als ze daar mee in de problemen komen. Dus presenteer ik dat toch anders. Je doet jezelf er geen plezier mee, dus zie dat te voorkomen maar denk eraan dat je je moeder belt als er iets is. Ook als je bang bent dat ik boos ben, ik ben je backup en kan je helpen.
Bloesem
26-07-2012 om 14:48
Annej
Dat ben ik met je eens, wat er ook gebeurt, geen kind moet bang zijn om naar me toe te komen.
bloesem
26-07-2012 om 19:17
Chayenne
Anne zegt nergens dat ze nooit zegt dat ze iets niet wil? Het is de manier waarop,wat ik al eerder schreef. Maar van te voren al dreigen met sancties kan ervoor zorgen dat zaken stiekem plaats gaan vinden. Of je daar blij mee moet zijn kun je je afvragen...
Tirza G.
26-07-2012 om 19:17
Judith
Laat de titel maar staan, je vindt me vast een sergeantmajoor Nou kijk. Ik heb dat soort situaties allemaal allang aan de hand gehad, mijn jongste is 18.
Zero-tolerance wil niet zeggen dat ik hier briesend regels vast sta te stellen. Zero-tolerance wil zeggen dat ik geen alc.inname wil zien bij mijn kroost - en dat weten ze. Net zoals ze ook niet met de auto mogen rijden zonder rijbewijs. Of hun vingers in het stopcontact steken. Dat een zero-tolerance gelijk staat aan het drillen door een sergeantmajoor lijkt misschien logisch, maar dat is het bij mij niet.
De volgende stap - dat een dergelijk beleid zou leiden tot angst bij mijn kinderen - kan ik ook niet delen. Sancties geven duidelijkheid, de consequenties van hun gedrag zijn helder en als ze voor het gedrag kiezen, kiezen ze dus ook voor de consequenties. Dat is toch iets wat je van jongsaf aan doet? Eerst opruimen, dan een snoepje-categorie? Ik vind juist regels maken zonder sancties een soort slapzwansen. Regels maken is namelijk een eitje, ik kan er zo wel 10 bedenken. Ze onderbouwen en handhaven is heel wat anders.
Ik vind het dan weer iets om enorm over na te denken als je schrijft dat kinderen die de leiding (van wat voor kamp of gedoetje ook) attenderen op verboden gedrag 'uit de school klappen' dan wel weer interessant. 'Uit de school klappen' heeft voor mij een negatieve connotatie, het komt over als verraden, klikken. Je zult het waarschijnlijk niet zo bedoelen, maar ik vind het wel iets om over na te denken. Als mijn *kinderen* dus getuige zijn van gevaarlijk en ongewenst gedrag van andere *kinderen* mogen ze dat niet melden bij de verantwoordelijke volwassene? Dan moeten ze dus hun mond houden en meedoen en alle regels die ze kennen (zowel van de leiding als van hun ouders) overtreden omdat ze puber zijn en bij de groep willen horen? Wat een wonderlijke redenering.
Tirza
Leen13
26-07-2012 om 19:19
Chayenne
Dit ging over een kind van de buren. Daar ga ik me dus helemaal niet mee bemoeien en er niets van vinden. En nee, ik ben niet blij als mijn kind een shandy zou krijgen van die mensen, maar ik vind het ook niet heeeeeeel errug.
Tirza G.
26-07-2012 om 19:20
De onderzoeken
Komen van de Trimbos-instituut. Daar zijn ze vast wel te vinden en volgens mij quote Primavera ook onderzoeken in deze draad.
Tirza
Tirza G.
26-07-2012 om 19:21
Dreigen met sancties?
Hoezo dreigen met sancties? Whatever happened to wijzen op de consequenties? Wat ik in mijn andere posting ook al schreef: sancties geven duidelijkheid. Zoals TS het doet, de politie erbij halen, is niet mijn stijl, maar het vooraf weten waar je aan toe bent geeft vooral heel veel duidelijkheid.
Tirza
bloesem
27-07-2012 om 12:52
Tirza
De manier waarop, daar doel ik op. Ik zie ouders die op voorhand al uit hun panty gaan en heel dreigend te werk gaan. Dat is wat anders dan duidelijk en rustig vertellen wat de consequenties zijn. En nogmaals, geen methode is 100% zaligmakend. Het kan nog steeds gebeuren dat je kind de grenzen aftast of, zoals in ons geval, het gewoon te lekker vindt.
Leen13
27-07-2012 om 13:16
Consequenties
Als ouder kan ik wel sancties stellen als uit mijn plaat gaan, zakgeld inhouden of uitgaansverboden. Kan wel. Toch lijken mij, bij mijn kinderen, de rechtstreekse consequenties effectiever om aan te geven. Anders komen we juist in de puberstrijd terecht. Ik en mijn kind. En gaat het niet meer over de gevolgen van alcoholmisbruik op het leven van je kind maar over wie er niet de baas is over zijn of haar eigen leven.
Uiteindelijk wil je dat ze goed beseffen dat het om hun eigen leven gaat dat ze kunnen verpesten door alcoholmisbruik en dat ze daar zelf de consequenties van dragen door de manier waarop ze met alcohol omgaan in hun leven.
Tirza G.
27-07-2012 om 14:38
Die sancties zijn al veel heftiger dan die ik uitvoer. Kujje nagaan. Ikke watje.
Tirza
Leen13
27-07-2012 om 23:49
Chayenne
Wie zegt dat mijn kinderen door schade en schande wijs moeten worden? Ze zijn voorgelicht en op de hoogte van de risico's, de consequenties dus. Hopelijk gaat dat wel goed. Ik vind het niet nodig om daar zelf nog consequenties bij te bedenken voor als het onverhoopt, wie weet, kinderen zijn net mensen, toch een keer fout gaat. En uitlachen, sliep-uit of zo, is al helemaal niet aan de orde. Dat vind ik pas simpel gedacht.
albana
28-07-2012 om 19:31
Chayenne
Tirza zegt:
'Toch lijken mij, bij mijn kinderen, de rechtstreekse consequenties effectiever om aan te geven. Anders komen we juist in de puberstrijd terecht. Ik en mijn kind.'
Chayenne zegt:
'Wat heb jij een vreemd beeld van opvoeden? Er hoeft helemaal geen strijd te ontstaan, dat gebeurt pas als jij je laat verleiden (verlagen) tot kinder-gedrag. Zolang jij de wijste blijft, is er geen strijd. '
Om e.a. in perspectief te zien: Hoeveel pubers heb jij opgevoed dat je dat zegt?
groeten albana
Maylise
28-07-2012 om 20:01
Regel
Ik heb juist als regel dat als ze uitgaan ze niet mogen drinken. Tijdens het uitgaan kan er van alles misgaan, er kunnen vechtpartijtjes ontstaan. Niet drinken is dan echt veel beter. Nu heb ik het wat dat betreft ook wel makkelijker moet ik zeggen; het zijn geen echte drinkers. De enige die regelmatig iet drinkt is de oudste maar dat gaat ook op een hele beschaafde manier (glas wijn bij het eten, een aperitief, niet binge drinken bij het uitgaan want hij gaat helemaal niet uit) en geen grootste hoeveelheden. De rest drinkt tot nog toe zeer sporadisch of helemaal niet.
Ik heb ze altijd gewaarschuwd voor de gevaren van alcohol en alcoholmisbruik. Genoeg voorbeelden binnen mijn familie helaas. Drinken liever niet totdat ze volwassen zijn. Drinken & uitgaan niet. Wie echt uit wil gaan (dus disco en zo) dat is prima maar dan niet drinken. Ze begrijpen trouwens die regel prima want ze zien zelf ook wel wat er mis kan gaan in het uitgaansleven.
Leen13
30-07-2012 om 13:02
Jongere geheelonthouder
Bij toeval kwam ik op de volgende link. Ouderlijke invloed is er maar die is ook beperkt. Jongeren denken ook zelf na en maken een keuze voor hun eigen leven.
http://partyflock.nl/column/216:Alcoholverslaving.html
Tirza G.
01-08-2012 om 22:29
Eeh.....
Dat heb ik helemaal niet geschreven, Albana. Als je quote, dan wel graag de goeie naam erbij.
Vorige week was hier een feestje met 5 heren in de leeftijd 17-20 jaar. Het feestje duurde ruim 6 uur. Er zijn 8 flesjes bier omgezet.
Een paar dagen later een etentje in een restaurant wat bijna vier uur duurde, met vier personen. Ik heb 5 alcoholische consumpties afgerekend.
Van wat ik zo om me heen hoor, is dat heel weinig.
Tirza
Philou
03-08-2012 om 08:23
Tirza
"Ik vind het dan weer iets om enorm over na te denken als je schrijft dat kinderen die de leiding (van wat voor kamp of gedoetje ook) attenderen op verboden gedrag 'uit de school klappen' dan wel weer interessant."
Volgens mij quote je de verkeerde aangezien ik me niet kan herinneren iets over een kamp te hebben gezegd.
Tirza G.
03-08-2012 om 22:04
Egwel (judith)
Je schrijft:
Dus, als jij er een keer niet bij bent, stel bij introductiekamp, en er is op eens, stiekem door iemand bier mee gebracht en iedereen proeft er wat van, gaan jouw kinderen dan niet proeven? Of gaan ze naar de leiding en uit de school klappen?
Tirza
Philou
04-08-2012 om 19:55
Tirza
Tirza, dat bedoelde ik in de zin van dat als je er niet bij bent, je niet gedrag kan aansturen, zoals wel of niet drinken. Dat bedoelde ik ermee. Niet of iemand uit de school klapt, iets per ongeluk of expres uitkomt. Ergens komt er altijd wel wat uit, op een of andere manier. Dat hoeven jouw kinderen niet te doen maar kan ook door andere kinderen, al dan niet expres, al dan niet met een bijbedoeling gebeuren. Dat kan wenselijk zijn of onwenselijk, een prettige uitkomst hebben of juist niet. Daar gaat het niet om. Waar het mij om gaat is dat je het gedrag van anderen, ook van je eigen pubers, niet altijd per definitie in de juiste richting kan sturen.
Ja, ik kan ook 10 regels bedenken en er zero tolerance op zetten. Maar of dat wenselijk is, gewenst gedrag bevordert etc.. is te zien. Dat jij jouw kinderen vertelt dat jij het niet wil zien en waarom niet wil niet zeggen dat het niet gebeurt of zal gebeuren. Dus, stel. het gebeurt wel. Achter je rug om. Weten ze dan genoeg om met iets onverstandigs, verstandig om te gaan. Denk je dat of weet je dat? Heb je ze meer verteld dan dat jij drank en pubers niet zit zitten, dat jij ZT hanteert. Want anders kan het gebeuren dat er op een kamp of een partij gedronken wordt, 1 glas, 2 glazen of een fles en dat ze doorgaan tot ze stomdronken zijn (dat kan nogal snel gaan).
Tirza G.
07-08-2012 om 11:51
Ik heb het
toch echt totaal anders gelezen, maar goed, dat zal aan mij liggen. Ik vind het wel grappig om twee dingen te bespeuren in deze discussie: zero tolerance staat blijkbaar gelijk aan domweg verbieden, er boven op zitten, streng straffen en het bevorderen van gelieg en gedraai.
En de tweede: alcohol is onvermijdelijk en alle kinderen willen/doen het, al dan niet stiekem.
Bij mij, in ons gezin, is alcohol niet gewoon, vanzelfsprekend, logisch of feestelijk. Net zoals roken, drugs, joyriden en vandalisme dat ook niet zijn. Daar heb ik óók een zerotolerance-beleid op. Er wordt in dit huis niet gerookt, óók niet door oma van 92 als het buiten regent. Er worden in dit huis geen drugs gebruikt, tenzij door een arts voorgeschreven. Er wordt zonder rijbewijs geen auto gereden. En we laten de spullen van een ander heel. Volgens mij klinkt dat allemaal tamelijk normaal en zal het toch in andere gezinnen ook wel ongeveer zo gaan? Dat is toch iets wat door de jaren heen groeit, dat 'opvoeder' je er toch in in de loop der tijden? En nee, dat wil niet zeggen dat mijn kinderen nooooooooit iets van het verboden lijstje zullen doen. Net zoals ze nog steeds hun vuile was niet in de wasmand gooien, grove taal gebruiken en alles achter hun kont laten slingeren.
Ze weten alleen wel op voorhand (als het dan gaat over het Verboden Lijstje) dat hun ouders niet bulderend van het lachen op de eerstvolgende verjaardag uitgebreid gaan vertellen hoe leuk dronken ze waren, hoe spannend het was om om 4 uur door de politie uit bed te worden gehaald wegens comazuipen, mhoehahhaha, hoe ze op het tuinpad lagen in hun eigen braaksel, dat dat er toch allemaal bijhoort - enzovoort.
En weet je? Mijn oudste is 22, studeert, woont op kamers, sport op hoog niveau en raakt zelden alcohol aan. Ze weegt om en nabij de 50 kg en weet donders goed dat dan je lever amper in staat is alcohol af te breken. Bovendien past alcohol niet in het leven wat zij leidt. Mijn jongste is 18, gaat binnenkort de deur uit, en heeft alles bijelkaar misschien drie biertjes gedronken. Hij houdt niet eens van het idéé van controleverlies, laat staan van het daadwerkelijk gebeuren. Hij bekijkt zijn (vaak flink doorhijsende) vrienden met verwondering en irritatie. En nee, dat ligt niet aan mijn fantastische opvoeding. Dat ligt óók aan henzelf, aan de levens die ze leiden, aan de ambities die ze hebben. Daar past geen alcohol in, want ze zien de positieve effecten (voor zover die er sowieso al zijn) er niet van. Net zoals ze die ook niet zien van roken, drugs, joyriden of vandalisme.
Tirza
Philou
13-08-2012 om 10:21
Tirza
Tirza schrijft:
"Ik vind het wel grappig om twee dingen te bespeuren in deze discussie: zero tolerance staat blijkbaar gelijk aan domweg verbieden, er boven op zitten, streng straffen en het bevorderen van gelieg en gedraai. "
Die definitie geeft weer wat mijn begrip van ZT is.
Daarbij schrijf je: "En de tweede: alcohol is onvermijdelijk en alle kinderen willen/doen het, al dan niet stiekem." Ik denk dat je hierin groot gelijk hebt. En dus, kies ik er eerder voor om te laten zien hoe je ermee omgaat, met drank of met je oma op leeftijd die rookt (en waarvan je niet meer kan verwachten dat ze stopt). Want ZT-beleid komt volgens mij neer op uitbannen terwijl je net -terecht- stelt dat er geen ontkomen aan is, in je omgeving. Wat overigens met of zonder ZT, mi, niet wil zeggen dat dat de enige reden is dat er kinderen of volwassenen zijn die ongewenst naar de fles grijpen.
Dus, wat versta jij dan onder zero-tolerance?
Ik citeer uit Wikipedia:
"Een nultolerantiebeleid (Engels: zero-tolerance policy; in Nederland meestal zerotolerancebeleid genoemd) is een beleid waarbij zelfs het kleinste vergrijp (hard) bestraft wordt."
Tirza schrijft:
"Bij mij, in ons gezin, is alcohol niet gewoon, vanzelfsprekend, logisch of feestelijk. Net zoals roken, drugs, joyriden en vandalisme dat ook niet zijn."
Ik denk dat het rijtje dat jij opnoemt voor veel gezinnen niet vanzelfsprekend is zonder dat er 'zero tolerance' op staat (of behoefte is aan 'zero tolerance').
Er zal vast ergens een gezin zijn te vinden waar iets of alles uit het rijtje gewoon is maar dat lijkt mij zo in de minderheid.
"Er wordt in dit huis niet gerookt, óók niet door oma van 92 als het buiten regent."
- Dat zou voor mij een uitzondering zijn, Uit hoffelijkheid. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen hoffelijkheid leren. Regels zijn regels maar de uitzondering bevestigt de regel. Daarbij kan ik mij niet voorstellen dat bij zo'n uitzondering, mijn kinderen opeens wel naar de sigaret zouden grijpen. Dus Oma rookt het liefste buiten maar als het zo erg regent, mag het wel een keer binnen. En dat wordt uitgelegd.
"Er worden in dit huis geen drugs gebruikt, tenzij door een arts voorgeschreven."
-Ik zou nooit maar dan ook nooit, voorgeschreven medicatie als drugs bestempelen. Drugs en medicatie zijn voor mij echt wat andere dingen. Daarbij wil ik alleen even opmerken dat een deel van de anti-histaminemedicatie ook bij de drogist te koop is en zonder voorschrift dus vrij verkrijgbaar.
"Er wordt zonder rijbewijs geen auto gereden. En we laten de spullen van een ander heel. Volgens mij klinkt dat allemaal tamelijk normaal en zal het toch in andere gezinnen ook wel ongeveer zo gaan?"
-Zonder enig onderzoek daarop na te hebben geslagen, lijkt mij zeer zeker het geval dat dit redelijk gangbaar is bij de meeste gezinnen.
Tirza schrijft:
"Ze weten alleen wel op voorhand (als het dan gaat over het Verboden Lijstje) dat hun ouders niet bulderend van het lachen op de eerstvolgende verjaardag uitgebreid gaan vertellen hoe leuk dronken ze waren, hoe spannend het was om om 4 uur door de politie uit bed te worden gehaald wegens comazuipen, mhoehahhaha, hoe ze op het tuinpad lagen in hun eigen braaksel, dat dat er toch allemaal bijhoort - enzovoort."
-Als ik dit lees dan vraag ik me af hoe je erbij komt dat er dus wel ouders zijn die dit doen (misschien zijn ze er wel) en met name hoe zich dit verhoudt in dit draadje en daarbij, is dit niet perse een link naar kinderen die wel iets gaan doen uit het verboden lijstje wat jij eerder hierboven opsomde.
"En weet je? Mijn oudste is 22, studeert, woont op kamers, sport op hoog niveau en raakt zelden alcohol aan. Ze weegt om en nabij ..."'
Alcohol af en toe nuttigen staat niet gelijk aan gebruiken. Als er eens wat geschonken wordt bij Oud en Nieuw en je kind van 18+ drinkt niet, kan je je kind leren dat het een half glaasje laat inschenken, mee proost en laat staan. Of dat, als je kind wel eens wat drinkt, je als optie meegeeft om er 1 slokje van te nemen of 1 (half) glaasje neemt. Dat hangt af van de situatie, het kind etc.
Maar dat is geen zero tolerance volgens jouw definitie. En tussen de regels door krijg ik de indruk dat ik volgens jouw definitie daardoor gelijk overga naar het andere uiterste. Die van wel gewoon vinden, maar doen, bulderen van het lachen etc.. Volledig naar de andere kant schieten, dus.
Tirza G.
13-08-2012 om 22:39
Judith
Op het gevaar dat het een een-tweetje wordt Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen en daardoor langs elkaar heen praten.
Mijn ZT-beleid hanteer ik tot 16 jaar. Geen alcohol, nooit, geen druppel, bij geen enkele gelegenheid. Totdat ze onder mijn dak wonen (tot nu toe een jaar of 18, 19) wil ik voorts niet meemaken dat ze in beschonken toestand thuis komen. Het ZT zaait de verwarring denk ik. Ik bedoel daar mee, dat ik het niet goed vind, niet wil hebben, dat duidelijk maak en vervolgens als het toch gebeurt sancties toepas. Die zijn niet extreem streng of buitensporig, wat AnnneJ al de verzuchting ontlokte dat ik een watje ben. Eeeeh.......ik zou niet weten waarom. Als ik zeg dat ik iets niet wil hebben is dat doorgaans voldoende. Ik heb geen martelkamertje
Het andere is het tweede punt wat ik maak wat je aanhaalt: alcohol is onvermijdelijk. Dat is het voor *mij* niet, maar zo lijkt het naar voren te komen uit deze discussie. Vandaar dat ik er andere dingen bijhaal (roken, drugs, joyriding en vandalisme). Ik vind het gebruik van alcohol net zo onlogisch en not-done als die andere vier dingen en ik zie niet in waarom dat anders zou moeten zijn. Alcohol hoeft niet, hoort er niet bij, is niet cool en nergens goed voor.
Heb je pubers, Judith? Ik ken zulke ouders, gewoon in de vriendenkring en in de familie. Pubers leren drinken. Niet van hun ouders, maar van de horeca. En ouders vinden dat prima. Die gaan zich gezellig uit laten leggen hoe goed het geregeld is in de lokale horeca. Laat ze niet verzuipen, heet zo'n campagne dan. En ouders vinden het helemaal leuk, want ja, alcohol hoort er bij he. Een keertje in de sloot belanden omdat je te veel gezopen hebt ook. Hahhahhah. Ach, Pietje werd 16 en het eeeeeeeerste wat hij deed was een krat bier gaan halen, hahahahha.
Ik heb grote moeite met de rol die alcohol inneemt in de samenleving. Bij iedereen. En elke verjaardag weer heb ik woorden met een dierbare zwager die mij een zeikerd vind omdat ik hem niet meer schenk dan de wettelijke limiet als hij met de auto is. Een gerespecteerd lid van de samenleving, een volwassen vent. Die er geen moeite mee heeft een kinderfeestje te verzieken omdat hij geen 3e biertje krijgt. Dat maakt me moedeloos.
Tirza
Relithe
14-08-2012 om 09:05
Weerzinwekkend!
Ik vind het weerzinwekkend, een klein kind met alcohol!
Hier heb je ook van die mensen die baby's lepeltjes advocaat voeren, hun kinderen op de basisschool al een slokje bier laten proeven en als ik kijk naar wat voor mensen dat zijn, verwacht ik eigenlijk ook niet meer verstand.
Mijn pubers mogen zelfs geen shandy drinken en het liefst heb ik dat ze helemaal nooit alcohol aan gaan raken want ik zie er het nut niet van in om het te drinken of te 'leren drinken'.
Ik snap niet dat je niet kunt leven zonder af en toe, of vaak, alcohol te nuttigen, er zijn genoeg andere lekkere drankjes tenslotte..
Tirza G.
14-08-2012 om 16:24
Eira
Ik vind het schokkende juist dat ik het zie bij mensen die ik wél verstandiger acht. Alcoholgebruik is zo breed geaccepteerd dat je bij moeite-met-dat-patroon al snel wordt weggezet als overdreven.
Tirza
Genista
14-08-2012 om 16:33
Judith
Even op een klein detail ingaan. Jij schrijft: "Alcohol af en toe nuttigen staat niet gelijk aan gebruiken. Als er eens wat geschonken wordt bij Oud en Nieuw en je kind van 18+ drinkt niet, kan je je kind leren dat het een half glaasje laat inschenken, mee proost en laat staan. Of dat, als je kind wel eens wat drinkt, je als optie meegeeft om er 1 slokje van te nemen of 1 (half) glaasje neemt."
Dat begrijp ik echt niet. Waarom zou mijn kind er baat bij hebben dit te leren? Als mijn 18+-kind geen alcohol wil drinken, kan hij/zij toch rustig met sap/water/cola/anijsmelk/thee/noem eens wat proosten? Of, zoals ik zelf soms ook bij gelegenheid doe, alleen maar "proost" roepen met de rest mee, zonder dat ik op dat moment überhaupt iets drinkbaars heb. Juist door dergelijke halve glaasjes hou je in stand dat alcohol "gezellig" is en dat je "lekker mee moet doen".